<3 Huhtikuiset 2011 <3

Heipsis,

Täällä kysellään nyt vertaistukea vauvan kokoon... Meillä on mun mielestä oikein terve ja hyvän kokoinen vauva. Aina olen pitänyt häntä hintelänä suhteessa ikätovereihinsa, mutta kuitenkin ihan normaalina. Isänsäkin on hintelä ruumiinrakenteeltaan ja minä kuvailisin itseäni normaaliksi.

Tänään oli 4 kk neuvola ja poika on nyt 6,5 kiloa. Aiemmin hän kasvoi kuukaudessa 1 kilon, nyt oli kasvanut 0,5 kg. Kasvu on siis hidastunut. Tuntuu, että monet on tässä iässä jo 7 kiloa (etenkin toiset pojat). Päänympärys on 41,5 cm. Minkökokoisia teidän vauvat, etenkin pojat on? Meillä käytetään 68 vaatteita, mutta saa nyt sitten nähdä kuinka kauan pysytään tässä koossa.

Neuvolan mukaan se ei haittaa, jos kasvu hidastuu. Se on kuulemma ihan normaalia. Vauva on täysimetyksellä, mutta mä mietinkin nyt, että syökö poika tarpeeksi. Neuvolan täti väitti, että tuo kasvu hidastuu juuri niillä vauvoilla tässä vaiheessa, jotka on täysimetyksellä. Että pullovauvat kasvaa enemmän, kun korviketta annetaan kuulemma helpommin enemmän (plus lisätään vellejä yms.). En tiedä onko totta.

Mutta mä mietin silti... Kun poikamme syö öisin vaan 2 kertaa, joskus vain kerran. Ja kuulemma just se yösyöttö kasvattaa vauvaa. Ei sillä, unien takia en toivo lisää herätyksiä, kun poika popsii tissiä kuitenkin 2 tunnin välein (edelleen) päivisin. Meidän neuvolan täti ei oo ehkä maailman asiantuntevin, joten siksi tässä vähän pohdin. Miten noi kasvut on teillä muilla menneet?

Lisäksi poikamme haluaa kovasti punkea istumaan, niin sylissä, vaunuissa kuin sitterissäkin. Neuvolasta sanottiin, että voi jo nostaa vaunuissa vähän pystympään asentoon, mutta että istuttaa saa vasta 6 kk ikäisenä. Mun ystäväni taas väitti, että neuvolasta ostaan katsoa istuminen lapsikohtaisesti ja että "sitten annetaan lupa kun voi istuttaa"... Jälkimmäinen tuntuu musta myös järkevämmältä, sillä eihän lapsi opi asioita kalenteri kädessään. Mitenkähän tää oikeasti on? Milloin uskaltaa istuttaa? Vielä ei, sen tiedän, mutta makuuasennossa tuo lapsi huutaa.

Uskon kyllä itsekin, että vaunuissa vauva voisi viihtyä vähän nykyistä paremmin, jos saisi olla hieman pystymmässä. Meillä on yhdistelmät, ja ratasosassa on 5-pistevyöt sekä säätö täysin makuuasentoonkin, joten sikäli toimisi kyllä. En vaan tajunnut ostaa sitä jalkasuojaa rattaisiin, joten vilu voisi toiselle tulla. Pitänee siis se vielä käydä ostamassa. Onko teillä jo pienet siirtyneet ratasosaan ja miten ootte pitäneet heitä niissä? Ikään kuin sitterissä vai kuinka?

Santtu ja pieni poikanen
 
Hei taas!

Meillä oli myös tuo 4kk lääkärineuvola. Kaikki oli hyvin, mutta kyllä tuo meidän "jättiläinen" vauvakaukalossa hieman jo päitä kääntää. :O Tytsy on jo 4kk+ viikon ja 9330g ja 69cm? Neuvolan mukaan kuitenkin vielä ihan ok. Anskulilla oli myös iso poika? Oletteko miehen kanssa pitkiä? Me ollaan kyllä pitkiä koko perhe, mutta ei mitään "kuulantyöntäjä tyyppejä" kukaan. En kyllä ymmärrä mistä nämä meidän jättivauvat johtuvat?? Nytkin täällä mennään vielä pelkällä tissillä&korvikkeella. Alkaa vaan tällä mammalla nuo käsivarret olla kovilla. Ikäviä kommenttejakin on jo tullut. :( Aivan kuin lihottaisin lastani jollakin läskisoosilla!? Tyttöä myös helposti jo otetaan istumaan syliin ja joudun huomauttamaan, että hän on vasta 4kk, joten ei saisi vielä istuttaa. :ashamed:

Kääntyillä meilläkin vihdoin osataan, mutta vain vasemmalta puolelta. Polvia vetää vatsan alle ja näin saa hinattua jokusen sentin itseään johonkin suuntaan. :D

Santtu tuosta yösyötön kasvattavasta vaikutuksesta... Meillä ei olla syöty öisin enää aikoihin ja kokoa tosiaan riittää. Eli meillä on kasvettu ihan "päiväsyötöillä". En oo kyllä tosiaan mikään asiantuntija eli voi tuo pitää silti paikkaansa, vaikka meillä ei näin olekaan. Neuvottiinko teitä painokontrolliin tai korviketta tarjoamaan tms.? Ellei, niin tuskin mitään hätää. Uskon kyllä tuon korvikkeen paisuttavaan voimaan kybällä. Kerroit miehesi olevan hintelä, joten kai silläkin on vaikutusta vauvan kokoon? Vauvat ovat niin erilaisia/kokoisia ja kehittyvät niin eri tahtiin. Pääasia on, että poitsusi on virkeä ja tyytyväinen. Huomaisit varmaan, jos poika jäisi nälkäiseksi. =) Jaksamisia sinne! Äläkä liikoja murehdi!

Tajuntaan iski juuri eilen mitä arjen sankareita me äidit oikein ollaan! Hatun nosto siis teille kaikille! :) Sata askaretta/päivä ja siihen kaikki maailman murheet päälle. Pitää olla hyvä äiti, vaimo, ystävä yms. samaan aikaan. Aikaa pitää olla itselle, perheelle, ystäville ja kotihommillekin vielä. Huh, huh! =) Silti me selvitään.
No jopas tuli tarinoitua. :)
 
Viimeksi muokattu:
Santtu, tottakai vanhempien geenit vaikuttavat lapseen ja kehitykseen.. Jos miehesi on pienikokoinen, etkä sinäkään mitenkään iso ruumiinrakenteeltasi on lapsestakin odotettavissa sirokokoinen. Meillä on suhteessa kohtuu pitkä tyttö, mutta se oli odotettavissa sillä me vanhemmatkin ollaan pitkiä, isä 192cm ja minä melkein 170cm. Jokaisen lapsen kasvu on niin yksilöllinen juttu! Tiedän monta vauvaa jotka ovat samassa iässä olleet samaa kokoa kuin teidän poika! :) Tuskin ainakaan ruuan puutteesta johtuu tuo kasvun hidastuminen, kyllä vauva olisi levoton ja itkuinen jos nälkä olisi! Veikkaan että teillä poika alannut liikkumaan enemmän kuin ennen, joten kasvu hidastuu kun energiaa menee kasvamisen sijasta liikkumisen opetteluun! :) Älä Santtu turhaan huoli! :)

Meilläkin yritetään istumaan sylissä ja rattaissa, vielä en silti anna "itsenäisesti" istua, sillä selkäranka ja selkälihakset eivät ole vielä tarpeeksi vahvat.. Sylissä pidän istuma-asennossa tuettuna itseäni vasten ja vaunuissa ratasosassa puoli-istuvassa asennossa, ei rasita selkää niin paljon kuin täysin istuva asento ja tyttö viihtyy hyvin.. Rattaissa on alla äp:n makuupussi ja viltti. Viltti on myös suojana, ettei jalat roiku vielä rattaista ulkona..
 
Viimeksi muokattu:
Santtu Pitää paikkansa tuo, että rintavauvojen kasvu hidastuu näillä main. Yleensä he sitten saavuttavat kasvussa muut kun alkavat saamaan kiinteitä. Siis tämä ihan tutkimustulosta. Omakohtaista kokemusta meillä omista muksuista, joista vanhin alkoi saamaan kiinteitä jo 4kk ikäisenä ja kakkonen täysimetettiin 6kk ikäiseksi. Esikko kasvoi tasaisemmalla käyrällä koko ajan, kakkosella tuli se notkahdus 4kk jälkeen ja noususuuntaan lähti taas kiinteitten alkamisen jälkeen. Myös tämä meidän kohta 5kk on hidastanut kasvuvauhtia viime neuvolan mukaan. Lääkäri sanoi olevan ihan normaalia. Eli ei haihetta huoleen kun poika teillä kuitenkin kehittyy ja on virkeä :D
Meillä pimu myös haluaa olla puoli-istuvassa asennossa. Sitterissä ja sylissä punkeaa kyllä ihan istumaankin. Meillä esikko halusi istua jo 5kk ikäisenä ja silloinkin neuvolassa sanottiin, että saa istuttaa kun lapsi itse siihen asentoon menee. Eli maalaisjärjellä tässäkin voi edetä.
 
nopsaa tulin ennen ruokahetkee kertomaan meidän 4kk neuvolan mitat :) Elikkäs painoa pojalla on jo runsaat 7770g ja pituutta 67cm, eli iso poika se on täälläkin. Ja minä oon vaan 163cm ja mies 173cm, että ei mitään hirmu pitkiä ja molempien suvut aika kitukasvusia :D
 
Santtu en usko, että mitään hätää on teidän pojan kasvussa. Kaikki olemme niin yksilöitä :wave:

Meillä Oli mitat tänään 4 kk neuvolassa 65,5 cm ja 7340 g. Paino menee ihan keskikäyrällä ja pituus vähän sen yläpuolella. Minä olen 159 cm ja pojan isä 187 cm. Sivustolla sairaslapsi on taulukot joihin on merkitty lapsen kasvu eri ikäkuukausina, niin että on laitettu pienen, keskikokoisen sekä ison lapsen mitat ja pojilla sekä tytöillä on eri taulukko. Sieltä ei löydy juuri 4 kk mittoja, mutta kolmen kuukauden välein aina. Jos joku haluaa käydä vilkaisemassa ni tässä linkki:

Lapsen kasvu

Osasinkohan linkittää...Kyseessä on siis terveen lapsen kasvutaulukot vaikka tuo sivuston nimi on hämäävä sen suhteen. Tuonne sivulle kun menee ni valitsee sitten siitä oikealta sen taulukon mitä haluaa katsoa.

Meillä ei siis jäänyt kasvu mietityttämään neuvolassa mutta lääkäri antoi vähän huolen aihetta kuitenkin. Hän meinaan huomasi kuinka levoton vauva poika on. Siinä selällään koko ajan tohisi ja huitoi sekä potki. Niinhän monet vauvat aina välillä tekee, mutta meillä pojalla se on aika yliampuvaa usein. Öisinkin on hirmu levoton yms. Nyt kuulemma pitää ottaa tosi rauhallisesti eikä tuota tohinaa saa ruokkia millään omalla käytöksellä. Lääkäri sanoi, että poika selvästi etsii voimakkaita aistikokemuksia tuolla toiminnallaan. Huitoo esim. mahansa aina ihan punaisille jäljille kun paukuttaa niin. Pitää antaa hänelle nyt paljon erilaisia aistikokemuksia kuten vaikka silittää jollain karhealla ja hieroa pitää rauhallisin jämäköin liikkein. Poika ei vaan yhtään rauhoitu kosketuksesta ja kapaloinnistakin nykyään vaan ahdistuu. Eihän tämä tosiaan välttämättä mitään tarkoita, mutta pelottaa kylläkin. Alusta alkaen on poika ähissyt ja mähissyt sekä ollut levoton ja nyt lääkärikin siihen kiinnitti huomiota. No koitetaan nyt noudattaa noita ohjeita sitten. Sylissä ollessaan rauhoittuu parhaiten kylläkin, että ei täällä sentään koko ajan ähelletä =)

Anskuli ja joku muukin kirjoitteli vauvan valvottavan. Täällä myös yksi zombie äiti. Maitoa ei tarvi antaa kuin kerran yöllä mutta tutin poika vaatii niin monta kertaa, että menee laskuissa sekaisin. Ei siis itse herää kuin yleensä sen kerran yössä kunnolla mutta äheltää ja mäheltää ja puoliunessa tutin vaatii sen kymmenen kertaa vähintään. Itse tietysti jännityksestä en osaa nukkua kunnolla silloinkaan kun poika nukkuu rauhallisesti aina jonkun pätkän. Jos tämä jatkuu näin ni heti puoli vuotiaana joudun pitämään unikoulun ja juuri tuon tuttirumban takia. Toisin sanoen joudun ehkä vieroittamaan tutista kovin aikaisin, mutta eihän tätä valvomista jaksa hullukaan enää montaa kuukautta. Ja on yritetty sitäkin, että tuttia ei yöllä annetakkaan vaan silitetään yms. mutta ei auta. Joskus harvoin vaan äheltää eikä tarvi tuttia, mutta useimmiten sen tarvii joten en uskalla otta riskiä yöllä että alkaa kovin huutamaan kun nuo koululaiset nukkuu viereisessä huoneessa. Minulla on onneksi se yksi yö viikossa jonka saan nukkua kun isä hoitaa vauvaa yöllä. Hän on siis joko meillä yötä tai sitten minä olen pojan kanssa hänen luonaan kun isot lapset ovat omalla isällään.

Jostain muustakin on varmaan kyselty ja ollut puhetta, mutta en nyt yhtään muista mistä :eek:

Ai niin halusin vielä kertoa, että meillä alkoi vauvamuskari tänään ja oli kyllä todella mukavaa siellä =)

Nyt nukkumaan |O
 
Viimeksi muokattu:
Santtu, meilla on taalla kaytossa nuo WHO:n kasvukayrat, jotka on tehty nimenomaan imetettyjen vauvojen kasvun perusteella ja sen mukaan teidan pikkunen on kasvanu ihan normaalisti! Ja meilla oltiin tuossa iassa hieman viela kevyempia! Joten ei syyta huoleen. :)

Syyslaulu, mita se laakari siis ajoi takaa tuolla kommentillaan?? Siis etta mika voisi siis olla "pielessa"? Meidan poitsu huito ihan mahdottomasti juuri tuossa 4 kk:n iassa ja nimenomaan paukutti kasivarsi suorana mahaansa. Ma olin siita sillon vahan huolissaan, etta onko normaalia kaytosta.. Mutta nyt on lopettanu sen. Muuten on kylla edelleen aika vilkas kaveri ja etenkin jalat viuhtoo menemaan koko ajan. Sangyssa on kapaloituna ja kun heraa yolla, paukuttaa jalkojaan patjaa vasten... Ma en oo kylla aatellu, etta tuo mitaan epanormaalia olis, kun muuten tuntuu kasvavan ja kehittyvan hyvin ja on ilonen poika. Mutta tieda sitten.... Minkalaisia teida muiden pojat on luonteeltaan??

Pullon kanssa meilla kaydaan aina kauheeta taistelua. Ei millaan soisi pullosta paivisin. Tuntuu, etta alkaa ottamaan ja sitten 20ml jalkeen tulee stoppi... Jos en saa paivalla kunnolla menemaan maitoa (edelleen osittain myos imetan), niin sitten ruokaillaan yolla. :( Pari viimesta yota on tosin heranny syomaan vaan kerran neljalta! Jippijai! Mutta tanaan on taas ollu taistelua pullon kanssa, etta katotaan miten kay tana yona...

Istuttamisesta. Tuo on niin hassua kuinka siita Suomessa niin vaahdotaan! Taalla ei asiasta puhuta mitaan ja ma ainakin oon istuttanut poikaa sita mukaan, mita ite on halunnut. Enimmakseen kuitenkin viela puoli-istuvassa asennossa.

Taalla ei muuten oo vauvoille mitaan kehitystsekkeja muuten kuin yhden ja kahden vuoden iassa!! Aika omituista... Punnituksessa suositellaan kaymaan kerran kuussa 6kk ikaan, mutta edelleenkaan ei olla edes pituutta tai paanymparysta mitattu sitten syntyman! Etta autuaan tietamattomina taalla hiihdellaan menemaan, jos vaikka oliskin jotain kehitysongelmaa..... :O

Mutta nyt syomaan! Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille! :)
 
masuilija.: Oih, tosi kivasti teillä sitten sujunut se automatka!:) Missä päin Suomea asut? Itseäkin vähän kiinnostaisi tuo Vauvakino, mutta kun meijän neiti on niin äänekästä sorttia, että en tiedä, "uskallanko" Vauvakinoon mennä, jos sitten muut häiriintyy...:-/ Istuiko vauva sun sylissä koko elokuvan ajan -ja katsoi keskittyneesti elokuvaa:-D- vai miten vauvan aika siellä kului?

Santtu82: Ei kuulosta siltä, että vauvalla olisi mikään huonosti:) Jokainen vauva kasvaa omaan tahtiinsa, ja tottakai vanhempien koolla on ainakin jotakin merkitystä myös vauvan kokoon. Ja jos vauva on tyytyväinen ja muutenkin terveen oloinen, niin en olisi huolissani. Toisaalta, ainakin näin esikoisen äitinä olen kyllä monestakin asiasta huolissani ja mietin tosi usein, että onko jokin asia normaalia vai ei, ja miten muilla vauvoilla tämä ja tuo asia... mutta se kai kuuluu asiaan;) Ja eikös tuo vauvan "istuttaminen" mene vähän niin kuin niin, että sitten kun vauva itse on siihen valmis, voi häntä istuttaa. Ei kaikki vauvat istu eikä tee mitään muutakaan kaikki samassa ikävaiheessa, ihan oikeassa olet! Meillä neiti tosiaan punkeaa ihan tosi paljon istuma-asentoon, ja olenkin hänen antanut siinä hetken olla, vahvasti tuettuna, tottakai. En koe tekeväni väärin, mutta tottakai tiedostan selkärangan "heikkouden", enkä anna neidin niin kauaa istuma-asennossa olla kuin hän haluaisi, sillä se olisi jo toooosi pitkä aika;) Harmi vaan, kun makuullaan neiti ei oikein enää viihtyisi.

viiva: Juu, kyllähän me aikamoisia arjen sankareita ollaan!:) Ja usein ihan rättipuhkipoikki myöhään illalla, kun vauva on saatu nukkumaan, tai niin ainakin täällä;) Ja sitten pitäisi vielä jaksaa olla miehen kanssa, tehdä jotain kotihommia, pitää ystäviin yhteyksiä yllä ja ja ja... välillä kyllä väsyttää ihan kauheasti, mutta pienikin lepotauko kyllä auttaa jo kummasti:)

Meillä täällä on alettu "pärjäämään" koko yö ilman syömistä, ei nyt joka yö, mutta jos viikkoa miettii, niin useampana yönä viikosta ei tarvita yöllä syömistä. Neiti menee yöunille siinä 20-21 aikaan ja herää vähän ennen kasia. Näin siis useimmiten, ei tietenkään joka kerta. Joskus voi yöllä herätä, mutta nukahtaa pian uudelleen, kun silittelee hetken:) Tästä tulikin jotenkin mieleen, että millaisia iltarituaaleja teillä on, entä mitkä ovat aamurituaaleja?

Ja yksittäisenä kysymyksenä: Oletteko jo alkaneet lukemaan vauvallenne? Ja jos, niin millaisia kirjoja? Tai oletteko yhdessä vauvan kanssa katselleet esim. pehmokirjoja tms.?
 
En ole Tinttulina ihan varma mitä lääkäri tarkoitti. Sanoi ainakin, että joskus näille vauvoille jotka hakevat veuhtaamisellaan voimakkaita aistikokemuksia saattaa kehittyä aistiyliherkkyyttä. Sen takia pitää juuri eri tuntuisilla "materiaaleilla" nyt silitellä poikaa. Hyppykiikkua ei laisinkaan suositellut pojalle myöskään kun se edistää vain tuota hösäämistä ja kielsi hypyyttämisen sylissäkin. Tai siis sanoi, että niin ei kannata tehdä. Itse pitää omalla toiminnalla yrittää rauhoitella poikaa kun tuolle tuulelle sattuu. Heitin vitsinä hänelle, että pojalla on siis vauvojen adhd ja hän sanoi, että ei nyt niinkään, kun sellaista ei ole, mutta jotain sinne suuntaavaa kuitenkin. Olin jotenkin sekaisin kun lääkäri niin voimakkaasti otti kantaa kaikkeen joten en ihan sisäistänyt kaikkea hänen sanomistaan. Meilläkin poika kasvaa hyvin ja luultavasti mitään huolen aihetta ei ole, mutta jotenkin säikähdin kuitenkin ja varmaan ylireagoinkin koko asiaan. Vauvan isä oli neuvolassa mukana ja hänkin kyllä sanoi, että kävi ihan pelottamaan mitä voi nyt eteen tulla.

Ei nyt vaan jaksaisi mitään ylimääräisiä haasteita tässä elämän tilanteessa. Isommilla lapsillani on molemmilla isoja haasteita elämässään ja tietysti minä elän heidän rinnallaan ja yritän auttaa parhaani mukaan. Ovat kuitenkin siis ihan terveitä lapsia. Minä masennuin vauvan syntymän jälkeen kun eteen tuli vielä odottamattomia ongelmia enkä vaan jaksanut kokonaistilanteen painetta enää. Kaikennäköistä on tässä ollut viime vuodet elämässä. Sen lääkärin jälkeen ajattelin, että vieläkö jotain. En nyt yksinkertaisesti jaksaisi. Rakastan lapsiani paljon, mutta omat voimavarat ei vaan aina riitä. Minulla on kyllä hyvä tukiverkko onneksi. Etenkin Äitini auttaa paljon =) Anteeksi tämä purkaus...

Minun aivoni ovat jo yläkerrassa nukkumassa joten parempi mennä perässä |O
 
Iltarituaaleista... Meillä iltapuuhat aloitellaan noin 19.30-20.00, vähän riippuen illasta ja siitä, onko tarkoitus kylpeä vai pesaista vain lavuaarissa paikat. Laitan veden kiehumaan unimaitoa varten (jauhekorvike siis) ja kun maito on valmista, otan pullon mukaan makuuhuoneeseen jäähtymään iltatoimien ajaksi. Teemme iltapesut ja vaipanvaihdot (tsekkaan yleensä tässä vaihessa taipeet, poimut ja pepun ym, ettei ole mitään näppylöitä tai hiertymiä tms). Laitan tytön yökkäriin (nykyään usein siis body + unipussi), hämärrän valot... ja sitten käydään juomaan unimaitoa (minä istun sänkyni laidalla tyttö sylissä). En liiemmin enää höpöttele tai pelleile edes tuossa pesulle menemisen aikana, vaan kaikki toiminta on melko rauhallista. Unimaidon jälkeen röyhtäisy ja likka pinnikseen pitkälleen, unikissa kainaloon ja unirätti toiseen käteen. Silittelen hetken, toivotan hyvää yötä, suukotan ja sanon, että äiti rakastaa sinua. Nukahtamisessa saattaa mennä hetki, mutta harvassa on ne illat, jolloin olisi ollut taistelua nukkumaan menon kanssa, kun noita samoja unirituaaleja on noudatettu jo viikkotolkut. Samoin tuttirumba on hellittänyt, nukahtamisen jälkeen tarvitsee usein korkeintaan kerran käydä antamassa tuttia uudelleen, monesti ei sitäkään. Likka on umpisessa unessa n. klo 20.30-21.00. =)

Ja sitten alkaa se minun oma aika, vai miten se meni... tänäänkin tyttö nukahti jo heti kohta klo 20 jälkeen, joten minä pistin vielä pyykkärin jylläämään, tyhjensin tiskarin, pesin pullot, tein huomiseksi ruokaa... Nimittäin tuo ruokakin on parempi tehdä tytön käytyä yöunille, sillä jos meillä nukahdetaan ja nukutaankin hyvin öisin, niin päikkärit on sitten valitettavan lyhyitä eikä niiden aikana aina ehdi tehdä kaikkea sitä, mitä pitäisi ;)

Aamuisin tyttö yleensä herää omia aikojaan, n. kasin pintaan ja aloittaa "porinat" pinniksessään. Eli juttelee ja päristelee jne siellä. Siihen yleensä herään (eli minulla ei ole herätyskello soittamassa) ja kun menen katsomaan, neiti hymyilee leveästi heti minut nähdessään <3 Yhtenäkään aamuna ei ole herätty itkuun enää viikkokausiin (olisko ollut viimeiset nälkä-herätys-aamuitkut n. parin kk:n iässä?). Sitten tehdään aamupesut ja sen jälkeen hipsitään keittiöön tekemään aamupalaa: keittämään minulle kahvia ja likalle maitoa. Neiti juo aamumaitonsa, leikkii ja seurustelee hetken ja ottaa aamu-unet, n. 30-45min. Sinä aikana minä yleensä juon omat aamukahvini ja käyn suihkussa - jos kerkeän. Ja siitä se päivä sitten lähteekin rullaamaan...

Minä en ole vielä lukenut vauvalle, mutta olen kyllä hyvin uskollisesti selostanut puuhiani hänelle... kuinka keitetään kahvia, miten laitetaan pyykit peseytymään tai narulle kuivumaan... :D Mutta joo, aikeissa on aloittaa se iltasatuilu ja muukin lukeminen ihan tässä lähitulevaisuudessa. Minulla on tuolla hyllyssä mm. oma ensimmäinen satukirjani H.C.Andersenin Satukirja, mutta tuo "klassikko" taitaa olla vielä vähän liian "painavaa tekstiä" - kuten on jotkut aikuisten klassikot äipällekin ;)
 
Viimeksi muokattu:
VeyveB] Asun Jyväskylässä ja kyllä uskallat mennä, tuolla oli muutama äänekäs tapaus mutta ei ketään haitannut se kuuluu asiaan :) jos on niin herkkä ettei vauvan itkua kestä vauvakinossa niin sitten kannattaa jäädä kotio ;) Meidän poika oli tosi nätisti katsoi elokuvaa kiinnostuneena melkein koko ajan ja nukkui sellaset parin minuutin torkut :) ja mun sylissä koko aika :) Niin ja kyllä meidän vauva viihtyy välillä pitkiäkin aikoja yksin lattialla voin hyvin vaikka viikata pyykit ja laittaa paikoilleen tai valmistaa ruoan eri huoneessa ja viihtyy. Tämä mamma vaan ei hirveesti enää uskalla jättää eri huoneeseen kun lauantaina keksi ton mahalleen kääntymisen ja nyt sit pitää ihan koko aika kääntyä !

jotain muutakin oli ajatuksena sanoa mutta poika halus syliin niin unohdin.

Ai niin hei te muut poikien äidit onko teidän vauvat oppineet että vaipan vaihossa ei tarvii pissiä ?
 
Lattialla tuo poika viihtyy kyllä! Useimmiten jos itkee (ei juuri koskaan), se tarkoittaa että haluaa mennä lattialle köllimään. Niinpä saan hoidettua kaikki talouteni juoksevat ja ryömivät asiat sillävälin. Tai käydä vaikka suihkussa.
 
Veyve täällä kyllä viihtyy hyvin itekseenkin, jos ei ole väsynyt tai nälkäinen. Käyn kyllä rauhassa esim. hakemassa lehden ja joskus jopa saan lukea sen. :) Sitteriin joudun laittamaan kyllä ruokailun jälkeen, kun muuten on matolla heti hirveät pulautukset. Joskus myös vatsallaan hieroo sen oksunsa koko päähän/nassuunsa ja hermothan siinä menee. :D

Täällä on nyt myös maisteltu kiinteitä. Perunalla ja porkkanalla aloiteltiin. Nyt ilmestyikin sitten nassuun näppyjä, joten mennään hetki pelkällä perunalla. Porkkana on ilmeisesti aika allergisoiva usein?

Ja taas saa rientää...
 
masuilija.: Noniin, samassa kaupungissa sitten asustellaan :) Ehkä sitä Vauvakinoa voisi tosiaan joskus käydä testaamassa, vähän vaan mietityttää se neidin syöttäminen mahdollisesti elokuvan aikana, kun mulla imetys onnistuu parhaiten kylkimakuulla;), mutta eiköhän se istualtaankin "pakon edessä" suju;) Noniin, sielläkin alettu kääntymään mahalleen:) Maailma näyttää kyllä ihan erilaiselta vauvan silmin, kun mahalleen osaa kääntyä, ihmeteltävää riittää vaikka kuinka :)
 
Kotilohikäärme: Wau, vähänkö hienoa, että noin hyvin saat muitakin asioita vauvanhoidon ohella hoidettua :) Ei meillä neiti kyllä noin hyvin itsekseen viihdy, toisessa huoneessa ehdin hyvin käymään, mutta sieltä on pian jo alettava vastailemaan huutelevalle neidille... voikohan neitiä jotenkin "opettaa" jo tässä vaiheessa viihtymään paremmin itsekseen, keksiikö tai tietääkö kukaan?

viiva: No hyvä, että sielläkin vauva viihtyy itsekseen!:) No meillä kanssa pulautellaan edelleen tosi paljon, ja sitten kun neiti ei nykyään viihdy kuin mahallaan -myös heti syönnin jälkeen- niin hirveät pukluthan siitä seuraa, ja vaikka nopea yritän olla, niin neiti on usein vieläkin nopeampi, ja ehtii naaman iskeä siihen pukluun ja sitten menee kans hermo;) Ja joo, porkkana tosiaan taitaa se allergisoivin olla... vähän allergialta tuo kyllä kuulostaa, kannattaa just pieni tauko pitää ja kokeilla sitten uudestaan, niinhän se allergian saa hyvin selville? Meillä edelleen mennään täysimetyksellä, mutta josko niitä kiinteitä jossain vaiheessa saisi aloitettua...;)
 
Meillä väliin voi jättää itsekseen lattialle, väliin ei... Toisinaan tuntuu kyllä siltä, että pitäisi koko ajan olla tekemässä pellehyppyjä, että likka viihtyisi (niin että kai tämä on sitten se "hinta" mikä täytyy maksaa noista hyvistä yöunista? ;) ). Siksi olen hänelle noita kotiaskareitakin välillä selostanut juurtajaksain tai pitänyt "muotinäytöstä" ripustaessani tytön vaatteita kuivumaan. Mutta myöskään siksi en jätä mieluusti yksin pitkiksi ajoiksi, kun neiti kääntyilee sujuvasti selältä masulleen ja toisinpäinkin, ja on pariin otteeseen kierinytkin jo viltin ulkopuolelle. Joten mieluusti en jätä valvomatta kovin pitkäksi aikaa, paitsi ehkä jos likka on just nukahtanut päikkäreille (usein nukahtaa omia aikojaan viltille lattialla)...
 
Pitää munki nyt vähän kirjotella eikä vain sivusta hiljaa lueskella...
Istuttamisesta ei mun mielestä aivan turhaan kuitenkaan vaahdota :) Onhan se tosi että se 6kk "rajapyykki" tuntuu välillä melko kiveenkirjoitetulta, mutta järki käteen. Meijän neitiä on "istutettu" varmaan 2kk eteenpäin. Ite se on vängänny siitä asti sylissä istuma-asentoon, eikä muu kelpaa. Joku oli tuolla aiemmin kirjottanu hyvin niistä että miten näkee onko vauvan "istumalihakset" valmiit.. Jalat menee suuhun jne..

Miten ihmeessä te ootta saanu yösyötön pois?! Täällä mennään vielä hyvinki 1-2 syötöllä joka yö, vaikka kiinteitäkin jo syödään..

Nyt on oltu ekaa kertaa kipeänäki, huhhuh. Kyllä äitiä pelotti! Yhen aikaan yöllä tyttö heräs ja kako ja kako ja alko oksentaan naama punasena eikä saanu välillä yhtään henkeä. Limasta oksennusta tuli ja tuli.. Neljään eri otteeseen sama oksentelu ja hirveät huudot. Oltiin jo yhessä vaiheessa menossa ulko-ovella asti et nyt on pakko lähtä käymään tuossa ensiavussa (500m). No, hän kuitenkin taas rauhottui ja sessio jäi viimeiseksi. Tää äippä ei sen jälkeen koko yönä nukkunut :'(, vaan seuraili kultansa unta. Pari päivää sen jälkeen lämpöä ja kauhea flunssa (alkuyö nukuttu panadolilla, loppuyö itketty), sitten helpotti. Tänään meillä herättiin jo ilosesti :).

Tuleepas "ahkera" olo ku lukee teidän aamu-/iltarutiineja. Meillä veetään lonkkaa vissiin. Ei oo kyllä kovin kummosia rutiineja, tai onhan meilläki tietty, mutta omanlaisensa ja aikatauluilla ei niin väliä. Tuota kyllä mietin että olis ihana ku sais neidin yöpuullemenoa aikastettua 8-9 välille, kun se nyt on 10-11 välillä. Herää siinä 8-10 aikaan. Onko ehdotuksia?

Veyve: Täällä viihdytään pitkäänkin yksin lattialla. Ryömiminen toi kummasti uusia mielenkiitoisia ulottuvuuksiavauvan elämään. Kitarastakin on jo kieli katkennut -- taitaa tulla muusikko ;). Ja kuten viiva:lla, meilläkin syömisen jälkeen sitteriin, juurikin pulauttelun vuoksi.

Onko muitten pienillä ihottumaa? Meillä on nyt toiseen otteeseen poskissa. Edellisen kerran 2kk ikäisenä. Yritin miettiä, että mistähän tuo tulis, mutta en keksinyt kuin sen että oon pitkästä aikaa ite juonu appelsiinimehua, liekö siitä? Kiinteitähän me kyllä jo syyään, mut ihottumaa tuli vasta paljon sen jälkeen kun porkkanat, potut yms on alotettu.

Eiköhän tässä jo tullu asiaa.... Alkusyksyjä kaikille!
 
Valjakka meillä on kanssa 2 yösyöttöä melkeen järestään vaikka kiinteitä syödään jo kaksi ateriaa ja välipala ja aterioiden jälkeen vielä hedelmää jälkkäriks. Oon ruvennu kokeilee että kun herää toisen kerran niin annan vaan vähän maitoo ja lykkään tutin suuhun jos se tolla sit jäis kohta kokonaan pois. Ja oletko tohon nukkumisen aikaistamiseen kokeillut että et anna enää kovin myöhään nukkua iltaunia? jos jokaisia päivä unia yrittäis vähän aikaistaa !
 
Ninuski on se hyvä, että joku muukin tunnustaa viihdyttävänsä lapsukaistaan kaiken maailman tempuilla. :LOL: Täällä myös keksin ite kivoja (toooosi kivoja :whistle: eli ihan vajaita)biisejä joita esitän jopa ihan tanssien (yleensä kotihommien ohella). :D

valjakka meillä tytteli lopetti tuon yösyönnin ihan ite. Nukkuu suurin piirtein 23-8 saakka, jolloin otan rinnalle ja taas nukutaan n. tunnin tai kaksi. Tämä rytmi on kyllä jo niin mun mieleen, että kauhulla odotan muutoksia. :O
 
valjakka, millaisia määriä teillä niitä kiinteitä syödään? Tai kuinka usein? Meillä noita kiinteitä annetaan kolmesti päivässä: lounas = kasvissose + usein (ei aina) hedelmäsose jälkkäriksi, välipala = hedelmäsose, nyt muutamana päivänä saanut syödä niin paljon kuin huvittaa (tuttujen makujen kanssa siis näin, uusien kanssa vähän loivempi linja) ja päivällinen = kasvissose + hedelmäsose jälkkäriksi. Maitoa tietty alle, mutta yritän hiljalleen pyrkiä vähentämään / kokonaan pois siitä noiden soseiden yhteydessä. Sitten likka saa vielä ns. iltavälipalan n. klo 19 - tästä menee siis yleensä se reilu tunti, tai ehkä puolitoista siihen unimaitopulloon. Noilla eväillä neiti nukkuu joko yhden herätyksen taktiikalla tai koko yön. Hyvin usein tuo yksikin herätys on kyllä ollut jo niin aamupuolella 5.30-6.00, mitä en laske enää yösyötöksi, mutta on niitäkin öitä, että saatetaan herätä klo 3-4 syömään. Jahka viljat voi aloittaa, toiveissa olisi korvata tuo iltavälipala-maito vellillä, josko se takaisi unet aamuun asti nykyistä varmemmin.

En sitten tiedä, olisiko tuo perusteellinen tankkaus jo päiväsaikaan vaikuttanut asiaan vai ei. Toinen vaihtoehto on se, että aloin kokeilla, tyytyykö likka tuttiin vai onko hänellä oikeasti nälkä. Kun nääs jossain oli sanottu, että jos vauva herää joka yö samaan aikaan, voi kyse olla enempi tavasta kuin nälästä. No, eihän tuo meitin neiti nyt varsinaisesti herännyt aina samoihin aikoihin, mutta kokeilinpa silti tuota konstia. Kun joka tapauksessa annan ensin tutin tytölle, että hän malttaisi mielensä maidon lämmittämisen ajan eikä parku ehtisi yltyä kovin kovaksi.

Ja edelleen... valjakka, miten teidän vauva nukkuu päiväunet tai iltaunet? Voisiko se vaikuttaa asiaan, että yöunille menoa on vaikea aikaistaa? Minä en ole antanut ottaa kovin pitkiä unia enää siinä klo 18.30 jälkeen. Se on noiden meidän rutiinien lisäksi varmasti vaikuttanut siihenkin, että yöunille käyminen harvoin on kovin konstikasta meillä, ettei likka "malttaisi" käydä tms...
 
Syyslaulu aika hurjalta kuulostaa noi lääkärin puheet aistiyliherkkyydestä... Siis kuinka paljon teidän vauva sitten masuaan paukuttaa ja "riehuu"? Meidänkin poika, kuten Tinttulinan, paukuttaa toisinaan mahaa ilme tiukkana ja potkii kantapäitä maahan. Näitä "riehumisia" on ehkä keskimäärin joka toinen päivä, joku kymmenkunta minuuttia kerrallaan. Rauhoittuu sitten, kun ottaa syliin. Mutta ei mulla käynyt mielessäkään, että se voisi olla haitallista puuhaa... Hyppykiikkuakin ajateltiin käyttää parin kk:n päästä, kun poika on selkeästi melko liikunnallinen. Mä uskon, että jotenkin vauvan kai on noi riehumisetkin ja oma kroppa opittava tuntemaan. Mutta nyt tietty aloin miettiä, että oisko teidän lääkärin puheissa perää. Mutta vähän tuntuu siltä, että oisko se pelotellut vähän turhaan teitä? Ikävä juttu.

Kiitos kommenteista koskien kasvukäyriä. Nyt kun löysin tilastoja ja kuulin teiltä, huojennuin. Ehkä piskuinen poikamme onkin ihan normaali. :) Ja vissiin tosiaan se kasvu vähäksi aikaa romahtaa tissipojilla ja -tytöillä :) Esikoisen äitinä sitä aika herkästi huolestuu, kun ei asioita vielä tunne tai tiedä eikä ole niitä kokenut. Seuraavan kanssa sitä varmaan osaa olla jo relampi, kun on kertaalleen jutut selvittänyt.

Iltarutiineista... Meillä on iltarutiinit ja alkaa olla jo jonkinlainen päivärytmikin. Se sopii mulle, olen aina itsekin tykännyt rutiineista. Koska olen taipuvainen laiskotteluun, rutiinit auttavat mua saamaan aikaiseksi asioita vähän enemmän kuin vain absoluuttisen pakolliset toimet. :)

Poika väsyy seiskan maissa, jolloin aloitetaan iltarutiinit. Otetaan vaatteet pois ja ilmakylpyillään lattialla. Samalla luen pojalle iltasaduksi yhden pikkukuvakirjan. Jaksaa kyllä kuunnella ja katsella tämän 5 sivuisen läpi. Sitten mennään pesulle (2 viikossa kylpyyn), vaipan ja yökkärin vaihtoon. Riippuen väsymyksestä köllitään ehkä vielä lattialla tai sylissä yökkärissä hetki, mutta yleensä viimeistään 20.15. mennään jo sänkyyn tissille. Tissihetki voi olla joko 5 minuuttia tai sitten saattaa "mökälehtää" jotain omiaan lähemmäs puoli tuntiakin. Otan yleensä itselleni kirjan, jota samalla luen kun imetän. Kun en kiinnitä sillä lailla poikaan huomiota, hän rauhoittuu imemään ja nukahtaa. Ennen ysiä on unessa. Yöt menee keskimäärin 2 syötöllä, joista eka on noin 3 aikaan. Ylös poika nousee viimeistään 7 aikaan. Mun mielestä meillä on melko inhimilliset yöt yleensä.

Koska jäbä nukkuu yöt niin hyvin, hän ei nuku päikkäreitä paljoa. 3-4 kertaa ja vain 30 minuuttia kerrallaan. Ja siinä hän on minuutintarkka. Kerran on nukkunut 45 minuuttia. Unen pituuteen ei voi vaikuttaa millään, siis oikeasti yhtään millään. Mutta hyvä näin, parempi että nukkuu yöt.

Meidän poika jaksaa viihtyä yksinään sitterissä melko hyvin, etenkin jos hänet laittaa katsomaan telkkaria. :) Liikkuva kuva ja värit kiinnostaa. Mulla on siitä vähän huono omatunto, että päivittäin annan noin pienen katsoa töllöä, mutta ei hän toki sitä tuntitolkulla tuijota. Koska poikamme päikkärit on tosi lyhyet, tää on lähes ainoa keino saada kädet vapaaksi pyykille, ruoanlaitolle yms. Välillä lapsonen viihtyy hyvin sitterissä silleenkin, että tosiaan samalla selostaa tekemisiään kuin mikäkin urheilukommentaattori. Makuullaan maassa poju viihtyy vain, jos viihdytetään. Yksinään ehkä just sen ajan, että käyn vessassa. Edes leikkimaton härvelit eivät riitä virikkeeksi makuuasennossa.

Ja joo, tämäkin poika pissii päälle helposti heti kun vaippa otetaan pois :)

Tulipa taas tekstiä,
Santtu ja poika
 
Meillä poika siis "riehuu" noin useamman kerran päivässä. Kun hänet laittaa selälleen jonnekin ni lähes aina tuota tekee. Voi kestää pari minuuttia tai vähemmän. Tai tekee hetken ja kohta taas lisää. Minäkin olen nyt jo rauhoittunut asian suhteen ja luulen tuon olevan juuri enemmän sitä kun vauva tutustuu itseensä ja kokeilee liikerajojaan. Lääkärin kommentit kyllä ihmetyttivät, mutta yritetään nyt kuitenkin vähän poikaa rauhoitella jos oikein kovasti alkaa paukuttamaan.

Onko muilla vauvoja jotka eivät vielä edes yritä kääntyä mahalleen ja/tai eivät viihdy hereillä ollessaan yhtään mahallaan? Joskus unissaan kääntyy, mutta muuten ei näytä olevan edes kiinnostusta asiaan. Poikaa täytyisi pitää myös enemmän mahallaan, mutta aloittaa minuutin sisällä kauhean huutokonsertin kun niin laitetaan. Joten eipä mahalta selälleenkään vielä käänny. Joka päivä en edes viitsi yrittää. On laitettu leluja ja rapisevia kirjoja sun muita naaman eteen jotta mahallaan viihtyisi mutta ei onnistu. En näe mitään järkeä pitää väkisin mahallaan naama punaisena huutavaa lasta. Tuostakin siis lääkäri sanoi, että nyt TÄYTYY pitää jo mahallaan. Huidotaan ja potkitaan sekä vahingossa jo vähän liikutaankin, mutta kääntyily ja mahallaan olo ei olen meidän pojan juttu ollenkaan. No ehtiihän tuota kääntymistä harjoitella myöhemminkin...

Poika viihtyy välillä yksin lattialla ja välillä ei. Useammin ehkä ei. En tiedä onko jäänteitä siitä kun ensimmäiset kaksi kuukautta oli kovasti masukipuja joten melkein koko ajan vain kanneltiin ja heiluteltiin. Tai sitten kaikki vauvat eivät vaan viihdy itsekseen niin hyvin. Tämä kolmas on kyllä näin vauvana haastavin lapseni ylivoimaisesti. Onneksi kuitenkin näin, ettei esikoisen kohdalla tai silloin kakkosen kohdalla kun oli esikoinen todella vilkas vilpertti. Heillä ikäeroa alle kaksi vuotta. Nyt on paljon aikaa vauvalle ja isommista lapsista on jo apua paljon myöskin =)

Nyt perunan keittelyyn. Maissi maistuu pojalle suht hyvin, bataatti tökkii ja päärynää menee vaihdellen. Katsotaan mitä potusta tykkää...

Ai niin. Osaako kukaan suositella hyviä matkarattaita? Huomasin bussissa että nuo kuomurattaat on aika kömpelöt joten näppärät, mutta kuitenkin tukevat matkarattaat nyt etsinnässä. Käytetään sitten molempia tarpeen mukaan.
 

Yhteistyössä