<3<3 ELOMASSUT ELOKUUSSA <3<3

Onnea vauvautuneille! :flower: On tosi kiva kuulla et Tatjana synnytys menny hyvin

Alkaa olla sellanen olo et viikonloppuna tulee lähtö... on alkanu tulla uusia tuntemuksia tonne masuun! olis viel appiukkokin vaimonsa kanssa suomessa!

En jaksa enempää kirjotella nyt :D

Antsu ja ippe 38+5
 
Täällä minäkin 38+6... Eilen neuvolassa ei antanutkaan ens viikolle aikaa kun kuulemma synnytän ennen sitä! Eli siis viikonlopun aikana pitäs tapahtua, mitenkähän on.
Kuulostaa kaikilla muilla olevan kanavaa jäljellä ennen synnytystä vaikka kuinka paljon, mä olen sitte joku poikkeus kun katosi aikoja sitten.

Tuntemuksia ei muuta kun että alapää tuntuu halkeavan, vauvakin kovin on hiljainen. Sisko sanoi tänään kovin rohkaisevasti että ei se synny viel monee viikkoo kun "meillä kaikilla on syntyny kaks viikkoo yli ajan", tarkoitti siis että mun siskoilla syntyny ja meinaa että minäkin haudon :(

Voishan tähän vielä valittaa että kai minä yksin saan synnytellä kun se isä on aina tavoittamattomissa vaikka lupasi olla illat ja viikonloput nyt läsnä jos tulee lähtö... viime viikonloppuna ei vastannut puhelimeen vaikka soittelin ja nyt lähti illalla kuudelta "käymään helsingissä (180km) hakemassa yhden täytetyn linnun"... ei sitten kuitenkaan ole yöksi tänne tulossa eli sinne tais jäädä kottaraisensa pyrstösulkia selailemaan :'( ja jos vaikka sattuisin puhelimella tavoittamaan niin kai tuo on niin päissäänkin ettei auton rattiin kykene.
Pikkusen v-tuttaa.
 
Tuohon käynnistysasiaan vielä niin kyllä minäkin toivon että synnytys nyt käynnistyisi itekseen ja saisi miehen kanssa täällä kotona olla ja sitten yhdessä sairaalaan, olisi se kuitenkin vähän tukena siinä. Kun nyt jos joudutaan sairaalassa käynnistämään niin pahimmassa tapauksessa tosiaan yksin siellä kärvistelen tuskissani monta päivää ja sitten kun näyttää siltä että lapsi tulee ulos niin mies vasta kutsutaan paikalle. (Meilläkin ruuhkasta riippuen melkein tunnin matka kuitenkin sairaalaan.)
Vaikka onhan siellä sairaalassa toki kätilöitä ja muita samassa tilanteessa olevia mutta ei se nyt ihan sama ole kuitenkaan..
Netistä kyllä jo selailin noita käynnistysjuttuja niin monella oli ihan samana päivänä jo syntynyt vauva. Pitää nyt yrittää edes vähän positiivisuutta valaa tähän hommaan, että ehkä siinä ei välttämättä kuitenkaan viikkoa mene..

Äiti taas ilmoitti jostain tuttavan tuttavasta joka myös ennen la:ta synnytti, ihan kuin minä tätä nyt tahallani mahassa panttaisin. *kele!!!
 
:heart: Onnea vauvoista! :heart:

Ja on kiva lukea synnytyksistä sekä vauva-arjen sujumisesta. Jotka molemmat ovat alkaneet
pelottaa aivan mielettömästi. Tai lähinnä se miten sitä vauvaa hoidetaan..

Siis yhdessä kasassa ollaan edelleen ja ihmisten kommentit alkaa olla juuri Miranthin mainitsemaa laatua, siis ihan kun vauvaa tahallani panttaisin mahassa ja ..kyllä se syntyy kun tekisit sitä tätä tai tuota ja siis :headwall: . Olen entistä ärtyneempi ja itkuisempi. :( Ja jotenkin on sellainen olo, että tämä valivali-oloni ei ole hyväksyttävää, koska vauva oli niin pitkän odotuksen saavutus ja kun tuttavapiiristä löytyy lapsettomuudesta kärsiviä.. Kyllä kai tää syntyy seuraavan 3 viikon sisällä, kun ei sinne sisäänkään ole yksikään jäänyt.. Jepjep. Lohduttavaa. :headwall:

Vielä sitten kysymys..
Mitä olikaan ne ruoka-aineet joita imettäessä pitää/kannattaa välttää?

Synnytystä edeltävästä masennuksesta kärsivä Nucca + Mahatyyppi 40+2
 
hemmetti että olo alkaa olla epämiellyttävä :x
Välillä vihloo niin perk....sti alamahasta ja poitsu kai kuvittelee syntyvänsä tuosta mahan päältä, on sellaset rallit meneillään!
En usko et on supistuksia nää vihlonnat, mut ensikertalainen kun oon niin ei voi tietää!! :LOL:

Kun aiemmin kiorjoitin et lähtö tulis viikonloppuna ni en kyl meinannu viel tätä yötä, mut jos toi poitsu viel rauhottuis.

Mulla mies lähti kaverillaan käymään, mut onneks vaan kylän toisessa päässä eli n. 4km

Meiltä ajaa synnärille noin 30 min, sekin riippuu minkälainen rekkaliikenne tiellä on.... niitä pirun rekkoja kun tuntuu menevän yötä päivää, tiellä on harvakseltaan ohituspaikkoja ja ovat iskeneet telkänpönttöjä tienvarteen liiankin kanssa. Niin ja hirviä yms otuksia tiellä liikkuu paljon.. Et turvallinen matka synnärille :LOL: :kieh:

Kamalaa valitusta... Anteeksi!!

Niin ja kiitos noista synnytys kertomuksista kaikille :heart:
 
Kai se pitäis käydä sänkyyn. Tunnin pätkiä kevyttä unta mutta kuitenkin. Vessaan meno onkin sitten sellanen ponnistus että meinaa haleta koko ihminen, viiltää oikeen huolella kun ähkii ylös sängystä.
 
Öitä elokuiset, tulin tuolta syyskuisista tänne vakliin viimeisten viikkojen tuntemuksia - ja onneks en tullu aiemmin, siis ennen raskaumistani lukeen näitä juttuja... olis jääny pian homma hoitamatta - vaikka mä oon kyllä aina salaisesti tai alitajuisesti säälitelly raskaana olevia naisia, nyt tajuun miksi...

Ei nää vikat viikot tosiaan mitään herkkupullaa ole, itellä viel tasan kaksi viikkoa sektioon... Sympatiaa teille loppurutistukseen, jotka vielä yhtenä kappaleena ja pistäkäähän nuo ukkoset kuriin, tuli vähän paha olo kun luin eccun ukosta - tai jos ei kurinpalautus toimi, ehkä ulkoruokinnan kokeilu toimis?

T. Mitzy 36+4
 
neitokaisen kanssa tässä valvotaan, pikkuruista masua vääntää. oltiin neidon kanssa tänään neuvolassa, painoa on tullut hyvin! nyt painoi 4,3kg ja oli 52,5cm pitkä... syntyessään siis 3,5 ja 49, nyt ikää kolme viikkoa. neiti osaa hyvin pitää ruuastaan huolen :) täytyy nyt vähän kehuskella.. tyttönen tuntuu tosi jäntevältä ja "kypsältä", katselee jo tarkoin kuvia, pää nousee ja ihmettelee, suloinen tyttö! lonkat avautui myös jo sammakkoasentoon, joten neito on päässyt pystyasennossa liinaankin(kun kehtoasento ei ole kovin kiva). meillä on kyllä pieni prinsessa ihan sydämet kaikilta sulattanut, jopa isoveli tulee ihastelemaan välillä. tosin hän kyllä välillä hätääntyy kun hoidan vauvaa, tulee hädissään itkemään syliin:( mutta vauva kuitenkin nukkuu vielä niin paljon, että aikaa on jäänyt ruhtinaallisesti isoveljellekin!

meillä siis nämä yöt melkein läpensä valvotaan, mutta toivon mukaan muutosta olis piakkoin näkyvillä... tyttö syö hienosti, mulla maito nousi heti sairaalassa kun tyttö oli päivän ikäinen, mutta hän kyllä tilasikin maitoa koko ekan elinpäivänsä! mulla on vähän epämukava olo kun koko ajan on myöskin paidat märkänä, kun ei liivinsuojista ole apua sitten kun maito ryöpsähtää! toisaalta on ihanaa kun tietää ettei lapsi ainakaan kärsi nälkää.

painonpudotuksesta.. mulla kokonaisnousu kun oli sen 8kg vaan, niin siitä jäi 6kg laitokselle ja nyt kolmen viikon aikana on pudonnut ne loput pari kiloa. napa lähentelee jo selkärankaa;) mulla ei oikein ole mitään vaatteita muuten, täytyisi vähän päästä shoppailemaan mutta ei oikein ole ainakaan vielä mielenkiintoa lähteä ostoskeskuksiin. ja äippävaatteet täytyisi inventoida, kuvata ja laittaa myyntiin, niitä en aio enää tarvita:)

:heart: jaksamisia teille kaikille odottaville ja onnea kaikille niille jotka tässä välissä ovat nyyttinsä saaneet:) Neito vissiin pian nukahtaa, joten munkin on aika tuonne soffalle kömpiä(mies ja poitsuli kuorsaavat makkarissa)...

vib ja 3-viikkoinen prinsessa
 
uhhuh, heräilin esikoisen itkuun ja nyt walwotaan kumpikii täällä kun alko niin myöh.päikkäreille ja eikös sitte heränny.. mutta eipä sen puoleen ... on niin ihme olo että toiwottawasti ei ala supistella..tai toiwottawasti nää ei oo supistuksia. tuntuu et repii ton oikeen jalan irti ihan kokonaan ja masu on ihan kowa.. älä rakas kulta pieni wielä tuu.... haluun isin synnärille mukaan!
 
Onnea kaikille vauvan saaneille!! :flower: Aika paljon odottavia täällä kuitenkin vielä näyttää olevan..

Meillä pikkuinen on nyt 2 vkoa ja 5 pvää vanha, ja päivät menee aikalailla vauvan ollessa rinnalla. Tuntuu että syö koko ajan tai sitten huutaa ruokaa! Välillä meinaa kärsivällisyys loppua kesken kun pitäis saada kotiakin hoidettua. Ja vanhemmat lapset (4v ja 2v) levittävät vaan leluja ja on NIIIIN vaikea siivota ne paikoilleen!

Ristiäiset on tarkoitus pitää 27.9. Ainoastaan pappi on vielä pieni kysymysmerkki, sillä se jonka ajattelin (joka on myös kastanut edelliset lapseni) oli ainakin viime viikon vielä lomalla joten en tiedä vielä sopiiko hänelle tuo aika. Äitini on varannut työpaikansa kautta saatavan pienen tilan, joten säästyy kodin siivoamiselta ja siellä on muutenkin istumapaikkoja enemmän sekä astiat valmiina.

Painosta on ollut puhetta. Mullahan paino näytti synnytyspäivänä vielä 8kg vähemmän kuin ennen raskautta ja nyt paino on pudonnut synnytyspäivän painosta 13kg. Ja painan nyt siis 21kg vähemmän kuin ennen raskautta!! :D Pitäis saada jonkinlainen päivärytmi aikaiseksi, että pääsisi säännöllisesti ulos kävelemään, sillä haluan pudottaa vielä ainakin 10kg.

Onko muilla ollut synnytyksen jälkeen ummetusta? Millä olette sitä hoitaneet ja kuinka on toiminut? Itellä maha toimi sairaalassa samana päivänä kuin synnytin, mutta kotiin kun tultiin niin oli viikon väli ja sen jälkeen olikin tuskaa saada suoli tyhjäksi! Eikä se vieläkään oikein kunnolla toimi..

Profiilissa kuva meidän pikkuisesta!
 
Mun on pakko purkautua johonkin, kun en enää jaksa kantaa tätä tunnetta yksin sisällä. Minä taisin mennä tästä synnytyksestä jotenkin "rikki"... Mulla alkoi olla tosi outo ja alakuloinen olo kun odottelin sitä käynnistystä, alkoi ahdistaa tulevaisuus vauvan kanssa ja pelottaa, kun kaikki rutiinit menee uusiksi. Arki tuntui ihanan helpolta ja kummastutti miten voimakkaalta tuntui ahdistus muutosta kohtaan. Kuittasin kuitenkin koti-ikävänä ja synnytysjännityksenä, mitä varmaan isolta osalta olikin.

Nyt synnytyksestä 5 päivää ja vajoan hiljalleen alemmas ja alemmas synkkyyteen. Ahdistaa oma olo ja ahdistaa monet asiat, joita en kuitenkaan osaa oikein nimetä. Lapseni ovat ihania, ihana pieni vauvanikin on maailman rakkainta, mutta silti on jotenkin outo piilevä katumus. En ymmärrä miksi, vauva ja synnytys oli odotettu, eikä kolmas kerta pitäisi tuottaa enää mitään suuria yllätyksiä, elämä on melkolailla sellaista kuin kuvittelinkin aluksi.

Kuitenkin sisällä vain on iso paino, joku möykky joka koko ajan purkautuu ulos kyyneleinä. Ajattelen, että olen pilannut lasteni elämän tällä, että halusimme vielä yhden lapsen. Rakkautta heille riittää, eivätkä he vaikuta kärsivän mutta koen huonoa omaatuntoa siitä että en olekaan enää niin täysillä vain heitä varten kuin ennen. Emme saa enää koskaan takaisin lepposia kesäpäiviä, kun kolmestaan temmelsimme ja touhusimme pihalla, lähdimme ykskaks mansikanostoon jne.... nyt isommat ovat isän kanssa ulkona, kun pikkuien nukkuu sisällä. Tunnen itseni täysin ulkopuoliseksi, perheestä ja maailmasta. Kävin eilen kaupassa ja ahdistuin ihmisten läheisyydestä, siitä miten ihailevasti vauvaa ja lapsia katsottiin, hymyiltiin... tunsin vain riittämättömyyttä: "ihailette nyt, mutta ette tiedä kuinka väsynyt ja lopussa olen, en minä selviä tästä".

Olen nyt valvoskellut n 4 vuorokautta putkeen, nukkunut päivässä vain pari tuntia, kun vauva valvoo yöt ja nukkuu päivät. Väsymys on silti siedettävää tämän olon rinnalla, joskaan ei auta kuitenkaan tilannetta takuulla. Mies ei oikein osaa suhtautua minuun, kun vain itken, sanon että menin rikki (nytkin on vaikea kyyneliltä kirjoittaa). Se kysyy kuinka hän voisi korjata... enkä minä tiedä.

Pelottaa meneekö tämä ohi ajallaan, vai jäänkö tänne jonnekin syvälle sisälle? Haluaisin niin olla onnellinen ja nauttia vauvastani ja perheestäni kuten olen aina nauttinut. Rakastan elämääni ja en vaihtaisi mitään pois. Miksi sitten mulla on näin paha olla? Ja heti kaiken tämän perään huono omatunto siitä että tunnen tällaista, minä vihaan ajatuksiani ja itseäni, kun en ole vahvempi.

Anteeksi synkistelyni, mutta oli pakko saada johonkin siirtää edes murto-osa tästä rikkinäisyydestä...
 
JabbaTheHut :hug: :hug: :hug:

itsellekkin tuli tippa linssiin lukiessa kertomustasi. toivotan kauheasti voimia sinulle!!juttele neuvolassa tuntemuksistasi myös!toivottavasti edes pikkuisen helpotti kun sait tänne purettua oloasi.
yritä saada levättyä :hug:

ajatar&vekara 1vko 4päivää
 
Jabba TheHut voisko paha olo tunne että on rikki johtua synnytyksen jälkeisestä masennuksesta mulla itsellä oli ja on vieläkin vähän sama tunne kuin sinulla vaikka meillä vasta toinen lapsi mutta pyrin juttelemaan siitä neuvolan tätin kans ettei olo jää päälle ja se on helpottanut vähän synnytyksen jälkeiseen masennukseen saa apua kun vain uskaltaa sanoa ääneen ettei kaikki ole niin kuin pitäis
 
Heippa mammat!
Täällä sitä odotellaan koska tää ipana päättää syntyä... välillä supistelee ja limatulppaa tulee melkein jatkuvasti, tuntuu ettei se lopu ikinä! :x
Äiti soittelee joka päivä ja kysyy onko oloja, jestas en jaksais enää sitä kyselyä! :/
Tänään tarvis imuroida ja jos sitä vääntäis yhen piirakan ja maalailis vähän tuolla ulkosalla tota puuvajaa... Siinä olis tän päivän suunnitelmat...
Että ei muutakun heippa ja päivänjatkoja ja nyt menen hommiin!
-Kärsimätön heitsu&papu 40+1-
 
Hei, ja onnea taas uusista vauvoista!

Tuo Jabban kertomus kuullostaisi tosiaan synnytyksen jälkeiseltä masennukselta. Kannattaa pyytää esim. neuvolasta apua!

Tänään olisi sitten täällä SE SUURI PÄIVÄ. Jospa tässä elokuun aikana päästäis toimiin, vielä ei kyllä mitään merkkejä. Ei edes sitä limatulppaa näy eikä kuulu, esikoiselta meni 40+0 ja syntyi sitten 40+4. Toissailtana tulleet viimeeks isommat supparit, silloinkin olivat ihan liian lyhyitä, vaikka väli olikin sopiva 6min.

Eilen tuli mieletön leipomispuuska, oli vaan pakko mennä HETI leipomaan. Mies jo ajatteli, et jospa tää enteilis synnytystä, mut ehei. No, tulipa herkuteltua suklaakakulla ja appelsiinimuffinseilla!

Tekemistä pitäis taas keksiä... mieskin koko päivän töissä... boooooriiiing... |O

Hassua, kun toisilla on jo kuukauden ikäiset vauvat, suunnitellaan jo ristiäisiä ym. ite vaan koitetaan tappaa aikaa... eilen näin kaupassa paria työkaveria, olivat ihmeissään, että olen yhä yhtenä palasena (siellä oli kaikki taas niin varmoja, että synnytän ennen aikojani, mahan muodon takia) ja ihmettelivät myös, miten jaksan vielä näillä viikoilla käydä kaupassa. Ööö, itsestäänkös ne ruoat sieltä kotiin tulis? (ja siis mies oli mukana kuitenkin...)


Jospa sitä lähtis ulkoilee, pitkästä aikaa aurinkoinen päivä, tai ainakin äsken oli.


Hemuli 40+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiina80:
Jabba TheHut voisko paha olo tunne että on rikki johtua synnytyksen jälkeisestä masennuksesta mulla itsellä oli ja on vieläkin vähän sama tunne kuin sinulla vaikka meillä vasta toinen lapsi mutta pyrin juttelemaan siitä neuvolan tätin kans ettei olo jää päälle ja se on helpottanut vähän synnytyksen jälkeiseen masennukseen saa apua kun vain uskaltaa sanoa ääneen ettei kaikki ole niin kuin pitäis
Kovasti pelottaa että tämä olisi juuri sitä synnytyksen jälkeistä masennusta... voimat tämä olotila ainakin vie, ne viimeiset mitä rippeitä on jäljellä. Maanantaina terkkari tulee kotikäynnille, otan asian puheeksi silloin jos olo on edelleen sama. Pelottaa vaan sekin, että kukaan ei ota tosissaan. Parille hyvällä ystävälle olen asiasta yrittänyt puhua mutta he ovat ottaneet vaan sellaisen tsemppaajan roolin, että "hormonit ne vaan jyllää, pientä baby bluesia, kyllä se siitä". Mutta kun minä en ole tällainen ihminen, en ollenkaan synkkä tyyppi tai taipuvainen ylireagointiin. Olen pikemminkin sellainen muumimammamainen touhutäti, en tunne itseäni nyt yhtään tästä olosta.

Äsken katsoin telkkaa kun imetin, tuli joku synnytysohjelma ja se sai minut aivan tolaltani. Päällimmäinen ajatus oli vaan, että tuo onnen tunne on katoavaista, jotenkin ivallinen olo tuli. Vaikka viikkokausia olen tuijottanut innoissani synnytysohjelmia, kannustanut ja tippa silmässä fiilistellyt perheiden onnea. Niin nyt vaan puristi rintaa katsoa muiden onnea, kateellisena!?
 
neitiperho
Jabba muistathan että synnytyksen jälkeinen masennus ei katso ikää, ammattia tai muutenkaan ihmisen luonnetta. Se kun tulee niin tulee ja yleensä kuin salama kirkkaalta taivaalta. Mikä kuitenkin kohdallasi mahtava asia, tiedostat myös itse että olosi nyt huono ja masentunut ja sä PUHUT siitä. Joten hatun nosto sinulle, olet jo askeleen parempaan suuntaa. Varmasti helppoa ei sinulla nyt ole. Jos tunnet pärjääväsi maanantaihin terkan tuloon asti, hyvä. Jos kuitenkin vähänkin epäilyttää, ota yhteys päivystykseen. Yksi älä jää asian kanssa. Ja täytyy sanoa nyt ilkeesti ystävistäsi, että harmi kun eivät halua sinua ymmärtää, ystävät kuitenkin tärkeitä nyt. Ja vielä :hug:

Omaan napaan tai meidän napaan ei kummempaa. Eilen oli ihan outo päivä. Neiti nukkui ulkona kevyet 5tunnin päikkärit. Heräsi (siis herätin) siinä kuuden aikaan illalla ja sitten lähes jatkuvasti syötiin aina tuonne puoleen yöhön asti. Toki pieniä taukoja välissä. Hereillä siis vaan sitkeästi pysyi. Sitten puolen yön aikaan simahti vihdoin ja aamulla hieman yli kuusi herätti ensimmäisen kerran. Mahdoton neiti on. Unen lahjat varmaan äidiltä peritty...on edes jotain minultakin :D Muuten kun on niin isänsä. Oli eilen toiset tulevat kummit kylässä, joita nyt sitten ihan virallisesti kummeiksi pyydettiin. Vielä pitäisi sisko miehensä kanssa kylään pyytää ja sylikummeiksi pyytää.

Joka päivä vieraita ahkeraan käyny. Toisaalta ei haittaa yhtään, mutta onhan siinä aina pientä stressiä etukäteen että onhan kämppä siisti, mitä tarjoillaan jne. No mutta minkä sille mahtaa kun kaikki haluaa neidin nähdä. Itsekään kun ei tarpeekseen tytöstä saa =)

Neitiperho ja Iines

 
Puumerkin käyn minäkin jättämässä.
Ei ole vielä tarvinnut synnyttämään lähteä.

Jabballe :hug: ja jaksamista! Toivottavasti saat täältä meiltä palstalaisiltakin edes hieman apuja/tukea oloosi.
Meikäläisellä oli kyllä esikoisen kanssa 2005 sellaisia fiiliksiä, että jouduin hirveästi ihmettelemään miten toiset vaavin saaneet jaksoi ihastella onneaan ja iloaan, kun meidän arki oli vaan jatkuvaa vauvan huutoa, tissillä roikkumista, mun hikoilua, ei unta kellekään yms. Mun fiilikset meni itsellään ohi, mutta kyllä sitä apua kannattaa pyytää, jos tuntuu pahalta. Mieskään ei aina voi ymmärtää vaikka kuinka yrittää.

Jep, omaa napaa vielä sen verran, että alapäässä olen alkanut tuntea menkkamaista juilimista vähitellen enemmän ja enemmän. Ei varsinaisia supistuksia, mutta sellaista kipuilua. Luo uskoa siihen, että ehkä tää joskus tulee ulos! Sukulaiset ja tutut jo kovasti kyselevät myös täällä, että eikö se jo tule. No, kyselkööt, tulee kun tulee sitten.
Viikonloppuna ois siitä mukava, että mies on koko ajan kotona, ei tarttis töistä hälyytellä.

Jaksamista meille palstalla "roikkuville" vielä kans! :heart:

Hannnele 40+1
 
Jabba :hug:

Itselläni ei ole kokemusta (ainakaan vielä ) synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, mutta äidilläni se oli riesana jokaisen kuuden lapsen jälkeen. Hänen kanssaan olen aikoinani asiasta jutellut kun odotin esikoistani yksin ja pelkäsin että masennun eikä kukaan ole auttamassa... Äitini kehoitti ehdottomasti hakemaan neuvolasta, mielenterveyskeskuksesta tai mistä vaan apua ja VAATIMALLA VAATIMAAN sitä ja teeskentelemään vaikka jonkun paniikkikohtauksen tms. että sitä apua saa jos ei uskota. Ei saa jäädä kotiin märehtimään. En nyt viitsi tähän sen enempää äitini tapauksesta yksityiskohtia laittaa, mutta masennus voi syvetessään tehdä äidistä tahtomattaan vaarallisen itselleen ja/tai vauvalle... Siksi äitini kertoi taipumuksestaan jo synnärillä toisen-kuudennen lapsensa kohdalla ja neuvolassakin se tiedettiin ja hän sai apua heti. Ensimmäisen (eli mun ) kohdalla isäni oli onneksi paikalla oikealla hetkellä ja patisti äitini hakemaan apua kun tilanne alkoi riistäytyä käsistä...

Anteeksi jos kertomus oli ahdistava, mutta halusin vaan painottaa sitä kuinka tärkeää se avun saaminen on. Ja kun Jabba laitoit että pelkäät ettei kukaan ota tosissaan niin VAADI! Älä luovuta! Äitini kokemuksen pohjalta voin sanoa että ainakin täällä päin nuo neuvolan ym. tädit voi joskus olla aika sokeita ja noita vähättelijöitä löytyy... Älä niistä välitä. Itse tiedät että olosi ei ole normaali.

Ja vielä lopuksi: Masennus on aika yleistä synnyttäneillä, eikä tarkoita sitä että olisit huono äiti! Kun haet ja saat apua ongelmaan, niin sehän se kertoo siitä vastuullisuudesta ja rakkaudesta lapsiasi (ja myös itseäsi heidän äitinä ) kohtaan!

terv. Jennika1983 rv 41+5
 
http://www.geocities.com/miukumauku_2000/masennus.htm

Luin tuota linkkiä ja itkin aivan tolkuttomasti... ahdistaa myöntää, mutta on kuin kuvaus omasta tilanteesta, sekin että kaupassa ahdistuin silloin toissapäivänä totaalisesti... Yritän sinnitellä maanantaille, mutta en tiedä kyllä onnistunko. Tunnen olevani nyt totaalisen pohjalla, aivan yksin.
 
En ole palstalla kovin aktiivisesti kirjoitellut, mutta ahkerasti käynyt lukemassa kirjoituksia, varsinkin ennen pikkuisen syntymää. Kiitos kaikille korvaamattomasta tuesta ja vinkeistä odotusaikana. Nyt vaunuissa tuhisee jo 12 päivää vanha nyytti, joka äidistä on tietysti maailman suloisin. Poika päätti tulla maailmaan rv 39+0 joka oli vanhemmille täysi yllätys kun ajateltiin menevän varmasti yli. Pituutta oli 51cm ja painoa 3370g. Arki on lähtenyt sujumaan erittäin mukavasti vaikkakin totuttelua ja opettelua esikoisen kanssa paljon onkin. Laitan vähän synnytyskertomusta jos joku haluaa lukea tai saada positiivisia ajatuksia vielä odotusaikana.

Tulimme kotiin illalla ja kävimme pikaisesti saunassa (ainoa ässä jota kokeilin). Päivällä tosin kävin vielä pitkällä lenkillä, eikä mitään synnytystä ennakoivia tuntemuksia ollut. Saunan jälkeen menimme nukkumaan ja ehdin kuulla miehen hengityksestä tämän nukahtaneen. Käännyin toiselle kyljelle ja samantien lorahti reippaasti lapsivettä vuoteeseen. Säikähdin hieman ja sitten alkoi ihan hirveästi naurattamaan :LOL: sanoin miehelle että nyt taisi lorahtaa jotain muuta kun pissaa ja sitten alettiin molemmat nauramaan että eihän se nyt vielä voi tulla. Siinä puolisen tuntia pakkailtiin rauhallisesti tavaroita ja mietittiin että kyllä sitä pitää alkaa lähteä laitokselle. Tunnin päästä olimme synnytysvastaanotossa ja matkalla alkoivat säännölliset supistukset. Meidät olisi vielä laitettu kotiin mutta en halunnut lähteä koska supistukset tulivat niin tiheään ja voimistuivat koko ajan. Lääkäri tarkisti tilanteen parin tunnin kuluttua ja sanoi että kun kivut alkavat olla kovat niin pääsette synnytyssaliin. Siellä olimme tunnin päästä ja sain epiduraalin. se auttoi tosi paljon ja tunsin vain supistusten huiput. Sain rentouduttua ja mies nukahtikin hetkeksi. Reilun tunnin päästä olin täysin auki ja sitten odoteltiin ponnistamisen tarvetta kun epiduraali lakkaisi vaikuttamasta. 22 min ponnistamisen jälkeen syntyi reipas 9/9 poika, tosin pää poikittain mutta kuitenkin. Kokonaiskesto oli 7h 15 min, joka esikoista synnyttäneelle tuntui kyllä todella hyvältä kokemukselta. Kaiken kaikkiaan synnytyksestä jäi positiivinen mieli ja tikkejäkään ei tarvittu. Repesin hieman, mutta vähitellen alan olla palautunut.

Onnea kaikille muillekin vauvan jo saaneille ja positiivista mieltä vielä odottaville. Nyt imetyspuuhiin, joka sekin on jo alkanut tuntua oikein mukavalta =)
 
Tänään taas käytiin äippäpolilla tarkastuksessa ja maanantaina olisi sitten synnytys, jos ei sitä ennen synny. Tän kertainen lääkäri teki aika ronskin tutkimuksen, jos se vaikka avittaisi käynnistystä ja kotiin kun pääsin ja vessaan menin niin limatulppahan sieltä tuli ja aika veristä vuotoa, muutama veriklimppikin. Nyt juilii välillä aikalailla.

maanantainan on sitten kalvojen puhkaisu tiedossa, jos ei ennen sitä mitään tapahdu.
 
Heippa. tulin kertomaan että to 21.08 kello 17.19 syntyi pikkuinen tyttömme. Painoa tytöllä oli 2904g ja pituutta 48cm. Kotiuduimme juuri äsken.

Tulen jossain vaiheessa kertomaan lisää kunhan ehdin.

Ja nyt pikku neiti haluaa vissiin syötävää

 
Onnea mammat ja vauvat :flower: :flower: :flower:

Merkki tähän. Shoppailtu aamupäivä. Mukavasti supisteli, mutta loppuivat kotona. Kai se masu oli vaan huolissaan rahanmenosta... Säästäväinen mies, kun vielä pikkuyksiössäänkin viihtyy :D

Taysiin tekisi jo mieli :whistle:

Bonus 40+6 (huomenna taas viikot paukkuu, luulin ettei edes 39 mene rikki...)
 

Yhteistyössä