35 v + odottajat, vol 5

Happis mulla on aina ollut alhainen verenpaine ja tän raskauden aikana alhaisimmillaan olllut n. 58/98. Viimeksi oli kuitenkin 70/100. Olen niin tottunut siihen ettei sitä juuri huomaa. Toisaalta en kyllä näe tähtiäkään mutta joskun nopeasti noustessa mustenee maailma hetkeksi ja päässä soi. Yks yö mulla oli kova huimauskohtaus mut se meni nukkikumalla ohi ja taisi olla väsymystä. Mutta tosiaan salmiakkia söin edellisessä raskaudessa kunnes tässä raskaudessa se kiellettiin kun salmiakissa oli sitä jotain ihmeainetta mitä ei saisi paljoa syödä. Suolainen ruoka auttaa heti.
 
Kuulumisia tuulisen syksyn keskeltä,

Sokereita olen mittaillut nyt viikon ja niissä ei ole mitään vikaa, aamusokerit ~5.2, aterianjälkeiset ~6.8. Eilen soitin neuvolaan ja kysyin lupaa lopettaa mittaamisen, toistaiseksi vielä pari-kolme kertaa viikossa täytyy mittailla, ensiviikon sairaala ultra+lääkärikäynnillä täytyy kysyä mitä mieltä he ovat jatkoista, uuteen rasitukseen menen ensi tai seuraavan viikon alussa, toiveissa päästä kokonaan mittaamisista eroon.

t. Pimpula 74+karhunpennut 27+5

Mukavaa syksyistä päivää kaikille :)
 
Heippa! Hiippailen tähän porukkaan minäkin. Olen 37 v. yhden lapsen (09/08) äiti, ja tällä hetkellä viikot on 11+0, eli toukokuun alkuun näyttäisi uuden tulokkaan saapuminen osuvan.
Toistaiseksi kaikki on sujunut ihan kivasti. Pahoinvoinnit on pysyneet kohtuudessa, ja alkavat olla takana. Turvotus on ollut aikamoista, mutta jotenkin nyt alkaa tuntua, ettei tuo pallo tuossa edessä ole enää pelkkää turvotusta...:O Kohta pitää ruveta kaivamaan mammavaatteita esiin, mutta ei ihan vielä, ettei paljastuta ennen aikojaan...:$
Yksi neuvolakäynti on takana, ja ylihuomenna mennään ekaan ultraan - se kyllä jännittää, vaikken olekaan vielä osannut oikein huolestua mistään. :eek:
Aurinkoisin terveisin,
Jupeksi 11+0
 
Eilen oli neuvola ja neuvolalääkärin tekemä pikaultra. Mulla on kai niin ovela vauva mahassa että tähän asti on istunut perätilassa mutta eilen aamulla sängyssä näin ja tunsin miten joku kova palli lähti liikkeelle mahan alaosasta ihan yläosaan ja kuinka ollakaan niin ultrassa vauva oli oikein päin. Sitten taas illalla tunsin muljahduksia ja taas alkoi tuntumaan pää oikean kylkiluun alla joten en saanutkaan lähetettä kääntöön. Hemppa oli edelleen 117 ja sf 29. Siellä oli taas joku harjoittelijakin mukana ja au kun sattui kun hän koitteli mahaani kovakouraisesti. Pissa oli puhdas ja verenpaine 68/104. Mukavaa kuitenkin tietää että tämä vauva osaa siis kääntyä kuitenkin mahassa...jospa se sitten vielä kääntyy takaisin rt_tilaan.

Yritin eilen autoistuimia auton takapenkille (kolme istuinta rinnakkain eikä millään mennyt ja otti voimille). Nyt on sitten mentävä istuinkaupoille ja pitää löytää joku markkinoiden kapein turvavyöistuin 4v:lle.

Perjantaina taas lääkärille 4v:n kanssa mahakipujen takia. Vähän ovat kyllä onneksi hellittäneet kun on syönyt antihistamiinia.

Tervetuloa ja onnea jupeksi
Huomenna rv 33.
 
Tervetuloa mukaan Jupeksi :wave: kiva että meitä "pikkumasujakin" on tänne tullut enemmän!

(.) ensimmäinen neuvola takana, kaikki ok vaikka paineet kyllä korkeammat kuin koskaan aiemmin (90/130) ;-) neuvolatätikin tuntui ihan mukavalta vaikka yleensä on aikamoinen noita-akka... laskettu aika hyppäsi jostain syystä päivän taaksepäin, 21.5 on se nyt. Muutoin pahaolo ja ellotus-ällötys senkun jatkuu, iltaisin lisäksi aivan hirveä väsytys, joten mitään ei saa aikaiseksi, ehkä ei ole tarkoituskaan???

Jambo ja toukkis 8+3 (?)
 
Jupeksi, tervetuloa ja paljon onnea :)

Jambo, voihannoi paineetnousta jo pelkästä jännityksetä :) Mulla kans toi neuvolan terkka on sen sortin tättähäärä, että olen ihan tyytyväinen, että alkaa olla jo loppu lähellä raskuudessa ja pääsen siitä hiivatin akasta eroon lopullisesti. Ellen joudu joskus sitten töitä tekeen sen kans, mutta toivottavasti en. Väsy ellotus ällötys olo ei ole unohtunu ja mokoma vielä palas, joten suuret sympatiat asian suhteen sinne päin.

Täällä se vaan olo kangistuu ja supistelee tasasin väliaijoin joka himputin ilta ja yö. Nukuppa siinä sitten. Jos supparit rauhottuu, niin lonkkien vihlonta ja jomotus pahenee. Ei hyvä sitten mikään asento. Tahtoo jo oman kropan takas, nyt alkas riittään todellakin jo tämä pallon raahaaminen, joka menee yläkäyrän yläpuolella ihan reilusti.

Lumi-Marja ja neiti Nuppunen 33+2
 
Tervetuloa Jupeksi, minulla on viikkoja vasta 6+5, olen myös 37 ja kolmatta odottelen.

Etominen, heikotus, jonkinlainen vapiseva olo, kauhea väsymys, yleinen alakulo (kai fyysisten syiden aiheuttama) vaivaa.

Onko muilla ollut raskausmyrkytystä aikaisemmissa raskauksissa? Jambo puhui paineista ja aloin miettiä omiani, kun on niin outo olo. No perjantaina joka tapauksessa on eka neuvola. Itselläni on molempien lasten kanssa ihan raskauden loppuvaiheessa alkanut raskausmyrkytys ja molemmat synnytykset on sen takia käynnistetty. Olen miettinyt, tuleekohan sama juttu kolmannessakin?

Nyt ei tän enempäää, aion kaatua sänkyyn ja aamulla taas törkeen väsyneenä töihin. Tsemppiä kullekin vaivoineen, kyllä me näistä selvitään kuitenkin, eiks jeh. :flower:
 
Täällä sitä maataan peiton alla armottomassa romuskassa. Viime yö oli jotain ihan järkkyä, henki ahtaalla ja iltapalaeväät nousi kurkkuun, sai kakistella ihan kunnolla, että henki kulkee.
Huomenna olisi taas neuvola, pitää kerätä voimia että jaksaa sinne : / viime perjantaina passittivat nvolasta suoriltaan äitipolille liian matalan sykkeen takia (110) ja käyrille piirtyi 97-150 eli tosi paljon vaihteleva syke, kuulemma enempi huolestuttavaa jos olisi liian tasaista... En ole huolissaan, itse asiassa olen vähän huolissani vauvan liikuista, tosi rauhalliseksi muuttunut, eipä silti, taitaa tilakin olla ahdas möyryämiseen...Kokoarvio vauvalla oli 2700gr eli ihan mukavan kokoinen synnytettävä =) Jaksuja ja tsemppiä kaikille! -Kimpeli 38+
 
Kiitokset tervetulotoivotuksista, ja tsemppiä Kimpelille ja muille, joilla alkaa olo käydä tukalaksi!
Tänään oli sitten meillä eka ultra. Siellä näkyi potra pikkuinen, jolla oli kaikki kohdallaan - pää, nenä, kädet, jalat ja sydän, joka sykki vallan mahdottomasti... :heart: Kaikki hyvin, ainakin kuvien perusteella (verikokeen tulokset tulee tietty myöhemmin). Pää-perämitta näytti olevan 5 cm nyt. :)

terv. Jupeksi rv 11+2
 
Long time no see.
Np-ultra käyty ja kaikki ok. Verikokeita vielä odotellaan. Kätilö oli kiva, joten ehkä Jorvi ei ole niin kamala kuin muistin. =)
Esikoiselle kerrottu ja isovanhemmille. Miehen veljeäkin informoitu. Kaikki ymmärsivät, miksi ei heti alussa kerrottu. Mun siskolle kerron, kun jaksan ja viitsin (ei olla yhtään läheisiä).
Paha olo jatkuu. Paino vaan laskee, joten siitä saan taas palautetta neuvolassa. Jotain täytyy kai tehdä.
Chili ja Frendi rv 12 + 5
 
Chilipapu, sinulla on ilmeisesti ollut kovasti pahoinvointia, kun painokin laskenut? Oletko kokeillut näitä pahoinvointirannekkeita, itse kuvittelen näistä jotain hyötyväni, kannattaahan näitä kokeilla, ei näistä haittaakaan voi olla. Etomista on reilusti, mutta oksennus ei ole tullut kertaakaan.

Jupeksille onnittelut hyvistä ultrakuulumisista!

Minulla oli tänään eka neuvola. Siellä meni tunti kaikkinen höpinöineen, vaikkei vasta otettu kuin hemoglobiini, verenpaine ja paino. Niin ja pissanäytteen valkuaiset ja mitä muuta siitä katsotaankaan. Ihan kiva neuvolatäti, vaikka olin kuullut vähän toisenlaista etukäteen. Siellä kun on uusi terkkari. Edellinen oli niin todella pidetty, että voi olla että hänen saappaisiinsa ei ole niin helppo astua toisen henkilön.

Sen jälkeen varasin vielä np-ultrankin, joka on tiedossa viikolla 11 ja risat. Laskettu aika siirtyi terkkarin laskurin mukaan päivällä eteenpäin, mutta itse lasken silti vielä niin, että nyt on 7+0. :) Ensi viikon varhaisultrassa sitten varmaan päivä taas tarkentuu uudestaan. Voi kun olisikin jo ensi keskiviikko!

Mutta oli tämä päivä yksi suuri askel minun pienessä elämässäni. :) Vessassa pissanäytettä jättäessäni ajattelin, että ei voi olla totta, että täälläkö mä taas pissailen purkkiin...
 
Mulla sattuu niin järkysti oikea kylkiluu tai jokin siinä kohdassa et yritän olla koko ajan vinossa kun silloin sattuu vähemmän. Yritin maata vas. kyljellä jolloin oletin vauvan "valuvan" vasemmalle puolelle mut ei... Vois välillä sattuu vaikka vasen puoli mut ei koskaan sieltä ja vauva tykkää olla oikealla puolella. Tätä oon jatkunut pari viikkoa ja melkein itku tulee kun toi kipu on jatkuvaa ja varsinkin istuessa. Kyllä sen hetkelliseseti kestää mutta kun kokoajan... oletan tämän johtuvan perätilasta koska aikaisemmissa raskauksissa en ole vastaavaa kokenut enkä myöskään perätilaa. Mietin vaan että kun on vielä reilu 6 viikkoa la:han ja vauva senkun kasvaa niin onkohan multa alin kylkiluu poikki jo la:n aikoihin. Silloin kun vauva ultran ajaksi kääntyi oikekin päin (ovela vauva), olo helpottui huomattavasti ja mistään ei sattunut. Sitten taas samana iltana se kipu alkoi muljahdusten jälkeen.

Tänään siis rv 33+4.
 
Chilipapu onnitelut hyvistä kuulumisista! Jorvi on ihan ok, aion sinne jälleen itsekin jos ei tule pakottavaa syytä mennä muualle...

Jupeksilla oli myös kivoja uutisia, onnittelut :heart:

ja Kurkkunaamiolle neuvolaonnittelut!!! Ihanan samoilla ajatuksilla ollaan ekassa neuvolassa oltu ;)

Kimpelille jaksuja :hug:, oletko vielä yhtenä kappaleena???

Jääräpäälle tsemppiä, toivottavasti vaavi ymmärtäisi nyt pyörähtää pysyvästi ympäri!

(.) väsyttää väsyttää ja väsyttää...|O ja väleissä yököttää :x ainakin siltä osin siis kaikki hyvin... työt kärsii ja kotihommat on tältä erää ihan seis, mutta en jaksa stressata, ehtii niitä sitten joskus myöhemminkin kai tehdä. Aiemmissa raskauksissa pahaolo on hellittänyt joskus parin viikon päästä, joten ehkä tälläkin kertaa. Vielä pari viikkoa np-ultraan!

Jambo ja toukkis 9+1 (oman laskun mukaan)
 
Jupeksille ja Jambolle tervetuloa joukkoon, Chilipapulle toivotaan että pahaolo alkaa helpottamaan!

Omaa napaa: Tänään taas poikettu ultrassa, vauvat ovat kasvaneet mukavasti molemmat ~1200g, toinen raivotilassa ja toinen perätilassa, iskuja ja potkuja tulee jokapuolelle :) Vas.puoleinen nyppii sormillaan iltaisin kyljellä ollessa nivusiin, ai että tekee ikävää :eek:

Sokerit on olleet ok kotimittauksissa ja sain luvan lopettaa mittaamisen kunhan aina joskus tarkistan että pysyy ok rajoissa, rasitukseenkaan ei tarvitse mennä uudelleen =)

Ensiviikolla onkin taas neuvola aika ja kolmen viikon kuluttua taas ultraan jolloin myöskin mietitään synnytystapaa.


Pimpula74 + karhunpennut 28+4
 
Ilmoittaudun minäkin seuraan sekalaiseen jos sallitaan :)

Olen jo 39v ja juuri tehnyt yllätys plussan.. Viikkoja takana jo ilmeisesti 8 mutta ensi viikon eka neuvola varmistaa asian.
Esikoistyttäreni jo 12v teinin alku ja tyttären ja tämän raskauden välissä yksi tuulimuna raskaus ( josta jo 10v).. Olo todella epätodellinen ..
 
Heippa minäkin olen uusi tässä seurassa. Minulla jo viides raskaus ja tämä olikin sitten Mirena-raskaus. Ikää on melkein 37 vuotta ja rv 16+6. Vanhemmat lapset syntyneet -97,04 ja 06. Eli iltatähti tulossa. Yksi tuulimuna oli 03 eli raskaana tullut oltua. Ultrassa kaikki oli ok, mutta jouduin jo kerran käymään päivystyksessä vuotojen vuoksi, silloin joku hyytymä nähtiin syyksi. Onneksi vuodot ohi. Nyt vaivana kauhea päänsärky, ei ole aiemmissa raskauksissa ollut. Kai sitä joka raskaus tulee jotain uutta. Yksi suuri ongelma on kun esimies on pyytänyt ett salaisin odotuksen vielä pari viikkoa ja maha jo tosi iso! Pikkuisen liikkeetkin jo satunnaisesti tuntuu:)
 
Kurkkunaamio Mulla ei pahoinvointirannekkeet auta. Olen kyllä yrittänyt katsoa, että napit painavat oikeisiin kohtiin.

Verikokeiden tulokset tulivat ja ne oli ok. Se tuntui tosi kivalta. Vaikka eihän noi tulokset vielä takaa oikein mitään, mutta onpahan yksi murhe vähemmän mielessä tällä hetkellä.

Törkee flunssa tällä hetkellä eikä hirveästi helpotusta siihen, kun mitään yskänlääkettä ei saa nauttia.

Chili ja Frendi rv 13+4
 
Tervetuloa Malai ja Tsukka . Tekin olette minua vähän pidemmällä, vaikka ehdinkin tänne aikaisemmin, viikkoja nyt 7+4 ja ikää 37.

Chlipapu minunkin luotto rannekkeisiin on alkanut karista. Olo on ollut tosi huono tällä viikolla. Väsymys on myös ihan kauheeta, mutta siihenhän rannekkeet eivät tietenkään ole edes luvanneet auttaa. Epätoivo orastaa, kun mietin, että sinullakin viikkoja jo noin paljon ja edelleen paha olo, ja itselle tuohon vaiheeseen vielä 6 viikkoa!

Mutta mutta, nyt ne ihanat hyvät uutiset! =) Kävin tänään varhaisultrassa ja siellä kaikki hyvin. Yksi sikö, syke näkyi ja kaikki niin kuin pitikin. Vastasi kokoa 7+3, eli ihan vastasi sitä kokoa mitä piti ollakin. :)
 
Tervetuloa, Malai ja Tsukka, minunkin puolestani! täällä mennään viikolla 12+4, ikää mulla(kin) on 37 vuotta ja odotan toista lasta.
Täällä alkaa pahoinvoinnit olla historiaa ilmeisesti kokonaan. Pitäisi vain muistaa syödä riittävän usein, nälkäisenä kyllä alkaa vatsassa kiertää - tähän mä aina kompastun, unohdan syödä. Vissiin liian tasainen verensokeri... :LOL:
Tsemppiä sinne Chilipavulle! Ei varmaan ole helppoa kun aina vaan etoo. en tiedä lohduttaako tämä, mutta en tiedä ketään, kenellä pahoinvointi olisi jatkunut loppuun asti. Kyllä se siitä vielä häipyy!
Pahin väsymyskin tuntuis jo helpottavan. Odotankin nyt sitä keskiraskauden ihanaa, energistä vaihetta. Esikoista odottaessa mulla oli ehkä siinä jossain viikoilla 14-34 (tosi karkea arvio) TOSI hyvä olo, niin hyvä, ettei koskaan ennen raskautta. Sitä odotellessa... ;)
t. Jupeksi 12+4
 

Yhteistyössä