<3 <3 MARRASKUUN massukat TOUKOKUUSSA 2011 <3 <3

huomenta mammat :)

pitkästä aikaa en oo ihan tolkuttoman väsynyt heti jo aamusta, ihanaa =) oiskohan väsymys pikkuhiljaa helpottamassa? kahtena iltana jaksanut valvoa myös jopa kymppiin, yleensä simahdan heti ysiltä, kun on saatu esikoinenkin sänkyyn...

tervetuloa kaikki uudet, brut, cee-, eevan!

onnea myös kaikille ultrassa käyneille hyvistä uutisista! nyt on hyvä jatkaa eteenpäin :)

toiveikasäiti ihana kun voit kuunnella sydänääniä! ymmärrän sun epävarmuuden ja pessimismin, kyllä nuo raskausajan vuodot tosiaan vetää mielen matalaksi ja sitten on aivan ihmeissään, kun raskaus saakin jatkua. mulle muuten nt-ultran kätilö sanoi, että vuodot johtuivat todennäköisesti kohdunsuulla olleesta istukasta, joka on nyt noussut vähän parempaan paikkaan. ei ne vauvaan mitenkään vaikuttaneet, ihan täydellinen pieni siellä oli :heart:

tiukutus tsemppiä koiran kanssa, onhan tässä onneksi aikaa totuttaa ja kouluttaa koiraa uuteen tilanteeseen.

allergialääkkeistä mulla on keskimäärin ollut paha siitepölyallergia koivun kukinnan aikaan ja kysyinkin jo hyvissä ajoin ajan lääkäriltä uskaltaako mitään lääkkeitä syödä. lääkäri suositteli sllloin heinixiä sekä silmätipoista lomudalia. tarkasti nimenomaan raskausajan lääketietokannasta, että noita uskaltaa syödä. heinixiä olenkin sitten ihan pahimpina hetkinä ottanut, mutta muuten olen vaan sinnitellyt, vaikka olisi pitänyt niistää 100 kertaa päivässä.

me kerrottiin esikoiselle heti raskaustestin tehtyämme, että hänestä tulee ja isosisko ja että äitillä on masussa vauva :D eipä tuota tieto kiinnostanut, kun oli paljon mielenkiintoisemmat leikit kesken :) ei tunnu vieläkään kiinnostavan, vaikka tutuista vauvoista onkin tohkeissaan ja kiinnostunut (siis silloin kun konkreettisesti ovat paikan päällä). no, esikoisella ikää vasta just 2v, etten odotakaan nyt kovaa ymmärrystä ja mielenkiintoa asiaa, joka ei ole vielä millään lailla konkreettinen. vatsan kasvaessa ja viimeistään vauvan tullessa sitten näkee kuinka oikeasti suhtautuu asiaan.

työ mä oon DI ja teen taloushommia it-alalla. työ on mukavan haastavaa ja itsenäistä. tahti on kova (kuten varmaan kaikkialla), mutta tykkään kun saan itse päättää ja suunnitella aika pitkälti kaikesta työhön liittyvästä. eikä oo ongelma käydä vaikka neuvolassa kesken päivän, kun kukaan ei kyttää työaikoja, se ainoastaan merkkaa saako hommat tehtyä.

vakuutus otetaan varmaan tällekin pohjolasta vakuutus jo ennen vauvan syntymää. pohjolassa on se hyvä, että korvaukset saa hakea per 12kk ei per sairaus, ja silloin menee vain kerran omavastuu (luokkaa 70e/hakukerta). meillä on esikoisella kannattanut, kun eri sairauksien (kurkunpääntulehdus, vatsataudit, allergiaepäilyt, korvatulehdukset) takia joutunut lääkärissä käymään, niin ei mennyt sitten kuin kerran se omavastuu.

mä en ole hankkinut vielä mitään ja luulen etten pitkään aikaan mitään hankikaan. meillä on esikoiselta kaikki tarpeellinen käytännössä jo valmiina. ainoa mikä puuttuu on vauvan hoitotaso, kun meille tulee uuteen kotiin pesutorni ja esikoisen vaipat vaihdettiin semmosella ikean hoitopatjalla pesukoneen päällä... eli se ei käy sitten enää. jotain vaatetta sitten lähempänä varmaan kyllä tulee hankittua. tai ehkäpä jo suht piankin, kun lähdemme kesäkuussa italiaan reissuun ja siellä on aivan IHANAT lastenvaatekaupat!!

jospa sitä oikasis itsensä sohvalta pystyyn ja lähtis esikoisen kanssa leikkipuistoon. on katsonut viime aikoina ihan liikaa muumeja, kun mä olen vaan torkkunut ja voinut pahoin tässä sohvalla. ei hyvä mut voimat ei oo vaan riittänyt muuhun...

ainiin, sain perjantaina tietää veriseulan tulokset eikä ollut kohonnutta riskiä downiin. ihana, kyllä helpotti taas, nyt voi jatkaa entistä paremmilla mielin eteenpäin =)

t. manna8 + ernesto 12+4 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta..

Tuosta sydänääniä ohjelmasta,ens suosittele tuota jaksoa ainakaan esikoisen odottajille... onhan se totta että kaikkea voi sattua,mutta ei se yleistä ole. Onneksi.

Eilen kuului sydänäänet ihan heti kun dopplerin laittoi masulle,oli ihanaa taas kuula ne kun on ollut takaraivossa taas paha tunne,mutta toistaiseksi ainakin sydän sykkii..mulla on ystävä neuvolassa töissä ja on ollut suurena tukena,on myös itse raskaana viikoilla 22..:) itsellä ei doppleria vielä ole mutta neuvolan doppleria ystävä kuljettanut mukana meillä käydessään..:) hankimme kyllä omankin tämän kuun lopussa koska mun on helppo nukahtaa sydänten ääniin,ne on olleet parasta kaikissa raskauksissa...:)

Mä sain kaverilta lainaksi tuon Walhgrenin Lapsikirjan ja oon sitä lukenut. Se on synnyttänyt 9 lasta ja kirjoittanut kirjan 0-16 vuotiaista lalsista,ukaan lukien raskaus ja synnytys. Suosittelen!
itse halusin kirjan ehdottomasti lukea kun olen jo valmistautumassa synnytykseen tavoitteena kivuton synnytys mullahan kupuksen kanssa melkeinpä oli sellainen ja haluan sen tuntea taas,että voin synnyttää ilman kipua ja olla mukana synnytyksessä täystoimisesti ja antaa kehon tehdä mitä sen tarvitsee ilman lääkkeitä. Se ei tarkoita etteikö jotain tuntuisi mutta osaa rentoutua niin ja hengittää jotta kehon on helpompi työskennellä ja näin kehotunteukset muuttuu.

Viikonloppu mennyt ripeästi,ihanaa kun aika kulkee välillä nopsaankin...

EevaN ja Pieni 11+2
 
Hei!

Ei oo tullut vähään aikaan kirjoiteltua, koska on ollut niin paljon kiireitä :-(

Kertomisesta: Mä oon kertonut kyllä kaikille jo paitsi töissä.. Mutta en siellä näekään tarpeelliseksi kertoa,koska työt loppuu kesäkuun alussa :)

Ollaan hankittu vaan vaatteita eikä niitäkään paljon. Yhdistelmävaunut saadaan ilmaisiksi ja matkasänky myös (ihan kätevä olla, koska sukulaiset asuu niin kaukana :( ). Listan oon tehnyt, että mitä pitäis hankkia.. Muuten oon ihan sekaisin, kun esikoista odottelen ja hankinnoista en hirveesti tiedä.. :D Toki perusjutut yms.

Tyttö/poika: On tosi vahva tyttöolo ollut ihan alusta asti ja voimistuu vaan :D Varsinkin, kun mun suvussa on tullut kaikille vaan tyttöjä.. Ja mun naama kukkii toooodella pahasti ja eikös sitä uskota, että tyttö vie äitinsä kauneuden ;D haha

Joku myös kysyi millaisia töitä täällä ihmiset tekee. Itse oon lähihoitajaopiskelija vielä, mutta töissä tällä hetkellä sairaalassa kuntoutusosastolla :) Tulevaisuudessa ois tarkoitus ihan sairaanhoitajaksi opiskella :)

Kumikvatti ja murunen 14+1
 
Moi!

Mulla kans vähän samallalailla kuin Unicolla, kauhea nälkä, mutta sitten kun syö niin tulee tosi helposti ähky olo. Eikä viiti syödä niin paljon että tulee ihan ähkyolo, kun sitten alkaa yökkimään paljon helpommin. Kivempi syödä vähän kerrallaan ja monesti..

Me ei olla mitään vielä hankittu. Käytettynä varmaan tulee jonkun verran tavaraa hankittua, kun tuntuu kaikki maksavan niin paljon, varsinkin vaunut. Mutta aika näyttää löytääkö käytettynä asiallisia ja asiallisen hintasia.

Töistä joku kyseli, kuljetus alalla työskentelen. Joo, ajan ihan isoa autoa :D

Josko sitä tästä ulkona käymään ja sitten odottelee illan peliä.
 
Onneks en kattonu sitten tota sydänääniä, saatto olla vaan parempi niin...

Kotiuduin just kylpylästä, oltiin miehen kans siel eilisestä ja yö siinä hotellissa. Kotona pitiki ottaa sellaset vaatimattomat 3,5h päiväunet vaikka muka nukkunu suht. hyvin. Eilen tuli kyllä valvottua vähä pidempään kun yleensä

hankinnat..ei vielä mitään. Tai no, 2 vaatetta: housut ja body jotka oikeestaan ostin siks että muistan ostaa suurimman osan sen kokosia vaatteita.

kertomisesta muutama kaveri ja molempien perheet tietää. en oo sit kauaa jaksanu salailla ku aika paljon vietän aikaa heidän kanssa ja elän tätä "raskausarkea" joka on himpun erilaista kun normielo ennen plussausta joten kyselyjä tulis kuitenkin, enkä oikeestaan oo kovin hyvä valehtelemaan/salailemaan. "no oon nyt lopettanu kahvin juonnin kokonaan ja silleen :)"

asuminen..asutaan melko vaatimattoman kokosessa kaksiossa toistaseks ainakin.

tyttö/poikaolo..en tosiaan tiiä vieläkään kunnolla onko olemassa jotain selvää vaistoa tai merkkiä, eli en osaa sanoo yhtään kumpi on tulossa. tuleepahan ainaki yllärinä

No mut huomenna ois sitten tää paljon odotettu np-ultra...! jän-nit-täää...

Britney & 11+6 (tai ainaki kovasti sielläpäin)
 
Onneksi luin etua juttua tuosta sydänääniä- ohjelmasta ja jätin suosiolla tälläkertaa katsomatta.

Tiukutus Minkä rotuinen tämä teidän koira on? Meillä myös toinen koirista osoittaa kiintymystä minuun enemmän ku ennen. Ei ole ollut miteenkään puolustavalla kannalla, mutta selvästi haluaa olla enemmän minun lähellä. Kaverin sakemanni aikoinaan murisi kaikille, kun vaunujen kanssa oli liikkellä, mutta ilman vaunuja ei puhunut kelleen mitään. Ja uskon teillläkin koiran vaan puolustavan/vartioivan nyt sinua, mutta en usko sen tekevän pahaa tulevalle perheen lisälle. Hän vaan suojelee laumaansa =) Toivottavasti olisin oikeassa.

(.) Masu se vaan kasvaa ja sain vihdoin hankittua muutamat raskaushousut. Vauvoille ei olla viellä osteltu mitään. Vaunuja katselen jatkuvasti netistä, kun aateltiin ostaa käytettyinä. Tuplatkin maksaa paljon uusina, mutta hankala löytää käytettyinäkään.

Vimpula ja Vampula 14+2
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa, EevaN! :flower:

Hankinnoista: Vaatteita olen jonkun verran hankkinut tulevalle vauvalle, vaikka esikoltahan niitä jäi kans. Tosin jos tulee tyttö niin varmaan "tyttöjen värisiä" vaatteita pitänee hankkia. Vaunuja, pinnasänkyä ja matkasänkyä ei tarvita, kun ne on esikoisen jäljiltä. Samoin sitteri, lelukaari ja tuttipulloja. Imetystyynyn ostan luultavasti kaverilta. Turvakaukalo ja matkarattaat pitää ostaa uudet.

Töistä: Mä olen ravintola-alalla, mutta hoitovapaalla nyt ja tuskin ennen vauvan syntymää töissä käyn kun ei ole vakipaikkaa minne palata eikä täälläpäin näytä töitä olevan.

Kertomisesta: Melko monelle kaverille olen kertonut ja tietysti tuleville isovanhemmille ja tädeille/sedille. Äitini on myös kertonut sisaruksilleen kun ei malttanut pitää suutaan kiinni. :D Annoinkin luvan kertoa np-ultran jälkeen.

Tiukutus: Toivottavasti ette joudu luopumaan rakkaasta lemmikistä! Mutta tokihan se on selvää, että jos alkaa näyttää uhkaavalta tilanne vauvan synnyttyä niin lemmikki saa lähteä. Surullistahan se on. :( Jospa siis noin ei kävisi. Itsekin mietin kun esikoinen syntyi että miten meidän kissa suhtautuu vauvaan, mutta kaikki menikin loistavasti. Tuo meidän villiviikari 2 vee rakastaa kissaa ihan hirmuisesti ja halii välillä vähän turhankin rajusti toista. Siltikään kissa ei poikaa pure eikä raavi.

Me ollaan kerrottu esikoiselle jo että vauva on tulossa. Poika tietää heti, että missä se vauva kasvaa kun häneltä kysyy. Ja kuulema pikkusisko sieltä pitäisi tulla. :D Eihän noin pieni ymmärrä vielä todellista tilannetta, joten jännä nähdä millainen on pojan suhtautuminen kun vauva syntyy.

Ja tänään taas poksuu viikot! :heart:

Diinu & Pipana 16+0
 
Hyvä Suomi!!

Ja se ois taas työviikko eesä, ulkona sataa vettä.. Onneksi töissä voi olla vapain mielin kun olen jo kertonu odottavani, eipä tuo maha vielä juuri ulospäin näy, täällä kärsimättömänä ootellaan millon se kasvaa kunnolla (nyt olematon pieni "kaljamaha" alavatsalla,) ;D missä se vauvakumpu viipyy!!

Onko muilla paino noussu nyt raskauden aikana vielä? Mulla ei ole sitten yhtään, mutta oon iha varma että rytinällä alkaa kohta niitä kiloja tulla :kieh:

Jippii sain kuulla että meille onki varattuna pinnis ja "parvekevaunut" ei tarvi kaikkia alkaa hankkimaan uusina, vaunut varmaanki joutuu ihan uudet ostamaan, mutta en ole hankintoja tehny vielä (muutamaa söpöä bodya lukuun ottamatta ;) ) Esikoista ku ootellaan niin ei ole ennestään mitään, eikä oikee kavereillakaan löydy.. Pikkuveljen ajoilta on säästössä ollu jotain vauvakamaa varastossa :) Eli 18 vuoden takaa! Vintagea hehe

Ja viikot taas poksuu Karoliina rv 15+0
 
Onko joku tietonen et saako raskausaikan käydä hierojalla? Täällä ollaa saikkarilla selän takia ja vielä en haluis töistä pois jäädä, johan siel kerkisin hoitovapaan jälkee olemaan 12 vkoa :/ selässä siis hermo on pinteessä ja jalka puutuu ja pistelee.. Oliskohan hieronnasta tähän apua.. Esikoisesta jäin rv 23 saikkarille saman jutun takia...

Myy rv 14+1
 
Myy-88 Minä käyn kerran viikossa fysioterapiassa ja hän hieroo joka kerta niska-hartia seudun ja hieman selkää. Viellä pystyn makaamaan mahallani, mutta kauan se ei enää onnistu. Issiais vaivoista oli puhetta ja hän kertoi, että näitä hoidetaan sitten joko kyljellään maaten tai istuen nojaten pöytään.
 
Neuvolaan soitin ja kyselin asiasta niin hierojalla saa käydä mutta voi olla vaikea löytää hierojaa ketä hieroisi raskaana olevia ja alaselkää, eli sellaista lähden metsästämään.. Ja toivon että se auttaa!

Myy rv 14+1
 
Myy: Mä kävin kanssa hierojalla edellisessä raskaudessa mutta taidettiin aina vaan käsitellä hartiaseutu.

Väsymys painaa kun oli tää finaaliputki päällä ja ensi piti katsoa Euroviisut aja eilen tietysti lätkää. HYVÄ SUOMI!!!:wave: Jostain omituisesta syystä toi meidän poika ei kuitenkaan ymmärtänyt, että aamulla pitäis nukkua pitkään vaan heräsi jopa tavallista aikaisemmin. Nytkään ei malta nukkua vaan täällä pitää roikkua :)

Jollain oli vielä munkin jälkeen ultra. Tsemppiä odotteluun itse rupeen oleen jo voiton puolella kun olen jo sentäs oikealla viikolla :) Vielä kun perjantaihin jaksaa. Torstaina oli sokerirasituskin. Yök, yhtään ei jaksaisi mennä istumaan sinne pariksi tunniksi. Kunhan ei vaan vielä käry kävis. Mulla on kyllä mittari kotona ja viime viikolla paastoarvo oli ainakin ihan ok. Tosin mulla ei viimeksikään paastosokerit noussut vaan ainoastaan aterioiden yhteydessä.

Me ollaan kerrottu jo varmaan kaikille. Mä vaan olen semmoinen höpöttäjä ettei tämmöistä asiaa voi salata.

Katjuska: Mulla on ollut varmaan jo pari viikkoa mammahousut käytössä kun alkoi ahdistamaan. Mietin vaan, että mahtuuko sitä loppuajasta enää noihin tavan äitiysvaatteisiinkaan?

Täällä ei ole erityistä tyttö- tai poikaoloa. Esikoisesta olin varma, että on tyttö mutta poika tuli. Mä toivon kovasti edes yhtä tyttöä mutta samalla olen varma, että siellä on kaksi poikaa ja mut jyrätään äijävallan alle ihan tyysti :) Helpompi raskaus on ollut tähän mennessä kuin esikoisesta (vaikka sekin oli helppo) eli sellai voisi hieman elätellä toiveita toisesta sukupuolesta. Olenko mä ainoa joka selkeästi myöntää toivovansa jompaakumpaa sukupuolta? Tyttö ja poika olis kaikista kivoin yhdistelmä :) Pakko kai kuitenkin lisätä, että yhtä rakkaita lapsia niistä tulee ovat sitten mitä lajia tahansa.:heart:

Siisu ja Kusti & Kosti 12+0 *poks*
 
Heippa naiset!

Tulin tänne vähän kurkkimaan ja kertomaan kuulumisia. :)
Lähtöni jälkeen tulleille kerrottakoon, että maalis-huhtikuussa kirjoittelin tässä ketjussa, kunnes pääsiäisen aikoihin jäin pois kun sain keskenmenon.

Ei ole vielä uutta plussaa testissä, eivätkä edes ekat menkat ole tulleet, mutta viime viikolla sain neuvolan tädiltä luvan uuteen yritykseen kun raskaustesti täysin negatiivinen! Joten täällä nyt peittoja heilutellen kesää kohti! Oviskin (todennäköisesti) oli jo tässä kierrossa, eli toiveita pikaisesta plussasta kyllä on. :) Huomenna jälkitarkastukseen ultraan.

Onnellista odotusta teille, perässä tullaan, toivottavasti pian!

Naive
 
Ultrassa käyty, kaikki oli hyvin. Kaveri piti käsiään jatkuvasti ylhäällä, selvästi kannusti Suomea :D Tai sitten oli toinen käsi vaan ylhäällä ja heilutteli. Niskaturvotus oli normaali (lääkäri ei kertonut mm määrää? mutta sanoi että normaali)
Vastasi viikkoja 12+4 eli hypättiin vähän edemmäs mikä on kiva juttu.

Omaa napailua oli, mutta tsemiä vielä tuleviin ultriin!!
 
Meilläkin oli ultrassa kaikki hyvin, ihanaa! Rimppakintulla näyttäisi ainakin olevan luonnetta, kun köllötteli koko ultrauksen ajan eli puoli tuntia selkä meihin päin, vaikka asentoa yritettiin muuttaa painalemalla. :) Kädet ja jalat viuhtoi kovin, syke oli normaali, niskaturvotus oli 0,9 ja tyyppi vastasi viikkoja 13+0. Nyt sitten odotellaan vielä veriseulan tuloksia ja toivotaan että kaikki menisi jatkossakin hyvin.

Omanapainen viesti tuli tästäkin, mutta minkäs teet, Suomen voitonjuhlia on riennettävä katsomaan!

Sannuska80 12+5
 
Heippahei!
Mä en ole kirjoitellut about sataan vuoteen, kun oon ollut niin mukaväsynyt ja kaikkea. Aika harvoin on kone päällä, ja se heijastuu tänne aika pahasti :ashamed: Mutta nyt kolmen päivän saikku neljättä pivää jatkuneestä päänsärystä, (nice!), joten olen ahkeroinut tänään kaikki lukemattomat tekstit ajatuksella läpi, hyvä mä! Mulla on vielä 2 päivää aikaa pommittaa teitä vaikka 24/7;)

Eli juu, on se mukavaa, kun päätä särkee aamusta kun silmät avaa, iltaan asti. Ei auta särkylääkkeet (oon syöny panadolia niin paljon kun oon uskltanu, eikä auta mitään!), ei ulkoilu, ei hieronta. Mun mies on onneksi killer-hieroja (ja se osti mulle synttärilahjaksi vielä hierontaöljyn, joka sopii raskaanaoleville, ihana!), eli saan vaikka kokovartalohieronnan halutessani. Ja ei voi johtua unenpuutteesta, kun nukun edelleen helposti 10h yöunien päälle 3 tunnin päikkärit... Tiedä sitten, toivottavasti loppuu pian!

Täälläkin käyty ultrassa, kun se aika sitten vihdoin luukusta kolahti. 0,4mm oli niskaturvotus, onneksi, sillä mua ei nyt oo valaistuloppuun asti(aka. oon unohtanut), ja meillä jäi down-testit väliin. Kätilö ehdotti keksiraskauden tutkimuksia, mutta käynpä juu keskellä työpäivää toisella puolella kaupunkia pikaisesti.. Taitaapi siis jäädä väliin. Mutta terve lapsonenhan siellä oli, tarkemmin sitten siellä rakenneultrassa, kun juhannuksen jälkeen sinne päästään!

Ai vitsi miten tekisikin mieli selvittää kumpaa sukupuolta on tulossa! Mä olen niin fiiliksissä esikoisesta, että olen ihan unohtanut ajatellakin, että kumpaa toivon, kun voisi tulla samantien molemmat! On kyllä aivan varma, ettei jää mitenkään alakynteen, kun olisi "väärää sukupuolta", kun en edes osaa päättää kumpaa toivon. Toisaalta isoveljeä, mutta ai että niitä kaikkia prinsessavaatteita! Ja sit taas toisaalta ne legot.... :D

Ehdin jo unohtaa, että kuka niistä koirista puhui?? Meillä ollut lapsesta asti koira, ja nyt vanhemmilla aluksi erittäin aggressiivisesti käyttäytynyt koira, nyt sama kyseinen on ihan pullamössö ja todella ihana ja herttainen koira! Itse olen aivan täydellinen koiraihminen ja tullut perheen myötä perehdyttyä koiran kouluttamiseen, vaikka täällä nyt ehkä turha alkaa pätemään! :saint: Mutta suosittelen noita koiraohjelmia oikein olantakaa, ovat todella hyviä ja niistä on helppo soveltaa omaankin kotiin!:) Ja kirjastosta löytyy ihan varmasti aihetta käsitteleviä koiran koulutusoppaita, itse olen ainakin jo ala-asteikäisenä sellaisia lukenut. :) Isot tsempit sinne!

Tulee taas semmonen romaani, sorry!

Mitoista oli puhetta, itsellä pituutta 174cm ja painoa oli raskauden alussa enää muutama kilo ylimääräistä! Reilu vuosi sitten laihdutin 15kg, kun alkoi peilikuva kyllästyttää, ja onneksi en ole heittänyt vielä ihan kaikkia telttoja roskiin, niistä on ollut nyt pyöristyessä suuri apu ja helpotus! Ekalla kuulla tuli ilmeisesti nestettä kolmisen kiloa, mutta sen jälkeen on paino pysynyt oikeastaan samana-tippunut puoli kiloa, riippuu vähän päivästä. Vaikka ei ole ollut edes pahoinvointeja! Odotellaan sitten sitä valautumista rauhassa!:D

Asuntoasioista, että me meinataan mahtua 63neilön kaksioon ainakin pari vuotta, katsellaan sitten jos enempi lapsia sattuu siunautumaan (tai voitetaan lotossa), niin katsellaan sitten isompaa! Tavoitteena kuitenkin, että tää on viimeinen vuokra-asunto, jossa asutaan.

Mutta nyt säästän teidät ja mietin sitten myöhemmin mitä olen unohtanut! Onnea kaikille uusille ja jaksamisia pinosta tippuneille! Ihanaa kesänalkua kaikille!:heart:

Ubs, eli helmi & mörkö 14+5 ;)
 
Viimeksi muokattu:
Menipäs taas myöhälle tämä päivä koulutehtävien parissa. Nyt pika kirjoitukset vielä tänne :)

Onnea ultrassa käyneille! :)

Katjuska koira on labbis sekoitus ja toinen koira (uros) on sakemanni. Ja toivottavasti olet oikeassa tuosta suojelemisesta :) Ehkä koira nyt ajattelee että olen tavallaan heikko kun raskaana ja pitää sitten vähän suojella. Ottaappa selvää aina eläimistä :D Sakemanni ei onneksi ole ollut ärtyisä, onneksi koska tuolla on kokoa 70cm ja painoa 42kg. Olisi ihanaa jos se alottaisi sähläyksen :|

Diinu totta, kamalinta olisi jos joutuisi luopumaan mutta kyllähän vauva menee kaiken edelle ja jos koira ei asetu niin tarvitse kahdesti miettiä mitä tehdä :( Ja voi, ihana kisu sulla kun ei välitä vaikka lapsi ei aina osaakaan silittää niin nätisti :)

helmi mää puhuin koirasta joka on hieman nyt hullaantunut :D Ja joo, itse myös henkeen ja vereen koiraihminen, koiria aina ollut ja heti kun omaan asuntoonkin muutin niin oma koira oli ensimmäinen hankinta. Ihana pentu sakemanni sitten tulikin vastaan jonka kanssa saanut oppia todellista koulutusta ja nykyään ollaankin jo ihan hyvin kisattu agia :) tokoa ja jälkeä harrastusmielessä, agia tavoitteellisemmin. Tämä hurjapää narttu tuli hieman myöhemmin meille vaikka onkin näistä se vanhempi. Ja tämänkin kanssa agia harrastetaan ja tokoa harrastettu ihan hyvin tuloksin. Eli siis koulutettuja ovat vaan nyt sitten raskaus sekoitti nartun pään :D ja tähän ei taida koirakirjat olla perehtynyt, ainakaan ei missään niistä tuhansista mitä olen lukenut oo ollut mainintaa raskauteen liittyvistä ongelmista. Mutta onneksi meillä on aikaa kouluttaa koiraa tähän ja toivottavasti narttu oppii jotta uskaltaa päästää vauvan kanssa tekemisiin :)
Mutta jos tiedät jonkun opuksen missä käsitellään koiraa ja raskautta niin kerrohan niin kiidän heti hakemaan! Muutama kuukausi yritetään itse ja jos ei saada mitään aikaiseksi niin sitten pyydetään joku oikein kunnon koirakouluttaja avuksi jolla olisi kokemusta tämmöisestä.

Hankinnoista vielä.. Me saadaan mun tutulta toppahaalari, se pitäisi kohta jo hakea kun muuten menee sivu suun kun tiedä milloin muutetaan pois. Pinnasänky on uutta maalia vaille valmiina. Vaatteita yms saadaan varmaan hirveät määrät tulevilta mummoilta ja monta kaveria saanut vuoden sisään lapsen niin he haluavat antaa ja lisäksi mulle syntyi pari uutta serkkua joilta sitten myös kaikki vaatteet tulee meille :D Toisen äiti harmitteli kun on kerennyt jo turvakaukalon yms laittamaan pois kun vauva vuoden vanha nyt. Mutta vaatteita on vielä hyvä kasa sekä muuta tarpeellista :)

ON:
Ja jeeheeei me saatiin tänään doppleri ja ihan pieni rakas sydän siellä jyskytti lujaa :heart: Sellainen pikku vipeltäjä vain että ei meinaa pysyä anturan kanssa perässä kun toinen hyppii ihan miten sattuu :D Mutta onneksi kuitenkin sai kuulumaan ja tietää että rakas on hengissä vaikka onkin ollut ihmeellinen olo ettei kaikki ole hyvin :)
Huomenna neuvola, jossa tuskin mitään ihmeellistä kun ei enää tarvitse jännätä sydänääniäkään.

Olipa tosi lyhyt pikakirjoitus :ashamed:

Tiukutus&Masi 16+0 :heart:
 
Heippa pitkästä aikaa taas :)

Ensiksi Unico, mulle ei puhuttu mitään allergiatableteista vaan noista Lomudal silmätipoista ja Glinor nenäsuihkeesta, allergianuhana tämä alkoi ja mulla siis koivu-ja siitepölyallergia kummatkin ja pahimmillaan on juuri silloin kun kovuun alkaa tulla nupukat ja lehdet, kesän aikaan se sitten helpottaa kun koivussa on jo lehdet, mutta pahoja hengitysvaikeuksia tuleekin sitten keskellä kesää, tuntuu että tukehtuu kun ei saa happea kunnolla ja siihen saan käyttää kuitenkin vielä tuota Bricanyl inhalaatiojauhetta ja Pulmicort kiellettiin kokonaan, on siis astma lääke, pitäisi kysyä lääkäriltä että olisiko mitenkään mahdollista kirjoittaa suoraan Ventolin kiekko kun mulla tod.näköisesti on astma mutta ajattelin vielä kysyä 1.6 kun on toinen neuvola että mitä mieltä neuvola terveydenhoitaja on näistä. Mitään en ole vielä ottanut kun täälläkin yritetään sinnitellä tän oireen kanssa :)

Niin ja esikoisella ja tällä tulee ikäeroksi semmoset 2v 8kk :) Ja ollaan kerrottu tulevalle isosiskolle mutta eihän hän vielä ymmärrä sitä täysin vaikka paitaani nostelee ja taputtelee mahaan ja hokee että "vauva täällä" :)

Hankinnoista ei olla hankittu vielä vauvalle mitään, ajattelin kuitenkin odotella sinne rakenneultraan jos vaikka sattuisi näkemään kumpi on, siinä mielessä jos on tyttö niin ei tarvitse paljon mitään ostella kun esikoisesta jäänyt niin paljon vaalenapunaisia vaatteita ja jos on poika niin ei ole paljon vaatteita sille sitten, se on syy miks haluan tietää kumpi tulee että voi hankkia sitten rakenneultran jälkeen pojalle jotakin jos on poika :)

Täällä kärsitään ihan hirveistä päänsäryistä, eilisestä aamusta asti alkanut nuokin ja sama jatkuu edelleen, ei auta Panadol poreet :/ Tuntuu ihan siltä ku olis migreeni :) pahoinvointi on sentään hellittäny aika paljonki, johan sitä tuli kestettyä rv 4 - rv 13 asti, ihmeen aikaisin alko pahoinvoinnit, siitä huomaa ainakin että on ihan erinlainen raskaus :D

Hyvää Tiistai aamua teille ihanaisille <3 :) Ja tervetuloa uusille jäsenille :)


Minna ja nyytti rv 14+3 <3
 
Moikka!

Minäkään en taida pysyä teidän mukana kun kirjoittelette niin tiuhaan. Minä kyllä istuskelen koneella sen parikin tuntia päivässä nyt kun olen työttömänä.

olen koulutukseltani kokki ja restonomi (ja suorittelen kasvatustieteen opintoja pikkuhiljaa avoimessa yliopistossa etänä) mutta tällä hetkellä ei mol:n sivuilla ole täälläpäin muuta kuin pizzanpaistajan töitä eikä se taas sovi minulle ollenkaan (2-3-vuorotyö ja ottaa koville ranteissa) eli huonolta näyttää. Olen laittanut kyllä hakemuksia kesätyöpaikkoihin sen parikymmentä, mutta eräästäkin paikasta sanottiin, etteivät he pysty maksamaan minulle tes:n mukaista palkkaa. Siis töitä kyllä on, mutta palkkaa ei voida maksaa, että tulisitko työkkärin tuella? no ehkä en kuitenkaan mene työkkärin tuella kun asuntolaina painaa päälle niin eiköhän tuota olisi aika tehdä ihan oikeita töitä. Olen ollut kouluavustajaharjoittelijana ja tehnyt open sijaiksuuksia ja siinä olisi kyllä minulle unelma ammatti, mutta mieheni ei anna minun lähteä opiskelemaan, kuulemma ei ole rahaa, että voitais laitta lapsi hoitoon ja mä olisin päivät yliopistolla... koska etänä en haluis enää opiskella koska siitä ei oikein tule mitään täällä kotona, kotihommat painaa liikaa päälle.

Ihmettelen kyllä syvästi tätä touhua täällä pohjois suomessa kun ei muka ole töitä ja puhutaan työvoimapulasta, Sitten vielä omaa napaa lisää.. olen nyt saanut 3 kertaa peräkkäin potkut töistä koeajalla ja syytä en ole saanut koskaan tietää, paitsi kun olin stokkalla kokkina ja erehdyin viemään sairaslomalapun nvolasta (oli aivan järkky alkuraskauden väsymys ja paha olo) niin viikonpäästä lyötiin irtisanomislappu kouraan, eli syy oli varmasti raskaus, vaikkei ne myötäneet, they bastards :mad: Olen ollut siitä asti aika masentunut....

joo ja nyt Tosi huono omatunto vaan on kun vien lapsen aamulla hoitoon (hoitopaikka tänkuun loppuun asti) ja tulen itse takaisin kotiin tekee pihahommia jne. ns nauttimaan omasta ajasta. Mies on kerran kk viikon ulkomailla töissä ja tää on se viikko kun olen tosi yksinäinen. Eilen kävin nvolassa ja sydänäänet kuuluivat :) Ainut hyvä asia taas tälleviikolle :heart:
ja nvolan täti kysyi, että onkos inulla täällä ystäviä niin purskahin itkuun ja totesin, että eipä taida olla..siskoni asuu 60km päässä ja nähdään ehkä kerran kk jos silloinkaan. Meillä ei kummallakaan autoa käytössä niin hankala nähdä.

mites teillä? onko teillä sydänystäviä jolle voitte purkaa hyvät ja huonot asiat?

Hankinnoista meillä on esikoiselta kaikkea, eli ei hankita edes äitiysavustuspakkausta kun vaatteita on aivan älyttömästä. Se vaan että jos uusin tulokas on poika niin ilmeisesti on -pakko- hankkia enemmän sinisiä vaatteita, kun nuita vaaleanpunaisia ja punaisia on suurin osa. salaa toivon tyttöä, mutta pääasia että lapsi on terve ja että syntyisi oikeaan aikaan, sekään kun ei ole itsestään selvää.

oma kokoni Olen 158 cm lyhyt ja painan huimat 65,1 kg. Esikoista kun aloin odottamaan niin painoin vain 57kg ja painoa tuli 10kg jotka jäivät laitokselle. viime talvena ja kesänä olut ja jäätelö maistui sen verran hyvin, että painoa tuli takaisin lähemmäs 8kg ja vaikka liikunkin kuin hullu niin ei tällä iällä enää saa sitä painoa laskemaan. Nyt painan varmasti lähemmäs 80kg raskauden loppuvaiheessa. mulla on kokoajan nälkä ja tekee kauheasti mieli kaikkea epäterveellistä, mutta myös hedelmät ja marjat maistuvat hyvin. Käyn edelleen ratsastamassa, ja aion lopetella tässä pikkuhiljaa, varmaan juhannukselta pitää keksiä joku vastaavanlainen treeni joka treenaa jalkoja ja selkää, varsinkin alaselkää joka joutuu varmasti kovalle koetukselle kun maha kasvaa. salille en pääse (tässä käpykylässä se aukeaa vasta klo 15, en kerkee kun tehä 1/2 h treenin (ja omistajakin sellaienn kyylä) kun pitää hakea hetikohta lapsi hoidosta ja viikonloppuisin ei ole ollenkaan auki...)

Mites teillä muilla? mitä tykkäätte syödä? Joku mainitsikin salmiakin, sehän taitaa olla kiellettyjen listalla :whistle: mulla kans loppuis suklaanhimo ja salmiakin himo vaan kasvaa!

Jaksuja kaikille :heart:

Rosalinda78 14+3
 
moikka mammat + masukit :)

täälläkin mm-tunnelmista selvitty pikkuhiljaa, josko ehtisi vaikka kirjoitella =) vaikken kisoja seurannutkaan (ja joo, nukuin finaalinkin ajan), niin olihan eilen hieno tunnelma kaupungissa!

eevaN kiitos kirjavinkistä! pitää melkein lukea, jos se oikeasti auttaisi edes astetta kivuttomampaan synnytykseen. viimeksi mulla oli synnytys kokonaisuudessaan 4h ekoista supistuksista siihen että oli lapsi ulkona ja voin sanoa, että otti ihan käsittämättömän kipeää. ja luomuna mentiin, kun oli niin hurja tahti eikä kukaan (itse tai kätilöt) tajunnut kuinka nopsaan se oikein eteni, niin ei ehtinyt mitään apuja saada. no, nyt kun on yhden luomuna synnyttänyt, niin miksei toistakin, oli se hurjan alkukantainen ja hieno kokemus silti, mutta toivon että vaan huomattavasti vähemmän kivulias sitten ensi kerralla ;)

karoliina täällä painonnousu vielä aika olematonta, 0-0,5kg noussut päivästä riippuen. mut eiköhän kohta ala nousta, ainakin maha kasvaa =)

siisami kyllä moni varmaan tyttöä tai poikaa toivoo. ja sitten kuitenkin kaikille vaan tärkeintä, että olis terve vauva :) mä toivon sekä tyttöä että poikaa, vuorotellen, mut tosiaan kunhan saataisiin nyt se vauva ylipäätään, ja mieluiten suht terveenäkin!

naive kiva kuulla että olet paremmalla mielellä jo. kunpa tärppäisi tästä kierrosta uusi =)

tiffendaalen tervetuloa!

britney, sannuska ja helmi* onnea ultrista! niin me loppukuun odottajatkin vaan pikkuhiljaa päästään toiselle raskauskolmannekselle :)


minnuskalla aivan tismalleen samanlaiset ajatukset hankintojen osalta kuin täällä =) me on mietitty että jos ei rakenneultrassa selviä sukupuoli, niin varmaan yksityiselle 4D:hen mennään. meilläki esikoinen tyttö ja pojalle tarttis sit jotain vaatteita, vaikka muuten meillä on esikoisen jäljiltä kaikki valmiina.

rosalindalle kovasti voimia! ei varmasti ole helppoa, jos on pienellä paikkakunnalla eikä kavereita lähellä. toivottavasti myös työkuviot selviää ja pääset jossain vaiheessa unelma-ammattiisi :)

ruoista maistuu edelleen kaikki oikein perusruoat, kuten jauhelihaperunasoselaatikko, pikkuhiljaa muutkin liharuuat alkaneet maistua, esim inkkarityyliset ruoat. eipä ihme että mulla on raskausaikana ollut hemppa aina hyvä, kun syön punaista lihaa kahdesti päivässä... normaalisti suosin kasviksia, kalaa ja kanaa, mut nyt pitää olla aina punaista lihaa. sitten mun uusi himoni on pakkasesta otetut, vielä kohmeiset, sokeroidut puolukat ja muut marjat. ah, miten ihania!! salmiakki ois oikeastaan ainoa makea herkku, jota tekisi mieli (ja väliin pari syökin), mutta niitä en uskalla syödä, koska viime raskaudessa sain loppuvaiheessa raskausajan verenpainetaudin...

kerroin tänään töissä pomolle että odotan ja vastaanotto oli odotettu: pomo onnittelu aidosti iloisen kuuloisena ja sitten samaan hengenvetoon kauhisteli miten syksystä eteenpäin pärjäävät. mut hyvä keskustelu ja senkin suhteen hyvä, että kerroin, kun se oli jo vähän viime viikolla arvaillut että odotan vauvaa. tää masu vaan oikeesti on jo paisunut =) mites teillä muilla on ollut vastaanotto töissä näiden iloisten uutisten jälkeen? :D vai oletteko vielä kertoneet?

(.) mä niiiin nautin kun masu kasvaa ja olo paranee =) ihana toinen raskauskolmannes siis täällä alkamassa! mä kyllä nautin raskaudesta täysillä, ihan sama lisäkiloille ja vyötärön menettämiselle, mahtavaa kun saa kasvattaa uutta elämän ihmettä :heart:

joo, tulipas taas pitkä juttu, mutta niin se aina menee kun kirjoitan, en osaa lyhyesti mitään kommentoida... mut nyt ei muuta kuin kivat päivän jatkot ja hyvät voinnit taas kaikille!!

t. manna8 + ernesto 12+6 :heart:
 
Minnuska – jännä että sulta kiellettiin Pulmicort – mulle neuvolan täti katsoi tietokannasta että se on täysin turvallinen. Samoin (en muista kenelle) lääkäri oli sanonut että Cetiriziniä ei saa käyttää, täällä näytettiin senkin suhteen vihreää valoa. Eikös tuon lääketietokannan pitäisi olla valtakunnallinen, jännä että on noin eri näkemyksiä!

Tiffendaalen – tervetuloa!:flower:

Ja onnea hyvistä ultrakuulumisista, ainakin Britney ja Sannuska! :flower:

Rosalinda :hug:– kamalan tökeröä toimintaa työnantajilta nuo irtisanomiset! Ei mikään ihme, että masentaa kun tuolla tavalla joutuu kohdelluksi. Meidän alalla on ainakin niin, että jos ilmoittaa työnantajalle olevansa raskaana ja joutuu irtisanotuksi, voittaa varmasti oikeudessa jos/kun irtisanomisen riitauttaa. Jos kuulut liittoon niin ota ihmeessä sinne yhteyttä. Voit tienata jopa 9kk palkan :) Varmaan myös rankkaa jos paikkakunnalla ei ole läheisiä ystäviä. Esikoisen odotusaikana sain monta läheistä ystävää täältä KaksPlus-palstalta, joiden kanssa viestitellään ja tapaillaan edelleen. Eli vuodata tuntojasi tänne, ollaan täällä sua varten!

Ruoista – himoitsen greippiä, melonia, viiliä ja tuoremehuja- jälkimmäisiä en normaalioloissa juo ollenkaan :) Perus-kotiruokaa tulee syötyä, vaikka ruokahalu ei ole ollut kovin hyvä. Sama oli esikoista odottaessa, kilot tippui ekalla kolmanneksella, ja aloitin sit tokalla ja varsinkin vikalla kolmannella tiukan loppukirin ja ”massakauden” :D Nyt ällöttää kala ja kaikki makea, jos erehdyn syömään esim kakkua (synttäreillä tms) voin huonosti loppupäivän. Saman olen huomannut kuin moni muukin, kun syö pieniä annoksia mahdollisimman usein niin vointi on hyvä.

(.) Kauhea väsymys vaivaa edelleen. Pitäisikö käydä ihan oma-aloitteisesti ostamassa rautalisää, vai mittauttaa Hb arvo ensin?

Ja*muoks* töissä kerroin heti np ultran jälkeen, pomo halasi ja oli ihan tippa linssissä :heart: Työkaverit oli vaan et no onnea - meillä on aika hirmu kiirettä joten ymmärrän hyvin että eivät ihan riemusta ratkenneet... Olen ammatiltani liikematkavirkailija, mukavaa ja siistiä sisätyötä täydellisillä työajoilla :)
 
Viimeksi muokattu:
Tulinpas vielä päivittelemään, että miten ihmeessä te maltatte olla kertomatta kaikille? Mä kerroin jo rv9 about kaikille sukulaisille, kavereille ja töissäkin parille, ja parin viikon sisään pomolle jne. Kai mä olen sitten oikea lörppäsuu, enkä ole osannut yhtään pelätä keskenmenoa, kun ei ole koskaan tullut vastaan oikein koko suvussa, tiedä sitten, koputellaan puuta...
Mutta vastaanotto on ollut mitä ihanin, töissäkään ei mitään paineita, kun määräaikainen työsuhde loppuu viikkoa ennen äippäloman alkua, huh!:) Onhan sitä pari leukaa saanut tiputettua, mutta aina jäänyt erittäin hyvä mieli kun uutisia kailotettu kylillä:D

Tämä on ehkä näin ensiodottajille tyypillisempää (tai sitten mä olen hullu), mutta onko kenellekään tullut.. no, itsellä ainakin paniikin kaltaisia oireita siitä, että mun sisällä kasvaa ihminen? Nyt tän ääneen sanoessani vaikutan jo omiinkin korviini hullulta, ja siis mua ei millään lailla pelota vauvan tulo, vaan se, että mun kroppa rakentaa toista ihmistä, joka ajattelee ja toimii itsenäisesti vielä joskus. Aika friikkiä! Ollaan me naiset kuulkaa epeleitä ;)

:LOL: Voi toivottavasti kukaan ei ottanut itseensä, mutta semmosia mä oon miettinyt :)

helmi & mörkö 15+4
 
Pitkästä aikaa, Viikko on ollut kone kiinni. Ensin poika 40c´ kuumeessa 4 päivää ja sitten minä perässä. En muista koska olisin ollut näin totaalisen kipeä kuin pe-ma. Ei mitään toivoa edes istua kun lähtee taju samantien ja ainoa mikä menee alas on mehukeitto pieninä kulauksina ja tietenkin kova kuume ja makaaminen 24/7 alkaa sattumaan lihaksiin niin pirusti. Plussana tietenkin päänsärky ja oksennusolo. Painokin tippui 2-3kg. Mutta nyt istun ja söin jopa 50g muroja aamulla! Loistava fiilis! :)

Rosalinda Kyllä vähemmästäkin ihminen masentuu jos ei ole ystävää/iä jota tavata ja puhua ja työttömyyskin varmasti ahdistaa. Oletko miettinyt muuttoa lähemmäs siskoasi tai muita mahdollisia ystäviäsi? Minulle ne sydänystävät ovat niin tärkeitä etten pystyisi elämään ilman heitä,asumme kaikki samassa kaupungissa enkä voisi juuri sen takia lähteä minnekään muualle. Luulen että jokainen tarvitsee ainakin yhden lähellä olevan sydänystävän jonka kanssa nauraa ja jakaa huolet. Varsinkin me väsyneet äidit ;)

Hankinnoista vielä Päätimme nyt lopullisesti ettemme ota äitiyspakkausta,ostan mielummin sillä satasella ne puuttuvat "herkkuvaatteet". Pieniä vaatteita on paljon,aika poikamaisia mutta myös unisex. Odotan rakenne-ultraan ennen kuin täytän kaapit pikkuisilla mekoilla ;)

Tyttö-poikaolo Ei vielä mitään fiilistä, edellisellä kerralla jossain kohtaa vain tiesin että odotan poikaa ja ultrassa selvisi oikeaksi "tiedoksi". Ultraaja oli vanhempi ihana nainen joka sanoi että jos äidillä on tullut vahva olo,niin se pitää useimmiten paikkaansa ja näin kävi. Saa nähdä saanko tällä kertaa mitään oloja. Tyttöä toivotaan molemmat tositosi paljon,olen päättänyt etten aio häpeillä sitä enää etukäteen. Tiedän että jos rakenne-ultrassa selviää että on poika,olen ehkä päivän vähän pettynyt ja käyn asian läpi mielessäni,mutta olen sitten taas innoissani että minusta tulee kahden pojan äiti! Olisihan sekin ihanaa:)

Tapaamisesta Olen valmis järjestämään tapaamisen vaikka meillä täällä helsingissä jos kiinnostuneita löytyy. Olis hauska tavata teitä muita odottajia. Harmi vain että ollaan aika hajanaisesti asettauduttu ympäri suomea,eli kaikilla ei varmaan ole mahdollisuutta edes tulla tänne pääkaupunkiseudulle vaikka haluaisivatkin? Mietitään asiaa :)

Mandi ja Nuttu 13+2
 

Yhteistyössä