1 vee päiväkotiin

Oma mussukka, pian 1 vee, aloittaa maanantaina päiväkodissa ja äiti on sydän syrjällään kuinka siellä menee, vaikka tutustumisreissu meni loistavasti, mentiin toiseen huoneeseen kun tyttö jäi toiseen leikkimään eikä kaivannut yhtään! Kertokaa kokemuksia te joilla suurinpiirtein samanikäsenä lapsi on mennyt hoitoon, että miten ekat päivät on menny jne..! Erityisesti mulla mietityttää nukkuminen, sillä kotona nukutaan vain tissille ja hätähätätapauksessa isin kans pullolle. Kannattaako pullosysteemiä jatkaa päiväkodissa vai annanko tätien käyttää mielikuvitustansa ja hermonsa ilman nukuttamiseen, sekin nimittäin on mahdollista, kaverin lapsi oppi siellä nukkumaan ilman tissiä?
 
citrus82 harmaana
moikka!

sitä vaan et voitkos tulla tänne sitten kertomaan miten teillä homma alkaa luistamaan?meillä olis sama edessä tammikuussa ja poika sillon 1v3kk ja mua pelottaa ihan hirveesti,varsinkin kun keskellä talvee ja en tiä osaako ees kävellä sillon...

mut toivottavasti kaikki menee hyvin ja varmasti meneekin :wave:
 
hiiii
meillä meni päiväkotiin lapsonen vähän yli vuotisena. Ja itkun kanssahan pieni sinne ekat kerrat jäi (tosin itku loppui heti kun äiti oli poistunut näköpiiristä). Meillä on vuorotöitä, joten hoidosta ei ihan heti tullut rutiinia, välillä iltoja, välillä aamuja ja välillä viikko kotona - luulen että siksi aluksi oli ihan kuin ekaa kertaa menisi joka kerta. Siinä kuudennen seitsemännen kerran aikoihin sitten meni jo ihan rauhallisesti.

Me kyllä jo kotona vähän valmistauduttiin päiväkotiin - nukutettiin päiväunille vain tutin ja rievun kanssa ja muutenkin vähän kokeiltiin päiväkodin rytmiä. En tiedä sitten oliko siitä apua. Mutta kai se lapselle on kuitenkin paras ettei kovin montaa muutosta tule yhdellä kertaa - mä varmaan antaisin mennä päikkärissä pullon kanssa nukkumaan, kun kerta kotonakin niin tehdään. Toisaalta kyllä lapset tosi pienestä oivaltavat senkin että eri paikoissa voidaan toimia eri tavoin ja se on ihan ok.

Rauhallista hoitoalkua teille! Kyllä se varmaan siitä lähtee sujumaan.
 
Mulla on osa-aikatyö, joten jokapäiväistä ei hoitoonmenosta tule ja työpaikka tuli viikon varoitusajalla joten harjoitteluaikaakaan päiväkotia varten ei oikein ollut ja vielä kaiken lisäksi pukkasi vauvarokonki samalle viikolle!! maanantaina olen vähän viisaampi ja sitä seuraavana vielä enemmän,tulen kertomaan kuulumisia jos ehdin ja lisääki juttuja saa laittaa. tällä hetkellä olen luottavaisella mielellä, että hyvin menee mutta se vaihtelee...
 
meidän 1v4kk tytöllä on päiväkotiuraa takana kuukausi. ja pelkästään positiivisia asioita on mulla kerrottavana. kertaakaan ei oo tarttenu itkevää lasta jättää hoitoon/hakea hoidosta. syö hyvin ja on muutenkin kuulemma varsinainen ilopilleri. itselläkin on hyvä fiilis, kun voipi huoletta jättää likan hoitoon työpäivän ajaksi.

mullakin jännitti ennenkaikkea tuo päikkäreiden nukkuminen ja varsinkin se, miten tätit aikoo tytön saada nukutettua... mutta kyllähän he on tottuneet kaikenlaisin tapauksiin ja saavat näkölään meidän typykänkin nukahtamaan. mitään maratonunia hän ei hoidossa toki vedä, mutta nukkuupa vähän kuitenkin ja näyttää sillä jaksavan.

tämä päiväkotiin tottuminen on kyllä hyvin henkilökohtainen juttu; toisilla se käy helpommin, toisilla vähän hitaammin. meidän tyttö on aina ollut tosi sosiaalinen ja rohkea, joten luonnekin on varmasti auttanut soputumaan välillä aika vilkkaasenkin päiväkotielämään.

tsemppiä, hyvin se menee :flower:
 
päiväkotilainen
Heip!
Meillä tyttö meni elokuun alussa päiväkotiin ollessaan 10,5kk.Eka viikon olin mukana ja jo sillä viikolla jätin ensin tunniksi sinne itsekseen ja koko ajan pidensin aikaa.Hyvin meni jo harjoitusviikolla ja hyvin on mennyt,kun lähdin työelämään.Tarhasta ei ole tullut kuin positiivista palautetta ja kehuja kuinka reipas tyttö on.Opettivat hänet syömään lusikalla ja muutenkin tuntuu,että on oppinut siellä vaikka mitä.Vein tarhaan oman tuttipullon hätävaraksi ja nokkamukin,josta tottunut kotona juomaan.Päiväunille käy siellä hyvin,vaikka alkuun arveluttikin,miten neiti osaa nukkua laverisängyssä muiden lasten kanssa.Mutta hän on päiväuniaikaan jo niin poikki,että ei ole ollut vaikeuksia saada unen päästä kiinni.Muut ryhmän lapset ovat olleet aivan innoissaan,kun heidän ryhmässä on "vauva".Lapset kilpaa kantavat tytölle leluja ja muutenkin ottavat hänet huomioon.Hän onkin koko päiväkodin nuorin hoidokki.Hoitajat ovat aivan ihania meillä,joten hyvillä mielin vien lspden hoitoon,kun tiedän,että hänestä pidetään huolta ja tiedän myös sen,että heillä on aikaa hoitaa kunnolla kaikki lapset suurista ryhmistä huolimatta!
 
surenkorento
Heippa, olen itse pk:ssa töissä pienten osastolla, oma 1 v lapsi perhe pvähoidossa. Oman lapsen unen ym rytmitin jo ennen hoitoa sinne sopivaksi, ettei hoitajan tarvii kaikkea opettaa/ tehä yksin. Meil töissä pienet saattaa ottaa välitorkkuja omaan tahtiin, kaikki pyritään tekemään lapsen tahtisesti, välillä vähäisestä hoitajamäärästä huolimatta.

kannattaa lapsi totutella ennen hoitoon vientiä mm. potalle, tav. maitoon, ulkoiluun jne. joten hoito on lapselle helpompaa, eikä heti tuu shokkeja. Mutta lapset ovat hyvin sopeutuvaisia, usein vanhemmilla huono olo, eikä lapsella.

Oma lapsi pärjännyt hyvin hoidossa, oppinut paljon uusia taitoja. jokainen on kumminkin yksilö, yleistää ei voi eikä saa!
 
meillä poika oli melki tasan 1v. kun päiväkotiin meni. Kaikki on mennyt enemmän kuin hyvin. Ei itke kun lähden aamulla. Meillä kotona on rauhoittumisvelli ennen unia, mutta päiväkodissa ei sellaisia olla annettu. Kokeilivat aluksi siis että nukahtaako ilman ja hyvinhän tuo alkoi unta palloon vetämään. Ja muutenkin hoitajat ovat sanoneet että tuon ikäisen hoitoon vieminen on paljon helpompaa kuin esim. 1,5v. ensikertalaisen.
 
Tulilatva
Hei, meidän neiti on ollut päiväkodissa kuukauden ajan ja on nyt 1v 7kk ikäinen. Käytiin tutustumassa päiväkotiin monta kertaa ja jätin tytön usein pihalle leikkimään joksikin aikaa. Kun lapsi sitten jäi ensimmäisen kerran koko päiväksi, huiskutteli vain äidille hei-hei :) Edelleenkään tyttö ei ole kertaakaan ikävöinyt eikä itkenyt. Nukkuu hyvin, jopa paremmin kuin kotonaan sekä syö hyvin. Meillä kaikki on siis mennyt paremmin kuin hyvin. Vaikea uskoa todeksi, kun koko kesän surin ja huolehdin päiväkotiin menoa.. (Ennen vastustin päiväkoteja aika lailla.) Nyt olen huomannut, että ei tämä "päiväkotielämä" ole yhtään hullumpaa :) Nautin itsekin, kun on hieman "omaa aikaa" opiskeluun. Ja lapsi nauttii päiväkodin touhuista; tyttö on niin reipas ja sosiaalinen!!
 
Meillä poika oli 1v1kk mennessään päiväkotiin. Tädit sanoivat et jos on tottunu nukahtamaan pulloon niin kannattaa ainakin aluks tuoda pullo mukaan. Poika nukkuu päiväkodissa melkein paremmin ku kotona! Ekat pari viikkoa oli aamuisin vähän itkuista, mut kuulemma itku loppui pian. Sen jälkeen loppu myös aamuitkut ja päivät sujuvat todella hyvin. Ruoka maistuu ja poju hurmaa kaikki tädit hyväntuulisuudellaan! Ite olen ihan positiivisesti yllättynyt, koska poika oli aikamoinen äidin kultamuru ennen päiväkotiuraansa ja pelkäsin pahinta, mut tosi hyvin on mennyt, toivottavasti menee teilläkin!
 
Meidän lapsi aloitti päiväkodissa 1 v 1 kk ja todella hyvin on mennyt. Yhtään kertaa ei ole itkien jäänyt vaan innoissaan katselee kun on kaikkea kivaa uutta. Minä myös eniten jännäsin unien onnistumista, mutta yhtä hyvin on nukkunut kuin kotonakin. Meillä nukahtaa viereen kotona ja onneksi myös päiväkodissa täti silittelee vieressä. Kyllä siellä ne touhut sen verran väsyttää, että harvoin lapset jättää päiväunet väliin... ;)

Päivärytmi pitää vaan pyrkiä pitämään samanlaisena vapaapäivinä kuin mitä on hoidossa, niin on lapselle helpompaa. Ja alkuun voit odottaa että iltaisin sinulla on kotona ihan sylivauva, voi olla väsyneempi ja "herkempi", mutta sekin tasoittuu aika pian, ainakin meillä tasoittui. Kannatta alkuun karsia kaikki ylimääräiset menot ja ohjelmat illoista ja vapaapäivistäkin ja elellä kotosalla ihan rauhallista arkea. Hyvin se menee!! =)
 

Yhteistyössä