3-kymppiset ensimmäistä odottavat

Maijaz
Täällä yks kolmekymppinen esikoista odottava Keski-Suomesta. La ois 1.12 ja nyt viikkoja 8. Viime viikolla käytiin varhaisultrassa ja siellä oli kaikki hyvin. Nyt olen joutunut pahoinvoinnin kouriin koko päiväisesti :( ei ole helppoa,ei. Ens viikolla on eka neuvola käynti,mies odottaa sitä ihan innolla ja kyllä minäkin. Ja kaikki läheiset on tosi innoissaan mun raskaudesta koska vuosi tässä meni ennen kuin raskauduin. Sellaisia kuulumisia tältä :)
 
Täällä tuli tänään ensimmäinen oksu, etovaa oloa on ollut jo viikon. Lisäksi väsyttää ja tissit on välillä ihan järkyttävän kipeät. Tekee mieli kylmää vettä, kurkkua, vesimelonia, kaikkea kylmää ja raikasta. Nyt vähän jännittää miten selviän huomisen työpäivän yökkäilemättä.

Neuvolaan soitin perjantaina. Pitkään etsittiin aikaa toukokuun alkupuolelle, mutta koko Helsingistä ei löytynyt pitkää aikaa. Lopulta sitten löytyi aika 29.4., mutta sekään ei ole omaan neuvolaan. Eka neuvola mulla on siis jo rv 6+4, eli varsin aikaisin. Hoitajan mukaan Helsingissä on vauvabuumi.

Varhaisultraa en ole vielä varannut, mutta yksityiselle luulisi pääsevän lyhyelläkin varoajalla. Joka tapauksessa ultraan mennään vasta vapun jälkeen.
 
Olen viikonlopun miettinyt varaisinko ajan ultraan yksityiselle. Tänään 10+5, ei vielä tiedossa aikaa julkiselle nt-ultraan. Nyt on tullut vahvasti olo, ettei kyytiläinen ole enää elossa. Olo on muuttunut ihan normaaliksi, kaikki oireet kadonneet :( Olen katsonut, että Femedan nettiajanvarauksessa on hyvin noita 20 min aikoja. Toisaalta, jos hermo kestäisi odottaa vielä tämän viikon, ehkä saisin nt ajan, eikä tarvitsisi höntyillä. Jos aikaa ei vielä tällä viikolla tule, voisin varata ensi viikon alkuun ajan yksityiselle, niin tulisi sitten kuulumiset niskaturvotuksestakin.

Maybelle parempi kuitenkin, että saat mennä ajoissa, niin saat ehkä ajoissa ajan sitten myös ultraankin.

Äänestäminen oli tänä vuonna hirveän hankalaa. Hgin vaalipiirissä oli aika heikosti ehdokkaita jotka olisi miellyttänyt.
 
Ja vielä kysymyksiä: Mistä olette hankkineet äitiysvaatteita? En toki aio rynniä ostoksille ennen kuin pakko, vaikka mieli tekisikin. Pyörin itäkeskuksessa enkä löytänyt mitään. Esim. H&M:n verkkokaupassa olevia tuotteita ei siis ilmeisesti ole kaikissa liikkeissä tai ainakaan niillä ei ole mitään omaa loogista osastoa, että niitä löytäisi. Lindexillä ei ollut, Stockalta en löytänyt. Housuja haluaisin sovittaa, muissa tuotteissa tilaaminen on ihan pätevä vaihtoehto.

Ja onko suosituksia merkeistä? En halua isoa vaatemäärää vaan muutamia toimivia/miellyttäviä pukimia, jotka kestäisi pesua.
 
Uusi viikko ja samat kujeet jatkuu! Viimeisen viikon ajan on tullut monoa massuun niin paljon, että välillä alkaa jo elämistä haitata kun koko ajan hyöritään ja pumpsahdellaan ja testaillaan virtsarakon iskunsietokykyä... Vaikka ihanaahan se on että toisella on vauhti päällä ja runsaasti energiaa! Välillä vaan vaikea keskittyä kun tuntuu että koko kroppa keinuu masun tahdissa.

Zoona, älä vielä heitä toivoa. Itselläni oli ihan samat fiilikset noihin aikoihin. Ennen nt-ultraa aloin jo epäillä koko raskauden olevan mielikuvitukseni tuotetta, kun kaikki tuntui olevan aivan normaalisti, ei oksettanut ja rinnatkin palautuivat alun überpinkeästä tilasta tavallisemmiksi. Onneksi mies rauhoitteli, ettei ole menkkoja näkynyt pitkiin aikoihin, niin että jotain täytyy olla tekeillään... Toivottavasti sullakin on kyse vain ihan normikehityksestä.

Hironea ja muut hiljan plussanneet, onneksi olkoon! Ihan tosi upea lukea onnistumisista, muistan sinut viime vuodelta kun omien tjottailujen tueksi lueskelin kuumeilijoiden ketjuja. Aivan mahtavaa, että yritykset on tuottanut tulosta. Nyt vain tsemppiä loppumatkaan teidän tiimille ja muillekin alkutaipaleella jännittäville!

Jamma, pakko vielä kommentoida samaan sävyyn kuin Liljah... Pikkuisethan nukkuu ihan valtaosan ajasta. Se on ihan tuurista kiinni, sattuuko jumppatuokio just siihen ikkunaan, kun ultraus tapahtuu. Eli tuskin on mikään hälyyttävä merkki tuo uneliaisuus.

Asiasta kukkaruukkuun: äitiyshousut. Oletteko löytäneet kivoja housuja jostain, ja meinaan siis tosiaan housuja, joissa olisi ihan lahkeet? Meikäläisen suomalaiselle rotusäärelle (lue: lyhyt ja paksu persjalka) ei oikein nuo leggings-sukkis-pintaa nuolevat ratkaisut istu ja melko heikolta tuntuu muu kohtuuhintainen tarjonta. Lindexiltä löysin yhdet boyfriend-malliset pöksyt, jotka on muuten ok, mutta kuuluvat sarjaan valmiiksi rikki riivityt, eli eivät oikein ole työvaatekelpoiset... Eikä ihan pussihousuissakaan viitsisi kulkea. Onneksi tulee kesä ja mekkokausi!
 
Zoona, Itiksen H&M:llä on kyllä mammavaatteita sellainen pieni, mutta ihan ok kulmaus. Ei ole helppo löytää, joten kannattaa kysellä myyjältä. Ovat eri liikkeissä merkanneet ne vain sellaisilla pikku palikoilla... Muuten kyllä suosittelen H&M:ää, olen löytänyt varsinkin kivoja mekkoja ok hintaan sieltä.
Lindexillä mammavaatteita on vain nettikaupassa, ja kyllä H&M:lläkin netistä parhaiten löytyy. Myös Esprit'n nettikaupassa kivoja mammavaatteita, jos liikkeen tyyli ja hieman korkeampi hinta kolahtavat.

Muoks: Ja jos löydät jostain liikkeen, mistä saisi niitä hitsin HOUSUJA, niin tieto jakoon :p !
 
Viimeksi muokattu:
Mammavaatteita en oo vielä kattonnu, mut löysin kirpparilta aivan ihana trikoohameen :D se venyy ja paukkuu kivasti ja sen alle ku laitto leggarit niin hyvä on. Pitkä villapaita vielä niin näillä mä meen tän alkuturvotuksen.

Kysymys: Mitä omega-3 valmistetta te syötte? Mulle apteekista myytiin tätä raskausomega dha jotainjotain ja voi elämä miten kamalalta ne maistuu!!! Siis useita tunteja myöhemmin tulee kovin kalanmaksaöljyn makuisia röyhtäyksiä ja suussa maistuu elähtänyt silli kokoajan. Hyi saakeli! Ei auta purjan jauhaminenkaan, kun heti ku loppuu niin sama sillin maku palaa. Meillä on sellanen tilanne, että kotona ei kalaa voi käsitellä ollenkaan. Mies on niin allerginen, että saa oireita jo ihan kalan hajusta. Näin ollen minäkään en syö tai valmista kalaa kotona laisinkaan. Mut oisko jotain muuta pilleriä millä vois korvata noi ihan hirveät kapselit? aapuva! Jos ei oo pahoinvointia niin kyllä noista kapseleista ja mausta tulee :D :D

Kiitän ja kumarran nöyrästi kaikkien onnitteluista. Vieläkään ei meinaa tätä todeksi uskoa :D :D vaikka sieltä verikokeista se varmistus tulikin niin mieli tekis tehdä noita testejä vaan todistaakseen ittelleen, että siel se ny vaan on!
 
Hironea, jos erityisesti omega 3 on hakusessa, niin sitä saa myös kasviöljyistä. Esim. Ruohonjuuressa on myynnissä nimenomaisesti omega 3-pitoisuudeltaan korkea öljy

Omega 3 -öljy - Öljyt - kauppa.ruohonjuuri.fi

mutta ihan oliivi- tai rypsiöljynkin käyttö tuo omegoita ruokavalioon. Pitoisuuksien ja määrien tesmaaminen on tietenkin astetta hankalampaa, mutta toisaalta ei sillä kai ole niin väliäkään. Kasviksien päälle vaan hulauttaa ja nauttii osana normaalia ruokavaliota...

Itse olen huomannut saman silliröyhtäysilmiön kalaöljykapseleiden kanssa. Kokemukseni mukaan helpottaa, kun ottaa kapselit aamiaisen yhteydessä siten että ensin syö jotain, sitten kapseli, sitten taas jotain muuta päälle. Eikä ainakaan kahvin/muun kuuman juoman kanssa.
 
Zoona, toivotaan ja uskotaan, että kaikki on hyvin! Tunnistan kyllä itsessänikin nuo epäilyt, koska olotila on ollut suhteellisen normaali jo pitkään. Pieniä oireentynkiä aina välillä esiintyy, joiden avulla olen yrittänyt luottaa kaiken olevan kunnossa. Ja paljonhan näkyy olevan kokemuksia oireettomasta raskaudesta, joten koita jaksaa pitää toivoa yllä =)

Hironea> Minulla on käytössä Multivitan Omegalive - raskaus. Onko se sama valmiste? Siitä ei ainakaan itselläni ole tullut mitään pahoja makuja. Tosin otan aina aamuisin vaan sen yhden, kun kalaa syön kuitenkin jonkin verran muutenkin.

Minä en ole vielä julkisesti äitiysvaateosastoille uskaltautunut, netistä olen hieman valikoimaa katsellut. Omat housut mahtuu vielä kohtuudella, tosin ulkoiluhousut täytyy pitää pelkällä vyöllä kiinni, muutoin ahdistaisi liikaa. Onneksi ilmat ovat jo sen verran lämmenneet, että collegeillakin jo pärjää nopeammat ulkoilut.

Täällä tuli tänään täyteen 12+0 :heart: Huomenna on nt-ultra. Toivottavasti saa jo sitten pikkuhiljaa huokaista ja alkaa orientoitumaan siihen, että ehkä tämä todella voisi onnistua.
 
Zoona, muistan elävästi tuon vaiheen kun kaikki oireet rintojen arkuudesta pahoinvointiin katosivat kuin taikaiskusta ja olin ihan varma että nyt kävi huonosti. Oli just tuossa 10.-11. viikon kieppeillä ja joulunpyhät juuri silloin meneillään. Ei kuitenkaan tarkoittanut mitään pahaa ja ajan kanssa opin jopa nauttimaan oireettomuudesta :) Voin kuitenkin luvata, että tuo epäusko jatkuu siihen asti, kunnes alat tuntemaan liikkeet. Toivottavasti saat pian ultra-ajan, aika viime tippaan menee jos ei siitä vieläkään ole tietoa. Ja alavatsakivut todellakin vaihtelivat ihan päivittäin, kuten edelleen kaikki kolotukset. Joskus vihloi tosi pahasti ja sitten ei ollut moneen päivään mitään. Mulla pahinta oli jos nousi liian nopeasti ylös esim. sohvalta. Nyt alkaa jo liian ripeä kävelyvauhtikin juilimaan...

Liljah, olihan se tosiaan ihan mieletöntä nähdä pikkuisen liikkuvan ihan ihmisen näköisenä 4D-ultrassa. Tosin meidän tyttö oli sen verran uppiniskainen, että ei juuri kasvojaan paljastanut. Käytiin Lahden PerheArtessa kätilön vastaanotolla ja siellä on edullisen hinnan lisäksi se hyvä puoli, että jos ei saada hyviä kuvia ja videoita ekalla kerralla niin sitten saa ilmaisen uusintakäynnin. Me mentiin sitten uudelleen viime viikolla mutta tällä kertaa kasvojen edessä olivat käsien lisäksi myös polvet ja napanuora :D Alapäätään sen sijaan esitteli auliisti joten sukupuoli on nyt hyvin selvä. Todellinen hieno nainen... :saint:

Äitiysvaatteista... Oon ostanut H&M:ltä parit housut mutta töissä kun tarviin vähän siistimpiä vaatteita, oon mennyt tyylillä Vilan tai VeroModan pitkä trikoopaita, H&M:n tai vastaavien lyhyt trikoohame, jonka saa mahan alle ja mammasukkikset. Huivi kaulaan ja avot, helppo äitiystyyli on valmis.. :)

Omega3... mulla on käytössä Lysin sitruunanmakuinen kalaöljy, siis ihan öljynä, ei kapselina. Yleensäkin suosin noita öljymuotoisia ja tuossa ei ole A-vitamiinia lisättynä. Ei röyhtäytä ja maistuukin ihan hyvälle.

Ehdotus... Laitettaisko aina viestin loppuun millä viikoilla ollaan menossa kun ei niitä tahdo millään muistaa. Kaikki ollaan kuitenkin niin eri vaiheissa.

Keväistä viikkoa kaikille!

Säihkiss 27+0
 
Viimeksi muokattu:
Heipparallaa pitkästä aikaa,

Mä olen käynyt täällä lukemassa, mutta olo on ollut tosi väsynyt ja kirjoittaminen on tuntunut vaikealta vaikka sanottavaa olisi varmasti ollut. :D Sen verran voisin taustoista vielä sanoa, että ikää on 33 vuotta ja pääkaupunkiseudulla asutaan avomiehen kanssa. Lapsi on hyvin toivottu, mutta ilmaantui nopeammin kuin olisin ikinä uskonut - eli toisella yrityskierroksella. Meillä oli käytössä kaikki mahdolliset vippaskonstit ja nyt on jo pari kertaa pikkutyyppi nähty ultrassa. Tämä siksi, koska olen stressannut ja huolehtinut koko alkuraskauden ihan älyttömästi. :) Ensi viikolla toivottavasti vähän helpottaa, kun päästään nt-ultraan.

Liljah, mullakin ne olot vaihteli (ja vaihtelee edelleen), samoin rintojen ja nännien arkuus. Vieläkään ei mene päivää, jolloin en kokeilisi, että onko nännit edelleen arat. Ja jos ne ei heti tunnu aroilta, niin nipistelen niitä niin kauan, että varmasti ovat. :D Ihan hullua!

Maijaz, onnea ja tervetuloa! Mulla oli pahoinvoinnin osalta pahimmat viikot 7-8 ja 9+1 alkoi asteittain helpottaa. Toivottavasti sullakin. :)

Maybelle, onnittelut oksennuksesta! :hug: Ja vai että ihan vauvabuumi? :D Varhaisesta neuvolasta on se hyöty, että saa heti ison kasan materiaalia ja tietoa siitä miten homma etenee. Mun neuvola oli vasta 9+1 ja olisin mielelläni käynyt jo aiemmin. Varhaisultraan pääsee kyllä yksityisellä vaikka samana päivänä, jos ei ole niin tarkka lääkärin suhteen.

Zoona, mulla on ollut ihan mahdottoman paljon epäilyksiä ja huolia siitä että tyypille olisi käynyt jotain. Aina jos on vaikka yhdenkin päivän ollut hyvä olo, niin on ihan varma, että nyt on jotain tapahtunut. Ymmärrän oikein hyvin, mitä mietit. Se ultrassa käyminen rauhoittaa kyllä sitä mieltä, mutta senkin rauhoittava vaikutus kestää aika lyhyen ajan. Ja ei siellä ultrassa voi käydä joka viikko (tämä huomautus pikemminkin itselleni). Olisi tietysti hyvä, jos saisit nyt tietää sen nt-ultran ajankohdan, niin voisit siitä laskeskella kestääkö hermo odottaa. Yritä ottaa rennosti vaan (ja myös tämä huomio sopii minulle). ;)

Fidia, kiitos mammavaatevinkeistä! Kävin itsekin H&M:llä vähän katselemassa, mutta en sitten viitsinyt mitään ostaa, kun yritän vielä tavallisilla vaatteilla peitellä tätä alun turvotusta.

Hironea, mulla on Tuutunen80:n tavoin käytössä Multivitan Omegalive Raskaus. Ja myös siitä olen saanut niitä ällöjä röyhtäyksiä, mutta Fidian keino toimii mullakin - eli ensin jotain syötävää, sitten kapselit ja perään lisää ruokaa.

Tuutunen80, me mennäänkin melkein samoilla päivillä. :) Nt-ultraa mun pitää tosin odottaa vielä viikko ja päivät matelee!!! Kerro sitten miten sulla meni.

Sähkiss, naurattaa tuo teidän hieno nainen ultrassa. :D

MelodyPop ja pikkupupu 11+6
 
Sen verran tässä illalla piipahdin koneella, että mulla on multitabs raskaus omega-3. Heti huomisesta kokeilen tuota aamupalan kanssa ottamista. Mä normaalisti nappaan napit naamaan kotona ja menen töihin jossa syön sitten aamupalan rauhaksiin. Jospa mun moka on ollu ottaa ne tyhjään mahaan. Toivotaan et tepsii, koska ei tätä kestä elävä erkkikään...

ja niin ne viikot... 5+3
 
Kaikille: kiitos ymmärryksestä ja stempeistä:) Odotan innolla sitä hetkeä, kun uskallan iloita raskaudesta ja tästä oireettomuudesta. Ehkä se tosiaan tulee vasta liikkeiden myötä. Tosin sitten varmaan saa alata stressamaan, sitä jos tyyppi on pitkään liikkumatta? Mutta tällaista tämä kai aika monella meistä on. Kun asiat ei ole omissa käsissä, ei auta kuin odottaa...Täytyy kai vakavisti harkita doppleria.

Säihkiss En tajunnut tuota hame vaihtoehtoa, mutta taidan aloittaa niistä. Nyt kun kelitkin tuosta lämpenee (joohan?!), niin hameella selviää taas pitkästi.

MelodyPop tuota vähän arvelinkin, että hymyä riittää ultran jälkeen pari päivää ja sitten taas alkaa huoli :| Yritän ottaa rennosti ja odottelen rauhassa kutsua nt-ultraan.

Tänään on kehityskeskustelu, jossa olin ajatellut varoittaa pomoa mahdollisesta äippälomasta. Täyttelin lomakkeen etukäteen ja siitä tuli niin iso aggressio, että aloin uudelleen miettiä haluanko sittenkään kertoa.:kieh: jos lykkäisin kertomista siihen saakka, että jään kesälomalle...Toisaalta, kun näitä kalenterimerkintöjä tulee ultran ja neuvolan merkeissä, olisi varmaan reilua kertoa. Ja vähän saattaa tulla huijariolo, jos puhutaan ensi vuoden töistä ja nyökyttelee vain mukana. Toisaalta en haluaisi, että keke:ssä tavoitteet ja kehittämiset voidaan sen sitten varjolla painaa villaisella.
 
Tänään meillä oli nt-ultra ja niin se pieni siellä edelleen oleili ja venytteli oikein makeasti ilmeisesti herättyään aamu-unilta. Sitten alkoikin kunnon hepulointi :heart: Itkuhan siinä onnesta herkesi. Turvotusta oli 1,1 mm ja pituutta jo 6,1 cm. Kaikki rakenteet näytti siltä, miltä tässä vaiheessa kuuluikin. Veriseulan tuloksista soitellaan viikon päästä, jos niissä jotain hälyttävää on. Tilanne kuitenkin uudella tulokkaalla itsellään sellainen, että uskaltaa huokaista =)
 
  • Tykkää
Reactions: Zoona
Zoona, mä tilasin dopplerin, mutta mulle sekään ei oikein ole tuonut sitä toivottua mielenrauhaa, sillä istukka on mulla etuseinämässä ja vauva jää usein sen taakse piiloon. Istukan viuh-viuh kuuluu voimakkaana ja yritän lohduttautua sillä. Juuri äsken kokeilin taas ja parin sekunnin ajan luulen kuulleeni vauvan sykkeen ja näytössä vilahti 156. Facebookin ryhmässä tosi moni on saanut sykkeet kuuluviin jo aika varhaisessa vaiheessa ja se on kyllä heille tuonut mielenrauhaa. Mulla ei tosiaan neuvolassakaan (11+1) sykettä löydetty. : /

Mä en töissä vielä kerro mitään. Sujuvasti olen aloittelemassa isoa projektia vaikka tiedän (toivon) että en tule sitä itse koskaan loppuun viemään. Olen pitkään ajatellut työnantajaa ja omaa uraakin ja jopa siirtänyt vauvahaavetta eteenpäin töiden takia. Mutta se on loppu ny! Mä olen joustanut niin pitkään, että kyllä nyt on työnantajan vuoro sopeutua. :)

Tuutunen80, jee! Onnea! Voin kuvitella kuinka helpottavalta tuntuu saada tuollaista tietoa. Hieno juttu!

Mulla alkoi aamu taas treffeillä vessanpöntön kanssa. Kolme päivää meni jo ilman pahoinvointia, mutta nyt piti taas syödä aamiainen kahteen kertaan. No, en valita, ja jos vaan pienellä on kaikki hyvin niin oksennan vaikka koko raskauden loppuun ihan mielelläni! :D Mä olen huomannut, että "mukavin" oksennettava on hedelmäsose. Maistuu melkein yhtä hyvältä ylös tullessa kuin alas mennessäkin. :LOL: Eli suosittelen kokeilemaan jos on samanlaisia taipumuksia kuin mulla! Ihan alussa muuten mun pahoinvointia helpotti mehujään imeskely.

MelodyPop + pikkupupu 12+0 (POKS-POKS :heart:)
 
Onpas tänne tullut paljon tekstiä, kivaa! :)

Liljah myös minulla vaihteli välillä päivittäin tuntemukset rinnoissa. Ja vaihtelee edelleen :) Uskon, että se on ihan normaalia!

Maijaz onnea plussasta ja mukava kuulla, että ultrassa on kaikki ollut hyvin! Tsemppiä pahoivoinnin kanssa, toivottavasti et saa siitä pitkäaikaista seuralaista.

Maybelle minä kans käyn Helsingissä neuvolassa ja hyvin olen saanut aikoja tähän asti. Onkohan sitten viimeisten kuukausien aikana tullut enemmän plussia kuin oman raskauden alussa. Tsemppiä myös sinulle pahoinvoinnin kanssa!

Zoona minulla kans oireet vaihteli välillä tosi paljon. Juurikin noilla samoilla viikoilla kuin sulla nyt, mulla tuli välissä oireettomia päiviä, jolloin oli täysin samat ajatukset kuin sinulla. Muuten olikin sit 24/7 pahoinvointia... Mietin myös dopplerin hankintaa noihin aikoihin, että sais sydänääniä kuunnella ja se mahdollisesti helpottais pelkoja. On tämä raskaus yhtä oman kehon kuulostelua koko ajan, liiakseenkin :)

Äitiysvaatteita olen ostanut H&M:lta. Tai lähinnä parit housut ja yhden paidan. Pian pitäis kyllä ostaa lisää, kun vanhatkin löysäksi tarkoitetut vaatteet venyy ja paukkuu. Oletin, että äitiysvaatteita ois useammassa liikkeessä tarjolla, mutta muualta en itse löytänyt kuin H&M.

Hironea mulla kans sama ongelma kuin monella muullakin täällä kalaöljykapseleiden kanssa. Otan illalla nukkumaan mennessä vitamiinit ja kalaöljyn eikä ole röyhtäyttänyt! Tai sit nukkuessa en vaan huomaa :D Mulle toimii tosi hyvin. Syön samaa merkkiä kuin sinäkin.

Säihkiss mistä saa äitiyssukkahousuja? Semmosia olen kaipaillut, mutten ole löytänyt. Onko siis ihan H&M:llä?

Ja ehdotus viikkojen lisäämiseksi loppuun on hyvä :)

Tuutunen80 mahtavaa, onnea ihanista ultrakuulumisista! On se vaan niin hurjaa ja ihanaa nähdä pienokainen ja saada tietää, että kaikki on hyvin. Minusta ekalla kerralla ultrassa tuntui tosi epätodelliselta, että pienen pieni ihminen majailee minun sisällä.

MelodyPop voih miten en tajunnu oman oksennuskauden aikaan tuota hedelmäsosetta! Ois ollu huippu! Ite söin aina viilin kauheaa kyytiä herättyäni, että se pehmentäis oksun happoja eikä kurkku ois niin palanu. No sekin auttoi, mutta hedelmäsose ois ollu kyllä kova sana silloin.

Ite harkitsin kans sitä doppleria, mutten uskaltanut hankkia, ku oon niin kova huolehtimaan kaikesta, että oisin kans alkanut stressaamaan, jos en sydänääniä olisi kuullut. Mutta niinhän se on, että edessä oleva istukka vaimentaa kovasti pienokaisen sydänääniä. Kaverilla eteni raskaus hyvin pitkälle ennen kuin neuvolassakaan ääniä kuulivat.

Ricardina onko sinulla mitään uutta mahdollisen raskausajandiabeteksen suhteen, oletko saanut siihen lääkityksen? Ymmärrän kyllä, että ko. diagnoosi aiheuttaa murhetta, mutta kuten sanoit, onneksi meillä terveydenhoito täällä pelaa ja vauvalle asiasta ei ole vaaraa :)

ON. Täällä parhaillaan yritetään pakata tavaroita ja rempata uutta asuntoa. Viikonloppuna ois tarkoitus muuttaa, mutta saapas nähdä. Töiden jälkeen ollaan yötämyöten oltu vielä remppahommissa ja väsy alkaa olemaan aika hurja. Mulla on viimeiset viikot supistellu ja kipuillu maha, niin kauheasti musta ei miehelle ole apua ollut :/ ihan kamalan huono omatunto, kun toinen joutuu niin paljon tekemään enkä voi auttaa. Ja kaiken lisäksi mies loukkasi jalkansa tänään niin saa lisää jännittää, että onko siitäkään muuttamaan. Nooh, onneksi nää on vaan arkisia murheita väsymyksen keskellä ja isommat asiat on hyvin :)

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

Jamma 21+3
 
Viimeksi muokattu:
Pikainen piipahdus vain...

Tuutunen onnittelut hyvistä ultrakuulumisista!

Jamma oon ostanut mustia äitiyssukkahousuja H&M:ltä ja Lindexiltä. Ainakin 40 denierisiä on noissa ja H&M:llä muistelen nähneeni myös 100 den. Lisäksi tilasin mustat tukisukkahousut Lymediltä. Ne on kyllä ehdottomat kun on ollut useita lentomatkoja ja istun paljon autossa.

Voimia pahoinvoinnista kärsiville! Ja älkää tosiaan huolestuko jos ei sydänääniä vielä 12 viikollakaan dopplerilla kuulu. Neuvolassa niitä ei yleensä (jos on asiansa osaava terkka) yritetäkään kuunnella kuin vasta joskus reilusti 12 viikon jälkeen. Mulla kuunneltiin ekan kerran 17. viikolla. Itse olin kuullut jo paria viikkoa aiemmin töistä lainatulla dopplerilla.

Hyviä vointeja kaikille tasapuolisesti!

Säihkiss 27+1
 
Heippa! Kiva että 30-kymppiset ensiodottajat ovat aktivoituneet. Meillä oli tuossa edellisessä ketjussa niin hiljaista. Olen käynyt lukemassa aina välillä 30-kymppisten kuumeiluketjua ja onkin ihanaa että niin moni siellä kirjoitellut, on plussannut :) Ajattelin nyt tulla tänne ketjuun pölisemään, vaikka laskettuun aikaan ei pitkää aikaa enää olekaan (2 vkoa). Olen enimmäkseen kirjoitellut tuolla toukokuisten face-keskustelussa.

Raskausaika on mennyt tosi nopeasti ja mielestäni odotettua vaivattomammin. Alkuraskaudessa kuvotuksen tunne vaivasi noin 8. viikolle asti, mutta en kertaakaan joutunut oksentamaan, mikä oli ihanaa sillä mulla on pienimuotoinen oksennusfobia. Pahoinvoinnin katoaminen tietysti sai aikaan pelon, että onko pikkuinen masussa kunnossa. Kävimmekin silloin varhaisultrassa, jossa sydän sykki ja huoli hälveni. Ensimmäisten potkujen tuntemisen jälkeen (noin vkolla 16-17), oli varmempi olo kun liikkeistä tiesi, että elämää masussa on. Se myös teki raskaudesta itselle todellisemman. Keskiraskauden vaivoina olivat liitoskivut, eikä ne valitettavasti ole minnekään kadonneet.

Nyt loppuraskaudessa vaivoina on olleet liitoskipujen lisäksi närästys ja hemoglobiini pääsi laskemaan niin alas, että aiheutti mm. heikotusta ja levottomia jalkoja. Lisäraudan syöminen taas sai aikaan pahoinvointia, mutta nyt kun tupla-annosta on pienennetty, niin olo on ok. Se on varmaan se kuuluisa pesänrakennusvietti, mikä nyt on päällä, kun siivoilen ja järjestelen kotia kuin maniassa. Kaikki kaappien sisältö on levitetty esille ja vien tarpeettomia tavaroita kirppikselle ja kierrätykseen. Välillä sitten on taas koomapäiviä, kun tulee nukuttua ja löhöttyä pelkästään. :D Ainoa mikä harmittaa on, että supistusten takia liikunta on jäänyt noin viikkojen 28-30 jälkeen sellaisiin 500 metrin köpöttelyihin. Niin ja unirytmi on nyt ihan päälaellaan, mutta eiköhän se pikkuisen syntymän jälkeen ole joka tapauksessa sekaisin... :D

Viiu ja papu-tyttönen 38+1
 
Mä olen nyt kahtena aamuna ottannu noi omegat kesken aamupalan. Ensin puoli lautasellista puuroa ja sit kapselit nassuun ja loput puurosta. Nyt on ollut selvästi parempi näin. Ei etovaa makua ja huonoa oloa. :) Neuvot siis auttoi!

Viiu Oi! sä olet jo noin lähellä poksahdusta :heart:

Täytyykin laittaa MelodyPop sun vinkki korvantaakse. Mulla tosin on ollut vain pientä kuvotusta vielä. Eli vasta pahin todennäköisesti edessä, mut siksi onkin hyvä saada vinkkejä.

Tuutunen80 Ihania uutisia :heart:

Hironea ja nöttönen 5+5
 
Zoona Kuinkas kehityskeskustelu sujui? Päädyitkö kertomaan?

Hironea Mukava, että löytyi keino noiden tablettien suhteen =) Onko muutoin ollut jo kovasti oireita? (En muista, olitko jo kertoillut.) Milloin teillä on varhaisultra?

Jammalle tsemppiä muuttotouhuun!

Mukavaa, kun täällä tosiaan kirjoittelee niin eri vaiheissa olevia, niin saa hyvin neuvoja ja tukea pidemmällä olevilta =)

Tuutunen80 12+2
 
Tuutunen80 Mä olen selvinny toooodella vähillä oireilla. Satunnaisesti tulee semmonen mahanpohjaan kurniva heikotus, mutta porkkanalla tai omenalla sen on saanu pois. Tissit on kipeät, mutta ne on olleet ihan ensimmäisestä elonva-pistoksesta lähtien eli k_a_u_a_n!!! satunnaista turvotusta ja muuten ei mitään. Ei metallinmakuja, ei pissalla juoksemista, ei juuri normi nippailuja enempiä, ei vuotoja, tuhruja tai mitään muutakaan. Sitä täs mietinkin, että pääsen näin helpolla tän alun ja kärsin sitten tietysti koko rahan edestä myöhemmin :D

Meidän varhaisultra on ensi viikon torstaina eli sopivasti vappu aattona :D

Hironea ja nöttönen 5+5
 
Mun mielestä on mukava lueskella vähän pidemmällä olevien odottajien kuulumisia :) Jotenkin siitä tulee sellainen hmm...Ilon väristys, että ehkä joskus itsekin pääsee närästystä, liitoskipuja , vauvan liikkeitä kokemaan sekä kaivamaan kaapeja :LOL: ym. eli jossain vaiheessa ollaan ehkä oikeasti "raskaana" ja kaikesta tulee ajan myötä todellisempaa. Ja kiva on kuulla eri asioista kokemuksia.

Kerroin eilen kehityskeskustelun alussa asiasta pomolleni. Jännitin asiaa etukäteen ja aloin kangerrellen teetellä "mun pitäisi kertoa, mutta en kyllä haluaisi...", "tämä on kyllä ihan kamalaa", "en kertoisi jollei olisi pakko". Pomon ilme oli tuossa kohtaa näkemisen arvoinen. :D Alustus varmaan antoi olettaa, että aion kertoa jostain syöpädiagnoosista tai että lyön hanskat tiskiin. Jännityksen vuoksi onnistuin liikuttumaan siihen pisteeseen, että näytin varmasti siltä että pillahdan itkuun hetkenä minä hyvänsä. Pomo melkein repesi nauramaan, kun sain lopulta kakistettua asiani. Oli selvästi helpottunut ja piti asiaa oikein hienona. Arvosti, että kerroin jo tässä vaiheessa. Oli kiva kuulla, että nämä nyt ovat "vain töitä" ja hän perheellisenä ymmärtää mikä on elämässä tärkeintä. Sanoi, että jos olo käy syksyllä "raskaaksi", niin sitten sopeutan työt sen mukaan. Esitinkin heti toiveen, että saisin riittävästi tekemistä loppuun saakka.

11+0
 
Viimeksi muokattu:
Ihana aktiivisia olette olleet, jee!

Äitiysvaatteita löytyy melkeinpä parhaiten netistä, ja tosiaan H&M:llä on yleensä vauvanvaatteiden vieressä pieni soppi, josta löytyy mammaosasto. Edukkaita housuja ainakin. Heinäkuisten fb-ryhmässä on linkattu hiljattain tälläiset sivut: Äitiysvaatteet ja Imetysvaatteet - Toimitusmaksu 0€ - 9kk.fi ja www.mamamia.fi joissa parhaillaan äitiysvaatealet. Lisäksi joissain lastentarvikeliikkeissä on äitiysvaatteita myynnissä, ainakin AV Lastenturvan liikkeessä Vantaalla. Käykääpä penkomassa :)

Raskausdiabetes on nyt siinä vaiheessa, ettei sokerit tunnu pysyvän aisoissa dieetistä huolimatta :stick: oon noudattanut ruokavaliota tunnollisesti, mut silti tulee viitearvojen ylityksiä. Diabeteshoitajan kanssa puhuin eilen, ja hän laittoi nyt lähetteen synnytyssairaalaan missä ilmeisesti seuraavat synnytykseen asti. Nyt jatkan mittauksia ja odotan yhteydenottoa sairaalasta. Koko homma harmittaa ja ihmetyttääkin, mulla on kuitenkin painoa tullut vaan 6kg raskauden alusta enkä tosiaan oo edes herkutellut.

Ihana että on tullut uusia plussia, onnea kaikille :heart:

Zoonalla tosi ihana pomo, hieno juttu että sujui noin jouhevasti! Mäkin kerroin ihan alussa ja oon ollut tyytyväinen että pomo tietää. Näin ei oo tarvinnut kuin ilmoittaa neuvola-ajat ja asiat on sujuneet hienosti.

Tuutuselle valtavasti onnea ultrakuulumisista! Mä muistan kanssa niskaturvotusultrasta sen käsittämättömän fiiliksen, kun näki vauvan liikkuvan ekaa kertaa. Varhaisultrassa se on kuitenkin vielä paikoillaan, ja meillä nukkui tuon nt-ultran alun, ja sitten kun se heräsi ja lähti jumppaamaan... Tuli kyllä tippa linssiin :)

Viiu hurjan pitkällä jo olet, jännittääkö synnytys? Onko tuntemuksia vielä? Entä tarjonta? Mä en oo varma miten päin vauva on, neuvolassa oli sitä mieltä että jo raivotarjonnassa mutta mä olen eri mieltä potkujen suunnan takia. Lupasi kuitenkin laittaa ultraan jos epäselvyyttä vielä kesäkuussa.

Jammalle tsemppiä muuttoon ja Hironealle hermoja odotella varhaisultraa :heart:

Ricardina 29+3 (ja töitä jäljellä 11 päivää :cool: )



..ja pahoittelut jos jotain unohdin kommentoida!
 
Viimeksi muokattu:
Hei vaan kaikki!

Olen tässä pikkuhiljaa alkanut tulla siihen tulokseen, että mielenrauha tulee loppuelämässä olemaan aika lailla kiven takana... Ensin huoletti, että haluaako lasta, sitten että tuleeko raskaaksi, sitten angstasi alkuraskautta ja nyt menee naama näkkärille jos muksu ei puoleen tuntiin tunnu potkivan. Ja melkein luulen, että seuraavaksi stressaan synnytystä ja sitten vauvavaihetta ja aargh, sittenhän se lapsi pääsee jo itse liikkeelle ja voi sattua vaikka mitä! ;) Kouluaika on pelottavaa ja teinien vanhemmat ne vasta saakin olla sydän sykkyrällä... Miten tästä muka järjissään voi selvitä? Pitää yrittää ottaa päivittäin sellainen meditaatiomantra että 'kaikki on niin hyvin kuin mitä pystyn järjestämään' ja opetella luottamaan siihen.

Ricardina,symppaan kovasti rd-taisteluasi. Kävin eilen toisessa sokerirasituksessa, seuranta on tiiviimpää kun meikäläisellä on tuota ylipainoa ja lisäksi kova sukurasite. Eka koe tuli puhtaana mutta nyt jännittää tämän toisen tulokset. Pohdin jopa, pitäisikö ruveta soittelemaan niiden perään kun toimittavat automaattisesti vain neuvolaan ne... Toivottavasti arvot tasaantuu siellä ja juttu ei vaikuttaisi lapsen vointiin! Jotenkin epäreilua, että arvot voi heittää noinkin pienellä painon nousulla...

Melodypop ja muut kuvotuksesta kärsivät: isot tsempit teille! Vaikka itsellä ei raskaus olekaan pahoinvointia suuremmin aiheuttanut, merisairauteen muuten taipuvaisena tiedän, kuinka kurjalta olo voi tuntua... Suosittelen huolehtimaan riittävästä nesteen saannista. Pienikin nestehukka nimittäin pahentaa yökkimistä ja heikentää oloa ihan yllättävän paljon! Ja näin raskausaikana tuntuu ettei nestettä muutenkaan saa koskaan tarpeeksi, nimimerkillä suolet sementtiä täynnä... :p

On tosiaan kiva, kun porukka on eri vaiheisssa, sitä voi fiilistellä molempiin suuntiin! Huvittaa vaan kuinka 'raskauskonkariksi' sitä voikaan meikäläinenkin olonsa tuntea kun jo kohta 6kk on tätä ainutkertaista juttua kokeillut! Mutta toisaalta, kokemusta sekin on, ei pidä vähätellä. Ja kun tällainenkin joukko kerää kokemukset yhteen, niin siinähän on yhteenlaskettuna jo vuosikausia erilaisia raskauksia!

Mahtava juttu siis, pidetään tämä liikkeessä!

Fidia 25+3, noin suunnilleen ( gaah mä oon huono foorumikirjoittaja kun en edes pysy kärryillä omista raskauspäivistäni...)
 

Yhteistyössä