40+ odottajat vol 4 (päiv. yksärillä)

Tsemppiä varhaisultraan ChocolateBox toivottavasti kaikki on hyvin matkalaisella masussa :heart:

Täällä laskettuaika on sitten ohitettu joka oli eilen mutta jotenkin osasin sitä odottaakin kun kaikki aikaisemmatkin raskaudet on menneet yli lasketunajan, nyt sitten vaan odotellaan milloin pikkumatkalainen haluaa tulla masusta ulos...

äiskä ja villahousu 40+1
 



Odottaja......monesko lapsi.........la


Joulu13 (40).................2..............13.12.13 ?
mamuska7 (40)............6..............27.12.13 ?
Milla-Sofia (41)............7..............04.01.14 ?
TR (44).......................4..............08.03.14 / K-HKS
JohannaT (39).............1..............18.03.14
Talvi-74 (39)................4...............24.3.14
memmu05 (40)..............1...............03.04.14
pikkuylläri (40)..............5................14.04.14
Ollakovai...? (39)...........3................07.05.14
Euphonia (42)...............1................24.05.14
Krish73 (40).................1..................27.6.14
Athenais (42)...............2..................22.7.14
Aikuinen Nainen H (45)....1................?
Sisso (41)...................2...................2.9.14
ChocolateBox (40)........2...................8.10.14 HUS




Synnyttäneet:

Pökön tyttö........3.6.13 (40+2)......poika (4050 g, 52 cm)

äitiys ja onni......6.9.13 (38+1)....tyttö (3410g, 48cm)
hupiaelämään....14.10.13 (38+5)..poika (3700g, 52cm)
tuulias................31.10.13 (39+2))..poika (3060g, 51cm)

Odottaja70.........07.11.13 (41+2)...tyttö (3100g, 50cm)
Maisa72.............16.11.13 (36+3)..tyttö (3960g, 51cm.)

Nicola73.............22.11.13 (38+1)..poika (3440g, 51cm)
Alexa.................5.12. (37+5)...poika (3660g, 51cm)

HillaKat..............05.12.13 (39+4)...tyttö (3300g, )
Sirppuliini.......15.12.13 (40+6)...poika (4260g, 53cm)
äiskä-73..........26.2.14 (41+1).....poika (4430g, 53cm.)

 
Viimeksi muokattu:
Tervehdys pitkästä aikaa!!

Äiskän kuulumisia olen kovasti odotellut + känyt kurkkimassa ja sinä ryökäle =) olet käynyt salaa tietosi tänne merkkaamassa .. kerrohan toki lisää! menihän kaikki hyvin?

Suuret onnittelut potrasta pojasta!!:heart:

Toivottelee odottaja ja kohta jo 4kk typy:heart:
 
Huhuu, hiljaista tuntuu olevan täälläkin..

Aina välillä olen käynyt lueskelemassa ja kirjoitellutkin tuonne +35 odottajiin..
Täällä aika stressi päällä. Meille tuli hälytys seulasta, nt oli 1.0/1.1 ja lääkärin mukaan verikokeet melko normit mutta jotainhan siellä on kun seula hälyytti :( - riskiluvuksi saatiin 1:200.
Käytiin heti perään extraultra jossa ei mitään erityistä ja parin viikon kuluttua olisi varhaisrakenneultra sekä mahdollisuus lapsivesitutkimukseen, jota pelkään ihan valtavasti koska kammoan piikkejä ja pelkään että menen paniikkiin punktiota tehtäessä :(.
Mikään vaihtoehto ei tällä hetkellä tunnu hyvälle ja kieltämättä ilo tästä raskaudesta on kadonnut..tilalla on valtava paniikki ja huoli.

Jos joku +40 lueskelee tätä ja sattuisi muistamaan omat seulaverikokeen tulokset, niin kuulisin ne mielelläni.

T.Sisso +mökö rv 13+5
 
Äiskä-73, paljon onnea pojasta! :)

Sisso, meillähän turvotus oli 1,8-2,2, laskennassa oli käytetty turvotusta 2 mm. Toinen meillä riskiä nostava tekijä oli mun ikä, 42 v. Labrat olivat hyvät, korjatut arvot hcg 0,74 ja papp-a 0,91. Riskiluvuksi siis saatiin 1:230. Punktiohan tehtiin viisi viikkoa sitten ja terveet kromosomit tytöllä onneksi on.

Mitkä sinun luvut ovat?

ON: ylihuomenna rakenneultra, toivottavasti kaikki on vauvalla hyvin. Jotenkin tässä raskaudessa olen selvemmin tajunnut sen, että noi ultrat ovat tosiaan seulontoja. Ensimmäisen kanssa sitä jotenkin meni trallatellen ultraan ja vain iloitsi että näkee taas vauvan. Missähän vaiheessa sitä voi rentoutua ja ruveta rauhassa vain odottelemaan??!!

Athenais rv 19+6
 
Athenais, kiitti vastauksesta.

Mulla nuo verieulan arvot oli papp-a 0.61 ja hcg 2.35. Tosiaan äitipolilla lääkäri sanoi ettei hänestä veriarvot ole mitenkään huolestuttavia ja korosti kovasti miten ne ovat nimeomaan parantaneet minun riskilukuani joka pelkän iän (41v) perusteella olisi 1:75. Lueskelin sitten äitipolin jälkeen netistä noista veriarvoista ja jossain oli otettu kantaa että samantyyppiset veriarvot juuri viittaisivat erityisesti downiin :(.

Soitin sitten huolissani vielä uudelleen kätilölle ja kysyin veriarvoista/kerroin miksi olin niin huolissani. Kätilö oli sitä mieltä ettei hän olisi kovasti huolissaan ja ettei epikriisiinikään oltu kirjattu mitään veriarvoista ja mikäli niissä olisi jotain erityistä, niin silloin lääkäri olisi kirjannut sen. Lisäksi hän korosti ettei asialle des voi nyt tehdä mitään joten murehdin turhaan. Herranen aika, ihan niinkuin minä en sitä tietäisi... mielestäni vaan rationaalinen ihminen haluaa tietenkin selvittää asioita jotka huolettavat ja toisaalta edes jollain tasolla varautua pahimpaan.

En tiedä, ahdistaa ihan hirveesti ja odottavan aika on pitkä. Toivoin että vaikka lääkäri olisi selittäny minulle tarkemmin nuo veriarvot, tai sen vaikuttaako esim.tämän hetkinen ylipainoni tuohon lukuun nostavasti tms. Pelottava ristiriita jää sitten pyörimään mieleen, kun tulee ristiriitaista tietoa.

Lisäks olen (kai) jo alitajuisesti päättäny että lapsivesipunktio tehdään ja olen ihan paniikissa sen takia :/.
Kaksi yötä on mennyt painajasia nähdessä ja pyöriessä. Harmitus ja pelko on iso.
 
Äiskä-73, hurjasti onnea <3

Sisso, tsemppiä tuloksiin, itse jo lähes paniikissa odotan omia, ultraa ja verikoetta :/ Meillä on ultra parin viikon päästä.

Athenais, oon tässä miettinyt samaa että koska uskaltaa hengittää ja nauttia vapautuneesti ilman stressiä.. Aina vaan jännityksellä odottaa seuraavaa rajapyykkiä..
No josko sitten joskus rv 36 ;)

Meillähän oli vu vajaa pari viikkoa sitten ja sen jälkeen alkoi tuhruvuoto, sitä on nyt seurattu ja tänään oli seuranta ultra kuinka Hippunen kasvaa ja kehittyy ja mistä vuoto mahd johtuu..
Juuri kotiuduttiin ja siellä se pieni kölli <3 Mitta oli juuri niinkuin pitää 18,9mm eli vastas 8+4, pikku kädet ja jalat jo hahmotti ja sydän takoi vahvasti <3
Vuodot saattavat johtua istukan kehityksestä, muutami mahdollisesti vuotavia suonia näkyi ultrassa, mutta niistä ei kuulemma huolta.

Odottavan aika on pitkä, huuuoh.
Mukavaa viikkoa ja kuullaan taas.

ChocolateBox ja Hippunen 8+3
 
Sisso, ymmärrän huolesi hyvin, vielä on tuoreessa muistissa oma stressi tuon punktioasian kanssa. Minäkin yritin jutella kätilön kanssa noista meidän arvoista, yritin saada häneltä jonkinlaista varmistusta että noilla veriarvoilla vauvalla todennäköisesti ei olisi mitään kromosomihäikkää. Hän myönsi että veriarvot viittaavaat vahvasti terveeseen lapseen mutta silti koin että mulle ei jotenkin annettu muuta vaihtoehtoa kuin punktio. Vaikka tuo riskiluku oli niin pieni, korostettiin sitä että varmuutta ennen lapsen syntymää ei saa ellei mene puktioon. En tosiaan ensin ollut siihen halukas mutta mieli muuttui sitten lopulta ja onneksi nyt sitten mentiin, on ainakin se huoli vähemmän tässä.

Mutta sitä toimenpidettä ei kannata pelätä, pidä vain katse katossa äläkä vilkuile mitään neuloja, hyvin se menee. Minähän en tosiaan tuntenyt yhtään mitään ja homma oli todella nopeasti ohi. Mutta sitä en kiellä ettenkö olisi stressanut toimenpiteen jälkeen sitä keskenmenoriskiä, olin siitä kyllä aika ahdistunut. Varsinkin kun saimme tietää että vauvan kromosomit ovat kunnossa, pelotti että mitä jos tulee keskenmeno ja omalla päätöksellään menettää terveen vauvan. Mutta kyllä sekin pelko ajan kanssa onneksi helpotti.

Mulla on muuten myös ylipainoa vajaa 10 kg ja kun raskaus oli vielä ivf-alkuinen (mistä olen kuullut että saattaa nostaa seulassa kiinnijäämisen riskiä jostain syystä), ei tuo meidän "käry" tullut minään yllätyksenä varsinaisesti. Sitähän sanotaan että se riskinlaskujärjestelmä korjaa lukuja mm. äidin ylipainon suhteen mutta tiedä häntä.

Joka tapauksessa tuo teidän riskikin on todella pieni ja mitä vahvimmalla todennäköisyydellä pienellä on kaikki kunnossa. :)

ChocolateBox, onnea hyvistä ultrauutisista! :) Mulla oli tässä raskaudessa myös vähän tuhrua, ihan heti alussa rv 4-5 ja sitten uudelleen rv 7-8. Lääkäri oli sitä mieltä ettei tule kohdusta vaan limakalvoilta. Esikoista odottaessa vuosinkin sitten ihan kunnolla ja syykin löytyi, hematooma. Mutta sekin raskaus meni hyvin loppuun asti, onneksi. Kyllähän se vuoto aina mietityttää mutta tuntuu kyllä olevan NIIN yleistä tuo tuhruttelu/vuotelu. Pääasia että masuasukilla kaikki kunnossa. :)
 
Moi kaikille
Täällä myös 40v. ensi odottaja, tällä hetkellä rv.14+0. Viime viikolla nt-ultra, turvotusta oli 1,3 mm, nyt odotellaan riskilukua. Iän puolesta se on varmaan korkea. Punktiota ja lapsivesitutkimusta pelkään keskenmeno riskin vuoksi. Kiva kun täällä on muita saman ikäisiä :)
 
Athenais, juurikin samanlaisia tuntemuksia itselläni on.. Sitä "jotain"varmuutta koetin kätilöltä verikokeista saada ja äitipolilta käteen jäi tunne siitä että punktioon ei pakoteta, mutta toki se kannattaa ottaa jos mietityttää eli jollain tapaa tuli itselle olo että hieman siihen painostettiinkin.

Tunteet on tosiaan järkyttävän ristiriitaiset, mutta mieli on paniikin myötä alkanut vaan varmemmin ja varmemmin kääntymään punktion kannalle. Miestä pelottaa ja ahdistaa eniten se, jos terveelle vauvalle tuleekin sitten jotain ja pelkään toki itekin samaa, mutta tälä hetkellä tuntuu ettei juuri muuta tunnetta pään sisältä löydy;pelkkää pelkoa eri asioista.

Lisäks kysyin kuka sen punktion sitten tekee, niin kuulemma erikoislääkäri ja hoitaja avustaa ottamalla sitä nestettä sen 30ml. Minua alkoi ahdistaa sekin että entä jos onkin kokematon lääkäri tai hoitaja ottaa liikaa sitä nestettä tai jotain..(huomanette että panikoin nyt sitten kaikkea).
Athenais, helpottaa tuo tieto että useimmille tuo punktio on ollut kivuton..ja piikkejä en tosiaan uskalla edes vilkasta. Rauhoittavankin voi kuulemma saada, jos tutkimus tuntuu ylipääsemättömälle.
Sulla tuo hcg ei tosiaan ole ollut korkea ja oon kuullut samaa että hoidot voivat vaikuttaa em.arvoon.
Istuin eilen useamman tunnin koneella ja löysin Thl:n julkaisun kromosomipoikkeavuuksien seulonnasta ym.sieltä tosiaan löytyi raja-arvoja noille Papp-a:lle ja hcg:lle ja siitäkös paniikini kasvoi kun molemmat arvot menivät raja-arvojen sisälle :(.
Mies suutahti jo siitä että kaivelen tietoa ja lisään omaa paniikkiani :/ ja tottahan se on mutta samalla kai sitä hakee jotain lohtuakin. Toisaalta tuli mieleen että voisiko tuo korkea hcg arvo olla myöskin perinnöllinen juttu, kun sisarellani ko.arvo oli raskaana ollessa 3.6 (Papp-a normi) mutta ikää huomattavasti vähemmän -eikä joutunut seuloihin.
Huokaus, tätä asian pyörittelyähän tämä nyt on ja tällä kirjoittelulla taidan samalla terapoida itteeni että pysyn järjissäni tuohon kahden viikon kuluttua tehtävään tutkimukseen sekä tulosten saantiin asti...TOTAALISEN OMAA NAPAA SIIS, sori.

Athenais ja muut joille lv-punktio tehty;tehtiinkö teille lapsivedestä joku pikatesti jonka tulos tulee jopa kolmessa päivässä? Kätilö mainitsi minulle että sellainen kuulemma tehdään.

Maria-73, ei seula välttämättä hälytä vaikka ikää ois. Jossain luki että seulan kokonaisuus koostuu 2/3 nt-tuloksesta ja äidin iästä ja 1/3 veriseulan tuloksista.Teillähän ainakin tuo nt on ollut ihan normaali :).

ChocolateBox, toivottavasti tuhruttelu loppuu ja ihana että kaikki ultrassa kunnossa :).

Athenais, ilmoittele sitten miten rakenneultrassa meni? Kaikki varmasti kunnossa. Mulle kans tullut tuo sama tunne, että ultrat tosiaan on omanlaisia seulontoja nekin ja jännitän niitäkin. Esikoisen kohdalla ne oli vaan vauvan ihastelua :).

Tälläistä tänne, pahoittelen jo valmiiks tätä omaa valivalia mutta muuhun ei tällä hetkellä kykene.
Tsemppiä ja odotuksen iloa silti kaikille :) !
 
Tervehdys kaikille!

Täällä ilmottautuu seuraanne uusi keskustelija. Olen tuolla "kesäkuu 14" puolella käynyt lukemassa muiden juttuja, mutta kiva löytää oman ikäisiä odottajia myös. :)

Olen 40v., odotan neljättä lasta, rv 27 menossa. Laskettu aika 8.6.14.

Raskaus ollut hankala kovan pahoinvoinnin takia, ja sen lisäksi on tullut vielä selkäkipuja, unettomuutta, närästystä, turvotusta ja mitähän vielä. Vatsa tuntuu jo nyt valtavalta ja painoakin tullut yli 10kg. :( Olen joutunut olemaan sairaslomalla melkein koko raskausajan pahoinvoinnin ja huimauksen takia.

Mukavaa odotusaikaa meille varttuneille mammoille! :)

- julianna40-
 
Moikka moi ja tervetuloa uusille!

Täällä vietetään loma lentsun kourissa -huippuhienoa:mad:

Mulle ei muuten noita seula-arvoja edes kerrottu, nt oli 1,6 ja seuloista th vain sanoi, et trisomioiden riskiluku 1:2600 ja joku toinen harvinaisempi riskiluku 1:40 000, enkä sit tajunnut niitä sen tarkemmin kysyä. Muakin kyllä th varoitti, et kun ikää on 39, niin on todennäköistä, et seula hälyttää ja oli ihan ihmeissään, kun näin ei käynyt. Kuntakohtaista eroa kyllä tuntuu olevan noissa seulonnoissa, meillä istukka/lapsivesi näyte otetaan suoraan, jos ikää 40 tai yli, mutta naapurikunnassa ei, jos seula ei hälytä.

Nyt etsimään ruokaa, kourallinen irtokarkkeja ei näköjään riitä lounaaksi:D

Ollakovai...? ja pikku herra 31+0 poks
 
Moikkis vaan ja tervetuloa uusille! Täällä voidaan paksusti, vauva kasvaa ja vatsa myös. Viikkoja nyt 34+2. Olo on ihan kohtalainen kun saa olla sairaslomalla. Ensi viikolla sitten alkaakin äitiysloma viimein. Huolta aiheuttaa vaan tämä vaavi, majailemalla edelleen tiukasti perätilassa/ poikittain. Ja on majaillutkin niin nyt jo ainakin viikolta 25. Lisäksi minulla on istukka lähellä kohdunsuuta, ei onneksi sen päällä. Nyt on tullut mietittyä synnytystapaa kovasti, mutta kun mistään ei saa faktaa miten toimitaan ja kuinka paljon vaikuttaa se että lapsi on sekä perätilassa ja lisäksi tuo istukan paikka. En edes tiedä voiko ulkokäännöstä yrittää. Ensi viikolla sitten neuvola, josta pistetään äitiyspolille, eli toivottavasti jotain selviää silloin. Alateitse haluaisin synnyttää, mutta en halua vaavillekaan lisäriskejä.
 
maria-73, ja julianna40 tervetuloa mukaan! :)

Ollakkovai...? ja pikkuylläri, te menettekin jo ihanan pitkällä, en jaksa oikein odottaa itse että äitiysloma rupeaisi häämöttämään edessä. Olen nyt päättänyt jäädä itse sen 50 päivää aikaisemmin, joten näillä näkyminen 22.5. olisi ensimmäinen äitiyslomapäivä. Odottavan aika on pitkä!!

Sisso, me saimme punktiovastauksen kolmessa päivässä eli tiistaina tehtiin ja perjantaina soitin jo tuloksesta. Kirje tuli seuraavana maanantaina. Eli todella nopeaa toimintaa, onneksi.

Toi punktio herättää mussa vieläkin ristiriitaisia tunteita. Toisaalta kun kaikki meni nyt hyvin, olen tyytyväinen että siihen mentiin. Mutta kyllä siitä niin paljon stressiä ja pohdintaa tuli että huh huh. Minähän olin aivan varma että kiinni seulassa jäädään, syynä oma ikä ja kun se niskaturvotus oli normaali juu, mutta kuitenkin 2mm. Se oli hieman yllätys, iloinen sellainen, että riskiluku oli "vain" 1:230, jotenkin sen perusteella ajattelin että me ei mihinkään punktioon mennä. Kun sitten kuulin vielä ne labratulokset, jotka viittasivat kromosomeiltaan terveeseen lapseen, ajattelin että ei riskeerata mitään. Mutta meillä mies halusi mennä punktioon ja kun juteltiin, ymmärsin hänenkin kannan hyvin. Soitin tosiaan vielä n. viikkoa ennen toimenpidettä kätilölle ja juteltiin pitkään, yritin saada sitä vahvistusta suuntaan tai toiseen. Hän sanoi kyllä hyvin että kaikki nämä tulokset, mun ikä, labrat, normaalin mitoissa oleva vaikka vähän suurempi niskaturvotus ja se riskiluku, ovat vain lukuja. Ne eivät kerro tämän vatsassa olevan vauvan kromosomeista mitään varmaa, ainut keino selvittää ne on punktio. Niinpä sitä mentiin sitten punktioon. Vielä toimenpidehuoneessa sanoin että mua tää kyllä pelottaa, onneksi oli kokeneen oloinen, hieman vanhempi lääkäri. Hän sanoi että ketään ei tähän pakoteta, nuo labra-arvothan ovat teillä hyvät, mitä tehdään? Mietin n. viisi sekuntia ja sanoin että kun tänne on nyt tultu niin tehdään pois sitten. Mutta sanoin myös että mua ei saa pistää kuin kerran, koska olin lukenut että useammasta pistosta saattaisi keskenmenoriski kasvaa. Onneksi meni yhdellä pistoksella sitten.

ON: rakenneultra takana, kaikki vauvalla hyvin! Oli kasvanut juuri niin kuin pitää eikä mitään poikkeamia löytynyt. Ihan superhelpottunut olo! Nyt pikkuhiljaa uskaltaa ruveta katsomaan tarvikkeita ja muuta. =)

Athenais rv 20+2
 
Hei,

Pakko kommentoida nopsaan tuohon pelkotilaan ja huoliin punktion suhteen... Muistan omat pelkoni erittäin tarkasti. Mulla oli valtava ahdistus jo ennen niskaturvoitusultraa ja pelkäsin sinne menoa. Samaan aikaan myös odottava, erittäin rakas ystäväni teki päätöksen, ettei edes halua seulaan, vaan menee ainoastaan ultraan moikkaamaan vauvaa. Häneltä ei siis mitattu niskaturvoitusta eikä otettu verikokeita. Hän silloin sanoi, ettei hän halua miettiä madollista käryä jos ultrassa/verikokeissa jotain selviää sillä ei meinaa keskeyttää raskauttaan. Silloin mäkin heräsin ja mietin, että eihän käryäminen tarkoita sitä, että olisi pakko mennä punktioon. Sehän on täysin oma valinta. Tai raskauden kesketys. Eli, jos olo on sellainen, ettei tiedä pystyykö raskauden keskeyttämään niin voi harkita myöskin punktion väliinjättämistä. Mulle kävi kuitenkin niin hyvin lopulta, että riskiluku oli ihan älyttömän pieni ja niskaturvoituskin 0,8 joten... mutta rakenneultrassahan tytöltä ei sitten löydetty sydämen rakenteita tutkiessa kaikkea mitä olisivat halunneet nähdä ja silloin useamman kerran ultrassa kävin (tarina löytyy tuolta aiemmista kirjoituksistani) ja pelko lapsen puolesta oli valtava. Että yhdestä huolesta kun selviää tulee toinen tilalle... Kunpa sitä vaan pystyisi nauttimaan raskaudesta alusta loppuun ilman sydäntämusertavaa pelkoa vauvan puolesta...

Maisa ja tyty 3,5kk

Äiskälle miljoonasti onnea!!!!
 
Viimeksi muokattu:
Milloin Sisso olet puntkioon menossa vai päädyittekö siihen, ettette mene?

ON: ei mitään erikoista, tulin oikeastaan vain poksumaan ja nostelemaan meitä ylemmäs. Kolme viikkoa seuraavaan neuvolaan ja ultraan. Oltiin ajateltu että mennään 4D ultraan mutta kun näitä kasvu-ultria tulee tässä niin tiuhaan muutenkin, niin voi olla että jääkin väliin. Esikoisesta käytiin silloin ja olihan se ihana kun sai vähän kurkistaa vauvaa tarkemmin mutta ehkä tässä malttaa nyt odottaa heinäkuuhun, että näkee minkälainen tulokas sieltä on tulossa. :)

Käytiin katsomassa viime viikonloppuna vaunuja ja sopivat löytyivätkin. Olen myös vaatteita ruvennut jo katselemaan, onneksi olen esikoisen vaatteita aika paljon säästänyt, ettei tarvitse heti alkuun paljoa ostaa.

10 viikkoa äitiysloman alkuun!! :)

Athenais rv 21+0 POKS
 
Athenais, ensi viikon tiistaina ois se aika. Paniikki on edelleen ihan jäätävä ja oon vaan koettanut aktiivisesti työntää koko vauva jutun mielestäni. Ahdistaa ja pelottaa, eikähän siihen muu auta kuin läpi käydä tuo tutkimus.

Mun pitää varmaan soittaa vielä uudelleen sinne äitipolille ja ilmoittaa että sen varhaisrakenneultran yhteydessä saa tehdä sen lv-punktion..jospa siihen tulis sitten kokeneempi lääkäri, ainakin hartaasti toivon niin.
Jotenkin oli vaan niin hiton nuoren kuuloinen ja oloinen se kätilö viimeks että jäi vähän halju ja ei kovin ammattimainen olo vai vaadinko minä vaan liikaa, en tiedä :/.
Tähän asiaan ei tällä hetkellä (minun mielestä)taida liittyä mitään hyvää, pelkkää ahdistusta.

Sen olen joka tapauksessa päättänyt että oman mielenrauhan ja mielenterveyden takia haluan sen punktion vaikka aivan paniikissa sen suhteen oonkin.

Athenais, ihana, sulla enää noin lyhyt aika äippälomaan! miten sulla vointi? Oletko huomannu että näin kypsemällä ;) iällä raskaus olis erilainen?
 
Sisso, hyvin se punktio menee, käsittääkseni siinä voi pyytää jotain rauhoittavaakin, jos oikein jännittää. Mulla teki sen varhaisrakenneultran sama lääkäri, joka siis heti sen perään teki myös punktion. Näin ainakin Naistenklinikalla näytettiin toimivan.

Mulla ei tuo vointi ole kovin hääppöinen tällä hetkellä, selkä on alkanut vihoittelemaan oikein kunnolla ja uupumus on valtava. Tämä raskaus on kyllä todella paljon raskaampi kuin esikoisesta, vaikka en silloinkaan mikään tyttönen ollut, 36 v. Myös huomaan hermoilevani tämän kanssa paljon enemmän, jos esim. liikkeitä ei heti aamusta tunnu, olen ihan hermona kunnes ne tunnen. Kaikki tuntuu pelottavan, ehkä siksi että tämä todellakin on meidän ainut ja viimeinen mahdollisuus saada toinen lapsi. Että jos tämän menettäisimme... Ei voi edes ajatella. En vain jotenkin kykene vieläkään rentoutumaan ja rauhassa tulokasta odottelemaan. Onneksi mulla on noita ultria nyt tosi usein, niin pääsee pikkuisen vointia tarkastamaan.

Athenais rv 21+3
 
  • Tykkää
Reactions: Sisso
Jahas, se on kaksi viikkoa ja sitten ä-lomalle, nyt tuntuu, että aika rientää:) Olen kyllä ihan valmis jo jäämään, en mä sillä..

Piti aamuyöllä tökkiä pikkuherra hereille kun musta oli niin hiljainen illan ja yön, mutta monotti sitten takaisin, että tajusin, ettei hänen armonsa halua tulla häirityksi:D Kyllä kävi mielessä, et mitä jos tässä vaiheessa vielä jotain sattuis, miten mun pää kestäis..eli pitkällä ollaan, mut silti aina pelko valtaa mielen.

Sisso, tsemppiä punktioon, hyvin se menee, mut pidän silti peukkuja.

Athenais, ei oo pitkään enää sullakaan ennen ä-lomaa, harmi, et selkäsi temppuilee, täällä sama vika täällä -ja liikunta jonka pitäis auttaa kaikkeen, tuntuu vain pahentavan sitä.

Ollakovai...? ja pikku mies 32+2
 
  • Tykkää
Reactions: Sisso
Athenais, pakko vaan tsempata itsensä ja luottaa että kaikki menee punktiossa hyvin kun tähän nyt on päätynyt.
Soitin äitipolille ja ilmoitin että päädyttiin punktioon, vannottivat sieltä että joku kokenut lääkäri sen tekee ja tarvit.saan sen rauhottavan. Ja samainen lääkäri tekee sen varhaisrakenneultran samalla.

Olin itte 32v. kun sain esikoisen ja huonovointinen olin tuolloinkin, mutta kyllä tää olo ja elo on ollut ihan yhtä helvettiä nyt. Pahoinvointi ja etominen on ihan omaa luokkaansa ja vetää kaiki mehut pois eli kai sillä iällä on oma merkityksensä :/.
Tuota vauvan odotukseen liittyvää henkistä puolta: pelkoja ym. en ole uskaltanut edes ajatella, kun tuntuu että on mentävä päivä kerrallaan nyt ennen punktion tuloksia.
Ikä varmaan tekee senkin että "osaa" jo pelätä eri asioita kuin nuorempana ja tietty sekin kun tietää että viimesiä mahdollisuuksia tässä viedään.

Toivottavasti sulla Athenais vointi paranisi kun vielä on noita viikkoja jäljellä. Ootko käyttänyt tukivyötä selässä? meillä sellasen tosi tukevan tukivyön voi lainata tk:n tarvikeosastolta mikäli tarvetta.

Ollakovai...? sulla alkaa olla jo voiton puolella. Ihanaa, nauti :).

Mä kävin keskiviikkona hammaslääkärissä ja yhtä hammasta juurihoidettiin, tänään sitä on alkanut pakottaa, great -tätä tässä kaipasinkin :/.
Sori tätä valitusta, muuhun en taida tällä hetkellä kyetä.

Tsemppiä teille ja kiitos tsempeistä :)!
 
Moi kaikki!

Mä nyt varovaisesti liittyisin seuraanne. Ikää 40v. Esikoinen kohta kaksi vuotta ja toista yhteistä lasta olen alkanut odottamaan. Viikkoja vasta 4+3. Kovasti paljon jännittää ja mietityttää, että jaksaako tämä pieni olla mukana loppuun asti. Ensimmäisen keskenmenoni koin tammikuussa. Nopeastihan tämä sen jälkeen tärppäsi, mutta niin kovin hyvin muistissa on keskenmenokin...

Ja oireettomuus on niin kovin tuttua, jo molemmissa aiemmissa raskauksissa ja nytkin. Jos menkat eivät jäisi pois, niin sitä hädin tuskin tietäisi olevansa raskaana. Mitä nyt vähän nännejä aristaa. Siinä kaikki.

Toivottavasti tänne saapuu muitakin nelikymppisiä, jotka ovat alkumetreillä. Te monet onnelliset olette jo niin hyvillä viikoilla! :)

Eli jos joku päivittää, niin saapi lisäillä listoille: Tyydeli 2.lapsi LA 22.11.2014
 
Onnea Tyydeli ja Tervetuloa Odottajiin :heart: :kiss: Tuolla olen kuumeilijoissa käynyt kurkkimassa teidän kuulumisia ;) Vallan ihana paikka!

Sitä ollaan päästy viikolle 18+ :heart: Hyvin heikosti tuntuu liikkeet, mutta juuri sellaisia että; mikä se oli, se meni jo, oliko se, oli se! Eilen kävimme varhennetussa rakenneultrassa mieheni kanssa, koska mieheni harkitsi punktiota. Ymmärsin hänen kantansankin, mutta se sai mieleni ihan sekaisin ja tuli kahlattua nettiä aivan nokko! Meillä ei riskiluku antanut hälyä, mutta kartoitettiin mahdollisuus. Minullahan oli vuotoa raskauden alussa ja istukan alla minulla lymyileekin sitten hematooma. Olen rh-negatiivinen ja vasta-aineet on tarkistettu jo kahdesti. Tältä osin lääkäri ei voinut luvata, että vaikuttaisivatko ne yhdessä suurentavasti riskiin saada keskenmeno punktiosta, eikä voinut taata tervettä lasta. Vauvalla näytti kuitenkin olevan kaikki hyvin, rakenteet, lapsivesi, virtaukset. Joten päätimme edetä niinkuin edellisissäkin raskauksissa, riskiluvun ja rakenteiden perusteella, emmekä nyt antaneet iän meitä häiritä... Voimia kaikille jotka kamppailevat näiden asioiden tiimoilla :hug:
 
Hello naiset! :wave:

Minäkin voisin tänne ilmoittautua. Olen kuumeillut 40+ ketjussa ja plussasin helmikuun alussa, nyt siis 10+6 ja la lokakuun puolenvälin tienoilla.

Alkuraskaus ollut melkoisen rankkaa, pahoinvointi voimakasta, kuin krapula 24/7, onneksi ei ole tarvinnut oksentaa, vaikka todella huono olo ollutkin, eteenkin iltapäivisin ja iltaisin. Nyt alkaa vähän helpottamaan ja odottelen jo seesteistä ja hyvinvoivaa keskiraskautta.

NT-ultra 2.4. ja jännittää kovasti miten seulasta selviän ja jos jää kiinni, mitä vaikeita päätöksiä on mahdollisesti edessä. No turhahan niitä on etukäteen murehtia, mutta tuntuu että tässä iässä (41v) kaikki narahtaa ja edessä puntio ja piinaava odotus... Miten muilla 4-kymppisillä odottajilla, oletteko olleet istukka/lapsivesinäytteessä? Tuntuu, etten uskalla kunnolla iloita odotusesta ennenkuin seulapiina on ohi (no sittenhän on vielä rakenneultra jne..)

Toivottavasti saadaan tänne vähän lisää keskustelua, vaikka melkoisen vähän meitä nelikymppisiä odottajia taitaa täällä pyöriä.. Mutta ainakin Iines ja Tuuliannaliina voisi aktivoitua kanssa=) Itse olen lokakuisten FB-ryhmässä ja siellä on todella vilkasta keskustelua. Kiva ja tsemppaava ryhmä, mutta ikäjakauma on luonnolisesti laaja (minä vanhin), joten olisi kiva välillä jakaa ajatuksia myös muiden samanikäisetn odottajien kanssa.

Aurinkoisin terkuin Saana 10+6
 

Yhteistyössä