3v ja yöheräily

eje
Kysyn teiltä hyvät äidit, että onko "normaalia", että melkein kolme vuotias poikani ei ole koko elämänsä aikana nukkunut täysiä yöunia? Muutama yö on mennyt yhdellä heräämisellä mutta keskimäärin heräilee neljä kertaa yössä. Pahimmillaan olen käynyt heräämisistä puhumattakaan hänen luonaan kahdeksan kertaa yössä. Kuusikaan kertaa ei ole todellakaan mikään harvinaisuus. Äänestä kuulen milloin täytyy mennä rauhoittelemaan/peittelemään. Joskus nukahtaa itsekseen mutta useimmiten vaatii minun käynnin huoneessa. Nukkui korvatulehduskierteen takia viitisen kuukautta vieressäni viime keväänä ja kesänä mutta lopulta homma meni ihan pelleilyksi. Sai kummallisia raivareita keskellä yötä mutta ne ovat onneksi väistyneet sen jälkeen kun siirrettiin taas omaan huoneeseen.

Alan olla aika väsynyt valvottuani kolme vuotta lapsen kanssa. Onneksi pikkusisko 1v. on nukkunut täysiä yöunia kahden kuukauden iästä lähtien paitsi millon saa hampaita tai on kipeä. Hänen yöheräilyt menevätä ohitse mutta esikoinen vain jatkaa tätä yörumbaa. Huomaan psyykkeeni muuttuvan. En enää jaksa nauttia lapsista, olen todella lyhytpinnainen ja raivoan pienimmistäkin jutuista. Onneksi saan unen päästä kiinni melko helposti heräilyjen välissä. Ehkä tilanne ei ole vielä kovin paha kuitenkaan.

Neuvolatäti vain sanoo, että toiset nukkuvat paremmin ja toiset huonommin. Eli ei mitään apua.

Onko kohtalotovereita??? Onko jotain unikoulusysteemiä enää tämän ikäisille? Tuntuu, että ei voi mennä edes töihin näillä unilla. Tai sitten pitäisi mennä jo yhdeksältä nukkumaan lasten kanssa samaan aikaan. Mutta kun ei se määrä vaan laatu!!! Se on se ongelma.
 
Voisikohan olla allergioita? Meillä allergiat syynä katkonaisiin öihin ja kun ollaan ilman allergisoivia ruoka-aineita ja muita aiheuttajia niin yöt sujuu. Itelle tulee mieleen heti ekana allergiat.. Mutta muitakin syitä varmaan on! Kumpa pääsisit esim. neurologille selvittämään uniasioita, koska nukkumien on niin tärkeää. Mutta en tiedä miten sellainen onnistuu. Meillä allergioiden selviämienen ratkaisi yöunet. :-/ Tsemppiä!
 
eje
Voivatko allergiat olla jotenkin "piileviä"? En ole koskaan huomannut, että mistään ruoka-aineista tulisi mitään oireita. Syö kaikkea hyvällä ruoka-halulla. Massu on ehkä vähän herkkä. Toimii todella hyvin päivittäin.
 
Täällä täällä täällä.... :wave: :wave: Toi kirjotus oli kuin meidän elämästä!
Meillä poju täyttää ylihuomenna kolme eikä IKINÄ ole nukkunut täyttä yötä. Meillä tulee ihan ihme raivareita keskellä yötä ja ne kestää 5-10 minuuttia. Välillä toki rauhoittuu ihan itsekseen tai silleen et menen vaan painamaan kädellä selästä ja nukahtaa heti.
Käytin poikaa lastenlääkärillä eikä mitään syytä löytynyt, arveli kasvukipuja... Poika ei osaa vielä itse kertoa mikä hänellä on, mutta kun on kysytty niin pari kertaa on sanonut että pipi on jalassa. Sen mukaan sitten lääkärikin noita kasvukipuja veikkaili....
Ohjeena saatiin antaa pronaxen kipulääkettä ja panadol mixtuuraa rinnakkain... Mut tuntuu ihan hullulta jatkuvasti antaa lääkettä vaikka ei ees tiedä onko aihetta antaa vai mistä ihmeestä ne huudot johtuu!!!
Itseäni väsyttää just sen takia kun joudun hirveesti heräilemään pojan takia ja nyt vielä aloitin työtkin ja lapset lähti päiväkotiin.... Isosisko 4 v on nukkunut yönsä läpi jo alle puolivuotiaasta asti, mutta tää jamppa eikun heräilee, heräilee ja heräilee... eikä loppua näy... |O |O |O
 
Meillä ihan samaa, tosin tyttö vasta vähä reilun 2vuotta. Esikoinen oli ihan samanlainen ja oppi nukkumaan yönsä lävitse vasta kun sisko syntyi...eli nyt minäkin olen valvonut viisi vuotta putkeen ja pakko myöntää, että VÄSYTTÄÄ!!! Tuntuu kurjalle myös pikkuneidin suhteen, koska huomaa,että hänkin on väsynyt...päiväunet nukkuu todella vaihtelevasti max tunnin ja on päiviä jolloin en saa häntä nukahtamaan lainkaan...eikä päiväunilla ole mitään näkyvää merkitystä yöuniinkaan. Lapseni ovat muutenkin erittäin touhukkaita eli kun silmät aukeavat, meno alkaa...siksi toivon, että kun päivästä selviän, saisi edes yöllä nukkua, mutta ei! Olen myös neuvoton ja ideat on loppu, mitä neidin kanssa tulisi tehdä? |O
 
Meilläkin valvottu 2,5 vuotta. Tiistaina alkaa meillä Anna Wahlgrenin Nyt nukutaan! -unikoulu. Pakko on jotain yrittää, kun ei jaksaisi enää tätä jatkuvaa yöheräilyä. Tuo unikoulu on pääosin tarkoitettu vauvoille, mutta sopii myös isommille. Tässä linkki:
http://www.annawahlgren.com/index.php/view/finska/anna-wahlgren
Tulen kertomaan, miten onnistuttiin.
 
Meillä IHAN sama tilanne, oli kuin olisit meidän elämästä kertonut :(
Lapsi täytti juuri 3-vuotta ja varmaan jossain yhden vuoden paikkeilla nukkui pari kokonaista yötä, muuten en muista koska olisi nukkunut :(
Itse käyn töissä ja olen jatkuvasti niiiiin väsynyt kun vaan olla voi. Heräilen sekä 3-vuotiaan kanssa sekä 6-vuotiaan RUNSAASTI yökastelevan lapsen kanssa. Meillä siis yöt melkoisia härdellejä.
Kysyin tätä heräämistä myös neuvolasta ja sain samanlaiset vastaukset. Kyllä ne kuulemma sitten teini-ikäisenä jo nukkuvat, oli naurava vastaus. Ei paljon lohduta.

Jos jotain hyvää niin olen yh joten saan edes joka toinen viikonloppu nukkua KUNNON YÖUNET - jotka tulevat kyllä tarpeeseenkin.
 
Mukava kuulla että muitakin yöllä heräileviä löytyy... Tuttavat kun heräilevät ainoastaan vauvojen kanssa!!
Olo on ihan neuvoton kun joka paikasta tulee vaan vastaus että poika on terve eikä mitään syytä yö itkuille :kieh: Nauratellaan vaan että kyllä se joskus vielä nukkuu... No se ei minua lohduta, meillä kun ei edes saa lapsia hoitoon minnekään kun kukaan ei ota just tuon heräilyjen takia, eikä lasten hoitajaa kotiin uskalla ees haaveilla kun ei kukaan uskalla tulla kun ei sitten saa pojua rauhottumaan... Hyvä kun välillä saa itsekään |O |O
 
tuttua kans.. tyttö täyttää maaliskuulla 3 ja aina jotain. ensin herättiin hampaista, joiden yhteydes aina korvatulehdus, alkoin kierre joka katkes putkitukseen huhtikuussa. senjälk vähän ok, mutta viereen tulee joka yö. nyt valittaa kans jalkoja ja itkeen heräilee ja pyörii ja hyörii ja kolisee sänkyäpäin.. on vaikeaa. lisäks meillä kans yökasteleva jo 7v joka kylläkin kuivana lääkkeillä, ja tämä kastelu alkoi 4.5vuotiaana, ehti jo 2v olemaan täysin kuiva.. sitten nuorin on 1.5v poika joka heräilee myös, oisko korvista vai hampaista, ja joka yö täytyy hakea viereen.. itekään en oo katkeamattomia yöunia saanut ainakaan 3vuoteen... esikoinen ainoa joka muuten nukkuu kuin tukki yönsä. on melko rankkaa...
 
|O Meillä esikoinen just samankaltainen. Nyt kun 4v lähestyy on nukkunut paremmin ja noin 1-2 kertaa herää vaan pisulle. Ollaan oletettu että pissan takia herää ja aika usein näin on ollutkin.

Huomasin myös että huutoraivarit jäi paljon vähemmälle kun otin itseäni niskasta kiinni ja päätin lopettaa raivoilun. Usein räjähtelin pienistäkin asioista kun oli pinna niin kireällä huonojen unien takia. Yritin myös olla läsnä (ei siis vaan masennuskoomaa) vaan ihan oikeasti kuunnella toista, tehdä yhdessä asioita ja sylittää. Muutamassa viikossa ero oli huomattava ja pojan unet parempia. Omaa lomaa oli myös saatava harrastuksen muodossa.
Raskaan ekan lapsen ja tämän toisen paljon helpomman jälkeen olen kyllä päättänyt että ei enää yhtään lapsia tähän perheeseen. Isännälle sanoin et sit lisää lapsia kun olen saanut vuoden ajan nukuttua kunnolla...totes siihen että sit ollaan varmasti liian vanhoja..oikeassa taisi olla. ;)
 
Meidän kolmevuotias heräilee myös öisin yhden tai kaksi kertaa. Yleensä kyllä nukahtaa 5-minuutin sisällä. Omasi kyllä heräilee aika paljon. Ymmärrän varmasti,ettet jaksa. Vaikea hakea neuvolastakaan apua, jos asenne siellä on tuollainen..
 
pikkumusta
meillä tyttö kohta 4v heräili yöllä just noihin raivareihin, ei ollut hereillä mut ei nukkunutkaan. sit alettiin aamulla jutellla ni aina joku pelottaa tai jotain. nyt on alettu tekeen tarkat iltarutiinit, luettu joku kiva rauhallinen satu, juteltu päivän jutuista ja jätetty yövalo ja ovi auki. nyt selvitään sillä et se käy joka yö 1-2 yrittämäs viereen ja se vain viedään viereen ja jutelllaan rauhalllisesti jotain. ja kun oman asenteen on jättäny pois ni on ollu helpompaa.
 

Yhteistyössä