Mitä laki sanoo lasten turvaistuimista – ja miten se eroaa Liikenneturvan suosituksista?
Laki määrää, miten lasta saa kuljettaa ajoneuvossa. Turvaistuinta ei mainita laissa, vaan laissa puhutaan muitakin vaihtoehtoja sisältäen turvalaitteista.
Turvaistuimen lakia ja suosituksia selvittävällä vanhemmalla voi joskus mennä pää pyörälle pituus- ja ikärajoja tankatessa.
– Lainsäädäntö antaa reunaehdot toiminnalle. Liikenneturvan suositukset puolestaan täydentävät lain vaatimuksia tukien turvallisuusmyönteistä liikennekulttuuria, sanoo koulutusohjaaja Elias Ruutti Liikenneturvasta.
Tieliikennelaki ja Liikenneturvan suositukset lasten kuljettamisesta eroavat jonkin verran toisistaan.
Lain noudattaminen on rangaistuksen uhalla pakollista. Suositusten noudattaminen ei ole pakollista, niillä Liikenneturva vahvistaa lasten turvallisuutta.
Liikenneturva suosittelee, että lapset matkustavat autossa turvaistuimessa vähintään neljävuotiaaksi ja turvavyöistuimessa 150-senttiseksi saakka.
Tieliikennelaki määrää, että alle 135-senttisen lapsen kuljettamiseen henkilö-, paketti- ja kuorma-autossa on käytettävä tyyppihyväksyttyä lasten turvalaitetta – eli käytännössä turvakaukaloa, turvaistuinta, turvavyöistuinta tai istuinkoroketta. Alle kolmevuotiasta ei saa koskaan kuljettaa henkilö-, paketti- ja kuorma-autossa ilman turvalaitetta.
Lain mukaan lasta ei saa kuljettaa etuturvatyynyllä suojatulla istumapaikalla selkä menosuuntaan suunnatussa turvaistuimessa, ellei turvatyynyä ole tehty toimintakyvyttömäksi.
Uusi laki: Turvaistuin tai muu turvalaite alle 3-vuotiaalle taksissa
Kesäkuussa 2020 tieliikennelakia uudistettiin. Alle 3-vuotiaan lapsen on nyt käytettävä turvalaitetta taksissakin. Vähintään 3-vuotiasta, mutta alle 135 senttiä pitkää lasta saa taksissa kuljettaa turvavyötä käyttäen muualla kuin etuistuimella.
Linja-autossa lapsen on omalla istumapaikalla istuessaan käytettävä istumapaikalle asennettua turvavyötä tai lasten turvalaitetta.
Turvavyöistuin vai istuinkoroke?
Laki ei määritä, missä iässä tai minkä pituisena lapsi käyttää turvavyöistuinta tai istuinkoroketta. Laitevalmistajilla on omat paino- ja pituusrajansa. Käytännössä kun laitteen käyttörajat tulevat vastaan, on aika vaihtaa seuraavan kokoluokan laitteeseen.
”Istuinkoroke ei ole erityisen hyvä turvalaite.”
– Istuinkoroke ei ole erityisen hyvä turvalaite, koska se ei tarjoa lapselle sivutörmäyssuojaa eikä olkavyön reititystä, Ruutti toteaa.
Suositeltavampi vaihtoehto on selkänojallinen turvavyöistuin, joka antaa tukea niskalle, sivutörmäyssuojan sekä turvavyön reitityksen.
Turvallisimmilla turvaistuimilla hyväksytty Plus-testi
Liikenneturva suosittelee ruotsalaisen Plus-testin hyväksytysti suorittaneita turvaistuimia.
– Kyseistä testiä ei ole suorittanut hyväksytysti yksikään kasvot menosuuntaan asennettava turvaistuin, Elias Ruutti kertoo.
Lapsen kannattaa matkustaa autossa mahdollisimman pitkään selkä menosuuntaan, vähintään neljävuotiaaksi saakka.
– Selkä menosuuntaan matkustettaessa pää ja niska saavat mahdollisessa etutörmäyksessä parhaan tuen. Selkä menosuuntaan matkustaminen on usein mahdollista huomattavasti pidempäänkin kuin neljävuotiaaksi.
Liikenneturvan suositus selkä menosuuntaan matkustamisesta on vähimmäisiältä yhtenäinen Ruotsin ja Norjan suositusten kanssa.
Suositus: Turvavyöistuimessa 150-senttiseksi saakka
Liikenneturvan suositus lasten kuljettamisesta turvalaitteessa 150-senttiseksi saakka on hyvin uusi, vuodelta 2021.
– Suosittelemme siis käytännössä turvavyöistuimen käyttöä mahdollisimman pitkään sen jälkeen, kun selkä menosuuntaan turvaistuimessa matkustaminen ei enää ole mahdollista. On tärkeä muistaa, että ajoneuvojen turvavyöt suunnitellaan aikuisten mittojen mukaan, Ruutti toteaa.
”Ikä on tässä tapauksessa keinotekoisempi mittari.”
Tämä suositus perustuu E-sääntö R129:n ylärajaan lasten turvalaitteiden hyväksymiselle. E-säännöt ovat Euroopan mittakaavassa asetettuja sääntöjä, joiden perusteella moottoriajoneuvojen varusteita ja osia tyyppihyväksytään.
– Ruotsin vastaava suositus ulottuu 12 ikävuoteen saakka, mutta katsoimme tarkoituksenmukaisemmaksi sitoa suosituksen iän sijaan turvalaitteiden hyväksynnän pituusrajaan. Ikä on tässä tapauksessa keinotekoisempi mittari, koska on vaikea asettaa mitään täsmällistä ikää, jonka jälkeen turvalaitteesta ei voisi enää olla hyötyä, Ruutti sanoo.
– Se on kuitenkin selvää, että yli 150 cm mittaisen ei ole mahdollista käyttää 150 cm pituuteen saakka hyväksyttyä lasten turvalaitetta.
Laki: Turvaistuin myös moottorikelkkaan
Tieliikennelain 94. pykälä säätää turvalaitteista myös ohjaustangolla ja satulamallisella istuimella varustetuissa ajoneuvoissa.
Polkupyörä, moottoripyörä ja moottorikelkka ovat ohjaustangolla ja satulamallisella istuimella varustettuja ajoneuvoja. Näissä pitää olla joko lapsen kuljettamiseen sopiva istuin tai lasten turvalaite.
– Jos ajoneuvo ei sovi mihinkään muista kyseisessä lakipykälässä mainituista määritelmistä, on lapsen kuljettaminen sallittua vain, jos ajoneuvossa on lapsen kuljettamiseen soveltuva istuin ja turvavyö tai lasten turvalaite. Esimerkiksi osa mönkijöistä menee tähän viimeiseen kategoriaan, Elias Ruutti selventää.
Jaa oma kokemuksesi