12-vuotiaan unettomuus,mikä avuksi ??

Meidän 12v tyttö on n. viikon ajan kärsinyt nukahtamisvaikeudesta,nytkin vielä hetki sitten kävi itkemässä,ettei saa millään unta.
Normaalisti laittaa nukkumaan yhdeksän seutuun.
Tyttö itse on hirveän huolissaan tilanteesta ja aamuisin tosi väsynyt. Pelkää,ettei enää koskaan pysty nukkumaan.
Koulussa ei kuulemma ole mitään ongelmia,eikä kotonakaan ole mitään vaikeuksia.
Onneksi kohta alkaa kesäloma,niin saa aamuisin nukkua pitempään,jos osaa,on kyllä aina ollut aamuvirkku.

Pitäisiköhän tuosta tilanteesta kohta huolestua minunkin ja viedä tyttö vaikka lääkäriin,millaista apua 12-vuotiaalle pystytään tarjoamaan ?
Ei kai ainakaan mitään unilääkkeitä ?
 
Viikon unettomuus ei missään nimessä ole mikään lääkityksenaloittamisen syy. Kaikilla voi tulla aikoja, jolloin ei nukuta. (täysikuu, jännitys, murheet, ihastuminen, mahavaivat, reippaat aktiviteetit illalla.... loputon lista.
 
Luin tässä joku ilta sitten just lehdestä tuon ikäisten nukahtamisvaikeuksista... Sinä oli juttua siitä, että murrosiässä luonnollinen nukahtamishetki siirtyy noin tunnilla mistä tulee illanvirkuille helposti valvomiskierre. Hoitoon kehotettiin hakeutumaan ajoissa, jo parin viikon unettomuudesta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 23:42 Aaban kirjoitti:
Luin tässä joku ilta sitten just lehdestä tuon ikäisten nukahtamisvaikeuksista... Sinä oli juttua siitä, että murrosiässä luonnollinen nukahtamishetki siirtyy noin tunnilla mistä tulee illanvirkuille helposti valvomiskierre. Hoitoon kehotettiin hakeutumaan ajoissa, jo parin viikon unettomuudesta.
Mitähän hoitoa tuohon sitten olisi ?
 
Hoidosta ei siis siinä jutussa puhuttu mitään. Neuvottiin vaan rauhoittamaan kodin ilmapiiri iltaa kohti. Siis ei liikuntaa, televisiota, tietokoneita, puhelimia... Vaan pitäisi jutella päivän tapahtumat ja huolet läpi ja antaa nuorelle aikaa ja huomiota.
 
Voi että. Omat lapset vielä pieniä, mutta itelläni oli nuorempana(kin) jo nukahtamisvaikeuksia. Olin kyllä jo yläasteella ainakin, mutta muistan miten olin tosi huolissani ja ahdistunut. Onko sun tyttö herkkä ja huolestunut/huolellinen luonteeltaan? Mulle tuli sellainen kierre, että nukkumaanmeneminen alkoi pelottamaan. Sitä on vaikea ymmärtää ihmisen joka ei ole sitä kokenut ja kehoittelut "pää tyynyyn ja silmät kiinni vaan" tuntuivat sillon tosi pahalta. Kävin silloin psykologilla tai psykiatrilla äitini kanssa ja sain jotain mietoja nukahtamislääkkeitä, joita käytin n. viikon.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 00:04 Tytönjapojanmamma kirjoitti:
Voi että. Omat lapset vielä pieniä, mutta itelläni oli nuorempana(kin) jo nukahtamisvaikeuksia. Olin kyllä jo yläasteella ainakin, mutta muistan miten olin tosi huolissani ja ahdistunut. Onko sun tyttö herkkä ja huolestunut/huolellinen luonteeltaan? Mulle tuli sellainen kierre, että nukkumaanmeneminen alkoi pelottamaan. Sitä on vaikea ymmärtää ihmisen joka ei ole sitä kokenut ja kehoittelut "pää tyynyyn ja silmät kiinni vaan" tuntuivat sillon tosi pahalta. Kävin silloin psykologilla tai psykiatrilla äitini kanssa ja sain jotain mietoja nukahtamislääkkeitä, joita käytin n. viikon.
Tyttö on juuri sellaista murehtijatyyppiä,kantaa kaikkia maailman murheita harteillaan.Kokeista pitää aina saada hyvä numero ja pienikin epäonnistuminen saa tuntemaan itsensä maailman surkeimmaksi ihmiseksi.
Olen kyllä yrittänyt tytölle vihjaillakin,että nukkumisvaikeus johtuu siitä,kun alkaa jo alkuillasta pelkäämään,ettei saakaan unta.On joutunut juuri maainitsemaasi kierteeseen. Kun sen vain saisi katkaistua..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 00:08 Vanha traanimaha kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 00:04 Tytönjapojanmamma kirjoitti:
Voi että. Omat lapset vielä pieniä, mutta itelläni oli nuorempana(kin) jo nukahtamisvaikeuksia. Olin kyllä jo yläasteella ainakin, mutta muistan miten olin tosi huolissani ja ahdistunut. Onko sun tyttö herkkä ja huolestunut/huolellinen luonteeltaan? Mulle tuli sellainen kierre, että nukkumaanmeneminen alkoi pelottamaan. Sitä on vaikea ymmärtää ihmisen joka ei ole sitä kokenut ja kehoittelut "pää tyynyyn ja silmät kiinni vaan" tuntuivat sillon tosi pahalta. Kävin silloin psykologilla tai psykiatrilla äitini kanssa ja sain jotain mietoja nukahtamislääkkeitä, joita käytin n. viikon.
Tyttö on juuri sellaista murehtijatyyppiä,kantaa kaikkia maailman murheita harteillaan.Kokeista pitää aina saada hyvä numero ja pienikin epäonnistuminen saa tuntemaan itsensä maailman surkeimmaksi ihmiseksi.
Olen kyllä yrittänyt tytölle vihjaillakin,että nukkumisvaikeus johtuu siitä,kun alkaa jo alkuillasta pelkäämään,ettei saakaan unta.On joutunut juuri maainitsemaasi kierteeseen. Kun sen vain saisi katkaistua..
Niin, itekin olin/olen edelleen juuri tuollainen huolehtija ja siitähän se unettomuus juonsi juurensa....Tuo on tosi vaikea asia, kun luonteelleen ei oikein mitään voi. Koita vaan jutella tytölle, että nukahtamisvaikeudet kuuluu ikään ja ettei huolestuisi. Mutta jos jatkuu niin käykää lääkärissä jos saisi jonkun nukahtamislääkkeen "varalle", että voisi ottaa jos ei tiettyyn kellonaikaan mennessä ole saanut unta. En kyllä tiedä onko niitä 12v;lle, uskoisin, että jotain on.
 
Voi että,taas kävi hetki sitten tyttö tuossa valittamassa,että mikähän hänellä on ,kun ei saa millään nukuttua.Mahtaa olla raukalla kova homma aamulla herätä ja lähteä kouluun... Ikinä ei ole meillä kellään ollut tuollaista ongelmaa...
 
No onhan niitä sellaisia luontaistuotteita, ja tärkeintähän on se että tyttö uskoo saavansa unilääkettä vaikka saisi vain xylitolipastillin.
Mun mielestä on hyvä että autetaan jo ennenkuin menee tilanne pahaksi. Enkä tarkoita että vahvoja unilääkkeitä annettaisiin mutta jotakin.

Toi on hyvä keino että odottelee jos uni tulee ja jos ei tuu niin sitten lääkettä, kun tietää että saa apua niin suurin jännitys laukeaa ja voi olla että se uni tulee huomaamatta.
 
Minulla auttoi nuorena se, että luin sängyssä niin kauan, että alkoi tosissaan nukuttaa ja sitten vasta aloin nukkumaan. Siinä ei ehkä tule miettineeksi niin sitä että saankohan unta vai en. Ja jos ei ole kelloa näkyvillä niin ei voi koko ajan vilkuilla, että kello on jo noin paljon, eikä vieläkään nukuta...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 00:18 Vanha traanimaha kirjoitti:
Voi että,taas kävi hetki sitten tyttö tuossa valittamassa,että mikähän hänellä on ,kun ei saa millään nukuttua.Mahtaa olla raukalla kova homma aamulla herätä ja lähteä kouluun... Ikinä ei ole meillä kellään ollut tuollaista ongelmaa...
Voi että, voin ihan tuntea tuon sun tytön ahdistuksen ja huolen. Kun on itellä ollu tosiaan sama ongelma ja silloin se tuntui niin musertavalta ja alkoi hallita koko elämää. Olen vieläkin herkkäuninen, mutta iän myötä pääsin sinuiksi asian kanssa. Mutta sun tyttö on noin nuori, niin tarvii kyllä apua. jos juttelisit tytölle, että ei ole niin vakavaa vaikka nukkuukin huonosti vaikka parikin viikkoa, ettei ole terveydelle vaarallista tai mitään. tiedän toki, että kasvava lapsi tarvii unta, mutta jospa tyttö sitten rauhoittuisi..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 00:25 Aaban kirjoitti:
Minulla auttoi nuorena se, että luin sängyssä niin kauan, että alkoi tosissaan nukuttaa ja sitten vasta aloin nukkumaan. Siinä ei ehkä tule miettineeksi niin sitä että saankohan unta vai en. Ja jos ei ole kelloa näkyvillä niin ei voi koko ajan vilkuilla, että kello on jo noin paljon, eikä vieläkään nukuta...
Tuota ajattelikin ehdottaa tytölle huomenillalla,etä laitettais kello pois,niin ei tarvitsisi sitä koko ajan vahtia.Tänäiltana lukikin kyllä fysiikankirjaa ennen nukahtamisen yritystä,muttei auttanut...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 00:25 Tytönjapojanmamma kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 00:18 Vanha traanimaha kirjoitti:
Voi että,taas kävi hetki sitten tyttö tuossa valittamassa,että mikähän hänellä on ,kun ei saa millään nukuttua.Mahtaa olla raukalla kova homma aamulla herätä ja lähteä kouluun... Ikinä ei ole meillä kellään ollut tuollaista ongelmaa...
Voi että, voin ihan tuntea tuon sun tytön ahdistuksen ja huolen. Kun on itellä ollu tosiaan sama ongelma ja silloin se tuntui niin musertavalta ja alkoi hallita koko elämää. Olen vieläkin herkkäuninen, mutta iän myötä pääsin sinuiksi asian kanssa. Mutta sun tyttö on noin nuori, niin tarvii kyllä apua. jos juttelisit tytölle, että ei ole niin vakavaa vaikka nukkuukin huonosti vaikka parikin viikkoa, ettei ole terveydelle vaarallista tai mitään. tiedän toki, että kasvava lapsi tarvii unta, mutta jospa tyttö sitten rauhoittuisi..
Kyllä minä häntä äskenkin koetin rauhoitella,mutta kun on jo niin ahdistunut,kun aina tähän asti on ollut niin hyvä nukkumaan. Vakuuttaa kuitenkin,ettei hänellä ole mitään muita huolia tai ongelmia...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 00:29 Aaban kirjoitti:
Sekin voi auttaa, että ei sitten nuku pitkään viikonloppunakaan. Kun jos nukkuu pitkään niin sitten ei taas illalla nukuta...
Ei kyllä koskaan ole nukkunut pitkään viikonloppuisin ,aina on ensimmäisenä hereillä meidän perheestä.Sunnuntaina taisi kyllä nukkua peräti kahdeksaan...
 
Haarrastaako tyttö liikuntaa päivisin ja syökö terveellisesti ja hyvin kuitenki? Nää perusasiat jos on kunnossa ni sitte voi syitä lähteä paremmin ettimään muualta. Onko koulussa OIKEESTI asiat hyvin? Vaikka sanoo kaikki OK ni ei välttis kuitenkaan ole, jos ei uskalla sanoa :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 00:30 Vanha traanimaha kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 00:25 Tytönjapojanmamma kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 00:18 Vanha traanimaha kirjoitti:
Voi että,taas kävi hetki sitten tyttö tuossa valittamassa,että mikähän hänellä on ,kun ei saa millään nukuttua.Mahtaa olla raukalla kova homma aamulla herätä ja lähteä kouluun... Ikinä ei ole meillä kellään ollut tuollaista ongelmaa...
Voi että, voin ihan tuntea tuon sun tytön ahdistuksen ja huolen. Kun on itellä ollu tosiaan sama ongelma ja silloin se tuntui niin musertavalta ja alkoi hallita koko elämää. Olen vieläkin herkkäuninen, mutta iän myötä pääsin sinuiksi asian kanssa. Mutta sun tyttö on noin nuori, niin tarvii kyllä apua. jos juttelisit tytölle, että ei ole niin vakavaa vaikka nukkuukin huonosti vaikka parikin viikkoa, ettei ole terveydelle vaarallista tai mitään. tiedän toki, että kasvava lapsi tarvii unta, mutta jospa tyttö sitten rauhoittuisi..
Kyllä minä häntä äskenkin koetin rauhoitella,mutta kun on jo niin ahdistunut,kun aina tähän asti on ollut niin hyvä nukkumaan. Vakuuttaa kuitenkin,ettei hänellä ole mitään muita huolia tai ongelmia...
Tuo onkin just hankalaa kun periaatteessa kaikki on hyvin, eikä varsinaista syytä löydy unettomuuteen. Itselläni oli juuri näin. Ja mulla ei auttanut myöskään mitkään "konstit", että luen sängyssä, samaan aikaan heräämiset. Huone oli pimeä ja kaikki muutenkin ok. huonosti nukutut yöt ja huolehtiminen ja nukkumisen yrittäminen vaan lisäsi unettomuutta. se oli kyllä hirveä tunne ja kovin moni ei ymmärtänyt...Sano tytölle vaikka, että jos menisitte lääkäriin vaikka parin päivän kuluttua, jos vaikeudet jatkuu ja, että siihen on apua saatavilla. Ainakin tyttö tietää, että jotain voidaan tehdä
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 00:34 Milja06 kirjoitti:
Haarrastaako tyttö liikuntaa päivisin ja syökö terveellisesti ja hyvin kuitenki? Nää perusasiat jos on kunnossa ni sitte voi syitä lähteä paremmin ettimään muualta. Onko koulussa OIKEESTI asiat hyvin? Vaikka sanoo kaikki OK ni ei välttis kuitenkaan ole, jos ei uskalla sanoa :/
Kyllä harrastaa mielellään liikuntaa päivittäin ja on erittäin hyvä syömään,hoikka silti. Vähän kyllä pelkään,että koulussa on jotain huonosti,kun hänellä ei ole koskaan ollut tyttökaveria koulussa,leikkii aina vaan poikien kanssa.Olisko tuo asia alkanut vaivaamaan ja sekin,kun on yläasteelle siirtyminen syksyllä,siellä on kyllä varmaan kovasti paineita ystävystyä tyttöjen kanssa...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 00:39 Vanha traanimaha kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 00:34 Milja06 kirjoitti:
Haarrastaako tyttö liikuntaa päivisin ja syökö terveellisesti ja hyvin kuitenki? Nää perusasiat jos on kunnossa ni sitte voi syitä lähteä paremmin ettimään muualta. Onko koulussa OIKEESTI asiat hyvin? Vaikka sanoo kaikki OK ni ei välttis kuitenkaan ole, jos ei uskalla sanoa :/
Kyllä harrastaa mielellään liikuntaa päivittäin ja on erittäin hyvä syömään,hoikka silti. Vähän kyllä pelkään,että koulussa on jotain huonosti,kun hänellä ei ole koskaan ollut tyttökaveria koulussa,leikkii aina vaan poikien kanssa.Olisko tuo asia alkanut vaivaamaan ja sekin,kun on yläasteelle siirtyminen syksyllä,siellä on kyllä varmaan kovasti paineita ystävystyä tyttöjen kanssa...

Ehkä se ratkaisu löytyy sitten sieltä. Koita saada puhuttua tytön kanssa asiat selviksi.
 
mulla on kans unettomia kausia, mulla ne johtuu liiallisesta ajattelemisesta ja pohtimisesta silloin kun pitäis nukkua, asiaa ei myöskään auta se että ajattelee et pitäsi nukkua mut ei pysty. lääkäri neuvo mua kirjoittamaan mieltä vaivaavat asiat paperille niin sillä tavoin ne ikään kuin tulee ajateltua ja pantua muistiin, eli ikään kuin huijataan aivoja..
 

Yhteistyössä