<3 Huhtikuiset 2011 <3

En tajua mikä tos oli ku tekstit katos... jotai propleemaa.

En sit jaksa kirjottaa enää kolmatta kertaa kunnolla... Kakkaralleja...

Ilmeisesti maito tulee liian voimalla, ehkä pientä suihkuaki yhestä kohtaa (lypsätessä ainaki), maito valuu suupielistä kun ottaa taukoa. Pienissä pätkissä usein syö. Ei-imetettävästä rinnasta vuotaa yli samaan aikaan, ei joka kerta onneksi. Joskus pitää röyhtäyttää kesken syötön. Tosi harvoin pulauttaa, hyvä niin, pysyy vaatteet puhtaana. :)

Syntymäpaino oli 4030g, lauantaina synnäriltä lähtiessä reilu 3800g (oli jo kääntyny nousuun), ja tänään 8rvk iässä 4220g. Eli ainaki maito riittää. :)
Vauva lihoo ja äiti laihtuu. Kaikki raskauden aikana tulleet n. 10kg jäi synnärille, ja nyt on 2kg ekstraaki lähteny. :)
 
Viimeksi muokattu:
täällä kanssa yks jolta sitä maitoo ei vaan kunnolla tuu :/

muoks: imetys siis tosiaan sujuu paremmin, saan vauvan kyllä imemään, mutta missä maito?? ja miten tilanteet voikin muuttua näin nopeasti?? :/

imetän aina vaan ku vauva haluaa, ja siihen touhuun menee ainakin se tunti. imee, lepää, imee, lepää. mut ei kuitenkaan sit nukahda kunnolla muuten kuin syliin, eli ei ole ihan kylläinen kuitenkaan.

kakkonen käy tarhassa vielä tämän kuun puolipäiväisenä, että pääsee kevätjuhliin yms. eli on hänen viennit ja haut. jos olen tunninkin imettänyt, on vaan annettava lisämaitoa, ei nälkäisen kanssa voi lähteä liikenteeseen. ja sitä lisämaitoa meneekin sit sellaset 60 ml vähintään, joskus vajaa desi :O

illalla, kun ei sitten tartte mihinkään liikkua, imetän vaikka kaksi tuntia, mutta silti sitä maitoa menee lisää vaikka kuinka paljon. tuleeko näistä tisseistä siis mitään??? ja ennen rintatulehdusta tuntui kunnolla kun esim. aamuyön tunteina maito nousi, aamulla kun heräsin niin sitä saattoi valua ihan kunnolla. nyt ei tällaista enää ole, ei tunnu että maito nousisi, toinen tissi on littana kuin mikä, toinen taas on ollut tulehduksesta turvoksissa ja ei meinannut tyhjentyä. nyt se on lähtenyt tyhjentymään, onneksi.

oisin niin kovin halunnut tän imetyshomman toimivan kunnolla, ilman että lisämaitoa menis NOIN paljoa :(

mut minkäs teet, jos ei tule niin ei tule, yrityksen puutteesta ei ainakaan voi syyttää.

ja sit hieman omia kuulumia: kaalinlehdet tekevät todellaki hyvää tulehtuneelle tissille, turvotus on laskenut =) kuumetta oli tosiaan maanantaina korkeimmillaan 39,4, oli aika vetämätön olo. nyt ei oo enää kuumetta, mut päänsärky on ollut eilen ja tänään päivällä ihan hirveä, onneksi sekin on nyt poissa. melko kamalaa on ollut, en kyllä kenellekään tätä sois :(

hiikka ja tytteli 9 vrk
 
Viimeksi muokattu:
Tyttö 3003 2865g 47cm pipo 33

Vaava on jo yli kuukauden vanha :heart: 1kk neuvolassa käytiin ja painoa on tullut kk:ssa 1200g ja pituutta 5cm.Paino on nyt 3900g ja pituus 52cm.
Imetys on alkanut takkuamaan.Hyvin menee aamuyöllä ja viel päivään asti mut sitten pitää alkaa kaivelemaan jo pulloa esille.Hitsi et osaa ottaa aivoon.Oisin niin halunnut imettää mut minkäs teet.Sairastin tossa flunssan kera kuumeen.Maidon tulo ehtyi silloin mut sain pelastettua sen mitä sain.Nyt sit osa imetetään ja yritän lohduttaa itteeni et parempi et on tyytyväinen vauva.En vaan jaksa tunti tunnin perään istua tissittelemässä.
Vaava nukkuu öisin 5-8h ja sen jälkeen parin tunnin pätkissä.Ihan tyytyväinen päivä,paitsi tänään hän on ollut ihmeen itkuinen.Klo6-12 menikin vaavalla sit huudellessa ja mikään ei ollut hyvin.Kovin hän haluais nukkua tissillä ja silmät rävähtää heti auki ku yritän sänkyyn nostaa.

Valkyria ja Pipana 5 viikkoa
 
Lisäys vielämun riviin.. Elikkäs sais laittaa vielä että viides pikkuinen tämä meidän pikku ukko!

Ja maanantaina kävi neuvolan täti puntarin kanssa ja kivasti oli paino noussut!! Nyt oli 4570g ja synt.paino oli 3980g.. :) Ja ikää tänään 1kk!
 
Orion- meillä kanssa sama ongelma imetyksessä maitoa tulee ihan yllinkyllin, suu pielistä valuu kun pitää taukoa ja kun poikaa yrittää saada rinnalle niin jo siinä ajassa rintakumi ihan täynnä maitoo joka sitten valuu pojan vaatteille ja samaan aikaan kun poika imee toista niin toinen tupettelee ja myös täällä pumpatessa tulee aina välillä sellanen kunnon suihku! Mulla noi rinnat tiputtaa oikeestaan koko aika ellei ihan just oo imeny tai pumpattu. kun tuun suihkustakin niin lattiat täynnä maito piskoja :( ei kivaa joka paikka koko aika ihan sotkussa. Kun käy jossakin ja tulee kotiin niin liivit on ihan läpiasti märät vaikka on liivinsuojuksia kahet yhessä kupissa aina. tuntuu ettei toi pumppauskaan riitä :( Tänään jäätiin pojulin kanssa ekaa kertaa päiväksi ilman isiä, saa nähä kuinka kaikki onnistuu, ensviikolla isi palaakin jo työelämään :( Taidanpa lähteä hoitelee kotihommia kun ukko nukkuu niin kiltisti! :)
 
Hiikka johtuisko sulla sitten siitä rintatulehduksesta, huonosta voinnista ja antibiooteista tuo maidon väheneminen?! Kunhan vointisi kohenee niin maitoa voi alkaa tulemaan paremmin. Kannattaa myös kokeilla imetysteetä. Ite ostin sitä silloin alkuun kun tuli vaihe, että vauva tuntui imevän tyhjää rintaa. Nopeasti nosti maidontuloa.
Meillä on eka neuvola ensi viikon maanantaina. Jännityksellä odotellaan miten on pieni kasvanut. Paino kyllä nousee, kun se oli jo silloin kahden viikon iässä yli syntymäpainon ja posket pyöristyy =) Mut kiva kuulla kuinka isoksi jo on ehtinyt kasvaa.
Viime yö oli neidillä aikamoista syöpöttelyä, mutta valvomisjakso oli onneksi tosi lyhyt neljän aikaan. Eikä hän itkenyt, ähisi ja puhisi, tillotti silmät kirkkaina minua ja söi käsiään. Ite torkahtelin siinäkin ajassa, kun en öisin ala neitin kanssa seurustelemaan.
Oliko täällä muita kestovaippojen käyttäjiä? Ois kiva kuulla kokemuksia? Meillä osakestoillaan. Öisin on kertikset, ettei tarvii vaihtaa vaippaa. Tyttö nimittäin on aika tarkka märästä kestovaipasta. Päiväaikaan käytetään pääasiassa kestoja, niitä vaan ei vielä ole ihan niin paljoa että pärjättäis pelkästään niillä. Vähitellen hankin hyviksi havaittuja lisää.
Näyttäis tulevan kaunis ilma. Päästään harjoittelemaan vaunu-unia lisää ja itse pääsen liikkeelle. Mullahan tuli painoa tosi paljon, 17kg. Kymmenen lähti parissa viikossa, mutta nyt näyttäis siltä, että loppujen kans pitää tehdä töitä. Silloin reilu parikymppisenä raskauskilot häipyi samantien vaikka yhtä paljon tuli kuin nyt. Näyttää yli kolmikymppisen aineenvaihdunta jo hidastuneen.... :whistle:
 
Imetyksestä... täälläkin syödään. Koko ajan :)
Se että tissit tuntuu tyhjiltä, kuuluu asiaan kun maidontulo tasoittuu. Se että vauva haluaa roikkua tississä koko ajan, kuuluu sekin asiaan, sekin tasoittuu. Jos vauva kitisee niin se haluaa roikkua vielä vähän. Se ei meinaa että maito olis lopussa tai vähenemässä. Sellaista se vaan on. Ei kannata verrata korvikkeen antamiseen. Vasta kun nielemisääniä ei kuulu, pissan ja kakan tulo ehtyy ja neuvolantäti huolestuu painonnoususta, voi todeta että vähiin käy. Muttamutta. Esikoisen kanssa istuin muistaakseni pahimmillaan kuus tuntia tissit ojossa. Tämänkin kanssa joka ilta pitkään ja esikoisesta tuli ainakin hirvittävä pullaposki puolivuotiaaksi. 11 kg silloin 11kg 1,5-vuotiaana myös.
Ymmärrän hyvin kyllä jos joku ei jaksa istua. Alussa annetaan hirveän herkästi lisämaitoa, vaikka sitä maitoa ei tissistä kuulukaan tulla, sitä kuuluu imeä. Painon pitäis olla alkulukemissa kahden viikon iässä. Mua ärsytti laitoksella se jatkuva lisämaidon tuuppaaminen. Okei. Poika oli kipeä niin annoin sen toki, mutta moni ekaa kertaa asialla oleva voisi luulla että maitoa pitäis tulla heti ekasta päivästä. Ei ole tullut varmaan koskaan esimaitoa kummempaa. Sen vauvan vaan pitää antaa tehdä duuninsa. Se osaa sen paremmin kuin vanha kätilönkääkkä joka sanoo että 10min per tissi riittää. Tietysti voi myös olla ettei tissit vaan toimi toivotulla tavalla, mutta usein se taitaa olla kyse kuitenkin siitä ettei uskoisi että se loputon imettäminen kuuluu asiaan ja tasoittuu siinä puolen vuoden paikkeila viimeistään. Ja juoda pitää muistaa.

Kestoista. Meilläkin osakestoillaan. Mitenkään noi imut ei vaan tän kohdalla riitä kun on koko ajan kakassa. Ekat viikot on varmaan 20 kakkaa päivässä tullut. Eilen onneks jo kolmet isot. Ihan mahoton tyyppi. Syö tosiaan koko ajan joten kaikenhan on tultava myös ulos. Vähän oon kade kaverille kun sen poika kakkas kerran viikossa...no sitten kyllä sottaantui kaikki.

Äh. Pakko vääntäytyä kauppaan. Saas nähä mikä rumba siitä tulee kahden pikkusen kanssa. Isompi haluaa autokärryyn mutta mihin mä sen pienemmän pistän???
 
D-vitamiineista: Espoossa ei suositella Jekovitia enää ollenkaan, kun nykysuositusten mukaan pitäis olla D3-vitamiinia ja Jekovit on D2. Mitä ikinä sitten tarkoittaakaan, mutta eihän tuokaan tietty pahaksi ole, siinä ei kai vaan ole tarpeeksi jotain juttuja (tosi tieteellinen selitys :D) Maaliskuisissa stä tosin syö useampikin, joten taitaa suositukset vaihdella paikkakunnittain. Kävin sieltä vakoilemassa ennen kuin löysin tämän pinon. Meillä annetaan Gefilus-tippoja, joissa mukana D-vitamiini. Yhtä tippaa ollaan annettu nyt viikko, huomenna kokeillaan kahta. Siitä olen lukenut, että joillain aiheuttaa vatsavaivoja ja joillain auttaa niihin.

Mä ehdin surffailla ja etsiä netistä kaikki apukeinot viime viikon pe, kun pikku-jätkällä oli kamalat vatsavaivat ja lohtuunsa tissitteli käytännössä koko päivän. Poika karjui ja piereskeli ja lopulta minäkin itkin (en sentäs piereskellyt). Kauheeta kun ei oikein mitään voi tehdä ja toiseen sattuu :( Tuona päivänä (vatsavaivat alkoi jo ed. yönä) alotettiin Gefilus ja myös lääkkeeksi Cuplaton. Vatsavaivat on helpottaneet, mutta voi olla et olis helpottanu ilman noitakin. Tänään taas niitä on ollut, mutta ei onneksi ihan niin pahoja. Edelliskerralla olin syönyt pizzan, jossa kalkkunaa, vuohenjuustoa ja päärynää. Syötiin pizzat klo 18 aikaan ja pojan vaivat alkoi 01:30 ja kesti n. 18-19 asti. Olisko pizza voinu aiheuttaa nuo vaivat? Vaikkei ollut mitään mausteista? Ootteko muut huomanneet, että jokin syömänne aiheuttaa vatsavaivoja lapselle?

Myös meidän poika on mahdoton tissiposki ja koko ajan olisi rinnalla. Edellinen oli osittain korvikkeella ja nyt onkin ollut vaikea uskoa, että imetys tosiaan vie näin paljon aikaa ja on niin epäsäännöllistä. Välillä ollaan kolme tuntia ilman, mutta välillä alle tunnin. Öisin on nukkunut jopa 6-7h tunnin yhtäjaksoisia unia rintamaidolla. Tosin niitä öitä oli vain kolme peräkkäin ja nekin jo viikon ikäisestä eteenpäin, nyt on nukkumisajat lyhentyneet. Poika syö 2-3 kertaa yössä ja eka, pisin, unijakso on yleensä 3-5h. Myös tämä tapaus syö tarvittaessa pullosta, ihan alusta asti olen antanut omaa pumpattua maitoa pikkumääriä pullosta, jotta oppii myös siihen. Käytössä meillä Aventin pullot 1-tutilla ja en ole kokenut niiden heikentävät rintaruokintaa. Lisäksi saanut muutaman kerran korviketta, kun on ollut miehen kanssa ja minä jossain, esim. kaupassa tai esikoisen kanssa ulkona.

Nyt mentävä, heippa!


T: Anskuli ja heppu 3vkoa + 1 pv
 
pikasesti noista vatsavaivoista, meillä isi jumppaa joka ilta vaipan yhteydessä ennen nukkumaan menoa pojan jalkoja masua vasten eli jalat koukkuun ja painetaan masua vasten, kyllä lähtee ilmat liikkeelle :) pari kertaa kakatkin lentäny hoitopöydäälle joten pitäkää vaipat päällä jumpan ajan :D ja mahaan koliikkihieronta tuntuisi auttavan :)
 
Ainiin olihan mulla ihan kysyttävääkin :D Eli ootteko muut imettäjät huomanneet ruokahaluttomuutta? huomaan illalla että oon ollut koko päivän syömättä, aamupalalla mennyt koko päivän, jotain ohimennen tullu pöydältä napattua suuhun pari viinirypälettä tai muuta päivän aikaan, mutta siinä se sitten on :O luulin että imettäminen läss näläntunnetta.
 
Moikka! Mäkin voisin liittyä joukkoon. Toinen poikamme syntyi KYSsissä 14.4 rv: 41+6 Paino oli 3980g ja pituutta 53 cm itse olen 25v. esikoinen on 3v ja 5kk
Olin tavallaan ensisynnyttäjä, koska esikoinen syntyi sektiolla. Se teki kipeetä ja oli kamalaa ja tikkejä tuli niin monta ettei laskettu, mutta kun viimein sain vauvan rinnapäälle syliin, mikä tunne <3 esikoinen kun vietiin suoraan teholle ja kolmantena päivänä sain vasta syliin =(

Vauva-arki on lähteny hyvin käyntiin. maitoa riittää, poitsu on 3 viikkoa vanha ja jo 5kg =)

Meille annettiin Devitol nimisiä D-vitamiineja ja seuraavaksi pitää ostaa D3 vitamiinia. Tuo devitol pitää säilyttää jääkaapissa, minkä vuoksi se aika usein unohtuu antaa.

Kamala mua jo ahistaa tuleva kuuma kesä, imetyksen kannalta. Nyt jo hiottaa, niin entäs sitten 30 asteen helteellä.. pitää varmaan pikineistä tehä imetyskelposet :D

Aniin ja pikkuveli 3vk
 
Liityn minäkin mukaan :)
Esikoistyttö syntyi 16.4, 4070g 50cm, rv 41+5, OYS. Äiti 20v.

Santtu, miten käynnistys meni? Mut käynnistettiin puolikkaalla pillerillä 41+4 klo 12 ja vaavi syntyi 41+5 klo 01:47. Samointein alko säännölliset kipeät supistukset, mutta pysyin ilta kymmeneen asti auki vain 4cm.. Mulla siis jämähti ihan totaalisesti eteneminen.. En kyllä pystyny rentoutumaan ollenkaan ku puolet ajasta jouvuin olemaan ilman kipulääkettä salien ollessa tupatentäynnä.

SnowAngel87 meillä tyär alotti yöunet vajaa 2vk aina vasta 1-2 aikaan yöllä. Sattumoisin oltiin sitten parina päivänä peräkkäin yheksän aikaan pitkällä autoajelulla ja rytmi kääntyi kun neiti nukahti aina autoon ja eipäs herännytkään kuin vasta n. 5h:n päästä ensimmäisen kerran syömään :)..

Kotilohikäärme taidan itsekin teipata tuolta korvat, sen verran samaa ongelmaa :LOL:
Imettäminen sujuu pääosin hyvin, mutta taitaa meijänki olla parempi syyä makuulteen. Ollut taistelemista tuon syömisen kans nyt vähän aikaa, niin pitää testata, jos syynä onki vain "suihkuavat tissit".

Omaa tilaa hieman: Episiotomia sitten tulehtui.. :/. Olo oli viheliäinen, mutta nyt on kuurikin ohi, että jospa tää tästä pikkuhiljaa. Nyt sentään pystyy käymään vessassakin, ilman että pitää purra kieltä. Vauva oli tosi itkunen kuurin ajan.. Piti nukuttaakin mahalteen.
Löytyykö kokemuksia episiotomian paranemisesta?

Ristiäisetki on täällä ehditty jo pitää, ja elämä on elämisen arvoista<3.. vaikka tunteet on vähän liikaa pinnassa :).

Tsemppiä vauva-arkeen ja hyvää äitienpäivää!!:flower::flower:
Valjakka ja "Alisa" 2vk ja 5pv
 
huomenta kaikille!!

ihan pakko tulla hehkuttamaan, että nyt kun on saanut rintatulehdukset selätettyä, niin ollaan tässä menty nyt 4 syöttöä ihan pelkästään omalla maidolla, ja siihen syömiseen ei oo mennyt aikaa tuntitolkulla =)=) oon niiiin häpi!!! illalla nukkui melkeen neljä tuntia ja heräsi sitten yhdeksän jälkeen syömään. muutama tunti tossa valvottiin ja syötiin ja kakattiin ja seurusteltiin, sitten nukkumaan. eka syöttö yöllä toisesta rinnasta, toinen syöttö toisesta rinnasta, ite oon ollut puoliunessa nää touhut. ihanaa ku ei oo tarttenu nousta maitoo lämmittämään =)

yöllä vaan noita rintakumeja on hankala käyttä = ei voi käyttää, koska vauva heiluu ja hilluu, ja siinä makuuasennossa ei sit vaan ota kunnolla kiinni, helpompi vaan tyrkätä tissi suuhun ilman sitä kumia. vähänhän se sattu, mut ei niiiii paljoo.

aamulla sit herättiin vähän ennen seiskaa, niin kuin joka aamu, ja nyt syötön jälkeen hää jo tuhisee tossa unessa.

milas taisit olla ihan oikeessa, huono yleiskunto tulehduksen takia, antibiootit, kuumeilut sun muut varmasti aiheutti sen että maitoo ei vaan tullut. koska nyt nää ruokailuhetket menee niin paljon paremmin =)=)

kotilohikäärme: juu, ei nää tissit tunnu olevan täynnä, samanlaiset rukkaset ku ennenkin, ja silti maitoa tulee... edellisestä vauva-ajasta kun on jo yli 5 vuotta, niin jotenkin oli jäänyt mieleen, että kun sitä maitoo on ni tisseissäkin se tuntuis niinkus ulkopuolellekin... :D ei sitä voi kaikkea muistaa ;) :D

neuvolan tätsy kävi eilen, kaikki hyvin vauvalla!! ja sano hänkin, että on kovin rauhallinen (niinku oli masussakin, mistä jatkuvasti huolehdin...) pyllyä pestessä on ihan paikoillaan, ja samoin kun kuivataan ja puetaan niin ei hillu, katselee ja kuuntelee :heart:

tätsyn kokeillessa vauvan imuotetta hänkin hämmästyi kuinka napakka ja voimakas se on, et ei ihme ettei tissit oo kestänyt sillon aluks, ja vieläkin nipistelee. ja tällä vaavalla on todella voimakas se imemisen tarvekin, ollaan otettu tutti käyttöön ja sitä imee välillä kauheella voimalla. kauheeta, oon nyt sit mennyt pilaamaan varmasti jotain, ku eihän sitä tuttia nykysuositusten mukaan sais vielä antaa ;) :D :D sillon ku esikoinen synty, ni sen kopan vakiovarusteisiin missä ne sairaalassa nukku kuului tutti :D tästä aikaa kohta kahdeksan vuotta...

niin tosiaan, tulehdus on aika lailla selätetty, turvotukset poissa, ja kivutkin suurimmaksi osaksi. vielä rintoja vähän särkee, mut siihen auttaa ne kylmät, rikotut kaalinlehdet.

ja ihanaa kun alkaa tulee lämpöiset ilmat =)

mukavaa äitienpäivää kaikille :flower:

hiikka ja tytteli 11 vrk
 
Hei, olen äiti ja toimin osa-aikaisena tuttina :D

Joo, meidän neiti ei sitten suostunut syömään oikeaa tuttia laitokselta pääsyn jälkeen. Kokeiltu on pariakin mallia ja materiaalia mutta ilmeet on kyllä näkemisen arvoiset kun yökkii ja työntää kielellä tutin pois suusta.Ei kelpaa ei.

Rinnalla sitten saattaa köllötellä tunti sotalla. Ensin syödään ja sitten torkahdellaan ja lupsutetaan tissiä silloin tällöin. Jos otan rinnan pois suusta alkaa kauhea ähinä ja puhina ja lopuksi huuto. Tarjoan toista rintaa ja sekin syödään ensin ja sitten taas lupsutellaan......

Ensin luulin ettei maito riitä ja yhtenä iltana pumppasin suihkun jälkeen enkä saanut herumaan kuin kahvilusikallisen... noh, rinnat oli sitten sitä mieltä yöllä että ks. pumppaus oli ilmiselvä lisämaidon tilaus ja pakkasi meijerit täyteen!!! :) pikku neidillä oli vähän vaikeuksia suuren maito määrän kanssa ja kun olisi halunnut vain lupsutella ja maitoa tulikin koko ajan niin meinasi sillä mennä hermot :) Joten enpä pumppaile vähään aikaan. Sitten vasta kun neiti vähän isompi ja tarvitaan varamaitoa pakkaseen (kauppareissujen yms ajaksi)

Päivämme on suurimmaksi osaksi sängyssä makoilua ja syömistä, mutta en ota stressiä, mennään nyt näin aluksi pikkuisen tahdon mukaan ja aletaan muuttaa rytmiä sitten kun on isompi ja jaksaa olla enemmän hereillä.

Vatsanväänteitä pienellä on :( Olen jättänyt muutamia ruoka-aineita pois ja kahviakin juon vain aamulla puolikupposen.

Neuvolatäti kävi eilen ja pikkuisella on tullut painoa reippaasti, 300g yli syntymäpainon!! Sairaalasta lähtiessä oli paino -140g syntymäpainoon että melkein 500g tullut painoa :O

Neiti ei tykkää olla olkapäällä eikä muutenkaan pystyasennossa, alkaa kauhea pungertaminen ja siitä seuraa puklailua ja jopa hikkaakin on sillä aikaan saatu. ja näillä eväillä varma hermostuminen ja huuto.

Taitaa olla hiukkasen vaativampaa sorttia tämä. Mutta olen ottanut käyttöön "lehmän hermot" vaihteen ja otan vastaan sen mitä tulee. Koetan hokea itselle että kyllä se helpottaa kun kasvaa ja nyt ei ole kiire mihinkään.

Yöllä neiti syö 4-6 kertaa, melkein joka kerta nostan tytön takaisin omaan sänkyyn, mutta aamuyöstä saatan jättää nukkumaan isoon sänkyyn ja menen itse sohvalle.. Sitten kun kuuuluu kitinää, käyn syöttämässä ja takaisin sohvalle.

26.4, tyttö, 3580g, 50cm, pipo 33,5, 41+1, KAKS, kolmas

Pomm ja pikku neiti 10vrk
 
Milas ja Kotilohis meilläkin osakestoillaan. Yöllä käytän kanssa kertakäyttövaippaa, päivisin pääosin kestoilla, mutta meillä kans ei ole niitä vielä ihan niin paljon, että välillä päivisinkin käytän kertiksiä. Ja Mlas ihan samanlailla meidänkin tyttö ilmottaa kyllä aika selkeästi, jos kestot rupeaa olemaan "liian märät". :D Ja kakka housuissa hän ei suostu olemaan yhtään. Hieno neiti :LOL:

Pomm meidänkään tyttö ei tuttia huoli. Olen koittanut monen eri mallisia, mutta ei. Hän kans vaan yökkii ja työntää tuttia kielellä pois. Ja ilme on kyllä sellainen, että älä nyt tollaista mun suuhuni tunge :LOL: Helpottaisi toi tutti vaan vähän, kun tätä touhua riittää näiden muidenkin kanssa.

No, itse toimin siis myös tuttina. :D Ja onneksi tyttö ei rinnalla paljon välitä mistään ylimääräisestä touhusta ympärillä, niinpä musta onkin varmaan tullut maailmanmestari tekeen kaikkia kotihommia samalla kun imetän. :D Koska tosiaan meidänkin tyttö tissittelee päivisin välillä tosi usein.

Hiikka hienoa että olo on kohentunut :)

Meidän typy on myös ihan megapulauttelija. Jos kaks tuntia voi pitää samoja vaatteita niin hyvä on. Ja vaatteet on siis pakko vaihtaa,kun toinen on niinkuin olis uitettu jossain...

Neuvola meillä ensi torstaina, jolloin tyttö on tasan viis viikkoa. Että silloin kuulis sit taas uusia mittoja. Huomenna ikää tuleekin tasan 1kk. Mutta nyt ruoka uunista ja lapset pöytään :)
 
miekin liittyisin tänne, vähän huonosti tulee kyllä palstalle ehdittyä kun päivät on "hallittua kaaosta" esikoisen nyt 1v 11kk ja vauvan kanssa, mutta kai se tästä... Tietoja etusivulle voisi laittaa 6.4. poika, 4430g, 53cm, pipo 37cm, 40+4, KOKS, toinen. Äiti vielä pienen hetken 28v

Eilen käytiin 1kk neuvolassa ja painoa ja pituutta on tullut jätkälle hienosti. Pituutta nyt 57,5cm ja painoa hulppeat 5490g. On siinä sylikummilla pitelemistä parin viikon päästä :D Maito riittää hyvin, riittäisi varmaan toisellekin lapselle. Ilmavaivoja pojalla tosin on, mutta onneksi ei enää huuda koko aikaa mitä on valveilla. Ensimmäiset viikot oli sitä huutoa ja nukkumista pienissä pätkissä, joten senkään takia en ole paljoa palstaillut... Nyt saattaa viihtyä hereillä ollessan jopa 15min samassa asennossa ilman kitinää, jee! Vieläkään ei oikein viihdy muualla kun sylissä, mutta kyllä tämä tästä alkaa helpottamaan kun saa jo nukkuakin muutaman tunnin pätkiä yöllä (alkuun heräsi keskimäärin 45min välein). Yöt menee yleensä 3 syötöllä (klo 22-07) ja päivällä syö 2-4h välein. Esikoinen oli niin helppo ja "kiltti" vauva että sanoinkin ettei toista yhtä helppoa voi tulla. Kuinka oikeassa olinkaan... Likka nukkui tämän ikäisenä jo 8h pätkiä ja 1,5kk vanhana yöt kokonaan, mutta tällä mennään. Kai tämä joskus helpottaa. Ja toisekseen tähän krooniseen univelkaankin tottuu :LOL:

Tuttia syödään satunnaisesti. Ei ole mikään fani,mutta kyllä sillä saa äänen hetkeksi hiljenemään ja vähän aikaa se sitä jaksaa lupsuttaa kunnes sylkee pois. Mutta nyt tämä mamma oikaisee pitkäkseen kun on niin ihmeellinen tilanne että molemmat lapsoset nukkuvat samaan aikaan (toivottavasti vielä pienen hetken). Voikaa hyvin :wave:
 
Viimeksi muokattu:
No nyt on hetki aikaa kun tyttö nukkuu ja ittee ei väsytä :)

Imetys on alkanu sujumaan ja välillä saa jopa pumpattua iltaa varten talteen. Ollaan iltasin annettu n. 70ml korviketta tai pumpattua kun on eka oltu tunti taikka kaks tissillä ja alkaa olee nii kipeet tissit ettei enää jaksa.

Meillä nukutaa vielä niin epäsäännöllisesti mut nukkumaa mennää n. 21-23 aikaa ja aamulla 6-8 aikaa herää yleensä ja sit on vaikee saada enää pienen unta. Yleensä 2-4 kertaa tankataa yöllä..
Ilmavaivoja on ja tuntuu et kakkaa ähistää pitkää. Sit ku se lopulta tulee nii silmät muljahtaa helpotuksesta melkei ympäri ja niin levollinen ilme tulee et itteeki helpottaa :) Viime yönä ekaa kertaa nukuttii kyl 5 tai 6h putkee et ehkä se tästä. Tai sit se johtu siitä et olin unohtanu antaa 2 päivänä noi d-tipat. Katotaa ny miten menee ens yö et tuleeko taas ku aamulla annoin tipat taas.

Helpotusta on voinu tuoda myös vyöhyketerapia mitä tyttö on saanu nyt 3 kertaa. Mun äiti antaa vyöhyketerapiaa nii ei tuu maksaan mitää kokeilu :) Ainaki röyhtäsy tuntuu tulevan helpommin ja pieruja kans..

Keskiviikkona ois neuvola nii sit saa tuoreita mittoja ja ikää sillon tulee jo kuukausi :) Tai tiistaina on kuukausi täys. Nopeesti menny aika, vaikka yöllä ei siltä tunnu ku yks yöki valvottii 01-05 väli ähisten ja itkien..

Kovasti pää nousee jos pitää vähäki makuutasossa tai mahallaa olkapäällä. Ja olkapäätki noussu jo pariviikkosesta lähtien et aika jäntevä tyttö on. Ja kovasti tutkii silmät suurina maailmaa välillä. Kohta se varmaan alkaa oleen hereillä pitempiäki aikoja tyytyväisenä eikä pelkästää mahakipujen takia :)

Seuraavalla kertaa lisää si juttua. Nimiäisiä pitäs suunnitella ja toiset nimet päättää. Eka nimi on päätetty ja sanottu kaikille jo syntymistekstarissa. Nimi on Eveliina :) Isyys sentää on tunnustettu ku avoliitossa siis elellään :)

HF ja Eveliina 3vko 3pv
 
Hilkka kiva kuulla että ainakin sulla maito-ongelmista on päästy. Täällä tuntuu nyt siltä ettei ilman korviketta tästä selvitä, mutta siihen nyt vaan on tyydyttävä. Juon kotikaljaa, imetysteetä, yritän tissitellä joka välissä... Ja siis kyllähän sieltä välillä ihan hyvin tulee (valuu suupielestä kun vaihtaa otetta), mutta sitten jossain vaiheessa neiti vaan rupee heiluttelee päätään ja raivoamaan ja kun koita itte rintaa puristaa niin ei sieltä tosiaan oikein mitään enää tule. Sillon on pakko jatkaa korvikkeella koska huuto ei muuten lakkaa, etenkin jos edellisestä korvikepullosta alkaa olla jo aikaa. "Pikkunälkään" ja tyynnyttelyyn rinta kuitenkin riittää ja siihen kai saan olla tyytyväinen. Korviketta annan kerralla 40ml ja neuvolan tädin mielestä se on aika paljon kerralla (tyttö 11 vrk), muutamana iltana on mennyt parikin pulloa muutaman tunnin väleillä, mutta muuten muuten korvikepullon joudun antamaan 3-6h välein. Oon myös yrittäny pumpata ja parhaimmila kerroilla oon saanu säälittävät 20 ml, mutta ei kai toi pumpattu määrä vastaa vauvan saamaa määrää... Sorry, olipas maitoasiaa, mutta se tässä nyt päällisin puolin mielessä. Muutoin kaikki hyvin ja vauva aivan ihana. :heart:

D-vitamiineista oli puhetta... Meidän täytyykin sitten maanantaina aloittaa niiden kanssa. Toivottavasti ei tule kovasti vatsanväänteitä.

Jaahas, luulin että tyttö viihtyisi pidempään isän kanssa sohvalla, mutta täytynee mennä "pelastamaan". Lisää myöhemmin.
 
eilinen oli tytöllä kauheen levoton. Nuhkahteli vain lyhyitä pätkiä ja silloinkin suostui olemaan vaan sylissä, mielellään pystyasennossa. Maha kaiketi vaivasi. Kitinät jatkui sinne 23 asti. Sitten onneksi rauhoittui ja sai nukuttua yön 3-2h pätkissä, söi vaan välissä. Lisäsin eilen d-vitamiini tippoja joten oisko se syynä. Tänään jäi välistä ja mies haki apteekista eri merkkiä. Kokeillaan nyt D-tippja jotka on sitä d3. anskuli1978 aikaisemmista imetyskerroista muistan kyllä tiettyjen ruokien aiheuttaneen mahavaivoja vauvalle. Nyt en vielä ole huomannut että olis vaivannut, on ollut aika mietoja nuo mun ruuat toistaiseksi.
masuilija täällä kans pitää ajatuksen kans pysähtyä syömään. Muuten vois mennä päivän hyvin vähillä syönneillä. yritän kuitenkin pitää rytmiä syömisessä ja juoda että on sitten vauvallakin kunnon ravintoa saatavilla.
tutista Meillä neiti yökkää tutin pois samantien ja alkaa huutamaan entisestään jos se suuhun työnnetään. Eli täälläkin ollaan elävänä tuttina. Välillä harmittaa pienen puolesta kun imeä pitää, sitten pulautellaan kun maitoa ei vaan mahdu vatsaan ja taas pitää imeä. Mutta voipi olla että tutti alkaa kiinnostaa sitten kun muutkin tavarat jotka pitää saada suuhun.
Pomm Meillä taas vauva nimenomaan haluaa olla vain pystyasennossa. Mulla on hartiat jo kivasti jumissa. Kantoliina on kyllä oiva apu, mutta paljon joutuu olallakin kanniskelemaan. Miehenikään kun ei vielä käsivaivansa takia voi vauvaa kannella. Hetken voi sylissä vaan pitää.
Nopeesti nuo vauvat kyllä kehittyy. Hirmu nopeesti alkaa kiinnostaan ympärillä olevat ihmiset. Neiti oli tänään eka kertaa lelukaaren alla ja tuijotteli siitä roikkuvia leluja. Hoitotason päällekin laitoin sen Libero-kassissa tulleen mehiläisen ja sitä on alkanut ihmettelemään. Päätä kannattelee kovasti olalla ollessa =) Sit kuuluu sellaisia "Höö" ääntelyitä kun yrittää jutella :D
 
Täälä kans pää heiluu tissillä ja joskus alkaa raivoamaanki, mutta lopulta sit aina nappaa kiinni. Joskus väsyneenä meinaa tulla itelleki itku sit ku toinen kiukuttelee.

Vähä nyt pelottaa että unohtaako tää pikkunen antaa merkkejä nälästä ennen huutoa, ku on joitaki kertoja menny nii ettei oo heti ensimerkkeihi pystynykään vastata. : / On ollu aika selvää suun lopsauttelua ja nyrkkiki menny lopulta suuhu, mut mun mielestä nyt pari kertaa ollu että ei anna noita merkkejä vaan ähisee ja sit suoraan huutaa.

Kestovaipat on nyt viimeinki tohittu ottaa kokeiluun. Eka vaipallinen ainaki pysy ihan vaipassa, vaikka oli ihan likomärkä, ja kakkaki oli. Saa nähä miten nyt, ku sisävaippa ei ihan kunnolla mahtunu kuoren sisään. Vaihtoaika vois olla jo, mut ei viitsi pientä herättää sen takia...vaihetaan sitte kaikki vaatteet jos yli tulee.
Pitää muistaa lanoliinittaa nuo parit villapökät tänä iltana, ni saa neki joskus kokeiluun. Yöksi laitetaan kyllä kertis, ku ei jaksa jatkuvasti nousta vaihtamaan ja ei noita kestoja vielä paljoa olekaan. Lisäimujaki pitää tehä, ja kunnon imuja taskuvaippoihi.
On niin iso tää pikkune, että tuntuu että ihan pienimmät kestot jää heti pieneksi. Ei ehkä ois pitäny ihan pieniä ostaakaan... Ja nyt ei oo oikee hyvä rahatilanne ostaa uusia. : /

Maidonkerääjä oli nyt viime yönä ekaa kertaa käytössä, ja ihan mukava määrä tuli. Lisäksi piti lypsää hieman. Onneksi ei yöllä syö ihan jatkuvasti, ni ei tarvi koko aikaa hypätä viemään saalista jääkaappiin. Vähän on jo maitoa pakkaseen saatu. :)

En silti saa nukuttua pitkiä pätkiä yöllä, ku ähisee ja kitiseeki hieman jotai ilmavaivoja vissiin, ja sit oon niin herkkäuninen ja vahdin että kaikki on hyvin ja että onko nyt taas nälkä... Ei tuo syöttökään ilman kunnon heräämistä suju, ku pitää asetella alle pyyhettä ja maidonkerääjä paikalleen. Ja siirtää vielä vauva siihe asemiin, en uskalla antaa sen nukkua aivan tissin vieressä ainakaan pitkää pätkää ettei mun peiton alle hukkuis. Tuntuu onneksi unirytmit kyllä menevän aika yksiin, ei tarvi aivan kesken sikeimpien herätä. :) Nukkuu välissä tai mun puolella laidassa, joskus aamuyöstä otan hetkeksi käsivarrelle ni saa olla ihan lähelläki.

Tuttia ei oo ees kokeiltu ku ei oo tuntunu olevan tarvetta. :)

Jälkivuoto mua vähän ihmetyttää. Kun se ihan muutamassa päivässä vähenty niin että pärjäsin paljo ihan pikkuhousunsuojillaki, mutta nyt on taas reilusti runsaampaa. Viime yönä tuli vähä yliki.
 
Moikka vaan kaikille pitkästä aikaa :wave:
Orion, minulla on kaikkien kolmen synnytyksen jälkeen ollut vuoto tuollaista. Yksi tai kaksi päivää saattaa tulla ihan vähän ja sitten taas runsaammin. Ei ainakaan minun kohdallani ole tarkoittanut esim. mitään tulehdusta tai vastaavaa. Minä myös kuuntelen vauvan kaikkia ähinöitä läpi yön kun olen niin herkkäuninen.

Täällä on imetys saatu jälleen takkuillen käyntiin. Nännit on edelleen niin kipeät että ilman kumia ei voi imettä ja vauva ei edelleenkään saa nänniä ihan oikein suuhun koska rinta josta imee ei heruta tarpeeksi ja se toinen rinta taas vuotaa ihan yli maidonkerääjästä. Joten maitoa kyllä riittäisi. Terveydenhoitaja kävi eilen ja sain tukea mun diagnoosille mitä olen epäillytkin. Minulla on yksinkertaisesti niin isot nännit, että joutuvat ihan ahdistukseen rintakumin sisällä ja siksi huono imuote pojalla ja siksi nännien sivutkin ovat kipeät kun hiertävät kumia vasten. Kuitenkin imetyksen yrittäminen ilman kumia vielä kivuliaampaa. Ensi keskiviikkona pääsen sinne imetyspolille ja jos en sieltä saa apua ni lopetan imetyksen. Ei ole mitään järkeä imettää koko ajan kipeillä tisseillä kun toinen ei saa niistä tarpeeksi ja joudun perään antamaan pullosta maitoa kuitenkin. Maitoa tulee tosiaan niin reilusti, että maidonkerääjistä pelkästään tulee päivässä jo 200-300 ml maitoa sekä sen päälle pumppaan reilun 100 ml öisin. Päivisin imetän minkä voin ja annan öisin rintojen levätä ja annan pelkästään pullosta omaa maitoa. Näistä ei vaan voi imettää koko ajan. Ja tiedän tasan tarkkaan, että imetettävästä rinnasta ei tule herralle maitoa tarpeeksi (vaikka maitoa on siis runsaasti) koska edellisten lasten kohdalla ei ollut tätä imuote ongelmaa kun silloin olin paljon laihempi ja rinnatkin nännejä myöten pienemmät. He aina meinasivat tukehtua maitoon parin imaisun jälkeen kun saivat maidon oikealla tavalla herumaan. Nyt rinnat tuntuvat lähes täysiltä vielä imetyksen jälkeenkin ja joudun siis pitämään maidonkerääjiä koko ajan paitsi yöllä on suojattava muuten. Jos joudun lopettamaan imetyksen ni pumppaan niin pitkään kuin jaksan ja sitten siirrytään korvikkeeseen. Poika saa myös vähän väliä rintaraivareita kun maito ei lähde kunnolla tulemaan ja rintakumi irtoilee koko ajan sen takia. Kuitenkin menen toiveikkain mielin sinne imetyspolille neuvoja kuulemaan ja haluaisin saada kyllä imetyksen toimimaan.

Täällä on ilmassa aika paha baby blues ja pelkään, että ei mene ohi ollenkaan. Joka päivä itkeskelen paljon enkä saa öisin kunnolla nukutuksi niitä pätkiäkään jotka poika nukkuu. Kummittelee koko ajan pelko masennuksesta. Luulen, että kun tämä imetys juttu ratkeaa kunnolla suuntaan tai toiseen ni on jo parempi mieli. Mulla on ihan höpsöjä ajatuksia muutenkin. Kaipaan vaan takaisin sinne sairaalaan osaavan ja auttavan henkilökunnan pariin ja kun terkkari kävi ni puhkesin itkuun kun hän on ollut niin ihana ja nyt joudun vaihtamaan vauvan kanssa toiseen neuvolaan kokonaan. Ihan pöhkö olen : /

Hiikka, kerroit, että tyttö on rauhallinen kuten odotusaikanakin. Meillä kävi juuri toisin päin. Hyvin eläväinen yksilö tämä herra on ja kärsimätön. Isänsä luonne jo nyt :D

Nyt aletaan valmistautua ensimmäiseen kylpyyn kun napatynkä irtosi toissa päivänä. Toivottavasti nauttii pikkuinen polskuttelusta :)

syyslaulu ja ukkeli 10 vrk
 

Yhteistyössä