<3 <3 MARRASKUUN massukat 2011 HEINÄKUUSSA <3 <3

moikka,

täällä vietetty taas eilen aikaa kättärillä... tuli sit ti iltana taas vuotoa :( soitin asiasta eilen neuvolaan, jotka ohjas heti soittaan kättärille ja siellä pyysivät näytille. tekivät paljon tutkimuksia ja mitään hälyttävää ei tullut esiin. vauvalla on kaikki hyvin, istukka siisti, kohdunkaula kiinni jne. eli vuodot tulee kai emättimen limakalvoilta tai kohdunsuulta joko bakteeriepätasapainon tai sit ihan vaan kuivien/herkkien limakalvojen takia. jäi ihan suht luottavainen olo, mut kyllä silti vähän huolettaa ja jos näitä vuotoja tulee lisää, niin se on sit melkein heti taas keikka kättärille. taitaa tulla siis tästäkin raskaudesta samanlainen kuin edellisestä, että saa huolehtia vauvan hyvinvoinnin puolesta ja ravata kättärillä alvariinsa :| mä niiiiin vaihtaisen tän huolen vauvan voinnista milloin tahansa johonkin omaan "vaivaan", kuten selkäkipuihin, suonikohjuihin, raskausarpiin, alhaiseen hemoglobiiniin tmv, jos vain sais mielenrauhan siitä että vauvalla kaikki ok!! väliin tuntuu ettei jaksa enää huolehtia yhtään, kun koko alkuraskauskin oli yhtä pelkoa ja vuotoa.

noh, jospa sitä osaisi taas alkaa suhtautua asiaan ja tottuisi tähänkin... ainakin on ihanaa kun tuntee vauvan muksautukset ja masu kasvaa :heart: musta on todellakin ihanaa olla raskaana kaikesta huolimatta =)

diinu kiitos tyttölupaus-päivityksestä etusivulle :flower: pitikin laittaa siitä yv, mut ehdit päivittää ennen :)

raapale hyvä vinkki tuo tukisukat, kiitos! voisi itsekin hankkia ja kokeilla toimiiko levottomiin jalkoihin.

varvas82 kuulostaapa kurjalta :( toivottavasti oot saanut hyvät lääkkeet ja toivut nopsaan.

onko teillä unet muuttuneet? mua oikein huvittaa kuinka villejä ja älyttömiä unia näen heti, kun silmäni kiinni pistän. ihan kuin olisi leffassa :D muistelen että viime raskaudessa oli samanlaista, että varmaan saa taas "kiittää" raskaushormoneja. nukkuminen muuten on helpottunut (kärsin väliin erittäin pätkittäisistä unista), mutta en pääse ajoissa illalla sänkyyn, herään yöllä 1-2 krt veskiin ja sitten aamulla kellon soidessa 6.30 olen aivan katki.

en tiedä johtuuko em. väsymyksestä mutta myös raskausdementia alkaa oleen aivan omaa luokkaansa. tänään unohdin (työ)kännyn kotiin, eilen kulkukortin töihin (onneks kollega pelasti), viime viikolla palautin cittarin ostoskärryt ruokakasseineen sinne kärryletkaan ja autolla vasta tajusin että missäs mun ostokset?? onneks ei kukaan ehtiny napata kärryjä siinä välin... mut joo, saa kyllä hävetä kun jatkuvasti unohtelee jotain, vaikka onneksi maha on jo niin iso, että voin uskottavasti muillekin syyttää tästä dementiasta ihan vaan raskautta :whistle:

t. manna8 + "elma" 21+1 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
manna8 voih, onneks kaikki oli kuitenkin pienellä hyvin. tsemppiä!

tuon jälkeen ei pahemmin kehtais manata tällasta asiaa..
mutta voi v, alkaa nyt olla melkosta tuskaa. mua nimittäin huimaa/pyörryttää todella paljon. tänään lähin katsomaan asuntoa 60km päähän.
ensin olin jo linja-autossa kontallani ja taju kankaalla melkein. söin autossa sitten suklaapatukan (jotain pitää olla aina mukana, kun heikottaa AINA) mutta jo määräpaikassa olin taas keskellä kaupunkia kyykyssä kun joku laitapuolen kulkija ja horjuin kun känninen. menin äkkiä kahvilaan syömään leipää.
lopulta pääsin asuntonäyttöön, mutta mistä löysinkään itseni? näiden eläkeläisten jalkojen juuresta kyykystä ja heidän sohvaltaan juomassa tuoremehua kun joku pahastikin vaivainen ja huonossa kunnossa oleva ihminen.
MIKÄÄN syöminen tai juominen ei auta. en enää ymmärrä mitä on tehtävissä vai onko jotain vakavasti vialla?, pelottaakin...

Pieni tuntuu liikehtivän kuitenkin kohtausten jälkeen normaalisti, varsinkin kun kerta joutuu kokoajan syömään niin tuolla mahassahan ollaan innoissaan :D

Mut onhan tää rasittavaa, kun tuntuu et ei voi sit mihinkään lähteä. Nytkään ei kyse ole helteestä, täälläpäin on jopa kylmä. mutta niin vaan näkö sumenee ja korvissa soi ja jalat alkaa vispaamaan että kohta lähtee taju.....


Britney & poika 21+0
 
britney (ja muut), tottakai saa purkaa huolia ja valittaa vointia! ei ole helppoa kyllä sullakaan :hug: kai sitä vaan kyllästyy just niihin omiin ongelmiinsa, esim. minä olen tosi väsynyt tähän huoleen ja vuotoihin... :( ja tuntuu et mitä muuta vaan kun sais tilalle, huoh. mutta britneylle vielä, että olethan sä kertonut tästä neuvolasta? ei tuo minun mielestä ihan normaalia ole ja sinuna yrittäisin päästä tarkistuttaan veriarvot (muutkin kuin hempan) sekä verenpaineen, ettei se ole aivan liian matala. tsemppiä sullekin!
 
varvas82, parantumisia!

brtney, otapa neuvolaan yhteys, ei oo ihan normaalia nyt tuo! toivottavasti sait sen asunnon.
Miten sulla on menny nyt lapsen isän kanssa?

Mua harmittaa lasten isän käytös tosi tosi paljon.
Sillonkun on yksin jossain, soittaa lasten asioista ja on asiallinen, jopa ystävällinen. Sit kun joku kuulemassa , esim se uusi emäntä, niin soittaa tosi veemäisiä ja inhoja puheluita, ja haluaa ikäänkuin itseään saada mun yläpuolella. Sit meni hermot tänään ja soitin sille, että hei älä soita ellet tahdo lapsia tavata, että mie en jaksa miellyttää häntä kun mitään en saa takaisin.
Hän ei nyt vaadi lapsille säännöllisiä tapaamisia, mie sen oon päässäni käsitellyt et tehööt sit miten lystää. Oonko kamala, kun ootan aikaa kun lasten isä muuttaa tästä kaupungista pois, se voi aika piankin tapahtua nimittäin, suunnitteleevat emäntänsä kanssa muuttoa.. Tuntuu julmalta että haluan lasteni isän asuvan kaukana, mutta jotenkin tuntus että sitten minä voin hengittää vapaammin. Ja ei lapset maha sen enempiä isäänsä nähdä kuitenkaan vaikka asuiskin tässä.

Anteeks, melkoinen yh avautuminen..
Paljohan mulla on viikkoja, 22 ja jotain kai. Ite voin OK.
Huomenna JEE, ME MUUTETAAN!

Tosin joudun te kantaa kaverina kaikkea, kun sain vaan yhden kaverin apuun :( vähä pelottaa.
Asuntotoimiston täti kyseli et saatko muuttoapua, sanoin et kaverilta, niin se ihmetteli miksi mulle ei oo perhetyöstä apua järjestetty. No, niin, kaiken avun ottasin vastaan.
En viiti valittaa kun kuitenkin maksoivat 300e pyykinpesukoneesta (piti ite maksaa vaan 110e..) ja lapsille kustansivat ihan uudet runkopatjasängyt (joissa taidan ite nukkua aina jos lapset mummolassa :D)

Nyt nukkumaan, aamulla alkaa muuttorumba.
 
Varvas82 Paranemisia sinulle.

Britney Kyllä minäkin suosittelisin ottamaan yhteyttä neuvolaan, koska ei tuo minustakaan ihan normaalilta kuulosta.

(.) Tänään oli minulla rakenne ultra ja kaikki oli niin kuin pitääkin. Toukkis oli edelleen 4 päivää edellä mutta laskettua aikaa ei muutettu. Sukupuolta ei kysytty kun halutaan pitää se yllätyksenä.

Minulle on välillä ihmeellisiä kipu piikkejä vasemmassa lonkassa ja viime yönä tuntui että jalka pettää alta:| Mutta muuten täällä voidaan hyvin ja Toukkis melskaa kovasti mahassa, oikein kunnon potkuja tunnen
 
Britney Samaa mieltä muiden kanssa soita neuvolaan. Voisko olla liian alhanen verenpaine? Mulla oli jossain vaiheessa alhanen ja neuvolatäti sano että alkaa helposti pyörryttään ja heikottaan juurikin tuon takia :/

Tietääkö joku johtuuko aamuinen verenvuoto nenästä jotenki raskaudesta? Mulla ei koskaan ole vuotanu veri ja nyt melkein joka aamu saa olla niistämässä verta, oon joskus tainnu lukea jostain että raskaus herkistää limakalvoja/kuivattaa ja siksi voi tulla verta.. Ja toinen pikkuvaiva on joka aamuinen Suonenveto pohkeissa! arghh tämäki tuli vasta hiljattain , kai seki jotenki liittyy tähän ? :D

Kikatus Sinun pitäisi saada muuttoapua, älä missään nimessä kanna ite mitään raskaita, meilläki muutto takana ja neuvolatäti painotti että sinä toimit sitten työnjohtajana, ei saa kantaa.. Noh järjestimmä sitte niin että mies ja sen kaveri kanto kamat ja mie sitte purin kamoja kaappeihin täällä uudessa kodissa enkä uskaltanu nostella yhtään raskaampaa kalustoa..

Mutta nyt viimistä päivää töihin ja pääsee taas viikonlopun viettoon!

Karoliina 23+4
 
Hellou :wave:

Tytti83, mulla on oikeassa lonkassa ollut viikon ajan kipuja, eilen siirtyi enemmän "kankun" päälle, todella inhottavan tuntuista. Jalka sentäs vielä kantaa...

Britneyn huimaus kuulostaa kyllä aivan jollekkin muulle, kun normaalille. Mars lääkäriin, neuvolaan tai vaikka työterveyteen, sun täytyy saada apua!

Karoliina87, nenäverenvuoto on ihan normia, limakalvot muuttuu niin raskauden aikana. Itseltä ei kanssa ikinä tule verta, paitsi nyt alkuraskaudessa tuli.

Kikatus, kuulostaa aika hurjalle, että itse joudut muuttamaan :( Itse lähden sunnuntaina kavereiden remppa-avuksi, lähinnä asenteella "hengessä mukana".

(.) Laittoi eilen Kelan paperit HR -puolelle josta ne toimittaa ne Kelaan, eli äitiyspakkauksen odotus käynnistyy nyt!! :) Mutta sitäkin suurempi uutinen mulle (heh, pienistä asioista pitää osata iloita!!), meidän kaukalo ja telakka tuli jo eilen, 8pv tilauksesta! Oi ihana miten nätti se onkaan ja juuuuuri sopiva mein autoon (toki samaa telakkaa kaukaloineen on aiemminkin sovitettu). Mii sou häpi! :cool: Kaikki ohjeet oli englanniksikin, ja oppaissa luki erikseen suomeksi jotenkin näin; Lähetämme mielellämme ohjeet myös suomenkielellä, laitathan meille sähköpostia. Kannatti siis tilata Saksasta :) Työhuone (tuleva vauvanhuone) alkaa näyttää entistä enemmän varastolta... onneksi loma lähestyy.

Lisäksi eilen saatiin anopilta 3 erilaista talvipukua vauvalle :heart:

Aplari ja Taikku 22+3 (joka potki eilen mamia urakalla kun mamma hermostui ukolle, vinkkinä ehkä, että rauhoitu nyt dille...)
 
Mitä kaikkea muistais kommentoida...

Kaukalosta, meillä on nyt sitten kaksi kaukaloa, tarttis varmaan toinen yrittää myydä pois, kun mitä niillä molemmilla tekee. Saatiin kaupanpäälisiksi vai miten se meni toi toinen, kun ostettiin rattaat.

turvotuksista, ei ulkonäöstä huomaa, mut kun meinaa laittaa umpikengät jalkaan niin ei meekkään enää heittämällä niin kun ennen.Et kai sitä on turvonnut.

Painon noususta joku parikiloa tullu alusta, saman verran oli tytystä tässä vaiheessa, mut kyllä se lopullinen painon nousu silti meni yli 10kiloon kevyesti, et eiköhän tässäkin käy niin.

Britney, hurjaa toi, mulla sentään auttaa tohonpimenemiseen syöminen. Mut jos ei mikään auta nii apua.

unista, no täällä ei nukuta niin ei ehdi uniakaan kattelamaan. Yskä riivaa et vähän väliä on hereillä kun yskii. Onko kellaan hyviä vinkkejä yskän lopettamiseen? Ja joo yskitään yskitään ja yskitään... Tekee varmasti tosi hyvää sokereille kun koko ajan vetää kurkkupastilleja napaansa (sokerittomat ei käy kun ottaa mahan päälle)

kikatus, onnea muuttoon! pääset laittamaan kotia teille rauhassa.

nenäverenvuodosta, mulla tekee ainakin tää flunssa ja aijoitta siitepöly tai sitten sen lääkitys.

Mitäs muuta väsyttää kovasti, kumma juttu kun ei saa nukuttua. Liikkeitä tuntuu nyt päivittäin ja kunnolla :) Aloitti sit ihan urakalla kun aloitti.

Unico ja Mötky 23+0
 
unista, no täällä ei nukuta niin ei ehdi uniakaan kattelamaan. Yskä riivaa et vähän väliä on hereillä kun yskii. Onko kellaan hyviä vinkkejä yskän lopettamiseen? Ja joo yskitään yskitään ja yskitään... Tekee varmasti tosi hyvää sokereille kun koko ajan vetää kurkkupastilleja napaansa (sokerittomat ei käy kun ottaa mahan päälle)

Unico ja Mötky 23+0

HUNAJA!!!
Hyvää (ei mitään ihan halvinta) hunajaa teehen tai ihan lusikalla vaan suuhun, se auttaa pahaan yskään. Meidän perhe uskoo hunajaan ja on se ihan todistettukin, että hunaja auttaa parhaiten yskään. Meillä poika, nyt kohta viis vee, on saanut aika pienestä pitäen hunajaa kun on ollu yskää ja se auttaa. Myös meitä isompia! Kannattaa kokeilla kun ei nyt kuitenkaan kannata ottaa yskänlääkettäkään kun se ei mitään paranna. Tässä nyt minulta vain yksi vinkki!

Olen lukenut jo monta kk teidän kirjoituksia mutta en vielä ole uskaltanut itse kirjoittaa. Tuohon yskä-juttuun oli nyt pakko, kun tietää kuinka inhottavaa se voi olla ja mikään ei meinaa auttaa.

Röllineiti 21+1
 
Nyt Britney neuvolaan siitä mittaamaan veriarvot ja paineet! Ei ole normaalia tuo..

manna8 Voimia!!

varvas82 Paranemisia!

kikatus Hei hetkonen.. eikös se lääkäri käskenyt kaikki raskaat hommat sulta pois?? (vai tekeekö rade nyt mulle tepposet?) Ethän sä saisi nostella muuttokuormaa..

Mullakin on vasen reisi, lonkka, pakara kipeä tietyt asennot oikeen yllättää kivullaan.

Villejä unia täälläkin. Joka raskaudessa on ollut hurjia unia =)

Onnea plussattu poikalupauksesta!

Onnea manna8, sannuska80 ja ignissa tyttölupauksesta!

Oli taas paljon pitkiä kirjoituksia niin varmasti jotaki jäi nyt kommentoimatta..

(.)
Välillä tulee ala- sekä ylämasukipuja :/ Varsinkin tuo ylämasussa oleva kipu on inhottavaa..
Alaselkä myös kipeä..
Malttamattomana odotan maanantaita.. rakenneultraa. Meitä on muutama silloin menossa ultraan täällä =)

Vointeja kaikille!!

Biana 20+4
 
Röllineiti, kuin paljon sitä hunajaa pitää vetää? mulla tosin onkotimaista litkuversiota vaiks kiteistä olis ostavinani. Sitä tuli jonkun verran imeskeltyä viimeyönä mut ei ilmeisesti tarpeeksi. Tarttis varmaan lähteä sit hommaamaan sitä kiteistä.
 
UnicoJuu, kannattaa hakea sitä kiinteämpää tavaraa sitä on vähemmän käsitelty eli kaikki vitamiinit ym tallella paremmin. Näin olen käsittänyt. Eli juo vaan kuumaa teetä hunajalla niin paljon kuin menee alas. Jos tee ei maistu niin sit vaik vaan kuumaa vettä tai maitoa hunajalla. Ainakin reilu teelusikallinen hunajaa sekaan. Koko päivän sitä kannattaa käyttää. Meillä on pahimmissa tapauksissa alkanut helpottaan vuorokauden sisään.

Röllineiti
 
Hunajakeskusteluun sen verran että hunajan rakenne ei kyllä kerro mitään siitä kuinka sitä on käsitelty/muokattu. Appiukolta saadaan tuoretta hunajaa, ja se on kyllä niiiin litkua kuin vain voi olla ihan tuoreena :p . Eikä todellakaan ole käsitelty sitä mitenkään muuten kuin peruslinkous/sekoitus kun on otettu niistä pesistä pois. Hunaja kiteytyy ajan kanssa / kylmässä, mutta lämmittämällä senkin saa taas juoksevaksi =)

Poppeliini joulukuisista
 
joo en olisi saanu kantaa mitään, mutta pakkopa se oli :/
Onneks ollaan nyt uudessa kotona ja illan laittelen tavaroita omille paikoilleen.
Ihana olotila, nyt voi taas hengittää ja sanoa soronoo eksälle.

Saas nähä alkaako illalla supistelemaan, toivon että ei. Maanantaina on neuvola, pitänee siellä tunnustaa että oon stepannut viismiljardia porrasaskelmaa viikonlopun aikana :p

Pääasia että muutettu on. Lapset joutuu nukkumaan vkl patjoilla kun sängyt tulee liikkeestä vasta ma tai ti. Heistä se on vaan jännää tosin :)
 
Ihanaa Heinäkuista perjantai-ilta marrasmassuille.

Kauheasti tullut taas kaikenlaista tekstiä. Tsemppiä kaikille tasapuolisesti odotukseen. Onneksi helteet helpotti.

Ultrassa (taas) käyty. Sydän ihan ok pupusella. Tavallaan ihan turhan oloinen käynti. Ja uusi taas kuukauden päästä. Silloin taas uusi syy ultrata - kun esikoinen syntyi 36+3 viikolla niin nyt vkolta 28 lähtien kuulemma pitää seurata ettei vaan rupea syntymään. huh. No, onhan se kiva juu mut jotenkin hassua kun edellisessä raskaudessa ei mitään tuollaisia ollut. Sitten näköjään tiedonkulku eri sairaanhoitopiirien välillä on ihan olematon. Minun sairaalakäynnistä ei ollut mitään merkintää täällä "kotisairaalassa". Ja kun tuolla TYKSissä kaksi viikkoa sitten sanottiin että pitäisi tuon laskimotukoksen takia päästä johonkin tarkempaan seurantaan niin täällä taas sanottiin ettei mitään tarvii seurata.. Ota siis näistä selvää?? Ihan hassua! Jotenkin turhauttavaa. Anteeksi tämä purnaus. Tänäänkin oli äitipolilla hirvee ruuhka ja sain odottaa 40 min sitä ultraa ja sitten 10 min ja kaikki oli ohi. Jee. Mut tärkeintä että kaikki ok!

Täällä on ollut puhetta suonikohjuista. Niiden kanssa kannattaa olla tarkkana nyt raskauden aikana. Liikunta auttaa. Itselläni tuli juuri se laskimotukos siihen suonikohjuun. Ja suonta vetää myös täällä jos ei muista juoda tarpeeksi. Ja suolat ovat tärkeät myös. Pelkkä vesi ei riitä.

Kipuja ollut täälläkin. Eilen illalla koski alavatsaan ihan pirusti. Ei meinanut pystyä suoristamaan itseään. Koko yön oli sitä kipua sitten mutta onneksi aamulla helpotti. Jotenkin tuntui että vauva oli painamassa jotenkin hassusti johonkin hermoon tai jotain.

Nonnih. Nyt tuli tarpeeksi purnausta! Mukavaa viikonloppua kaikille!

HE ja Pupu 24+2 (tämän päivän ultran mukaan 24+4:))
 
VAROITUS: Luvassa purkautumista neuvolan ihanasta sijaisesta :D

Eilen oli neuvola ja siellä vastassa oli sijainen. Siis voi ärrr voiko enää terveydenhoitaja inhottavampi olla :( Ensin kyseli normaalisti että miten on mennyt ja kun kerroin että yöt on yhtä helvettiä kun ensin vaivaa levottomat jalat ja sitten klo 3 alkaa kamala jyske mahassa ja kestää klo 5-6 asti. Lisäksi herään kerran pari yössä suonenvetoon. Kerroin että olen todella väsynyt ja alkaa olemaan tosi tukalaa kun ei saa nukuttua. No th:n mielestä tämä oli vain hauskaa! Nauroi vain että taitaa olla aika vilkas lapsi sitten synnyttyäänkin ja voi kika kika miten hauskaa kun ilmoittaa itsestään oikein kunnolla. Levottomiin jalkoihin ja suonenvetoihin en saanut mitään neuvoa, sanoi vain että voi voi ja naureskeli päälle.
No sitten noustessani puntarille tiesin että lihonut olen ihan kunnolla, kotona puntari näyttää että paino olisi noussut 5-6 kiloa. Voi jestas mikä riemu siitä syntyi! "Ohhoh, muistahan ettei tarvitse syödä kahden edestä ja voi kauheaa nyt pitää alkaa seuraamaan kyllä mitä suuhun pistää! Suositus on 500gr/vko ja nyt on tullut 678/vko. Hyi hyi hyi!!!!" No, siinä sitten kerroin että tämä vakituinen th jo ekalla käynnillä sanoi että minulle saisi huoleti tulla vaikka 800grammaa/vko, lisäksi muistutti että myös tupakoinnin lopettamisen takia varmasti paino nousee joten ei kannata liikaa huolestua. Sijainen taaskin haukkui minut kamalaksi valaaksi ja ajattelemattomaksi syöpöksi :(
Kohtua mitatessa jaksoi vain mainostaa kokoajan "kuinka tukalat ja kamalat olot sulle pian tulee. Olet niin pikkuinen ja tämä kohtu näyttää vain kasvavan kokoajan kylkiluita vasten. Voi että, tiedossa siis hikeä ja kyyneliä kun keuhkot läjässä jo kohta!" Juu, kiitos, voisitkohan kertoa jotain rakentavaakin. Olen jo huomannut että painaa keuhkoja.. :kieh: Jaksoi kauan aikaa naureskella että voi voi kyllä tulee tukalaa! Ja lisäksi kysyi verenpaineita mitatessaan pokalla "Tämä raskaus taisi olla täysi vahinko?" No juu ei, mutta myönnetään että ei sen ekasta kierrosta uskottu tärppäävän mutta ei nyt mikään vahinko.. Sijainen ei voinut käsittää että näin nuorena raskaana eikä edes vahinko. Huoh :'( Varsinkaan näillä viikoilla en todellakaan haluaisi kuunnella mitään vahinkolaukaus juttuja kun tuo pieni kasvava ihme on jo meille niin tärkeä yms.

Siispä oikein ihana neuvolareissu oli! Ja parasta on että tämä sama sijainen on vielä ensi kerrallakin siellä.. Onneksi se on lääkärineuvola seuraavaksi niin ei tämä täti ole pääosassa minua haukkumassa :( Huhhuh, en jaksa edes kertoa kaikkea mitä tuo sijainen laukoi. Mutta sai kyllä mieleni täysin maahan ja mies ihmetteli kun tulin niin surullisena kotiin :(

Sf mitta oli melkein 23cm, mutta merkkasi 22cm selittäen että nykyään ei enää lasketa puolikkaita yms ja pyöristi sitten pienempään. Eli nätisti keskikäyrällä mennään :)
Ja verenpaineet yms. kunnossa ja terhakkaana sai sydänääni anturi taas monoa :D Syke oli noin 135 :)
Ainiin ja tuostakin kun vauva monotti anturia niin voi jestas mitkä huudot MINÄ siitä sain :kieh: Sijainen raivosi että no on se nyt että eikö se voi rauhoittua ja antaa kuunnella!! Ja huusi ja mesosi aivan kuin minä voisin vaikuttaa siihen että tämä laps on herkkähipiäinen eikä halua että hänen yksiötään tökitään millään laitteilla :D Mutta sijainen veti siitäkin siis pultit :mad:

Jospa illemmalla tai viimeistään huomenna kerkeisin lukea kaikkien viestit ajatuksella :)

*ja vielä muoks*
tuosta painosta vielä. Katsoi myös jalkojani yms ja totesi että turvotusta on kovasti ja merkkasi korttiinkin turvotukseen plussan. Ja onhan sitä turvotusta kun kihlasormustakaan ei voi pitää. Vaan silti olen kamala lihava valas jolla ei ole itsekuria vaan ahdan itseeni kaikkea mitä vaan mieli tekee, siis tuon sijaisen mielestä :'(

Tiukutus&Masi 25+3 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
manna8 toivottavasti vuodot loppuvat jo vihdoin :(
britney kannattaa tosiaan mennä lääkäriin. ei kuulosta normaalilta.
nenän verenvuoto ja pohkeen suonenveto molemmat tuttuja raskausaikana. varsinkin keskellä yötä rupee vetää pohkeesta suonta.
tiukutus mie olisin varmaan lähtenyt pois huoneesta. omituinen sijainen. en kyllä uudestaan menisi hälle mutta onneksi ei taida pahemmin näkyä lääkärikäynnillä.
sokerirasitus on mulla viikon päästä. jokaisesta olen joutunut ja nyt taas.

cadillac ja toukka 21+0
 
Tiukutus Voi ei mikä sijainen sulle on sattunu! Kuulostaa kyllä vähän yliampuvalta, ei kannate välittää :stick: ON niitä hullujaki hoitsuja näköjään.. Mullaki oli hieman omituinen sijainen, mutta mulla päin vastoin se ei tuntunu sanovan mitään mihinkää eikä kommentoinu mitään mitenkää :D hahah , olin sen tarkastuksen jälkeen että tässäkö tää oli en saanu mitää irti siitä koko reissusta.

Kyllä on pakko nyt itelläki avautua , joku oli aiemmin tuolla ketjussa kyselly onko muilla samoja tuntemuksia ku ukko käy baareissa ku ite oot raskaana.. En millää muista kuka sitä kyseli nyt :ashamed: Meillä ukko on ollu ku unelmamies tähän saakka raskautta ja ehinki jo ihmetellä että ei kaikki nyt niin täydellisesti voi mennä ei vaan voi.. No tulihan se sieltä viime lauantaina ilmoitti klo 22 ku oltiin vuokrattu jo leffatki että hänpä lähtee tästä baariin , no ei siinä mitään mutta äsken hän jälleen vaan "heitti" että mäpä lähen nyt tästä kaverin kanssa baariin.. No ite tietenki otan kaikki niin tosissaan ja kilahan aina tällasissa tilanteissa ja annoin kuulua ihan kunnolla..
Ottaa vaan NIIN aivoon että toinen menee vaa ja ite oot kotona odottamassa arghh kyllä ärsyttää niiiin paljon.. onko muilla samaa tilannetta ollu? Ohan se sillai ymmärrettävää että käy nyt vieläku ku voi mutta mitä jos siitä tuleekin tapa? En mie ainakaa jaksa sellasta elämää että jään aina lapsen kans kotiin ku ukko kulkee ties missä baareissa tuolla :/ Menipähän tuonki takia ilta pilalle täällä sitä istutaan yksin koiran ja masukin kanssa, onneks ne sentää on tässä aina <3

Suonenveto kiva kuulla että tuo onki jonkulainen "raskausoire" tosin vois mennä ohi, tää on inhottavaa ku keskellä yötä alkaa vetää suonta iha pirusti, onko siihe mitää ehkäisykeinoja? :D

Karoliina 23+4
 
heissan..:)
täällä paukutaan liitoksista ja olen ollut tosi kipiä..tähän ei ata edes särkylääkkeet..tosi kurja juttu.

Vauva liikkuu ja potkii tosi hurjasti ja voimaakkaasti jo,se on ihan mukavaa...:)
Maanantaina rakenneultra...:D jännittää kovasti että onko kaikki hyvin...

mä olen järjestellyt vauvan vaatteille pikkuhiljaa tilaa ja pinnasänkykin on saatu kotiin omalle paikalleen,saa jököttää nyt jo paikallaan kkun en itä varmasti saa tuolta varastosta enää myöhemmilä viikoilla. Lähden nyt maanantaina illalla maalle ja olen siellä ainakin viikon jos en ylikin,takaisin pitää tulla kuitenkin kun lasten päivähoito alkaa,meillä lapset menevät päiväkotiin jo 1.8 koska pojan hoitojakso alkaa samoihin aikoihin aurorassa ja lääkärit käyvät ensin katsomassa tilannetta päiväkodissa ja sitten aloitamme ne hidot sairaalassa. Itse olen kiinni tässä hoitojaksossa täysipäiväisesti,joten tiedän ettei voimavaroja vauvan tavaroiden lattamiseen ymm ole...samoin mulla on yksinhuoltajuustaistelut tulossa tähän syksylle,joten pitkää pinnaa ja voimia tarvitaan..

Tämän viikon onkin saanut olla ihan itsekseen kun lapset menivät edellä mummulaan,kun tytön uimakoulu alkoi ja sovimme että minä saan hetken hengäshdystauon tässä,kun ei muita keinoja oikein ole oman ajan saamiseksi ja sekin on tärkeää että itse jaksaa..:) tänään voisi tehdä retken ikeaan,eilen kiertelin jo kirppareita täällä itä-helsingissä,ihana kun saa rauhassa katsella ilman mitään kiirettä..:)

EevaN ja pieni 20+1
 
Kiitokset Kikatukselle seronil avusta :)

Tiukutuksella on ollut kyllä aika mieleenpainuva nvolakäynti!! Laitappa kuule ihan raivoisa odottavan äidin palaute hänestä sinne neuvolaan :kieh:
Nimittäin mä laitoin siitä "omasta" idiootista terkkarista ts sen sijaisesta palautetta hänen kollegalleen ja sain vaihdettua terkkaria. Tää uus ihana vanhempi rouva oli oikein miellyttävä, löysi sydänäänet heti ja osasi heti auttaa minua kaikissa kinkkisissä kysymyksissäni!

Liikkeistä tuossa viikolla en tuntenut liikkeitä ainakaan vuorokauteen ja kauhea paniikki iski..meni yöunet ja kaikki (ensin ei saa nukuttua koska vauva liikkuu ja sit kun se ei liikukkaan niin ei saa nukuttua senkään vertaa!!!) aamulla sitten banaania ja nektariinia nassuun ja sokerista mehua ja eiku miehen korva vatsalle ja keskittymään, että kuuluuko mitään. Mies kuuli eka kertaa sydänäänet mahan läpi :D

Rosalinda78 24
 
Viimeksi muokattu:
Tiukutus Kylläpä oli tökerö sijainen neuvolassa.
Mulla oli viimeks myös sijainen, eikä oikein sanonu juuta eikä jaata muutakun siihen, et sydäntä kuunnellessa kuului joku ylimääränen ääni, jota kuitenkin epäilen hikaksi.

Tätä mä just tarkotan, kun tuntuu et siellä ei ole muuta tekemistä kun etsii vikoja ja vahtia kiloja. Viime raskaudessa mulla oli eri hoitaja ja muistan, et mulla oli silloin noussu paino melkein kilon viikossa yhessä vaiheessa, kun vauvalla oli joku kasvuspurtti. Että ei noissa sun määrissä ole mitään ihmeellistä mun mielestä. Kaikkiaan mulla tuli painoa 13kg eli ihan normi määrä mun kokoselle. Mutta auta armias että sain sillo kuulla kunniani ja nimenomaan hedelmien syönnistä. "Syötkö sä kauheesti jotain jäätelöä ja suklaata?" Ööö, no en??? "Kannattas syödä rasvattomia jugurtteja." Sit kun kerroin et päinvastoin tykkään mandariineja syödä aika paljon (jotka luulin olevan mitä parahimpia ja terveellisiä) vastaus oli:"niitä ei kyl hirveesti kannattas syödä, kun niissä on hiilareita." Siinä vaiheessa kysyin, että tulinko mä nyt laihdutusklinikalle vai neuvolaan? Olin niin loukkaantunu siitä, et seuraavaan käyntiin asti en syönyt oikeestaan mitään vaan pidin itteeni nälässä. Sit paino ei ollukaan noussu niin paljon, niin oli oikein tyytyväinen. "Ai, vauvalla olikin näköjään vaan joku kasvuvaihe menossa" Oho, ihanko totta. Enpä ois uskonutkaan? Mä kun luulin että tässä muuten vaan lihotaan? Kehtasipa vielä ihmetellä, kun ei ollut turvotuksia missään kohtaa.

Mutta älä välitä! Ilmeisesti neuvolan silmissä me kaikki raskaana olevat naiset ollaan läskikasoja. :D Näin olen päätellyt asian. Mutta ei se kivalta tunnu, etenkin kun on muutenkin herkässä mielentilassa ja mullakin päiviä että on vaikea hyväksyä kasvava ulkomuotonsa... Sit vielä jonkun kyttäämiset siihen päälle.
Päätin jo, että jos tän odotuksen aikana jollain neuvolan ihmisellä on vielä joku ongelma, voin olla tulemattakin sinne. Grrrr... Näillä mennään :)

Täälläkin on kova jytääminen mahassa päällä kokoajan. Tuntuu että tuo lapsi ei nuku ikinä :)

Papu82 23+4 :heart:
 
Heippa mammat!

Mahtaako jollakulla mammoista olla kokemusta kantorepuista, rintarepuista tai kantoliinoista? Me ollaan mietitty kantorepun hankkimista, nettisivuilla surffatessani törmäsin monesti merkkeihin Ergo ja Manduca. Lienevätkö hyviä? Kumpi olisi parempi ja miksi? Mites baby Björnit, onko niistä kokemuksia? Laittakaahan mielipiteitä tulemaan, olisin kiitollinen niistä.

Nyt öitä!

Sannuska80 21+3
 
Tiukutus: kerroin miehellekin tuosta sun neuvolakäynnistä, ja se(kin) oli sitä mieltä, että tee valitus. Ihan virallinen, vaikka sosiaalitoimenjohtajalle tms ylemmälle tasolle. Toki myös omalle th:lle kannattaa asiasta sanoa.

Mä kävin nlassa viimeksi, kun viikkoja oli 23+4 ja sf-mitta oli jo silloin 23cm, eli iso. Mun th ei tosin ollu huolissaan, sanoi, että eka mittaus vasta, naiset ja kohdut on eri mallisia, toisilla se tulee heti tuohon eteen. Painoakin on tullu enemmän kun mitä tarvittis, ja syy löytyy ihan itsestä, en pysty hillitsemään makeanhimoani. Mutta tästäkään oma th ei oo saarnannu, se kannustaa, asioista on puhuttu ja se tietää, että mä tiedän miten pitäs syödä ja olla. Hb oli romahtanu, ja selittää miksi oon niin kovin hengästyny aina kun kiipeen rappusia tms, sain luvan alottaa raudat. Mulla siis toimii hyvin th:ni kanssa. (ens kerralla mulla on vuorossa sijaiskokemus, mutta senkin pitäis olla kokenut, katsotaan oonko yhtä tyytyväinen)

Miehistä ja niitten käyttäytymisestä odotusaikana on ainakin muutamaan kertaan ollut puhetta. Teidän kokemuksista lukiessani oon entistä onnellisempi omasta miehestäni. Hän tosin on jo vuosia sitten vähentänyt baarireissujaan huomattavasti, kai me ruvetaan molemmat olemaan jo niin vanhoja, ettei juhliminen enää niin maistukaan :) Mies on tyypillistä etelä-pohjalaista tyyppiä, ei paljon puhu eikä pussaa, mutta näyttää sitten teoillaan tunteensa. Kuten tänään, rupesi oma-aloitteisesti pesemään ikkunoita (ei oo tapahtunu kertaakaan meidän yhteisten 9,5 v aikana). Ihan tuli tippa linssiin. Sanoinkin ystävälleni, että mun raskaushormonit vaikutta jonkun muunkin kuin mun omassa päässä :) Mietin, että jonkun "lahjan" haluuan miehelle vielä hommata, ihan vaan siksi, kun hän on hän ja tukena ja läsnä.

No niin, meinaa mennä tunteelliseksi, joten lopettelen tähän :)

T: Manna* ja Mytty 25+2
 
Sannuska80: Itsellä on Emma-merkkinen rintareppu ja totesin sen käteväksi esikoisella. Siihen sai muistaakseni ihan vastasyntyneenkin (kasvot kantajaa päin), niin että pää pysyy tuettuna. Meidän neiti ei siinä heti viihtynyt ja otin repun käyttöön vasta vähän myöhemmin. Viihtyi siinä todella hyvin, kun pääsi katselemaan ympärilleen. Vaunuissa kun ei koskaan oikeastaan viihtynyt hereillä ollessaan. Tehtiin Tallinnan reissu, kun oli 5kk ja siinä meni kätevästi kaupungilla repussa.
Tosin ei siinä jaksanut paria tuntia kauempaa kantaa. Ja itse en käyttänyt kun kesällä ulkona sitä, joten jäi melko lyhytaikaiseksi käyttö.

Papu82
 
Sannuska kyseli kantorepuista. Ostettiin esikoiselle se baby björn. Todella tyytyväinen ollut siihen. Sitä kun voi mieskin hyvin pitää. Ainakin meidän tapauksessa toimii siis älyttömän hyvin. Tyttö oli vasta reilu 2 kk kun oltiin 2 pvän ravireissulla Jyväskylässä. Hyvin meni ne kaksi päivä sen repun kanssa. Nukkui pieni päikkäritkin siinä ja oli kätevä kulkea. Minulla ei ollut vaunuja silloin mukana. Tosin ne päikkärit ym. oli varmasti melko kevyet kun tyttö veti sitten kunnon yöunet hotellissa. Nytkin tuo reppu on kaverilla lainassa ja toivon saavani sen takaisin sitten kun sen aika on. Muista ei sitten olekaan kokemusta. Kannattaa varmaan ihan testata jos mahdollista jotta tietää mikä sopii itselleen.

Tässä sitä kukutaan herellä sunnuntai-aamuna jo näin varhain. Mies oli eilen viihteellä ja tyttö nukkuu vielä. Ihanaa rauhaa täällä siis :).

Minulla on mahassa varmaan kokonainen potkupallo-joukkue. Tuntuu ja näkyy liikkeet todella voimakkaasti. Ihanaahan se on. Mutta koko ajan? :)

Olen käynyt lueskelemassa tässä synnytystarinoita tuolla Heinäkuisten pinossa. Huh hurjaa. Jotenkin tuntuu että oma eka meni ihan luvattoman helposti ilman mitään "vääriä hälytyksiä" tms. Ja sit kun rupesin laskee niin jos tämä tulee yhtä aikaisin kun eka (Vko 36 +3) niin eihän tässä ole enää kuin 12 vkoa aikaa synnytykseen. :) Ihanaa. Ja vauvan paino nyt oli se 720 g. Esikoinen syntyessään 2800 g niin seuraavien viikkojen aikana pitäisi siis vauvalle tulla vajaa 200 g/vko lisää painoa. Aika hurjaa vauhtia saa siis tulla painoa. Kaikenlaista sitä miettii. :)

Sunnuntaita marrasmasuille! :)
HE ja pupu 24+4
 

Yhteistyössä