1 vuotias mukaan synnytykseen?

  • Viestiketjun aloittaja mietinpä vaan
  • Ensimmäinen viesti
mietinpä vaan
Onkohan joku jolla olis ollut 1 vuotias mukana synnytyksessä.Ystäväni on sanonut ottavansa lapsensa mukaan synnytykseen.Olisi kiva kuulla kokemuksia että miten on onnistunut ja miten on lapsi reagoinut?
 
Ei ole kokemusta eikä koskaan tulekaan! Lapsen paikka ei todellakaan ole synnytyksessä, siitä voi jäädä jos jonkinmoisia traumoja. Lapsen ei tule missään nimessä nähdä synnytystä eikä äitinsä kärsimystä. Mielestäni on todella edesvastuutonta edes ajatella ottaa lapsi mukaan synnytykseen. Helsingin sairaaloissa (eikä varmaan muuallakaan Suomessa) edes suostuta siihen.

Yksi tuttavani suunnitteli ottavansa alle 2-vuotiaan lapsensa mukaan synnytykseen niin että lapsi ei näkisi ponnistusvaihetta mutta siihen ei suostuttu (taisi olla Jorvi).
 
En todellakaan usko että missään suostuttaisiin siihen että lapsi olisi mukana synnytyksessä. Ensinnäkin lapsen ei tulisi nähdä äitiä kipeänä ja jos tulisi hätätilanne niin synnytyssaliin tuskin kaivattaisiin lapsia "tielle". Mielestäni isän tehtävä synnytyksessä on tukea äitiä eikä vahtia jälkikasvua ja ylimääräistä lastenvahtiakaan ei oikein voi ottaa koska sitten alkaisi henkolömäärä olla jo aika huima..
 
Mitä te oikeen vouhkaatte? Meillä on adoptiolapsi ja hän on nyt 2 v 7 kk.
Aion ottaa hänet mukaan synnytykseen kun nyt hän on tiivis osa perhettämme eikä enää itkeskele kuten 1 v tekee. Ei ala ihan turhasta parkua jne.

Mulle on sanottu että synnytys on positiivinen kokemus ja kaunis tapahtuma ja että jos teen sen ilman kipulääkkeitä niin se on tosi hyvä tavoite.

Kävin pelkopolillakin kun aluksi pelkäsin ja sanoivat että ei tarvi pelätä että se on luonnollinen tapahtuma ja koko perheen oma yhteinen lämmin hetki.
Itse erikoislääkäri sanoi minulle näin.

Haluan että tyttäreni näkee kun pikkusisar syntyy. En halua evätä häneltä kokemusta. Ja mulle kans sanottiin että on epätavallista että jokin menee pieleen ja jos menee niin silloin isähän siirretään syrjään ja pitää huolta lapsesta kun minua hoidetaan.
 
Mulla ei ainakaan I synnytys ollut millään tapaa positiivinen kokemus,paitsi lopputulos tietenkin.enkä haluaisi pienen lapseni nähdä äitiään sellaisessa tuskassa,jotain rajaa!Koskaanhan ei tiedä millainen synnytys tulee olemaan =)
 
ihmettelijä
Adoptiolapsi mukaan? minkälaiseen perheeseen niitä annetaankaan! Olen luullut, että perheisiin, jossa saavat turvallisen lähtökohdan elämäänsä, mutta en usko helponkaan synnytyksen antavan turvallista oloa. Itselläni kolme lasta ja kolme helppoa ja nopeaa synnytystä, mutta ei kuitenkaan niin kivuttomia, että lapsen olisi ollut hyvä niitä nähdä. Miehestä on on ollut konkreettista apua ja ei olisi siksi edes joutanut lasta/lapsia vahtimaan.
Ehkä viestisi oli feikki. Toivon todella sitä!
 
Häh
No ei todellakaan pieni lapsi välttämättä tajua miksi äiti huutaa tuskissaan tai kun vähän leikataan ja verta tulee. Vaikka kuinka onkin pikkusisko/veli joka syntyy, niin jotain rajaa, lapsen paikka ei liene synnytyssalissa. Ehtii lapsi sittenkin mukaan, kun vauva on ulos tullut. Kaikenlaista vouhkaamista sitä nykyaikana keksitään. Ja nyt varmaan joku heittää, että on sitä ennenvanhaankin ollut puoli sukua synnytyksissä mukana, mutta pitääkö sitä ihan kaikkeen taantua.
 
Ei tulisi pieneen mieleenkään ottaa meidän vuosikasta neitiä mukaan synnytykseen!! Mitä tuon ikäinen vielä ymmärtää itse synnytyksestä ja siitä, miksi perheessä on yhtäkkiä toinenkin lapsi?! Tuskin yhtään mitään.....epäilenpä, että siitä ainakaan hyviä kokemuksia mieliin jää, jos ei sitten niitä huonojakaan, mutta kyllä perheen täytyy mun mielestä jollakin muulla tavalla pystyä olemaan tiivis yhteisö kuin synnytyssalissa oleskelemalla ja katsomalla, kun äiti pakertaa :whistle:
 
joo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2006 klo 20:02 Taaperon äiti kirjoitti:
Mulle on sanottu että synnytys on positiivinen kokemus ja kaunis tapahtuma ja että jos teen sen ilman kipulääkkeitä niin se on tosi hyvä tavoite.
On varmaan hyvä tavoite, jos toteutuu.... Mutta pieni lapsi tuskin sitä osaa positiivisena ajatella kun äiti huutaa ja parkuu, kauneudesta puhumattakaan.
 
Omien kahden synnytyksen perusteella ei tullisi mieleenikään raahata mukaan ketää alaikäistä joka ei osaa itse haluta mukaan ja tiedosta mikä tapahtuma on oikeasti kyseessä! tuskinpa pieni lapsi ottaa elämyksenä ja kokemuksena synnytystä!! haloo itsekkyys... :headwall:

Synnytyksessä voi mennä niin paljon pieleen, siinä on sitten lapselle elämystä katsoa vierestä kun äiti tai sisarus kuolee kesken kaiken hehkuutetun ihanuuden!! Tai vaikka äidillä repeää kohtuja veret tirsahtaa paineella pihalle, siinä ei paljon lasta ehditä sivuun viemään jottei näkisi tapahtunutta!

Toivottavasti synnärillä on henkilökunnalla niin paljon järkeä päässä ettei llasta mukaan päästä! Eri juttu jos lapsi on odottamassa jonkun muun kanssa synnärin ulkopuolellla ja tuodaan sit heti katsomaan vastasyntynyttä kunhan salista onsiivottu veriset istukat sun muut pois ja siiistitty äiti!

Hieman ruusuinen kuva joillain vissiin synnytyksestä... :D

Meillä 3v esikoinen (poika joka oikein järkevä eikä helposti säiky ja järkyty mistään) näki telkussa dokumentista vasstassyntyneen joka oli vielä kinainen ja verinen ja nyt hänellä on hätä tulevassta sisaruksestaan koska luulee että vauvasta tulee verta syntyessään. Olemme keskustellleet monta kertaa asiasta ettei se veri tule vauvasta vaan äidistä pikkaisen,mutta koska ainana kkammona on veri niin se mielikuva on vaikea pyyhkiä pois!

Eli ei llapsia synnytykseen mukaan!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2006 klo 12:23 Äittä77 kirjoitti:
Meillä 3v esikoinen (poika joka oikein järkevä eikä helposti säiky ja järkyty mistään) näki telkussa dokumentista vasstassyntyneen joka oli vielä kinainen ja verinen ja nyt hänellä on hätä tulevassta sisaruksestaan koska luulee että vauvasta tulee verta syntyessään. Olemme keskustellleet monta kertaa asiasta ettei se veri tule vauvasta vaan äidistä pikkaisen,mutta koska ainana kkammona on veri niin se mielikuva on vaikea pyyhkiä pois!

Eli ei llapsia synnytykseen mukaan!!
Pakko osallistua keskusteluun. Yhdyn täysin edellisiin kirjoituksiin että ei missään nimessä lapsia mukaan synnytykseen! Kun sain kolmannen lapseni lokakuussa 2004, isommat lapset (silloin 10- ja 11-vuotiaat) pelkäsivät tulla katsomaan minua ja vauvaa kun luulivat meidän molempien olevan ihan verisiä! Ja molemmille olin kertonut monta kertaa etukäteen että sekä vauva että äiti siistitään heti synnytyksen jälkeen. Varsinkin vanhempi pojista pelkäsi todella tulla sairaalaan, hänellä oli vatsakin kipeä jo siitä hetkestä lähtien kun lähdettiin miehen kanssa synnyttämään. Onneksi pojat kuitenkin tulivat mummon kanssa meitä katsomaan ja huomasivat että pelko oli ollut ihan turhaa. Toisen pikkusiskon syntyessä viime jouluna pojat eivät enää pelänneet sairaalaan tuloa.

En ottaisi minkäänikäistä lasta mukaan synnytykseen, en 1-vuotiasta enkä 15-vuotiasta.
Tansku & katras
 
:attn: Apua!
Ap:n täytyy olla provo! Ei kukaan täysipäinen edes harkitse moista! Sitä paitsi, synnäri EI ole päiväkoti! Kenen luulet pienen lapsesi perään ehtivän katsoa, kun itse synnytät? Äly hoi!

Onneksi Suomessa on niin järkevää tämä terveydenhuolto, ettei takuulla missään synnärissä suostuta moiseen! Jos sinulla ei ole muuta hoitopaikkaa lapsellesi, soitetaan sosialihuoltoon , josta lapsi haetaan lastenkotiin siksi ajaksi, kun itse olet sairaalassa. Joten ehkä sinun olisi parasta alkaa sitä tilapäishoitopaikkaa hommaamaan!
 
juuri synnyttänyt
5 viikkoa sitten synnytin toisen lapsemme,isoveli on 1v. ja 10 kk..
Ja vaikka miten surkeasti itkin sairaalaan mennessäni jo tulevaa ikävää pojasta,ei tulisi IKINÄ mieleen ottaa lasta mukaan moiseen tilanteeseen..
Kävi vielä niin,että isäkään ei päässyt mukaan,mutta oli niin huippu hyvä kätilö.että en häntä edes kaivannut,töitähän siellä loppujen lopuksi tehtiin ja kun alettiin tekemään tosissaan,ei aikaakaan kulunut kun 3 tuntia.
Oletkohan ihan tosissasi? Mietihän vielä,meidän pitäisi suojella lasta,kaikelta pahalta. Ei se ole lasten paikka.
 
hoh

Ei lasta voi suojella kaikelta, mutta enpä ottaisi kahta lastani synnytykseen mukaan. Vaikka tuo 4 vuotias sinne haluaisikin. :) Sairaalaympäristö hoitajineen ei ole ollenkaan luonnollinen, jos synnyttäisin kotona,saisivat lapset tulla katsomaan vauvaa heti synnytyksen jälkeen, mutta en jaksaisi lohdutella heitä siinä samalla kun synnytän! pitäisi vaan yrittää hokea ettei äidillä mitään hätää..
Sitäpaitsi ihanaa mennä miehenkanssa kahdestaan! itse tarten ainkin miehen itseäni tukemaan ja tsemppaamaan.
 
huoh
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2006 klo 10:39 Äiti kirjoitti:
:attn: Apua!
Ap:n täytyy olla provo! Ei kukaan täysipäinen edes harkitse moista! Sitä paitsi, synnäri EI ole päiväkoti! Kenen luulet pienen lapsesi perään ehtivän katsoa, kun itse synnytät? Äly hoi!

Onneksi Suomessa on niin järkevää tämä terveydenhuolto, ettei takuulla missään synnärissä suostuta moiseen! Jos sinulla ei ole muuta hoitopaikkaa lapsellesi, soitetaan sosialihuoltoon , josta lapsi haetaan lastenkotiin siksi ajaksi, kun itse olet sairaalassa. Joten ehkä sinun olisi parasta alkaa sitä tilapäishoitopaikkaa hommaamaan!
Kannattaisi ensin lukea ap:n juttu kunnolla... ;)
 
elo
En todellakaan ottaisi lapsiani mukaan synnytykseen. Lapsi voi alkaa vihaamaan vauvaa jos näkee äitin tuskat synnytyksessä. Ja varmasti tulee traumoja kun näkis verta. Meidän lapset on jo ihan kauhuissaan jos niille tulee pieni pipi.
 
Munkaan mielestä lapsen, ei minkään ikäsen, kuulu nähdä äidin tuskaa ja olla synnytystilanteessa mukana! :eek:

Itse oon kertonu meidän 7-vuotiaalle tytölle, mistä vauva tulee ja että äitiä sattuu, kun vauva alkaa syntymään, mutta sitten ei enää satu, kun vauva on syntynyt. Hyvin ymmärtää, mutta ei missään nimessä saisi olla katsomassa sitä kärsimystä. Eikä tietenkään meidän 2veekään, nyt 1-vuotiaasta puhumattakaan!

Mun mielestä jo alkaa lähennellä sellasta, että uudet aivot äidille, jos tollasta miettii. :eek: :headwall:
 
Uskomatonta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2006 klo 20:02 Taaperon äiti kirjoitti:
Mitä te oikeen vouhkaatte? Meillä on adoptiolapsi ja hän on nyt 2 v 7 kk.
Aion ottaa hänet mukaan synnytykseen kun nyt hän on tiivis osa perhettämme eikä enää itkeskele kuten 1 v tekee. Ei ala ihan turhasta parkua jne.

Mulle on sanottu että synnytys on positiivinen kokemus ja kaunis tapahtuma ja että jos teen sen ilman kipulääkkeitä niin se on tosi hyvä tavoite.

Kävin pelkopolillakin kun aluksi pelkäsin ja sanoivat että ei tarvi pelätä että se on luonnollinen tapahtuma ja koko perheen oma yhteinen lämmin hetki.
Itse erikoislääkäri sanoi minulle näin.

Haluan että tyttäreni näkee kun pikkusisar syntyy. En halua evätä häneltä kokemusta. Ja mulle kans sanottiin että on epätavallista että jokin menee pieleen ja jos menee niin silloin isähän siirretään syrjään ja pitää huolta lapsesta kun minua hoidetaan.
Ihan oikeastiko jossakin voi lapsen ottaa mukaan synnytykseen:( ? Haloo, kaunis kokemushan se on, mutta ei todellakaan mitään lasten silmille - meillä ovat nähneet itsensä ja toisensa kyl videolta vielä ku napanuora leikkaamatta ja sitäkin verisyyttä hieman miettivät alkuun. Ei todellakaan kukaan 2vuotias ole niin kypsä, että osais nähdä tilanteen luonnollisuuden ja kauneuden! Pelkopolin viesti on tarkoitettu aikuisille, ei lapsille joilla ei vielä kykyä hahmottaa laajoja kokonaisuuksia.
 
Kirsikka-74
Toivottavasti löytyy lääkäreitä ja kätilöitä,jotka kieltävät lapsen synnytykseen mukaan ottamisen! Lapsi synnytyssalissa on paitsi sairasta, myös pervoa. Lisäksi,kuka seuraa,mitä lapsi puuhailee instrumenttien ym. kanssa?
 

Yhteistyössä