<3 Huhtikuiset 2011 <3

Heippa taas.
syyslaulu että osaskin olla hellyttävä kuva teidän pikkuisesta :heart: Ja hieno juttu, ettei vaavia ole mutkainen yöppäri vaivannut :)
Orion- Meilläkin on siirrytty nyt myös yökestoiluun, vaikka neiti onkin ihan megapissiä öisin. Kun roikkuu yön tissillä niin kyllä sitä pissaakin riittää. Positiivista on, että kestojen kanssa ei ole kertaakaan lakanat kastunut niin kuin kertisten kanssa :) Ja meillä ei neiti kyllä yhtään valita, vaikka vaippapaketti olisi kuinka paksu eli sen takiakaan ei kertakäyttöisiä onneksi tarvitse edes harkita enää.
Harrastuksista meillä ei mitään äiti-vauvaharrastuksia aloiteta. MLL:n perhekahvilassa käydään ehkä silloin tällöin, kun ystäväni käy siellä myös poikansa kanssa. Tai sitten treffataan lähellä asuvien kotiäitien ja lasten kanssa muuten vain. Meillä noiden isompien lasten harrastuksiin kuskaamiseen menee aikaa jo sen verran ettei enempää nyt kaipaa.
Nukuttamisesta Meillä ainakin on vaunuihin päikkäreille nukuttaminen pidentänyt vauvan yhtäjaksoisen unen kestoa. Ennen kuin oppi vaunuihin nukkumaan otti vain niitä korkeintaan tunnin unia sisällä. Havahtui aina siinä 45min-1h vaiheilla kun unisyli oli vaihtumassa. Nyt vaunuissa nukkuu helposti 2h. Auttanut päivän rytmittämistä kovasti.
Unipussi on meillä välillä käytössä. Vauva tykkää. Meillä on sellainen merinovillainen hihallinen.
Lähteekö muilla äidellä hiukset? Mulla on nyt koko kesän lähtenyt tuppoina hiuksia aina pestessä ja harjatessa. Ja muutenkin niitä tippuu kaiken aikaa. Aina mulla on synnytysten jälkeen lähtenyt mutta ei muistaakseni näin rajusti. Ei kannata kampaaja aikaa vielä varailla värjäykseen. Ollaan nyt sitten "luonnontilassa" tukka hiirenruskeena ja silmille kasvaneena :ashamed: Kaunistaudun kunhan hiukset alkaa pysymään päässä....Paino alkaa olla normaalilukemissa. Kaksi kiloa olis ylimääräistä. Mutta en kyllä oo herkuttelua kaihtanut. Jäätelö ja pulla on kovasti maistunut :)
Nyt iski meidän perheeseen ensimmäinen syysflunssa :snotty: Koulut kun alkoi niin pöpötkin lähti heti kiertämään. Vauva ei onneksi vielä ole sairastunut, muut kylläkin.
 
Voihan Väsymys! Kirjottelinkin tonne Mitäs nyt- osioon meidän öistä. Esim. viime yönä herätys klo 23, 24, 01:30, 5:15-5:45, 7:35. Että sellasta "kivaa" :/

Kiinteitä ei olla aloitettu, koska lapsi kasvaa vähän liiankin hyvin mun maidolla. Paino yli 10 kg ja suhteellinen yli 30% plussalla... Sit kun saa puurot alottaa, aloitetaan varmaan, jos yöt vielä tällaista hulabaloota.

Harrastuksista: Mä pysyn tällä hetkellä hengissä ainoastaan sillä, et on jotain ohjelmaa. Muuten hajoaa pää kotona väsyneenä. Seurakunnan vauvamuskari alkoi tällä viikolla ja lisäksi olin perhekerhossa ja näin mammakavereita. Tosin "vanhoilla" mammakavereilla on kuopukset 1-2v vanhempia, joten vähän eri puuhat ja aikataulut, mutta sumplimalla onnistuu.

Päiväunista: Nyt on poika toissapäivänä nukkunut yhdet 1,5 tunnin unet ja eilen tunnin, muuten niitä puolentunnin pätkiä. Ehkä tästä alkais nää pidemmät unet sujua... Toivoa sopii! :) Vaunuihin meilläkin laitetaan nukkumaan. Tosin aurinko paistaa parvekkeelle koko päivän, joten aurinkoisina päivinä kiskoin vaunut sisään. Ja nukkui silti pidemmät unet ja se juuri herättikin taas toivon, aiemmin ei ole onnistunut :)

Hiukset lähtee!!! Ihan järkyttävissä määrin. Ajattelinkin, että käyn leikkauttamassa lyhyemmiksi, niin häiritsee ehkä vähemmän. Onneksi pukkaa sentäs uuttakin karvaa.

Painoa
on nyt 11kg vähemmän kuin raskauden alussa ja olen ihan supertyytyväinen. Vielä haluaisin 5kg tiputtaa, mutta tuohon tuntuu jämähtäneen. Liikkua pitäis aktiivisemmin, ehkä sekin sitten auttaa ruokavalion (ja imetyksen) lisäksi.

Flunssaa täälläkin esikoisella, toivottavasti muut säästyttäis.

Kommentoin nyt vaan Milaksen tekstiin, kun en jaksa alkaa käydä aiempia sivuja läpi. Sori mammat :)

Hyvää viikonloppua toivottelee ZombieMama Anskuli ja poitsu 4,5kk
 
Voi Anskuli! Taalta lahtee nyt voimarutistus :hug: sulle! Meillakin oli pitkaan tollasia nuo yot. Nyt tuntuu, etta ovat vahan rauhottuneet. Yks yo viime viikolla (toivottavasti en tata jo kirjottanu edelliseen viestiin..) nukku 20-1:30, ruokaili ja sit taas nukku klo 7 asti (omassa sangyssaan siis)!! Vahankos oli mahtista herata aamulla, kun ei vasyttanyt!
Nyt on muutamana yona tehnyt sillain, etta menee 20 maissa nukkuun (omaan sankyyn), herailee siina jossain 22-24 aikaan, nukkuu mun kainalossa ja tissittelee on & off tonne n. kahteen asti, ottaa pullosta, nukkuu kolmisen tuntia, heraa ja jaa taas mun viereen. Sit aamulla heraa 7-8 aikaan. Tosin tana aamuna rupes jutteleen 6 maissa siina mun vieressa, mutta mina jatkoin torkkumista seiskaan asti. :)

Paivaunet meilla vaihtelee ihan hirveesti paivasta riippuen! Pitais varmaan ruveta taas vaunuilemaan enemman, jos siella nukuttais pitempaan. On vaan satanu niin kaatamalla tassa muutamana paivana, et ei oo oikein viittiny lahtee ulkoilemaan.

Aika mielenkiintosta oli lukee tosta Suomen korvikemaaran suosituksesta! Onko tosiaan noin, etta sita suositellaan 600-800ml/vuorokausi?? Taalla on semmonen ohje noissa korvikepakkauksissa, etta 4-6kk ikaselle 210ml x 5/vuorokausi. Eli reilu litra. Meilla sita menee semmonen 400-600ml/vuorokausi. Siihen sitten rintamaito paalle.

MUOKS: hokasin tossa, etta Minki tarkotti varmaankin, etta tuo 600-800ml on suositus kolmekuiselle. :) Vissiin oli vahan vasy...

Ottaako teidan muiden vauvat korviketta aina saman maaran?? Ja paljonko kerralla? Enta montako kertaa paivassa? Meilla jostain syysta tuo meidan poika ei aamulla tunnu kovinkaan nalkaselta, pitaa vahan tuputtaa maitoa.... Sitten iltaa kohti alkaa menna maitoa enemman. Nyt on jo jonkun aikaa menny semmonen 210-240(!) millia iltapullosta. Mutta sitten paivalla muuten ottaa semmosta 60-120ml. Vaihtelee tosi paljon.
Kiinteita oon siis antanu vaan kerran paivassa, kun tuli sita ummetusta, eika ikaakaan oo viela edes 5kk. Mutta ehkapa tassa pian rupeen siirtymaan kahteen ruokailukertaan.

Matkustelusta sen verran, etta ma matkasin meidan poitsun kanssa Suomeen viime kuussa kahdella lentokoneella ja hyvin meni! Lentoa vahan jannitin etukateen ja miten parjaan kahdestaan pojan kanssa, mutta ei ollu ongelmia. Ensi kuussa olis sitten etelanmatka tiedossa.....

Noh, nyt rupeen tuijottamaan telkkua ja relaamaan. Vois ihan hakea karkkipussin kaapista karkkipaivan kunniaksi! :)

Mukavaa viikonlopun jatkoa!
 
Viimeksi muokattu:
Korvikkeista tuo suositus oli mulle myös ihan uus tieto. Meillä menee tuota 2 korviketta kerralla vähintään 200-260ml n. 5-6 kertaa päivässä+saa tissiä (aamuyöllä, jos tarvis)aamuisin! Taitaa siis olla aika aloitella jo nuita kiinteitä? Mielenkiintoista tietää miten paljon/usein muilla tuota kuluu...
 
masuilija meillä on tuo Baby Semp 2, jonka saa aloittaa 4kk iästä. Siinä on enemmän rautaa ja riisitärkkelystä(mitä ei ykkösessä oo). Vähemmän tais olla myös laktoosia, mutta ei muuta eroa...
 
Kun tässä taannoin soittelin neuvolaan tuosta kakka-asiasta (väri), täti kysyi, paljonko meillä menee korviketta päivässä (neiti siis pelkällä korvikkeella). No, meillä silloin meni sellainen 100 - 130ml korviketta (Nutrilon Hypo-Allergenic) suunnilleen "muutaman tunnin välein" (eli n. 6-7 krt päivässä). Täti tuumasi siihen, että määrät kuulostaa siltä, että olisi aika alkaa totutella kiinteisiin :confused: Meillä ei ainakaan voinut kovin paljon järeämpiä annoksia juottaa/syöttää kerralla, ettei se olisi kostautunut masun kivistelynä, tai toisinaan "varrellisina röyhtäisyinä" (eli osa tuli kuitenkin ulos). Ja ihan kivasti neiti on noillakin määrillä kasvanut. Mutta nyt kun soseita on alettu "ihan tosissaan" syödä (väh. 2 krt päivässä, ehkä n. 4-5 teelusikallista per kerta), niin yksi syöttökerta on tipahtanut pois, eli likka on jo parina yönä herännyt vasta hieman ennen kuutta syömään. Ja tuota en sitten enää laske yösyötöksi, vaikka sen jälkeen olemmekin vielä köllineet laiskan letkeästi jonnekin kasin-ysin tietämille.
 
viiva aivan.
Ninuski meillä kanssa kun kiinteet alotettiin niin poika on monena yönä herännyt vain 1kerran yössä. Ja viime yönä kun poika heräs vaan 2h sen jälkeen kun olin sen ekan yösyötön antanu, niin laitoin vaan tuttia suuhun niin nukahti heti.
 
Auts. Täällä on nyt pientä kurjuutta, nimittäin ensimmäinen rintatulehdus. :(

Eilen se tuli. Ensin ajattelin, että on vain tiehyttukos. Ja saattoihan tuo ollakin. Mutta sitten kun ei tiheä imetys auttanut ja kuumettakin alkoi vähän nousta, menin lääkäriin. Lääkäri diagnosoi rintatulehduksen ja antoi antibiootit. Tänään olo on parempi. En sitten tiedä oliko oikeasti ehtinyt tulehdukseksi asti (kuume kun ei ollut korkea) ja onko nuo antibiootit nyt vähän turhat, mutta kun olo on kerta parempi... Ehkä ois mennyt ohi itsestäänkin, mutta... Iloinen olen paremmasta olosta.

Tänään vaan levätään, imetetään ja koitetaan parantua. Samalla käyn läpi hirmuisia syyllisyyden tuntoja: mitä oon tehnyt, kun tää nyt tuli? En tajua, miten 4 kk voi mennä imteystä moitteetta ja sitten "näin myöhään" iskeä tulehdus. Mutta kai se sitten voi tulla. Mulla on kyllä hirmu runsas maidontulo ja monina öinä koko 4 kk:n ajan on päässyt maito pakkautumaan. Joskus oon yöllä vähän pumpannut, mutta yleensä yritän välttää sitä. Ettei pääse yötuotanto pahasti enää kiihtymään.

En muutenkaan tajua, miten mulla tulee yöllä sitä maitoa niin kauheasti. Vauva kun on nukkunut yönsä hyvin alusta asti enkä missään vaiheessa ole joutunut imettämään yöllä kuin muutaman kerran ja yleensä eka syöttö on vasta klo 4. Päivällä tosin maitoa menee lapselle ja tisseistä suihkuaa oikein alussa. Eikö mun keho sitten (vieläkään?) erota yötä ja päivää sekä niiden välistä tuotantotarpeen eroa?

Onpa nyt koettu sitten tämäkin.
-Santtu ja poikanen
 
Ninuski luulen, että meille tulee tällä viikolla samat sävelet neuvolassa. Kai niitä kiinteitä täytyy täälläkin alkaa, vaikka meilläkin ollaan hyvin paisuttu vielä näinkin. Eikä meidän tyttö enää syö öisin muutenkaan. Tuo pulauttelu on kyllä välillä AIVAN MAHDOTONTA, jos se sitten vähän rauhottuisi! :O Pelottaa ainoastaan tuon massun vuoksi, kun nyt on mennyt niin kovin hyvin. :| Muistan, että esikoisen tumman vihreä "ilmavaiva kakka" ja ummetus iski juuri kiinteiden alettua. :|
Millä olette muuten aloittaneet kiinteitä? Sori, jos tätä on jo paljon käsitelty. :ashamed:
Olen jostain kuullut, että bataatti olisi parempi aluksi, kuin peruna? Onko kokemuksia?

Santulle pikaista paranemista!! :hug:
 
Viimeksi muokattu:
Arki koitti miehen kesäloman loputtua, plaah!
Ehdin jo tottua siihen ihanuuteen. Kahdessa viikossa meijän pikkuisesta kuoriutui isin tyttö =) Äippä on vaan ruokailua varten ja isi on ihan ykkönen. Tänään onkin sitten oltu joko väsyneitä tai isiä ikävä, pientä kitinää koko päivä.

Anskuli: katoin viime yönä oikeen kelloa kun on alkanu tuntua että neiti syö jatkuvasti ja ylläri pylläri kuin nakutettu syömään herätään puolentoista tunnin välein! Ekat unet on 3h 21-24 ja sen jälkeen koko yö noin yhdeksään puolentoista tunnin välein. Onneks neiti nukkuu vieressä ni ei ite tarttee kunnolla herätä. Aikaisemmin herätyksiä oli kyllä huomattavasti vähemmän, mistäköhän moinen johtuu?

Meillä otettiin just käyttöön Pampersin 4 koko vaipoissa, huh! Kolmonen olis vielä menny päälle mut fuskas aika usein selän puolelta niin vaihettiin sitten. Muumit, ekot ja Liberot on kokeiltu ja Pampersia tai Liberoa ostetaan riippuen siitä kummat on halvempia.

Me tehtiin Irlannin matka pari viikkoa sitten ja oikein yllätyin miten loistavasti kaikki meni. Vaunuja ei ollu mukana ollenkaan, pikkunen matkusti liinassa koko ajan. Serkulta lainattiin autoon koppaa ni ei sitäkään tarvinnu täältä viedä. Ihana reissu oli kaikin puolin.

Meillä olis kiinteiden alottelu kans ajankohtainen. Vähän jännittää kun toi D tippojen antaminenkaan lusikalla ei oikeen onnistu. Onko joku saanu jostain sellasen pipetin jolla vois antaa tipat suoraan suuhun?

Ens viikolla 4 kk lääkäri. Tuleeks siinä jotain rokotuksia vielä? Edellisistä nous kuume pikkuselle.

Tän kirjottamiseen on toistaiseks menny 2,5h. Tosi kivasti viihtyy toi meijän pikkunen yksin -NOT!
=)
 
Netsuli, Millainen se Deetippojen puteli oikein on? Jekovitin pullosta voisi periaatteessa kyllä antaa suoraan suuhun ne d-vitamiinit, joten erillinen pipetti ei ole täällä ollut ainakaan tarpeen. Mutta lusikalla olen silti siis deet antanut.

Meillä ainakaan ei ollut 4kk neuvolassa rokotuksia, seuraavat olisi tuloillaan vasta 5kk neuvolassa.

Meillä kiinteiden aloitusjärjestys on ollut tämä: perunalla aloiteltiin, neljäntenä päivänä lisäsin ruokalistalle päärynän ja viidentenä vaihdoin perunan porkkanaan. Kun porkkanaa oli popsittu "muutama" päivä rohkenin lisätä ruokalistalle kukkakaalin (eilen), mutta nyt tein lisäyksen loivemmin eli kukkakaali tuli vain porkkanan rinnalle, joka siis pysyy vielä tuon vajaan purkillisen ajan listalla (huomiseen). Tänään tuli uusi maku hedelmä-/marjaosastolle (päärynä loppui) - ennakkosuunnitelmista poiketen se ei ollut supi-suomalainen mustikka (en ole ehtinyt keitellä itse sosetta marjastusreissujen ym tähden), vaan kaupan valmissose ananas-omena. Vatsanväänteitä tai mitään muitakaan ihmeoireita ei ole toistaiseksi ilmennyt, joten olen aika rohkeasti lisännyt noita makuja ja soseiden määrää. Tuolla toisella saitilla puhuttiin maidon ja soseiden järjestyksestä... Kyselin tuota soseateria-asiaa jo aiemminkin, mutta kysynpä nyt vielä uudemman kerran, kun asia minua vaivaa... Onko nyt sitten niin, että voidaan puhua soseateriasta vasta sitten, kun vauva ei tarvitse enää maitoa soseen lisäksi aterialla? Vai onko esim. 5 teelusikallista jo ateria??

Tuosta mustikasta vielä... Pari kokeneempaa äitiä on ollut sitä mieltä, ettei niitä marjoja toimita keittää (kiehauttaa) ennen soseuttamista, eräällä toisella palstalla taas suositettiin niiden keittämistä, jotta vauvan vatsa käsittelisi ne paremmin tms. ja neuvolan terkkakin oli vähän keittelyn kannalla. Nyt en oikein tiedä, miten kannattaisi toimia... askarruttaa esim. se, että jos kiehautan marjat ennen soseutusta ja sitten vielä pakastan soseen, niin jääkö suomalaisen superfoodin ravinteista mitään tähteelle, kyllähän nyt vitamiinipitoisuudet ainakin kärsii, kun kovasti käsittelee...?? :confused:

Kauhean paljon asioita alkaa tapahtua nyt lyhyessä ajassa, nyt on tullut taas pari uutta juttua... Neiti on oppinut päristelemään. Vielä ei onneksi ruoka suussa (syö yleensä ottaen muutenkin tooosi siististi), mutta tuokin asia korjaantunee nyt kun sen julki kirjoitin :D Ja likka punnertaa (yrittää punnertaa) myös kovasti jo ylös istuma-asentoon makuulta kovalla alustalla, kun otan käsistä kiinni...
 
Ninuski meidän poika on handlannu ton päristelyn pitkän aikaa ja arvaappa vaan tehäänkö sitä myös ruokasuussa ?! tehdään ja paljon. Meillä syödään isoja annoksia, nyt sellanen puoli pilttipurkillista kerrallaan. Ja meillä on kolme ateriaa päivässä. Ja kyllä ne meille neuvolasta puhui ihan ateriasta jo silloin kun annoksena oli 1 teelusikallinen.
 
Kiitos Tinttuliina rutistuksesta :) Netsuli, meillä on ollu yöt huonoja jo kohta 2kk... Poika oli 2kk3vkoa, kun alkoi heräillä usein. Samaan aikaan alkoi harjoitella vatsalleen kääntymistä. Nykyisin osaa kääntyä, mutta ei tee sitä usein, eikä se mene mitenkään suit-sait-sukkelaan. Siihen lienee syynä myös tuo yli 10kg elopaino :whistle: En tiedä onko tuolla mitään tekemistä heräilyjen kanssa, mutta onpa mielessä käynyt, että aika hyvin menee yksiin ajallisesti. Toki tiedän, että uudet taidot valvottavat, mutta tuskinpa sentään näin kauaa. Jossain luin ketjun "alottaisitko kiinteät?" ja siinä oli itse asiassa useampi n. 4-kuisen äiti, joka kertoi öiden huonontuneen yhtäkkiä.

Päiväunet meillä jatkuneet pidempinä ja päiviin tuntuu löytyneen jokin rytmi. Vihdoin, jeee!!! :) Syöttövälejäkin olen onnistunut pidentämään, ainakin joskus. Tänään taas syönyt tiheämmin, mutta myös poika on nyt flunssainen, joten silläkin voi olla vaikutusta. Eli ei säästytty muutkaan flunssalta, vaan ollaan nyt koko perhe kipeinä. Plääh.

Korvikkeesta: Meillähän on menty täysimetyksellä, mutta annettu pullosta tarvittaessa esim. reissussa ja sitten silloin rintaraivareiden aikana. Pullosta ollaan annettu pääasiassa omaa maitoa, mutta myös korviketta, jollei omaa ole ollut valmiina/sulana. Nyt on varmaan viikon verran jätkä iltaisin rätti-poikki-väsyneenä kieltäytynyt rinnasta ja ollaan annettu pulloa. En tiedä huutaako edes nälkäänsä, mutta ei viitsi hänen huudolla herättää esikoista. Korviketta on mennyt 60-220ml. Eli ei todellakaan joka kerta samaa määrää, Tinttuliina. Tämän lisäksi olen kyllä imettänyt myös joka ilta niin kauan kuin kelpaa. Nyt eilen kieltäytyi sitten myös pullosta. Huutoa huutoa huutoa, kun mikään ei kelvannut. Häntä kannettiin ja hyssyteltiin ympäri kämppää, eikä mikään auttanut. Ihan kuin olisi nukkunut, silmät kiinni, mutta vain huusi ja huusi. Koska nyt on niin kauan ollut näitä hankalia iltoja, päätimme miehen kanssa, että nyt aloitetaan kiinteiden maistelu. Aiemmin ajattelin, ettei siitä ole apua iltoihin ja öihin, mutta ainakin täällä oli pari perhettä saanut niihin apua? Ja koska yöt ja illan on nyt niin raskaita, koitetaan kaikki, auttoi tai ei :) Ja parin viikon päästä saa aloittaa jo puurot, niiden nyt viimeistään luulisi auttavan. Valoa tunnelin päässä :)

Santulle paranemistoivotukset täältäkin :hug: Käsittääkseni tiehyttukoksen syntymistä voi edesauttaa jos rinnat saavat kylmää/vetoa, joten voihan se tulla vaikka tähän asti onkin mennyt hyvin. Ja öisin maidontuotanto on tietääkseni aina voimakkainta, vaikkei silloin paljoa imetäkään.

Matkustelusta: Me lähdetään lokakuussa Kyprokselle, jei! Tähän asti tyypin ainoa ulkomaan matka on suuntautunut Tallinnaan. Passi on haettu ja voi ei mikä kuva tuli! :LOL: Poitsu oli silloin 3kk ja oli muutenkin aika haasteellista: katso suoraan kameraan, älä hymyile, pää suorassa, molemmat korvat pitää näkyä, äidin kädet näkyy jnejne :p Liinassa Tää kaveri ei mulla viihdy ja luovutinkin lainaliinan jo pois. Alussa viihtyi, mutta jossain vaiheessa alkoi kai maidon tuoksu häiritä, koska kaverilla viihtyi kuitenkin hyvin. Mies ei liinaa halunnut opetella, joten saatiin Ergo-reppu lainaan ja jos hänelle se kelpaisi (miehelle ja/tai pojalle :)). Se nimittäin meinataan ottaa mukaan, mutta kyllä myös vaunut.

Tulipas romaani :whistle:
 
Huh, kun on taas jäänyt kirjoittaminen, kun muuttorumba sen kun vaan jatkuu:-/ Mutta lukenut olen joka päivä tätä ketjua :)

masuilija.: Miten reissu meni, viihtyikö vauva miten hyvin autossa noin pitkän matkan? Teittekö monta pysähdystä? Meillä oli viikonloppuna noin 260km ajomatka suuntaansa (to meno, su paluu) ja menomatkan vauva nukkui, kerran heräsi ja oli noin 10min hereillä ja sitten nukahti taas. Paluumatkasta vauva nukkui alkupuoliskon, ja sitten loppupuolisko oli pelkkää huutoa ja itkua vuoron perään, ja piti pysähtyäkin ihan; ei se kyllä auttanut kuin sen hetken, kun oltiin pois auton kyydistä. Tosi outoa, kun meijän neiti on tähän saakka viihtynyt autossa tosi hyvin ja on yleensä nukkunut koko ja kaikki automatkat. Mikähän nyt on, ei kai neiti vaan nyt ala inhoamaan automatkoja...? :headwall: Niin, ja entä Vauvakino, miten meni? Oliko siellä muita "näin pieniä" vauveleita? :)

Orion-: Meillä kanssa neiti alkanut vierastamaan. Isovanhempien luona käytiin viikonloppuna (oltiin 4 päivää), niin kyllä siinä reilu päivä meni, ennen kuin neiti "uskalsi" olla isovanhempien sylissä ilman itkuja. Loppuvierailu menikin sitten hyvin, ja isovanhemmat sai hymyjä ja juttelua osakseen ja olivat tietysti mielissään (ja harmissaan silloin, kun neiti heitä vierasti). Miten muuten toimit tuossa vierastamistilanteessa, annoitko isovanhempien sylissä (itkevän?) vauvan olla ja "tottua", vai otitko vauvan takaisin syliisi? Itse oon ennemminkin tuon kannalla, että en itketä lasta vieraan sylissä, mutta koulukuntia on erilaisia.

viiva: Meillä kanssa hereillään nykyisin aika aikaisin, joskus viiden-seiskan maissa ihan vaan juttelemaan. Joskus täytyy ihan noustakin noihin aikoihin, kun neiti ei enää millään malta nukkua, ja sekös aamu-unista äitiä ärsyttää välillä ;) Mutta miksi syötöt pois öistä, en ymmärtänyt?

Ninuski: Mielessäni olen vähän haaveillut jostain harrastuksesta, esim. perhekahvilaan menosta vauvan kanssa, mutta saa nyt nähdä... ehkä ihan tässä arjessa on vauvalle(kin) ihan tarpeeksi ;)
 
syyslaulu: Söpö vaavi! :)

Milas: Tälläkin äidillä tuntuu hiukset lähtevän, ei oo yhtään kiva, kun oon vuosia kasvattanut pitkiä hiuksia ja mulla on aina ollut tosi hyväkuntoiset hiukset, ja nyt ne lähtee.. varsinkin tuosta edestä otsan yläpuolelta tuntuu harvenneen ja hiuksia harjatessa lähtee kauheita tukkoja... :-/ No, ehkä tuo hiustenlähtö loppuu sitten, kun imettäminenkin... eli jos "hyvin" käy, niin ensi vuoden huhtikuussa ;) Mulla raskauskilot lähti kaikki parin viikon sisällä synnytyksestä, ja 5 viikkoa synnytyksestä oli pudonnut vielä 6kg. Nyt on tainnut tulla pari takaisin, kun oon vähän herkutellut ja kävelylenkit on lyhentyneet, kun neiti ei enää viihdy vaunuissa, mutta eiköhän tää tästä taas pikkuhiljaa lähde painonpudotus vauhtiin. Varsinaista laihdutusta en suunnittele nyt imettäessäni, mutta kun saan muuttorumban alta pois, alkaa kyllä syömisten pienoinen vahtiminen ;) Olisi kiva olla jonkinlaisessa rantakunnossa ensi kesäksi! :) Ja pikaista paranemista, ei oo kiva olla kipeenä! :-/

Tinttulina: Teillähän on sit matkustelu onnistunut tosi hienosti, wautsi wau! Kunpa meilläkin sitten noin, kun on joskus lentomatkan aika... :)

Santtu82: Voi ei, pikaista paranemista! :flower:

viiva: Meilläkin neiti pulauttelee aivan mielettömästi, mutta olisko pulauttelukertojen määrä vähän alkanut vähenemään... kerralla tulee sit enempi ;) Mutta me täällä jatketaan sitkeästi täysimetyksellä, kun neiti on niin hyvin pelkällä rm:lla kasvanut. Uusi tilannearvio sitten 5kk-neuvolakäynnillä :)

Anskuli1978: Oih ihanaa, pääsette vähän reissaamaan! :) Mä haluaisin kans, mutta nyt ei oo siihen mahdollisuutta ja ehkä näin pienen vauvan kanssa ulkomaille asti matkustaminen jännittäis vähän liikaa, vaikka muuten tykkäänkin kovasti reissata sekä kotimaassa että ulkomailla :) Raportoit sitten heti reissun jälkeen, että miten meni :)

Kaikkea en nyt varmastikaan muistanut kommentoida, mutta oli tuossa sentään muutama kommentti... Lyhyesti voisin vielä meijän kuulumisia kertoilla: Tärkeimpänä varmasti se, että meijän neiti ei enää nuku eikä muutenkaan viihdy vaunuissa. Nyt peräti viitenä viime päivänä on vaunuissa joko huudettu kurkku suorana siihen asti, kunnes nostan neidin vaunuista pois tai sitten on tapitettu vaunuista ulos eikä ole ollut aikomustakaan nukahtaa, vaikka neiti on selvästi väsynyt. Ja tänään oltiin yöunilta herättyä 5 tuntia putkeen hereillä, sitten 3 tuntia unta ja sitten 5 tuntia hereillä siihen saakka, että mentiin yöunille. Miltä tällainen teistä muista kuulostaa? Musta ihan oudolta... ei kai näin pieni "voi olla" viittä tuntia putkeen hereillä??? Eikä meijän neiti mitenkään erityisen huonotuulinenkaan koko tuota hereilläoloaikaa ole.

Pitäisi varmaan alkaa siirtymään vaunuista rattaisiin, mutta eikös yleensä vasta 6kk:n iässä ja/tai sitten kun vauva osaa itse istua, siirrytä rattaisiin, olenko oikein ymmärtänyt? Kyllähän sen tietysti ymmärtää, ettei reilu 4kk:n ikäinen vauva enää välttämättä vaunuissa selällään/kyljellään viihdy, kun sieltä ei kunnolla maisemia näe ja kauhea into olisi katsella ympärillä olevaa maailmaa... rattaistahan sitä maailmaa näkisi paljon paremmin, kun pystymmässä asennossakin olisi. Koska te olette ajatelleet siirtyä rattaisiin ja mitä mieltä muutenkin olette tuosta siirtymisestä vaunuista rattaisiin?
 
Mua taitaa vaivata yllättäen puhe -tai siis kirjoitus- ripuli, kun pitää vieläkin yksi viesti kirjoittaa ennen unille menoa ;)

Niille, joiden vauva nukkuu perhepedissä/äidin vieressä: Oletteko ajatelleet, kauanko/mihin ikään saakka vauva nukkuu vieressänne? Kun vauva siirtyy vierestänne, meneekö vauva nukkumaan pinnasänkyyn oman sänkynne viereen vai ihan omaan huoneeseen vai miten? Entä miten olette ajatelleet käytännössä tehdä tämän siirtymisen, vinkkejä?
 
Rattaista... Meillä on käytössä Emmaljungan yhdistelmävaunut, käytettynä hankitut (jostain 2000-luvun alkupuolelta?). Toistaiseksi neiti on viihtynyt ihan ok vaunuissa, ei ole kyllästynyt katselemaan kuomun sisäpintaa, vaan hyvin usein torkahtaa vaunuihin. Ja hyvin on vielä mahtunutkin kantokoppaan. Noissa saa säädettyä sitä selkänojan kaltevuutta, joten olen muutamaan otteeseen laittanut neidin puoli-istuvaan asentoon, esim. tässä taannoin kun olimme mustikoita keräämässä tytön kummin mökillä ja tyttö piti välillä syöttää. Ja nuo vaunut hankittiin käytettynä juuri siksi, että varsinainen vaunuaika on niin kovin lyhyt. Panostan sitten ennemmin kunnollisiin rattaisiin, kun niiden aika on (nuo voi jäädä sitten varalle, ehkä?). Mutta en tosiaan ole vielä sen pitemmälle miettinyt, milloin olisi aika unohtaa tuo vaunutouhu, puhumattakaan siitä, millaiset rattaat aion hankkia tai milloin.

Nukkumisesta/valveilla olosta... Meillä likka ei jaksa olla viittä tuntia hereillä. Ihan maksimit on sellainen 1,5... 2h, ja sittenkin alkaa olla väsy-kitinää aikalailla. On kylläkin ihan hyvin sitten torkahtanut päikkäreille... Jotka yleensä ottaen on nykyään n. 30-45min luokkaa. Ainoastaan ulkona nukkuu hyvin, taannoisilla marjastusreissuilla on vedellyt kahta-kolmea tuntia zetaa ihan sujuvasti! Mutta ei kotona, eikä sillä tunnu olevan suurtakaan merkitystä, vienkö pinnikseen päikkäreille vai annanko nukahtaa omia aikojaan esim. viltin päälle lattialle. Täytynee vissiin alkaa harkita likan nukuttamista parvekkeella, mikä oli kesäaikaan täysin poissuljettu vaihtoehto, kun kyseessä on länsiparveke, joka oli varsinainen tulinen pätsi tänä kesänä...

Korvikkeesta... Tuolla ylempänä kirjoittelinkin tuosta korvikkeen määrästä, että semmoinen 100 - 130ml kertaa kohden ennen kiinteiden aloittamista, ja tuo määrä ei kovin suuresti vaihdellut eri syöttökerroilla. Mutta nyt esim. tänään ennen soseateriaa likka joi "vain" 60ml korviketta, ja unimaitopullo on yleensä ollut sen 130ml, mutta nyt saattoi jäädä pullon pohjalle ehkä hiukan reilu 10ml juomatta. <- jännityksellä odotankin nyt ensi yötä, vaikuttaako se mitenkään uniin, toivottavasti ei...
 
Santtu Paranemisia! Ja tosiaan se rintatulehdus voi iskeä ihan missä vaiheessa imetystä vaan, ei riipu maidon määrästä. Nyt syksyn tullen tärkeetä huolehtia ettei rinnat saa kylmää. Mullahan oli kans silloin kesällä tulehdus ja onneksi antibiootit auttoi nopeesti. Minulla tulee maitoa myös vielä runsaasti varsinkin yöllä ja aamupäivällä. Johtuu varmasti siitä, että vauva imee niin tiuhaan.
Yölevottomuus on täälläkin tuttua. Neitihän nukkui tosi hyvin yöt kolmella syötöllä tuonne 3kk ikään, mutta sitten niitten rokotteiden jälkeen yöt muuttui levottomiksi. Siitä asti hän on heräillyt/pyörii levottomasti monesti yössä 30min, 1h välein. Roikkuu tissillä kaiken aikaa. Välillä voi olla vähän pitempi unipätkä. itse heräilen tietenkin myös jatkuvasti, mutta toistaiseksi ei ole vaikuttanut minun päiväjaksamiseen kuitenkaan.
veyve Meillä neiti saa nukkua vieressä ainakin sinne vuoden ikään asti tai pitempäänkin. Helpointa meille voi olla siirtää suoraan lastensänkyyn nukkumaan aikuisten sängyn viereen. Meillä nuo isommat siirtyneet perhepedistä tavalliseen matalareunaiseen lastensänkyyn noin 1,5 vuotiaana. Meillä jää siten tuo pinnisvaihe pois kokonaan.
 
veyve meillä matka onnistui todella hyvin, poika nukkui muuten sekä meno että paluu matkan mutta kerran pysähyttiin molempiin suuntiin mennessä huoltsikalla jollon otettiin poikakin pois kopasta vaikka nukkuikin, siinä sit syötiin ja heti kun auto lähti liikkeelle niin kävi taas nukkuu ! Juhlissakin vaan hymyili muulle pöytäseurueelle koko aika :) oli niin kiltti poika. Niin ja noista vaunuista meillä anmar merkkiset yhistelmät ja jo 3kk iässä otettiin kantokoppa pois, niin hermostui kun ei nähnyt ympärilleen, nyt puoli istuvassa asennossa röhnöttäen niin on tyytyväinen. Meillä ei tosin enää edes mahtuisi siihen katokoppaan.
Unimaidosta paljonko sitä muilla menee? meillä menee aina se 2dl velliä !
 
Masuilija, unimaidosta... meillä menee n. klo 19 "iltavälipalana" 90ml ja sitten n. klo 20-20.30 (viimeistään tuolloin neiti käy yöunille) ns. tainnutuspullossa se 130ml. Kerralla ei voi oikein isompia määriä syöttää tai ne tuppaa tulemaan varrellisena röyhtäisynä ulos ja kivistelemään masua. Ja tuo on siis korviketta, ensivelliä kokeilin (maissia), mutta minusta tuntui, että se lisäsi vaan ennestään ilmavaivoja :confused: joten hyllytin sen sitten. Mutta siis, tuolla tankkaussysteemillä likka nukkuu nykyään vähintään neljän tienoille, hyvin usein jopa sinne kuuden korville asti. Eli yössä max 1 syöttöherätys (tuota kuuden korvalla tapahtuvaa syöttöä en siis laske enää yösyötöksi).

Milas, meillä ei vieressä nukkuminen onnistu, ellen osta laidallista sänkyä itselleni :D sen verran levoton nukkuja tuo pirpana on, möyryää kuin väkkärä unissaan ja löytyy herätessä milloin mitenkin päin. Unipussi rauhoittaa yöelämää tuolta osin jonkin verran, tosin tänä aamuna neiti oli pussista huolimatta poikittain petissään. Mutta eihän tuo möyryäminen minua valvota öisin, niin että siinä mielessä miellä on kyllä rauhaisat yöt.
 
4kk lääkärineuvolasta terveisiä! Älytöntä vauhtia kasvaa meidän neiti! 7800g, 67cm ja pipo 41,5cm! Pituus menee yläkäyrällä ja paino ylä- ja keskikäyrän välissä! Lääkärin sanoin sopusuhtainen ja jäntevä tyttö, kovasti pyrkii liikkeelle. Varhaisheijasteet sammumassa.. Meinas äippää sielä lääkärin vastaanotolla naurattaa, kun tyttö oli mahallaan siinä pöydällä ja nosti peppuaan jalkojen varaan ja näin ryömi eteenpäin ja törmäsi seinään :D Siihen päälle sitten isot hymyt lääkärille!

Kohta saadaan kaivaa isompaa vaatetta jo esiin, vaikka just vasta kaivelin 68:t! Mihin tää aika oikein menee?! :D

Kiinteäthän aloitettiin viimeviikolla, ja on tuo kyllä yksi syömäri! Reilu purkillinen menee ruokaa yhdellä kerralla! 2/3 purkkia kasvista ja hedelmää jälkkäriksi! Kakka on kiinteiden myötä kiinteytynyt jo ihan "normaaliksi" ja maha toimii useammin kuin ennemmin! Mahavaivoilta ollaan edelleen vältytty *koputtaa puuta*

Täällä myös hiustenlähtöaika! Kamalia tuppoja lähtee harjatessa ja pestessä! Mieli tekisi leikkauttaa lyhyemmäksi, mutta en tiedä maltanko kumminkaan..

Meillä ei olla nukuttu perhepedissä ollenkaan, ihan sen takia että mun lääkitys estää sen. Enkä kyllä muutenkaan uskaltaisi, kun olen niin levoton nukkuja, pyörin ja hyörin ympäriinsä ja jos siinä olisi vauva vieressä en varmaan nukkuisi ollenkaan. Meillä siis nukutaan pinniksessä, ja ihan tyytyväisenä :)

Ei muuta tällä erää.. :)

-Minki ja NeitiS 4 päivää vaille 4kk-
 
Vaunu/ratasasiasta oli tuolla aikaisemmin myös puhetta. Meillä on emmaljungan vaunut, joissa erillinen makuuvaunuosa ja ratasosa. Vaunuosa on tosi tilava ja vauva mahtuu sinne vielä mainiosti. Yhdistelmissähän se koppa/kantokassi jää tosi nopeesti pieneksi. Ratasosan ottaisin muuten jo käyttöön, mutta siinä on se huono puoli ettei sitä saa täysin makuuasentoon. Eli jos vauva sitten nukahtaa niin olis kiva saada se ihan makuulleen. Isommalla se ei sitten enää häiritse, mut nyt on vielä niin pikkuinen. Ja toisaalta typykkä ei vaunuissa hereillä edes viihty. Ne on ihan vaan nukkumista varten ja hereillä haluaa syliin kun ollaan ulkona.
Minki Meillä on myös neitillä sellainen etenemistyyli, että polvillaan peppu pystyssä ja nenä lattiassa syöksytään eteen päin :D Ei oo vielä hoksannut ottaa käsiä avuksi. Takaperin menee kyllä jonkun verran myös. Mutta en vielä ryömimiseksi sanoisi.
 

Yhteistyössä