2010 ELOKUISET IPANAT

Iica mulla on nyt reilu kuukausi sektiosta ja alkaa olla haava kunnossa. ainoo ongelma et tikattu vinoon ja kireempää puolta vihlasee joka askeleella. märkää tuli pari viikkoa alussa tikkien kohdista ja haavalta muutamasta kohdasta, mutta ilman antibiootteja parani. Kannattaa varmuuden vuoksi varmaan kysyä tosta "reijästä"? eihän siitä kysymisestä haittaa ainakaan ole :)

marsa22 Heti tikkien poiston jälkeen saa saunoa :)
 
Ihanaa, tää saunoo sitte heti tänään :p

Ristiäiset on nyt sitten 10.10, aika vaikee oli saada pappia juuri tuolle päivää, on kuulema aika kiireinen vihkimispäivä..
Viime yö nukuttiin kyllä tooosi hyvin, Neitikin heräsi vasta ensimmäisen kerran syömään 5ltä ja seuraavan kerran 8lta, että ensimmäinen kiitttävästi nukuttu yö takana.. Täällä th tulee huomenna kotikäynnille, eipä kummempia.

Marsa ja Nyytti 10 päivää ..
 
Mulla sektiosta nyt tasan 2 viikkoa ja haava on tosi hyvässä kunnossa alkaa ruvet irtoilla ja parit pienet mustelmat mitä tuli alkaa häviämään. Ei oo ollu minkäänlaista vuotoa, eikä kipuakaan muutaman ekan päivän jälkeen.
 
Iltaa ladyt!

Kiitos vinkeistä pepun punoituksen hoitoon! :flower: Ainakin öljyä tarttee kokeilla. Tilanne on nyt itse asiassa hieman parantunut, sillä eilen surffasin netissä ja jossain keskustelussa neuvottiin kuivaamaan peppu kosteuspyyhkeiden käytön jälkeen. Olemme mökkeilleet viikon verran ja peffa on putsattu pääasiassa kosteuspyyhkeillä, enkä ollut ajatellut, että sehän jää märäksi. Vesipesun jälkeen tulee aina kuivattua kunnolla pyyhkeellä, mutta nyt on tullut vain laitettua bepanthenit pyyhinnän jälkeen. Eilisestä asti olen aina kosteuspyyhkeillä pyyhkimisen jälkeen kuivannut pepun joko pehmeällä vessapaperilla tai pumpulilapuilla ja nyt tosiaan tilanne on parempi. Joskin viimeisen vuorokauden aikana kakkaaminenkin on ollut hieman maltillisempaa... :D

Jälkivuoto on mulla ollut koko aika siedettävää ja viimeisen viikon ollut hyvin vähäistä. Välillä lorahtaa hieman enempi, mutta alkanee olla lopuillaan.

Sipsunen :hug: luin jostain sivustolta, että sekä korviketta että rintamaitoa saavilla vauvoilla esiintyy ihan yhtä paljon vatsavaivoja! Ei siis kannata sen takia itseään piinata. Täälläkin mennään pitkälti korvikkeen varassa ja imetykset on jääneet pariin kertaan vuorokaudessa. Mä lypsän maitoa kerran pari päivässä ja harmittaa, kun eihän sitä voi tullakaan kunnolla kun ei kerran imetä, mutta ei oteta asiasta stressiä! Siskoni muksut ovat myös kasvaneet lähinnä korvikkeella ja kenelläkään ei ole allergioita tms. ja kaikki kasvaneet yläkäyrillä. :)

Vaipoista meillä on käytössä ollut pääasiassa Liberot, joiden kanssa on parina yönä kastunut yöpuku. Nyt on käytetty myös Pampersseja, joiden kanssa poika on toistaiseksi pysynyt kuivana.

Lion ja Esko 3vko 2vrk
 
Viimeksi muokattu:
Onko muilla distafyl pistäny vauvan mahan ihan löysälle? Oon tänää kaks ketaa antanu ja heti ekan kerran jälkee alko paskaa tulla.. Siis koko vaippa täynnä ja Niko oikee hermostuu jos ei vaippaa vaihdeta vaik aikasemmi ei oo likasen vaipan takia itkeny.. Ainaki kolme tai neljä kertaa tullu tänää jo sellanen iso läjä.. Parempi kai tuo ku ummetus, mut on meillä tähänki mennes useamman kerran päivässä pien kakka ollu vaipas, mut nyt tosiaa tulee oikee kunnon läjät.. onkoha se hyvä vai huono?
 
Eilen oli mun jälkitarkastus ja vauvan tarkastus lääkärillä. Neidin mitat nyt 6 viikon iässä (suluissa syntymämitat):
pituus 52,5 cm (46,5 cm)
paino 3980 g (2675 g)
päänymp. 34,5 cm (38 cm)

Eli mukavastihan tuo kasvaa. On kyllä posket pyöristyny kovasti, ja aluksi olikin tosi pieni rääpäle. Neidillä on kaikki kunnossa =) , vaikka syntyikin siis vähän ennenaikaisesti. Vertasin esikon tietoihin, että nyt pää kasvaa nopeampaa, ja terkka kyllä mittasikin päänympäryksen kahdesti, muttei sanonut mitään.

Itellä sektiohaava parantunut hyvin, eikä enää ole muuta kuin punainen arpi. Iho on jännästi tunnoton arven yläpuolelta, mutta niin kai tuo tulee jäämäänkin sellaiseksi. Arpi tai maha ei mitenkään kipeydy kovempi vaihtisesta kävelystä tms.Maha on kyllä palautunu paljon huonommin kuin esikoisen kohdalla. No toisaalta nyt on hieman ylimääräistäkin. Vanhoista housuista menee vain kahdet sammarit jalkaan. Koitin kaikki farkutkin läpi, ja kylläpäs ne on pienet.

Mites muuten kun unohdin kysyä liikunnasta lääkäriltä, niin millasia ohjeita ootte saanu sektion jälkeen?

Onko muille ongelmaa voimakkaasta herumisrefleksistä? Mulla ei sinänsä ole liikaa maitoa, mutta siis maitoa tulee vaan niin nopeasti, että vauva nielee paljon ilmaa, ja varsinkin aamupuoleen yötä häiritsee sekä äidin että vauvan unia. Sain neuvolasta ohjeeks imettää pystymmässä yölläkin |O Hyvästi vain vähän häiritsevät yöimetykset. Etukäteen aattelin, että mitenkäs nyt sitten, kun ollut ongelmaa, että vauva virkistyy. Mutta kun laitoin jo enne yöunia vauvan puolikapaloon, niin kippaaminen omaan sänkyyn ja vauvan pysyminen unessa onnistuikin hyvin syötön jälkeen, paitsi että virkistynyt äiti ei sitten tahtonutkaan saada uudestaan unta.

Nyt ei enää aivot raksuta...jotain piti vielä komemtoida ja kertoa, mutta täytyy lähteä nukkumaan
 
Sektiosta nyt hieman yli kolme viikkoa, ja haava on parantunut tosi hyvin. Oikeestaan jo viimesen viikon on ollu ruvetta. Oon kyllä yllättyny miten siisti ja ohut arvesta tuli :)

Täällä eletään jänniä hetkiä ku miehen veli on vaimonsa kanssa täällä. Tulivat eilen yöllä taksilla reilun kahensaan kilometrin päästä synnärille ku oli ruvennu supisteleen tosissaan. Tänään kuitenki pääsi osastolta pois, mutta lääkäri pyysi jäämään pariksi päiväksi ihan varulta jos vauva päättääkin syntyä.

Marlin ja Justiina 3vko 2pvä
 
Arrgggg..Taas tekstit katosi...:(

Eli:

:attn: Onko kenenkään vauvalla hormoninäppyjä (tai ainakin samankaltaisia) peräaukon ympärillä?

Meidän tytöllä on vaippa-alueen iho muuten siisti ja pehmeä, mutta nyt on ilmestynyt runsaasti näppyjä peräaukon ympärille. Jostain luin, että kyseisessä paikassa olevat näpyt voivat olla merkki allergiasta. Pelkällä rintamaidollahan tyttö on, mutta voisiko reagoida johonkin mitä minä itse olen syönyt...? :/ Näyttävät kyllä aivan samoilta kun kasvoissa olevat hormoninäpyt, mutta miten ne juuri tuonne ovat ilmestyneet, kun vaippa-alue muuten kunnossa.
 
Tuntuu että oma vauva on jo niin vanha kun te puhutte napatyngistä ja d-vitamiinin aloituksista:D
Mä en enää muista edes kuinka pian napa tynkä irtos,olisko ollut 6vrk:n iässä...

Meillä poika jo 6 viikkoa ja päivän=)Ja selkee tiheän imun kausi päällä...Vaikka luulin että on seuraamassa siskoaan ja tulossa kipeäksi ,sain muistutuksen täältä palstalta että tähän kohtaan sopii tämä tankkausvaihe=)kiitos siis siitä avusta;)En ollut moista muistanut....

Kysymys;onko kenenkään lapselle määrätty rautaa.Fer-in-sol merkkistä nestettä?
Miten on vatsa kestänyt?

Meillä annos nostettiin nyt 0,2ml kertaa 2/vrk.
Ja tuntuu olevan kovat ilmavaivat: /
Masullaan olen nukuttanut valvovan silmän alla ja tuntuu niin viihtyvän hyvin.Eilen laitoin yöunillekin masulleen mutta juoksin tarkistamassa monta kertaa että kaikki hyvin....
 
Huomenta.

Kiitos kannustuksesta ja myötäelämisestä ihanaiset. Tämä päivä näyttäisi huomattavasti valoisammalta kuin eilinen.

Tyttö nukkuu tuolla niin levollisesti ja aamuhämärässä olin huomaavinani minulle osoitetun hymyn poikasen neidin kasvoilla. Nyt kuumeisesti odotan milloin saisin sen ihan oikean hymyn. Toivottavasti meidän koira ei saa sitä ekaa hymyä, kun neiti tykkää sitä niin kovasti katsella ja päinvastoin :)

Illalla pääsen kampaajalle ja mies on luvannut hoitaa neidin yösyötöt, jotta saan nukkua vähän pidemmän pätkän ensi yönä. Huomenna lähdetään kolmistaan ekaa kertaa kaupoille. Jännittää, että miten menee. Jos menee hyvin, uskallan ehkä sitten lähteä tytön kanssa kaksistaankin jonnekin.

Nyt en ole uskaltanut kun noita masuvaivoja on ollut ja kun en voi imettää, niin olen jännittänyt sitä jos nälkä yllättää neidin, että miten saan nopsaan sekoitettua jauheet ja vedet maidoksi saakka ja lämmitettyäkin vielä. Ostareissa kuulemma onkin lastenhoito huoneissa mikrot?

Onneksi löysin nuo pullonpyörittäjien ja korvikemutsien sivut. Näyttäisi olevan ihan hyödyllistä tietoa siellä. En vaan ymmärrä miksi neuvolat eivät esim. jaa sitä Väestöliitön pullonpyörittäjien opasta sitä tarvitseville : /

Nopeasti sitä silmäilin ja siellä mm. sanottiin, että voisi olla parempi osittaisella imetyksellä antaa ensin osa pullosta ja sitten loppu rinnasta. Niin ei tulisi se täysi olo sitten pullosta. Meillä ainakin tyttö oikein odotti, silloin kun vielä suostui imemään, että pääsisi pullolle hoitamaan nälän pois. Nyt ei rinta enää kelpaa lainkaan.

Aurinkoista päivää,

Sipsunen & "Nalle" 1kk ja 2pv :heart:
 
Viimeksi muokattu:
arrrg.. nyt kyllä vituttaa! tuntuu ettei mihkään muualle uskalla "purkaantua" niin jos teen sen täällä niin ymmärtäkää kiitos..

meillä huomattiin eilen vesivahinko yläkerran pesuhuoneessa. siis se on remontoitu 2005! vittu mikä poropeukalo se remonttimies.. ja oli meillä palkkalistoilla niin sillä ei oo mitään vastuuta hommistaan.
ja siis asutaan täällä hevonkuusessa naapureissa ei voi talvella rampata kuukautta tai toista pesulla ja rantasaunaa ei voi lämmittää talvella ja meillä ei oo muuta paikkaa käydä pesulla.. korvaakohan vakuutusyhtiö sijais asumispaikan.. ja kun on lapset kotihoidossa niin miten täällä sitten hoidat näitä remontin keskellä ja yrität nukuttaa.. PERKELE kelekelekelekele !!!!!! :(:mad::headwall::'(

ja toinen juttu..- poika kävi aamulla neuvolan 4vuotiaiden näkö ja kuulo testissä.. kuulo ok mutta ei vissiin näkeny niitä alimpia juttuja niin lähettävät silmäpolille..
nyt mä mietin että sitä kiusataan hirveänä sitten lasien takia..

oikeesti ... nyt taitaa viimeistään se masennus tulla.. oonkin ihmetellyt että ihmeen hyvä mieli ollut tän synnytyksen jälkeen..'

itkettää kyllä.

Ja Sipsunen.. älä ressaa ittiäs kipeeks sillä imetys asialla. jos ei onnistu niin anna pullosta maitoa vaan, vauvakin sitten ajallaan tottuu korvikkeeseen jos ei ole mitään allergioita niin tulee tyytyväiseksi ihan varmasti :hug:
 
Viimeksi muokattu:
leikkauksesta on nyt n. viikko aikaa, ja tänään postettii tikit. Antibioottikuurin sain toissapäivänä kun vähän erittelee märkää.

Arka on vielä, mutta helpotti vähän toi kiristäminen ku sai tikit pois:D

Täällä on TH:n kotikäynti ens viikolla...
Toissa päivänä poika punnittiin neuvolassa, kun ei ollu lähteny paino nousee laitoksella...painoa oli kotiinlähtöpäivänä 3530g (syntymäp. 3720g), ja neuvolassa se oli 3810g:LOL: Suursyömäri tuo poika...saattaa mennä korviksettaki 100ml kerralla:O..
Mä tosiaan osaimetän, ku ei mulla oma maito riitä läheskää! Ja kun syön noita antibiootteja, jotka saattaa aiheuttaa mahavaivoja, niin en sen jälkee imetä ollenkaa muutamaan tuntii ku oon lääkeen ottanu ettei vaan tuu mitää. Poika on ollu kyl unelmatapaus...nukkuu ja syö...ja jos on hereillä nii kattelee vaan..ei kyl turhista kitise:heart:
 
Täällä nyt rauhallinen hetki kun esikoinen koulussa, keskimmäinen pihalla leikkimässä ja vauva nukkuu sitterissä (eka kertaa!) niin kereää vähän kirjoitella.

Meillä vauvan kans muuten menee hyvin, mutta yöunille nukuttaminen on tuskan takana. Eilen heräs päiväunilta n. klo 19.30, sen jälkeen oli hereillä, roikkui tissillä/nukahti tissille - heräsi, tuonne lähemmäs puolta yötä kunnes viimein simahti. Kai se tällainen iltatankkaus on ihan normaalia, mutta raskaalta tuntuu kun kahella aikasemmalla ei ollut. Lisäksi tää pikkuinen ei nuku omassa sängyssään vaan mun vieressä. En jaksa sitä siirtää omaan sänkyyn kun herää siellä kuitenkin... Viime yönä eka unipätkä oli n. 4 tuntia, sitten heräilikin tunnin välein aamuun asti. Välillä tuntunut että annanko korviketta pullosta, että nukahtaisko paremmin, mutta sekin tuntuu hölmöltä kerran omaa maitoa tulee ihan hyvin. Ja tuttia ei huoli, yökkää ja oksentaa jos koittaa opettaa sitä imemään.


Tänään mies lähti taas käymään pitkän päivän töissä, joten piti aamuhommat hoitaa yksin. Ekaluokkalainen aiko kävellä kouluun, mutta tulikin takaisin että ei jaksa kävellä! Huoh, nakkasin sit autolla ja kaks pienempää oli keskenään täällä sen aikaa. Onneksi koulu niin lähellä, että ei mennyt kuin 5 minuuttia yhteensä... Antaako muut ekaluokkalaisten äipät lapsien mennä pyörällä kouluun?

Mutta sellasta, pitää taas mennä kun tuo isompi neiti ei viihtynytkään pihalla. Koitetaan nauttia kaikesta huolimatta tästä ihanasta, kiireisestä vauva-arjesta :sydän:

-Sande & pikku neiti 2 viikkoa 4 päivää
 
Imetyksestä miten onnistutte julkisilla paikoilla imettämään, ja missä imetätte? esim. kaupungilla käydessä?
Mulle on hirveen hankalaa ku en todellakaan oo mikään luontainen imettäjä :p
jos tissit on täynnä niin pitää laittaa kumi imetyksen ajaksi, mutta miten rintakumin kanssa pelleily onnistuu julkisilla paikoilla?
ja vauva muutenkin ottaa kiinni ja imee pari kertaa ja päästää irti, joten mihinkään muuhun keskittyminen imetyksen aikana on hankalaa.
On olemassa kyllä isompiakin ongelmia imetyksen kanssa, mutta olis kiva kuulla kokemuksia kokeneemmilta, jotta joskus vois poistua neljän seinän sisältä vauvan kanssa :)

Täällä menee muuten hyvin, vauva on ihanan helppohoitoinen. kasvaa ja syö, ei paljon turhia huutele. D-tippojen aloittamisen jälkeen peppu on paukkunu hurjasti, ilmaa siis tulee ja kakkaa myös, mutta mikä on hyvä mahan rauhoittamiseen? poju ähisee, puhisee ja ärisee välillä niin hurjasti..
ei oikein vieläkään tajua, että on äiti :) ei tunnu sektion takia yhtään että ois synnyttäny edes ja joka asiasta on syyllinen olo. tällastako tämä äitinä olo on? :D

aamukaffelle.. meni pojun kans nukkuessa vähän pitkään :)

epplu ja pusupoika 5vk 2pv :heart:
 
Edda Minä huomasin kans tänään meidän neidillä pieniä punasia näppyjä peräaukon ympärillä, muuten on kyllä vaippa-alue siisti. Pitääpä seurata tilannetta ja kysyä neuvolassa ens viikolla jos näyttää että ei häviä.

Neiti nukku eilen illalla 6 tuntia putkeen. Kaheksan aikaan nukahti tissille ja vasta 2.15 heräs seuraavan kerran. Harmi vaan ku ite menin vasta puol 12 nukkuun.

Moniko muuten nukuttaa vauvaa mahallaan? Meillä esikoinen nukku kun oli mahavaivoja, mutta nyt en kyllä neitiä uskalla nukuttaa kun ei periaatteessa oo etes tarvis. Kylläpä sitä sillon esikoisen aikaankin heräs aina yöllä tarkisteleen että onhan kaikki kunnossa.

Täällä on ruvettu hymyjäkin väläytteleen :heart:
Ihanaa perjantaita kaikille.

Marlin ja Justiina 3vko 3vrk
 
Kävin tänään nyt tuon sektiohaavani takia sairaanhoitajalla...haava on siis sivuilta ok ja kiinni. Mutta keskellä on kaksi pientä reikää n.0,5mm päässä toisistaan. No sh tonki jollai pumpulitikulla sitä reikää ja sanoi siellä olevan onkalo. Eli tarkoittanee että kun sektiossa on avattu ja tikattu esim.4 kerrosta, niin mulla on sivuilta kaikki kiinni, mutta tuosta keskeltä on parantunut vaikka vasta 2 kerrosta, joten iho oli pinnalta jo ummessa ja mätä tunki sieltä välistä avaten haavaa pinnalta. Yäk! sh tunki sinne onkaloon nyt sit jotain vihreetä harsoo ja se pitää päivittäin vaihtaa (kiva pyytää puolisoa tökkimään sitä harsoa sinne minihaavaan (nuppineulanpäänkokoinen!). Sh myös sanoi että ajankanssa tuo kahden pienen reiän välinenkin alue tulee aukeamaan. Huh, olin pyörtyä sinne pöydälle kun jo pelkkä ajatus teki pahaa, ja pahaa tekee edelleen ja huomaan haavan nyt vuotaneen aikalailla, ja pelkään että se jo nyt auennut. Mut kaiken huippu oli kun sh sanoi ettei tää oo ees paha! *miettii mikä se paha sit on...* no mut kestää viikon/viikkoja et kaikki kerrokset umpeutuu..
 
^Mä oon joutunut ammattini puolesta haavoja hoiteleen niin on tosiaan tullut nähtyä jos jonkimoista auennutta leikkaushaavaa, niin ei kertomas pohjalta kyllä kuulosta ees pahalta, toivottavasti paranee ja menee umpeen nopsaan! :)

Minä oon imettänyt julkisesti aikasempia, tänään pikkuneitiä tk:n odotusaulassa kun isommat lapset oli puheterapiassa. Kaupassa kun yhtenä päivänä iski nälkä, menin sovituskoppiin imettämään, kun siellä pääsi istumaan. Mulla silleen helpompaa kun ei oo rintakumeja, ja vauva syö rauhassa. Imetyspaidat on kätsyjä, tai sit nyt mulla oli takki ja t-paita alla niin ei kyllä varmasti näkynyt paljasta ihoa juuri ollenkaan. Rohkeesti vaan imettämään! Ja usein lastehoitohuoneissa on tuoleja, jos ei ihan julkisesti halua imettää.
 
Kukas se kyselikään section jälkeisestä liikunnasta ? Mulle sanottiin että ensimmäisen kuukauden aikana tehdä rauhallisia kävelylenkkejä ja jälkitarkastuksen jälkeen voi sitten alkaa pikkuhiljaa enemmän. Itse aattelin jatkaa jumppaa ens vuoden puolella.

Täällä th kävi, neidillä ei ollu paljoa paino noussut, 50g maanantaista, liekkö johtunee ettei oma maito riitä vai antibioteista jota jouduin syömään ja neiti kakkasikin sitten lähes joka vaippaan.Onneksi lääkkeet loppuivat eilen ja tiistaian mennä punnitukselle,siihen saakka antaa 2kertaa päivässä lisäksi korviketta, mutta miten se onnistuu kun neiti nukkuu jo rinnalle,enkä saa heräteltyä enää?? :confused:

epplu Mäkin oon miettiny samaa,miten hoitaa tuo imetys julkipaikoilla kun on rintakumikin käytössä, hirveetä sähläämistä sen kanssa :p Jotenki oon niin häveliäs että ei onnistu multa tuosta noin vaan, vaikka ihan luonnollinen asia onkin.. Jos sitä ottas liinan vähän suojaksi? Pitäs kai uskaltautua poistuun kotoota ;)
 
Viimeksi muokattu:
öö ? mie oon kyllä imettänyt ihan siinä on kun on vaan ollut penkki missä imettää kaupassakin.. joskus taisin imettään kenkien sovitus penkillä ..
boobin paidat on mukavia tuossa asiassa ja vauvan simmuja voi peittää vähän harsolla niin se ei jää seurailemaan muuta liikennettä.

ja mie oon aatellu että se on vauvan oikeus saada ruokaa silloin kun on nälkä viis siittä mitä muut aattelee.
 
Meillä kun syödään myös pullosta niin mä otan pulloon korviketta mukaan, lämmitän sen valmiiksi laitan folion sisään ja sitten meillä on sellanen maitopullotermari. Siellä pysyy mukavasti pari tuntia sopivan lämpösenä. Jos sitten iskee nälkä kesken reissun niin saan pullosta annettua eikä tarvi julkisilla paikoilla alkaa imettää.
Pyrin kyllä aina imettämään ennen kuin lähetään mihinkään jottei ihan heti nälkä iske, mut tietty välillä se nälkä iskee silti.
Autossa imetin kun hevoskisoja oltiin katsomassa kun oltiin 6h reissussa niin oli jo pakko saada rinnatki tyhjemmäksi. :D

Käytiin tuossa kävellen kaupassa Nikon kanssa, hän nukkui hyvin sen about tunnin reissun ja nyt laitoin ekaa kertaa sitten vaunuissa ulos nukkumaan. Heräsi 10min sen jälkeen kun kotiin päästiin, syötin ja vein takasi vaunuihin nukkumaan ja nyt on siellä hyvin nukkunut. :) Ihanaa jos alkaisi ulkona nukkumaan hyvin. Sisällä ei nyt päivisin ole nukkunut kuin korkeintaan tunnin kerralla.

Mä annoin nyt sitä ditlafyliä vaan puolikkaan annoksen eilen illalla ja tänään aamulla ja nyt ei oo tullu enää sellasia järkyttävän kokosia kakkoja.. Pari pientä tuhahdusta ollut vaan vaipassa. Ja masukaan ei oo tuntunu ihan hirveästi vaivaavan. Aamuyöstä ja tuossa aamupäivällä kun yritettiin vielä vään nukkua niin välillä vähän ähisi ja puhisi ja kiemurteli, mut aika vähän aikaa vaan. Voi olla et pärjättäis jo ilmankin noita tippoja nyt kun mun antibiootit on loppunu. Mut toisaalt ku suklaat on tullu syötyä ja sit sitä rautaa joudun viel pitkäänki syömään ni pelkään et niistä tulee toiselle sit masuvaivoja..

Huh, eilen kävin toisen kerran ratsastamassa ja oikeen ihan ratsastustunnilla pitkästä aikaa. Vielä alko häntäluu aika kovin särkemään ja särkee vieläkin, mut kait se siit sit jossai vaihees helpottaa.. Kipu ei tunnu ratsastaes, vaan vast ku tulee alas..

Tulipas sepostetua taas.. :D

Chevanne ja Niko 3vko 6päivää
 

Yhteistyössä