11/08 masunkasvattajien murut *loka-marraskuussa*

Nyt noonie kipinkapin yksityiselle kierukanpoistoon, että pääsette asioissa eteenpäin. =)

Täällä sama meno jatkuu, mamma lukee päivittäin vaan eipä saa kovin usein kirjoiteltua.

1v. synttärit meni meilläkin jo. Tyttö harjoittelee kävelemistä, ottaa horjuvia askelia ja se on sitte niin söpöä. :heart:
Onnea muillekin 1v. täyttäyneille! :flower:

Voimia yöhulinoihin :hug: . Meilläkin heräillään useesti yössä tai vähintäänkin kerran. Oon sen tissillä tainnuttanut aina nukkumaan kun niin se onnistuu helpoiten. Päivällä oon vähentäny tuota imetystä, mut kun on ollu kipeenä niin onhan mun ollut pakko antaa. :heart: Mutta pakko ois vuodenvahteen jälkeen viimeistään lopettaa se kokonaan. En kovin pitkään haluais jatkaa...

Milläs mallilla teidän joulujutut on? Joko on lahjat ostettu ja koti sisustettu jouluun? :xmas:
 
JA jos tuohon joulugalluppiin vielä vastais kun kerran sen aloitinki... :whistle:
Eli muutamia lahjoja on ostettuna kummilapsille. Muutamat lahjat on omille lapsille mietinnässä, mitä ootte ajatelleet näille pienille laittaa? kun mulla ei yhtään leikkaa et mitä tää meidän pienin tarvis...
Jouluvalot ulos on SUUNNITTELUASTEELLA (ja mulla tämä vaihe tunnetusti kestää kauan...) verhoja vaihtelin viimeviikolla ja taidanpa vielä tälle viikkoa jo katsella valotkin ikkunaan. On jotenkin niin synkkää ja pimeetä kun ei oo lunta, sais jotain piristystä noista valoista.
Pipareita täytyy varmaan isompien kans paistella kunhan sopiva hetki tulee.
 
Pikanen kommentti vaan tosta kierukanpoistosta, köhöm, mä poistin ihan ite kierukkani viimeks ja siitä kuukauden päästä olikin Lumi jo vatsassa :whistle: :) Mut joo, ei toi vissiin oo kovin suositeltua toimintaa, meinaan hyvä se on käydä ihan tarkistuksessakin. Mut innostuin ottaa ite sen jälkeen ku kaveri kävi poistattaa ja lääkäri oli sille ihmetelly, et ei kovin usein ihmiset tulekaan poistattaa kierukkaa. Musta oli kummallinen kommentti mut päättelin sit, et ihmiset poistaa ite kierukat.

Huomenna päästään 1v neuvolaan.
 
hah, sain sit torstaille ajan kierukan poistoon Mehiläisestä! :D :xmas:

oon kans monesti miettinyt että kyllä sen kierukan itekin pois vois varmaan napata mutten oo vaa uskaltanu lähteä nyppimään...

jaa-a...näin kroonisena rahapulaisena olikin tosi hyvä veto ottaa aika yksityiselle... :ashamed:

 
Jouluvalmisteluista...
Oon neulonut lapasia ja sukkia lahjoiksi. Esikoiselle on nukenpeitto-projekti meneillään.
Viininpunaiset verhot laitoin jo olkkariin (olivat joskus ympärivuodenkin...), olkkarin ja keittiön väliin laitettiin uudet valot siihen ylös... Jaaa... Kynttilöitä olen poltellut paljon =)

Voi vitsi, vähän kadena luen teidän vauvantekohaaveistanne :snotty:
Tänään tuli hirvee ikävä vauvan liikkeitä mahassa... Mut onneks on vielä tuoreessa muistissa =)

Tehtiin tänään esikoisen kanssa etupihalle lumiukko. Oikeastaan se on meidän parkkipaikan edessä, käsi pystyssä morjenstaa naapureita vieläpä lyhtyn kera :LOL:

Mut nyt hetkeks neulomaan, pakko tehdä näin salaa ettei tunnistais ;) On kyllä niin tutun väriset langat et saas nähdä osaako yhdistää!
 
Aamulla mun pieni herää isona poikana :heart: valokuvaus myös huomenna ja nenänpäätä koristaa sopivasti kiva naarmu =D

Käytii myös hammaslääkäris ku onni pe kaatu tutin kans ja loukkas suun, on ilmeisesti se huulijänne menny poikki ja siks verta tuli ku esterin takapuolesta. Ei pitäs haitata kasvaessa mitenkää et hyvä juttu se.

Tytön päiväkotiryhmässä on nyt varmistettu 1 SI tapaus, et tautia odotellessa sit =/
 
myöhäisillan terkut...kotiuduttiin tunti sitten ea:sta pienemmän pojan kanssa. :| Kuume nous 39.9, ripuloi, eikä huoli juotavaa... ei mitään missään (korvat, keuhkot, crp), virus jyllää kovana. :/ Huolena tällä hetkellä ripuli-kuume-juomattomuus, toivonmukaan pronaxen alkas laskeen kuumetta ja alkas JOKU juoma maistuun tai se on huomenna uus reissu.
Miten tää tauti ei ota laantuakseen, vaikka juuri viime viikolla oli tääkin poika kuumeessa. reppana. Nyt nukkuun että jaksan yöllä heräillä. |O
 
Onnea sanse Onnille! :flower:

Ja jaksamisia helmin potilaille :hug: Kuulosti hurjalta pienen tauti :(

Hmm, nappaimisto nakojaan menny sekaisin eika aakkoset toimi, eika noi muut merkit. Taytyy koittaa korjata.

Sen varran viel, et viime yo meni muuten hyvin, Lumi heraili pari kertaa ja mies sai takas unille tyton, mut sit puol viidesta asti huusi puoli seitsemaan jolloin noustiinkin ylos. No siihen saakka edes :)
 
Toivottavasti helmi yö mennyt hyvin ja poika paremassa jamassa :heart: On aivan kamalaa, kun lapset sairastaa, eikä itse pysty tekemään juuri mitään :'(

Me lähdetään tutustumaan uuteen hoitajaan ja sen jälkeen haetaan possurokote Leolle. Toivottavasti ei kauheasti siitä sais oireita. Viime yönä tuo taas huuteli pariin otteeseen. Ja viideltä mä sitten nappasin ukkelin meidän väliin. Huolestuttaa, että kohta tuo vaan huutelee sitä, että haluaa meidän sänkyyn. Itse sitten nukkuu aika huonosti, kun toinen koko ajan puskee päätään omalle tyynylle.

Kierukkaa ei olis tullut mieleen lähteä itse nyppimään. Mä ainakin pelkäisin kohtuni puolesta ettei vaan tule pahaa jälkeä. Että ihan hyvä noonie mennä sinne tohtoriin =)
 
Ou nou, Helmi! Mites poika nyt?

Itse oon kolmatta päivää kipeänä ja tänä aamuna oli ripuli. Voi myös johtua siitä, ettei mikään ruoka oo todellakaan mennyt alas kahteen päivään (tää on ennenkuulumatonta, että MULLE ei ruoka maistu...) ja jotain energiaa saadakseni söin illalla tyhjään mahaan karkkia :headwall: Illalla nousi taas kuume ja sitten burana- ja panadol-tankkauksen jälkeen se laski, seurauksena koko sängyn kasteleva hikoilu. No, onneksi poika on terve, kyllä tässä itse pitää vaikka mitä tautia kunhan pikkuinen säästyisi!
 
Voi ei Helmin pientä :( Mikä on vointi nyt? :hug: Paljon voimia sinnepäin.

Meillä on poika nyt toivottavasti paranemaan päin. Limainen yskä on alkanut irtoamaan. Tosin ei vieläkään mikään ruoka maita. Maidolla on elänyt nämä puoltoista viikkoa. On palannut ihan vauva-aika, mut toi nesteytys on tärkeetä, ettei kuivu.
 
Toivottavasti HElmin pojalla on ollu parempi yö. :hug: Voi tätä huolten määrää kun pienet sairastaa... Meillä ollaan nyt koko remmi sairaana.

Hui kun puistatti lukea toi kierukan ite poistaminen... sillon kun multa poistettiin, niin ei edes siihen erikoistunut gyne meinannnut saada sitä ulos... :x Kävi kyllä niin kipeetä kun sitä ronkki pois. Onneksi kuitenki sit lähti eikä tarvinnut alkaa puudutteleen kovakourasta ottoa varten.

Onnea Onni!
 
kiitos kaikille että ootte hengessä mukana! :hug:

täällä kuume saatu laskeen ja uskallan huokaista, mutta voin sanoa että eilen illalla olin huolesta soikeena ja itkuhan siinä tuli. Yöllä kuume oli vielä kova, ja jonkinlaista vilunväristystä oli kun tuo niinkuin tärisi. Pelkäsin ja pidin pikkuista vieressä koko yön ja annoin vielä suppoa ja sitten yöllä onneksi joi vähän mehua. Aaamulla meni jo maitoa 2pulloa ja nyt koitan saada hedelmäsosetta meneen.
Suhteellisen reipas kaveri, lääkärikin sanoi ettei uskoisi että on noin kova kuume.

Testejähän ei siis oteta näiltä jotka ei riskiryhmissä, mutta oma oletus vaan vahvistui että 99% tämä on sikaa, tämän totesi myös lääkäri, koska ripuli liittyy aika yleisesti juuri tähän. Ja hoitoonhan se ei vaikuta.
jUURIkin tuo kuunkullan mainitsema nesteytys oli eilen suurin mun huolista!

On tää vaan jotenkin silti niin stressaavaa, kun nyt vieläkin pelkää että tullaanko vielä ite kipeiksi ja kuinka kipeiksi....päivä kerrallaan. En jaksa kuitenkaan enempää maristakaan, koitan aatella positiivisesti että tää tauti ois nyt sairastettu meidän osalta, ja taas vahvempi tuo kroppa kestää tulevia viruksia.

ONNEA ONNI 1VEE!! :flower:

mä taas vähän suunnittelen tuota kierukan laittoa, kun muut on ottamassa pois. :D
 
No nyt muakin alkoi kauhistuttaa se kierukan poisto, en ollu kuullukaan että se voisi sattua tai siinä voisi käydä mitään :eek: Mulle meinaan se laittajakin silloin muinoin sanoi (melkee 7v sitten) että sen voi itse ottaa pois, kun narusta vaan vetää.. Eikä se tosiaan tuntunu edes kun sen silloin poistin. No nyt en kyl enää uskalla jos se ei olekaan niin turvallista. Onneks ei sillon sit mitään tullu.

Hyvä kuulla, että helmin pikkuisen kuume on laskenut ja maito on kelvannut!

1v neuvolassa käytiin, Lumi ei huomannu koko rokotteen laittoa, kun höpöttelin sille lelusta, joka Lumin kädessä oli. Mitat: 9080g ja 75,5cm. Kovasti kehui Lumin kehitystä, että leikki kuulemma isojen lasten leikkejä, kun antoi pusuja lelukirahville (moiskautusäänen kera) ja tarjoili lusikalla pehmolelulle ruokaa :D
 
ei saa pelotella kierukan poistolla, mä muuten perun koko homman! ;) ei vaan, kyllä se nyt huomenna lähtee. vähän kyllä jännittää että miten paljon sit sattuu tuo operaatio kun se laitto ei tuntunut missään vaikka ne ronklaili ja söhläili mut sitten tarkastus olikin jo aika epämiellyttävää hommaa :/

yllättävän hyvin meni eilinen ilta ja yö vaikka nuo sika- ja kausi-infl.rokotteet poika saikin. ehkä jotain 4 kertaa tuttia yön aikana laitoin ja sit kuuden maissa otin viereeni nukkumaan ja siinä sit hyöri tonne puol 8 asti! eli hyvin meni!

äsken oli tarkoitus käydä vauvakerhossa mutta sairastumisien vuoks oli peruttu koko viikolta meidän leikkipuiston aktiviteetit.onneks sinne sit kummiskin tuli joitain äitejä ja lapsia kun en sit viittiny kotiinkaan heti lähtee. nyt poika sit nukkuu vaunuissa edelleen toppahaalari päällä (sisällä ) kun sammui just ennen kotiovea

paranemisia ja haleja kaikille pikkuisille ja vanhemmille, tosi paljon on nyt kaikki kipeinä! :( :hug:

ja Onnille oikein paljon onnea! :flower: B)
 
Pitkästä aikaa ehtii pari riviä naputtaa. Jotenkin tuntuu että hirveä hulina pitkin päivää, joka päivä ettei pyrstölleen ehdi parkkeerata ollenkaan. No, nyt kaksikko tyytyväisenä leikkii tuossa, jospa ehtisi...

Oskari otti viikonloppuna ekat huojuvat ensiakeleensa. Muutaman askeleen siis kävelee, itsekseen seisoskelee jo aika pitkiä pätkiä (huomaamattaan). Wilma taas on pari kertaa noussut itse seisomaan kun käsistä pitää kiinni. Just kun miehelle sanoin että on niin outoa katella kun nuo kaksi konttaavat ja leikkivät piilosta ym kun vasta makasivat lattiamakkaroina. Tuo liikkuminen ja uuden opettelu taitaa hiipiä uniin kun muutama yö on ollut aika levotonta, mutta vielä jaksetaan. Eilen mies jopa ihan omasta aloitteestaan otti kaksikon mukaansa ja oli pari tuntia pois, mä katoin leffaa ja nukahdin kesken... Mutta teki niin hyvää! Tänä iltana on koululla vanhempainyhdistyksen okous niin pääsee taas toviksi tuulettamaan pääkoppaansa.

Maanantaina kaksikko sai kerralla sekä possunuharokotteen että kausi-influenssarokotteen, ja ne nostivat eka yönä pienen lämmön kummallekin, niin että Pronaxenia annoin. Nyt ovat ihan ok. Ensi viikon maanantaina sitten olisi 6 vuotiaan vuoro saada. Kaksikon kanssa rokotuskäynti kävi aika kivuttomasti, oltiin neuvolalla pari minuuttia yli 8 ja vuoronumero meillä oli 28, noin puoli tuntia ooteltiin. Täytyy Kasperinkin kanssa olla sitten ajoissa liikkeellä. Koululla aloitetaan rokotukset 30. päivä.

Joululahjoja on pienille pari kaapin perällä piilossa, muutoin en ole ehtinyt koko joulua vielä ajattelemaan. Täytynee alkaa suunnittelemaan pikkuhiljaa. Isojen poikien toiveet ovat..hmm..aika tyyriitä että täytynee hieman käyttää jotain seulaa. Muutoinkin muutama lahja per ipana saa riittää, tulee muuten konkurssi.

Jaha, enää ei piiloleikitä vaan tapellaan. TÄytyy siis mennä.

HM
 
Onnille ja muille vuoden rajapyykin saavuttajille isot onnittelut! :flower:

Ja helmille ja muille possuflunssan tai muuten sairastelun parissa kamppaileville paljon jaksamista ja tsemppiä! :hug: Kuulosti nuo helmin kertomat oireet tosi vakavilta ja huolestuttavilta! Taatusti siinä on huolesta soikeena ja tippa linssissä kun näkee pikkusen niin huonossa kunnossa eikä oikein mitään pysty tekemään. Se nesteytys ennen kaikkea ois tärkeetä.

Joulua en ole vielä alkanut laittelemaan. Vähän yrittänyt mietiskellä, että mitä hankkisi joululahjoiksi, mutta aina se on yhtä hankalaa.. Huono mielikuvitus kai.. :/ Päätettiin ukon kanssa, että tänä jouluna me ei liikuta mihinkään vaan mummot ja pappa saa tulla meidän luokse joulun viettoon! Varmaan tulee olemaan hiukan "tiivis" tunnelma, mutta kai se pari pvää menee! :LOL:

Neidillä ei tunnu olevan mitään kiirettä kävelyn suhteen! Onhan tuo tukea vasten kävellyt muistaakseni heinäkuulta asti, mutta ei askeltakaan ilman tukea! Pieniä hetkiä seisoo ilman tukea ja ponnistaa esim. potalta seisomaan ilman tukea. Kaipa hän ottaa niin varman päälle sen kävelemään lähdön.. Mutta eipä tässä mihinkään ole kiire.

Meillä on tietokone ollut vlopusta lähtien toimimattomana.. Ei oo ukko saanut tehtyä asialle mitään.. No onneks osti jokin aika sitten mulle nimpparilahjaks miniläppärin, et on joku kone, jolla häärätä.. Silloin kyllä kiukuttelin ja paljon, että minkä hemmetin takia tällanen piti hankkia kun nekin rahat (kuulemma "edullinen" hlökuntahintaan..) olisi voinut sijoittaa paljon tärkeämpäänkin! Nyt ne neitokaisen kuvatkin on siellä koneella jumissa (on tottakai muistitikullakin) eikä voi valkata kuvia, mitkä tulostais.. Kiitos muuten ihanista kommenteista kuvaan liittyen! =) Äiskän ja iskän silmiin tyttö on tietysti erityisen söpöliini! :D :heart:

Tänään on tylsän sateista.. Toivottavasti myöhemmin poutaantuisi, niin pääsisi ulkoilemaan. Aamupäivällä oltiin perhekerhossa ja eilen leikkipuiston vauvakerhossa. Tän pväsessä kerhossa oli oikeastaan tavallista enemmän lapsia paikalla, joten ainakaan siellä ei sairasteluista kärsitty.
 
Paranemista kaikille sairastaville!! Ja jaksamista sairaiden hoitjille!! On se vaan iso se huoli kun pieni on kipeenä!! :hug:

Kolmas lomapäivä...

Täällä on sateisen harmaata. Puistoseuraki perui tältä päivältä huonosti nukutun yö jälkeen. Mentiin sit poikien kans perhekerhoon pitkästä aikaa. Ollaan nyt noita massoja vähän vältelty. No, olipas moni muuki vältelly ja ihan vaan muutama ihminen oli kerhossa. Ihanan rauhallista oli höpötellä tuttujen kans!

Nyt iltapäivästä kävin kaupungilla ja löysin itelleni talvikengät, semmosen kumikärkiset toppakengät, ihan vaan puistossa napottamista ajatellen. On paksu vuori ja villasukat mahtuu väliin. Ostin myös langat, aattelin hatun neuloa itelleni. Kaverin kans käytiin myös kahvilla.

Eilen jätettiin leeviltä iltamaitoki pois. Nyt ei sit enää imetetä! :( Vähän haikee mieli, mutta toisaalta ihanan vapautunu olo kun ei tuo "vauva" enää sillä tavalla sido! Hyvin kävi leevi nukkumaan ja nukkui yön sit yhellä herätyksellä. Toivottavasti tänäänki menis yhtä mukavasti!
 
Iltaa! Koko päivä on mennyt lepäillessä ja nyt on lihassärky vaihtunut kovaan mahakipuun :x Onneks mies jaksaa olla 24/7 pojan kanssa.

Otso ei saanutkaan tänään sikainfluenssarokotusta, kun MPRV-rokotteesta oli alle viikko aikaa. Ensi viikolla voidaan hakea rokote yhdessä eskari-ikäisten kanssa, ellei poika ole siihen mennessä saanut tautia minulta :ashamed:

Muutoin ei kummempia, poika on harjoitellut koko illan kiipeämään lastentuolille, mutta toistaiseksi ei ole keksinyt, miten siihen noustaisi siten ,että pääsisi oikein päin istumaan. Sitkeästi treenaa =)
 
Helpottava kuulla, että helmin poika on juonut maitoa ja mehua.
Se on ihan kauheeta kun pikkuiset on niin kipeenä, itekin kärsii sitä katsellessa :(
Mäkin olin ihan huolesta sairas, kun ei ruoka maittanu pikkuiselle ja hengitysvaikeuksia ni ei mullekaan ja laihduin siinä tohinassa 2 kiloo(jee! enää 3 kiloo tavoitepainoon)No tää meni nyt vähän asian vierestä. Mut muakin pelotti toi, et jos kuivuis ja joutuis tiputukseen( miten se onnistuu näin pienellä?) Ja miten se hengityskonejuttu, jos menis niin pahaks, et joutuu tehohoitoon( Miten ne pitää näin pienet semmosseessa kojeessa?) En tiedä oonko vähän ylihuolestuneeks tullu tässä viime päivinä, mut tommossiakin oon miettiny :headwall: Pitäis vaan osata mennä päivä kerrallaan. Mites se sananlasku ny menikään..."Kukaan ei voi murehtimalla lisätä yhtään elinpäiviään, kullekkin päivälle riittää sen omat murheensa", voi kun osaisinkin tota aina noudattaa. :whistle:
Mut toivotaan nyt et teil Helmi menis se sikaflunssa suht lievänä ja teil on hyvä kun ei sit tarvi enää miettiä ottaako rokotetta vai ei, kun on suoja sairastetusta taudista saatu ja se on kait vielä parempi kuin rokotteesta?
Tääl on vissiin jo suurin osa saanu sen rokotteen? Me meinataan ottaa se, kun tästä taudista on selvitty ja samalla saadaan ehkä me vanhemmatkin se. Vaikea päätös tuo rokoteasia oli ja päätit sit kummin tai kammin, niin teet ehkä kuiteskin väärin, kun ei voi tietää.
Mut me lasketaan sen varaan, että rokote ois meidän pojalla pienempi haitta kuin tuo sairastettu tauti. On ihan kiva kuulla kokemuksia muilta miten on rokotus mennyt.
sikaflunssasta nyt vaan paasaan täällä :LOL: Hypätkää yli jos ei kiinnosta.
Täällä Saksassa oli sellainen surullinen juttu, että 21 kk poika oli kuollut luultavasti rokotteen aiheuttamiin haittoihin. Hän oli kyllä kovasti sairas. Sydänvika ja keuhkot pilalla ja odotti uutta sydäntä ja keuhkoja. :'( Itku ihan pääsi sitä lukiessa. Samaisessa sairaalassa oli viereisessä huoneessa sikainfluenssaan sairastunut ja lääkärit suosittelivat ottamaan rokotteen, koska sikainfluenssa olisi hänelle kuolemaksi. Rokotteen jälkeen vielä leikki pihalla lehtikasassa, mutta illalla nousi kova kuume ja alkoi oksentamaan ja sitten kehkot ja sydän ei kestänyt. Menehtyi isänsä sylissä. Surullista.

Mut nyt ei enempää flunssista.
Noonie, Mäkin huomaan joskus käyttäväni liikaa tota sit sanaa, Shit nyt taisin käyttää tässä liikaa "mut"... :whistle:

Maotao, Onko teillä ollut jo se U6-tutkimus ja rokotteet?

yermasoya, Niin nätti kuva ja oikein kaunis söpö tyttö sulla :heart:

Onnille Onnea! Ja tasapuolisesta muillekin 1-vuotialle!:flower:

Mäkin laitan tähän meitin 1-vuotis kuvan

http://i47.tinypic.com/2193ma0.jpg
 

Yhteistyössä