Vuokra vai omistusasunto?

  • Viestiketjun aloittaja Pessimisti
  • Ensimmäinen viesti
Miten te vielä jauhatte tosta perinnöstä ja siitä kuinka sillä saa annetua lapselle hyvän alun elämälle? Miksi ei tajuta, että ne teidän lapset ovat melkein eläkeellä kun te delaatte? Aika omituinen ajankohta aloittaa se oma elämä.
Niin siis mä puhuin ennakkoperinnöstä - jos sellainen on vaihtoehtona pankkilainan sijaan. Missään muualla kuin palstalla ei muuten jauheta näin paljon perinnöistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30227600:
Niin, siis tarkoitin että jos on vaihtoehtona ostaa ennakkoperinnöllä tai pankkilainalla. Ennakkoperintö ei tosin usein ole mikään vaihtoehto - ja sittenhän ne perinnöt tosiaan tulevat jakoon vasta sitten kun on jo liian myöhäistä alkaa rakentaa omaa elämää niiden varaan. Omat vanhempani saivat perintönsä yli 70-vuotiaina :D
Tuo on hyvä vaihtoehto tietenkin jos on mahdollisuus ennakkoperintöön. Meillä ei ainakaan just nyt ole mahdollista antaa ennakkoperintöjä koska ei tuota ylimäärästä ole niin paljoa kertynyt oman lainan maksamisen jälkeen
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30227602:
Niin siis mä puhuin ennakkoperinnöstä - jos sellainen on vaihtoehtona pankkilainan sijaan. Missään muualla kuin palstalla ei muuten jauheta näin paljon perinnöistä.
Eihän siinäkään ole järkeä, että myydään se oma talo/kämppä jota on maksettu jotta säästäisi niissä asumiskuluissa, ihan vaan sen takia jotta voi antaa perintöä.
 
Eihän siinäkään ole järkeä, että myydään se oma talo/kämppä jota on maksettu jotta säästäisi niissä asumiskuluissa, ihan vaan sen takia jotta voi antaa perintöä.
Ei tietenkään ole. Tarkoitinkin, että jos sattuu olemaan niin paljon omaisuutta, että sitä voi irrottaa ilman että se vaikuttaa omaan elämään. Yleensä näin ei ole - tai ei ainakaan niin paljon, että riittäisi parin lapsen perheasuntoihin. Mutta tuollaisessa tilanteessa asunto kannattaa ostaa perintörahoilla mieluummin kuin pankkilainalla, IMHO.
 
Vaikka näin
Milläs keinolla ennakkoperinnöstä selvitään veroitta? Kolmen vuoden välein saa lahjoittaa verovapaasti 3999e, lopusta maksetaan lahjavero. Myös ennakkoperinnöstä.
Noo esim meillä siirrettiin tonttimaata ja mökkiä ym ennakkoon.. EIpä kiinnostanut verottajaa todelliset arvot ;)
Lisäksi tuskinpa kukaan estää esim nostamasta rahaa tililtä ja antamalla käteisenä pois.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vaikka näin;30227692:
Noo esim meillä siirrettiin tonttimaata ja mökkiä ym ennakkoon.. EIpä kiinnostanut verottajaa todelliset arvot ;)
Lisäksi tuskinpa kukaan estää esim nostamasta rahaa tililtä ja antamalla käteisenä pois.
Pieniä muutaman tonnin summia voi kyllä antaa pimeästi käteisellä, mutta ei todellakaan onnistu ostaa asuntoa pimeästi käteisellä saadulla ennakkoperinnöllä - sellaisesta joutuisi kyllä vähän selittelemään, mistä raha on ilmestynyt.
 
"Noo"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30227719:
Pieniä muutaman tonnin summia voi kyllä antaa pimeästi käteisellä, mutta ei todellakaan onnistu ostaa asuntoa pimeästi käteisellä saadulla ennakkoperinnöllä - sellaisesta joutuisi kyllä vähän selittelemään, mistä raha on ilmestynyt.
Tiedän, enkä ole muuta väittänytkään.. Yleisesti ottaen on noin miljoona konstia kikkailla noilla asioilla jos haluaa ja on tarvetta.
 
[QUOTE="Noo";30227745]EI ole ei mutta omistusasuminen on helpoin tapa kerätä varallisuutta normaalille kansalaiselle.[/QUOTE]

Tästä voitaisiin aloittaa uusi keskustelu aiheesta miksi kerätä varallisuutta kun ei täältä mitään saa mukaan, käärinliinoissa ei ole taskuja ja myös vuokralla asuessa saa oman elämänsä rahoitettua mutta en jaksa, lähden nukkumaan
 
  • Tykkää
Reactions: Puuhippa
viera.s
Miten te vielä jauhatte tosta perinnöstä ja siitä kuinka sillä saa annetua lapselle hyvän alun elämälle? Miksi ei tajuta, että ne teidän lapset ovat melkein eläkeellä kun te delaatte? Aika omituinen ajankohta aloittaa se oma elämä.
Omistusasunnosta on hyötyä jo ennen perinnönjakoa. Vanhempien asunnosta yli puolet on maksettua kun lapsi muuttaa omilleen. Maksettu osuus toimii lainavakuutena ja lapsi voi siirtyä suoraan omistusasujaksi eikä koskaan tarvitse maksaa senttiäkään vuokraa kenellekään.
 
huhhu
Omistusasunnosta on hyötyä jo ennen perinnönjakoa. Vanhempien asunnosta yli puolet on maksettua kun lapsi muuttaa omilleen. Maksettu osuus toimii lainavakuutena ja lapsi voi siirtyä suoraan omistusasujaksi eikä koskaan tarvitse maksaa senttiäkään vuokraa kenellekään.
Turha näille on yrittää selittää mitään.. Sama kuin puulle puhuisi..
Tutkimukset kuitataan no kun musta tuntuu niin eihän se voi pitää paikkaansa argumenteilla.. Liioitellaan ja suoranaisesti puhutaan paskaa..

Tosin ymmärtäähän sen kyllä muakin vituttaisi tajuta oma typeryyteni liian myöhään.
 
halloooo
Alkuperäinen kirjoittaja öhhh;30222736:
Ihan sama, missä asuu, kunhan ei pakokaasujen ja metelin keskellä!

Netin takia ihmiset kasaantuivat asutuskeskuksiin, mut kun tajuavat, et se toimii kaikkialla, saattaa harmittaa;-)

Ennenmuinoin "palvelut" saattoivat tarkoitaa elokuvateatteria...
Koko ketju ontuu siksi, ettei porukka tajua, kuinka suuri osa taloista on tehty halvan sähkön aikaan ja siitä maksaa nyt ne lapsenlapsetkin:
S

Parempi kai et joku niissäkin asuu? Eläkeläisillä ei ole muuta mahdollisuutta, kuin maksaa niitä sähkölaskuja. Kevättalven sähkölaskuun menee kaikki säästöt, jos niitä ikinä onkaan.
 
kysy äidiltä!
kysy isiltä
Missä muualla asuu niin hölmö kansa, että kasvatti metsätilat niin suuriksi, ettei kukaan pysty niitä ostamaan?

Jokaisen täytyisi ainakin OSATA rakentaa se puusta:
https://www.youtube.com/watch?v=_3J5wkJFJzE
 
Voi luoja
Koko ketju ontuu siksi, ettei porukka tajua, kuinka suuri osa taloista on tehty halvan sähkön aikaan ja siitä maksaa nyt ne lapsenlapsetkin:
S

Parempi kai et joku niissäkin asuu? Eläkeläisillä ei ole muuta mahdollisuutta, kuin maksaa niitä sähkölaskuja. Kevättalven sähkölaskuun menee kaikki säästöt, jos niitä ikinä onkaan.
Ja täysin mahdoton ajatushan on muuttaa sähkönsyöjä talo esim maalämmitteiseksi?
Kustannukset kotitalousvähennyksen jälkeen 10-15tuhatta ja välitön vaikutus talon arvoon +10tuhatta. Kustannuksia tuosta jää itselle n4-5 tuhatta jonka vähentynyt sähkönkulutus maksa takaisin parissa vuodessa.
 
kahvikirahvi
Omistusasunnosta on hyötyä jo ennen perinnönjakoa. Vanhempien asunnosta yli puolet on maksettua kun lapsi muuttaa omilleen. Maksettu osuus toimii lainavakuutena ja lapsi voi siirtyä suoraan omistusasujaksi eikä koskaan tarvitse maksaa senttiäkään vuokraa kenellekään.
Lapsi valmistuu 18-vuotiaana amiksesta/lukiosta ja saa heti hyväpalkkaisen vakkariduunin ja pankin täti sanoo lasta päähän taputellen että "fantsuu hei ku sun vanhemmilla on toi oma kämppä niin me tästä heitetään sulle satatonnia asuntolainaa sen kunniaks!"
Vai asuuko se kotona siihen asti että on saanut kaikki haluamansa koulut käytyä? Eikä opiskeluaikanakaan yhtään tee mieli muuttaa pois vanhempien mahtavaakin mahtavammasta omistusasunnosta?
 
Spencer Hastings
Vieläkö tää sama virsi?
Tietenkin se on taloudellisesti järkevämpää ostaa oma, mutta aloitus oli että kumman sinä valitset ja miksi, ja myös vuokralaiset sattuivat avaamaan omaa valintaansa :D

Kertokaas mulle omistusasujaskitsoilijat, että miksi sitä pitäis elää ja tehdä valintoja vaan siksi, että jättää peräänsä rahaa ja maallista omaisuutta? Onko pakko ostaa se lähiöyksiö ja kitkuttaa siellä se 10-15v, vaikka olisi paljon onnellisempi keskustan alueella, mutta siellä tuloillaan ei saa lainaa haluamaansa pieneenkään asuntoon? Ja vaan siksi, että kunhan sitten lapsille jää perintöä ja voit taata heidänkin asuntolainan!! Muuten edessä on huumeidentäyteinen ja rikossävytteinen tulevaisuus vailla koulutusta ja työtä.

No tää on nyt vaan ketjussa jo kertaalleen käytyä lätinää, kunhan oikeasti huuli pyöreenä ihmettelen tätä flippailua :D Välillä tosiaan tuntuu, että omistusasuminen on joillekin joku hurja meriitti ja kultainen tähti "paremman kansan piiriin". Se, että on otettu mahdollisesti melkein täysiä lainoja "omaan" koppiinsa, ei tee vielä kenestäkään mitään uskomatonta talousvelhoa.
 
Mä en tunne ketään joka haluaa ostaa asunnon muutetua kotoa pois, nuoret haluavat pitää vapauden muttaa jos on tarvis. Yleensä se asunto ostetaan sitten potentiaalisen kumppanin kanssa ja silloin sitä rahoitusta siihen asuntoon on hyvä yhdessä katella.
Mä avitan lastani sitten ostamalla huonekaluja, astioita, takuuvuokrassa jne. jne. Vaikka nyt näyttää kyllä siltä, että lapsi on perimässä asunnon, ei tosin meiltä.
Lapsilisät laitan syrjään ja niistä avitan kaikessa mahdollisessa. Isommat päätökset ja menot on jokaisen hyvä tehdä itse, samalla oppii vastuuta elämästään.
 
Mulle ei olisi koskaan tullut mieleenkään vaatia, että vanhemmat kiinnittää jälleen oman asuntonsa siksi että mä saan omistusasunnon. Mulle ei myöskään tule mieleenkään kiinnittää omaa jo maksettuani siksi että mun lapset saa omistusasunnon. Mieluummin pistin rahani kiinni sitten johonkin mistä on mulle itselleni iloa.

Kaksi vanhinta asuu jo pois kotoa, vuokralla kun ilmeisesti palstan mukaan luusereita ovat. Lasten ei tarvitse oppia hetimullekaikkitännenyt-asennetta, siinähän opettelevat elämään sen mukaan mihin heillä on varaa. Jos ei rahat riitä, ei matkustella. Asunto ostetaan sitten kun siihen on varaa ja maksukykyä, kunhan saavat opinnot päätökseen ja työllistyvät. Äidin ja isin kukkaro ei ole sitä varten että sieltä käydään hakemassa kun ei haluta odottaa vaan halutaan kaikki just nyt.

Mun vanhemmat halusi säästää jokaiselle lapsenlapselleen rahastoon ja lapset on saaneet rahat kun täyttivät 18. Saivat ajokortit, kalustettua asuntonsa ja nuorin on jatkanut säästämistä että on sitten pesämuna kun kotoa lähtee. Se oli mun vanhempien valinta ja päätös, ei vanhemmilla tai isovanhemmilla ole mitään velvollisuutta ostella asuntoja tai taata lainoja.
 

Yhteistyössä