2 v 6 kk tuoli ruokapöydässä?

Ajattelin kysellä millaisilla tuoleilla teidän 2½-vuotiaat istuu ruokapöydän ääressä? Meillä keittiössä suorakaiteen muotoinen pöytä ja neljä tuolia, mutta tuntuu vielä olevan hankalaa, jos istutan pojan "aikuisten tuolille". Syöttötuolikin meillä vielä on, mutta se taas alkaa olla pieni. Käytättäkö takapuolen alla jotain koroketta, jos lapsi istuu isolla tuolilla vai miten? Pojan on hankala syödä ja juoda, kun joutuu isojen tuolilla istuessaan nostamaan käsiään suhteettoman ylös. Ongelma se on tämäkin... :D
 
stoori harmaana
meillä kävi kans syöttötuoli pieneks, ja aikuisten tuoli isoks!
AIkomuksena oli hankkia se koroke tuolille, mutta se jäi aikomukseksi. Niinpä poika on istunut ja istuu toisinaan vieläkin polvillaan. Yltää kyllä jo istumaan ja syömään oikeinki, mutta en oo viittiny korjailla asiaa jos on ollu povillaan tuolilla syömässä...
Ku noita "kaikennäkösiä asioita" saa olla muutenkin tämän tästä korjailemassa, ja komentamassa = uhmaikä.. :saint:
 
epun äiskä
Meidän pojalle hommattiin just tuossa 2½ vuoden iässä Ikeasta lasten tuoli. Just tuo Agam, jonka joku tuossa edellä mainitsi. Oikein hyvä on ollut, eikä tosiaan ollut kallis.
 
napinaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.01.2007 klo 09:06 vieras kirjoitti:
Meilläkin Ikeasta ostettu lastentuoli. Hintaa en tiedä, koska tuoli on peritty serkkutytöltä. Todella hyvä ja ollut meillä käytössä jo pitkään (poitsu kohta kolme vee).
Meilläkin tämmönen Ikean perintötuoli, edelleen myynnissä ikeassa. Syönti sujuu paremmin kun ei tarvitse kurotella, ei minusta lapsenkaan kuulu istua jokaista ruokailua polviensa päällä ja sotkea vain siksi, ettei aikuiset viitsi hankkia asianmukaista istuinta ...........
 
Miskan äiskä
Meillä on myös Triptrap ja hyvä on ollu. Kyllähän sen lapsen voi laittaa istumaan aikuisten tuolille korokkeen päälle, mutta ainakaan jalat ei yllä maahan, joka on aika tärkeä asia. Eihän aikuisetkaan tykkää aina istua tuolilla, josta jalat ei yllä maahan ja se on muistaakseni myös ergonomisesti huono juttu (rasittaa seklää tms.). Triptrapissa ei tietenkään jalat yllä maahan, mutta välilevyä saa säädeltyä lapsen pituuden mukaan ja lapsen jalat lepäävän sen päällä eivätkä roiku ilmassa.
 
Mulla on kaksi lasta eikä ole ollut syöttötuoleja vaan istuivat pienenä minun sylissä ja vähän isompana saattoin laittaa tyynyn alle tai ovat kontallaan, miten milloinkin. Nykyajan hömpötyksiä sanon minä :D (nuorin nyt vuosi 8kk ja istuu pöydän ympärillä siinä missä muutkin. Istunut jo hyvän tovin. On kyllä iso kokoinen et yltää pöydällekkin hyvin.)
 
Tyttö 2,6 vuotta ei oikein mahdu enää syöttötuoliin, joten syö tavallisella tuolilla keittiönpöydän ääressä, on yleensä polvillaan. Mummolassa ja hoitopaikassa syö penkillä istuen, välillä pitävät myös tyynyä pepun alla jos on tarvetta. Ei aiota mitään erikoistuoleja ostaa.
 
takkutukka
Minkin olen sitä mieltä ettei lapseen kannata satsata. Turhaan menevät, kun kasvavat ulos niistä hankinnoista kuitenkin. Nykyajan hömpötystä, joutavaa materiaa ja lapsilla rahastamista, kaupallistetaan tämä ainutlaatuinen viaton lapsuus.

Ennen vanhaan mentiin autollakin niin ettei KELLÄÄN ollut turvavöitä ja hyvin matka sujui, hengissä ollaan kaikki yhä. koroketyynyt on turhuutta, sanon minä. Mitä semmosella tekee ??!!. Lapsen voi laittaa pelkällä lantiovyöllä. Tai jos haluaa että näkee ikkunasta ulos, mikä sinänsä on turhaa sekin kun niin lujaa mennään ja ennättää ne maisemat kattoo sit myöhemminkin, no voi sit laittaa pari tyynyä ja pari puhelinluetteloa persuuksen alle.. Hyvin on toiminut.

Meillä ei lapsille mitään lautasia ja omia lasten haarukoita olla ruokapöytään uhrattu. Samasta lautasesta sai kun mistä minäkin ja samalla haarukalla. On turhuutta laittaa johonki lasten haarukoihin tai pikkulusikoihin, isolla syö keitot aikuinen, sopii syödä lapsenkin. Hyvin on sujunut ja lapset käyrillään kasvaneet.

Kakaroiden vieminen parturiin se yhden sortin turhaa onkin. istutan lapsen kylppäriin talousjakkaralle, ja leikkaan keittiösaksilla enimpiä. Lopputulos on tosi hieno.

Minusta on hienoa että koko perhe kokoontuu pöydän ympärille syömään, samoin lähtökohdin. Lapsi istuu ensin minun sylissä ja myöhemmin istuu tai kököttää polviensa päällä penkillä, mutta saman pöydän ja samojen penkkien päällä ovat kuin aikusietkin. Se, että minä aikuisena en pitkään viitisi istua polvieni päällä, etenkään ruokaillessa, on eri asia, lapsi kun on niin joustava.

Vaatteiden kohdalla katson sellaisia, jotka sopii myös ensi vuonna. Kun lapsi oli 1 v, ja 80 cm pitkä, ostin 100 cm toppahaalarin. 1-v hän ei osannut edes kävellä vielä joten puvun koolla ei ole mitään merkitystä eikä me juurikaan puistoiltu tms. sittenkään kun oppi kävelee. Ja talvi on niin lyhyt - puku on edelleen sopiva, ja käytössä, on siis neljäs talvi menossa, olen säästänyt tosi hienosti kun en typerästi ostele joka talvi uutta pukua edes alesta! Esim. meidän lapsi olisi iän puolesta ensi kesänä vaatekokoa 110, mutta aion ostaa 120 cm vaatteita, niin se sopii pidempään. Kenkä olisi kokoa 28, mutta ostan suoraan nro 30 sandaalit, niistä on iloa tulevinakin kesinä.

Mihin käytän nämä lapsen turhuudesta säästyneet rahat? Voi, rahanreikiä on... aina niitä on... lapseen en viitsi satsata, rakastan hurjasti ja ajattelen parasta ja kyllä lapsi sen ymmärtää. :heart:
 
Kiitos kaikille kommentteja lähettäneille :flower: . Mielenkiintoisia näkökulmia osalla ;) . Tuo autossa käytettävä korokeistuin tuolin päällä vaikuttaa kyllä ihan pätevältä ja käyttökelpoiselta, joten taidan jostain kirppikseltä etsiä sellaisen ja lykätä pojan siihen istumaan ruokapöydän ääreen. On varmaan edullisin vaihtoehto. Tai jos saan syöttötuolin myytyä voisin jopa harkita tuota Ikean lastentuolia... hmmm.
 

Yhteistyössä