<3Elokuun Epelit 2012<3 TOUKOKUU

Unohin neuvolalääkäriltä kysellä noista allergialääkkeistä, että mitä saa syödä. Mulle on joskus määrätty xyzalia, ja viime kesä meni hyvin ja en tarttenu noita ollenkaa. Nyt mietin, ko oireita jo tullut, että saakohan noita syödä. Ja jos saaki, nii pitäs resepti saaha uusituksi (jos ees vanhaa reseptiä enää löytyy). Mulle ei passaa ne reseptivapaat allergialääkkeet. : / Pitää neuvolasta kysellä ens viikolla.

Äitienpäivää meillä ei vietelty, kun kummanki äidit oli reissussa. Mies menee tänään äidillänsä käymään, mutta mulla on tullut taas supistuksia niin en taida jaksaa lähteä mukaan. : / Sain mieheltä äitienpäivän kunniaksi kukkakimpun ja suklaata, vaikken äiti vielä ole.

Meijän pikkusella tuntuu jatkuvasti olevan hikka. Oon muistaakseni joka päivä yli viikon ajan tuntenut ja taas aamu alkoi hikalla. :) Viime yönä heräsin ensimmäistä kertaa raskausaikana keskellä yötä pissalle. Varmaan toinen kääntynyt pää alas, kun potkutkin tuntuu navan yläpuolella. Toissapäivänä neiti vielä pötkötteliki sivuttain mahassa. :D

Jaanel ja 28+4
 
surusilmät, et oo yksin joten ei huolta! :) Mä en edes tosiaan huomannut sitä suonikohjua ennenkuin se vuosi vähän verta, enkä sittenkään siis hoksannut katsoa että onko siellä alapäässä jotain :D Vasta siellä lääkärillä selvisi koko homma enkä voinu kuvitellakaan että johonki häpyhuuleen tulis joku suonikohju :D Lääkäri vaan sanoi että ei niille mitään voi tehdä ja häviävät itsestään.

samuelinäiti kiva kuulla sun näkökulmaa tähän miesasiaan, kyllähän sen varmasti järjellä jokainen ymmärtää että miehen on pikkusen vaikeampi eläytyä raskauteen. :) Mutta ihanaa että miehes sitten oli ihan fiiliksissä kun vauva syntyi :)

Nyt kahvittelemaan kaverin kans, jos tän mökkihöperön mieli vähän virkistyis!
 
Täällä elämä on niin tylsää ja hiljalleen vaan kulkee eteenpäin ilman mitään ihmeellisyyksiä, joten tyydyn lähinnä vaan lukemaan teidän kertomuksia.
Vihdoin aloin huutamaan Huuto.netistä yksiä rattaita, ja innostuin kestovaippailusta kauheesti. Nyt oon siitä sitte ettiny tietoa ja kysyny kokemuksia ja oon päättäny mitä vaippoja alan hankkimaan kun rahaa alkaa tulla. Hukkasin myös mun raskaustodistuksen, joten en oo vieläkään sitä vieny Kelaan. Huomenna olis neuvola josta pyydän uuden tilalle. Huomenna otetaan myös paastoarvo neuvolassa joten ilta ysistä pitäis olla syömättä, en tiedä miten kestän. Ja hb mitataan ekaa kertaa rv. kympin jälkeen, tuskin siinäkään mitään ihmeellistä TYLSÄÄ SIIS! Ja vielä 13 viikkoa mun tuurilla synnytykseen.

Hikasta piti sanomani että ihan normaalia että joka päivä hikottelee, nehän on niitä pienen hengitysharjoituksia. Meilläkin on hikka päivittäin, välillä jopa pari kertaa päivässä:)

Esikoinen on alkanu viimein sanoa ekoja sanojaan, se on meidän perheen suurin uutinen :D

Ja meilläkään miestä ei oikein kiinnosta vauvajutut. Muutaman kerran on silitellyt mahaa kun oon erikseen pyytänyt:)

Jenny ja Papu 28+6
 
Tullut taas vain lueskeltua,mutta ei oo tullu kirjoteltua:ashamed: Äippäpaketin hain viime torstaina.Aina yhtä mukava sitä on penkoa:) Muutamia kivoja lisäyksiä tullu sitte viime paketin:) Ja muutenki tykkäsin väreistä ym.Onhan ne toki kelan sivuilla ollu kuvina,mutta eri juttu kattoa sieltä ku kattoa laatikosta kotona:)

Kesän pukeutumisesta puhuitte.Oon kans miettiny että millasia vaatteita.En oikeen oo hame/mekko/tunika ihminen.Että kai pitäs hommata jotai capreja ja shortseja.Vielä en oo hommannu.Paitoja ja toppeja nyt on sellasia "normaaleja" jokka luultavasti mahtuu:)

Painosta: Tuntuu kyllä että täs toises raskaudes sitä painoo tulee herkemmin.Vaikka vertailin tossa äippäkortteja niin aikalailla painoin saman verran näillä viikoilla nyt kun viimeksiki,että ei sitä sit kauheesti oo ylinmäärin tullu.Ehkä vaan se että lähtöpaino oli nyt muutaman kilon alhasempi.Nyt on painoo tullu n. 12kg..

Ittestä: Sillai ihan hyvin jaksellut.Ainoona riesana kans pikkuset supistukset,joita tulee lähes päivittäin.Lääkärissäki kyllä niistä mainittin,mutta ei ainakaa ollut alkanut avautua,vähän oli pehmennyt,mutta ei tarvinnut huolestua.Mutta en mä ainakaa osaa olla asiaa miettimättä!No kun on töis niin päivällä ei onneks niin ehdi miettiä.Sain kuitenki kontrolliaijan lääkärille,mutta sinnekki on nyt viä pari viikkoa.Tietty pitää nyt vaan itteensä kuunnella ja seurailla että jos lisääntyy niin sitte saikkua.Tai jos alkaa tuntua et työ rasittaa niin sitte hetkeks kotia.Mutta ei ainakaa viä oo tuntunu siltä.Ja niitä supistuksia tulee ihan koska vaan,oli missä oli ja vaikkei olis mitää tehnykkää.Mutta harjotussupistuksia ne pitäs olla.
Sokerirasitukseen laittoivat myös kun tota painoa on tullu.Mutta arvot oli ihan normaalit et ei siinä mitää. Hemoglobiini laski heti raskauden alussa ja aloin syödä rautaa.Edellis kerralla oli 126 niin sanoi että ei tarvi ihan joka päivä ottaa ja kattotaa jos vois jättää välillä pois.No vähensin käyttöä niin laski taas 118.No nyt syön sit taas joka päivä:)
Yöt on rikkonaisia.Saa hypätä pissalla ja nyt on tullu ihana kaveri tuo suonenveto jaloista!Siis ihan karmeeta,kun välillä tuntuu että ei lakkaa ollenkaa ja on ihan pakko nousta sängystä vähä käveleen,eikä meinaa sittekkää lakata.Samaa oli ekaski raskaudes. Viimeyönäki ku esikoinen nukku heräämättä koko yön ni piti nousta sitte ton suonenvedon takia ainaki 3 kertaa ja sit viä vessareissut päälle!Argh!:D Ne on näitä pieniä "iloja" :):)

Nyt olis sitte rv 27+3. Vähäkö aika menee nopiaa!:)
 
Samuelinäiti: Ohan tämä kieltämättä hiukan perssiistä kun on kaikenmaailman vaivaa, vaan palkinto on sitäkin ihanampi loppujen lopuksi. Kyllä tässä vielä 15vk kestetään!
Mulla tosiaan alkaa se kesäloma ennen äippälomaa, eli juhannuksena pääsen aloittamaan lomailun! Töitä olisi jäljellä enää siis hiukan yli kuukausi. :) Sitten saakin lepäillä kunnolla, toivottavasti olokin paranee sen myötä.

minea_ Tuntuu kyllä hassulle että häppäriin ilmestyisi suonikohjuja, näkyykö sulla siis päälle päin siinä jotain? Sinertävää aluetta tai mitään? :D Pattia?
Mulla ei oo tainnu jaloissakaan olla koskaan suonikohjua joten ei kyllä hajuakaan miltä se näyttää häpyhuulessa :LOL: Tästä asiasta taidan saada enemmän hupia kuin päänvaivaa, sentään jotain hauskaa välistäkin.
Pitääpä selailla ketjuja taaksepäin ja lukea tuo sun tarina, toivottavasti ei ole ikävä vaiva kuitenkaan, tule kipeäksi tai mitään. :confused:

Täällä ei olla vielä vaavin hikkaa tunnistettu, kovasti kyllä myllää ja potkii. Päivisinkin on kivan aktiivinen.
Yhden päivän oli tosi hissukseen niin kerkesin jo säikähtää että mikä siellä nyt on hätänä kun ei liiku, alkaa olla tietynlainen rytmi milloin poju on liikkeessä, mutta yöllä heräsinkin sitten virtsarakon muilutukseen. :)

Täällä taidetaan painua täydellisten naisten jälkeen pehkuihin, on hieman univelkaa jäljellä.

Ss ja Poju 25+2
 
Heippa kaikille! :)

Kovasti puhetta ollut mm. suonikohjuista.. Minulle niitä ei ainakaan vielä ole tullut ja olen kuullut että niitä häpyhuuliinkin voi tulla ja lähtevät sieltä aika nopeasti synnytyksen jälkeen pois.

Tänään kävin hakemassa neuvolasta sokerinmittaus välineet ja huomenna alkaisi sitten tuo niiden seuraaminen. :headwall:
No kunpa arvot olisivat hyviä ja tämä jäisi vain tähän mittailuun. :)
Lisäksi näytin terkkarille luomea, joka kasvanut ihan silmissä n. kahdessa kuukaudessa ilmestynyt toisen tissin yläpuolelle. Ikävästi aina hinkkaa paitaan ja toppien olkaimiin yms. Lisäksi luomi on jo n.0,5cm halkaisijaltaan ja saman verran koholla ihosta ja väri pinkki. Siis ihan pinkki! :O Ja tuntuu että se vaan kasvaa ja kasvaa.. Tätä pääsen sitten näyttämään lääkärille ensiviikon tiistaina, kaikkea kanssa sitä tulee.

Vähän oma(.) päivitys.. Nyt mussuttamaan jätskiä ja katsomaan täykkäreitä tallennukselta. :)

Sinful89 ja tupla-pampulat 27+4
 
Huomenta! :)

Täällä tunnin päästä menossa neuvolaan ja sen jälkeen koululla käväiseen. Miehelläkin tänään vapaapäivä ja tietty torstaina kans, jos pitkästä aikaa keksittäis jotain kivaa yhdessä. :)

eka2 onpa ihanaa kun oot saanu levättyä! Koita nyt vielä säästellä voimias sitten ettet uudestaan sippaa. :) Kyllä se lepo vaan tekee ihmeitä!

surusilmät siis ei se yhtään vaivaa eikä mitään, mutta ihan kamalan näköinen! Se on semmoinen sininen pieni "klöntti" tuossa vasemmassa häpyhuulessa :D Siis ihan verisuoni joka sieltä on pullahtanut :D Jotenkin hassua ku oon kuvitellu tähän asti että vaan mummoille tulee suonikohjuja johonkin jalkoihin mutta aina oppii uutta! :D
Edes mun 58 vuotiaalla äidillä ei oo kohjun kohjua, mutta saan kiittää tätä raskautta tästä(kin) ilosta. No onneks ei oo vakavaa :) Ehkä sit oisin vähän enemmän kauhuissaan jos en tietäis että ne lähtee pois...

Neuvolantäti just soitti ja sanoi että en pääsekään tänään lääkärille, lääkäri ei olekaan paikalla. Just :D No ei mitään, meen kuitenki tädin kans juttusille. :)

Minea ja maha-asukki 28+2
 
Ohhoi, tähän asti olen miettinyt, että hyvä olla loppuraskaana kesällä. Säästyy talvitakkien yms. vaatteiden hankinnalta ja pukemiselta mahan kanssa... nyt sitten huomaan, että mieli tekisi ulos ja tehdä kaikkea kun aurinko paistaa, mutta todellisuudessa sitä uuvahtaa heti alkutekijöihin kun ovesta astuu pihalle.
Taitaa tulla rauhallinen kesä :D Ei nää energiatasot tästä meinaan varmasti enää nouse.

No mut, en valita, vaan olen onnellinen.'

Hurjaa, että teillä joillakin alkaa jo neuvolat kahden viikon välein! Mulla ei ole ollut yhtään neuvolalääkäriä (eka kolmen viikon kuluttua) ja seuraava neuvola-aika vasta heinäkuussa! Taitavat olla vetäneet hieman tiukoille budjetit täällä pk-seudulla.
Olenkin sitten itekseni käynyt lekurissa pari kertaa.

Uusiäippä ja vaaveli 26+3
 
Eka2 Ihanaa, että sait sen vapaapäivän ja pääsit lepäämään. :)

samuelinäiti Hyvä, että selvisi se Kela asia. Toivottavasti neuvolassa ollaan seuraavalla kerralla huomattavasti tarkempia!

Yöliikkeistä Olen useana yönä peräkkäin herännyt siihen, että pikkuinen vetää kunnon jumpat siinä keskiyön maissa. Eilen mies valvoi vielä siihen aikaan ja kutsuin hänet kokeilmaan masun menoa. Muutamia kunnon potkuja osuikin sitten suoraan miehen käteen ja mies ihmettelikin, että miten saan nukutuksi. Saas nähdä, että millainen pieni yökyöpeli meille on tulossa.:D

Hikasta Mitä se hikka oikein tuntuu? Olen muutaman kerran epäillyt, että tuntemukseni ovat pikkuisen hikkaa, mutta vannomaan en mene.

ON: Sain serkultani ison kasan vanhoja vauvalehtiä. Niitä olenkin lukenut innoissani. Otimme vaavelin kanssa "aurinkoa" partsilla. On niin ihanan lämmin, että menin hetkeksi rentoutumaan lehden kanssa parvekkeelle. Tällaisella säällä siellä jo mukavasti tarkenee istuskella.

Luckygirl & Vintiö 27+3
 
POKS 29+0!! Neuvolassa kävin sen kunniaks. Paastosokeri oli 4,4, verenpaineet hyvät, paino laskenu 400 grammaa, HB oli 130 ilman että oon syöny yhtäkään vitamiini tai rautatablettia ja Sf oli 37, mutta mulla se menee siis ihan omalla käyrällään, ettei se oli verrannollinen teidän muiden mittoihin, kun on siis niin paljon läskiä tossa mahan päällä :p

Neuvolat alkais täälläki 2 viikon välein, mutta mä sanoin sille neuvolan tädille ettei mun kyllä näin usein tartte päästä käymään ja meenki vasta kuukauden päästä seuraavan kerran, kyllä mä voin sitte soittaa ja kysyä jos tulee jotain akuuttia:) Äiti kävi vaan pari hassua pakollista kertaa neuvolassa kun odotti mua, mutta jos ei oo mitään erikoista ni eipä ne käynnit kauheen tärkeitä oo:p

Eipä sitte muuta:)

Jenny ja Papu 29+0
 
  • Tykkää
Reactions: mirkku76
täälläkin poksuillaan ! :)

juu no neuvolassa tietävät sitten moganneensa kun huomenna siellä käyn tivaamassa uuden lappusen. enpä jaksa sen enempää siellä pauhata asiasta, hermostuin alunperin jo ehkäpä liikaa, kai saan laittaa hormoonien piikiin asian? :D oon kyllä normaalistikin ilman raskaushormoneita kipakka ihminen että eka suunapäänä ja sittenku asioiden oikea laita selviää niin korvat punasena mietin että pitikö taas hermostua niin hemmetisti.

mulla pitäs kans täs lähiaikoina olla jonki sortin neuvola mutta ajattelin kans ilmasta että ei tarttis kokoajan sitten rampata kun ei mitään erikoista oo tässä kuitenkaan ollut normaaleja kolotuksia kuiteski vaan :) mulla ei kyllä oo viel kertaakaan otettu sf mittaa et se olis kyl mielenkiintosta tietää että missähän sitä liikuskellaan, kauheen kokonenhan tää masu on mutta ittellä oli vähän sitä vararengasta siinä alunperin, laihdutukset jäi vähän puolitiehen :D mutta aika tyhjältä toi neuvolakortti näyttää edelliseen verrattuna! on ne kuitenki sit kivoja muistoja jälkeenpäin, nytki päässyt jo siskon kanssa vertailemaan sitä omaa että lasten neuvolakortteja.

joku puhu tosta veriryhmästä niin mulla kans se rh negis, en nyt yhtään löytäny sitä viestiä mitä ja kuka siitä puhu(?). eli kolmekertaahan se joudutaan labrassa tsekkaamaan, muistin eka et useamminki joutu juoksemaan asian takia. en muista kuollaksenikaan mutta pojalla on kuitenki eri veriryhmä, pitää googlailla että mikäs tän jutun merkitys taas olikaan. synnytyksen jälkeen sain sen jonkin piikin asiaan liittyen mutta enpä sitäkään muistanu vaan se piti sieltä synnytyskertomuksesta lukea. joku fiksu voi tietty kans nyt paljastaa tämän tiedon mulle, oon tosi huono kaikkien tällästen juttujen kanssa. vielä huonompi oon kirjoittamaan lyhyesti näköjään :LOL:

pojalla kivasti silmätulehdus ja korvissa kans sitten tietty kans niin jännitysnäytelmä jatkuu saanko itsekin sen riesaks! silmätulehduksesta onkin aikaa niin mikäs siinä :D (joo ei kiitos)

samunäiti&alex 27+0
 
Eka ihanaa että oot jo paremmissa voimissa! :) Kyllä se lepo auttaa.

Ihania ideoita teillä ollut Isyyspakkauksiin! :) Mä alotin sen kokoamisen tossa toissapäivänä ja nyt oon muutenkin alkanu yhtäkkiä stressaamaan noista vauvan kamoista ja kaikesta, kaikki pitäis saada hetinyt tällä selkunnilla.. :D Mä haluun tosta isyyspakkauksesta sellasen vähän laadukkaamman ja asiallisen. Kaikki vauvanhoito-oppaat ja vaipanvaihtoon tarkotetut pyykkipojat ym voi jättää pois kun on jo toinen tulossa, mies hallitsee vaipanvaihdon varmaan paremmin kun mä. :D
Mulla on siihen nyt tilattuna My daddy rocks -body ja pipo, iskän kulta-tutti ja valmiina oli jo I<3Dad -sukat. Sitten yhteisiin kylpyhetkiin tilasin aivan ihanan huppupyyhkeen vauvalle, kylpylelut ja lämpömittarin. Tänään kävin kaupasta ostamassa vauvalle rasvan, hoitoöljyn ja shampoon, miehelle suihkusaippuan ja dödön. Yösyöttöjä varten tilasin Tommee Tippee tuttipullot ja pulloharjan. Sitten meinasin vielä hommata siihen miehelle jotain leffoja ja jonkun kivan oloasun. Ja tietysti sitten jotain viinaosastoa ja sen sellaista. :) Mä oon ihan täpinöissäni ton pakkauksen kanssa, en malttais millään oottaa että saa antaa sen. Voi olla että tulee aika tuhti pakkaus, joka kerta kun käyn kaupoilla, tulee varmaan ostettua sinne lisää juttuja. :D

Mulla oli kanssa ekassa raskaudessa suonikohju häpyhuulessa. Onneksi lähti synnytyksen jälkeen pois. Mulla se oli aika kivulias ja aika lähellä tota aukkoa, hankaloitti kyllä yhdyntää jonkun verran. Onneksi se ilmaantui vasta aika lopussa niin ei tarvinnu kauaa kärvistellä. :)

Mä en osaa päättää minkä sitterin mä hommaan! Oisko kellään mitää hyviä vinkkejä? Mies on antanu mulle näitten hankintojenkaa ihan vapaat kädet ja voivoivoi kun on liikaa vaihtoehtoja, ihan hirvee stressi päällä. :D Eilen oli tarkotus tilata kaikki muut paitsi hoitopöytä joka ostetaan vasta sitten uuteen kotiin. No mä sain tilattua vaan leikkimaton ja vaunuihin hyttysverkon ja sadesuojan. Tänään kävin lastentarvikeliikkeestä ostamassa reunapehmusteet pinnasänkyyn ja soivan unilelun vauvalle. Amme, sitteri, rintapumppu, lakanat ja pinnasängyn verhot jäi hankkimatta kun en vaan osaa päättää. No ihan hyvä että en ostanut kaikkea kerralla niin ei olla sitten ihan PeeAa loppukuusta. :D

Anteeks tällänen hirvee omanapailu. Luin kyllä kaikkien tekstit kahteen kertaan mutta en vaan silti pysty muistamaan että kuka kirjoitti ja mitä. Hirveesti univelkaakin että josko huomenna vähän pirteempänä tulis lueskelee kuulumisia. :D

Nepo ja Pirpana 28+4
 
Veriryhmästä.. Mulla on se rh+ ja kuulemma veriryhmä siis on B+, hassua kun oon luullu et mul on joku AB ryhmä, niin sit onkin suht harvinainen :O Eli onneks ei tarvii ton rhesuksen takia rampata kokeissa tms.

Supistuksista mulla olis kysyttävää.. Miltä ne tuntuu? Mulla on nyt parina viime päivänä tuntunu mahassa kipua jos rasitan itteäni, siis tuntuu ihan ku olis juossu liikaa ja alkaa pistää mahaan. Onko se supistamista vai jotain muuta? En siis mitenkään huolissani ole, mietin vaan. Hassua, kun kävelyvauhtikin ton kipuilun takia hidastunu ihan mummotasolle.. :D Ja mä normaalisti kävelen siis KOVAA, ni hidastelu on mulle vaikeaa.

(.) Tyyppi potkii nyt useasti pissarakkoa, ehkä se on vaan hauskaa kun mä hytkähdän jos oikein napakasti osuu :) Ja välillä tuntuu et sinne oikeen porataan päätä, ni en sit tiiä oikein miten päin tuolla oleillaan tällä hetkellä.. Ens viikolla olis neuvolalääkäri, siellä kai taas ultrataan ja katotaan tilanne. Hassua, et on enää 15 viikkoa jäljellä laskettuun aikaan. Hui :O Tekis mieli jo sittenkin hakea ne vaunut kotiin, mut ei oikein oo tilaa ennenkun pesänrakennusvietti saa vallan musta ja pääsen järjestelemään paikkoja :)

Näin tossa yks yö unta, et meille oli syntynyt tyttö, jonka nimi oli Luna :D (Ja siis meidän poikalupaus on sataprosenttinen joten ihmettelen tuota unta) Olin sen kanssa kaupoilla, ja se oli mulla sylissä koko ajan, siis tuossa olkaa vasten. Hiukan pelottavan unesta teki se, että unessa en osannut kannatella vauvan päätä ollenkaan, vaan raukka retkotti siinä sitten niskat kenossa pahassa asennossa.. :O Ja en oo siis kuitenkaan ihan ekaa kertaa pappia kyydissä, joten ihmettelen tuota :D Lienee sitten jotain pelkoja.

Onko kukaan meinannut hankkia kantoliinaa? Tai te, joilla on jo lapsia ja ehkä kokemusta kyseisestä jutusta, osaatteko sanoa olisko sellanen hyvä hankkia? Haluaisin pitää vauvan pienenä ihan lähelläni, mut samalla tehdä mahdollisesti muutakin, ni oon vähän tutkiskellu, et liina olis parempi kun reppu. Huuto.netissä niitä menny jo pari kivan väristä ihan nenän edestä.. :D

inieh ja tyyppi 25+1 :heart:
 
Heippa! :)

Eilen neuvolassa käyty, lääkäri ei siis ollutkaan paikalla, mutta varattiin uus aika 31.5, juuri muuttopäivälle :D
Sf-mitta oli pompsahtanut 21cm -> 27 ja vaavi oli mittaushetkellä rt. Vauva on siis kasvanut hyvin, vaikkakin painoa mulle on tullut säälittävät 1,6 kg. Näillä syömisillä ei uskois, kun koko ajan puputan jotain. :D Tosin en ehkä kovin usein syö mitään epäterveellistä... Terkka sanoi että ei syytä huoleen, mutta ei tosiaan tarvitse rajoittaa syömisiään tai mitään :D Sokerirasituksesta hyvät arvot. Hb taas laskenut edelliskerrasta, 109, nyt syön siis 2x Obsidan/vrk. Kaikki muu ok. Nyt pitääkin ottaa sitte yhteys kotikaupunkini neuvolaan ja sopia sinne aika kesäkuun alulle. Jospa siellä pääsis sitten synnytysvalmennukseenkin!

väsymys on täällä melkoinen! Eilenkin nukuin tunnin päikkärit alkuillasta ja olin jo ihan valmis nukkumaan suht aikasin :D Energiaa tuntuu välistä olevan aika vähän, pitää yrittää aina levätä vähän kun siltä tuntuu.

Nyt pitää lähteä koululle. Ihanaa päivää mammoille!

Minea ja maha-asukki 28+3
 
Inieh mulla on ollut tuollaisia kipuja oikeastaan koko raskausajan nimenomaan aina kun vähänkin reippaammin yrittää liikkua. Mä olen tulkinnut ne johtuvaksi vatsalihasten venymisestä. Epäilisin että vatsalihaskudokset siellä vain paukkuvat. Käsittääkseni supistuksissa vatsa kovettuu, ja mulla ei ainakaan tapahdu sitä.
Pitää vaan köpötellä hissukseen :D

Tuntuuko teistä joskus että vauva näprää sormillaan teidän sisuskaluja? Mulla on yhä enemmän ja enemmän sellaisia tuntemuksia...

Uusiäippä ja vaaveli 26+4
 
Huomenta :)

inieh ei noin vaikeita saa kysyä.. oikeasti musta ainakin supistuksia on vaikeaa selittää. musta ne tuntu menkka kivut kertaa miljoona kivuiltaan siis ja sit se kipu on sellasta et se "aaltoilee", se kipu hiljalleen voimistuu ja saavuttaa huipun ja laantuu kokonaan. sit tollasta kipua esim. 5-10min välein? mutta siis muakin kipuilee mahasta jos liikaa alan hutkimaan esim kävelyllä tai kotona siivotessa. sit vaan hidastan tahtia. vaikea sanoa onko sua supistanu mutta iisisti nyt sit vaan :) mäki oon yleensä nopea kävelijä mm. äitini on aina marmattanu asiasta että joutuu aina juoksemaan perässä :D ja mulla on sellanen muumikuvioinen kantoliina jossa siis ne rengas kiinnitys systeemi, niin söpö ja kivaku olikin niin en pystyny käyttämään sitä kun selkä on niin huono että pitäis ostaa joku parempi. oon kyl harkinnu että jonku repun tai liinan hankkisin mutten oo jaksanu viel perehtyä asiaan. ajattelin et eka testailen sil muumiliinal viihtyykö vauva siinä ja jos näyttää vihreää valoo niin sit vast investoin johonki parempaan(ja luultavasti kalliimpaan). samu viihty loppujen lopuks hyvin sitterissä mutta kahen ekan kuukauden aikana silti tykkäs nukkuu siel liinan kätköissä kun esim ruokaa tein tai muuta sellasta johon molemmat kädet tarvitsin. nyt tän tokan syntymässä vaan on se etu et ulkoillessaki voi pitää liinassa, silloin ku samu synty oli kuitenki marraskuu niin viittiny hirveesti ulkona ollessa ottaa pois sieltä turvallisen lämpösestä vaunukopasta :D

nepo mulla on sellanen Emma merkkinen perus sitteri ilman mitään erikois toimintoja, se on tietty ihan kiva ja jämäkkä mutta jos haluu jonku vähän erikoisemman niin sisko osti koliikki vauvalleen melkein muutama vuos takaperin sellasen sitterin jossa oli leikki kaari josta tuli musiikkia ja elukat siinä heilu, sit se viel väris joka siis helpotti niitä koliikki vaivoja. makso jotain 50-100e välillä, lekmerillä mun mielestä on aika paljon vastaavia. merkkiä en valitettavasti muista mutta oon nähny aika monella erimerkillä tosiaan samanlaisilla toiminnoilla varustettuja. jos toi edellinen sitteri olis jo hävitetty johonki niin kävisin ostamassa tollasen, samuki nimittäin kyläreissujen aikana viihty siinä enemmänki kuin hyvin :)

jes oli tosiaan viime viikol tullut kirje siitä äitiysavustuksen myöntämisestä, perjantaina pitäis kilahtaa tilille ja oon nyt tässä miettiny että mihin sen käyttäis kun tosiaan sitterit ym kävelytuolit on jo vaatehuoneessa odottelemassa :D oon kyllä prismassa bongannu aivan ihania mauri kunnas -aiheisia vaatteita, pakko käydä varmaan hakemassa niitä ainakin. oon ihan hullu mauri kunnas, muumi ja mikko mallikas fani, sen varmaan huomaa noiden raukkojen vaatteista.. jos löytäisin aikuisten kokoa mikko mallikas paidan niin varmaan ostaisin vaikka kuinka joku kattois kieroon :D ihanaa ku pääsee kohta pikkusta pukemaan kaikkiin niihin mun lemppari vauva vaatteisiin. mutta ainut asia mihin keksin rahat tunkea olis uusia petitamineita tohon pinnikseen, lekmerillä on kaikkia ihania niitä reuna suojia esim. kummitus lapanen kuvioilla. tuntuu kyllä välillä kun kaikkia vauva tavaroita kattoo niin iskee suuruuden hulluus, sumentuu silmissä ja tulee sellanen kaikki tänne heti fiilis :LOL: ostovaiheessa on varmaan hyvä että on joku ei raskaana oleva mukana että saa pidettyä mut aisoissa hahah!

samunäiti&alex 27+1
 
Supparit tosiaan tuntuu vaan massun kovettumisena, mulla ainakin menee ihan kivikovaksi palleroksi.
Kipuja oli täälläkin eilen tosi paljon, juuri kyljissä ja tuolla nivusten seudulla.
Tuntui kuin lihaksia olisi revitty kahteen suuntaan, ihan poltteli välistä. Oli melko hurjan tuntusta :O Tuntuivat vain pahemmanluokan repäisykivuilta joten ei vissiin syytä huoleen..

minea_ Se on hyvä ettei tuosta pahemman luoka vaivaa saa, mullakin onneksi turvottelu laski hiukan vkl, ei ole enää niin pahannäköinen.
Yleensä tuntuu että tuo etumuksen pullottelu on varsin miehinen vaiva vaan esiintyy sitä näköjään naisillakin :LOL:

Täällä suunnitellaan vaunujen hakua, sekä lähdetään katselemaan/ostelemaan vauvanhuoneeseen juttuja. Tein juuri listaa ja tajusin mikä määrä sieltä puuttuu taravaa.:whistle: Ihan hiki kirpoaa otsalle kun pitäisi niin monta omaa silmää miellyttävää asiaa löytää. Minähän olen tunnetusti hiukan nirso. :LOL:

Äitiyspakkausta odotellaan edelleen, päätöksestä on nyt se kaksi viikkoa kulunut, pitäisi se pirun paketin jo postiin tulla!

muoks* juuri tulin kotiin ja siellähän se äippäpaketin noutoilmoitus oli! Tänään illalla postiin hakemaan! Jännittävää. :)

Nyt lenkille koiran kanssa ja sitten lääkäriin, saas nähdä saanko taas puikot matkaan. :D
 
Viimeksi muokattu:
Mulla oli trikooliina, josta en tykännyt, koska trikoo venyy, eli kun sain sidottua tiukaks paketiksi, niin vähän aikaa kun kävelin, niin trikoo oli sit venyny niin, että oli tosi huono kantaa. Itsekin tuota rengasliinaa mietin, että se ois ehkä helpoin käyttää, mutta oon kuullut siitäkin, että se voi olla myös raskas kantaa. Joten ostin puuvillaisen, oisko 4m ollu pitkä ja sidontoja pitää vähän treenailla etukäteen, jollain nallella. Se kun on oma tieteenalansa, miten sitoa se liina oikein. Eli itse suosin liinaa kantoreppujen yli, koska kantorepussa on niin paljon vähemmän varaa vauvan asennoille. Kaverilla oli muuten talvea vasten ihan sellainen oma ponchonsa, joka oli tarkoitettu sitä varten, että lapsi voi olla kantoliinassa sen lämpimän ponchon alla...Se oli ihana..

Ostin eilen aivan valloittavan vauvan lakin. Tekis mieli alkaa katselemaan, että millaisissa vaatteissa vauvan tuo kotiin, mutta on se vähän turhan aikaista :D


Rh-tekijä
asiat on suht monimutkaisia, jos haluaa perehtyä ihan kunnolla. Ne voi olla myös hämmentäviä selitettyinä. Mutta perusajatus on ihan suht simppeli. Eli siis käytännössä niin, että kun rh-tekijä on neg. niin silloin on riski sille, että äidin keho alkaa muodostaa vasta-aineita sikiön verta vastaan, jolla voi olla pos. rh-tekijä. Tällöin sikiön punasoluja tuhoutuu aiheuttaen anemian.
Synnytyksen jälkeen annettava piikki on immunoglobuliini, joka siis estää vasta-aineiden muodostumisen.
Eka raskaus ei yleensä aiheuta yhtään mitään, koska veret eivät ole sekoittuneet raskauden aikana äidillä ja sikiölle, mutta toinen raskaus on sitten enemmän riski. Ekan raskauden sikiö vuotaa jonkin verran synnytyksen aikana äitiin verta ja syntyy mahdollisesti vasta-ainemuodostus ja toisessa raskaudessa nämä vasta-aineet "hyökkää" sikiön punasolujen kimppuun --> eli siksi saadaan piikki, jotta tämä estetään... Tulipa taas selostettua, ehkä liiankin kanssa. Aloin vaan selostaan sitä piikkiä, joka annetaan synnytyksen jälkeen rh-neg. äideille. =)
 
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti
Pumppa hyvä kun tiedät niin paljon asioista ja osaat niitä hyvin selittää! :) Kivaa kun kerrot aina kun jotain tiedät, tieto onkin hyvä jakaa jos jaksaa ;) Oletko siis terveydenhoitaja/sairaanhoitaja? Mulla on semmonen mielikuva että joku täällä ainakin on... :D
Ja tuosta vauvan vaatetuksesta synnäriltä kotiuduttaessa, itse oon miettinyt asukokonaisuuden valmiiks jo aikoja sitten :D HIUKAN ajoissa siis... Ja voipi olla että sairaalaan tulee mukaan parikin vaihtoehtoa :D

surusilmät joo näköjään pullottaa etumus muillakin kuin miehillä :D Eilen mainitsin terkalle suonikohjusta, että on aika hurjan näköinen ja muutenkin alapää vähän turvonneen oloinen, niin se sanoi että yleensä varsinkin pitkän päivän jälkeen illalla on turvotusta kun veri pakkautuu sinne, kannattaa kuulemma katsoa minkä näköinen se on aamulla :D

Liikkeistä potkut on täällä kyllä tosi kovia välillä, melkein oikeen säikähtää kun niissä on niin paljon voimaa. Ja tuntuu tosi hassulta kun vauva puskee itseään vatsanahasta läpi :D Nytkin tuntuu kova kohta tuossa oikealla puolella, oiskohan pää tai takapuoli, en osaa sanoa... Mutta ihanaa jokatapauksessa kun tuntee vauvan :)

Olin koko aamun koulussa tekemässä yhtä ryhmätyötä lapsen psykososiaalisesta kehityksestä ja siinä oli yksi hyvin ajankohtainen aihealue, nimittäin vauvan ja vanhempien välinen vuorovaikutus ja sen arviointi. :) Koulun jälkeen käytiinkin sitten kaverin kanssa kaupungilla kiertelemässä ja kahvilla, jonka jälkeen käytiin vielä koiran kanssa lenkillä. Nyt oon sitte ihan puhki muka jo! :D

Minea ja maha-asukki 28+3
 
Onpas pihalla ihana auringonpaiste:cool: Kävin haravoimassa taas tuota pihaa oikein urakalla. Toista tuntia olin pihalla ja olisi kyllä tehnyt mieli vain alkaa ottamaan aurinkoa.

Äitiyspakkaus on odotellut jo muutamia päiviä postissa ja tänään sen sitten vihdoin hain. Oli kyllä positiivinen yllätys minulle. Ainut mistä en niin tykännyt oli ne raitaset bodyt ja sitte ne keltaiset. Kaikki muu vaikutti hyvältä. Itse olen nyt muutoinkin hankkinut aika vaaleaa vauvalle. Ja nuista kyllä tykkäsin. Taitaa vain se haalari jäädä käyttämättä :)

Samalla tein inventaariota vauvan tavaroista ja vaatteista. Luulin ettei mulla paljoa mitään ole, mutta kylläpä sitä on tullut osteltua kaikkea ihanaa:snotty: Gracon Logico S -kaukalon tilasin (väri: Mode Noir) ja emmaljungan rattaisiin uuden renkaan. Menee tuo kaukalo yhteen nuitten meijän matkarattaiden kanssa. Ja muutoinkin olen nuista Gracoista tykännyt. Pinnasängyn kun saisi ja ehkä sitterin. Pinnasängyn haluaisin uuden. Olis halusessa pieni ja kevyt sänky, mutta eipä ole mileistä vielä löytynyt:/

Tuon turvotuksen ja muutoinkin paineen takia niitä suonikohjuja tosiaan voi tulla tuonne alas. Itse en sitä ihmettelisi vaikka niitä tulisi.

petite & pieni 25+3
 
Sitteristä: mä haluan sellasen värisevän. Ainaki Hyvinkään Prismassa näin yksilön joka maksoi 100 e:) Sisko saa vielä henkilökunta-alennuksella ni ostan varmaa sieltä. Olisko ollu FisherPrice, en oo varma. Mutta oon kuullu niin paljon upeita kokemuksia siitä tärinätoiminnosta että on pakko saaha!:)

Kantoliinoista: Mulla on Hamppuliina, trikooliina ja rengasliina ja nyt sain vielä tilaajalahjana toisen rengasliinan joka tuskin tulee käyttön ku oli niin huono laatunen. Rengasliinasta tykkäsin ihan älyttömästä vähän painavammalla lapsella joka istuu jo, koska se on tosi helppo kääntää lonkan päälle, ja näin ollen ei rasita samalla lailla selkää. Se on tietysti myös paljon helpompi käyttää. Hamppuliina on ollut sopivassa suhteessa kestävä ja tukeva, mutta myös tarpeeksi joustava ja sen käytöstä oon myös tykänny. Trikooliinaa en kerennyt niin hirveesti käyttämään, koska niinkun edellä sanottiinki että se venyy, joten ei toiminu enää isomman lapsen kanssa tarpeeks hyvin, mutta käytän varmaan mielellään sitä kevyemmän vastasyntyneen kanssa, koska se on kuitenki pehmeemmän ja mukavamman tuntunen. Suosittelen menemään johonki erikoisliikkeeseen, jossa yleensä samalla opetetaan myös kädestä pitäen sidonta. Kun ostin hamppuliinan niin myyjällä oli sellanen oikeeta vauvaa imitoiva nukke jonka kanssa harjottelin paria eri sidontaa:)

Kysyin just Kisuliinalta mitä hän haluais että kertoisin nyt heidän tilanteestaan ja odottelen vastausta:)

Jenny ja Papu 29+1
 
Kantoliinaa olen tuskin hankkimassa, ainakaan heti. Olen hieman skeptinen omien sidontataitojeni kanssa, enkä todellakaan halua pudottaa pikkuista sen takia. Mies puolestaan ihastui kantoreppuun Lapsimessuilla, joten sitä harkitsen enemmän. Olen tykästynyt siihen ideaan, että sen kanssa kädet jäisivät vapaaksi muihin töihin samalla, kun pitää huolta vauvasta.

Kotiutumisvaatteita en ole vielä valinnut, olen kyllä hieman pohtinut. Hieman houkuttaisi ostaa jokin hieman arvokkaampi body siihen tarkoitukseen.:) Kuinkahan paljon kuteita elokuun vaaveli tarvitsee kotiutuessaan? Hieman jo valmiiksi kauhistuttaa se, että osaanko pukea pikkuiselle tarpeeksi/sopivasti vaatetta kullakin ilmalla...

Sitterin saamme anopiltani. Hänen luonaan on tallessa sama sitteri, jossa mieheni, mieheni isoveli ja viimeksi miehen veljen tytär ovat vauvoina käyttäneet. Sen pitäisi olla hyvässä kunnossa edelleen, mutta eiköhän kangas mene vaihtoon ennen kuin se päätyy vauvallemme. Mitään söpöjä leluja siinä ei enää roiku, kuulma jo mieheni veli onnistui aikanaan hajottamaan sen osan sitteristä.

Onko se pesänrakennusviettiä, että haluaisin meidän jo asuvan uudessa kodissa ja vauvan huoneen olevan jo valmis? :D Siis, ei mitään hajua, mitä muulle kodille tehdään sisustuksellisesti, mutta vauvan huone on mielessäni jo valmis...:LOL:

Luckygirl & Vintiö 27+4
 
Itse täällä ja miettinyt että mitä vaaville päälle kotiutumisvaiheessa ja nimenomaan sitä että mitä elokuun vauva tarvitsee päälle? Hankalaa...

Kiva kuulla että Kisuliinan pienet voi hyvin :)

Ninzi & Tyllerö 27+6
 

Yhteistyössä