Yrittäjä ja äitiyspäiväraha - voiko Kelaa huijata jotenkin?

  • Viestiketjun aloittaja typerys
  • Ensimmäinen viesti
typerys
Tuttavani yritti saada parempaa äitiyspäivärahaa niin että hänen miehensä, joka siis on yrittäjä, maksoi hänelle viimeiset kuukaudet palkkaa, vaikka tuttavani oli siis muualla töissä eikä tehnyt miehelleen töitä. Näin he yrittivät huijata Kelaa eli tulot olivat 20% paremmat ja näin tuo ansiosidonnainen äitiysraha olisi paljon suurempi.

Onko Suomessa tosiaan näin helppoa huijata Kelaa? Jos tämä huijaus menee läpi niin eikös silloin kaikkien yrittäjien kannattais tehdä samallalailla? Nostais vaan ihan hulluna itelleen palkkaa, niin sais paremman äippärahan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jaanuska:
voihan sitä huijata mutta aina se osuu omaan nilkkaan
Näin varmasti käykin. Nyt palkkarahoista maksetaan verot ym ja jos myöhemmin haluaisi olla "työtön", viranomaiset varmasti huomaavat, että onkin omassa firmassa töissä. Nämä jutut tulevat ensimmäisenä mieleen.

 
No jos ne pystyy todistamaan, että raha on siirtynyt ja on viralliset palkkakuitit esittää Kelalle, niin periaatteessa onnistuu.

Yrittäjällä itsellään on hieman eri asia. Yrittäjän päiväraha lasketaan sen mukaan, mitä maksaa yrittäjän eläkevakuutusta (YEL) eikä siitä, mitä nostaa itselleen palkkaa. YEL määritetään itse eikä sillä ole mitään tekemistä välttämättä sen kanssa, paljon yritys tuottaa tai paljon siitä saa palkkaa. Toki YEL:n kanssa voi pelata itselleen hyvää päivärahaa, esim. ilmoittaa vakuutusyhtiölle, että vuositulot on tänä vuonna vaikka 50000 euroa ja maksaa sitten vakuutusmaksun siitä summasta (muistaakseni 20,4%). Sitten ilmoittaa Kelalle, että haen päivärahaa YEL:n mukaan ja Kela tsekkaa, että vuositulo on ollut 50000 e ja sen mukaan saa päivärahan. Mutta harvalla tuohon on varaa, tuosta 50000 eurosta kun todellakin pitää sille vakuutusyhtiölle maksaa yli 10000 vakuutusmaksuna ja harvalla on varaa semmoista summaa sijoittaa jos yritys oikeasti ei tuota HYVIN.
 
rv33
Ensinnäkin yrittäjän äitiyspäiväraha määräytyy YEL-työtulon mukaan ja siihen yrittäjä pystyy vaikuttamaan itse täysin eikä se edes ole huijausta. Eli jos yrittäjä ilmoittaa, että katson työni arvon olevan xxxx euroa vuodessa niin äippäraha lasketaan sen mukaan. Ihan sama vaikka yrittäjä olisi liki persaukinen. Mutta tietysti se YEL-maksu on sitten isompi, se on tietty prosentti siitä ilmoitetusta työtulosta.
 
Itseasiassa - jos en ihan väärin muista - se mies voi maksaa puolisolleenkin YEL-maksua edellyttäen, että vaimo työskentelee siinä yrityksessä ja ei saa eläketurvaa muualta. Muistaakseni yrittäjä ja puoliso on YEL-velvollisia, muista pitäisi sitten maksaa TyEl:n mukaan.
 
rv33
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kateellista porukkaa. *huoh*
Minustakin on. Itse olen yrittäjä ja saanut päivärahat tuon YEL tulon mukaan. Toki korotin sitä siinä kohtaa hiukan, kun raskaus selvisi. Ei kuitenkaan ollut mahdollista maksaa hitonmoisia summia, joten päiväraha ollut jotain reilu 40e.

Mutta se nyt vain on yrittäjän etu. Itse ottaisin sitä vastaan monet muut palkansaajan edut itselleni ja jättäisin nuo yrittäjän velvollisuudet pois.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma-78:
Eikös se äitiyspäväraha lasketa edellisen vuoden tuloista? että liekö siitä enää mitään apua. Ja en usko että menis läpi.
Jos tulot on nousseet enemmän kuin 20% edellisestä vahvistetusta verotuksesta, päiväraha voidaan maksaa ä-lomaa edeltävien 6 kk mukaan.

Sillä tavalla mä pelasin kunnon päivärahat esikolta, tein sen 6 kk pätkän aikana niin paljon ylitöitä kun vaan kunto kesti ja pomo antoi tehdä.
 
mie
Se äp raha YEL:in mukaan on melkein yhtä pieni (ja jos noin vähän "töissä", niin on alin YEL varmastikin), kuin minimi päiväraha.Verottaja pitää kyllä huolen, että siitäkin pätkästään 47% pois. Ei kannata olla yrittäjä eikä "yrittäjä". Älä sinä ap huoli, ei se sun tuttus yhtään sen enempää rahaa tahkoa;)
 
Siis sen YEL:n voi jokainen määrittää itse ja sen mukaan sitten lätkäistään se vakuutusmaksu. Ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä oikeasti hankkii, kunhan jostain ne rahat siihen vakuutuksen maksuun löytää.

Eli esim. jos mä nyt teen positiivisen testin ja haluan kunnon päivärahat, niin eikun heti maanantaina yhteys vakuutusytiöön, että vuositulo on muuttunut ja nostan sen nyt vaikka aiemmin esimerkkinä käyttämääni 50000 euroon. Vakuutusyhtiö laskee mulle maksulaput joilla maksan vakuutusta ja ehdin maksaa sitä esim. 8 kk ennen äippälomalle jäämistä joten vakuutusmaksu on 20,4% 50000 eurosta yhteensä 10200 euroa vuoteen, se jaetaan kuukaudessa maksettavaksi = 850 euroa kuussa. Mä maksan sen 850 euroa kuussa vakuutusyhtiölle sen 8 kk ajan ja sitten haen päivärahaa, ilmoitan Kelalle että haluan hakea YEL:n mukaan ja ne kysyy vakuutusyhtiöltä, että mitä se on maksanu ja ne sanoo, että 50000 vuositulon mukaan. Kelan laskuri antaa seuraavan tuloksen:

Laskennan perusteet:

Vanhempainpäivärahaa edeltävät työtulot:
YEL-työtulo ajalta 10.08.2007 - 09.02.2008 yhteensä 25000,00 ? / 6 kuukautta
50000,00 ? / vuosi
Vanhempainpäivärahaa edeltävät arvioidut työtulot yhteensä 50000,00 ? / vuosi

Laskennan tulos:
Äitiysrahan määrä:
56 ensimmäistä päivää 142,73 ? / arkipäivä
57 - 105 päivää 94,80 ? / arkipäivä

Vanhempainrahan määrä:
30 ensimmäistä päivää 119,63 ? / arkipäivä
31. päivästä alkaen 94,80 ? / arkipäivä
Isyysrahan määrä 94,80 ? / arkipäivä
Erityisäitiysrahan määrä 94,80 ? / arkipäivä

Että kyllä musta tuo 94,80 euroa päivässä on PIKKUSEN parempi kuin minimi-äippäraha... Toki verottaja muistaa omansa viedä, sehän on selvä.
 
ap
Kiitos Sanna80 kovasti vastauksesta, tuo selvitti jo hyvin yrittäjän äp-raha-asiaa..

Ja en usko, että tuttavan mies on huolehtinut veroista, he kun yrittävät muutenkin huijata vähän joka asiassa..

Kyllä mä yrittäjille sen suonkin, että nostetaan omia YEL-maksuja, mutta jotenkin tuntuu väärältä että henkilö, joka ei ole tehnyt päivääkään miehensä firmalle töitä, saa siitä palkkaa ja tätä kautta paremman äippärahan.

ap
 
Yrittäjän mies
Ei tartte kadehtia yhtään yrittäjiä. 1,5 vuotta on meidänkin perheessä yritystoimintaa pyöritetty, työllistetty useita alihankkijoita ja jokunen työntekijä suoraankin. Euroakaan ei ole yrittäjällä eikä puolisolla vielä palkkaa ollut varaa nostaa (onneksi toinen meistä ulkopuol. töissä, millä elanto hankittu), mutta lakisääteiset maksut, YEL-vakuutus ml. on hoidettu. Jos nyt sitten saavutettua etua, eli äitiyspäivärahaa vähän korotetumpana sattuisi samaan niin se on pieni plussa. Ja toisin kuin useimmat palkkatyössä käyvät, yrittäjä ei yleensä pysty täysin keskittymään lomaan ja äitiyteen vaan on firmassaan ja veloissa kiinni lomallakin...
 
YRITTÄJÄN PUOLISO
ME TEIMME NIIN. JOSKIN MINUT VUOKRATTIIN TOISELLE FIRMALLE, JOSTA LASKUTETTIIN TUNNIT. SITTEN VAIN MAKSETTIIN KORKEAMPI PALKKA. NÄIN OLLEN SAATIIN ÄITIYSPÄIVÄRAHA KORKEAMMAKSI. HUONO PUOLI TUOSSA ON JUURI SE ETTÄ MINUT LASKETTIIN MYÖS YRITTÄJÄKSI SEN PÄTKÄN AJAKSI JA SILLOIN TYÖSSÄOLOEHTOON EI LASKETA TÄTÄ PÄTKÄÄ...NO EI SE HAITANNUT KOSKA MINULLA OLI JO TARPEEKSI SUURI ANSIOPÄIVÄRAHA TIENATTUNA(KANNATTAA KATSOKAAS KÄYDÄ VÄLILLÄ TÖISSÄ JOTTA PYSYY SOSIAALITURVASSA KIINNI. TOIVOTTAVASTI EN KOSKAAN ENÄÄ PUTOA MINIMIPÄIVÄRAHOILLE-)NYT ON SELUSTA TURVATTU, ETTÄ JOS SAAMME TÄN 3 VUODEN AIKANA UUSIA LAPSIA, EI TARVITSE STRESSATA MAMMARAHASTA, KOSKA 3 VUOTTA SEN KATSOTAAN OLEVAN VOIMASSA.
 
Sara
Lasketaanko osakeyhtiössäkin yrittäjän puoliso yrittäjäksi? Meillä saattaa olla joskus sama homma edessä.

Ja teille jotka ootte sitä mieltä, että törkeää huijaamista, niin tervetuloa vain itse yrittäjäksi, ei ole herkkua! Varsinkaan, kun on työntekijöitä, jotka saa sairaslomaa olemattomista vaivoista, siltä ajalta palkan ja yrittäjä itse saa painaa niska limassa töitä saamatta siitä minkäänlaista ylimääräistä rahaa, päinvastoin maksaa siitäkin ilosta. Jostain kai yrittäjäkin saa rahaa vetää vähän ylimääräistä!
 
Toop
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Lasketaanko osakeyhtiössäkin yrittäjän puoliso yrittäjäksi? Meillä saattaa olla joskus sama homma edessä.
Ei lasketa ketään yrittäjäksi, jos omista osakkeita etkä maksa yeliä.
Eli mä voin mennä miehen yritykseen normaaliksi työntekijäksi ja saan normaalin palkan mukaan äitiysrahan ja musta maksetaan tyel-maksuja?

 
Kyy
Yrittäjän äitiyspäiväraha lasketaan YEL-työtulosta, jonka saa itse päättää paljonko sitä maksaa. Siis jos vaan itellä rahkeet riittää, niin voi maksaa sitä vaikka miljoonan kuussa raskausaikana, jolloin se äippäraha lasketaan siitä miljoonasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Toop:
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Lasketaanko osakeyhtiössäkin yrittäjän puoliso yrittäjäksi? Meillä saattaa olla joskus sama homma edessä.
Ei lasketa ketään yrittäjäksi, jos omista osakkeita etkä maksa yeliä.
Eli mä voin mennä miehen yritykseen normaaliksi työntekijäksi ja saan normaalin palkan mukaan äitiysrahan ja musta maksetaan tyel-maksuja?
Osakeyhtiöön voit ja juu tyelit maksatte (jotka menee oikean palkan mukaan eli ei voi itse säätää kuten yeliä ).

Ja kaikille niille, jotka pelkää, että yrittäjät huijaa: ihan vain kokemuksesta, kyllä yrittäjät tässä maassa saa v...sti maksaakin.
 

Yhteistyössä