13 ja Rööki maistuu..

  • Viestiketjun aloittaja tiukkapipomutsi
  • Ensimmäinen viesti
tiukkapipomutsi
Oletteko saaneet lapsenne röökistä kiinni useampaan otteeseen useamman vuoden ajan.Kaikki keinot käytetty;arestista kaveriporukan muuttamiseen(joka ei muuten onnistu,jollet ole lapsesi kanssa käsikädessä ulkona koko ajan).Pirulainen kun kieltää vielä viimiseen asti vaikka sauhuttelusta olisi kulunut minuutti,väittää aina että kun muut polttaa,haju jää häneenkin...outoa,että hengitykseen asti.Olen aina sanonut että älä pidä meitä sentäs noin tyhminä...Nyt on takki tyhjä.Kohta painun kiskalle ja ostan kartsan norttia ja laitan kundin polttamaan ne...Antakaahan omia vinkkejä jospa ne tehois meijän kovapäähän,ei haluttais luovuttaakaan vaikka sitä se jätkä odottaa.Muutamalla kaverilla on lupa polttaa ja oon tehny myös pojan kavereille selväks,että meillä ei kakarat polta,ei edes salaa...
 
Meidän murkut ei polta, olen koko heidän elinikänsä pitänyt pientä valistusta päällä. Kertonut kaikista mahdollisista haitoista, naureskellut tupakoitsijoille, jotka polttavat rahojaan savuna ilmaan. Jne. Nyt murkuille olen jopa kertonut, että polttajan potenssi pienenee eli erektiohäiriöistä.
En kyllä osaa mitään vinkkiä antaa, miten tuon lapsukaisen saisi luopumaan tupakasta.
 
-Tallaaja-
Mitään järkevää en kyllä osaa sanoa minäkään.... Meillä ei onneksi ole vielä aloitettu.
Omasta kohdaltani voin sanoa, että itse aloitin tupakoinnin tuossa kuudennella luokalla, sain arestia ym.... mikään ei siis auttanut, vaikka vanhempani olivat tosi ankaria.
Eikai muu auta kuin odottaa.....

Tarkoitan siis sitä, että mikään mitä vanhemmat teki tai sano, ei olisi vaikuttanut silloin minuun.
Sen tietäen, kauhulla odotan kun meillä tilanne tulee eteen...

 
Niin, no voihan se ihminen jäädä kiinni nikotiiniin jo tuossa iässä. Meinaan vaan, että itse olen lopettanut tupakointia moneen kertaan, viimein kolme vuotta sitten onnistuen ja ei tuo kyllä helppoa ollut! En usko, että olisin siinä helpommin onnistunut jos joku olisi ojentanut välillä. En väitä todellakaan, että olisit tehnyt jotain väärin, mutta muistuttaisin vaan siitä, että nikotiini riippuvuus on pirullinen juttu johon ei raivoaminen auta. Itsekkin nyt aikuisiällä lopetellessani kirosin ja toivoin vain etten ikinä olisi tullut aloittaneeksikaan, harvempi kai aikuisiällä enää aloittaa. Tuskaista se lopettaminen oli..

Mitään vinkkejä en oikein osaa antaa. Vanhin lapseni on tulossa tuohon ikään ja vastaavassa tilanteessa olen ajatellut(kaikkeahan voi ajatella) keskustella vakavasti ja osoittaa jollain tapaa luottamusta. Onhan nuori ottanut ison askeleen aikuisuuteen liittyviin asioihin kun on aloittanut jotain mikä määrää noin vahvasti tulevaisuutta. Halusi sitä vanhempi tai ei. Tasavertaista keskustelua haitoista (potenssi, pituuskasvun mahd. pysähtyminen, rahan meno jne.). Kertoisin siitä kuinka tuossa iässä polttaminen kertoo vielä jollain tapaa asemasta kaveri piirissä, "katu-uskottavuudesta" ja toisten hyväksynnän saamisesta, mutta kuinka se aika on hyvin pian ohi ja tupakat vaihtuu ns,pakkotupakoihin. Siihen, että on pakko polttaa vaikka päätä särkee ja askiin menee viimeset rahat, muut ihmiset nyrpistelee nenää kun muiden mielestä haisee yhtä kivalle kuin kissan kusi. Kertoisin kuinka rasittavaa ja vaikeaa lopettaminen on kun on polttanut vuosia ja miten ihmiset yrittävät ja yrittävät lopettaa koska tajuvat miten TYHMÄÄ se on. Kertoisin miten oma oloni parani kun lopetin.
Lopuksi laatisin nuoren kanssa jonkinlaisen suunnitelman lopettamiseksi mikäli nuori siihen suostuu. Mikäli lopetus onnistuisi seuraisi joku porkkana jos ei seuraisi jotain yhdessä sovittua keppiä. Herättelisin nuoren omaa vastuuntuntoa elämästään, aikuisuuteen ja itsenäistymiseen kun noilla "pyristelyillä" yleensä pyritään ja luottamushan on yksi keino vastuuntunnon herättelyyn.

Mutta tämä nyt on tietenkin vain ajatus ja varmaan käytännössä ei iiihan noin yksinkertaista ja varmaan olet jo jotain vastaavaa yritellytkin.
 
Juhannusruusu
Täällä jo tulikin nuo tupakoitsijan keuhkoista olevat kuvat.
Itse olen nyt turvallisin mielin asian suhteen kun lapset ovat itsekin esittäneet kritiikkiä tupakkaa kohtaan (10 v ja 12v ) mutta tiedän että kaveripiirin merkitys on suuri tuossa iässä. Se on vaan niin makeeta polttaa jengissä.
Pahintahan tuossa on se että tapa juurtuu jo noin nuorena jolloin siitä on vaikea päästä eroon.
Parasta olisi kun ne parhaat kaveritkaan eivät polttaisi.
Perässä ei voi ulkona kävellä , sen olen itsekin joutunut toteamaan.

Keskustelkaa , rauhallisesti. Yritä lähestyä lasta kuin aikuista tässä asiassa, perustele, kerro oman tahdon merkityksestä kaveripiirissä. Kohta nimittäin on varmaan kuvioissa olut , siideri jne.
Kerro miten tärkeää on että hän tekee itse omat päätöksensä, riippumatta muista.
Yritä kertoa omista kokemuksistasi. Ja näytä niitä keuhkojen kuvia, kerro syövästä, huonosta kunnosta, keltaisista sormista jne.
 
tytsi 16v
Kyllä se niin on, että 13-vuotiaan ei röökiä kuulu poltella! Mutta ei ole kyllä kovin helppoa laittaa kapinallista murkkuikäistä aisoihin. Eli täytyy sitten vain kertoa kaikki tupakoinnin haitat ja sitten on arestit, viikkorahan lopettaminen, kännykän takavarikoiminen jne. Tiedä sitten kuinka paljon nuo toimivat. Nikotiinipurkka voi olla myös tehokas, kannattaa kysyä joltain ammattilaiselta.

Joillain nuorilla on vain niin huono itsetunto, että tarvii polttaa, että näyttäisi paremmalta ystävien silmissä. Itse olen jo 16-vuotias lukiolainen enkä ole koskaan edes hipaissut tupakkaa!
 
Meillä on yksi sukulainen, jolla on keuhkosyöpä. Hänen äänensä on aika kurja, ja setä on muutenkin tosi sairas. Yskä kuulostaa karsealta. Tämä sedän näkeminen toimii paremmin kuin kuvat. Olisiko teillä jotakin tutun tuttua tai sukulaista vakavasti sairaana, jotta lapsi näkisi konkreettisesti mitä seurauksia tupakoinnista voi olla?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.09.2005 klo 09:52 Vieras kirjoitti:
Ei ne kuvat ja valistus mitään auta. Lapsi lopettaa tupakoinnin jos haluaa.
Niin, eihän se nuori varmaan lopeta jos ei itse halua, mutta sitä omaa halua voi koittaa "herätellä" kertomalla faktaa haitoista ja vastuun heittämisellä nuorelle. Kuitenkaan nuori ei pilaa sillä kenenkään muun elämää kuin omansa(ja äidin yö unet), mutta saattaa ajatella kapinoinnilla saavansa ihan jotain muuta aikaan. Tätä kannatta koittaa painottaa.
 
Itse polttaneena tiedän että sanoivat tai tekivät vanhemmat mitä vaan niin se tupakki pysyy suussa vaikka näyttäisi mitä kuvia! Helpoimmalla pääsee kun ei riitauta asiaa. Keskustelua voi yrittää, mutta siitä ei ole mitään hyötyä! Haluisin tavata sellaisen nuoren joka vanhempien `järkipuheen´ perusteella on lopettanut tupakan polton! Meillä helpottui elämä kotona kun ethtiin sopimus vanhempien kanssa (tosin oli jo 16-vuotias sillon) et ne ostaa mulle 1-2 askia viikossa ja mä en polta jämiä muilta kun ei tiedä mitä ne sisältää! Se toimi! Isä ja äiti painotti ettei hyväksy mun polttamista, eikä halua nähdä mun sitä tekevän! Hyvin sujui ja riitelyt tupakasta loppui siihen :)

En nyt tällä tarkoittanut et 13-vuotiaalle pitäis tupakkaa hommata, mut kotirauhan säilyttämiseks kannattaa olla kun ei huomaiskaan asiaa vaikka kuinka kiukuttais! Se kun ei mitään auta et polttaa pinnansa tupakan takia... Tupakka kuitenkin on niin pieni paha verrattuna esim. akoholiin ja huumeisiin!

Eiköhän lapset joskus järkiinny ja lopeta sen tavan, kuten itsekin kun aloin esikkoa odottamaan...
 
aitikka
Meillä kokeiltiin kaikki maan ja taivaan väliltä ja tilattiin vielä kirjallista fagtaakin mutta ei niin ei lopettanut,sanoi että pidä vaik 2kk sisällä poltan kun ulos pääsen.
Nyt sit poika 16v ja sauhuttelee.
Itse aloin polttaa 12v.
Kyllähän sitä vanhempana kaikkensa tekee ettei muksu terveyttään pilaa,mut niille joku 40-50v sairastuminen syöpään ynm.on niin kaukainen juttu.
Nyt meillä keskustellaan alkoholista.Ensimmäinen känni tullu kokeiltua siitä olen tyytyväinen että poika tuli kotia,ei jäänyt ulos siinä pelossa että "turpiin"tulee kotona.
Ei ole helppoa olla nuori,mut ei nuoren vanhempikaan.
 
Sanot pojalle että ensi kerralla kun jäät polttamisesta kiinni tai edes haiset röökille äiti tulee koulun pihaan laulamaan tulipunaruusuja sun kaikille kavereille!!
Ja sitten myös teet sen!
Jos et kehtaa niin pitkälle mennä näytät vaikka pojan vauvakuvia kavereille kun tulevat hakemaan poikaa ulos.
Häpeä on tosi hyvä kasvatus konsti. Murkut ei häpeä mitään niinkuin vanhempiaan, koita vaikka!!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.09.2005 klo 12:22 Laura kirjoitti:
Sanot pojalle että ensi kerralla kun jäät polttamisesta kiinni tai edes haiset röökille äiti tulee koulun pihaan laulamaan tulipunaruusuja sun kaikille kavereille!!
Ja sitten myös teet sen!
Jos et kehtaa niin pitkälle mennä näytät vaikka pojan vauvakuvia kavereille kun tulevat hakemaan poikaa ulos.
Häpeä on tosi hyvä kasvatus konsti. Murkut ei häpeä mitään niinkuin vanhempiaan, koita vaikka!!!
Toi oli kyl tosi hauska juttu,luin mun pojalle ton,sanoi et jos mä ton tekisin,hän ei tulis kotia viikkoon,eikä kyl menis kouluunkaan,mut röökin poltto jatkuis.
Että näin meillä...hauska toi ajatuksena et mä laulaisin koulun pihalla tulipunaruusuja(karsee laulu ääni) :LOL: :LOL:
 
Tiedän äidin joka on neljän murkun yh ja hän käyttää just tuota keinoa lastensa kanssa. Meni kerran jopa bileisiin mukaan jammailemaan kun ei poika kotiutunut ajoissa. Pojalle tuli kiire kotiin!!
Eli kun tämä äiti ei saanut lapsiaan uhkailuiilla tottelemaan hän alkoi ylettömän kiinostuneeksi lastensa asioista ja osallistui kaikkeen mahdolliseen.mm. Hiippaili aurinkolaseissa vanhimman pojan perässä kaupungilla niin että poika näki äitinsä. Tästä poitsu tajusi itekin että jos ei lähde kotiin päin tulee äiti taas "jutulle" ja kaverit nauraa :D
 
just just
En tekis kyl itseäni naurettavaksi enkä lapsiani,kaverit voi tommosen takia ruveta v...lee,ei sekään kyl kivaa ole et joutuu häpee vanhempiaan.Nyky maailama kun on aika julmaa.
Saisin lapsistani vihamiehet itselleni ja sitä en halua,meillä kyl muuten toi kurin pito pelaa.
Mut jokainen tyylillään.
 
tiukkapipomutsi
Kiitoksia vastanneille.En huomannut ensimmäisessä kirjotuksessa mainita,että ollaan käyty läpi kaikki nämä terveydelliset puolet röökistä."Tulipunaruusut" sai hymyilyttää..en minäkään tykkää nolata lastani,mutta täytyy ens kerralla sanoa pojalle että tulen ja laulaa luritan koululla kaikkien "iloksi".Silti en luovuta ja anna kessutella,vaikka kuinka kapinoisivat lisää mitä enemmän niitä kieltää.
 
Älä ihmeessä annakkaan periksi ja kessutella. Vanhempien mielipiteellä on tosi iso merkitys vaikka siltä ei vaikuttaisikaan. Jos ei vaikutusta näy nyt se voi näkyä myöhemmin( esim.asenteissa ja haluissa lopetta joskus jne.).
 
kasvatus hukassa
En osaa edes kuvitella, että antaisin lapseni tuossa iässä polttaa.En ymmärrä niitäkään vanhempia, jotka antavat riparilaisille(15v) luvan polttaa.Leireille, kun pitää olla vanhempien lupa kirjallisena tuolle touhulle.Vanhin lapseni on pian 13v eikä tollasta pelkoa kyllä ole.Ongelma lähtee kehittymään jo paljon aikaisemmin kuin tuossa pisteessä ollaan.Älkää antako lastenne hillua kaveriporukoissa vielä tuonkaan ikäisenä liikaa.Joka päivä koulun jälkeen ei kavereita tarvita.Meillä likka viihtyy hyvin kotonakin.Eikä silti koulussa tai muuallakaan kärsi kavereiden puutteesta vaan on hyvinkin suosittua seuraa.Tallilla on muutamana iltana viikossa töitä tekemässä.
 
Tillerotallero
Pistä se kersa polttamaan koknainen aski tupakka tupakan perään sun valvovan silmän alla niin että tulee varmasti kipeeksi.... :kieh: Oo kerrankin paha mutsi!

Lapses tuskin kauaa jaksaa vihoitella mutta voi se hillitä vähän niitä nikotiinintuskia!!
 
tiukkapipomutsi
Julma mutsi ja faija ollaan kyllä oltu jo...Isäntä on pistäny pojan pureskelemaan röökin.Näinhän ei saisi tehä,mutta...Samaa on omat vanhemmat joutunu kokeilemaan ja hyvin tehosi.Eipä se polttava tunnekaan kestänyt kuin hetken pojan suussa,joten sekin oli vain yksi kokeilu josta ei mitään hyötyä...Seuraavan kerran pistän polttamaan askin mun silmien alla.Ukko ei oikein kannata tätä vaihtoehtoa,en tiedä miksi.Kai siinä on jokin miehinen selitys sille...
 
Niin, vaikea sanoa mitä pitäisi tehdä... Jollei terveysvalistus auta eikä uhkailu... Oletteko kokeilleet, että ette anna pojalle yhtään rahaa, siis ei tosiaan senttiäkään mihinkään?

Tai mites ois lahjonta? Lupaatte vaikka mopokortin ja mopon jos ei polta enää?
 
tiukkapipomutsi
Melkein kaikkia,paitsi askillista röökiä ja tulipunaruusuja ollaan kokeiltu.On otettu viikkoraha pois,arestit eri pituisina,kännykkä kielto,kaverikielto,on "lahjottu";jos oot polttamatta saat mennä leffaan kaverin kaa,uuden paidan,levyn tai jotain muuta kivaa.Jos tiedossa joku meno esim kaverille tai reissuun lähtö ja jääny röökistä kiinni,menot peruttu,jopa montakin kertaa.Mopokortti idea on hyvä,mutta jätkällä on jo rahat säästössä korttiin ja mopoon.Pitäisköhän luvata vuoden bensat...Houkutuksena on ollut jopa uusien soittovehkeitten hommaaminen.ON myös otettu lisää soittotunteja sekä päinvastoin,vähennetty tunteja kun hölmöilee...Nyt varmaan jo nauratte mulle,että luovuttaisit jo!!!Nyt kävi ihme...Poika tuli sisälle kavereitten luota,eikä haissu yhtään röökille.Ei ole polttanu tänään yhtään.Kerroin olevani tosi mielissään ja sanoi ettei edes kaipaa röökiä..Tiedä sitten häntä milloin taas pitää näyttää kovaa jätkää kavereille
 

Yhteistyössä