Vuokralaiset huomio!

  • Viestiketjun aloittaja asukkaat
  • Ensimmäinen viesti
alkuperäinen
Minä vihaan yksiöitä. Jos joskus ostan asunnon niin se ei todellakaan ole yksiö ellei jotain ihmeellistä sitten tapahdu.

Kyllä minä tiedän millä hinnalla saa ostettua asunnon ja minkä hintaisia asunnot ovat.
En ole pankissa käynyt lainaa kysymässä, mutta kyllä netissä on paljon lainalaskureita, joista saa kuvan asioista.

Olen myös katsonut netistä myytäviä asuntoja ja ovat minulle tällä hetkellä liian kalliita. En halua ottaa niin isoa lainaa tässä rahatilanteessa.

Palkkani ei ole mitenkään hyvä, reilusti alle keskipalkan ja lisäksi, kun maksaa kaiken yksin niin siinäkin korostuu sitten se palkan määrä.

Laskin muuten tuolla 4000 euroa/kk palkalla, että siitä jäisi verojen jälkeen 2700 euroa. Aika iso ero tähän 1800 euroon.

Jos pieniä asuntoja, niin miksi asut pienessä asunnossa? Turha elää elämää jossittelemalla. Vuokraa siis kaksio tai kolmio. Jos ei ole rahaa niin, ei sulla tulevaisuudessakaan sit voi olla varaa ostaa kolmiota. En kyllä käsitä, miksi yksinasuva tarttee kolmiota, kun monella perheelliselläkään ei ole itseasiassa varaa asua kolmiossa, vaan monet kituuttelee kaksiossa.

Jos saa palkkaa 4000e/kk, niin tilille ei tule 2700e/kk, koska palkasta ei makseta pelkkää veroa.

Kerropas siis, mitkä ovat olleet toteutneet myyntihinnat etsimissäsi asunnoissa ja mistä olet sen selvittänyt. Olen täysin varma, ettei sulla ole siitä hajuakaan.

Mistä sä tiedät, millä korolla ja laina-ajalla ja ehdoilla pankit tarjoaa lainaa, jos et ole koskaan kysynyt? Miten voi laskea sitä edes nettilaskureilla, jos et tiedä oikeita summia?

Milloins muuten aiot ostaa oman asunnon, kun milloin tahansa voit sitten logiikkasi mukaan jäädä työttömäksi? Ja vielä kolmion, johon tarvitset enemmän lainaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;30562696:
Jos pieniä asuntoja, niin miksi asut pienessä asunnossa? Turha elää elämää jossittelemalla. Vuokraa siis kaksio tai kolmio. Jos ei ole rahaa niin, ei sulla tulevaisuudessakaan sit voi olla varaa ostaa kolmiota. En kyllä käsitä, miksi yksinasuva tarttee kolmiota, kun monella perheelliselläkään ei ole itseasiassa varaa asua kolmiossa, vaan monet kituuttelee kaksiossa.

Jos saa palkkaa 4000e/kk, niin tilille ei tule 2700e/kk, koska palkasta ei makseta pelkkää veroa.

Kerropas siis, mitkä ovat olleet toteutneet myyntihinnat etsimissäsi asunnoissa ja mistä olet sen selvittänyt. Olen täysin varma, ettei sulla ole siitä hajuakaan.

Mistä sä tiedät, millä korolla ja laina-ajalla ja ehdoilla pankit tarjoaa lainaa, jos et ole koskaan kysynyt? Miten voi laskea sitä edes nettilaskureilla, jos et tiedä oikeita summia?

Milloins muuten aiot ostaa oman asunnon, kun milloin tahansa voit sitten logiikkasi mukaan jäädä työttömäksi? Ja vielä kolmion, johon tarvitset enemmän lainaa.
Jätit sitten lainauksesta pois sen, että kirjoitin jo aiemmassa viestissäni, että EN ASU YKSIÖSSÄ.

Jos minä ostan asunnon niin ostaisin näillä näkymin joko kaksion tai kolmion. Se miksi haluaisin ostaa tilavamman asunnon ei kuulu sinulle.

Laskin ihan itse veroprosenttilaskurilla, että jos palkkani olisi 4000 euroa niin saisin siitä tilille 2700 euroa. Linkki, jolla voit itsekin laskea jos kiinnostaa.
Veroprosenttilaskuri

Kyseisen sivun avulla olen laskenut mm. veroprosenttini ja sen mukaan tulee palkka tilille. Se on nykyisestä palkastani noin 1800 euroa tilille. Ei se sen vaikeampaa ole laskea jos palkka olisi 4000 euroa, muuttaa vaan sen luvun tuolle sivulle.

En saa pankista lainaa, miksi menisin sinne turhan takia kuulemaan asian? Miksi uhraisin vähäistä vapaa-aikaani turhaan pankkireissuun? Minulla ei ole tarvittavaa määrää säästöjä, ei takaajia (en tosin edes haluaisi mitään takauslainaa), ei tulossa mitään perintöä ym. Miksi siis menisin pankkiin?

Näitä lainalaskureita on ihan internetissä.
https://www.op.fi/op/henkiloasiakkaat/lainat/lainalaskuri?id=20103&srcpl=8
Laske asuntolainalaskurilla paljonko maksat lainaa kuukaudessa | Nordea.fi

Internetissä on myös toteutuneiden asuntokauppojen hintoja katuosoitteiden mukaan.
Minun elämäni ei todellakaan pyöri jonkun asunnon ostamisen ehdoilla. Hienoa, että sinun elämäsi pyörii ja oikein niin paljon, että pitää tulla nettipalstoille haukkumaan ihmisiä keillä ei ole omistusasuntoa eikä pakkomiellettä omistusasumiseen.

Kyllä voi toisten asuntoasiat olla kova paikka muille ihmisille. Niin paljon, että pitää oikein vääristellä kirjoittamiani asioita.
 
Viimeksi muokattu:
"Rane"
Työvoima ei Suomessa tahdo liikkua kun reiskojen on pakko jumittaa työttöminä velkaisissa mökeissään vaikka naapuripitäjässä olisi töitäkin. Omistusasumisen tukeminen on ollut suurimpia virheitä tässä maassa ja on suurelti vaikuttanut hintakuplaan.
Pankit toki jälleen kiittävät.
 
alkuperäinen
[QUOTE="Rane";30563220]Työvoima ei Suomessa tahdo liikkua kun reiskojen on pakko jumittaa työttöminä velkaisissa mökeissään vaikka naapuripitäjässä olisi töitäkin. Omistusasumisen tukeminen on ollut suurimpia virheitä tässä maassa ja on suurelti vaikuttanut hintakuplaan.
Pankit toki jälleen kiittävät.[/QUOTE]

Mikäli omistusasumista ei tuettaisi, rikkaat asunnonomistajat rikastuisivat köyhtyvien vuokra-asujien kustannuksella. Lähes kaikki suomalaisten omaisuus ja säästöt nimittäin koostuvat asuntovarallisuudesta.

Ei toki kannata ostaa asuntoa huonolta alueelta, joss ei ole työpaikkoja, sen tietää kaikki. Vain varakkailla on itseasiassa varaa asua maalla.
 
gws
Tää ei kyl nyt viäläkään vastannu kysymykseen.. Miksi elää 25 vuotta kituuttaen, mikäli lopputulema on +- 0? Rahaa voi säästää tilillekin?
Elää 25 vuotta kituuttaen? Oletko sä nyt ihan oikeasti noin pihalla, vai vedätätkö tahallasi?

Ensinnäkään, sä et saa pankista sellaista lainaa ulos, jonka kanssa eläminen menisi kituuttamiseksi. Toiseksi, lainasummasta riippumatta inflaatio ja lainapääoman pieneneminen pitävät huokta siitä, että omistusasujan eläminen muuttuu vuosi vuodelta hiljalleen edullisemmaksi (ei välttämättä suoraviivaisesti, koska korot sahaavat ylös ja alas), kun taas vuokra nousee koko ajan vähintään inflaatioprosentin verran.

Itselläni on ikää jo sen verran, että muistan vielä senkin, millaisia palkkoja ihmiset saivat 25 vuotta sitten. 6000mk/kk oli tuohon aikaan kova palkka. Ja asuntojen hintataso sen mukainen. You do the math, ok?
 
"josef"
alkuperäinen
Tää ei kyl nyt viäläkään vastannu kysymykseen.. Miksi elää 25 vuotta kituuttaen, mikäli lopputulema on +- 0? Rahaa voi säästää tilillekin?
En ymmärrä, miksi pitäisi elää kituuttaen, jos on omistusasunto? Jos mun pitäisi löytää itselleni kiva vuokra-asuntoa, niin mun palkka ei edes riittäisi siihen. Silloin mä eläisin kituutellen asunnossa, josta en edes tykkää.

Jos ostaa järkevän omistusasunnon, on se jopa halvempi kuin vuokra-asunto.
Sitten kun varallisuutta kerääntyy, niin asumiskulut tippuvat pariin sataan kuussa, kun on maksanut lainan.

Paljonkos sulla on niitä säästöjä, kun olet asunut vuokralla?
 
alkuperäinen
Jätit sitten lainauksesta pois sen, että kirjoitin jo aiemmassa viestissäni, että EN ASU YKSIÖSSÄ.

Jos minä ostan asunnon niin ostaisin näillä näkymin joko kaksion tai kolmion. Se miksi haluaisin ostaa tilavamman asunnon ei kuulu sinulle.

Laskin ihan itse veroprosenttilaskurilla, että jos palkkani olisi 4000 euroa niin saisin siitä tilille 2700 euroa. Linkki, jolla voit itsekin laskea jos kiinnostaa.
Veroprosenttilaskuri

Kyseisen sivun avulla olen laskenut mm. veroprosenttini ja sen mukaan tulee palkka tilille. Se on nykyisestä palkastani noin 1800 euroa tilille. Ei se sen vaikeampaa ole laskea jos palkka olisi 4000 euroa, muuttaa vaan sen luvun tuolle sivulle.

En saa pankista lainaa, miksi menisin sinne turhan takia kuulemaan asian? Miksi uhraisin vähäistä vapaa-aikaani turhaan pankkireissuun? Minulla ei ole tarvittavaa määrää säästöjä, ei takaajia (en tosin edes haluaisi mitään takauslainaa), ei tulossa mitään perintöä ym. Miksi siis menisin pankkiin?

Näitä lainalaskureita on ihan internetissä.
https://www.op.fi/op/henkiloasiakkaat/lainat/lainalaskuri?id=20103&srcpl=8
Laske asuntolainalaskurilla paljonko maksat lainaa kuukaudessa | Nordea.fi

Internetissä on myös toteutuneiden asuntokauppojen hintoja katuosoitteiden mukaan.
Minun elämäni ei todellakaan pyöri jonkun asunnon ostamisen ehdoilla. Hienoa, että sinun elämäsi pyörii ja oikein niin paljon, että pitää tulla nettipalstoille haukkumaan ihmisiä keillä ei ole omistusasuntoa eikä pakkomiellettä omistusasumiseen.

Kyllä voi toisten asuntoasiat olla kova paikka muille ihmisille. Niin paljon, että pitää oikein vääristellä kirjoittamiani asioita.
Et asu yksiössä, se tuli jo selväksi aikaisemminkin. Jos sulla ei ole takaajia, ei mitään säästöjä tai vakituista työpaikkaa, niin miksi edes puhut esim kolmion ostamisesta?
Nämä ovat sellaisia ideoita, ettei koskaan tule toteen; haaveita.

Tuletko sä koskaan omistamaan asuntoa, kun asuntojen hinnat vaan nousseet enemmän kuin palkat? Kohta ylität jo sen iän, että voisi ottaa ennen varhaiseläkeikää 25v vuoden lainaa?

Kannattaisi tehdä realistisia suunnitelmia, eikä haaveilla kuusta taivaalla.

Kuten kerroin jo aikaisemmassa viestissä, palkasta maksetaan toki muitakin maksuja kuin palkka vero. Kun tuonne (https://www.palkka.fi/palkkalaskuri/index.htm) syöttää palkaksi 4000e/kk, niin saa ulos 2500e/kk ja siitä yleensä vielä maksetaan 150e/kk työpaikkaruokailuun. Jää käteen noin 2400e/kk. Veroprossa on yleensä 30%.

Ethän sä osaa edes syöttää oikeita tietoja tuonne nettilaskureihin. Miksi niillä edes kokeilet?
 
"Gabriella"
[QUOTE="Gabriella";30562362]Miksi näissä keskusteluissa oletetaan vuokralla asuvien asuvan jossakin vuokrakasarmeissa kamalalla alueella? Eihän se todellisuudessa näin ole monenkaan kohdalla. Esim. me asumme vanhassa omakotitalossa sopivan kokoisella tontilla lähellä palveluja, halpa vuokra, mukavasti tilaa talossa ja kivasti olemme sisustaneet taloa. Asun paljon mielummin tässä vuokralla kuin asuisin rivarissa omistusasunnossa. Mä en ikinä haluaisi omistaa asuntoa kerrostalosta tai rivarista eli jos oman ostamme joskus niin se tulee olemaan omakotitalo.[/QUOTE]

Eipä ole tätä kukaan kommentoinut. :D
 
alkuperäinen
[QUOTE="Gabriella";30568999]Eipä ole tätä kukaan kommentoinut. :D[/QUOTE]

No kaikki vuokralaisethan aina asuu halvalla kivassa ok-talossa.
Mäkin toki sit voisin muuttaa sellaiseen. Etsipä sellainen meille edes yksi vaihtoehto tuolta Oikotieltä PK-seudulla, lähellä työpaikkoja, 4 henkilölle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;30568990:
Et asu yksiössä, se tuli jo selväksi aikaisemminkin. Jos sulla ei ole takaajia, ei mitään säästöjä tai vakituista työpaikkaa, niin miksi edes puhut esim kolmion ostamisesta?
Nämä ovat sellaisia ideoita, ettei koskaan tule toteen; haaveita.

Tuletko sä koskaan omistamaan asuntoa, kun asuntojen hinnat vaan nousseet enemmän kuin palkat? Kohta ylität jo sen iän, että voisi ottaa ennen varhaiseläkeikää 25v vuoden lainaa?

Kannattaisi tehdä realistisia suunnitelmia, eikä haaveilla kuusta taivaalla.

Kuten kerroin jo aikaisemmassa viestissä, palkasta maksetaan toki muitakin maksuja kuin palkka vero. Kun tuonne (https://www.palkka.fi/palkkalaskuri/index.htm) syöttää palkaksi 4000e/kk, niin saa ulos 2500e/kk ja siitä yleensä vielä maksetaan 150e/kk työpaikkaruokailuun. Jää käteen noin 2400e/kk. Veroprossa on yleensä 30%.

Ethän sä osaa edes syöttää oikeita tietoja tuonne nettilaskureihin. Miksi niillä edes kokeilet?
Minä en haaveile asunnon ostamisesta. Minulle ei ole pakkomielle ostaa asunto. Ja en pidä yksiöitä, en sellaista siis osta. Niin yksinkertaista se on. On kyllä omituinen pakkomielle sinulla alentaa koko ajan muita. Minulla ei mene rahaa työpaikkaruokailuun JA OSAAN KYLLÄ LASKEA PALJONKO MINULLE JÄISI 4000 euron palkasta rahaa. Miten yksinkertaisena oikein pidät minua? Jos osaan laskea veroprosenttilaskurilla nettopalkkani, miksen osaisi laskea silloin jos palkka on isompi. Ja sillä laskurin nykyisellä tuloksella saan ihan nykyisen nettopalkkani. Enkä ole sanonut ettei minulla olisi vakituista työpaikkaa. Mutta se vakituinen työpaikkakaan ei ole useinkaan loppuiän työpaikka.
 
"Gabriella"
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;30569292:
No kaikki vuokralaisethan aina asuu halvalla kivassa ok-talossa.
Mäkin toki sit voisin muuttaa sellaiseen. Etsipä sellainen meille edes yksi vaihtoehto tuolta Oikotieltä PK-seudulla, lähellä työpaikkoja, 4 henkilölle.
Ei mulla ole mitään tarvetta etsiä asuntoa/taloa jollekin randomille netissä. Riittää kun olen osannut meille etsiä kivan kodin. Sä et tietenkään usko, että asumme edullisesti kivassa talossa, mutta ei ole mun päänsärky.
 
Jaakko Parantainen
[QUOTE="Gabriella";30570061]Ei mulla ole mitään tarvetta etsiä asuntoa/taloa jollekin randomille netissä. Riittää kun olen osannut meille etsiä kivan kodin. Sä et tietenkään usko, että asumme edullisesti kivassa talossa, mutta ei ole mun päänsärky.[/QUOTE]

Tämä taas johtuu siitä, että sulla ei ole mitään kommentoitavaa. Faktaa tiskiin tai turpaa soukemmalle, jookos kookos? Tyypillistä ämmäin louskutusta, suo anteeksi kielenkäyttöni.

Jos ei ole näyttää ainuttakaan esimerkkiä, muuta kuin roskapuheita, niin antaa olla.
 

Yhteistyössä