3.asteen repeämät ja uusi raskaus

eli minkälaiseen ratkaisuun synnytyksen osalta on päädytty uudessa raskaudessa 3. asteen repeämien jälkeen? synnytysten väliksi olisi tulossa noin 2v. repeämäkohta aristaa vieläkin toisinaan. en ole vielä käynyt tämän raskauden aikana neuvolassa joten en ole sieltä saanut aiheesta mitään tietoa.
 
anu
Ei henk.koht. kokemusta, mutta kaverilleni tuli 3.asteen repeämät esikoiselta. Ei kait niistä oltu sen kummemmin keskusteltu erikseen missään ja toisessa synnytyksessä ei sitten edes tullut varsinaisia repeämiä ollenkaan ja oli kuulemma muutenkin helppo synnytys! Vauvallakin oli kokoa 4,5kg..ja synnytysten välissä 1v 7kk..

 
Mä taas olen kuullut että kaikki kolmannen asteen repeämät leikataan. Siis tutuilta leikattu automaattisesti-> vaarana vissiin arpikudosten repeäminen kahta kauheammin ja sitä kautta armoton verenhukka... En tiedä.
 
Itsellä tuli 4. asteen repeämä esikoista synnyttäessä. Alatiesynnytys"kielto" tuli tälle seuraavalle. Pelkäävät että arpikudos repeää uudelleen eikä parantuminen tapahtuisi enää yhtä hyvin. Suunniteltu sektio siis minulla ainoa vaihtoehto.
 
alkuperäinen
kävin neuvolassa ensikäynnillä enkä sitten ehtinyt ajan puutteen takia ottaa asiaa puheeksi, mutta katsoin neuvolakortista että terveydenhoitaja oli kohtaan ed.synnytykset laittanut merkinnän vagina ruptura ulot. rectumiin ja alleviivannut sen punaisella. eli onko teidän kohdalla asiasta keskusteltu sitten lääkärin kanssa ja missä vaiheessa?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.12.2006 klo 15:45 alkuperäinen kirjoitti:
kävin neuvolassa ensikäynnillä enkä sitten ehtinyt ajan puutteen takia ottaa asiaa puheeksi, mutta katsoin neuvolakortista että terveydenhoitaja oli kohtaan ed.synnytykset laittanut merkinnän vagina ruptura ulot. rectumiin ja alleviivannut sen punaisella. eli onko teidän kohdalla asiasta keskusteltu sitten lääkärin kanssa ja missä vaiheessa?
Jo jälkitarkastuksissa silloin heti repeämän jälkeen, tuo seuraava synnytystapa otettiin esille. Sitten vielä synnytystapavalmennuksessa ennen uuden vauvan syntymää vahvistettiin synnytystapa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.12.2006 klo 17:08 Hay-D kirjoitti:
kertokaahan mulle kuinka syvä tuo 3. asteen repeämä on? eikös leikkaushaavakin ole aika syvä kun välilihan leikataan?
Se tarkoittaa sitä, että emätin on revennyt peräsuoleen saakka ja peräsuolen sulkijalihas on joko osin vaurioitunut tai kokonaan poikki. Neljännessä asteessa (joka on luokittelun suurin) myös peräsuolen kalvo on vaurioitunut. Pahimmassa tapauksessa peräsuolta joudutaan silloin lyhentämään.
 
Mulla tuli 3.asteen repeämä tammikuussa -06 ja kakkosen laskettuaika on helmikuussa -07. Olen käynyt synnytystapa-arviossa viikolla 26, jolloin lääkäri sanoi, että missään nimessä synnytystapa ei ole automaattisesti sektio, vaan alateitse synnyttäminen on kuitenkin ensisijainen vaihtoehto, vaikka mulla jäikin aikamoiset traumat repeämistä ja niistä seuranneista kahdesta leikkauksesta...
 

Yhteistyössä