Vuokra vai omistusasunto?

  • Viestiketjun aloittaja Pessimisti
  • Ensimmäinen viesti
Vela
No joo. En oikein tiedä, mitä mä tuolla kysymyksellä hain :D Kyllä mä lainalaskureita oon pyöritellyt.

Kai tarkoitin jotain, jolla voisi arvioida esim. 4000e/kk nettotuloilla, että minkä suuruista kk lyhennystä voisi järkevästi maksaa, menettämättä kuitenkaan elintasoaan. Tämä tietysti riippuu siitä, mitä tarkoitetaan elintasolla, mutta varmaan kaikkien menojen jälkeen pitäisi jäädä joku 1000e ruokaan ja huvituksiin.
Miten se laskuri kykenisi arvioimaan sun menoja :eek:? Laske ihan itse paljonko sulla menee mihinkin, ja paljonko jäisi asumiseen varaa. Vähennät siitä summasta arvioidun vastikkeen / muut asumiskulut sen mukaan oletko ostamassa taloa vai osaketta. Ja sitten isket sen summan laina-laskuriin, laitat koroksi 4-5% ja laina-ajaksi 20 vuotta. Tadaa, laskelma valmis.
 
kahvikirahvi
Voit vain toivoa että sun lapset ovat yhtä ymmärtäväisiä siinä vaiheessa kun joutuvat muuttamaan vuokraslummin ja elämään puurolla koska äiti suuressa viisaudessaan luovutti 300 donaa tuntemattomalle sen sijaan että olisi laittanut ne säästöön.
Mitä vittua hermanni :D Ootko jääny perinnöttömäks vai mistä moinen katkeruus kumpuaa?
 
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi
......
Mitä vittua hermanni :D Ootko jääny perinnöttömäks vai mistä moinen katkeruus kumpuaa?
Siinä on voittajafiilis kun on itse 60vuotta ja lapsi tulee pyytämään takauksia asuntolainansa varten .. Mukava vaan todeta että eipä minulla ole yhtään mitään ei rahaa tilillä eikä asuntoa. Siinä samalla kun tajuaa maksaneensa 600 000€ vuokria ja että kohtahan minä jään eläkkeellekkin niin ai että miten voikin tuntea ylpeyttä hyvin hoidetuista hommista.
 
Jep..
Käsittääkseni nyt puhuttiin tilanteesta, jossa on se valinnan mahdollisuus. Se köyhä joutuu tietysti sitten jäämään yhteiskunnan armeliaisuuden varaan ja toivomaan parasta. Muiden kannattaa suunnitella ja miettiä vuosikymmenienkin päähän.

Vitsit että ärsyttävää kun keskusteluissa pitäisi aina lisätä ne kaikki mahdolliset desclaimerit kun ihmisten oma maalaisjärki ei riitä... tyyliin:

* Kaikilla ei ole mahdollisuutta ottaa asuntolainaa, jolloin kommenttini ei koske heitä
* Jotkut tulevat perimään niin paljon, ettei heillä ole väliä ostaako vai vuokraako, ja kommenttini ei koske heitä
* Joku kuolee ensi vuonna jolloin taas ei ole väliä, ja kommenttini ei koske heitä
* Voi tulla maailmansota jolloin kenellekään ei ole väliä, jolloin kommenttini ei enää ole voimassa
* Jne jne

Tulisipa sujuva ja fiksu keskustelu...
Tietyt nimimerkit rakastavat tuota saivartelua täällä, eipä siinä itsestäänhän he antavat typerän kuvan ja ainakin minulle heidän kommenttiensa arvo on lähellä 0 tämän takia.
 
kahvikirahvi
Siinä on voittajafiilis kun on itse 60vuotta ja lapsi tulee pyytämään takauksia asuntolainansa varten .. Mukava vaan todeta että eipä minulla ole yhtään mitään ei rahaa tilillä eikä asuntoa. Siinä samalla kun tajuaa maksaneensa 600 000€ vuokria ja että kohtahan minä jään eläkkeellekkin niin ai että miten voikin tuntea ylpeyttä hyvin hoidetuista hommista.
Ahaa, sua siis ottaa päähän ettei sun vanhemmat oo pystyneet takaamaan sulle lainaa ja nyt purat katkeruuttasi nettipalstalla vuokralla-asujille. On varmaan rankkaa :hug:
 
"Tappura"
Huomaa, että tämän ketjun keskustelijoista aika harva on oikeasti saatellut vanhempiaan hautaan. Siinä vaiheessa, kun läheisen kunto on huono, sitä olisi valmis myymään vaikka maksansa, että läheinen saisi hyvää hoitoa. Ikävä kyllä siyä ei enää julkiselta puolelta saa, joten tuskin saa 50 vuodenkaan päästä.

Siksi haluan, että minulla on asunto realisoitavana sitten, kun en enää itsekseni pärjää. Haluan säästää lapseni siltä kauhealta voimattomuudelta, kun äiti on heitteillä ja palloteltavana eri instanssien välillä. Perinnöt my ass.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
noh.
Voihan mun lapsikin olla aikuisena samanlainen tyhmä ja itsekäs vuokralla asumisesta tykkääjä, ja sitä vituttais sitten saada mun kämppä perintoveroineen riesakseen kun mä kuolla kupsahdan.
Köyhyys on periytyvää ja vähävaraisten lapsista kasvaa usein vähävaraisia aikuisia. Mutta toivotaan nyt kuitenkin että lapsellasi on enemmän järkeä ja tarmoa kuin sinulla ja onnistuu murtautumaan noidankehästä.
 
Miettikääs...
Oikeasti aika saamarin hienoa jos sitten josksus pääsee eläkkeelle ja on oikeasti varaa vaikkapa asua puolet vuodesta Kuubassa ja puolet vuodesta Suomessa tai vastaavaa.. Ja tähän tilanteeseen pääsee lähes jokainen joka on tajunnut aloittaa asuntosäästämisen jossain vaiheessa elämäänsä-
 
"zxc"
Tässä kuussa sattui tulemaan se hetki, jolloin talovelkamme määrä on enää alle 50 000 EUR. Ja vaikka olen ehdottomasti omistusasunnon kannalla, niin silti pitää myöntää, että tuntuu hyvältä, kun se velkamäärä on enää noin pieni ja sen jotenkin pystyy hahmottamaan. Ei tarvitse miettiä, että 300 tonttua on pankille maksettavaa.

Ylisuuria velkoja en muutenkaan ymmärrä, sillä sen tulevaisuuden ennustaminen on vanhan sanonnan mukaan vaikeiten ennustettavia asioita. Kohtuus siis lainamäärissäkin, mutta ei myöskään ole mitään järkeä maksaa hirveitä vuokria.

Tuttuni asui Helsingissä 250 euron vuokrayksiössä, mutta halusi oman ja osti asunnon Espoosta, josta maksaa lainanlyhennyksiä ja asumiskuluja 800 EUR/kk. En pitäisi tätäkään järkevänä ratkaisuna, MUTTA se onkin hänen ratkaisunsa ja vastuunsa.
 
Vierasss
Mä asuin Helsingin keskustan liepeillä vuokrakaksiossa, vuokra 450 €. Silloin se tuntui hyvältä ratkaisulta ja tunsin itseni jopa onnekkaaksi. Sitten tuli aika saada pari huonetta lisää. Vuokrat lähentelivät 1000 euroa tai olivat ylikin alueella, josta asuntoa etsin. Tuntui jotenkin itsestään selvältä ostaa oma asunto. Eikä ole kaduttanut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miettikääs...;30221070:
Oikeasti aika saamarin hienoa jos sitten josksus pääsee eläkkeelle ja on oikeasti varaa vaikkapa asua puolet vuodesta Kuubassa ja puolet vuodesta Suomessa tai vastaavaa.. Ja tähän tilanteeseen pääsee lähes jokainen joka on tajunnut aloittaa asuntosäästämisen jossain vaiheessa elämäänsä-
Älä liioittele. Ei tuo todellakaan ole mahdollista "lähes jokaiselle". Ei se omistusasunto nyt ihan kaikkea kuitenkaan mahdollista.
 
Omistusasuntoa on helppoa vaihtaa juuri niin usein kun haluaa. Omistusasuja voi halutessaan vaihtaa paikkakuntaa ja vaihtaa isompaan/pienempään asuntoon milloin tahansa - laina siirtyy vain seuraavaan asuntoon.

Ainoa käytännön ero on että omistusasjuja vaurastuu samalla kun vuokralla asuja köyhtyy.
Ei aina. Mitä nyt olen noita asuntoilmoituksia katsellut, niin viimeisen vuoden aikana siellä on jatkuvasti keikkunut yksi sama asunto. Mahdollisesti muitakin, mutta tuohon yhteen olen kiinnittänyt huomiota. Tiedän myös erään, joka on aika pitkään yrittänyt melko epätoivoisesti myydä omakotitaloaan - joka sijaitsee vieläpä lomakaupungissa, mutta ilmeisesti väärällä puolella sitä lomakaupunkia...

Toki usein ei näin huono tuuri käy, mutta joillekin voi käydä. Silloin pitää toivoa, että on aikoinaan tullut ostaneeksi asunnon, jossa todellakin viihtyy elämänsä loppuun asti, koska ei siitä aina eroon pääse. Harvalla on varaa ostaa toinen asunto ja jättää ensimmäinen tyhjilleen.
 
"jen"
Viiitsitkö mainita alueita, ja pidetään nyt mielessä että puhutaan työssä-käyvistä ihmisistä jotka ovat hoitaneet asiansa kunnialla.
No esim Hiekkaharju. Maksetaan vuokraa 1200e, asunnon hinta olisi siinä n. 300-400t, eikä saada lainaa kuin vain puolet siitä summasta.. Mutta ei saada edes sitäkään, kun ei ole takaaja, eikä vielä säästöjä täysin kasassa.
 
Vier
. Ja onhan heitä, huolettomampia ja varallisuuden kartuttamisesta ei niin kiinnostuneita henkilöitä ja saa ollakin, he ovat piristäviä tyyppejä kaiken tämän synkkyyden ja ennakoinnin keskellä ;) Ja tietysti vuokranantajat tarvitsevat heidänlaisiaan.
Höh. En minä ainakaan ole huoleton enkä säästämisestä kiinnostumaton vaikka asun vuokralla. Muuhun ei varaa, mutta tottakai sijoitan ja säästän niin paljon kuin pienistä tuloistani pystyn.
 
viera.s
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30221350:
Ei aina. Mitä nyt olen noita asuntoilmoituksia katsellut, niin viimeisen vuoden aikana siellä on jatkuvasti keikkunut yksi sama asunto. Mahdollisesti muitakin, mutta tuohon yhteen olen kiinnittänyt huomiota. Tiedän myös erään, joka on aika pitkään yrittänyt melko epätoivoisesti myydä omakotitaloaan - joka sijaitsee vieläpä lomakaupungissa, mutta ilmeisesti väärällä puolella sitä lomakaupunkia...

Toki usein ei näin huono tuuri käy, mutta joillekin voi käydä. Silloin pitää toivoa, että on aikoinaan tullut ostaneeksi asunnon, jossa todellakin viihtyy elämänsä loppuun asti, koska ei siitä aina eroon pääse. Harvalla on varaa ostaa toinen asunto ja jättää ensimmäinen tyhjilleen.
Moni pitää asuntonsa ylihintaisena ns. hiljaisessa myynnissä. Markkinahinta laitetaan pyynntihinnaksi vasta siinä vaiheessa kun asunnosta oikeasti haluaa eroon.
 
kkkkkkkkkkkkkkkkk
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30221343:
Älä liioittele. Ei tuo todellakaan ole mahdollista "lähes jokaiselle". Ei se omistusasunto nyt ihan kaikkea kuitenkaan mahdollista.
No ei ihan kaikille mutta jos nyt ajatelllaan että vaikka 30v aloittaa asuntosäästämisen 100 000 kaksiosta joka on maksettu n 35v jonka jälkeen sitten ostaa vaikka 200k€ kämpän joka on maksettu 50v ja eläkkeeseen asti asustelee sitten minimi asumiskuluilla niin onhan siinä jo melkoinen omaisuus kerätty ennen 65ikävuotta..

Tai vastaavasti 20senä ostaa sen kaksion joka on maksettu ennen kuin 30v on taulussa niin kyllä se vaan mahdollistaa aika mukavasti varallisuuden keräämistä JOS asumiskuluja ei käytännössä ole.

Asuntosäästäminen nyt vaan sattuu olemaan ylivoimaisesti helpoin tapa kerryttää varallisuutta halusit tai et.
 
kkkkkkkk
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30221350:
Toki usein ei näin huono tuuri käy, mutta joillekin voi käydä. Silloin pitää toivoa, että on aikoinaan tullut ostaneeksi asunnon, jossa todellakin viihtyy elämänsä loppuun asti, koska ei siitä aina eroon pääse. Harvalla on varaa ostaa toinen asunto ja jättää ensimmäinen tyhjilleen.
Voihan sitä aina laittaa talon vuokrallekkin, imo okt menee vuokramarkkinoilla kuin kuumille kiville-.

Mutta helvetin monella on varaa maksaa vuokrien muodossa 3 asunnon hinta :)
 

Yhteistyössä