19-vuotias poikani haki sairaanhoitajan koulutukseen...

  • Viestiketjun aloittaja "Mietiskelijä"
  • Ensimmäinen viesti
"Mietiskelijä"
Poikani kirjoitti tänä keväänä ylioppilaaksi hyvin paperein (3 L + 3 E). Olen jotenkin pitänyt itsestään selvänä, että hän menee yliopistoon lukion jälkeen, mutta yo-juhlissa tuli ilmi, että hän on hakenut yliopiston sijasta ammattikorkeakouluun sairaanhoitajakoulutukseen... Olen hieman "järkyttynyt" tästä, sillä minusta vain on outoa, että mies haluaa sairaanhoitajaksi...

Mites muut?
 
"vieras vaan"
[QUOTE="viola";29982455]Outoa on se, että kuulit yo-juhlissa poikasi tulevaisuuden suunnitelmista.[/QUOTE]

No se on ymmärrettävää, poika on varmaan pelännyt äitinsä suhtautumista asiaan. Ja näköjään ihan aiheesta.
 
sh
Tervetuloa! Mieshoitajille on töitä niin paljon kuin haluaa tehdä ja esim anestesipuolella palkkakin nousee melko hyväksi. Hoitoalalla on jo paljon miehiä esim psyk.puolella ja ensi-ja tehohoidossa. Lisää tarvitaan, kun väestö vanhenee. Työttömänä ei tarvitse olla.
 
  • Tykkää
Reactions: Black Diva´s
"Mietiskelijä"
[QUOTE="Haa";29982463]No yritä puhua hänet ympäri, noilla papereilla mahdollisuuksia vaikka mihin. T. Sairaanhoitaja[/QUOTE]

Mitenkäs puhun hänet ympäri, kun haku on pitänyt tehdä jo ajat sitten ja pääsykokeetkin on jo tehty?

T. ap
 
Ken guru
[QUOTE="Haa";29982463]No yritä puhua hänet ympäri, noilla papereilla mahdollisuuksia vaikka mihin. T. Sairaanhoitaja[/QUOTE]

No, jos kiinnostaa niin voihan sitä sh:n jälkeen pyrkiä vielä lääkikseen. Tai ennenkin sitä. Mutta eipä lukion paperit kaikkea kerro, kuten kiinnostusta lukea pidemmälle, tai edes kykyä.

Itse en ymmärrä että miksi sh:n ammatti olisi huono valinta. Eikö se ole pääasia että tekee sitä mistä tykkää?
 
Ken guru
[QUOTE="Mietiskelijä";29982471]Mitenkäs puhun hänet ympäri, kun haku on pitänyt tehdä jo ajat sitten ja pääsykokeetkin on jo tehty?

T. ap[/QUOTE]

No, 19v nyt ehtii vielä lukea vaikka 4 ammattia itselleen.
 
vierass
[QUOTE="Haa";29982463]No yritä puhua hänet ympäri, noilla papereilla mahdollisuuksia vaikka mihin. T. Sairaanhoitaja[/QUOTE]
Miksei sairaanhoitajaksi? Jos on hyvät paperit, niin se ei este hakea sinne minne haluaa. Onhan niitäkin tapauksia, jotka ovat opiskelleet yiopistossa, saaneet hyvän työpaikan alaltaan, mutta lopulta ovatkin opiskelleet unelma-ammattiinsa ammattikoulussa.
 
vieraskin.
Meillä on osastolla neljä mieshoitajaa. Yksi sh ja kolme lähihoitajaa. Hyviä työssään ja omalla alalla ovat.

Kamalaa minusta, että äiti kyseenalaistaa lapsen valinnan. Pääasia, että poika on oman alansa löytänyt ja haluaa opiskella. Hänellä on kaikki mahdollisuudet vaihtaa alaa tai jatkokouluttautua, jos haluaa.

En edes sanoisi, että palkka huono. Itse teen sairaanhoitajana 3-vuorotyötä ja bruttoni on 3000 euroa/kk. Mulle sopii vuorotyö.
 
nohh
Saattaahan hän vielä muuttaa mieltään, kun tajuaa, että saattaisi olla hyvät mahdollisuudet lääkikseenkin. Eiköhän hän amk:ssa sitten huomaa, onko se hoitotyö juuri hänen juttunsa, vai haluaisiko kuitenkin tähdätä korkeammalle. Aikaa 19-vuotiaalla on, ja muutokset ovat mahdollisia.
 
"Hhh"
Huolestuttavat välit äidillä ja pojalla, kun ei ton aiemmin oo tullut puheksi mihin poika pyrkii. Eikö sua ap yhtään kiinnostanut etukäteen mihin poika on hakenut? Kyselitkö pääsykokeisiin lukemisesta?
 
okki
Mun yhdellä lukiokaverillani oli myös selkeästi ns. lukupäätä, ja kyllä monet ihmettelivät, kun hän silloin aikanaan haki opistoasteen sh-koulutukseen. Kuulin hänen kuulumisiaan vuosikausia myöhemmin, ja niinpä hän oli sitten kolmenkympin tienoilla mennyt ja lukenut itsensä juristiksi. Sote-juristin hommia tekee käsittääkseni nykyisin.

Poikasi saattaa olla vielä 90-vuotiaanakin tyytyväinen siihen, että valitsi sh:n ammatin, eli voi olla hänelle nappivalinta. Toisaalta jos kävisi niin, ettei ala tuntuisikaan lopulta omalta, niin mitään peruuttamatonta ei ole tapahtunut, vaan hän ehtii myöhemmälläkin iällä kouluttautua uudelle alalle.
 
"Merri"
Ihmetellä täytyy, että mitä pahaa siinä on, että poika ei halua jatkaa esim. yliopistoon. Sairaanhoitaja on hieno ammatti. Olisin pojastani ylpeä. Tuntuu, että nykyään pitäis isän ja äidin halujen mukaan hakea opiskelemaan. Ei kaikki ns. hyväpäisetkään halua välttämättä korkealle lukea.

Onnea pojalle.
 
[QUOTE="Hoitsu";29982801]Tänään viimeksi yövuorosta puolikuolleena sanoin lapsilleni, että lukekaa ahkerasti koulussa, että saatte sellaisen työn, ettei tarvii yöllä lähtee ![/QUOTE]
Sen kokemuksen perusteella mitä itselläni hoitotyöstä ja nimenomaan miehistä hoitotöissä he usein pitävät naisia enemmän yötyöstä.
Pakkohan hoitajan ei myöskään ole 3-vuorotyötä tehdä.

..ja lukea tosiaan ehtii senkin jälkeen kun on sairaanhoitajaksi valmistunut tai kokeilut hetken sitä onko se itselle oikea ala.
 
joku muu
Ei kaikkia hyvin koulussa menestyneitä kiinnosta lähteä lukemaan yliopistoon. Itse olin peruskoulussa hyvin menestynyt ja minusta useasti kaavailtiin lääkäriä tms. korkeasti koulutettua. Mutta päätimpä sitten lähteä kampaajaksi kun ei tuo lukio/yliopisto niin kiinnostunut. Lukion suoritin kampaajaopintojeni ohella lukemattaläpi periaatteella äitini toiveesta. Nyt olen toiminut kampaajana 6 vuotta ja aloitan syksyllä sairaanhoitajaopinnot. Tähtään jonkinlaiseen esimiesasemaan/opettajaksi. Eli ei sairaanhoitajaopinnot tarkoita että päätyy perinteiseksi rivihoitajaksi, vaan sillä alalla voi kouluttautua aina lisää. Itseni ei edelleenkään kiinnosta yliopisto vaan haluan ihmisläheisen työn, jossa pääsee oikeasti tekemään. Lukionpapereilla tuskin mitään koskaan tulen tekemään, mutta olin iloinen että sen kävin, koska lukiossa opiskellaan paljon hyviä yleissivistäviä asioita, joita kaikkien tulisi tietää.
 
"pieras"
Meillä on osastolla neljä mieshoitajaa. Yksi sh ja kolme lähihoitajaa. Hyviä työssään ja omalla alalla ovat.

Kamalaa minusta, että äiti kyseenalaistaa lapsen valinnan. Pääasia, että poika on oman alansa löytänyt ja haluaa opiskella. Hänellä on kaikki mahdollisuudet vaihtaa alaa tai jatkokouluttautua, jos haluaa.

En edes sanoisi, että palkka huono. Itse teen sairaanhoitajana 3-vuorotyötä ja bruttoni on 3000 euroa/kk. Mulle sopii vuorotyö.
Mä saan 2700e/kk ja 6 viikkoa vuosilomaa pelkkä toimistossa istumisesta ja tietokoneen näpyttämisestä ja pilkunviilauksesta.
vaikka sulla on parisataa isompi liksa, niin mulla on 10 kertaa helpompi - eikä mun tarvii viedä "töitä kotiin".
lukio plus ammattikoulu ja nykyinen työ ei vastaa koulutusta - tosin se auttaa kun tietää enemmän
 
"Shh"
Kyllä hoitoalan palkat on onnettomat, ei siitä pääse mihinkään. Voi kun olisin itsekin joskus ollut viisas ja lukenut vaikka lääkäriksi... 3-vuorotyö, töissä pääosin 2/3 viikonlopusta, oli joulu tai juhannus. Olen itse vaihtamassa alaa.
 

Yhteistyössä