11/08 masunkasvattajien murut *heinäkuussa*

iru
pyörikki: Ei meilläkään vielä tavuja tavailla, neuvolassa sanoi että johtuu yleensä siitä että jos konttaa tai kävelee tms.. niin se kehitys tapahtuu ensin ja sitten vasta puhe. En minä ainakaan ole vielä huolissaan.

Maikki: Meilläkin oli eri neuvolatäti nyt.. maitotuotteista oli puhetta mutta ei pottailusta ja jotain muutaki unohdin kysyä (enkä muista sitä asiaa nyttenkää :LOL: )
 
moiks:)

kivaa kuulla maotaosta:)

yö syömisistä Leevi saa korkeintaa kerran yössä maitoa mutta yleensä nukku ihan putkeen yön ja noin 10-12 tuntia!

hampaista Leevillä on 8 hammasta ja ei oo kyllä niiden takia onnex yhtään itketty!

huomenna olis sitten 8kk neuvola:)

joo laihdututaa yritän mutta hiukan on motivaatiö puutoksia!!!! :/

jep maate :wave:
 
Ihan pikainen kommentti vaan tuosta tavuista ja puhumisesta, ei tosiaan kannata olla huolissaan jos nyt vielä ei jokeltelua kummempaa tule, ei tule täälläkään. Muistelisin edellisiltä kerroilta että sanottiin että kahteen ikävuoteen mennessä tulisi puheen olla alkanut kehittymään (kuulostaapas hassulta, "olla alkanut", mutta kai se noin sanotaan... ) ja vasta sitten mietitään miten voitaisiin sitä puhetta edesauttaa. Ja ihan lohdutukseksi, meidän kohta 6 vee ei saa vieläkään kunnolla sanottua äätä tai yytä, jos esim yrittää sanoa "myrkkysieni" niin se on enemmänkin mulkkusieni. Kerran metsässä kailotti että "kato äiti, mulkkusieni!!!" ja läheisellä lenkkipolulla kaksi mammaa meinasivat sauvoa itsensä pöpelikköön kun kuulivat... :LOL: Eli siis pointtina ett' ei sillä puheen kehityksellä ole niin kiire, ne tavut tulee kyllä aikanaan.

Hyv yöt

HM
 
HM, nyt varmaan joku ilmoittaa asiattomasta viestistä, mutta repesin niin paljon tuota myrkkysieni-juttua... :LOL: Rupesin miettimään, että mikäs se on se yksi hattivatin näköinen sieni ja kun googletin sanalla "sieni", niin eka kuvaosuma oli tämä: http://javu.kapsi.fi/sieni.jpg

Sori kaverit... :LOL:
 
:LOL: :LOL: :LOL: pakko oli tulla vielä repeilemään teidän sienijutuille!

meillä ei tosiaan vielä nousta yhtään mihinkään,edes istumaan.
istuu kyllä hienosti ja siittä osaa siirtyä jotenkin konttausasentoon tai mahalleen (eikä konttaakkaan vielä), mutta ei ite osaa istumaan mennä tms.
seistä jököttää aika hienosti kun vähän tukea ottaa hetken, mutta ei itse yritä nousta.

mutta noita tavuja tulee ja ihan ihme hölöpölöä, juttelee jollain keijukaiskielellä varmaan... :heart:
ja jonkinmoisia "äiti" "isi" "tutti" ja "vettä"- sanojen muunnoksia koittaa tapailla kun tarvis on. kerran olin ihan varma että sanoi "isi töissä"( no ne ässät oli vähän jotain hoon ja ässän suhaisuja) :) selittelen aina että isi on nyt töissä ja tulee sit illalla :D
ja sit tietty sitä eieieieiei kun pitäis olla aloillaan vaipanvaihdossa tai pukiessa...

nyt on ihan huippua leikkiä piilosta...muutenkin jo hankalat ruokahetket on muuttuneet aikamoisiks show-tuokioiksi kun Vilhon pitää mennä ruokailualustan taa piiloon, ottaa harso ja mennä sen taa piiloon (noin sata kertaa) ja iltaisin mennään sit vielä väsyneenä verhojen ja kirjojen taa piiloon. äsken kihitteli ja hihitteli ihan hulluna kun tajus vetäistä verhot kasvojensa eteen, oli kyllä niin huippu ilme kun eipä se nassu ihan kokonaan siellä verhon peitossa ollut :heart: :heart:

meillekkin on tullut tosi paljon kommentteja pojan koosta. "onpa potra ja iso poika" ja "syökö se koko ajan", "ei kai sillä taas oo nälkä", "ei se nyt enää ruokaa tarvi" jne...
ja kun tuo oli pienempänä varsinkin käyrissä paino alakanttiin! pituutta tosin oli aika paljon, nyt vähän tasoittunut.
lievästi raivostuttaa kommentit vauvojen koosta ja syömisistä. mulla ainakin hermot repeili silloin alkuaikoina kun oli ongelmia imetyksen kanssa ja poika oli lähes koko ajan tissillä että sais edes jotenkin tarpeeks maitoa. eipä paljon päivää piristäneet "joko se taas syö"-tyyliset naljaisut... :headwall:

no, tänään oli joku paappa käynyt miehelle sanomaan Vilhosta että onpas harvinaisen virkeä poika ikäisekseen..mitä lie sillä sit tarkoittanut..pitäiskö 8kk ikäiset lapset olla jotain flegmaattisia lahnoja... :whistle:
 
:LOL: :LOL: :LOL: ihania sieni juttuja teillä

meillä tulee jotain tavuja/sanoja, "ei" osaa jo aika mallikkaasti ja "äiti", "isi" ja "mummo" tulee myös mutta ehkä enemmän vahingossa kuin tarkoituksella. Sit jos tarjoaa hedelmäsosetta niin jo purkin nähdessä alkaa "namnamnam" ja suu napsaa.

nytpä aamupuuroillu kutsuuu =)
 
ja kiitos, kahvit meinas mennä väärään kurkkuun... :LOL: :LOL:

meillä tavuilu, jos sitä tavuiluksi kutsutaan (lääkäri puhui suomalaisvauvan jokeltelusta :D ) on tälläistä: VÄVVÄVÄVÄVÄV, MÄMMÄMÄMÄMÄ, BABBABABABAB, tyyliin, ei vielä mitään tolkkua siis, kunhan ääntään testailee =) Empä olis kanssa lainkaan huolissani!

me lähetään nyt pikkujätkän kanssa suihkuun, ja mitähän sitten tehtäis? Oon ihan totaalisen laiskistunutkotitöidenkin suhteen kun ollaan kaksistaan..kai mäkin siis koitan tässä lomailla ja ottaa rennosti kun muutkin! :LOL:
 
:LOL: :LOL: :LOL: Hienot sienet! :LOL: :LOL: :LOL: Meilläkä ei esikoinen osaa sanoa kunnolla yytä eikä öötä. Ään osaa paremmin, riippuu vähän sanasta että miten hyvin onnistuu. Mutta meillä ainaki on olkkarissa uus hullu (hylly) ja yks päivä nuutti söi aamupalaa ihan kullilteen (kyllilteen), että näin! Ite on toisaalta niin tottunu tuohon puhetapaan että ei siihen ees kiinnitä huomioo, mutta vieraammat ei sit aina ymmärrä. Nuuttiki on kyllä paljon puhunu myrkyllisistä kukista ja sienistä, mutta siihä yhteydessä yy vissiin sit onnistuu kun ei oo miulla särähtäny korvaan. HIH!

Eipä taas mitään uutta. Peruspäiviä vietetään. Eli hillumista ja huiskamista. Leevi reenailee kovasti nyt tuota seisomaan nousua, tukea vasten kävelyä ja nyt uusimpana konttaamista! Ja aivan intona. Vauhtia alkaa olla ihan "kullilteen" ettei meinaa perässä pysyä. Ja tuostapa aasinsilta siihen että eilen pieni mies löysi potalla istuessa pippelinsä, kylläpä sitä piti tutkia pitkään ja hartaasti! Mies se on!! ;)
 
Takas kotona!
Käytiin aamulla ajelemassa Kuuttipienen luona lasten kanssa =) Kivaa oli, ja oli väsyjä tyttöjä =) Pienin nukahti alle 5min. ja isompi noin 10min. kuluttua kun oli ekaks karstaa rapsutellut päästään :LOL:
Ens kerralla sitte tuut täältä ostelemaan vaatteita ;)

Aika lämmin päivä, vaikka piviä taivaalta löytyykin! Esikoinen meni takapihalle hiekkalaatikolle, mä suunnistin koneelle :whistle:

Meillä tulee tuollasta väyväyväy- juttua.. välillä bää bää ja bäy bäy :D

Perusilta kotona tiedossa, ei taideta mitään erikoista alkaa tekemään, eikä oo kenenkään kanssa treffejä jollei nyt tylsyys totaalisesti iske =)
 
hei taas!

Taas oon käynyt lueskelemassa mutta en vaan kirjoittamassa. Miten te ehditte kirjoittamaaan, mulla tuntuu loppuvan tunnit kesken päivistä enkä saa mitään aikaseksi...

Meillä kontataan nyt oikein kunnolla. Kamalaa vauhtia vielä, kokoajan on oltava perässä kun Maya menee minkä ehtii. Istuminen on kans lempipuuhaa ja nykysin onkin vähän ärsyttävää kun yöllä nousee jatkuvasti istumaan pinnasängyssä vaikka puoliunissaankin...
Olenkin vielä imettänyt pari kertaa yössä, ihan siksi että se on nopein ja helpoin tapa saada maya takaisin nukkumaan.

(piti käydä välillä pelastamassa Maya sohvan alta, oli tunkenut itsensä sinne vyötäröä myöten ja jäänyt jumiin...)

Kävin tänään sairaalassa kattomassa kaveria jolle oli syntynyt pikkuinen tyttö. En ollutkaan nähnyt vastasyntynyttä aikoihin ja vähän se oli pieni!! Saman kokoinen siis kun meidän tyttö syntyessään mutta en vaan millään voinut kuvitella että maya on muka ollut niin pikkuinen joskus! Sunnuntaina mennään uudestaan kattoo samaa pikkuvauvaa ja oon laittanut vauvan äidille ruokiakin pakkaseen avuksi kun on yksinhuoltaja ja ei ole ketään kotona auttamassa vauvan ja kotihommien kanssa.

Nyt Mayaa nukuttamaan!!

Hyvää illanjatkoa mammat :wave:
 
iltaa....meillä tuli isompi jätkä kotiin ja touhu sen mukaista! :LOL: ja mua väsyttää...taas tuo pienempi inissyt jo 2kertaa sängyssä, hampaat tiukassa, voi piru!

manna, mä en tie oonko laiska äiti vaan, mutta mun henkireikä on aina vähän väliä tässä koneella. KOne on oikeestaan aika paljon auki ja ehkä liikaakin tulee tässä kytättyä; fb, 2+, s.posti, huutoja ym. IHAN LIIKAA!! Mutta kyllä musta silti tuntuu että saan aika paljon päivän aikana tehtyäkin, onko kyse sitten organisoinnista? Teen yleensä heti aamusta kaikki pakolliset pois; pyykki, siivous, keittiö kuntoon, leivät (jos tarvii leipoo) ja sitten loppupäivä puuhaillaan jos puuhaillaan tai ollaan vaan. =)
Ja mun mielestä organisointitaito senkun paranee kun lapsia on enemmän, esikoisen kanssa mulla oli usein tunne että mä en ehdi ees hampaita peseen.

mutta nyt väsyttää niin etten nää kohta tuohon näytölle..kirjaimet jo hyppii :LOL:
 
Moi!
Käytin Ollin päivystyksessä tänään, sillä on sammasta suussa ja sai lääkekuuri siihen.Olin jo kokeillu puolukat ja sitruunat mut ei tehoja..mullekin tuli tulokset siitä kolposkopiasta k otettiin niitä koepaloja, no ei sit ollut mitään solumuutoksia ja papa luokka 2, pelkkä seuranta puolen vuoden välein riittää:)kivi tippui sydämeltä ku ei tarvi hermoilla sen vuoksi enää :)
Ollikaan ei vielä tavaile..jotain epämääräistä väyväyväy.. ja välillä aivankuin sanosi äiti
:) Mut tosiaan meidänkin pojalle kiire kävelemään, niin se voi hidastaa sitä puheen kehitystä, ei hätäillä kaikki aikanaan :)
Meillä on nyt yötkin menneet vähän paremmin, enkä ole joka itkuun antanu maitopulloa, hyvin on pärjänny ilman, sit aamuyöstä olen mammaa antanut..nyt lähen nukkumaan |O :wave:
 
Iltaa!

Helmi, mä oon kai siinä tilassa kuin sä olit esikoisen kanssa. Täytynee tehdä toinen lapsi, että saa jotain organisoitua :LOL: Mulle myös nää nettailut on henkireikä!

Äityliini, hyvä kuulla ettei koepaloista löytynyt mitään hälyttävää!

Mä näin viime yönä unta että imetin. Maidontulo siis loppui noin viikko sitten ja ilmeisesti vielä teen "surutyötä". Juotin tänään pullosta viimeisiä pakastettuja äidinmaitoja ja kyllä oli haikea olo. Olis varmaan pitänyt vielä aktiivisemmin tarjota tissiä, että maidontulo olisi jatkunut, mutta kun ei pojalle tahtonut loppuajasta kelvata muuten kuin aamuisin kovimpaan nälkään. Muuten jos yritti tarjota, niin naureskeli vain ja näykki hampailla nänniä. Noh, kai tää 9 kk ihan ok saldo on sekin.

Öitä!
 
no niin nyt ois 8kk neuvolalääkäri käyty:)

mitat: (suluissa 6kk)
pituus: (74.9cm) 77.1cm
paino: (11.240kg) 12.130kg
päänymp: (45.1cm) 46.8cm

ja kaikki oli erinomaisesti:D

mutta nyt myö mennään viikonlopuksi mökille joten lueskelen taas sunnuntaina tein juttuja:) :wave:
 
Huomenta

Miehellä alkoi loma tänään ja minä pakenen kaverin luo hemmoteltavaksi tossa ysin maita. Värjää mun hiukset...ihanaa=)
Tou poitsu on hirvee matkimaan jatykkää siitä tosi paljon. sanoo esin.äääää ja odottaa vastausta sit ku vastaat äää niin alkaa kikatus ja peli voi jatkua kauankin =)

nytpä suihkuun ja leikkimään :wave:
 
maikki: Tosi hienosti oot kyllä saanut sen 9kk imetettyä! Itselläni oli myös tuota epäröintiä että oisko sittenki pitkänyt jatkaa.. Teillä taisi kuitenkin poika itse vieroittaa itsensä =) Tuolleen oli mun esikoisellakin, sinänsä helppoa kun ei jäänyt huutamaan tissin perään...

Ja taas meni viime yö ilman herätyksiä :attn: Jee! Seiskalta heräs pienin, miehen laitoin vuorostaan aamuhommiin :wave: Puol ysiltä tulivat herättämään minut, oli aamupesut ja puurot hoidettuna =) Ihkua!

Pitäis kohta ulos lähteä, pikkukirppu alkaa olla vähän väsynyt jo. Tuolla vielä näkkäriä nakertaa pöydän äärellä.... :D
 
Nyt oli ilmaantunut toinenkin hammas ylös! Leegoja yhteensä nyt 4. Niitä on mukava narskutella.. :kieh:

Toi on nyt parikolme pvää intona harjotellu istumaan nousua, koko ajan täytyy olla vaihtamassa istumapaikkaa! :D Konttaamista ei nyt muista ollenkaan treenata, vaan liikkuu "perhostyylillä" ryömien kovaa vauhtia.

Tavuja tulee joitakin, mm. nannannannannaa kun on nälkä, sit äitää äitää tätätätätää..

Mä oon kans joutunut kuulemaan kommentteja, taasko se syö, ei kai sillä taas voi olla nälkä, kylläpä se syö isoja annoksia.. Joskus kyllä itekin ihmettelen, että voiko sillä taas olla nälkä ja miten se syö niin paljon :LOL: (puuroa ja soseita menee semmonen 2,5-3 dl kerralla neljästi pvässä) Mutta jotenkin se tuntuu pahalta kun joku vieras sen sanoo ääneen ja sitten sitä alkaa selittelemään jotain ja siis kun ei toi tyttö oo mitenkään lihava vaan ihan nollakäyrillä tai ihan hintsusti sen yli yms.
Se on kyllä todella järkyttävää, että jo noin pieniä vertaillaan/arvostellaan koon perusteella! Kun ei sitä pitäisi tehdä aikuisistakaan! :ashamed:

Moniko tarjoilee sormiruokaa? Miten se teillä onnistuu? Nimittäin musta tuntuu, että kun tolle antaa jotain sormin syötävää oli se leipää tai jotain hedelmää/vihannesta/marjaa, niin tuntuu, et se joka kerta on tukehtumaisillaan kun hotkasee nieluunsa liian ison palasen! Sit tulee fiilis, ettei sille uskalla mitään antaakaan ettei tukehdu..

Entä luetteko yhdessä paljon? Voi olla, että meidän lukuhetket on jääny liian vähiin tai alotin liian myöhään, koska nyt kun yrittää jotain kirjaa hälle lukea, niin ei siitä tule mitään, kun vänkää vaan sitä kirjaa omaan suuhunsa ja sit tulee hirvee huuto jos ei sitä saa suuhunsa.. Mitään iltasatutyyppistä hetkeä en edes yritä, koska toi on iltatissin jälkeen niin kanttu vei, et suoraan vaan sänkyyn höyhensaarille! Heh, neiti nukahti tänään aamupuuron ääreen! Otin vähän videonpätkää aiheesta.. :D

Täällä on kans yks nettiriippuvainen.. :whistle: Välillä tulee oikein huono omatunto, kun huomaa yhtäkkiä tunteja hurahtaneen pääasiassa koneella ja neiti vaan siinä sivusilmällä hoidossa.. Ja kotihommat kasaantuu.. Nii-i, mitäs äiskä taas tekeekään kun tyttö on päikkäreillä..
 
Ei meillä paljoa lueta. Esikoisellekin oikeastaan vasta ihan viimeaikoina. Nyt alkaa malttamaan sen verran että ei hötkyile koko ajan :D

Se siitä kirjoittelusta,nyt haisee niin kauhee rieska tuolla vaipassa että pakko lähtee heti pesee ennen kuin yli tulee :x :x
 
Ei meilläkä tuu kauheesti luettua leeville, häntä ei oikeen kirjat kiinnosta. Tai toki siis syö niitä ja taputtelee, mutta ei oo kuvista kovinka kiinnostunu. Nuutti oli jo tän ikäisenä kirjamies, luettiin tosi paljon - ja luetaan edelleen! Nuutille vauvana luettiinki jo ihan pienestä pitäen iltasatu semmosesta vauvojen unirunokirjasta. Aina ennen tissille käyntiä luin, sit tissitin ja siihen yleensä simahtiki jo. Leeville ei vielä lueta, joskus on kuuntelemassa kun nuutille luetaan.
 
sormiruoasta...
Mä annan leivän- ja sämpylänmurusia, ei oo vielä tukehtunut vaikka välillä kakoo =) Esikoisen kanssa olin aika varovainen, säikähdin sikana jos vähän yskäisi. Tokan kohdalla ei ihan pienestä pelästy, ja jos oikeesti jotain jää kurkkuun niin sormella kaivaisen pois :LOL:
Toki valvon että ei isoja paloja ota, ja vähän kerrallaan murustelen kun tuo tahtoo vetää suun täyteen...

Mä oon kans koneella usein.. Kuten taas näkyy... :whistle: Pienin meni äsken nukkumaan, esikoinen isänsä sylissä. Ja kun sekin lähtee nukkumaan niin...hmm.. mitähän sitä tekis? ;) Ei oo kotihommiakaan, tosin vois mennä arskaa ottamaan kun paistelee niin ihanasti B)
 
Tere!

Juuri tulin kaksikon kanssa ulkoa, tuossa omassa pihassa käytiin vähän nurmikkoa kyntämässä ja kastematoa ihmettelemässä. Wilmakin istui pitkän tovin ilman tukea, tosin ihan aavistuksen verran kallellaan tuo piha mutta silti. Siinä se vaan töpötti. Ihme.

Tuosta organisointikyvystä, kyllä kai se paikkansa pitää että kuta useampi lapsi sitä organisaatiokykyisempi äiti :LOL: . Nimittäin ihme kyllä kyllä näiden neljän lisäksi ehdin siivoomaan kun siltä tuntuu, laittamaan tiskikonetta, pesemään pyykkiä, tekemään sapuskaa... Tosin ei tää meidän kämppä nyt ihan tip top ole, mutten haluakaan. Kodissa saa olla elämisen merkkejä.

Sormiruokaa silloin tällöin annan, ehkä enemmän pitäisi. Mutta kaksikoll aei tuo pinsettiote ole vielä löytynyt ja kahmaisevatkin kaiken nyrkkiin ja liiskaavat siihen... jipii. ja lukemistakin varmaan vois enemmän harrastaa, enemmän laulan kaksikolle.

Mä ehdin tässä koneella käydä kerran, pari päivässä. Nyt kun mies on kotona niin se tuppaa aika paljon olemaan tässä niin mun nettihetket on aika kortilla, mutta yritän ainakin kerran päivässä päästä käymään. Kyllä tää palstailu ja kerhoilu on mun henkireikä kanssa, miestä ei kauheemmin kiinnosta välttämättä jutella vauva-asioista koko päivää...

nyt tarvii mennä laittaan Kasperille patonkia. MOi!

HM
 
merkkiä, vettä sataa kaatamalla. Meiän piti mennä kattoo Tall Ship Racea tänää mut ei tohon keliin kyl mennä. Josko huomenna sitten.
Asuntomessuilla käytiin ja kyl siel koko päivä hurahti. Ja ois kauhee talokuume, mut tällä hetkellä ei oo mahdollista taloa hankkia. Tyydytään haaveiluun.

Lumi on itkeny tänää melkeen koko ajan, yhden supon sille jo tossa laitoin. Varmaan toi ylähammas sit kipuilee.

Mä en kauheesti oo lukenu Lumille, vois enempi alkaa harrastaa sitä.

Yöt on mennyt taas huonommin. Oon kanssa pysynyt tiukkana, etten anna maitoo enää ennen viittä, ni kuunnellaan sitte sitä huutoa siihen asti :/

Hauskaa viikonloppua mammat!
 

Yhteistyössä