kolmistaan - Banneri
Kolmistaan 16.01.2014

Viha-rakkaus -suhteeni VR:ään!

Teksti
Karoliina Pentikäinen
18 kommenttia

Noniin.

Eilen oli taas kerran The Palkkapäivä. Päivä, jolloin perinteisesti suuntaan VR:n sivuille ja ostan taas seuraavan matkani lepokotiin a.k.a viikonloppureissuliput lapsuudenkotiini Hanksasalmelle, F:n maaseutumummolaan.

Olen koko aikuisikäni ollut ahkera junalla matkaaja. Hankasalmi-Helsinki -väliä on tullut rundattua vuodesta 2005 vähintään kerran kuussa, usein useamminkin. Niin ja tulipa yksi vuosi suhailtua Keski-Suomen ja Helsingin väliä aivan joka viikkokin, kun minulla oli kaksi kotia, sekä opiskelu- ja työpaikat eri kaupungeissa.

Nykyisin matkaamme F:n kanssa junalla aina silloin, kun Eepi ei ole reissussa mukana. Itse olen niin arka kuski, etten satoja kilometreja F kyydissä uskalla ajella, ja toisaalta: Yksi aikuinen + yksi lapsi -pakettina junalipun hinta on vielä maksettavissa. Jotenkin. Toisin kuin kahden aikuisen ja yhden lapsen matkalla.

Rakastan junamatkailua, jos mietitään vain sitä seikkaa, miten itse matkustaminen tapahtuu. On mahtavaa päästä kohteesta toiseen melko nopeasti niin, että matkan aikana voi jaloitella, käydä ravintolavaunussa syömässä, lukea kirjoja ja lehtiä, katsoa leffaa Pädiltä, ja mikä parasta: F pääsee leikkimään muiden lasten kanssa. Laskemaan liukumäkeä, matkustamaan leikkijunalla ja suippailemaan pitkin käytäviä.

Se, mikä junamatkailuissa on kuitenkin – kuukausi kuukaudelta vain enemmän – alkanut tökkiä, on VR:n hinnoittelupolitiikka. Onhan VR:n monopoliasema  jo itsessään melko absurdi. Miten voikaan olla niin, että yhtiö, jonka aikataululuihin ei voi koskaan luottaa, voi nostaa vuosi vuodelta hintojaan?

Kun VR reilu vuosi sitten otti asiakasohjelma-Veturin käyttöönsä, ajattelin, että hinnoitteluasioihin tulee muutos. Olin kuitenkin totaalisen väärässä! Nämä ”alelähdöt” kun vain pahensivat tilannetta. Kävi nimittäin niin, että edessämme oli melko suuren luokan huijaus: Samalla, kun VR isoin mainoksin kertoi todella halvoista junamatkoista, kaikki alelähtöjen ulkopuolelle jääneet junamatkat kallistuivat.

Nyt jollekin tietysti saattaa herätä kysymys, miksi tässä edes valitan. Että miksi en matkusta sitten sillä halvalla lähdöllä, ja lopeta ininää. Noh. Minäpä kerron miksi.

Kun katsoo Veturin alelähtöjä (ja minähän olen niitä seurannut silmä tarkkana tarjouskamppiksesta toiseen!), huomaa pian, ettei niiden tarkoitus olekaan edes jeesata tavallista, työssäkäyvää junamatkaajaa, tippaakaan. Alelähtöajat ovat nimittäin niin hulluja, ettei niihin monikaan aikuinen, sellainen, joka muuten maksaisi täyden lipun hinnan, voi millään tarttua. Ja ne ihmiset – opiskelijat ja eläkeläiset – jotka näitä matkoja voivat käyttää, saavat muutenkin matkansa jo alea vastaavaan hintaan. VR on siis tarjonnut tarjouksen  omaa profiliaan nostattaen ilman, että joutuu itse aidosti tulemaan yhtään kuluttajaa vastaan. Kätevää, eikö totta?

Jos esimerkiksi minä ja F aikoisimme saada viikonloppuliput Kuopion suuntaan Hanksalamelle, olisi meidän lähdettävä perjantaina matkaan aamulla kello  5.06, ja takaisin sunnuntaina olisi suunnattava aamukahdeksalta.

On siis kai sanomattakin selvää, ettei juuri kukaan viikonloppureissulainen näihin matkoihin taivu, vaan matka-aika on sijoitettava perjantaityöpäivän jälkeiseen iltapäivään ja sunnuntai-iltapäivään. Niihin aikoihin, joiden junamatkahintoja VR on entisestään nostanut matkan suosittuuden vuoksi.

Ymmärrän toki, että VR pyrkii vähemmän suosittujen matkojen tarjouksilla tasoittamaan matkustusruuhkia, ja tekemään vähän samaa, kun lentoyhtiöt ovat tehneet jo vuosia. Ongelma piilee kuitenkin siinä, että samalla se pyllistää niille työssäkäyville aikuisille, jotka maksavat täysihintaisen lipun. Niille, jotka käsittäkseni muodostavat VR:n suurimmat lipputulot. Se on katsokaas niin, että eläkeläinen tai opiskelija saa nimittäin huristella junalla aika monta kertaa VR:n piikkiin siihen summaan, jonka kahden aikuisen ja muutaman tenavan mummolareissu kustantaa.

F:n ja minun tämänkertainen lippuepisodini päättyi lopulta siihen, että varasin perjantaiksi normaalihintaisen matkan. Sunnuntaille saimme kikkailtua alen niin, että vanhempani vievät meidät 60 kilometrin päähän Jyväskylään, josta Keski- Suomen ainoa alehintainen päivälähtö starttaa kohti Helsinkiä.

Tosin lipunosto – josta muutenkin on muodostunut jo aikamoinen prokkis sen vuoksi, ettei VR:n ostoskoriin voi laittaa useampaa eri lähtö- ja pääteaseman matkaa – oli taas aikamoisen hermoja raastava koetus. Olin täysin varma, että sunnuntain alelähtö tulisi maksamaan 15e/henkilö, mutta ostoskori näytti normaali 60euroa. Lopulta, aika pitkän kiroilun jälkeen, ymmärsin laittaa F:n sunnuntailähdölle statuksella ”aikuinen”, ja johan alelähtö lopulta saatiin. VR:n verkkokauppa ei siis tarjonnut alelähtöä edes aikuiselle, jos oli klikannut matkaseuralaiseksi juniorin.

Lopuksi haluaisin sanoa, että olisi huisin tarpeellista, että junamatkailuun saataisiin kilpailua. Niin ja jos kaunista luontoamme halutaan suojella, ja joukkoliikennematkustamiseen kannustaa, miksi kuvitteellisen viisihenkisen perheen kaksi matkabudjettia menevät näin –>

  1. Viisihenkisen perheen matka perusbensa-autolla väli Helsinkin-Hankasalmi-Helsinki. n.55-70e *
  2. Viisihenkisen perheen matka junalla, Perus-hinta (eko-luokka). 356,70e **

Että näin!

Sen haluan vielä VR:n eduksi sanoa: Konnarit. Te olette ihania! Tämä ammattiryhmä saa varmasti niin paljon haukkuja – jotka eivät edes heille kuulu -niskaansa, ja silti lähes poikkeuksetta meininkin asiakaspalvelussa on kohdillaan. Kiitos 🙂

Ovatko junamatkusamisen hinnat riistäytyneet sinun mielestäsi käsistä? Suositko omaa autoa vai joukkoliikennettä, ja mistä syystä?

– Karoliina-

*bensan hinta saatu laskemalla kilometrit ja muutaman eri automerkin keskikulutukset

** hinta suoraan VR: nettikaupasta. Päivämääriksi laitettu F:n ja minun matkapäivät, eli 24.-26.1.2014

Kuvat: VR:n kuvapankki 

Kommentit (18)

Itse käytän lasten kanssa junaa saapuessamme Helsinkiin. Aikuinen ja kolme lasta on vielä edullinen paketti, toista aikuista en mukaan raaskisi junamatkalle ottaa minäkään. Saavuimme Helsinkiin usein salosta, jonka asemalle voi autonsa jättää maksutta. Junalippujen hinnalla en saa edes autoa parkkiin Helsingissä ja onhan tuo juna lapsille tietysti aina Elämys. Salosta helsinkiin (ja takaisin) junia kulkee tunnin välein, joten aikatauluja ei tarvitse niin tuijotella. Juna on reitillä kätevä ja sillä pääsee suoraan keskustaan.
Pidemmillä matkoilla taas juna on luvalla sanottuna kallista lystiä. Auto tulee monesti edullisemmaksi ja aikatauluista joustavammaksi vaihtoehdoksi.

Olen ihan samaa mieltä, aivan älytöntä toi hinnoittelu! Todellakin matkustetaan autolla ja aika paljonkin vielä. Toki syynä on myös helppous hinnan lisäksi, kun mukana on ruokakassia, vaatekassia, lelukassia, yksi vauhtivekara, yksi vauva ja kaksi koheltavaa aikuista 🙂

Matkustan kerran viikossa TRE-HKI välin ja edes noin säännöllisenä matkan hinta on järjetön sarjalipusta huolimatta. VR olisi kiva ja ekologinen tapa matkustaa mutta ikävä kyllä hintapolitiikan vuoksi oman auton käyttö on edullisempi vaihtoehto, johon kallistun jatkossa. Miltei joka reissuun on lisäksi mahtunut jokin ongelma/myöhästyminen (viimeksi maanantaina saavuin perille 1,5h myöhässä)! Ei kestä enää ajatus ongelmia ja kiskurihintoja.

Erinomainen kirjoitus ja allekirjoitan täysin!

Itse olen ajat sitten siirtynyt matkustamaan bussilla junan sijasta, välillä turku-helsinki

Ihan järjettömiä noi VR:n touhut! Pari kertaa oon arponut lähteväni junalla käymään sukulaisissa, kun tyttökin tykkäisi matkustaa sillä, mutta viimeksi nauroimme miehelle, ettei meillä ole siihen varaa :). Toki autostakin joutuu maksamaan ja ylläpitokaan ei ole ilmaista, mutta jos auto jo löytyy, tulee se edullisemmaksi mitä enemmän sitä käyttää..

kideblogi.fi/minishow

Pääsevätkä kaikki kolme lasta ja sinä yhden perhelipun hinnalla? Se olisi jo hyvä tarjous 🙂

Meillähän ei ollut autoa, kun F syntyi. Kun sitten pari kertaa roudasimme koko leikkimatto-imetystyyny-itkuhälyytin-vaihtovaate -setin junaan, ostettiin auto 😀
Nyt on kuitenkin jo niin helpoa, kun F ei tarvitse mukaan mitään erityisiä hilavitkuttimia, ettei junamatkailussa ole tavaroiden puolesta mitään hankaluutta.

Nyt pitää koputtaa puuta ja kovasti, mutta vaikka yksin matkatessani olen kohdannut vaikka mitä myöhästelyongelmia, ei F:n kanssa matkatessani ole kertaakaan olleet junat myöhässä. Sehän olisikin, että muutenkin aika pitkä matka (4h) venähtäisi…

Tiedän monia, jotka ovat tehneet saman. Ennenhän juna oli se selkeästi halvempi,nyt taitaa olla jo toisin päin. Lapsen kanssa pitkä bussimatka ei vain oikein onnistu…

Hih, hyviä kuvia. Juna on tyhjää täynnä, koska liput ovat niin kalliita, haha! Tosi ekologista ajattaa tyhjiä junia ympäri Suomen maan – VR, vihrein vaihtoehto, PAH!

Kiva kun sullakin on blogi, hauskaa nähdä ja lukea kuulumisiasi, viimeksi olemme varmaan nähneet junassa välillä Hankasalmi-Jyväskylä joskus vuonna 2005! 🙂

Hyvä kirjoitus! Minä myös, lasten kera, matkustan säännöllisen epäsäännöllisesti junalla mummolaan. Juurikin siksi, ettei yli 350km:n autoilu (suuntaansa) kahden lapsen kanssa kauheesti hotsita. Tuo hinnoittelu jurppii myös minua. Vaikka näin kotiäitinä olisinkin periaatteessa vapaa lähtemään mihin junaan tahansa (siis siihen halvimpaan), niin käytännössä lähtöaika 5.40 ei oikein ole realistinen pienten lasten kanssa. Tai vastaavasti paluu klo 23. Tykkään kyllä itse junailusta, ja VR:lle pointsit kotiin petraamisesta aikataulujen kanssa vuonna 2013, ainakin verrattuna edellisiin vuosiin!

Mutta on siinä autoilussa kyllä puolensa. Kuinka kätevää on pakata oma auto kotipihassa ja huristella suoraan määränpäähän (juuri itselleen sopivalla kellonlyömällä). Juna kun harvoin lähtee omalta pihalta ja päädy suoraan sinne mummolan pihaan, vaan joudut aina junalippujen lisäksi hommaamaan kyydin asemalle ja vielä asemalta jatkoyhteyden todelliseen määränpäähän. Nämäkin kyydit maksavat, ja niiden hinta pitää laskea vielä siihen junalipun hinnan päälle! Esim. meidän mummola sijaitsee 35km:n päässä lähimmältä juna-asemalta. Kun mummi ja vaari tulevat meitä hakemaan, joutuvat he ajamaan autolla 70km.

Olipa kiva kuulla sinusta, Rosita! Mahtava blogi muuten 🙂

Toivottavasti junamarkkinoille tulisi pian kilpailua. Uskon, että se olisi ainoa keino, jolla hintoihin saataaisiin järkevyyttä.

Ja olet ihan oikeassa, autossa on puolensa 🙂 Silloin jokaista mukaan lähtevää tavaraa ei tarvitse pohtia sillä ajatuksella, että mahtuuko kassiin tai jaksanko kantaa.

Tosin itse olisin ihan valmis luopumaan näin ison lapsen kanssa matkatessa jo monistakin autoilun mukavuuksista, jos vain VR tulisi lippuhinnoissa vastaan.

Alkekirjoitan postauksesi täysin! Haluaisin kuitenkin huomauttaa että VRn hintapolitiikka on koskettaa nykyään myös opiskelijoita. Aikaisemmasta 50% lippualesta on luovuttu ja alennus on nykyään 45-55% ” junavuoron suosittavuudesta riippuen”. Käytänössä pohjoisessa opiskelevat eivät pääse koskaan etelään&takaisin 55% alella koska päivittäisiä junavuoroja on niin vähän. Keskimääräisesti lipun hinta on noussut 10eurolla per suunta. Vanhalla 50% alella pääsee matkustamaan vain yöjunissa (monta tuntia pidempi matkustusaika ja epämukavaa) tai poikkeusvuoroilla, joissa on osa matkasta korvattu esimerkiksi bussiyhteydellä (sama juttu kuin yöjunan istumapaikat-ei houkuttele). Pohjoiseen onkin kannatavampaa lentää sekä aikuisen lipulla kuin opiskelijana. Summasummarum VRn hintapolitiikka on epäonnistunut täysin. Kaikista ikävintä on se että asiasta on otettu yhteyttä vrään useaan otteeseen,jopa opiskelujajärjestöjen taholta, mutta VRltä ei ole koskaan saatu kunnollista selvitystä hinnoittelun perusteelle..

P.S. Nykyiset lasten leikkivaunut ovat melko stailit mutta pienet! Silloinkun itse vielä olin leikki-iässä (+15-vuotta sitten) VRn sinisissä vaunuissa leikkivaunu kattoi yli puolet ko vaunusta ja toinen puoli oli tavaravaunuosasto.

Muistan nämä vaunut muuten 🙂

Huoh! Onpa törkeää!! Pitäisi itsekin opetella lentämään F:n kanssa. Joskus Helsinki-Tikkakosi voisi olla lentäen halvempi ratkaisu…

Lennot johonkin ulkomaan kohteeseen, tai risteilyn vaikkapa Tukholmaan saa halvemmalla, kuin junamatkan Keski-Suomeen…

Kaupallinen yhteistyö

Karoliina Pentikäinen

Karoliina Pentikäinen

Kolmistaan-blogi on yksi Suomen ensimmäisiä perheblogeja. 13-vuotisen historiansa aikana blogissa on eletty Karoliinan ja tämän perheen elämänvaiheita iloista suruihin ja arjesta juhlaan. Nykyisin Karoliina, 38, asuu uusperheensä kanssa Tampereen Pyynikillä. Perheeseen kuuluu aviomiehen lisäksi 13-vuotias esikoinen ja 4-vuotiaat kaksoset. Ruuhkavuosien lisäksi Karoliina kirjoittaa naiseudesta, kauneudesta, kodista ja hyvinvoinnista. Balanssi on Karoliinan teema vuodelle 2024!

Arkisto

X