Ulkoleikit lapsille ovat parhaimmillaan, kun kelit suosivat. Suomen leveysasteilla on kuitenkin varauduttava, tai pikemminkin totuttava, myös epäsuotuisiin ja vaihteleviin sääolosuhteisiin.
Onneksi on leikkejä, jotka sopivat lähes yhtä hyvin niin kesäisen auringonpaisteen, tuivertavan tuulen kuin lumen ja pakkasenkin keskelle!
Lue myös: Liikunta-aktiivisuus laskee jo 7-vuotiaana – nämä ulkoleikit lisäävät liikettä koko perheen arkeen
Kokosimme kuusi lähes kaikkien tuntemaa suosikkileikkiä sekä kaksi kenties uudempaa leikkituttavuutta, joita voi lämpimästi suositella kokeiluun. Ulkoleikit ovat hauskimmillaan suurehkossa joukossa.
Klassiset ulkoleikit lapsille
Kaikista parhaimmat ulkoleikit lapsille kestävät aikaa jopa sukupolvesta toiseen. Nämä ulkoleikit ovat sellaisia, joiden säännöt vanhempi tai jopa isovanhempi saattaa muistaa ulkoa – tai ainakin suurin piirtein. Välineitä ei tarvita tai sitten ne löytyvät helposti pihapiiristä.
1. Kirkonrotta
Pelaajien joukosta valitaan kirkonrotta eli etsijä. Hänelle valitaan myös tukikohta, kuten jokin tietty puu tai seinä.
Kirkonrotta laskee pesäpaikassaan sillä aikaa, kun muut piiloutuvat. Löydettyään piiloutuneen leikkijän kirkonrotan täytyy mennä tukikohdalleen ja huutaa löydetyn nimi ”Neea-rotta nähty” -tyylisesti. Löydetyn leikkijän pitää tulla esiin ja mennä pesäpaikalle odottamaan.
Toiset leikkijät voivat pelastaa loukkuun jääneet kanssarotat ennättämällä tukikohtaan ennen, kuin kirkonrotta ehtii sinne. Pelastamaan tullut pelaaja koskettaa tukikohtaa ja huutaa: ”Kaikki rotat pelastettu!”
Tällöin peli alkaa alusta. Leikki loppuu, kun kaikki on löydetty ja kokoontuneet pesäpaikalle.
Katso yksityiskohtaisemmat ohjeet täältä .
2. Tervapata
Maahan piirretään ympyrä, ja ympyrän keskelle vielä toinen ympyrä, eli tervapata.
Pelaajat asettuvat kehälle kasvot tervapataa kohti. Yksi pelaajista kiertää heidän takanaan kantaen tikkua, pientä kangasmyttyä tai muuta äänetöntä, kevyttä esinettä.
Kiertäjä tiputtaa huomaamattomasti esineen valitsemansa pelaajan taakse. Sen pelaajan, jonka taakse esine on pudotettu, täytyy tämä huomattuaan lähteä kiertämään kehää vastakkaiseen suuntaan kuin kiertäjä. Selkänsä taakse saa vilkaista aina, kun kiertäjä on mennyt ohitse.
Se kumpi ehtii ensin takaisin tyhjäksi jääneelle paikalle, saa jäädä siihen. Hitaammasta tulee kiertäjä.
Tervapataan puolestaan joutuu, jos ei huomaa esineen pudonneen taakseen sinä aikana, kun kiertäjä tekee täyden kierroksen. Tervapadasta vapautuu joko ennalta sovitun ajan kuluttua tai silloin, kun seuraava pelaaja joutuu tervapataan.
Pelaajien tulee sopia ennalta, saako kiertämisen ajan katsoa vain maahan vai voiko kanssapelaajia esimerkiksi ilmein ja elein varoittaa siitä, että esine on pudotettu juuri hänen taakseen.
Lue myös: Piiloleikki, hippa, majaleikit, kärryn työntäminen – miksi nämä ovat kaikkien pienten lasten lempileikkejä?
Vauhdikkaat ulkoleikit lapsille
Alkaako lapsille kertyä liiankin paljon energiaa? Valjasta käyttöön nämä reippaat ulkoleikit. Lapsille mieluisissa leikeissä riittää kikatuksen ja kiljumisen aihetta.
3. Lipunryöstö
Ryhmä jaetaan kahtia, ja kummallekin joukkueelle annetaan oma lippu suojeltavaksi. ”Lippu” voi olla vaikkapa muovinen ämpäri.
Kenttä jaetaan kahteen osaan. Toinen puoli on joukkueen turva-aluetta, ja toinen osa on aluetta, jossa vastustajat saavat ottaa pelaajia kiinni.
Joukkueet piilottavat lippunsa. Jos alue on avara kenttä, lippu on tietysti näkyvillä. Tällöin sen ympärille sovitaan turva-alue, jonne vain lippua ryöstävät henkilöt saavat mennä (eli kukaan ei voi seistä lipun vieressä vartioimassa).
Omalla kenttäpuoliskolla pelaajat voivat hipan tapaan jahdata vastustajia. Jos pelaajat jäävät vastustajan puolella kiinni, heidät viedään vankilaan, rajatulle alueelle kentän laidalla. Vankilasta vapautuu, jos oman joukkueen jäsen tulee sieltä pelastamaan. Pelastetun pelaajan täytyy palata ensin omalle kentälleen ja saa vasta sitten yrittää jatkaa lipun ryöstämistä.
Se joukkue voittaa, joka on saanut kuljetettua vastustajan lipun ensimmäisenä omalle puolelleen.
4. Töpselihippa
Töpselihipassa on joukon suuruudesta riippuen 1–2 hippaa, jotka valitaan leikin alussa.
Kiinnijääneiden on jäätävä seisomaan paikoilleen niin, että he pitävät käsiään lanteillaan. Vapaana juoksevat leikkijät voivat vapauttaa kiinnijääneitä niin, että he lähestyvät paikallaan seisovaa leikkijää siten, että heidän kätensä menevät suorina läpi käsien muodostamista ”töpselirei’istä”.
Hippa päättyy, kun kaikki ovat jääneet kiinni.
Lue myös: ”Nyt tältä nallelta irtois jalka ja sitä sattuis kovaa” – toimi näin, kun lapsen leikki muuttuu ilkeäksi
Rauhalliset ulkoleikit lapsille
Ulkoleikkien ei aina tarvitse nostattaa hikeä pintaan. Liukkaalla kelillä liian vauhdikkaat ulkoleikit voivat olla jopa turvallisuusriski.
Seuraavat leikkiohjeet ovatkin erityisen oivallisia tilanteissa, joissa ei kaivata juoksemista vaan ainoastaan mukavaa ajanvietettä, raitista ilmaa ja yhdessäoloa. Näihinkään leikkeihin ei vaadita mitään erityisiä välineitä.
5. Peili
Peiliksi valittu leikkijä asettuu seisomaan selin muista. Muut asettuvat noin 20 metrin päähän viivalle.
Kun peili on selin leikkijöihin, he saavat liikkua tätä kohti. Kun peili kääntyy, on jähmetyttävä paikoilleen. Jos peili näkee jonkun liikkuvan, hän huutaa tämän nimen ja leikkijän on palattava takaisin lähtöviivalle.
Se, joka ehtii koskettamaan peiliä ensimmäisenä, voittaa ja saa toimia seuraavan erän peilinä.
6. Väri
Osallistujat asettuvat viivan taakse. Leikin johtaja menee seisomaan sovitun matkan päähän viivasta.
Johtaja sanoo valitsemansa värin ja askelmäärän. Ne, joilla on vaatteissaan johtajan mainitsemaa väriä, saavat edetä mainitun askelmäärän verran. Askelten pituutta voi määritellä esimerkiksi sanomalla ”hiiren askel” tai ”jättiläisen askel”.
Se, joka yltää ensimmäisenä koskettamaan johtajaa, voittaa ja saa olla seuraavan leikin johtaja.
Vinkki! Leikkiä voi varioida. Huudettavien ominaisuuksien ei tarvitse olla värejä, vaan ne voivat olla esimerkiksi: ”ne, joilla on pikkusisarus” tai ”ne, jotka tulivat tänään pyörällä päiväkotiin”. Huolehdithan kuitenkin, etteivät valitut ominaisuudet ole jollain tavalla paremmuusjärjestykseen asettavia.
Lue myös: Mistä leikeistä 2-vuotias tykkää? 10 leikkiä, joista tulee heti jättihitti
Oletko jo kokeillut näitä?
Seuraavat ulkoleikit lapsille eivät ehkä ole yhtä tunnettuja kuin edellä listatut ajanvietteet, mutta ne ovat vähintäänkin yhtä hauskoja!
Älä anna pitkien ohjeiden hämätä, sillä nämäkin leikit ovat idealtaan hyvin yksinkertaisia. Pari yksityiskohtaa säännöissä kuitenkin takaa sen, että leikeissä riittää jännitystä ja sopivasti haastetta.
7. Maa
Maa on parhaimmillaan, jos sitä leikitään 2–6 pelaajan voimin. Maahan rajataan kepillä alue, joka jaetaan tasan pelaajien kesken. Jokaiselle on hyvä olla tilaa ainakin parin neliömetrin verran.
Pelaajat kokoontuvat, ja yksi heistä heittää ilmaan hanskan tai muun kevyen ja pehmeän esineen, joka ei lähde vierimään. Pelaaja, joka on sovittu ennalta, saa siepata hanskan, kun se on laskeutunut takaisin maahan. Hän huutaa seis, ja juoksemaan lähteneiden pelaajien on pysähdyttävä.
Hanskan napannut henkilö valitsee pelaajan, jonka alue jakaa rajaviivaa hänen oman alueensa kanssa. Hän saa ottaa korkeintaan kolme harppausta tätä kohti, ja heittää häntä hanskalla.
Jos hanska osuu, pelaaja saa rajata kepillä maata itselleen hänen alueestaan. Jos hanska menee ohi, saa heiton kohteeksi joutunut tehdä heittäjän alueelle saman.
Maata rajatessa on pysyttävä oman alueen ääriviivojen sisäpuolella, eikä toisella kädellä saa ottaa tukea. Rajaamiseen käytetään n. 5 cm pituista tikkua.
Seuraavan kerran hanskan saa pyydystää henkilö, jolta on viimeksi viety maata. Peli päättyy, kun joku menettää maansa kokonaan. Voittaja on se, jolla on suurin alue.
8. Törppö
Törppö on pallomuunnos Kirkonrotta -leikistä. Leikkijöiden joukosta valitaan törppö, eli etsijä. Sovitaan myös paikka, johon pallo kuuluu. Yleensä pallon paikka on pihan keskellä.
Pelin alussa yksi leikkijöistä (ei kuitenkaan törppö) potkaisee pallon sovitusta paikasta niin kauas kuin saa. Pallon lähdettyä vierimään leikkijät saavat juosta piiloon, ja törpön pitää hakea pallo takaisin kävellen. Vilkuilua ympärille tai juoksemista ei etsijältä tässä vaiheessa sallita!
Kun törppö on saanut pallon takaisin sovittuun paikkaan, hän huutaa: ”Törppö kotona!” Sitten alkaa etsiminen. Piiloutujat saavat vaihtaa paikkaa vapaasti.
Jos törppö havaitsee leikkijän, on hänen juostava pallolle, asetettava jalkansa sen päälle ja huudettava kiinnijääneneen nimi, esimerkiksi ”Veeti törpössä!” Tällöin löydetyn leikkijän on tultava pallon seutuville vangiksi – ellei hän ehdi juosta pallolle ensin ja potkaista sitä.
Muut leikkijät voivat pelastaa kiinnijääneet samaan tapaan, eli juoksemalla pallolle ja potkaisemalla sitä huutaen ”Kaikki pelastettu!” ennen, kuin törppö ehtii kuuluttaa heidät jalka pallon päällä vangikseen.
Myös itsensä pelastaminen etukäteen on sallittua. Jos ketään ei ole jäänyt vielä kiinni, voi leikkijä tilaisuuden tullen mennä pallolle, potkaisemisen sijaan asettaa jalkansa sen päälle ja kuuluttaa: ”Pelastin itseni!” Törpön etsiessä muualta itsensäpelastaja voi sitten viittoa toisille leikkijöille, milloin muillakin on turvallinen pääsy pallolle.
Peli päättyy, kun kaikki leikkijät on saatu pois piilosta törpön vangiksi. Seuraavan kierroksen etsijä on se, joka jäi viime erässä ensimmäisenä kiinni.
Lue myös: Lapsen synttärit ulkona – voi järjestää jokaisena vuodenaikana: 50 ideaa ulkosynttäreihin
Kotiliesi.fi: Hei mummo, eivätkö lapsenlapsen leikit kiinnosta? Älä suotta syyllisty, vaan lue tämä juttu
Artikkeliin liittyvät aiheet
Jaa oma kokemuksesi