<3 Huhtikuiset 2011 <3

Veyve, yhtälailla ekakertalainen täälläkin! Olen myös miettinyt, voiko / kannattaako kiinteät tehdä itse. No, ihan käytännön näkökulma minun kohdallani: jos meitin neitin yhdet pitkät päikkärit muuttuvatkin moniksi lyhyiksi päikkäreiksi (välillä on ollu tällaista), niin voipi olla melkoisen haasteellista väkertää itse vellejä tai soseita. No, ehkä se illalla onnistuisi, kun olen saanut saateltua neidin Höyhensaarille, mutta jos taas yöllä ei tule kunnollista, pidempää unijaksoa, niin... : / Ja sitten taas toisaalta "hirvittää" alkaa itse sörssäilemään niitä, kun kaupan valmiissa velleissä ja soseissa on varmastikin eri raaka-aineiden sekoitussuhteet mietitty huolella ja ammattitaidolla (vai onko?).

Koska jossain oppaassa oli mainittu, että ensin annetaan soseateria ja sen päälle maitoa (omaa / korviketta), niin tältä pohjalta, tää DummyMummy toimisi myös vellin kanssa noin. Mutta toisaalta taas... tällä hetkellä teen niin, että neiti saa yleensä tissimaitoa alkupalaksi ennen sitä ns. tainnutuspulloa (korviketta). Ja toisaalta taas olin ajatellut ikään kuin korvata iltavellillä tuon unimaidon, josko se velli sitä nälkää paremmin pitäisi... Viisaammat, auttakaa!:confused:
 
Vyevy ja Ninuski ensivellihän ei siis ole kiinteää vielä vaan maidon ja kiinteen välimaastoa. Meillä on ostettu tuo aivan kaupasta valmiina mutta kiinteet sitten tehdään itse :) eli vaikka perunaa ihan hienoksi vaikka työntää vielä siivilän läpi ja sekaan hieman äidinmaitoa taikka korviketta ja tadaa kiinteä ruoka on valmista :) ja meillä kanssa tuo peruna-porkkanavelli korvaa tällä hetkellä iltamaidon, mutta ei ainakaan meillä pidä nälkää paremmin poissa. Tuossahan on sama energia määrä kuin korvikkeessa mutta on vaan tanakampaa tavaraa, mutta olen kuullut että monella tämä on auttanut. Ja siis maissivelli on myös ensivelliä, meillä oli ensin tuota ja sitten siirryttiin tähän ajateltiin että pikkusen olisi helpompi totutella kiinteisiin kun on vähän jo erimakuja totuteltu. Meillä piti vähän huojata poikaa syömään tuota peruna-porkkanavelliä eli ensin annoin pullosta korviketta ja nopeasti vaihoin vellipulloon ja nyt syö mukisematta tuotakin velliä :)
Kun olette alottamassa kiinteitä niin saatte opastusta neuvolasta, meille neuvolan täti jo opasti vaikka olinkin jo tietoinen kuinka tulee alottaa, kun meillä seuraava neuvola just 4kk tienoilla ja neuvolassa tultiin siihen tulokseen että hitusen ennen 4kk alotetaan kiinteiden maistelu. Ja kiinteitähän ei saa alussa antaa kun yhden teelusikallisen kerrallaan ja kaksi kertaa päivässä. Luin vauva-lehdestä hyvän vinkin kun tekee isompia annoksia kerrallaan niin kannastaa pakastaa ne sellasissa jääpala pusseissa. Jaa vieläkös muuta tästä aiheesta piti kirjottaa:confused:
 
Ai niin ja yhtä ruokalajia kiinteissä esim. perunaa tulee maistella 3-5päivää ja sitten vaihtaa vaikkapa porkkanaa ja sitä 3-5päivää ja sitten niitä voikin jo yhdistellä :) ja tällä tapaa ottaa uusia aineksia käyttöön.
 
me ei otettu tota velliä käyttöön. ei kuulemma oo yhtään sen tuhdimpaa kuin maitokaan (tai riippuu vissiin vellistä) mutta meille sanottiin, et se on lähinnä maustettua maitoa :D

kiinteät on aloitettu, ja neiti vetelee niitä ihan mielellään, tajus heti sen syöminen idean =) alotettiin siis sen pulauttelun takia, ja hyvin on auttanutkin, käytetään vielä lisäks sitä maitojauhetta.

reissattu ollaan koko kesä, ja hyvin on mennyt =)=)

unirytmi edelleen lähes sama, nukkuu yöt 20/22-07/08.30 heräämättä. päivällä sit nukkuu neljät 30-90 min unet, tai kahet lyhyet ja yhet pitkät illalla.

täytyy mennä, tuun muokkaa illalla ja kertoo viel lisää tytön kuulumisia =)

muoks: meillä ei vielä käännytä masulleen mutta kyljelteen menee kyllä. kovasti hamuaa kaikkea käsiinsä ja on kiinnostunut mitä ympärillä tapahtuu. kovin on nauravainen tyty =)

ja taas pitää mennä :D


hiikka ja tyty
 
Viimeksi muokattu:
tuohon kun Hiikka sanoi että on sanottu että se on maustettua maitoa niin niinhän se on mutta joillakin se silti on pitänyt nälän paremmin poissa varmaan siksi kun on paksumpaa tavaraa meillä ei tosin maitoon suurta eroa kun on sakeuttaja käytössä :)
 
Ninuski Itse oon ajatellut, että mahdollisimman pitkälti tekisin nuo kiinteät ruoat vauvalle itse, tyyliin peruna-, porkkana- ym. kasvisjutut, mutta sitten niitä hedelmäsoseita ehkä ostan enempi sitten valmiina. Ajatus siitä, että itse tekisin mahdollisimman paljon vauvan ruoista, tuntuu kivalta =), mutta varmasti tulee myös valmiita soseita vauvalle ostettua, esim. kiireen tai jonkin reissun takia. Mä taas olen kuullut, että nimenomaan tissiä/korviketta ensin, ja sitten masua "täytellään" soseilla... hmm, kumpikohan on oikein, vai onko molemmat? Ehkä tuo on sit vaan tottumuskysymys ihan=)

Jännä juttu, meijän neidillä nimittäin sama juttu: Yhdet pitkät (3-4t) päikkärit on nyt tällä viikolla alkaneet muuttua lyhyiksi (15-45min) päikkäreiksi, joita on 1-3 päivän mittaan. On kyllä ihan totta, että enempi sais kaikkia kotihommia yms. tehtyä, jos vauva nukkuis nuo yhdet pitkät päikkärit;), mutta eipä siihen vauvan nukkumiseen paljoa voi vaikuttaa. Mitä mieltä olette, eikö ainakin tämän ikäisten vauvojen kuulu antaa nukkua silloin ja niin pitkään, kuin vauvat itse haluavat?

masuilija. Mäkin luin uusimmasta Vauva-lehdestä tuon vauvan ruoka-jutun ja oli kyllä hyvä! Paljon sain siitä hyviä vinkkejä =) Vielä ei ole tarkoitus meijän neidillä kiinteitä aloittaa, mutta yritän opiskella asiaa hyvissä ajoin, että sitten kun se hetki koittaa, osaisi jotain ruokaa neidille sitten oikeesti valmistaa =) Ja joo, eikös se niinkin ole, että välttis ei mitään vellejä edes tarvi, vaan voi ihan suoraan siirtyä kiinteisiin? Ja entä mites sitten se veden juominen, aloitellaanko sitäkin opettelemaan samaan aikaan, kun kiinteitä aletaan maistelemaan vai missä vaiheessa? Huh, kun on tyhmä olo, kun ei näistä asioista oikein tiedä, ja joka paikassa on eri informaatiota, menee ihan pää sekaisin...

Mielenkiinnosta kaikille kysymys: Montako vaippaa (kertakäyttöistä, jos siis niitä käytätte) teijän vauvalla keskimäärin kuluu päivässä? Mitä vaippamerkkiä käytätte, ja mikä vaippakoko on nyt menossa?Entä pesettekö jokaisen vaipanvaihdon yhteydessä pepun vedellä, vai käytättekö välillä niitä kosteuspyyhkeitä? Meillä kuluu kertisvaippoja keskimäärin 6-7 päivässä, Liberon 3-koon vaippoja käytetään ja ihan just, kun ne loppuvat, siirrytään kokoon 4. Jokaisen vaipanvaihdon yhteydessä en pese vedellä, mutta aina tottakai sitten vähintään niillä kosteuspyyhkeillä. Mietin, että riittääköhän se, vai pitäisikö pissi pestä joka kerta vedellä pois...
 
Tässä on tänään ollut aikaa täällä lueskella niin vastaan vielä Vyevyn kysymyksiin: eli voit siis suoraan maidosta siirtyä korvikkeeseen ei tarvitse ensin antaa velliä. Ja meillä on libero merkki ja vaihtelee hirmusesti montako menee eilen meni VAAN kolme vaippaa mutta yleensä menee se 5vaippaa. yöllä ei meillä enää vaippaa vaiheta koska kun poika herää on niin kärttynen ei viiti välissä ei viiti keskeyttää syömistä kun syö niin nopeesti ja lopuks on jo unessa niin ei viitsi herättää ja aamulla vaippa on sitten aika täys mutta näin on koettu parhaaks ! meillä ei pestä vedellä kun aamuin ja illoin muuten pyyhkeet ja jos pissi on tullut niin meille sairaalassa neuvottiin ettei tarvitse pestä ollenkaan joten tällä on menty eikä haise taikka ole tahmanen pippeli ! Ja niin vielä tuosta veden juomisesta senhän voi jo aloittaa jos siltä tuntuu, meille neuvolasta sanoivat että huoneenlämpöistä vettä voi tarjota jos maistuu meillä vaan ei poika tykännyt joten lykätään vielä tuota !
 
masuilija., kiva kun sai vastareita näin nopsaan =) Meillä ei kans vaihdeta vaippaa yöllä, ja aamulla onkin sitten tosi täys vaippa aina. Mutta ei tosiaan yöllä aleta vaihtamaan, ettei liikaa aktivoidu vauva siitä hommasta ja ettei unet sitten kärsis. Mutta toki jos kakat tulee yöllä, niin sitten vaihdetaan. No huh, mä jo ajattelin, että meneekö meillä "liian vähän" vaippoja per päivä, mutta ei ehkä sit mene... ;) Ja vähän oon "stressaillut" myös tuosta, että pesenkö liian vähän neitiä, mutta ehkä voin tuon(kin) stressailun sitten lopettaa. Hmm, millähän sitä vettä vois vauvalla maistatuttaa, teelusikalla? Ei nyt ihan lääkeruiskustakaan kai viitsisi... ;)
 
meillä pestään kanssa aamulla ja illalla, enkä pyyhi millään pissavaipan vaihdon yhteydessä, jos ei oo kauaa muhinu tms. mä taidan aika usein vaihtaa, ku ei siel koskaa oo mitää älyttömiä määriä tavaraa :D

me syödään ensin ruokaa ja sit maito siihen päälle. tyttö oikeen suu auki odottaa millon lusikka tulee :D

ja tosiaan, meilläkin kun maidonsakeuttaja käytössä ni aika tuhtia tavaraa se maitokin :D
en huomannu kahen aikasemmankaan kanssa ko olivat pieniä, et velli ois yhtää enempää pitäny nälkää.

nukkumisesta, meillä kyllä nukutaan sillon kun nukuttaa ja niin pitkään kun nukuttaa. joskus iltaunet venyneet 4-5 tuntisiksi (harvoin enää kyllä) ja sit tyty saattanut herätä vaikka kasilta / ysiltä ja sit oon laittanu nukkumaan yöunille 1,5-2 tunnin päästä, eikä oo vaikuttanu yöunien pituuteen millään lailla =)

hiikka
 
Vaipoista: Me käytetään Muumi-vaippoja koska ne on kotimaisia. Tällä hetkellä koko 2, kolmoseen siirrytään heti kun paketti loppuu. Meillä menee vaippoja varmaan joku 4-7 päivässä, riippuen kakkaileeko miten. Minä pesen vain kun on kakat ja silloin aina vedellä. Pissoja en pese. Ja kosteuspyyhkeitä en käytä jos on mahdollisuus vesipesuun. Eli ne on meillä reissaamista varten. Yöllä me ei vaihdeta vaippoja, eikä olisi tarviskaan sillä todella usein vaippa on aamulla kuiva. Sitten kun on hetken ollut hereillä tekee isot pissat. Nykyään osaankin tovin odottaa ennenkuin otan yövaipan pois. Ja sitten yleensä ekan hereilläolotunnin aikana tyttö tekee kakan.

Niin ja aamutoimien yhteydessä pestään takamus aina vedellä, vaikka yleensä pestään hetken päästä uudestaan kun tulee se aamukakka. Ja jossain vaiheessa päivää nakuillaan :) Meillä on iho helteistä huolimatta pysynyt tosi hyvänä. Ihan parin ekan viikon aikana huomasin tytöllä nivustaipeissa pienenpientä ihorikon alkua mutta sain sen kuriin parhaiten öljyllä. Tuntui että sinkkivoide ja kosteusvoide vain muhittivat sitä, öljy kosteutti mutta antoi ihon hengittää. Se oli mulle yllätys että se toimi niin hyvin.
 
Moi pitkästä aikaa :wave: Enpä oo käyny piiiiitkään aikaan täällä...:ashamed: En nyt oikeen jaksanu lueskella kaikkia sivuja :D Poika on rauhallinen ja iloinen.Itki tai siis huusi ekaa kertaa elämässään perjantaina kun mä tyhmä alotin sille uudet d-vitamiinit ja heti 5 tippaa...no maha tuli niin kipeeks ukolle et kiljui ku palosireeni :( Ei oo muulloin itkeny paitsi kolme kertaa kun on säikähtäny omia liikkeitään :LOL: Nälissään vaan marisee.Yötkin on menny alusta asti max. 2 syötöllä(täysimetys) ja nyt muutamana yönä nukkunu koko yön. 3kk mitat hemmolla aika jäätävät 7900g ja 65cm =).
 
escape: Miten ihmeessä vaippa voi olla kuiva pitkän yön jälkeen? Tai siis tosi hyvähän se on, mutta kuulostaa vaan niin mahdottomalta, jos sitä ei ollenkaan yön aikanakaan vaihda ;) Kun meijän neidillä tosiaan se yön yli ollut vaippa on ihan pissiä pullollaan aamulla... :D

Tuo nakuilu on kyllä hyvä juttu, tekee vauvan iholle hyvää, kun saa hengittää=) Missä annat vauvan nakuilla ja kuinka pitkään, ja mitä on silloin suojana? Mä oon kans huomannut, että öljy on jotenkin tehokkaampaa kuin sinkkivoide noihin nivustaipeiden punaisiin kohtiin. Mahtaakohan ne nivustaipeiden punoitukset johtua siitä, että vaippa alkaa olemaan liian tiukka...?

NeliApila: Hemmolla hyvät mitat =) No meijän neidille ei näytä sopivan d3-vitskut ollenkaan, ja se on kyllä harmi, kun ne on kuitenkin paljon tehokkaammin imeytyviä kuin d2-vitamiinit. Mutta ei voi mitään, Jekovitilla mennään täällä. Viimeksi kokeilin ihan perus- D-tippoja, annoin niitä 2 tippaa ja Jekovitia loput 3 tippaa, niin koko päivän neiti huusi ja itki, itki ja huusi, eikä mikään auttanut. Enpä ole sen kauhupäivän jälkeen uudelleen uskaltanut D-tippoja enää kokeilla. No, kai tuolla Jekovitillakin pärjää. Ja auttaakohan se, että äiti syö d3-vitamiinia? Mietin vaan, kun ainakin Multivitan Raskaus&Imetys mainostaa, että "äidille ja vauvalle tärkeitä vitamiineja..." Eli kai sitten vauvakin saa osansa tuosta äidin nauttimasta d3-vitamiinista rintamaidon kautta?
 
Veyve, samaa mieltä kanssasi olen, eli antaa vauvan nukkua silloin kun nukuttaa ja niin pitkään kuin nukuttaa. Periaatteessa :) Ihan pari kertaa on unet "menneet sekaisin" esim. neuvolaan lähdön takia tms, eli olen joutunut likan nostamaan turvakaukaloon ja autoon taikka vaunuihin. Ja se sitten kostautuu päivän mittaan. Ja jos likka on aikeissa torkkua juuri yöunien alla, olen "viihdyttänyt" sen verran, että saan pysymään semipirteänä sinne iltapesuille asti, mistä sitten päästään virittäytymään yöunille.

Veden juomista meillä on "harjoiteltu" jo reilut 1,5kk johtuen näistä masu-/kakkavaivoista ja helteistä. Se oli vähän tuurissaan, miten vesi likalle maittoi. Ensialkuun oli varsin ilahtunut, kun tuttipullon sai suuhunsa, mutta ilme vaihtui hämmentyneen "järkyttyneeksi", kun tuntui toteavan että juu, märkää on kuten maitokin, mutta siihen ne yhtäläisyydet sitten loppuukin! ;) Eli aterian päälle meni sellainen teelusikallinen-parikin ehkä, mutta ei enempiä. Pahimpien helteiden aikaan tarjosin sitä vodaa kyllä aterioiden välissäkin... ja vastoin neuvolan terkan ohjeita! Hän kun oli sitä mieltä että vettä ei saa/tarvitse juottaa parin kuukauden ikäiselle, kun se veden juominen vie nälkää (no tuollaiset määrät, tuskinpa vainen!)... ja tuon harhaluulon myös (yksityinen) lastenlääkäri kumosi... mutta se on sitten jo taas toinen juttu!

Vaipoista... Kokeiltu on sen seittemää sorttia. Ainakin melkein. Liberon vaipat (kokoon 2 asti) olivat parempia kuin Pampersit, jotka tuntuivat jotenkin läpysköiltä... ja esim Pampersin 2 oli piirun verran isompi kuin Liberon 2, ja jäi tökerösti pussille haaruksista meitin neiti hoikkeliinilla. Huggiesin koko 2 vastasi suunnilleen Pampersin kokoa 1 eli oli pienin, mutta myös ehkä istuvin noista. Sitten päätin suosia suomalaista, ja ostin Muumi-vaippoja (koko 2), kun saahan niiden pussin käyttää vielä biojätösroskapussinakin! :) Voi mikä pettymys! Vaipat olivat jäykkiä pätkylöitä, ihan tuli mieleen jotkut Vuokkoset-siteet siihen aikaan, kun minulla menkat alkoivat! :D Sitkeästi käytin niitä kunnes ne vuotivat eräänä yönä pikkuisen pissiä (tietenkin minun sänkyyni). Kaverin vinkistä kokeilin Bamboja (koko 2), ja olen niihin ollut ihan über-tyytyväinen! Sitä paitsi likkakin tykkää katsella vaippojen etumuksessa komeilevia sammakoita; joskus kertoilen hänelle niistä "tarinoita", mitä mieleen sattuu juolahtamaan tai "laulan" (olen absoluuttisen nuottikorvaton yksilö ;) ) Pienet sammakot / Saku Sammakko kosioon matkalla -biisejä :D

Pylly pestään AINA aamuin-illoin ja AINA kakkavaipan yhteydessä. Muuten raikastetaan peppua kosteuspyyhkeillä, muttei välttämättä ihan joka pissavaipan yhteydessä. Vähän riippuu, kauanko vaippa on kerennyt olla päällä. Sanoisin, että meilläkin menee n. 4-7 vaippaa päivässä... Öisin vaihdan vaipan vain, jos on kovin täynnä pissaa tai on kakat (<- jälkimmäistä tuskin koskaan sen jälkeen, kun ne kakka-/masuvaivat alkoivat johtuen ihan siitä, että kun se masu päätti viimein toimia, niin se oli muulloin kuin öisin). Ja laitoksella sanoivat, että jos ei pese vedellä, ei myöskään pitäisi laittaa mitään rasvaa pyllyyn, kun se sitten kirveltää :confused: Pesujen jälkeen on kyllä tullut tavaksi rasvailla, harvemmin sinkkivoiteella, lähinnä Aqualan L-perusvoiteella tai Bepanthenilla.
 
ainii, meillä vaippoia liberon 2. ja täällä kanssa on aamulla kuiva vaippa, vaikka vetääkin sellaisia 10-12 unia o_O oppinut kanssa siihen, ettei sitä yövaippaa ihan heti tartte vaihtaa, kun hetken hereilläolon jälkeen tuleekin kunnon satsi :D

oon tota ihmetellyt, et miten voi olla kuiva vaippa aamulla :D en tiedä vaikuttaako siihen et, ettei syö yöllä ollenkaan... mut illalla kyllä tankkaa aika paljon... en tiedä, hämmentävää :D

hiikka

muoks: vettä ei meillä juoda, vaikka kiinteitä syödäänkin. iho on myös pysynyt hyvänä helteilläkin, me käytetään sinkkivoidetta. ja nakuillaan aina siloin tällöin vaipan vaihtojen yhteydessä
 
Viimeksi muokattu:
Veyve: Joo onhan se hyvin erikoista, mutta kyllä se vaippa tosi usein aamuisin on kuiva. En tiedä sitten että nukkuuko tyttö niin sikeästi vai mikä on. Meillähän tyttö nukahtaa tuossa klo 21.00 maissa, herää joskus 05.-06.00 maissa syömään ja sitten nukkuu vielä noin yhdeksään. Ja en koskaan vaihda vaippaa yöllä. Aamulla kun tyttö herää on se vaippa usein täysin tyhjä, sitten hetken hereilläolon jälkeen pissaa. Varmaan se on sitten aikanaan tosi helppo opettaa yökuivaksi :D

Nakuilusta: Eli meillä nakuillaan päivittäin, lattialla ja alla joko äitiyspakkauksesta saatu muovitettu frotee tai sitten vaikka jätesäkin palanen jonka päällä pyyhe. Jotain vain joka suojaa mattoa kastumasta. Yleensä tyttö on nakuna niin kauan kuin tykkää, ehkä noin tunnin. Sitten sitä yleensä alkaa kyllästyttää yksin lattialla makoilu joten puen ja tehdään jotain muuta.

Me ei rasvata ihoa koskaan. Silloin parin viikon ikäisenä kun taipeissa oli punoitusta, silloin öljysin niitä taipeita parin päivän ajan. Mutta nyt ovat taipeet olleet ehjät niin en ole tehnyt niille mitään. Ja muutenkaan en ole rasvannut ihoa.

Meillä lapsi on ollut syntymästä asti lattialla. Me ei hankittu sitteriä ollenkaan kun mun äiti ylipuhui mut uskomaan kuinka tarpeeton se on. Ja eihän se kehitystäkään kyllä edistä. Eli meillä ollaan lattialla aina, on toiminut ihan hyvin.
 
Ainiin meilläkin kokoa kolme ovat nuo liberot ja me hölmöt ostettiin vasta oikeen maksi paketti niitä ja pitäis taas jo siirtyä kokoon neljä :headwall: kakkos koon vaippoja meni kans iso satsi kaverille yksi täys paketti ja sit päälle vähän lisää ja vielä melkeinpä täys muumipaketti :D meillä kans noita muumeja kokeiltiin kun ajattelin että on suomalaista ja vieläpä halpaa, mutta oli kyllä niin huonot näyttääkin jo siltä että eihän ne voi ihmislapselle istua. Sitten siirryttiin liberoihin kun niitä meillä oli ykkös koossa ja ne onkin ollut hyvät :) pampersiakin kokeiltiin kakkos koossa mutta siinä oli se joku sellanen verkko joka aina liimautui pojan pyllyyn vaikka olisi vaan parit pissat tullu :O joten ei kiitos niitäkään enää. ja musta niissä pampersin vaipoissa oli sellanen jännähaju :O Meillä kanssa joskus poika nauttii ilmakylvyistä silloin on tuo hoitopöydän alusta alla ja siinä sellanen kumialusta ja sit pyyhe tossa lattialla ettei mattoa ole alla. Niin ja meillä ei ole vielä kertaakaan tarvinnut poikaa rasvailla iho on niin hyvä varmaan kun meillä kylvyssä käytetään sellaista kylpyöljyä. niin ja Veyve me tarjottiin sitä vettä tuttipullosta !
 
Kiinteistä sen verran mitä kahden vauvan verran on kokemusta ennestään :) Erillisiä vellejä meillä ei ole koskaan käytetty, eli suoraan aloitettu kiinteillä. Ite olen tehny kasvis ja lihasoseet. Helppo keittää sopiva määrä, soseuttaa ja pakastaa jääpalarasioihin. Kun jäätyneet niin siirtää kannellisiin rasioihin ja sieltä löytyy aina sopiva määrä lämmitettäväksi. Helppoa kuin heinänteko. hedelmäsosteita ja marjasoseita olen myös ostanut, vaikka niitä on helppo tehdä itsekin kiisseleinä. Ollaan aloitettu perunalla ja siitä siirrytty peruna-porkkanaan jne. Äidinmaidolla olen laimentanut sopivan löysäksi. Ja ensin aloitetaan niillä kypsennetyillä soseilla ja vasta myöhemmin raakasoseita. Tarkoitus olisi tämänkin vauvan kanssa täysimetellä puolivuotiaaksi ja vasta sitten aletaan maistiaisiin. Ja minulla on ollut tapana antaa ensin kiinteetä ja sitten maitoa päälle.
Nukkumisesta Meillä vauva saa nukkua omaan tahtiinsa niin pitkiä unia kuin haluaa. Poikkeuksena jos nukahtaa viimeisille päiväunille kovin myöhään ( noin klo 19 on jo myöhään) niin silloin herätän viimeistään puolen tunnin päästä. Ja yöllä tietenkin yritän huijata takaisin nukkumaan jos jostain syystä kukkuu hereille.
vaipoista Meillä päivällä kestot ja yöllä kertsit. Ja rota-rokotteen jälkeen on myös kertsit. Pylly pestään aamulla, illalla ja kakkojen jälkeen. Pissojen jälkeen en koskaan pese, enkä käytä koskaan kosteuspyyhkeitä. Kertavaipoista kokeiltu liberot, pampersit, natural babyt. Kaikki toimineet samalla tavalla. Yöllä ei vaihdeta vaippaa. aamulla vaippa ihan täysi ja yleensä ne viimiset pissat herätessä tuleekin läpi, jos ei ehditä vaihtamaan.
ilmakylpyjä otetaan lähes joka vaipanvaihdolla. Meillä on lattialla peitto jonka päällä kellii ja leikkii yleensäkin. Kyllähän siihen usein pisut lirahtaa mutta sitten vaan vaihdetaan alustaa.
voiteista Harvakseltaan vauvalla on ollut iho ärtynyt, mutta jos on niin siihen on auttanut kerta sively bebanthenia.
 
Hei taas kaikki! :wave:

Vaipat on Liberon (4), kun se sattui sopimaan. En viitsi riskeerata pyllyn ihoa vaihtamalla merkkiä. Senkin opin joskus kantapään kautta. : / Meillä ei tyttö ole koskaan vielä yöllä kakannut, eikä vaippaa meilläkään öisin vaihdeta (ellei ihan tulvi). 5-7 ehkä kuluu päivässä ja pylly pestään/virutetaan joka kerta. Mä en käytä kosteuspyyhkeitä ollenkaan, jos ei pakko. Herkkähipiäisiä tämä meidän tyttö. Ceridalia kuluu välillä myös nivusiin/taipeisiin.

Keitettyä huoneen lämpöistä vettä olen antanut pienet tujaukset maidon päälle ihan pullosta. Meillä ei ole paljoakaan helteillä hikoiltu, kun sisällä viileää. Kuumilla ilmoilla ulkoillessa siis juottanut enemmän sitten ihan vettäkin.

Kiinteitä olen saanut edelleen lykättyä, vaikka uidaan välillä pulautuksissa. :x Tyttö on kuitenkin hyvin kasvanut (3kk, 7980g ja 66cm) tissimaidon ja korvikkeen turvin. Eli neuvola EI meille suositellut vielä edes mitään vellejä. Sanoivat sen häiritsevän suolinukan kehitystä(?) Onko joku muu kuullut tällaisesta? No joo, maitoa kuluu tissimaidon lisäksi ainakin sen litran/päivä. Eikä tuo ihme, kun "paisuu" ja pulautteleekin paljon. Pääasia on, että kasvaa ja voi hyvin!

Kakka meillä tulee kerran päivässä tasaisesti. Joskus voi olla yksi kakaton päivä, mutta harvemmin. Ninuski sä kerroit teillä olevan ummetusta? Tuli mieleen, että syötkö itse Relaa tms. entä vauva? Entä mitä korviketta teillä on käytössä? Baby Semp on meillä pitänyt suolen vilkkaana ja lisäksi käytetään molemmat maitohappobakteereita. =) Toivottavasti saatte siihen avun! =)

Meillä unilla ollaan n. 00-11. Päiväunet 4-5h ja iltaisin parit pienet torkut.
 
Viiva Relat meillä oli käytössä alusta alkaen. Ja raskaus-/imetysaikana kyllä käytin itsekin maitohappobakteereita (tai siis käytän yhä edelleen), toisenlaisesta "purkista" vain eli en erillisinä tippoina tai kapseleina, vaan mehuna ym.

Alunperin korvikkeena oli valmis-NAN, mutta lastenlääkärin kirjoitti meille sitten reseptin Nutrilon Peptiin (jauhekorvike, jonka olisimme toki saaneet ilman reseptiäkin apteekista ja ihan samalla hinnalla, koska emme saaneet lausuntoa, jolla sen saisi Kelan erityiskorvattavaksi). Nyt ollaan varovaisesti kokeiltu Nutrilonin Hypo-Allergenicia (saa ihan "tavan marketista"). Jostain muistelen lukeneeni, että nuo jauhekorvikkeet olisivat helpommin siedettäviä kuin valmiit liuokset? :confused:

Taisin tuolla aiemmin (tässä ketjussa?) jo hehkutella hiukan, että vyöhyketerapia vissiin "avasi hanat" meitin neitillä... No, ehkä ilo oli hiukan ennen aikaista, kun se masu toimi muutaman päivän mallikkaasti eli vähintään kerran päivässä. Sitten tuli taas muutaman päivän paussi. Ehkä se sitten vain on niin, että likalla on hidas ruuansulatus? Toivottavasti kiinteisiin siirtyminen vähän helpottaisi asiaa, sittenhän niitä suolen vilkastuttajia olisi kyllä - luumu, päärynä, puurot jne.
 
Oonko ymmärtänyt oikein, että jos vauvaa täysimettää, niin silloin pitäis tuo vauvan juomavesi keittää ja sitten kun siirtyy kiinteisiin (4-6kk), niin perusvesijohtovesi ilman keittelyitä riittää? Ja tarviiko vauva ylipäätään tuota vettä missä vaiheessa, jos kerran rintamaitoa (tai korviketta) saa, osaako joku sanoa? ... Tai ainakin kertoa oman mielipiteensä? =)

masuilija.: Mä oon kans huomannut, että Pampersien vaipoissa on ihan outo haju, en tykkää yhtään. Ja ne Pampersien vaipat, mitä meijän neidillä kokeiltiin (koko 2) päästi läpi/ohi pissiä, niin palattiin sitten suosiolla takaisin Liberoihin ja hyvät on olleet. Hassua vaan, että Liberon vaippaa kokoa 4 on vaan jotain Slim Fit-vaippoja, tosi ohuita, riittääköhän ne yöksi tai jos tulee iso kakka... Ja unista: Meillä neiti on syntymästään asti mennyt nukkumaan 20-21 ja herännyt 08-09. Nyt viimeisen viikon aikana neiti on alkanut menemään 19.30-20 nukkumaan ja herännyt 06-07. Toivottavasti ei "jää päälle" noin aikaiset heräämiset, en ole yhtään aamu-ihminen ;)

viiva: Liberon 4-koon vaipat, ne Slim Fitit? Liberolla ei taida muita 4-koon vaippoja olla... onko olleet hyviä? Ja en ole kyllä kuullut, että vellien syöminen vaikuttaisi jotenkin negatiivisesti suolinukan kehitykseen, oudolta kuulostaa. Meillä kanssa neiti pulauttelee tosi paljon, mutta nykyään ehkä VÄHÄN aiempaa vähemmän. Joskus sitten on semmosia päiviä, kun tuntuu, ettei muuta ehditä tekemään, kuin siivoilemaan neidin naamaa ja vaatteita ja petivaatteita ja lattioita pulautuksista... Ehkä ne kiinteät auttais tuohon pulautteluun? Neiti täyttää ensi viikolla 4kk, ehkä silloin aloitellaan sitten jotain kiinteitä...

Kuinka paljon muuten pidätte vauvaa sylissä päivän mittaan? Kun moni on puhunut, että vauva on esim. lattialla tosi paljon. Mä oon yrittänyt kanssa pitää neitiä paljon lattialla motoriikan suotuisan kehityksen kannalta, mutta sitten tulee jotenkin huono omatunto, kun ajattelen, että tuonkin ajan neiti voisi olla sylissä... syli kun on vauvalle se paras paikka. Mutta pakkohan vauvan on saada myös vapaasti liikkua! =) Mitä te muuten teette silloin, kun pidätte vauvaa lattialla? Oletteko siinä vieressä ja leikitte vauvan kanssa, vai teettekö samassa huoneessa esim. jotain kotihommia tms.? Kuinka kauan teijän vauvat viihtyy "itsekseen" lattialla, siis siten, että olette itse vaikkapa samassa huoneessa?
 
Veyve vaikea sanoa kuinka kauvan poju viihtyy lattialla se niin riippuu päivästä ja vierystilasta välillä itku tulee heti kun lattialle laskee mutta joskus voi vaikka tunninkin siinä kölliä ite olen siinä pojulin vieressä ja jumppailen sen kanssa kun me saatiin neukusta jumppaohjeita kun pojan pää on muotoutunu toispuoleiseks että on littana toiselta puolen niin sitten niskoja jumppaillaan ja sillain keinutaan puolelta toiselle sit ihan vaan katsellaan leluja ja sitten poika saa vapaastikkin katsella ympärilleen, mikä ei sitten olekkaan niin mieluisaa :D sitterissä sit taas viihtyy pitkiäkin aikoja yksin.
 
Veyve meille neuvolan terkkari sanoi tuosta vedestä, että se pitää keittää kunnes alkaa saada kiinteitä, vaikka likka on ollut koko ikänsä sekakäyttäjä ;) (osittaisimetetty siis). Mikä ihmeen taika niissä kiinteissä oikein on?!? :confused: No, viisaammat valistakoot meitä DummyMummyja! ;) Itse olen sen verran (yli)varovainen, että varmaankin keitän vettä vielä hyvän tovin kiinteiden aloittamisen jälkeenkin.

Meille (yksityinen) lastenlääkäri sanoi, että vauvalle voi (ja olisi ehkä jopa suotavaa) juottaa vettä helteellä, että tulee huolehdittua riittävästä nesteytyksestä. Ja saattaapi sillä olla suotuisa vaikutus vatsan toimintaankin (tosin meillä ei mainittavaa vaikutusta ilmennyt), se voi saada "massat liikkeelle" hiukan paremmin (kehotetaanhan aikuisiakin juomaan vettä, ettei vatsa menisi kamalan kovalle). Lisäksi niin suuhygienisti kuin neuvolan terkkarikin ovat sanoneet, että mieluummin vettä kuin mehua janojuomaksi. Joten vähän siltä pohjaltakin olen kyllä antanut tuota vettä, että tottuisi sitä juomaan jo vauvasta lähtien.

Neuvolan perhetyöntekijä sanoi miulle, että vauvalle parhaat paikat olisivat lattia tai syli. Sitteri passivoi - ilman lelukaarta ainakin. Lattialla tosiaan vauva pääsee liikkumaan parhaiten, ja motoriikka kehittyy. Sylissä taas vauvan tasapaino kehittyy paremmin. Tietty puoltaahan sitä syliä sekin, että vauva saa läheisyyttä...

Ainiin, joo... silloin kun vauva on lattialla tai sitterissä, minä teen kotihommia (tai surffaan netissä ;) ). Joskus saatan jopa kölliä vauvan vieressä lattialla, silloin vauva kääntyy oma-aloitteisesti minuun päin ja alkaa nypeltää naamani (taputtelua ja lievää nipistelyä), pitäähän se tutkia, miltä äipän naama tuntuu! :D Ollaan kerran-pari molemmat nukahdettukin toviksi, kun kellahdan vauvan viereen lattialle... :)
 
Viimeksi muokattu:
Veyve ja ninuski Meille taas terkkari sanoi, että vettä ei tarvii keittää. Eli kumpikin siis ok, kun kerta kahdenlaisia ohjeita tulee. Meillä ei kyllä vettä ole annettu edes helteillä kun siitäkin on kahdenlaista tietoa liikkeellä. toisaalta sanotaan, että pelkkää rintamaitoa syövä vauva saa sopivassa tasapainossa kaiken ilman lisävettä, vesi voi jopa sekoittaa sen tasapainon. ja sitten taas jotku suosittelee antamaan. Eli kukin voi valita oman tava toimia =)
Meillä neiti ei kovin pitkiä aikoja viihdy lattialla varsinkaa yksin. teen kotihommia jos neiti antaa myöten tai sitten touhuan hänen kanssa lattialla, tai vain olen seurana. Suurimman osan päivästä hän on mulla sylissä. sitteriä käytetään, kun mun päitää päästä suihkuun tai kun meillä on ruoka-aika tms. Lelukaarella sen aikaa jaksaa siinä leikkiä. Sitteri on turvallisempi kun pitää tehdä jotai, koska nuo isommat muksut ei ainakaan juokse päälle silloin.
 

Yhteistyössä