2011 kevään ja kesän lapsettomuushoidoista plussanneet

H.o.p.e. Ensimmäiseen ryhmään sain muistaakseni kutsun kaverilta. Sitten kun tajusin, että tällaisia ryhmiähän on joka kaupungissa, niin pyysin saada lupaa liittyä naapurikaupunkienkin ryhmiin. Kaikkiin on päässyt. Esim. Tampereella on osto-myyntiryhmä nimeltä Tenavatori. Sinne pyysin ihan itse pääsyä ja parissa minuutissa olin sisällä. Sen lisäksi, että ostan "heräteostoksia", niin olen laittanut myös ostoilmoituksia ja löytänyt hyvät ja edulliset sitterit (8-10 euroa/kpl). Mutta niin paljon kaikkea muutakin myydään. Ja aina pitää yrittää vähän tingatakin ;) Itse asun aika pienellä paikkakunnalla ja meillä on siis oma ryhmä. Naiset suhaavat ympäriinsä autoilla keräämässä tavaroitaan. Meitä Sulo Vileneitä on siellä paljon. Ja valitettavasti kun joltakin ostaa hyvää halvalla, tulee ostettua samalta myyjältä enemmänkin - joskus tarpeeseen ja joskus vaan haluaa.... Ja toisinpäin, yksi huono ostos lopettaa sen kauppakumppanin käytön. Mutta suosittelen näitä facebook-ryhmiä kaikille, joille käytetty tavara kelpaa. Siellä tekee säästöjä ;) Kaksosten kanssa kaikki säästöt on plussaa.
 
Itse oon kanssa tuollaisissa Facebook ryhmissä. Helppoa,kun tavarat on samassa kunnassa niin on nopsaa hakea. Nyt oon lähinnä ostanut esikoiselle. :)

Mollis Älä turhaan murehdi. Ei se vauveli välttämättä kokoaikaa kasva hirmuvauhdilla. Ja ne on on vaan arvioita jotka voi heitelläkin aikalailla.
Meilläkin oli esikoisen aikaan extrakäyntiä naikkarilla. Oli epäsäännölliset sydänäänet. Ei ollut onneksi mitään. Epäili,että neuvolan dopplerista oli patterit lopuillaan. Koeta nauttia loppuraskaudesta ja tosiaan mieluummin kannattaa ottaa vähän isompi vauva kun ihan pieni. Käsittely on helpompaa ja vauvaa ei välttis tartte ruokkii niin paljon. Me ollaan ainakin ekan kanssa päästy helpolla noiden syöntien kanssa.

Hope koeta levätä!

Mulla meni tulot 2009 mukaan.

Tänne ei mitään uutta. Supistelee välillä,ei mitään kipeitä kylläkään. Sitten on niitä hitsin sukkapuikkovihlaisuja. Ärsyttäviä. Nivuset on törkeen kipeät..vauva on vissiin aika alhaalla.

Neuvolalääkäri on keskiviikkona. Saa nähdä onko mitään muutoksia tapahtunut. Toivottavasti olisi kaula lyhentynyt tai paikat jo lähtenee edes vähän avautumaan. En haluaisi odotella sinne joululle saakka mitään käynnistyksiä.

millis ja vertti 36+2..kohta jo täysiaikainen. :heart:
 
Hei kaikki pitkästä aikaa. Tulin kertomaan, että minun pieni tyttäreni syntyi 31.10. rv 26+1. Hän painoi syntyessään 1050g. Synnytys tapahtui kiireellisesti keisarileikkauksella lapsivesien mentyä pahan tulehduksen vuoksi. Oireita tulehduksesta ja lapsivesien tihkumisesta oli jo rv 20, mutta sen jälkeen tilanne rauhoittui ja kaiken piti olla hyvin. Tällä hetkellä vauva voi melko vakaasti ja olen saanut hänet syliini kenguruhoitoon muutamia kertoja ja vaippaakin vaihtaa välillä. Huoli on suuri, mutta vauva suloinen. Hetki kerrallaan eletään.

En ole niin paljoa kirjoitellut itse, mutta seurannut keskustelua innolla ja saanut täältä paljon tukea ja hyviä neuvoja.Hyviä vointeja ja odotusta teille kaikille!
 
Seinäkukkanen onnea pienen tytön äidille! Olipas uutinen. :O Eli meidän pinon ensimmäinen vauva tulikin jo lokakuussa! Onko mitään tietoa milloin pääsee kotiin?

ON: yö valvottu päänsäryn vuoksi. Panadol ei auta, nyt odottelen, että neuvolan soittoaika alkaisi, niin voisin kysyä, että mitä lääkkeitä (lähinnä migreenilääkkeitä) uskaltaa syödä.

Muoks: ai niin, piti kysyä teiltä kokeneemmilta eli Millis ja Uttinen nyt ainakin, että kannattaako rintapumppu ostaa etukäteen? Eilen sain hankittua imetysliivit, maidonkerääjät ja rintakumit valmiiksi, mutta pumppu on sen verran arvokkaampi, että vähän mietin.
 
Viimeksi muokattu:
Seinäkukkanen Onnea hurjan paljon pienestä ihmeestä. Mua itkettää. Se, että sulla on vauva, pieni ihana oma tyttö. Se, että sä saat sormellasi koskea suurinta rakkautta ja tuntea ihollasi vauvasi ihon. Se, että sulla on varmaan sydän täynnä huolta ja äidin suojeluvaisto huipussaan. Se, että meidän kaikkien aika lähestyy ja mikä päivä tahansa voi olla se, kun jostakin muustakin meistä tulee äiti.

Toivotaan ja toki uskotaankin, että kaikki menee jatkossakin hyvin. Heiveröinen pikkutyttö kasvaa ja kehittyy ja vähentää äidin huolta joka päivä. Onnea :heart:

engeli ja Mortti ja Vertti 30+0
 
Oli pakko tulla onnittelemaan Seinäkukkasta tuolta toisen ketjun puolelta eli kesän ja syksyn lapsettomuushoidoista plussanneista.

Tuhannesti onnea pikkuruisesta ihmeprinsessasta :heart: Toivon niin sydämestäni, että tyttönne on sitkeä sissi ja taistelija ja että kaikki sujuu parhaalla mahdollisella tavalla. Hyvässä hoidossa olette ja nyt vaan päivä kerrallaan eteenpäin.

Hiljaiseloa olen viettänyt minäkin tuolla toisen ketjun puolella, sillä kohtalotovereita näköjään ollaan - mulla alkoi tihkuttaa lapsivesi tasan kaksi viikkoa sitten (19+5) ja nyt jännitetään, miten meidän käy. Vielä olisi pari viikkoa siihen, että pienen selviämismahdollisuuksia tukeva hoito voidaan aloittaa, sitä ennen hoidetaan vain minua ja muuta ei voi kuin rukoilla ja toivoa parasta. Kyllä elämä on ihmeellistä ja osaa yllättää, ei muuta voi sanoa...

Hattivattinen & Ihme 21+5
 
Onnea Seinäkukkanen! Hurjasti voimia ja tsemppiä pienelle prinsessalle! Täällä on kaikki sormet ja varpaat ristissä, että kaikki menee hienosti ja kohta jo nautit äitiyden iloista ihanuuden kanssa kotosalla! Onnea <3

AdAstra, mulla oli alkuun neuvolasta lainassa sellanen oikein kunnon aparaatti, sähköllä toimiva, maitoa kun tuli aivan törkeästi. Käytin sitä muutaman viikon ja siirryin normi käsipumppuun. Ajattelin itse tehdä niin, että en osta pumppua valmiiksi vaan hankin (laitan miehen hankkimaan) sen sitten jos tarvitsee. Omin pikkukätösinkin pärjää hätätapauksessa :)

Aika outoa, että näin saikulla on paljon väsyneempi ja rasittuneempi kuin töissä ollessa... Isommat lapset on niin innoissaan kun äiti on kotona iltapäivällä, että haluaisivat tehdä vaikka ja mitä... Ja töitäkin teen pikkaisen kun neuvon vielä sijaista kaikessa mahdollisessa... Huoh, mutta jospa tämän viikon jälkeen kaikki olisi pulkassa ja oikea lepo voisi alkaa!

Niin ja raskausarpia ei ole muuten näkynyt täälläkään. Ei ole tullut kyllä edellisissäkään raskauksissa. Mutta toisaalta eipä ole tullut ennen näin paljoa painoakaan joten mistä sen tietää mitä arpia sitä saa kantaa :)

Mukavaa päivää kaikille!
 
Seinäkukkanen, Tuhannet onnittelut pienestä tytöstä! :heart: Uskon ja toivon sydämestäni, että kaikki kääntyy lopulta hyvin päin ja saat terveen pienoisen kotiin! On varmasti raskasta kantaa suurta huolta omasta lapsestaan, joka noin aikaisin on tullut maailmaan. Päivä kerrallaan ja tulethan kertomaan, mitä teille molemmille kuuluu! Olette ajatuksissani!
 
Seinäkukkaselle kovasti onnea tyttärestä ja paljon voimia sairaala-aikaan. :heart: Toivotan enkeleitä pienen ympärille ja onneksi nykylääketiede on niin kehittynyttä, että tytärtänne pystytään hoitamaan hyvin! Alku on varmasti vaikeaa ja rankkaa, mutta toivotaan kovasti, että tilanne tasoittuu ja paranee mahdollisimman pian.

Mollis – onneksi lisälyönnit paljastuivat vaan hikaksi :) Hassua, ettei neuvolan täti tuota tajunnut. Meidän vauvalla on hikkaa monta kertaa päivässä, hassun tuntuista. Toivottavasti huolesi Keijon koosta ovat helpottaneet. Meidän poikahan oli myös ylimääräisessä tsekkauksessa rakenneultran ison koon takia, mutta nyt neuvolan terkka oli vatsan päältä tunnustellessa sitä mieltä, ettei tuo nyt niin suurelta vaikutakaan. Eli varmaan se voi hyvin vielä tasaantua! Ja hyvä, kun olet seurannassa.

Koosta vielä sen verran, että tosi moni on sanonut sitä kuinka paljon helpompaa on vähän isomman vauvan kanssa sitten syntymän jälkeen, kun on ”valmiimpi”, syö harvemmin ja on monesti tyytyväisempi, niin kuin Millis kirjoittikin. Lähipiiriin hiljattain syntyneet pari kolmikiloista on nyt reppanat olleet valohoidossa ja tarkassa seurannassa, kun maksa ei vielä pysty hajottamaan bilirubiinia riittävästi. Että mahdollisesti helpomman synnytyksen vastapainona voi sitten olla muuta harmia. Mutta näitähän ei voi itse valita – se on otettava mitä annetaan! :)

AdAstra, mä toivon kyllä kans kovasti, että tuttipulloakin voisi käyttää ja täytyy yrittää alkaa sitä tarjoilla sitten ajallaan. On tosiaan aika hurja ajatus, että kuukausikaupalla olisi max. parin tunnin breikkejä vauvasta, mutta voihan siinä ihan hyvin niinkin käydä. Ja mistäs sitä tietää, miltä se sitten itsestäkin tuntuu, kun on mennyt vauvasta ihan sekaisin :D

Nimistä – meillä on ollut jo aika pitkään ainakin ensimmäinen nimi melko selvä. Mies on tuota ehdotellut jo pitkään ja kun en itse ole parempaakaan keksinyt, niin ihan hyvä se taitaa olla ;) Tytölle olisi ollut enemmänkin vaihtoehtoja mielessä. Toisia nimiäkin on mietitty, mutta niissä saattaa vielä olla pientä hakemista. Ja lopullisesti kyllä haluan, että päätetään vasta sitten, kun herra on maailmassa.

Nanninga - mä en ole vieläkään saanut äitiyspäivärahapäätöstä vaikka äitiyslomaa on takana jo yli kaksi viikkoa! Ihmettelin sitä aikani ja parin Kela-soiton jälkeen sain selville, että palkkatoimisto ei ollut lähettänyt sinne vielä yhtä todistusta... Onneksi saan ekat kolme kuukautta palkkaa ihan normaalisti ja vasta sitten Kelan rahaa, joten on saanut kaupasta vielä ruokaa ostettua ;) Mua vähän harmittaa, kun tulot on nousseet vuodesta 2009 jonkin verran, mutta ei varmana sitä vaadittua 20%, joten jää sitten vähän alhaisemmaksi tuo päiväraha. Vaikka nyt Kelan tehdessä päätöstä vuoden 2010 verotus on jo valmis, niin ilmeisesti tämän vuoden puolella alkavista äitiyslomista maksavat joka tapauksessa 2009 (tai viim. 6kk) tulojen mukaan : / Kiva kun teidän J-vauva on aktiivinen, rauhoittaa kummasti mieltä ne liikkeet :) Meillä ei vielä isänpäivää juhlistettu vaikka h-hetki alkaa olla käsillä, mutta olisi silti tuntunut vähän ennenaikaiselle.

Engelille tsempit ison masun kanssa! On se tosiaan aika eri juttu kantaa kahta vauvaa kuin yhtä! Ajatella sitten niitä kolmosten odottajia :oops: Tunnetko hyvin, missä kumpikin vauva on ja kumpi liikkuu? Yksi ystäväni (kaksosten äiti) kertoi, miten heillä toinen varsinkin loppua kohden oli tosi aktiivinen ja vei kaiken tilan vatsassa ja toinen sitten yritti mahtua sinne, mihin jäi tilaa ;) Ja sama meininki kuulemma tuntuu jatkuvan vatsan ulkopuolellakin – ovat tosi eri luonteisia!

Plastex – onnea äitiysloman alusta! Mä olen ihan fiiliksissä tästä lomailusta ja tuntuu jotenkin jo kaukaiselle, että pitäisi joka aamu raahautua töihin ;) Eilen olin vielä yksillä työillallisilla ja yritin siinä sivistyneesti keskustella työasioista, mutta aika vähän meinaa riittää kiinnostusta :p Kaipa se sieltä taas palaa sitten ajallaan.

Hopelle tsemppiä ja rauhallista oloa supistusten kanssa!! Onko ne tutkineet sun kohdunkaulan tilannetta, että vaikuttaako nuo sinne jotenkin? On kyllä ainoa oikea ratkaisu pysyä mahdollisimman rauhassa kotona tuossa tilanteessa! Olet vauvallesi korvaamaton, töissä ne kyllä jotenkin pärjää. :hug:

Kiitos Millis ja Team Uttinen rintapumppukommenteista. En ole itsekään sitä ostanut, kuten en myöskään rintakumia tai maidon kerääjää. Kai se on niin yksilöllistä, mitä noista sitten mahdollisesti tarvii ja kohtuullisen helppo ostaa sitten syntymän jälkeenkin. Imetysliivit ostin (Bravado) monen suosituksesta ja varmaan joku imetyspaita pitäisi vielä hankkia.

Hattivattiselle myös tsemppiä raskauteen ja toivotaan tilanteen tasaantuvan!! :hug:

Tänään tuli 37 viikkoa täyteen eli meidän pikkuinen on kai sitten määritelmän mukaan täysiaikainen! Tiistaina oltiin Naistenklinikan tutustumiskäynnillä, ihan hyvä juttu! Vauvan huoneen sisustuskin on edennyt, vaikka sen valmistuminen menee kyllä vuoden alkuun. Jotain ostoksia vielä olis tarkoitus tehdä varmaan tulevana viikonloppuna yhdessä miehen kanssa, mutta aika moni juttu on kyllä jo hoidossa ja on varmaan syytäkin ;) Olen yrittänyt tehdä kotona siivous- ja järjestelyhommia, mutta olen kyllä jotenkin nyt laiskistunut... Kaikenlaista kodin ulkopuolistakin ohjelmaa on ollut ja ei meinaa sitten oikein saada aikaiseksi kauheesti. Eipä siitä nyt varmaan kovaa morkkista kannata ottaa.

Vointi on kyllä edelleen tosi hyvä, mistä voi olla tosi onnellinen! Melkein joka yö valvotuttaa puolesta tunnista pariin tuntiin, mutta ihan kohtuullisesti nukun. Muuta vaivaa ei ole oikeastaan ilmennyt. En siis vielä mitenkään ole käynyt kärsimättömäksi raskauden suhteen. Tuli juuri mieleen, että kukas tietää, jos nämä ovat elämän viimeisiä päiviä raskaana – ihan haikea mieli tulee... :'( Mutta nautitaan siis täysillä!

DQ 37+0
 
DQ, kiitti kommenteista ja onnea täysaikaisuudesta!! Ihan mahtavaa. Iiiihan kohta teillä on pieni murulainen sylissä. Oikea aarre :heart:

Meitsi joutuu uuteen sokrurasitukseen tässä viikon sisällä. Keijo oli 2176g ja mittaavat pojan kokoa kahden viikon välein tästä eteenpäin. Parhaassa tapauksessa meillä on jo loppiaisen jälkeen vauva. Silloinhan hänkin alkaa olla "valmis" ja voi olla että käynnistelevät. Mulla on kokoajan ollut sellainen olo että Keijon syntymäpäivä on 15.1., hassua koska sehän voi olla totta...siis totta ja pian!!! Reppana lutkutti tänään kämmenselkäänsä. Nälkäinen poika? :p

Kaikkea hyvää kaikille ja enkeleitä jokaisen matkalle :heart:

Mollamaija ja Keijo 30+2
 
LA..................nimimerkki..........monesko lapsi......ikä........SS

29.11.2011.......isla79....................esikoinen..............31.......SaKS
08.12.2011.......Dancing Queen.........esikoinen..............35......NKL
10.12.2011.......Millis-81..................toinen................30........NKL
22.12.2011.......AdAstra.................esikoinen..............31.......TYKS
23.12.2011.......mapunen................toinen..................40...........
25.12.2011.......Plastex..................esikoinen..............33.......SeKS
26.12.2011.......Tarantella-83...........esikoinen..............28......KSKS
28.12.2011.......Neela Naranja..........esikoinen..............32.......KOS
28.12.2011.......Tevu.....................toinen..................37.............
05.01.2012.......Hanskis..................esikoinen..............31............
19.01.2012.......toivorikas-72............esikoinen..............39......NKL
22.01.2012.......syystoive................kolmas.................30............
23.01.2012.......Uttinen...................kolmas.................36.......PHKS
24.01.2012.......mollamaija-82...........esikoinen..............29......KHKS
25.01.2012.......engeli.....................esikoiset.............36.......TAYS
26.01.2012.......Emja......................esikoinen.............26.......TAYS
05.02.2012.......Seinäkukkanen.........esikoinen.............40++..........
07.02.2012.......cava......................esikoinen.............30+........
13.02.2012.......Hoppis-73................esikoiset.............38..........
03.03.2012......-ruska-....................esikoinen.............22...RAS/OYS
06.03.2012.......nanniga..................esikoinen...............28......TYKS
10.03.2012.......H.o.p.e...................esikoinen..............31.......KHKS
20.03.2012.......TMO......................esikoinen...............36..........
30.4.2012.........bluebaby................esikoinen...............27.......OYS
30.4.2012.........lilie........................esikoinen..............34......TAYS


SYNTYNEET

31.10.2011........seinäkukkanen..........tyttö.............1050g..........
 
Viimeksi muokattu:
Seinäkukkanen, onnea ja tsemppiä hurjasti pienen tyttösi kanssa! Pidän peukkuja että kaikki menee hyvin ja hän vahvistuu ja kasvaa. :heart:

Mollis, hyvä että nyt seurataan painoa. Meillekin sanottiin että Pikku-O on iso, mutta ei kuitenkaan yläkäyrän yläpuolella. Oli 33+1 n. 2400g (kuulemma normaalisti keskimäärin 2100g silloin) - tosin lääkäri sanoi että mitta ei välttämättä ollut ihan tarkka kun vauva mellasti niin paljon. Minäkin mietin miten neuvolan tädit ei tajunneet että kyseessä oli Keijon hikka! Onneksi selvisit säikähdyksellä!

DQ, mahtavaa, teidän pieni on nyt täysiaikainen! =) Kiva kuulla että olet myös voinut hyvin.

Hopelle lepoa toivottelen! Toivottavasti supistukset rauhoittuisi.

Engelillä taisi tulla kolmekymppiä täyteen! Taas yksi virstanpylväs saavutettu.

Voi kun AdAstra päänsäryt hellittäisi. Antoiko lääkäri luvan jollekin migreenilääkkeelle? Mulla on myös tuota migreenitaipumusta mutta nyt raskauden aikana ei ole onneksi ollut.

Toivottavasti sait Millis neuvolasta lupaavia uutisia!

Team Uttinen, voin kuvitella että isommista lapsista on kivaa kun olet kotona! Toivottavasti antavat sun levätäkin kuitenkin! ;)

Kiitos myös mun puolesta rintapumppukommenteista! Yhdessä vauvakirjassa kehotettiin hankkimaan etukäteen mutta itsekin ajattelin etten taida hankkia varmuuden vuoksi vaan katsoa tarvitaanko sitä. Synnytyssairaalassa ne on kuitenkin talon puolesta. Nuo imetysliivit ja liivinsuojia pitäisi kyllä ostaa ja samoin imetyspaitoja. Mietin vaan sitä milloin ne liivit kannattaa ostaa kun ei tiedä miten paljon tissit kasvaa? Varmaan mahdollisimman loppuvaiheessa, mutta kun ei tiedä milloin tuo vauva aikoo tulla maailmaan. Yhdet ajattelin siksi ostaa vaan etukäteen ja sit kun näkee koon tarkemmin synnytyksen jälkeen, ostaa lisää.

Onko joku käyttänyt tai ajatellut käyttää hörpytysmukia? Sitä kun on kovasti suositeltu ettei imetys häiriintyisi tuttipullon ja erilaisen imuotteen (sekä helpomman maidontulon) vuoksi. Neuvolantäti sanoi että mukiksi kävisi esim. apteekin "yskänlääkemukit" mutta sellainen ihan varta vasten suunniteltukin taitaa olla olemassa.

ON: Viime viikolla käytiin kääntymässä Kättärillä kun huomasin paperissa "laimeaa" verta vessakäynnin yhteydessä ja tietenkin myöhään illalla. Ensin soitin sairaalaan ja seurailtiin tunti että vuotaako ja liikkuuko vauva. Liikkui hyvin eikä juuri vuotanut mutta tuli pari vaaleanpunaista pisaraa ja pyysivät siksi tulemaan että katsotaan onko lapsivettä. Otettiin käyrät ja lääkäri tutki, kaikki oli ok. Sanoi kuitenkin että heti yhteyttä jos tulee vastaavaa uudestaan, mulla on se etinen istukka ja siksi kuulemma ottavat sitten helposti sisään.

Samalla lääkäri katsoi vauvan kokoa (josta tuossa ylempänä), virtauksia (ok) ja istukan paikkaa. Näytti kuulemma olevan 2cm kohdunsuun päällä kun viimeksi oli alle sentin. Varmistetaan kuitenkin parin viikon päästä synnytystapa-arviossa mikä on tilanne, mutta sektioon uskon joutuvani.

Tällä viikolla oli tutustuminen synnytys- ja lapsivuodeosastoon. Oli ihan kiva nähdä paikat ja kuulla mitä kätilöt kertoivat käytännöistä siellä. Synnytysjutuissa tunsin olevani vähän ulkopuolinen kun ajattelin koko ajan että sektio on edessä kumminkin.

Vähiin käy aika, vielä pitäis ostaa ammetta ja muuta pienempää ja koota pinnasänky. Vauvanvaatteitakaan en ole vielä pessyt. Jotenkin on ollut ohjelmaa koko ajan etten ole vielä ehtinyt... :ashamed: Moni tuttu on kysynyt onko tullut aika pitkäksi saikulla mutta ei todella ole ja hyvä niin. Ensi viikko onkin jo sitten virallisesti äitiyslomaa! :)

Neela ja Pikku-O 34+1

Ps. Piti vielä raskausarvista kommentoida, että ei ole ainakaan vielä näkynyt. Olen tosi harvoin muistanut / jaksanut rasvailla, mutta jos nyt loppua kohti kunnostautuisi.
 
Viimeksi muokattu:
Paljon onnea tytöstä, Seinäkukkanen! Onneksi pieni kasvaa ja vahvistuu koko ajan. Toivottavasti myös hattivattinen selviää turvallisille viikoille.

Täälläkin on alkanut äitiysloma, vaikka eipä sitä kyllä käytännössä huomaa. Tai no tietenkin lompakossa, on se kotihoidontuki paljon pienempi.
 
Kiitos vastauksista Uttinen ja Millis! Eli en osta etukäteen, saa mies sitten hikoilla ja jonottaa Cittarin jouluruuhkassa pumppu käsissään :)

Mulla kesti hetken aikaa tajuta, että miten pikkuruinen Seinäkukkasen vauva on, toivottavasti kaikki menee hyvin ja tulet sitten meille kertomaan kuulumisia!

DQ onnea täysiaikaisuuden saavuttamisesta! Perässä tullaan toivon mukaan vajaan parin viikon päästä!

Mollis hyvä, että pääset seurantaan tai että Keijo pääsee, ei tule sitten ainakaan yllätyksiä. Vähiin käy viikot sinullakin, kolmekymppiä on jo paukkunut! Turussa on muuten sellainen lastentarvikekirppis kuin Mollamaija, kävin siellä yks päivä ja tulit mieleeni.

Neela kiitos kysymästä, enää ei särje pää! Keskiviikkona neuvolassa ei tietenkään ollut neuvolalääkäriä paikalla ja hoitaja ei lääkkeistä osannut sanoa varmaksi mitään. Soitin sitten lapsettomuusklinikalle ja sain onneksi ihanan lapsettomuuslääkärimme langan päähän. Hän sitten soitti minulle puhelinreseptin täsmälääkkeelle. Särky vaan oli päässyt niin pahaksi, että jouduin eilen vielä ottamaan toisen lääkkeen. Mulla kanssa migreeni on tähän asti raskausaikana pysynyt poissa. Kävin sitten eilen varmuuden vuoksi mittauttamassa verenpaineet ja tarkistuttamassa pissan neuvolassa, kun lääkäri epäili, että voisi olla toksemiaakin, mutta kaikki oli onneksi ok eli tavallinen migreeni oli vain kyseessä. Imetysliivit meille sanottiin valmennuksessa, että kannattaa ostaa noin kuukautta etukäteen ja samaa sanoi myyjä, kun tiistaina itselleni ostin. Oli muuten vasta neljäs paikka mistä löytyi F-kuppia...myyjä kaivoi nekin takahuoneesta, eihän niin isoja kehtaa telineessä esillä pitää :LOL: Mutta se onni siinä oli, että liivit olivat viime kevään mallistoa ja sain ne 70 % alennuksella.
Hörpytykseen käy kuulemma myös tuttipullon korkki hyvin.
Hyvä, että kaikki oli Pikku-O:lla Kättärillä hyvin :)
Mulla kanssa ei aika ole tullut pitkäksi lainkaan, olo on ollut viime aikoina niin hyvä, että on jaksanut tehdä kaikenlaista.

Mapuselle hyvää äippälomaa!

ON: meillä on nyt sitten turvakaukalo ostettuna, Britax-merkkinen. Aika uusavuttomina sitä miehen kanssa eilen käsissämme pyöriteltiin ennen kuin tajuttiin, että miten niitä hihnoja saa löysättyä. Käskin miehen harjoitella sitä autoon kiinnittämistäkin etukäteen, ettei tarvi sitten sairaalan pihalla räntäsateessa kiroilla:)
Ja mun olo isosta mahasta taitaa olla pelkkää kuvitelmaa, olin eilen suuhygienistillä ja se kysyi multa, että vuotaako mun ikenet usein verta. Vastasin, että " ei muuten kuin raskausaikana". Hygienisti tähän: "Ai, oletko hiljan ollut raskaana?" Kerroin olevani viimeisilläni....kuukausi laskettuun aikaan. Tytön ilme oli näkemisen arvoinen.

AdAstra ja Viuh-viuh 35+1
 
DQ Itse sain ainakin vuoden 2009 tulojen mukaan,koska äippäloma alkoi tämän vuoden puolella. Ne on aika tarkkoja sen 20% kanssa. Jos on esim.18% niin ei riitä. Mullakin onneksi maksaa työnantaja ekat 3kk normipalkkaa.

Neela En oo ajatellut käyttää hörpytysmukia. Esikoisellekin joutui antamaan sairaalassa ekan viikon maidot tuttipullosta. Nytkin on pullot varmuuden vuoksi valmiina.

Imetysliivit kannattaa hommaa joku pari vkoa synnytyksen jälkeen,kun ns.oikea kuppikoko selvillä. Yhdet toki kannattaa nyt alkuun varaa. :)

AdAstra Heh,multa tas kysytään kokoajan odotanko kahta kun maha niin valtava. :)

Neuvolalääkärillä kaikki hyvin. Paikat oli kiinni,kaulaa normi 3cm jäljellä..paikat oli jo pehmenneet. Voi syntyy koska vaan. Luultavimmin ei mee yli.
Hemo oli noussut jopa jo 101:n. JEE!! Kaikki muut arvot oli kunnossa. SFmitta oli 35cm ja painoa tullut nyt 9,9kg yhteensä.

Jaa jospa tänään saisi tuon sairaalakassin lopultakin pakattua! On valmiina. Vaatteet katsoinkin jo pienelle valmiiksi niin mies tietää mitä ottaa mukaan. :)

Millis ja Vertti 36+6
 
Millis on mullakin sf-mitta jo 30 cm eli ihan kunnon pötsykkä :) Oon 169 cm pitkä eli ehkä se jakaantuu sitten vaan vähän pidemmälle matkalle.

Ja pakko kertoa, rintapumppuasia ratkesi ainakin toistaiseksi, sain nimittäin sellaisen ilmaiseksi! Lastentarvikekirppiksen "Ota tästä"-korista. Sellainen Ainu-merkkinen, ihan perusmalli, käsikäyttöinen, mutta eiköhän sillä alkuun pääse. Täytyy vaan pestä ja keittää kaikki osat hyvin. Ohjekirjakin oli mukana. Ja samalla reissulla ostin kolmella eurolla Ikean puisen Leka-leikkikaaren, puiset lelut ei koiria niin kiinnosta. Niin ja ostin mä Ruskovillan ensilapasetkin 20 sentillä :)

Hyvää viikonloppua kaikille!
 
Tänään on ollut vähän aktiivisempi päivä - aamun telkkarin katsomisen (katsooko muuten muut sitä nelosen jokapäivästäistä Vauvan tarina -ohjelmaa?) ja laiskottelun jälkeen olen iltapäivällä siivonnut ruokakaappeja ja pessyt väliovia jne. Ihmeen paljon tuohon menee aikaa, joten ei kumma kun töissä käydessä ei tule sellaisia hommia tehtyä. Vatsa kyllä välillä vähän kivistelee kun rehkii, mutta ei kai se tässä vaiheessa enää ole haitallista tai vaarallista.

Mollis - vaikka nyt joudun käymään syynättävänä vähän useammin, niin varmaan aika ihanaa nähdä poitsua noin usein :) Ja kyllä ne tosiaan päivät sullakin vähenee, käynnistettiinpä sitten tai ei. Ihanaa, kun on ihan oma vauva pian maailmassa :heart:

Neela - hyvä, ettei vuoto merkinnyt sitten mitään pahempaa!! Jos sinulle tehdään sektio, niin tiedätkö, että onko se sitten ennen joulua? Olen ymmärtänyt, että suunnitellut sektiot tehtäisiin yleensä jossain määrin ennen laskettua aikaa, ettei vauva alkaisi itsekseen syntymään. Vai seurataanko sitä istukkaa ihan loppuun asti ja päätetään vasta sitten?

Imetysliiveistä vielä eli ostin tosiaan sellaiset Bravado-merkkiset, vähän urheilurintsikoiden tapaiset, kuulemma tosi mukavat ja joustavat koon suhteen. Mä olen tätä pienirintaisempaa sorttia, joten uskalsin nuo hankkia ihan oletetun koon mukaan. Bebes-liikkeen myyjä sanoi, että varsinkin ihan alkuun rintojen koko vaihtelee ihan hirmuisesti päivänkin sisällä, joten on tärkeää, että on joustava malli. Ja niitähän kai täytyy pitää sitten myös yöllä (jotta suoja pysyy paikallaan) eli mukava malli on tarpeen. Jonkin ajan kuluttua tilanteen pitäisi tasaantua ja sitten voi ostaa vähän muunkinlaisia liivejä.

Mapunen - onnea äitiysloman alkamisesta :)

AdAstra - niinpä, ei ole kauaa sinullakaan tänne 37 viikon täyttymiseen. Hurjaa vauhtia tämä syksy on mennyt, vaikka toisaalta taas tuntuu, että raskaus on jo se "normaali olotila" ja varmaan tuntuu oudolle sitten, kun ei enää olekaan : / Aika hauska tuo suuhygienisti-juttu :D ei ollut ihan skarpeimmillaan varmaan tuolloin ;)

Millis - tosi hyvä, että hemoglobiini oli noussut! Mulla oli myös raudan syöminen auttanut ja taso oli jälleen noin 120. Sain luvan ottaa tabuja vain joka toinen päivä. En tykkää niistä ollenkaan, kun ei tee hyvää vatsalle, mutta pakko kai se on niitä syödä.

Rentouttavaa viikonloppua kaikille! Täytyy lähteä koiran kanssa lyhyelle kävelylle tuonne pimeyteen ja sitten voiskin siirtyä makuuasentoon sohvalle ;)

DQ 37+1
 
Pitää vähän nostella tätä meidän pinoa, kun oli pudonnut toiselle sivulle... keskittyykö kaikki jo pesimiseen kirjoittamisen sijaan?
DQ mulla on kanssa sellainen toppi varattuna yökäyttöön. En ole mainitsemaasi vauva-ohjelmaa huomannutkaan, en kylläkään katso telkkaria kovinkaan paljon muutenkaan. Keväällä hoitojen aikaan tuli katsottua sitä Tammisaaren sairaalassa kuvattua synnytysohjelmaa ja itkettyä moneen kertaan.

ON: kaikki hyvin, energiaa riittää jopa siivoamiseen ja leipomiseen.
 
DQ, mä katson kaikki vauvaohjelmat (mulla kun on tuo MTV3 Faktakin...). Tosin mä katson muutenkin kaiken, mitä telkkarista tulee. Muuhun ei oikein kykene..

AdAstra. Meillä on varmaan menossa odottamisessa seesteinen rauhan vaihe. Pelot pääosin poistuvat, ainakin menettämisen pelot. Tilalle tulee pikkuhiljaa muita pelkoja, jos on tullakseen. Mulla ei sellaisia ole. Enkä usko enää, että tuleekaan.

Meikäläinen elelee jo aika tukalasti. Tänään on taas ultra ja tsekataan vauvojen kunto. Varmaan voivat ihan hyvin ja paksusti, äidinvaisto sanoo nin. Liikettä on paljon ja tuntuu, että koko vatsa on muutenkin täynnä vauvoja. Sisäelimet ovat siirtyneet jonnekin ja vatsalaukku kadonnut kokonaan... Nälkä ei meinaan ole ikinä ja syödä voi vain vähän kerrallaan. Hassua, että tästä se kasvu vasta alkaa... Jos nappulat ovat nyt kutakuinkin puolitoistakiloisia, niin nehän voi vielä tuplata painonsa. Hui. Mä olen itse aika kipeä kaiken aikaa. Vatsakivut estävät liikkumisen (ainoastaan tössötän pikkuhiljaa...) ja valitettavasti leposäryt ovat myös tulleet kuvioihin. Nukkuminen on siis edelleen aika huonoa. Selkäsäryt on myös kehissä, sen jatkuvan närästyksen, nenän tukkoisuuden, jalkakramppien ja alhaisen hempan lisäksi. Mutta siltikin mä voin ihan hyvin. Jotenkin sitä ajattelee, että kaikki kivut kuuluvat nyt asiaan ja kun ei niistä vauvoille ole haittaa, niin mitä niitä murehtimaan. Sillä mennään, mitä annettu on. Valtava onni on kuitenkin läsnä kaiken aikaa. Varsinkin silloin, kun järjestän vaatekaappia ja ihailen pienenpieniä mekkoja. Tai kun laitan lakanaa äitiyspakkauslaatikkoon (meillä siis alkaa olla valmista, monikkoraskaus kun voi tehdä tepposet hetkenä minä hyvänsä). Tämä on nyt mun elämä. Kaikessa kauneudessaan.

Hyvää viikkoa naiset. Mä lähden kohta katselee mun vauvoja.

engeli ja Mortti ja Vertti (30+6)
 
engeli, ikävä kuulla että tää odotusajan loppu on vähän kärsimystä sullakin, sillain hyvällä tavalla tarkoitan. Voin kuvitella että monikko-odottajilla on tosiaan tukalaa. Meidän Keijo painoi viikko sitten jo lähes 2200g ja mullakin alkaa olla hiukka tökkivää tää eteneminen. Keho sanoo sopimuksen irti päivittäin. Nyt olen huomannut myös kuinka vauvan asento vaikuttaa olotilaani. Välillä henki ei kulje ja kääntyily sängyssä on tooodella hankalaa. Tuttua huttua kaikki tämä siis, meille kaikille :) Kyllä me ollaan onnekkaita.

Pojalta puuttuu enää kaukalo ja amme ja lääkevarasto sekä hygieniatarvikkeet. Saamme ihanan rottinkisen kehdon pitsivuorauksella ystävältä lainaan. Eilen ostin siihen vaaleansiniset nalle/ruutu-lakanat. Meillä kaikilla taitaa olla pesänrakennus meneillään.

Mitens Addis ja DQ ja muut piakkoin poksahtavat poks poks :heart:? Tässä tulee vähän tippaa linssiin kun mietii että tämä meidän yhteinen matka on hiljalleen päättymässä... :snotty:. Suureen onneen.

Meillä oli taas tänään vaihteeks sokerirasitus. Huomenna tuomio. Eilen näimme ekaa kertaa miehen kanssa kyljessäni ilmeisesti päälaen tai pepun. Aivan ihanaa.

Addis, mikäs se sellainen Tammisaaren synnytysohjelma oikein on?!

Mollis ja Keijo 31+0
 
engeli uskon, että alkaa olla tukalaa. Mulla yksi tuttu odottaa kaksosia samalla lasketulla ajalla kuin mä ja on yhä yhtenä kappaleena. Itse olen päässyt fyysisesti helpolla tässä raskaudessa, en siis ole kokenut oloani raskaaksi lainkaan. Tosin mulla ei ole paino noussut ja mahakaan ei ole valtavan iso, joten sellaiset krempat jääneet väliin. Ja masussa tosiaan vain yksi pieni beibe :)
Mitkä olivat ultrakuulumiset?

Mollis se ohjelma oli muistaakseni nimeltään Sydänääniä. Tuli keväällä perjantaisin, jos oikein muistan. Tulehan sitten kertomaan miten sokerirasituksessa kävi. Ei tämä raskausdiabeetikkona olo ole lainkaan kamalaa, kelloa pitää vaan muistaa kytätä, että muistaa mitata sokerit ja vähän miettiä mitä syö. Ihan hoidettavissa oleva asia kuitenkin, jos sulle niin käy, että diagnoosi tulee.

Miten isla, onko jo merkkejä ilmassa?

ON: äitipolilla taas käyty. Aamulla kostui alkkarit ja neuvolan tikku värjääntyi merkiksi lapsivedestä. Ei muuta kuin lähtö tyksiin sitten vaan. Itselle tuli pieni paniikki, että nytkö se syntyy, kun neuvolantätikin vain lohdutteli, että hyvillä viikoilla tulee. No äitipolilla sitten kätilö jo varoitteli, että kotiin ei sitten enää pääse ja mies meinas jo töihin soittaa, ettei tule loppuviikolla enää. Lääkäri kuitenkin tutki ja kaiveli paikkoja ja samalla kätilö hölskytteli mun mahaa ja totesivat, ettei sieltä mitään lapsivettä tule. Joku streptokokki-testi otettiin jo valmiiksi. Eli loppu hyvin, kaikki hyvin. Pääsin kotiin vielä toivon mukaan ainakin pariksi viikoksi :) Sen verran kuitenkin pelästyin, että täytyy tänään pakata sairaalakassi valmiiksi ja mies arpoo, että uskaltaako lähteä työpaikan koulutuspäivään/pikkujouluihin torstaina vähän kauemmaksi. Jotakin oli kuitenkin alakerrassa jo tapahtunut, sillä paikat oli sormelle auki. Viuh-viuh:n painoarvio oli nyt 2500 g eli 100 g tullut reilussa viikossa.
Adastra 35+5
 

Yhteistyössä