Yrittäjä ja äitiyspäiväraha - voiko Kelaa huijata jotenkin?

  • Viestiketjun aloittaja typerys
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Yrittäjän äitiyspäiväraha lasketaan YEL-työtulosta, jonka saa itse päättää paljonko sitä maksaa. Siis jos vaan itellä rahkeet riittää, niin voi maksaa sitä vaikka miljoonan kuussa raskausaikana, jolloin se äippäraha lasketaan siitä miljoonasta.
Ei raskausaikana, vaan yel pitää korottaa vähintään sen 6 kk ennen ä-loman alkamista.
 
Sara
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Alkuperäinen kirjoittaja Toop:
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Lasketaanko osakeyhtiössäkin yrittäjän puoliso yrittäjäksi? Meillä saattaa olla joskus sama homma edessä.
Ei lasketa ketään yrittäjäksi, jos omista osakkeita etkä maksa yeliä.
Eli mä voin mennä miehen yritykseen normaaliksi työntekijäksi ja saan normaalin palkan mukaan äitiysrahan ja musta maksetaan tyel-maksuja?
Osakeyhtiöön voit ja juu tyelit maksatte (jotka menee oikean palkan mukaan eli ei voi itse säätää kuten yeliä ).

Ja kaikille niille, jotka pelkää, että yrittäjät huijaa: ihan vain kokemuksesta, kyllä yrittäjät tässä maassa saa v...sti maksaakin.
NIH! PERRRR...!
Ei vaan ihan tosi, yrittäjällä ei todellakaan ole helppoa!
 
Kyy
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Yrittäjän äitiyspäiväraha lasketaan YEL-työtulosta, jonka saa itse päättää paljonko sitä maksaa. Siis jos vaan itellä rahkeet riittää, niin voi maksaa sitä vaikka miljoonan kuussa raskausaikana, jolloin se äippäraha lasketaan siitä miljoonasta.
Ei raskausaikana, vaan yel pitää korottaa vähintään sen 6 kk ennen ä-loman alkamista.
No ei mun äitiysloma ainakaan ala ennen raskautta. Eli raskausaikana kerkee hyvin käydä sen nostaan mahdollisimman suureksi. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Yrittäjän äitiyspäiväraha lasketaan YEL-työtulosta, jonka saa itse päättää paljonko sitä maksaa. Siis jos vaan itellä rahkeet riittää, niin voi maksaa sitä vaikka miljoonan kuussa raskausaikana, jolloin se äippäraha lasketaan siitä miljoonasta.
Ei raskausaikana, vaan yel pitää korottaa vähintään sen 6 kk ennen ä-loman alkamista.
No ei mun äitiysloma ainakaan ala ennen raskautta. Eli raskausaikana kerkee hyvin käydä sen nostaan mahdollisimman suureksi. :D
No äh, juu, mitäköhän mä luin. :D No joka tapauksessa 6 kk ennen kuin ä-loma alkaa eli viimeistään sitten raskausaikana. :D
 
Yrittäjänainen
Alkuperäinen kirjoittaja elina9:
Kannattaa tutustua niihin ohjeisiin - YELiä saa laskea ja nostaa vain tietyn määrän eli ei sitten ole mahdollista yhtäkkiä pudottaa sitä esim. vuosituloon 10 000 euroa....
Tämä minuakin kiinnostaa. Kun täällä on ohjeistettu että "sitten kun raskaustesti näyttää positiivista, niin nosta YEL-tulo vaan 50 000:een". Luulisi että tuota nostamista on rajoitettu jotenkin? En usko että Kelakaan antaa yhtäkkiä työtulojen tuplaantua ja kiltisti maksaisi sitten äp-rahaa sen isomman tulon mukaan...

Eli osaako joku selittää miten nuo nosto/laskurajat määritellään tai ohjeistaa missä olisi (selväkielinen) selostus asiasta? Kiitos paljon!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Lasketaanko osakeyhtiössäkin yrittäjän puoliso yrittäjäksi? Meillä saattaa olla joskus sama homma edessä.
Ei lasketa ketään yrittäjäksi, jos omista osakkeita etkä maksa yeliä.
Paitsi jos mies on yrittäjä (ky) ja vaimo palkkatöissä ja jää työttömäksi, pitää olla aikamoiset todistelut ettei vaimo työllisty perheyrityksessä eikä saa tehdä _yhtään_ firmalle töitä. Käytännössä todettu.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Yrittäjänainen:
Alkuperäinen kirjoittaja elina9:
Kannattaa tutustua niihin ohjeisiin - YELiä saa laskea ja nostaa vain tietyn määrän eli ei sitten ole mahdollista yhtäkkiä pudottaa sitä esim. vuosituloon 10 000 euroa....
Tämä minuakin kiinnostaa. Kun täällä on ohjeistettu että "sitten kun raskaustesti näyttää positiivista, niin nosta YEL-tulo vaan 50 000:een". Luulisi että tuota nostamista on rajoitettu jotenkin? En usko että Kelakaan antaa yhtäkkiä työtulojen tuplaantua ja kiltisti maksaisi sitten äp-rahaa sen isomman tulon mukaan...

Eli osaako joku selittää miten nuo nosto/laskurajat määritellään tai ohjeistaa missä olisi (selväkielinen) selostus asiasta? Kiitos paljon!
Josko yel-maksuja vastaanottava taho olisi oikea paikka tähän kyselyyn?
 
yksyrittäjä
itselläni kampaamo ollut reilut 5 vuotta.maksoin aina minimi yel maksua..kunnes tulin raskaaksi,kun sain tietää viime helmikuussa lasketun ajan olevan syyskuussa,soitin fenniaan ja sain ohjeeksi anoa vapaamuotoisesti sähköpostilla suurempaa yelliä.nostin yellin vajaasta 10000 17000euroon.eli maaliskuusta lähtien maksoin korkeampaa.näin työtulokseni laskettiin 16500euroa.ilmoitin vain haluavani nostaa yellin vastaamaan paremmin tulotasoani.ja vielä jos kiinnostaa..päiväraha on ollut siinä hieman alle 40euroa.äp 960 kk ja vp n.satasen vähemmän..ja mikä parasta sain maksaa koko puolivuotta ennen loman alkua vajaan 400 euroa kk fenniaan saadakseni tämän HYÖDYN.veroprosentti 26.eli kateelliset kertokaa tekin päivärahanne?muutenkin kiinnostaisi millaista veroprossaa maksatte.oma tuntuu huimalta!ja vielä pakko jos joku kadehtii..en ole ollut koskaan päivääkään sairaslomalla..eipä sillä etteikö olisi aihetta ollut:)
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja yksyrittäjä:
päiväraha on ollut siinä hieman alle 40euroa.äp 960 kk ja vp n.satasen vähemmän..ja mikä parasta sain maksaa koko puolivuotta ennen loman alkua vajaan 400 euroa kk fenniaan saadakseni tämän HYÖDYN.veroprosentti 26.eli kateelliset kertokaa tekin päivärahanne?muutenkin kiinnostaisi millaista veroprossaa maksatte.oma tuntuu huimalta!ja vielä pakko jos joku kadehtii..en ole ollut koskaan päivääkään sairaslomalla..eipä sillä etteikö olisi aihetta ollut:)
Onneksi saat sen hyödyn moninkertaisena, jos teet useamman lapsen alle 3v ikäeroilla. Saat jokaisesta saman äitiyspäivärahan kuin esikoisesta.
 
Minä
Heräsin tähän todellisuuteen vasta nyt ja minulla on 9.9.09 laskettu aika, eli 5 kk päästä. Onko niin että olen myöhässä YELin nostamisen suhteen? Lasketaanko äitiysraha sen mukaan mitä YEL on ollut 6 kk ennen laskettua aikaa vai viimeisten 6 kk mukaan ennen laskettua aikaa?
 
oikea ystävä ystäville

Puhut ystävästäsi ja täällä heidän asioitaan juoruat...
Jos ystäväsi tietäisi- olisit hänen entinen ystävä.
Hoida omat asiasi äläkä muiden, ja kateutesi takia voisit vaikka mennä terapiaan. Kateus ja katkeruusko on voimavarasi?

Onko Suomessa tosiaan näin helppoa huijata Kelaa? Jos tämä huijaus menee läpi niin eikös silloin kaikkien yrittäjien kannattais tehdä samallalailla? Nostais vaan ihan hulluna itelleen palkkaa, niin sais paremman äippärahan...[/quote]

 
myy
sori vaan, mutta onko yrittäjillä joku erioikeus "huijata" kelaa ja nostaa parempaa ärahaa kuin tavallisella työntekijällä ? sitä mä en ihan tajua, että millä logiikalla te sen noin pähkäilette.

ite saan minimi rahan jo toistamiseen, ja mua ei ketuta yhtään ne jotka saa enemmän, oikeudenmukasesti, mutta jos teitä on paljonkin, jotka temppuilee noin, niin se pistää vihaksi.
pitää varmaan itekkin sanoa sitten miehelle että pistäppäs firmaa pystyyn ni saan parempaa rahaa.

ihmisiä on näköjään moneen junaan.
 
kirjanpitäjä
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Lasketaanko osakeyhtiössäkin yrittäjän puoliso yrittäjäksi? Meillä saattaa olla joskus sama homma edessä.
Ei lasketa ketään yrittäjäksi, jos omista osakkeita etkä maksa yeliä.
Yrittäjäksi lasketaan kaikki samassa taloudessa asuvat osakeomistuksesta huolimatta.

Eli kun Osakeyhtiön enemmistöosakas palkkaa vaimonsa töihin, on vaimokin yel-vakuutuksen alainen eikä suinkaan tyellin
 
"manna"
Suosittelen jokaiselle yrittäjäksi ryhtymistä ennen kuin alatte kadehtia etuuksia. Yleensä nämä kahdehtijat eivät saisi aikaiseksi liikevaihtoa, josta pystyisi maksamaan edes omaa palkkaa. Sitä kun voi maksaa vasta, kun kaikki pakolliset kulut on maksettu. On erittäin tyypillistä, että yrittäjä tekee 2-3 vuotta töitä ilmaiseksi, ennen kuin saa yhtään palkkaa maksettua. Eikä yrittäjänä olemisessa puhuta 8 h työpäivistä ja maksetuista kesälomista. Yrittäjällä ei ole työaikoja. Sekin on tietysti oma valinta, mutta kateutta kannattaa harjoittaa vain asioista, joiden oikean laidan tietää. Tekisitkö sinä saman ajan ilmaiseksi töitä? Tekisitkö töitä 7 vrk viikossa?
 
"Miu"
Kyllä minä ainakin oman palkkani nostin heti kun plussaa näytti... Olen lukuisia kertoja tehnyt töitä ilman palkkaakin (mm silloin kun puolet henkilökunnasta äitislomalla/raskauden takia sairaslomalla/vanhempainvapaalla jne), jos yrityksen tilanne on sen vaatinut joten jos yrityksen talous jossain toisessa vaiheessa mahdollistaa suuremman palkan maksun, miksi se olisi väärin?
En siis ole yelin piirissä, koska omistan alle puolet oy:n osakepääomasta, vaan ihan normi palkansaajana tässä yhteydessä kuljen.
Se yrittäjä omasta selkänahastaan maksaa ne muiden työntekijöiden äitiyslomat (ekojen kuukausien palkkaero kelan maksamaan, sijainen ja sen koulutus, sairaslomat, sairaan lapsen hoitopäivät ym) joten kyllä pidän ihan kohtuullisena, että itse saan äippälomalla edes samat päivärahat kuin ne, joiden perheenperustamisesta minun yritykseni maksaa...
 
"Teemu"
Minulle kävi näin:

Perustin oman yrityksen vuoden alussa ja sillon arvioin omat vuosituloni varovaisesti 10 000 euroon. Mistä sitä tietää ikinä..?

No..kesäkuussa huomasin, että tuloja oli tullut jo reilusti yli 10 000 euron. Toisaalta myös joitakin investointeja oli tullut. Alkukesästä saimme myös vauvan.
Nyt elokuussa vaimo päätti jatkaa koulua muutaman kuukauden ajan, jotta hän pääsisi kriittisen vaiheen yli ja opinnotkin tulisi suoritettua alta pois. Minä yrittäjänä hain sitten vanhempainpäivärahaa. Olin vasta korottanut myöskin YEL vuositulo arviotani 25 000 euroon, joka voisi olla melko lähellä totuutta.
Jostain kumman syystä varovaista 10 000 euron arviotani käytettiin kuitenkin vanhempainpäivärahan määrän maksussa. SUMMALLA EI SIIS OLE MITÄÄN TEKEMISTÄ TODELLISUUDEN KANSSA. Vanhempainpäivärahan tarkoitushan on se, että toisella vanhemmista olisi mahdollista jäädä kotiin hoitamaan lasta. Tuolla 700 eurolla kuussa minun pitäisi siis hoitaa investointini (leasing, eläkevakuutus ym juoksevat kulut) + tietenkin VUOKRA ja muut asumiskustannukset. Heh.
Mistä sitä vuoden alussa tietää miten paljon sitä tulee ansaitsemaan ja kuinka paljon yritystoiminta kasvaa? Ei mistään...

Pysykää erossa siitä riivatun KELAsta. Aina joutuu vain pettymään.
 
"yrittäjä"
Tuttavani yritti saada parempaa äitiyspäivärahaa niin että hänen miehensä, joka siis on yrittäjä, maksoi hänelle viimeiset kuukaudet palkkaa, vaikka tuttavani oli siis muualla töissä eikä tehnyt miehelleen töitä. Näin he yrittivät huijata Kelaa eli tulot olivat 20% paremmat ja näin tuo ansiosidonnainen äitiysraha olisi paljon suurempi.

Onko Suomessa tosiaan näin helppoa huijata Kelaa? Jos tämä huijaus menee läpi niin eikös silloin kaikkien yrittäjien kannattais tehdä samallalailla? Nostais vaan ihan hulluna itelleen palkkaa, niin sais paremman äippärahan...
Eihän tässä tapauksessa mitään huijattu. Jos palkkaa sivukuluineen on maksettu, niin äitiyspäivärahan peruste on täysin oikea, eli tulot. Myös osakeyhtiön osakas on oikeutettu palkkatuloon yhtiöstä, vaikka olisi muualla palkkatyössä. Verot maksetaan kokonaisulosta ja samoin määritellään tuet.
 
"vieras"
Aina kannattaa yrittää huijata, valehdella ja varastaa niin paljon kuin vaan sielu sietää nimittäin epärehellisyys kyllä perii maan, aina. Niin teen itsekin jatkossa. Jos en muuta niin ainakin tämän olen elämästä oppinut. Tsemppiä, toivottavasti nettoat hyvin!
 
vierailija1234123
sori vaan, mutta onko yrittäjillä joku erioikeus "huijata" kelaa ja nostaa parempaa ärahaa kuin tavallisella työntekijällä ? sitä mä en ihan tajua, että millä logiikalla te sen noin pähkäilette.

ite saan minimi rahan jo toistamiseen, ja mua ei ketuta yhtään ne jotka saa enemmän, oikeudenmukasesti, mutta jos teitä on paljonkin, jotka temppuilee noin, niin se pistää vihaksi.
pitää varmaan itekkin sanoa sitten miehelle että pistäppäs firmaa pystyyn ni saan parempaa rahaa.

ihmisiä on näköjään moneen junaan.
Kysehän nimenomaan ei ole huijaamisesta vaan järjestelmä mahdollistaa sen yrittäjille ja on täysin laillista.
 
Saga987
sori vaan, mutta onko yrittäjillä joku erioikeus "huijata" kelaa ja nostaa parempaa ärahaa kuin tavallisella työntekijällä ? sitä mä en ihan tajua, että millä logiikalla te sen noin pähkäilette.

ite saan minimi rahan jo toistamiseen, ja mua ei ketuta yhtään ne jotka saa enemmän, oikeudenmukasesti, mutta jos teitä on paljonkin, jotka temppuilee noin, niin se pistää vihaksi.
pitää varmaan itekkin sanoa sitten miehelle että pistäppäs firmaa pystyyn ni saan parempaa rahaa.

ihmisiä on näköjään moneen junaan.
Ei se, että yrittäjä nostaa maksamaansa eläkevakuutusmaksua ennen äitiyslomaa, ole mitään huijaamista. Maksettu äp-raha perustuu ihan niihin yrittäjän maksamiin maksuihin, ei sitä ilmaiseksi saa.
 

Yhteistyössä