<3<3 ELOMASSUT ELOKUUSSA <3<3

Onnea kaikille vauvautuneille! :flower: :flower:
Edelleen yhtenä kappaleena, en kyl muuta oletakaan enää. Muutama supistus on aamusta tullu, mutta loppuivat lyhyeen! Parempi vaan ettei vielä tule vauva kun miehen sijainti on kyseen alainen, se kun saattaa olla missä tahansa etelä-suomessa keikalla!
Tää on kauheeta miettiä et koskahan se vauva tulee kun haluaissin miehen mukaan synnytykseen, mut kiva kun oon ensikertalainen niin noi supistuksetkin kyseenalaisia, saati et osaisin isännän kutsua kotiin oikeaan aikaan... etei käy niin et ku se tulee kotiin kauheel kiireellä ilmoitankin et ei täs tuukkaan lähtöä.... on tää kyl jostain ja syvältä :headwall: :kieh:

Anteeksi tilitys!!

Antsu ja pallomasi 39+4
 
Hirmuisesti onnea vauvautunelle! :)

Pikkuneiti kasvaa kohisten, eilen käytiin neuvolassa. Kuukaudessa painoa tullut melkein kilo ja pituuteen senttejä neljä, päänympärykseen myöskin. Mutta oikeastaan mitä lähdin kysymään oli että käytättekö oman maidon lisäksi korviketta, jos niin mitä merkkiä? Ja vitamiinitipoista, oonko ainut jonka mielestä vesitipat ( Jekovit ) tuntuu huudattavan jopa enemmän kuin rasvatipat.. :(

Viime yö meni pitkästä aikaa hienosti, pikkuinen ei herännyt kertaakaan huutamaan mahaa. Toissayönä olikin sellanen konsertti et huhhuh, pari tuntia huudettiin ja kovaa. Sattuu itseenkin kattoo kun pieneen koskee niin kovasti ettei meinaa henkeä saada huutojen välillä. :'( Kaipa tämä tästä, muuten menee hienosti - ainakin vauvan osalta. Hissi vaan on rikki niin ulospääsy on hankalaa, alhaalla ei mahdu rattaita säilyttämään kiitoksia alakerrassa sijaitsevan päiväkodin. Oh, well.

nuuris ja Veera päivää vaille 1kk
 
neitiperho
Heissan

Mistähän alottaisin sitten..Aloitettiin viikolla myös Jekovit-tipat ja todellakin meillä ne aiheuttaneet mahavaivaa välittömästi. Minäpä sitten samantien varasin ajan vyöhyketerapiaan. Ei nyt voi valittaa, että ihan hirveetä huutoa neiti pitäisi, mutta selkeästi levottomampi ja ei saa nukutuksi reppana. Terapeutti tuleekin nyt ensi sunnuntaina kotikäynnille ja sanoi, että kannattaa nyt jättää tauolle tipat ja palataan asiaan ensimmäisen hoitokerran jälkeen. Eilen en sitten tippoja antanut ja kappas, viime yö nukuttiin 23-04 ja 05-08. Joten ei mitään ongelmaa. Edelliset peri yötä kun herättiin kahden tunnin välein ja ei millään olisi nukahtanut, kuin omalle rinnalle.

Usein meillä noin muutenkin edelleen syödään. Välillä parhaimmillaan tunti väliä kun taas jo neiti syö nyrkkiään siihen malliin kun äiti vaan pitää nälässä :D

Jälkivuodosta Se alkaa vihdoin näköään loppumaan. Niukasti saattaa vielä tulla päivän aikana. Alakerta alkaa muutenkin olemaan jo parempi. Lenkillä olen kyllä käynyt kotiutumispäivän jälkeen välittömästi, mutta alkuun sain paikat vaan herkästi araksi sen jälkeen. En nyt vielä voi väittää että täysin kunnossa olisin, mutta normisti liikkuminen sujuu. Petipuuhat ei kyllä sitten yhtään vielä kiinnosta eikä uskalla ajatellakaan. Tikit kuitenkin alakerrassa edelleen ovat tallella.

Mutta sellasta. Jospa tää mamma alkaisi kuontaloaan muokkaamaan sen näköiseksi, että kehtaa ihmisten ilmoille mennä ja lähdetään neidin kanssa käymään mun työpaikalla näytillä. Josko samalla saisi siistittyä siellä oman auton. En ymmärrä kuka mun auton taas on sotkenu :p

Neitiperho ja "Iines" 2vkoa

Niin ja vielä onnittelut vauvautuneille!!Olin ihan tyhjäpäänä unohtaa onnitella. Niin ja huomenna meillä ensimmäinen neuvola, kivaa.
 
heippa! onpas moni saanut jo vauvan mahan paremmalle puolelle, onnea vaan hurjasti :D meillä vauva liikkunu tosi vähän tän päivän aikana, pari muljahtelua vaan.. :( ootteko muut käyneet herkästi synnärillä tarkastaan tilannetta?

leppis + masukki 40+6
 
Onnea kaikille vauvansa saaneille! :heart:

äiti lpr ja Annilia, minulla oli edellisestä lapsesta hiukan samanlaisia ongelmia tuon verenvuodon kanssa. Tosin totuus paljastui vasta kaksi viikkoa synnytyksen jälkeen. Jälkivuoto oli koko ajan runsasta ja siinä oli pieniä hyytymiä, kunnes kahden viikon päästä se alkoi olemaan todella runsasta ja isoja hyytymiä. Oman tk:n kautta kiiresti TAYSin ensiapuun ja sieltä suoraan leikkuriin kaavintaan. Synnytyksessä oli merkitty jälkeiset täydellisiksi, mutta kuinka ollakaan kohtuun oli jäänyt pala istukkaa.

Tuossa kaksi viikkoa synnytyksen jälkeen on jotain maagista. Nyt nimittäin sain tasan kaksi viikkoa synnytyksen jälkeen antibioottikuurin, kun sektiohaava ei ole mennyt kunnolla umpeen ja on alkanut märkimään. Totesin, että enää en synnytä, kun aina tulee jotain kremppaa itselle. Tämä saa nyt olla tässä.

Meillä poika syö yöllä melkein kellontarkasti 3 tunnin välein. Päivällä vaihtelee 2-4 tunnin välillä. Joku tuossa aiemmin kyseli onko muilla ollut ongelmia iltaisin maidontulon kanssa. Minulla on ollut nyt parina iltana samanlainen tilanne. Tuntuu, että iltatankkauksella ei maitoa riitä ja poika on ollut perin tyytymätön tarjoiluun. Onkin sitten saanut päivällä lypsettyä maito pullosta lisäksi. Ja aivan samoin minullakin on sitten yöllä rinnat aivan täynnä maitoa.

Alkuviikosta oli neuvola ja painoa oli pojalle tullut viikossa 140 g. Enemmänkin kuulemma olisi saanut tulla, mutta tuokin nyt riittää neuvolan tädin mukaan. Yksi ylimääräinen painokontrolli tuli kuitenkin ohjelmaan.

Laitoin profiiliin kuvan pikkujätkästä.

Säihke ja poika 2 vkoa 2 pvää

 
Heissan!!

Aika menee vauhdilla, niin ei kerkee ku aina vaa pikasesti lukeen teiän kuulumiset.
Ensiksi paljon onnea kaikille keillä nyytti jo sylissä on!!

Keskustelua ollu mm. verenvuodosta synnytyksen yhteydessä ja mulla meni ruhtinaaliset 3500ml esikoisen järkyttävässä imukuppisynnytyksessä ja nyt tässä sektiossakin tuli aivan liikaa verenvuotoa (1900ml) ja siitä syystä sainkin sitten seuraavana päivänä verensiirron kun ei voimat riittänyt muuten edes sängynlaidalla istumiseen..saati vauvan hoitoon.

Ja jälkivuotoa vieläkin tosin hyvin pientä, vaikka synnytyksestä jo 3,5vkoa. paikat ihan rohtuneena ku koko ajan käyttää sidettä.........josko se kohta jo loppuis kokonaan.

Ja meillä vauva nyt kahden viikon ajan syönyt ympäri vuorokauden 1,5-2 tunnin välein ja äiti alkaa olla aika poikki. Korvikkeen (semper) vauvaa oksentaa kaaressa pois ja tällä hetkellä kokeillaan josko nan sopisi vauvalle.. sitten luulisi helpottavan syöttövälejä kun pääsee korviketta antamaan lisäksi, jos löytyy vaan sopiva merkki.

Eipä tässä nyt ihmeempiä..nyt kahvinkeittoon kun kohta tulee vauvalle vieraita! Hyvää vointia kaikille tasapuolisesti!
 
jennika1983, paljon onnea pikkuisen pojan johdosta!! :heart: :heart:

Tänään on ollu ihan mahoton päivä ton esikon takia. Tekee IHAN KOKO AJAN pahojaan ja sotkee minkä kerkeää. En kerkee mitää muuta tehä, ku kerätä sen sotkuja, imettää tyttöä, siivota, imettää...Ja sit toi poika vaan nauraa mulle, kun koitan komentaa siivoomaan sotkunsa ja sotkee uhallaan lisää. Nyt on sen huone sen näkönen, ku ois pyörremyrsky siel käyny kääntymässä. Ja päätin jättää sen siivoomisen miehelle, ku tulee töistä. En jaksa! Huoh, rupee pikkasen kypsyttää ja vasta tokaa päivää oon yksin lasten kanssa kotona!! :headwall:

Ja maitoa ei meinaa tulla kunnolla. Huomasin jo eilen illalla, että tissit on ihan lötköt ja tyhjän tuntuset. Oli pakko antaa yötä vasten korviketta pikkuselle, ku sai rinnalla hirveet raivarit, ku imi ja imi ja mitää ei tullu. Ja yöllä kun heräs kolmen aikaa syömää, oli rinnat vieläki ihan tyhjän oloset. Aikasempina öinä ne on tossa vaiheessa jo vuotanu läpi liivinsuojien. :(

erittäin turhautunut HooÄs
 
Onnea taas vauvautuneille!!!!

Rintatulehus onko kellä ollu?? miulla tänä aamusta aristanu toinen rinta tuolta alapuolelta ja taitaa vähän punottaakin.. ei siellä mitään muhkuroita tunnu, eikä kuumetta ole, eikä se rinta hirveen täysikään ole.. se on miun tyhjempi rinta :D . Kävin vaan netistä lukemassa että jos imettää ja vaihtaa asentoo, ym.. ni ei välttämättä pahene?? Neuvoja kiitos??!!

Hooässälle tsempit maidon ja turhautumisen kanssa.. toivotaan että on joku hetkellinen häiriö!!

miulla tulee maitoo, mutta fiilis on muuten paska, ei vauvan aiheuttamaa, vaan raha/työhuolia ihan kunnolla.. ei viiti täällä purpattaa mutta ärsyttää ku ei saa kunnolla nauttii vauvasta, ja on ite muutenkin nyt "alkuväsyny", ni sit tulee vielä ylimäärästä stressiä..
 
:wave: Taas!

Ja onnea tosiaan muillekin vauvatuneille!!

Katsotaan ehdinkö mitään kirjoittaa ennen kuin poitsu tuolta huutelee :) Meillä ollaan tissillä n. 4 tuntia putkeen ja sitten nukutaan 20 min tai 30 min.... huoh... No, pojalla ikää sen verran vähän, että ei voi moittia. Mulla ei maito noussut esikostakaan, joten ei kai sitten tästäkään (siis sillai selkeesti noussut, tuli sitä kuitenkin). No, ei vielä voi luovuttaa, katotaan nyt ensi viikkoon asti ainakin ennen kuin annetaan lisämaitoa (sairaalassa tosin sai pari kertaa).

Niin, meillä oli aikast hurja synnytys. Esikkoa tehtiin se reilut 20 tuntia, joten maanantaina 25.8, kun suppareita tuli pari aamulla, en voinut kuvitellakaan, että lähes samana päivänä on lapsi sylissä.
Klo 15.30 kävin siis vielä neuvolassa ja sen jälkeen lähdin autolla hakemaan miestä töistä. No, suppareita tuli n. 15-20 minuutin välein, mutta eivät olleet millään lailla tuskaisia. Illalla n. 19 aikaan alkoivat välit lyhetä 10 minuuttiin ja vähän vaille 23 soitin synnärille, että pitäiskö tulla näytille. Totesi täti sieltä, että otat vaikka 2 panadolia ja kärvistelet vielä. Juu, ehdin ottaa ne Panadolit ja sitten menikin vedet. Soitettiin esikolle isovanhemmat hoitajiksi ja jäätiin odottelemaan heitä (matkaa n. 15-20 km).
Kylläpä supparit yltyi saman tien. Pitelin miestä kädestä ja välillä jo soitettiin isovanhemmille, että missä kohdin ovat tulossa. Seistiin ulkona valmiina odottamassa, kun kaarsivat pihaan ja hypättiin autoon. Meikäläinen aivan tuskissaan. Supparia koko ajan, ehkä 10 sekuntia välillä taukoa. 23.45 lähdettiin kotipihalta ajamaan Taysiin ja poika siis oli ulkona 00.07. Kaikki meni onneks tosi hyvin noin muuten, poika sai 9/9 pistettä ja voi heti mainiosti. Näin jälkikäteen naurattaa toi tilanne. Mies ei tietenkään voinut ajomatkalla käsittää, että syntymä on noin lähellä (no en oikein itsekään). Mä kiljuin suoraa huutoa ja pidin sitä kädestä kiinni ja kun auto kaarsi parkkipaikalle, meikäläinen juoksi sisään sairaalaan (tädit oli pyörätuolilla vastassa, mutta vaihtoi sänkyyn, kun hokas mistä kyse ;)), sängyllä veivät mut hissillä kerroksiin ja hyvä, että ehdittiin housut mun jalasta ottaa, kun poitsu jo parkaisi.
Uskomatonta mutta totta :)
Mies palas vielä saman yön aikan kolmen maissa kotiin, jossa isovanhemmat tietysti aatteli, että mies passitettiin takaisin kotiin odottelemaan synnytyksen käynnistymistä. No, mies tokaisi, että poika tuli :)
Huh!

Eilen siis jo kotiuduttiin ja ekä yö takana. Esikko reppana oli yöllä ihan ihmeissään kun vauva itkeskeli. Totes esikko miehelle välillä, että "sano isi vauvalle, että on hiljaa...". No, kaikkeen kai tottuu...

Nyt on meillä nukuttu 30 min! Jee, kohta varmaan parkaistaan.

Niin, se vielä, että vaikka poika tuli nopeesti, sain vain 1. asteen repeämän ja 3 tikkiä. Vähemmän kuin esikosta. Olo on muutenkin jo tosi hyvä (väsyttää tietty toi imetys), ihan kuin ei olisi synnyttänytkään. Ja mikä ihanuus, turvotus kasvoista on häviämään päin!

Nyt muihin puuhiin, kun vielä kerkiän!

Kaikille kärvistelijöille vielä :hug:

Hannele ja poitsu 2 päivää
 
Paino: Mulle tuli raskausaikana painoa yhteensä jotain 24 kg. 12 kiloa niistä jäi laitokselle ja toiset mokomat pitäis vielä jollain saada pois, huoh. En ota mitään stressiä!!! Lähtee jos on lähteäkseen.

Vauva-arki: Vauva syö päivisin jotain 1-2,5 tunnin välein. Öisin taas 2-4 tunnin välein. Nyt pienelle on tullut lujaa masu kipeäksi, kun mä sain itelleni 10 päivän lääkekuurin poskiontelo- ja korvatulehdukseen. Nyt on eka levy syöty ja eilen alkoi neidin takkuaminen. Koko päivän oli hereillä ja huusi ja kitisi, sekä söi välissä jotenkin tissiä. Pieniä torkkuja otti ja sylissäkään ei meinannut rauhoittua millään. Hain eilen apteekista Reladrops-tippoja, jos niistä nyt on mihinkään. Vitamiinit pitäis aloittaa tulevana maanantaina, mutta maalaisjärjellä ajatellen siirrän sitä ainakin viikon, pari vielä eteenpäin. Niistä tulee lisää masuvaivoja, joten ei kaikkia yhtä soittoa. Pelkällä rintamaidolla onneksi mennään, lopulta!! Sairaalassa ja kotona sai reilusti lisämaitoa suuren kokonsa vuoksi ja kun maito ei ollut vielä kunnolla noussut tisseihin, niin eihän pientä voinut nälässä pitää. Nyt on muutama päivä menty pelkällä rinnalla joka olikin tavoitteeni.

Vauvan paino: Syntyessään neiti paino 4130 g, alimmillaan sairaalassa paino oli 3980 g ja kotiinlähtöpäivänä 3990 g. Noin 4-5 päivää kotiintulostamme neuvolatäti kävi kotona ja neidillä tuolloin (tasan viikon ikäisenä) oli painoa jo 4210 g.

Ristiäiset: Me pidetään ne 20.9. Kauhee stressi vain on, että missä helkutin välissä mä meinaan niihin leipoa, kun vauvalla on nyt tuota masuvaivaa ja takkuamista?? Kun ei se suostu nukkumaankaan päivällä juurikaan. Mies on vasta illalla viiden jälkeen kotona eikä siinä kyllä mitään pullia paljon ehdi leipoa.

Nimet: Vauvalle on jo nimet valmiina, ollut jo ennen syntymää eikä ne vaihtunut siitä!! Meille tulee vain kaksiosainen nimi kuin muillakin. Ite en tykkää kolmiosaisista nimistä.

Synnytyksen kestoksi mulle tuli n. 9,5 tuntia. Säännölliset supistukset alkoi yöllä 01.50 ja neiti syntyi 11.26.

Kauppareissu vauvan kanssa: Laitokselta päin meidän oli jo pakko piipahtaa kaupassa, kun mä tarvitsin uudet imetysliivit. Reissu meni hyvin. Toisen kerran käytiin kotona ruokakaupassa vauvan ollessa muutaman päivän ikäinen. Seuraava kauppareissu tuleekin jo taas huomenna. Meillä oon minä joka hoitaa ruokaostokset.

Jos siirrytään sinne vauvapuolelle, kun kaikki on suurinpiirtein synnyttäneet, niin tyhmänä kyselen, että MITEN sinne pääsee ja missä se on???

upp3: Itse oon kolmen edellisen lapsen aikana käyttänyt Nan-maitoa ja niin tämä neljäskin sai sitä muutamana kotopäivänään. Jostain oon kuullut tai lukenut, että Nan-maito vastaa enemmän rintamaitoa ja on näin ollen vatsaystävällisempi kuin esim. Tutteli. Tutteli ei oo meidän lapsille kenellekään sopinut. Tuli aivan sairaan kovia vatsavaivoja.

Petipuuhiin synnytyksen jälkeen on ruvettu aika vaihtelevasti. Jonkun aikana oon siihen ollut jo valmis heti kotiuduttuamme sairaalasta ja jonkun aikana on mennyt muutama päivä ja muutama viikko. Saas nähdä miten nyt käy. Ei kyllä yhtään vielä huvita nuo hommat :LOL:

mammaliini83: Perheellesi suuren suuri :hug: ja paljon jaksamista tulevaan. Toivotaan, että ei olisi mistään vakavammasta kuitenkaan kyse.

Menetin verta synnytyksen jälkeen 1050 ml. Aina kun sängyllä vähänkin liikahti, niin verta lorahti kuin aisaa ja mahaa painaessa lorahti kans oikein kunnolla. Suihkuun pääsin salissa kätilön avustamana kuitenkin ja sen jälkeen mä palelin ihan sairaasti. Kätilö joutui mut pukemaan, kun en kylmyyttäni itse siihen kyennyt ja talutti mut takas sänkyyn. Sain päälleni lämpöhuovan ja tärinä lakkasi vasta yli puolen tunnin päästä. Miehelle jo huolestuneena sanoin, että nytkö mä kuolen. Olo oli kauhea ja pelotti.

Niin joo, kyllähän mulla kotona jo toinen tissinpääkin ehti mennä verille. Pumppasin siitä kaks päivää ja yöt ja rintakumin kans aloittelin varovasti. Hyvin on toistaiseksi rinnat taas kestäneet. Kauhea imuote vaavilla vain on, että sattuu välillä aivan sairaasti, kun se ottaa nänniin kiinni ja ne ensi-imut on ihan hirveitä. Sitten se kipu onneksi hellittää.

Serkun tyttöystävälle syntyi maanantaina poika!! Ikäeroa vauvoillemme piti tulla noin kuukausi, mutta ei tullutkaan kuin tasan viikko!!! Meidän neiti kun päätti tulla maailmaan 11 pvää myöhässä ja serkun tyttöystävän vauva tuli viikkoa ennen H-hetkeä maailmaan.

Meille on tuolle 2,7 vuotiaalle tullut parvorokko, tai lääkäri oli laittanut sen papereihin kysymysmerkillä. Punaisia läiskiä on maha, selkä ja kainalot täynnä. Naamassakin oli pari pientä läiskää, jotka jo lähteneet pois. Kutinaan määrättiin Zyrteciä vai mitä se nyt oli, sitä allergialääkettä. Se on tarttuvaa ja yleensä tarttuu kaikkiin perheenjäseniin. Vauvalle siitä ei pitäisi kuulemma olla vaaraa. Että näin ne sairaudet meidän perheessä jatkuu flunssan ja oksennustautien lisäksi :headwall:

Kaikille vauvansa saaneille oikein paljon onnea!!!

Kärvistelijöille paljon tsemppiä ja voimia tulevaan synnytykseen!

Tatjana80 ja prinsessa 1 vko 3 pvä
 
Hei teille kaikille! Ja kiitos lohtuhaleista!!!! :heart:

Ollaan nyt espoossa mummolassa ja eilen tehtiin Meilahden reissu. Parempia uutisia saatiin. Vauvalla ei ole se tauti mitä epäiltiin, eli niitä kasvaimia mutta löytyi toinen mikä ei ole niin vakava mutta seurantaa vaatii ja kontrolleja koko loppuelämän. Harvinainen tämäkin. Yritän juuri netistä ettiä tietoa mutta ei tunnu löytyvän. Tai kaikki on lääkäreille tarkoitettuja sivuja ja vaatii salasanan. Mutta eiköhän sitä tietoa saada sitten neuvolasta tai lääkäreiltä kotopuolessa.

Reissu olikin lyhyt, tunnin vaan kun olimme varautunut koko päivän reissuun. Mutta hyvä näin! Tauti tulee vaikuttamaan ainakinvauvan vasempaan silmään ja se saattaa alkaa karsastamaan jossain vaiheessa ja ilmeisesti osittain ei näe sillä. Aika näyttää mitä muuta tautiin liittyy ja mikä on näkökyky. Mutta huojensi se että kasvaimia ei ole ja ei tarvi alkaa rankkoja säde ym hoitoja. Reppana pieni on niin hentoinen muutenkin niin miten lie olis kuihtunut rankkojen hoitojen alla.

Oon ihan pihalla teijän jutuista kun oma elo tälläistä mutta sen mitä ehdin tuos silmäillä niin ainakin D-vitamiinitipoista ootte puhunut. Meillä on vauvat saaneet hyvin vähän tippoja kun ne vaikuttaa mahaan, tai oon antanut epäsäännöllisesti. Sitten kaks vuotiaana saa alkaa antamaan Sanasolia ja se on ollut parempi. Nyt sain vauvalle Jekovit-tipat mutta en ole aloittanut vielä kun neuvolasta sanoi että ootetaan että saadaan limaisuus ja alkuhankaluus syömisen kanssa ohi niin sitten. Mun sisaruksille on tipat tehneet kans mahavaivat ja ei olla juuri tippoja saanut, vielä ei ainakaan kenelläkään ole mitään vaivoja ilmennyt. Hyvähän niitä olis antaa se mitä ohjeistus on mutta sitten vauva huutaa selkä karrella niin ei sekään kivaa oo.

Sain viime yönä nukkua ihan kivasti kun vauva söi yhdeltä ja sitten kuuden pintaan, sen jälkeen alkoi itkeskellä ja vaari nousi vauvaa hoitamaan ja mummukin pian. Sain ite nukkua päälle kymmeneen!! Meillä yöt menee tyyliin joka toinen nukutaan paremmin ja joka toinen huonosti. Sunnuntai maanatai välisenä yönä nukuin 06.00-08.00 ja sen jälkeen käytiin siellä sairaalassa jolloin saatiin lähete helsinkiin. Univelkaa alkaa olemaan mukavasti ja mä tarvin unta lähes kellon ympäri normaalisti.

Onnea munkin puolesta kaikille vauvan saaneille!! :flower:

Pää lyö tyhjää mutta palailen taas kunhan kotiudutaan (luult sunnuntaina). Nyt syömään kun alkaa curryn käry haihtua alakerrasta (anoppi teki riisiä ja kanaa ja kyllä mua yököttää tuo haju kun oon allerginen! ).

Voikaahan hyvin ja toivottavasti viimesimmätkin alkaa pian jakautumaan!! Tsemppiä teille synnytykseen!

Tällä-hetkellä-suht-hyvin-jaksava-Mammaliini ja tuo-jo-paljon-kokenut-Pikkunyytti 17pv
 
Kosteuspyyhkeistä vielä: mä oon kans käyttänyt niitä paljon ja neuvolasta sanoikin että ne on hyviä varsinkin kun on kuivaihoinen vauva, vesipesu kuivattaa lisää. Meillä tytöllä on lähtenyt nahkaa joistakin kohista tai siis iho hilseilee. Ja samoin kosteuspyyhkeillä saa pikapesun tehtyä muuallekkin.
 
Hieno kuulla mammaliini että ei ole kaikista vakavampaa teidän vaavilla!!!

Vauvapuoli on tuolla missa on noita keskustelu otsikoita, siis nyt ollaan Kaksplus-keskustelut> Odotusaika> Elomassut.. ni se vauva puoli on sit tuolta kaksplus keskustelut osion alta Vauvat 0-12kk. Tulikohan tarpeex epäselvästi :D
 
mammaliini83 Kiva kuulla kuulumisianne. Varmasti helpottavaa ,kun ei kasvaimia ollut.

Onnea taas kaikille vauvan saanneille. :flower: Kiva lukea noita synnytyskertomuksia!!

Täällä molemmat tytöt päiväunlla. Vauva kylläkin tuolla kehdossa ähkii siihen mallin ,että pian heräilee syömään. Meidän esikko täyttää tänään 2 vuotta ,mutta kemut on vasta huomenna. Mummo ja pappa tulee aamusta hoitamaan tyttöjä niin mä voi siivota. Itse leivon vaan piirakan ,kun mun äiti leipoo kakun ja anoppi tekee suolaiset piirakat. Sama työjako tulee olemaan ristiäisissäkin ,joten ei tarvitse niitäkään stressata.

Meillä ei ole vielä aloitettu D-tippoja. Lasten neuvolan täti tulee maanantaina kotikäynnille niin hän tuo silloin tipat. Jekovittiä varmaan niin kuin on esikoinenkin saannut. Toivottavasti ei paljon vatsavaivoja tule. Nuo tipat on kuitenkin niin tarkeitä antaa ,kun nykyisin jo aikuisillekin suositellaan D-vitamiinlilisää talvisin. Mikseihän niitä ole saatu kehitettyä paremmin siedettäviksi? :/ .

Kävin tänään hierojalla. Kyllä oli ihanaa parin kuukauden tauon jälkeen. Selkä oli mennyt aikalailla kieroksi raskausaikana, mutta niskat suht hyvässä kunnossa tai sillee normi jumissa. No selkä varmaa korjaantuu pian ,kun nyt reippaat kävelylenkit sujuu jo lähes kivuitta ja pian pääsee taas ratsastamaan.

Jospa siivoilisi vähän ja joisi vaikka kupin kaffia rauhassa ,kun ei tuo vauveli herännytkään.
-Poni ja vauva 2vk5pv
 
Piiitkästä aikaa täällä!
Onnea vauvautuneille!!!

Tänään oltiin tytyn kanssa ekaa kertaa lastenneuvolan puolella. Hienosti tyttö kasvaa, painoa nyt 3vk3pv ikäisenä 3990 g ja pituutta 54.8 cm (syntymämitat siis 3160 g ja 51 cm). Tissimaidolla siis mennään, josta olenkin erityisen ylpeä kun pojan kanssa homma alkoi takkuamaan jo pian imetyksen alettua. Nyt sujuu hyvin!

äiti lpr kyseli rintatulehduksesta. Minulla oli esikoisen aikaan rintatulehdus, se alkoi juuri niin että rinta kipeytyi ja siihen tuli punainen tosi kipeä kohta. En itse saanut sitä "tukosta" poistettua joten kuumetta tuli ja paljon. Eikun lääkäriin hakemaan lääkekuuri.
Nyt tytön aikaan minulle tuli myös maidon noustua tuo punainen kipeä kohta rintaan, mutta sain sen itse hoidettua. Vauvan imiessä rintaa painelin ja hieroin tuota punaista kohtaa, samoin lämpimässä suihkussa. Yhden päivän se siinä oli kunnes hävisi...

D-tipat aloitettiin eilen, vielä en mitään niistä johtuvista masuvaivoista osaa sanoa kun tytöllä on niitä ollut ihan kivasti nyt muutenkin viime päivät...

Tytöllä ruoka-aika joten -->
 
heipat täältäkin.
vauveli nukkuu sylissä joten ei jaksa kovin pitkästi kirjotella yhdellä kädellä.:D

täällä vauva aloitti eilen "pienen" tankkauksen, syö tuplasti isompia annoksia kuin aiemmin, eikä oma maito taho riittää :( ei hän kyllä tissistä syö koskaan masua täyteen (saa hirveen raivarin eikä viiti huuattaa) joten pullosta on annettu lypsettyä maitoa. äsken piti antaa nania lisäksi viel.. masuvaivoja on ollu jonku verran nii haettiin tänään apteekista cuplaton-tippoja.. huomenna pitäs alottaa jekovit..

itse en oo voinu kovin hyvin, baby bluesia pukannu.:( jännitän hulluna vauvan hoitoa, ruoka ei maistu ja yökkäyttää, ja voisin nukkua koko ajan, itkettää ja on alakuloinen olo joka toinen päivä.. onneks juttelin eilen asiasta neuvolatätin kans, nii sieltä saan apua jos tää pitkittyy tai pahenee..

nyt hän heräilee -->
 
onnea vauvautuneille

äiti lpr kyseli vauvojen ruokailusta.meillä ruoka-ajat ovat kaikkea 1-6tunnin väleillä.ensimmäisen viikon vauva nukkui yöllä jopa 6h putkeen,mutta nyt viimeisen viikon aikana pisimmät yöunet ovat olleet noin 4-5 tuntia.

Hooäs kyseli jälkivuodosta. itellään synnytyksestä nyt reilu pari viikkoa ja jälkivuoto enää todella niukkaa. (onneksi)

eilen oli tytöllä neuvola.hienosti oli kasvanut +390 grammaa viikko!! eli meni tytsällä neljä kiloa rikki! =) tyttö voi hyvin,mutta itselleni nousi viime yönä kuume..jo pari päivää oli ollut kovia päänsärkyjä ja nyt sitten oon kuumeessa.höh.

kuinkas paljon teidän synnyttäneiden vauvat valvoo?meidän neiti saattaa välillä olla lähemmäksi neljää tuntiakin putkeen hereillä.(ei siis kiukuttele,vaan on vaan sylissä ja tuijottelee =) )

d-vitamiini tipat aloitettiin eilen, (päivän myöhässä,kun ne meinaa unohtuu niin helposti) ja en vielä ainakaan oo huomannut,et lisäis neidin massuvaivoja..

mammaliini83 kiva, kuulla ettei ollut syöpää!!nyt saat paremmin varmasti nautittuakin vauva-ajasta! =)

raskauskiloista raskauden aikana tuli vajaa 12 kiloa, ja kaikki on nyt lähteneet!! =) ei kyllä haittaa vaikka vielä lähtis pari kiloa.. :whistle:

hyviä vointeja kaikille mammoille,masuille ja vauvoille!

ajatar&vekara 2vko2päivää
 
Pikaseen tulin ilmoittamaan että meille syntyi prinsessa maanantaina 25.8 klo 13.38. Pituutta neidillä oli 50cm ja painoa 3660g. :heart: Tänään kotiuduttiin. koitan malttaa tulla joku päivä lueskeleen ja kirjotteleen synnytyksestä!

Ja jos joku vielä kärvistelee mahan kanssa, meillä auttoi yks ässä nimittäin SULKAPALLO!! :LOL: Sunnuntai iltana koitettiin pikkasen aikaa miehen kanssa pelailla sulkkista ja maanantaina typy syntyi, kannattaa siis kokeilla :LOL:
 
Onnea taas synnyttäneille!!! :hug: :flower:

Ja ihana kuulla mammaliini83, ettei teidän vauvalla ollutkaan mitään vakavaa!! :hug:

Upp3: Paljon voimia ja jaksamisia oman olosi kanssa!! :hug: Tuo epävarmuus on mulle hyvin tuttua, varsinkin ensimmäisen lapsen kanssa.. koko ajan jännitin, että saako vauva tarpeeksi ruokaa ja sitä kyllä mietin nytkin tän tytön kanssa. Esikon synnytyksen jälkeen olin pitkään myöski tosi herkkä, kaikki itketti jne. Nyt onneksi menny paremmin.. toivottavasti sinullakin helpottaa oma olo pian ja voit nauttia vauvasta enemmän! :hug: Kannattaa tosiaan puhua omasta olosta esim. neuvolassa, ni ei pääse tilanne pahenemaan..

äiti lpr kyseli rintatulehduksesta: Mulla on ollut jo yks rintatulehdus nyt imetysaikana ja se vaati ihan lääkekuurin. Tuli just sellanen punoittava ja kipeä kohta rintaan ja pikkuhiljaa kipu vaan paheni ja nousi kuume. Sitte lääkäri määräs antibiootit mitkä auttoi, mut pian tuli toinen pahkura saman lääkekuurin aikana. Kokeilin kylmiä kaalinlehtiä rintoihin, suihkua yms. mut ei auttanut. Mut tässä vinkki, jolla ainaki minä sain lopulta tukoksen aukenemaan: Kastelin pyyhkeen kuumalla vedellä, laitoin sen pakastepussiin jottei joka paikka kastu ja laitoin sen rinnan päälle, samalla hieroen pahkuraa sen pyyhkeen läpi. Kuumuus auttoi ja ainaki mulla tiehye aukes pian. Sitte kävin vielä kuumassa suihkussa, missä vielä hieroin rintaa. Kannattaa siis kokeilla, ettei pääse pahenemaan!! Ja tosiaan, lypsää kannattaa usein ja imettää, vaikka se sattuukin!

Ristiäiset on päätetty pitää parin viikon päästä sunnuntaina ja tänään sain varattua papin. Kauhea ressi nyt jo leipomisesta yms. mut onneksi anoppi ja miehen sisko aikoivat auttaa ja voileipäkakun tilaan valmiina! Eli eiköhän ne siitä järjesty :)

Voimia vielä odottajille, toivottavasti saatte pienokaisenne pian maailmaan! :hug:

Annilia & Nuppu 1kk ja 4pv. :heart:
 
Onnea kaikille vauvan saaneille!!!

Tuntuu jotenkin oudolta lukea teiän kertomuksia vauvan kans olosta ja aatella et se on itellekki jo kohta todellisuutta.. tuntuu jotenki niin kaukaselta vielä.

Kiitos kaikille ihanista synnytystarinoista toivottavasti se olis itelläki jo kohta edessä..

Soitin tänään synnärille kun tuntu vaan ettei toi vauva ota kauheesti liikkuakseen. Ensin mut otti vastaan tosi kurja kätilö, oli et ei sen vauvan aina tarvii liikkua, et olisit nyt vaan ollu kotona ja laskeskellu vie vaan niitä liikkeitä.. No pisti sit käyrille ja valitti siinä kun on ollu niin hirveen kiire päivä koko päivän.. no kuiteski vauva alko samantien liikkuun ku saatiin käyrät paikoilleen, ei vissiin tykkää olla sidottuna :LOL:

Lääkäri otti mut sit vielä vastaan ja sano et käyrät näyttää ihan hyviltä ja vauva näyttäis voivan ihan hyvin. Teki sit viel sisätutkimuksen, olin yhdelle sormelle auki ja kohdunkaulaakin viel 1,5-2 cm jäljellä. Olin aika pettyny, jotenki toivoin et olis pikkasen edistytty enemmän. Lääkäriki totes et ei tää vauva kyl viel tänää synny ja kehotti harjottamaan miehen kans kunnolla seksiä, ainakin pari kertaa päivässä :eek: olipas siinä sopivaa juttua lääkärille.. :/

No maanantaina sit yliaikais kontrolli, toivotaan et siellä sit jo annettais se käynnistysaika ja ois tuol alakerrassa jotain edistystä tapahtunu... huoh... odottavan aika on tosiaan pitkää..

leppis + maha asukki joka ei oo päättäny tulla ennen jouluu maailmaan
 
Sone
Upp3: Mie itkin monta viikkoo putkeen esikoisen synnyttyä ja jännitin koko ajan!!! Se alku oli ihan hirveetä, mut siitä se sit pikkuhiljaa lähti , ristiäisten jälkeen jo helpotti! Nyt on kans välillä sellanen olo et jännittää , iltaisin oikeestaan. Pelottaa et millon tää alottaa ne itkut ja huudot niinkun esikoinen jo laitoksella ollessaan. Mutta huomattavasti rennommin nyt osaa jo ottaa. Siun kantsii vaan hankkia muuta puuhaa ja ajateltavaa siihen lisäks, ettet vaan koko ajan mieti ja jännitä vauvaa. Miulla ainaki se autto. Tän kakkosen kaa on nyt tietty erijuttu kun tuo esikoinen pitää kiireisenä jos ei muuta.

Yritä hei kuitenkin syödä vaikka ei maistus ja yököttäs että pysyt maidossa, ja huonoruokasuus lisää vaan siun pahaa oloa... Miulla oli ihan sama juttu esikoisen kaa.. Ja sit loppupelis en edes uskaltanut syödä juuri mitään kun tuntu et kaikesta tulee vauvalle vatsavaivoja. Laihduinkin tosi paljon sillon vauva-aikana.

:hug: Usko pois, kyllä se siitä alkaa helpottaa, otat vaan yhden päivän kerrallaan!!!!
 
Onnea taas vauvautuneille =) !!!

Ja Upp3lle, halit ja tsempit! Kyllä sie oot kuitenkin se kuka oikeesti osaa parhaiten hoitaa sitä omaa pientä!! Yrität vaan just syyä ja puhua asiasta, ni eiköhän se siitä!!

RINTATULEHUS MAIDOSTA voiko sitä pullootta ja pakastaa ihan normaalisti?? ja eikö ton pakastuksen voi tehä ihan tavis pakastepusseihin??

Nii ja hereillä olosta mein neiti on jo ihan kivoja pätkiä yläällä, tänä aamuna jäi 8 jälkeen hereille ja kävi nukkumaan joskus 10-11 aikaa ja sit uudestaan hereille iltapäivällä ja oli n. 3-4 h ylhäällä, muutaman minutin tirsat tais ottaa välillä :D saa nähä miten nyt illasta käy, onko vielä 3. hereillä olo ennen yö unia!!

äiti lpr ja nöppöskä edelleen 11vrk
 

Yhteistyössä