12v tyttö vaatii itseltään ihan liikaa

"vieras"
[QUOTE="vieras";28375294]Voisi keskittyä käytännön apuun, eikä vähättelemään toisen tunteita. "Kannustaminenkin" voi olla latistavaa, jos se on sitä, että älä yritä enempää kun olet jo tarpeeksi hyvä ja parhaasi teet (eli muuhun et pysty). Ihan fiksultahan tyttö kuulostaa, kun tietää, että paino on yläkantissa, ihan sama vaikka alkaisikin pian kasvamaan, ja että seiska ei ole hyvä arvosana, ellei ole jotakin erityisongelmia. Ilmeisesti sinulle tärkeää on ilmeisesti omien elämänkokemuksien takia se, ettei tule vaan itsetuntovammoja ja et osaa tukea tyttöä siten mitä hän toivoisi, vaan hyssyttelet. Sekin voi olla tosi tukahduttavaa.[/QUOTE]

Tiedoksesi: 7 ja 8 ovat arvioinneissa ikään kuin lähtötaso-oletuksia. Nykykoulussa arviointi tehdään niin, että katsotaan se taso, johon perussuoritus riittää, ja siitä saa 7 tai 8. Tavoitteet ylittävän osaamisen osoittaminen ja oppisisällön hallinta tuottavat sitten 9 tai 10 todistukseen.
 
"Carelia"
Ihan hyvältä kuulostaa. Yksi minkä voisi hänelle lohdutuksena sanoa on, että koulu vaikeutuu vuosi vuodelta ja vaikka aiemmin ois ollut helppo repiä kiitettävä joka aineesta niin arvostelu kovenee iän myötä. Että se kasi nyt on samanarvoinen kuin 9½ pari vuotta sitten. :)
Arvostelu on tiukentunut parinkymmenen vuoden takaisesta ja oppimäärät vaikeutuneet, mut ei se peruskoulu minusta vaikeudu suhteessa vuosiluokalta toiselle. Peruskoulun jälkeen sitten onkin toinen juttu. Itsellä peruskoulun huonoimmat tokarit oli eka ja toka luokalla ja tulokset/numerot paranivat iän karttuessa. (Sen jälkeen sit onkin ollut enempi alamäki painotteista).

Jos tietää, että lapsi on tehnyt parhaansa niin kyllä seiskaan saa olla tyytyväinen ja joskus se ysi ei oo suurempien kehujen aihe(jos kymppi on jäänyt saamatta kokeessa hosumisen takia). Oppijoita on monenlaisia ja monentasoisia. Minä olen aivan onneton vieraitten kielten kanssa, aikanaan sain lukiossa ruotsin sanakokeesta 5+(siis hirveellä pänttäämisellä)...opettaja sitten kannusti "kivasti" ; Saisit ihan hyviä numeroita, kun viitsisit vähän lukea.
 
"höps"
[QUOTE="Mie";28375232]En ymmärrä ihmisiä joiden mielestä 7-8 on surkea numero, saatika niitä vanhempia joiden mielestä se on surkea numero. Hyvä ap että sentään olet sitä mieltä että se on hyvä numero, harmi vaan että tytön mielestä ei. Itse olin peruskoulussa aika surkea oppilas, kokeista sain 4-6, ja jos joskus satuin sen seiskan saamaan niin olin niin onnessani! Ja samaan aikaan hikarityttö itki viereisessä pulpetissa sitä kun sai "vain" -9 , surullista..[/QUOTE

Mutta eihän 7-8 ole kovin hyvä numero, oikeasti. Se on keskitasoa, ehkä vähän alle jopa. Hyvät numerot eivät toki määritä tulevaisuutta, mutta helpottavat kummasti tiettyjä polkuja.

MIksi pitäisi olla huono koulussa, kun paljon järkevämpää on tehdä töitä asioiden eteen ja olla hyvä. Jos jo alakoulussa jättää asiat seiskan tasolle, niin esim. lukiossa onkin jo vaikeampi nostaa tasoa ja pärjätä kirjoituksissa. Helpommalla pääsee, kun yrittää jo alusta asti.

Mä en ymmärrä vanhempia, jotka eivät vaadi lapseltaan minkäänlaista koulumenestystä. Aina ei tarvitse olle kymppiä ja jotkut aineet on usein heikompia, mutta yrittää pitää. Ilman hyvää koulutusta ei nykyään pärjää.
 
"vieras"
152cm ja 52kiloa
Ihan normaalilukemiahan nuo ovat. Mun käsittääkseni lapsia ei yleensä ilman erityistarvetta laiteta laihdutuskuurille, mutta esim. herkkujahan voi vähentää ja tarkkailla, ettei tyttö juo kaloreita. Eli limsat, mehut, tms. vähemmälle. Kevytmaito rasvattomaan, levite vähärasvaisempaan, jne. En tiedä paljonko tyttö liikkuu, mutta vaikka sitten enempi sitä liikuntaa. Ei kuitenkaan liikaa ettei väsy.
 

Yhteistyössä