1-vuotiaan nukkumaanmeno - apuja kaivataan!!!

  • Viestiketjun aloittaja "Eppiskäinen"
  • Ensimmäinen viesti
"Eppiskäinen"
Meidän 1v 1kk on nyt 3 viikkoa ollut täysi mahdoton kun pitäisi mennä nukkumaan. Tähän asti tyttö on ollut hyvä nukkumaan ja alun perhepetivaiheen jälkeen olemme saaneet vain viedä hänet iltarutiinien jälkeen nukkumaan, antaneet tutin ja unirievun ja sanoneet hyvät yöt ja tyttö on nukkunut hienosti yön yli (tietysti joskus on kerran tai kaksi täytynyt käydä laittamassa tuttia suuhun). n. 7-8kk:n iässä oli vaihe jolloin neiti oppi seisomaan ja konttaamaan ja myös unet häiriytyivät kun tyttö nousi aina pystyyn tai konttaamaan, mutta siitäkin päästiin eroon.

Nyt nukkumaan mentäessä rutiinit ovat samat, mutta kun hänet laitetaan sänkyyn, alkaa huuto, joka rauhottuu vain syliin ottamalla. Sylissä ei kuitenkaan nukahda (paitsi ehkä parin tunnin päästä). Tytöllä ei ole allergioita ja korvat kunnossa. Tassuttelu ei auta, sillä tyttö yrittää "viihdyttää" vanhempaa niin kauan kuin joku vain on vieressä, perhepeti ei onnistu sillä tyttö pyörii niin paljon, ettei äiti saa nukuttua eikä hän sen puoleen malta vieressä nukahtaakkaan.

Itse olen palannut työmaailmaan kolme kuukautta sitten, joten iltojen onnistuminen olisi oleellista omalle jaksamiselleni, sillä aikaisen aamuherätyksen vuoksi pitäisi minunkin päästä nukkumaan. Itse olen koittanut saada tyttöä nukkumaan niin, että vien sänkyyn ja menen huudon alettua kippaamaan tytön makuulleen ja poistun huoneesta ja toistan tätä niin pitkään kuin tarvis, mutta miehellä ei hermot siihen riitä, joten hän menee aina jossain kohtaa ja ottaa tytön syliin ja siitähän se riemu sitten alkaa kun tytön laittaa uudestaan sänkyyn. Lopulta mies nukuttaa tytön syliin ja minä olen raivoissani. Eli tämä tytön ilta show paitsi väsyttää äitiä haittaa myös parisuhdetta.

Auttakaa. Vinkkejä? Neuvoja? ym..
 
"Kifa"
Meilläkin on välillä noita huutoiltoja (onneksi nykyään varsin harvoin) mutta me olemme ihan miehen kanssa sopineet tietyn aikarajan jonka kuluttua aikaisintaan "saa" mennä huoneeseen, esim. 5 minuuttia. Tuo on jo sellainen aika että jos on pelkästä väsykänkkäränkästä kyse niin poika kyllä rauhoittuu tuossa ajassa itsekseen ja alkaa nukkumaan. Jos ei rauhoitu niin mennään huoneeseen, laitetaan uudestaan unilelut viereen (usein paiskelee ne kiukuissaan lattialle) ja annetaan pullosta vesihuikka ja taas petiin ja sama viisi minuuttia. Ei yleensä tarvitse toistaa montaa kertaa mutta etenkin minusta se viisi minuuttia tuntuu tosi pitkältä ajalta jos sitä ei erikseen kellosta katso ja helposti menisi huoneeseen takaisin jo nopeamminkin jos mies ei estäisi.
 
"mä"
Reagoisko se pikkuinen tuohon töihin paluuseen?
Yleensähän nuo lasten reagoinnit tulee vähän jälkijunassa..
Auttaisko, jos menisittä vaikka yhdessä nukkumaan samaan huoneeseen, laulelet tai muuten rauhoittelet omassa pedissä ja lapsukainen on omassa sängyssä.
Noissa lasten nukkumisissa on välillä hankalampia kausia varmasti lähes joka lapsella, niin jos kokeilis vähän joustaa noista vanhoista tavoista ja kokeilisitte semmoista tapaa, joka rauhoittaa lapsen nopeammin :) Miettisitte ja kokeilisitte miehen kanssa semmoisia tapoja, jotka sopivat molemmille ja ennen kaikkea lapselle :)
 
"vierailija"
Varmaan eroahdistus, reagoi päivähoitoon? Mä tekisin nukutuksen sun tyylillä,mies pitkittää käytöksellään "koulutusta".
Yleensä 1veet nukkuvat "vielä" päikkäreitä ja monilla on tutti.
 
"Tiu"
Ensinnäkin tärkeintä on teidänvanhempien yhtenäinen linja nukuttamisessa. Päätätte yhdessä mitä teette tilanteessa ja pysytte päätöksessä vaikka mikä olisi, lapsi oppii pian. Itse antaisin itkeä sängyssä, mutta taputtelisin hiljaa pepulle tai selkään ja olisin lähellä. Istuisin tuolilla sängyn vierellä. Pitäisin ehkä omia silmiäni kiinni enkä juttelisi mitään, rauhallisesti läsnä vaan. Ei mitään juttelemisia tms. Meillä tämä tepsi ja tosi pian. Missään nimessä ei syliin vaikka kuinka sydäntä kirpaisisi, muttei saa jättää yksikköön itkemään. Ajattele että tämä kaikki "huudatus" on koko perheen parhaaksi. Eikä sitten lipsuta vaikka mikä tulisi.
 
"vieras"
Kippaisin joka kerta takaisin, kun nousee. En antaisi periksi. Ne nousukerrat vähenee ja lapsi oppii nukahtamaan itse ja kuitenkin tietää, että vanhempi on lähellä ja kuulolla.
 
"free"
Meillä auttoi tuossa iässä ferberin unikoulu ( joo ja pieksäkää mut taas tästä hyvästä ), mutta meidän mielestä se oli paras ratkaisu silloin ja nyt. Eli annat huutaa ensin 2min, sitten lohdutat syliin nostamatta max 2min. Sitten jos huutaa, niin 7min+2min rauhoittelu ja 11min+2min rauhoittelu. Tosin me kevennettiin, eikä huudatettu yli 4min missään vaiheessa ja harvoin sitäkään tarvittiin.

Enempi koulutusta tarvis sun miehes. Koita selvittää et pitää olla yhteinen linja! Meillä mies alkuun oli menossa jo 30sek huudon jälkeen, kun luuli et on jo minuuttitolkulla huutanut, mutta minäpäs katsoin kellosta ja toppuuttelin miestä :)
 
"Eppiskäinen"
Nukkuu kahdet päiväunet. Yhteensä n. 2-3h. Ollaan yritetty saada nukkumaan vain yksiä, mutta ei vaan jaksa. Iltaisin on kyllä väsynyt (huomaa kun alkaa tahkomaan silmiään, eikä pysy kunnolla pystyssä ja alkaa itkemään pienestäkin).

Tutti on edelleen käytössä, mutta ainoastaan nukkumaan mennessä ja autossa.

Olen kyllä miettinyt josko johtuisi siitä, ettei tiedä onko äiti aamulla kotona kun tyttö herää (meille kun tulee hoitaja kotiin ja tyttö herää usein vasta kun vanhemmat ovat jo lhteneet töihin).
 
me pidettiin kans tytölle unikoulua, että sänkyyn, kerrotaan rauhallisesti että nyt on yö, nyt nukutaan.. hyvää yötä jne.. ja kun vauva lehdessä luki että antaa huutaa sen 10 minsaa ja sitten käydään sanomassa sama juttu ja laitetaan peitto päälle, uni lelu viereen..
luulin että tyttö huutaiski sen 10 min, mutta jo 5 minsan päästä tyttö nukkukin jo :) ja sen unikoulun jälkeen lopettikin itse yösyönnit :) (olin jo valmistunut seuraavaksi vieroittamaan yösyönnistä) ja rupeaa aina itse nukkumaan :) vähän aikaa huutaa (1min) sitten höpötteleekin siellä ja nukahtaa :)
 

Yhteistyössä