40+ odottajat vol 4 (päiv. yksärillä)

Huomenia Ja Onnittelut Saana ja Tervetuloa sinullekin! Mahtavaa kun meitä tulee lisää!

Mie koin aikamoista piinaa ja sanoisinko ikäkriisiä alkuraskaudessa, nyt vasta alkaa onnellisuus ja seesteisyys ajamaan pelkoa ja huolta taka-alalle, on tämä kyllä niin mahtavaa ja ihmeellistä! Pieni ihminen, jota en malttaisi enää odottaa... pian syliini rakastettavaksi :heart:
Minulla ei ole seula hälyttänyt kummassakaan raskaudessa, jotka olen yli 40-vuotiaana kantanut (41v 1:15000 43v 1:953) Tuossa tuli luettua Café Kuukkelin antia ja sain käsityksen, että meillä yli 40+ seula antaa hälyjä helpommin, osaltaan tiukemman seulan takia. Meidän ikäisillä on kuitenkin vielä suuremmat mahdollisuudet terveeseen lapseen kuin sairaaseen. Prosentuaalinen todennäköisyys on pieni, mutta onhan se toki mahdollinen, kuten kaiken ikäisillä naisilla.

Saana toivottelen ihanaa masunkasvatusta :heart:

Oliivitar 18+4
 
Viimeksi muokattu:



Odottaja......monesko lapsi.........la


Joulu13 (40)...................2.................13.12.13 ?
mamuska7 (40)..............6..................27.12.13 ?
Milla-Sofia (41)...............7..................04.01.14 ?
TR (44)..........................4..................08.03.14 / K-HKS
JohannaT (39).................1.................18.03.14
Talvi-74 (39)...................4.................24.3.14
memmu05 (40)...............1.................03.04.14
pikkuylläri (40)................5.................14.04.14
Ollakovai...? (39).............3.................07.05.14
Euphonia (42).................1..................24.05.14
Julianna40 (40)..................................08.06.14.
Krish73 (40)...................1..................27.6.14
Athenais (42)..................2..................22.7.14
Aikuinen Nainen H(45).....1...................?
Maria-73 (40).................1...................02.09.14 PKKS
Sisso (41).......................2..................02.09.14
ChocolateBox (40)............2...................08.10.14 HUS
Iines (40)...................... 2....................04.11.14
Tyydeli (40).....................2..................22.11.14
Saana (41)........................................
Mirkkuf............................................





Synnyttäneet:

Pökön tyttö........3.6.13 (40+2)......poika (4050 g, 52 cm)

äitiys ja onni......6.9.13 (38+1)....tyttö (3410g, 48cm)
hupiaelämään....14.10.13 (38+5)..poika (3700g, 52cm)
tuulias................31.10.13 (39+2))..poika (3060g, 51cm)

Odottaja70.........07.11.13 (41+2)...tyttö (3100g, 50cm)
Maisa72.............16.11.13 (36+3)..tyttö (3960g, 51cm.)

Nicola73.............22.11.13 (38+1)..poika (3440g, 51cm)
Alexa.................5.12. (37+5)...poika (3660g, 51cm)

HillaKat..............05.12.13 (39+4)...tyttö (3300g, )
Sirppuliini.......15.12.13 (40+6)...poika (4260g, 53cm)
äiskä-73..........26.2.14 (41+1).....poika (4430g, 53cm.)

 
Viimeksi muokattu:
Päivittelin listaa jo vanhasta tottumuksesta :)

Mitä kuuluu Odottajille Joulu13, mamuska7, Milla-Sofia, TR, JohannaT ja Talvi-74 ?

Saana laitanko listalle myös lasketun aikasi?

Oli myös muitakin uusia odottajia =) Jos heilutte vielä ryhmässä voisin lisäillä tietoja listalle :heart:

 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa Saana!
Minäkin kuumeilin siellä 40+ ketjussa. Koin sen kovasti omakseni, ja nyt on luopumisen tuskaa... Eli minäkin peräänkuuluttelen Tuuliannaliinaa ja Iines*tä saapuviksi. Niin saadaan eloa tähän ketjuun! Toki käyn puhaltelemassa plussatuulia kuumeiluketjuunkin. Meitähän mahtuis tänne lisää kyllä...

Kovin on alkuvaiheessa tämä oma raskaus. Tänään 5+1. Ihan hirveesti ei ole pystynyt innostumaan. Pelko on niin suuri, että meneekö kesken. Plussasin myös viime joulukuussa, joka meni kesken tammikuussa rv7+0. On siis hyvin muistissa edelleen. Joten nyt on lähinnä sellainen olo, että odotellaan. Ensin odotan rv7+2, jolloin käyn varhaisultrassa ja näen, että sykkiikö tämän pienen sydän ja sitten varmaan odotan viikon 12 täyttymistä. Ehkä sitten voisin huokaista helpotuksesta ja alkaa luottaakin siihen että jatkuu. Tai sitten ramppaan ultrissa alvariinsa... : /

Ja se, että raskausoireita on hyvin vähän, ei helpota ollenkaan. Mutta näin se on ollut esikoisestakin ja näin se oli vuodenvaihteen raskaudessakin. En ole koskaan kokenut varsinaista raskauspahoinvointia. On hölmöä, että niin inhottavaa oiretta haluaisi itselleen, mutta silloin sitä tietäisi olevansa raskaana...
Nyt vain rintoja aristaa, ehkä vähän turvottaa. Hajuaisti on herkkä ja iltaisin väsyttää. Valkovuoto lisääntynyt myös ja menkat loistaa poissaolollaan. Joten mun mielenterveys vaatii tuon varhaisultran kyllä.

Entä, millaisia kokemuksia teillä on raskaudesta nelikymppisenä? Sain esikoisen ollessani 39v. Eikä mulla ollut unettomuutta lukuunottamatta mitään inhottavia raskausvaivoja. Silloin se vaan vahvisti tunnetta, että kroppa on kunnossa ja kykenevä raskauteen sen ikäisenä. Loppuvaiheessa toki oli kurja olo, mutta niinkai se on lähes kaikilla. Ja oli sellaisia salama-kirkkaalta-taivaalta tyyppisiä hermokipuja jotka meinas viedä jalat alta. Mutta muuten ei mitään. Moni muu nuorempi ja parempi kuntoisempi on näyttänyt ja kokenut raskauden paljon rankemmin kuin mitä itse koin.
Nyt sitten esikoisen myötä tulleet selkäkivut ovat olleet aika invalidisoivia... Kaikki kurottelu, kyykistely ja nostelu sattuu... Olisi ehkä järkevää yrittää hoidattaa se kuntoon ennen toisen syntymää....Siis ainakin yrittää... Muuten voi olla kurjaa sitten vauvan kanssa.
 
Moi kaikille :wave:

Jospa minäkin sitten tänne...

Myöskin tuolta 40+ kuumeilijoista tälle puolelle uskaltaudun siirtymään, ikää on 40v. Varhaisultrassa kävin tällä viikolla varmistamassa sykkeen ja siellä se sydän sykki. Nyt menossa 7+4. Pientä tuhruvuotoa on ollut jonkin verran, sille ei ultrassa mitään syytä löytynyt. Lääkäri epäili että tulee limakalvolta. Nyt onneksi ollut jo muutaman päivän poissa.

Raskausoireita on jonkin verran, onnekseni ei mitään järkkyä pahoinvointia. Ainoastaan iltaisin lievää ällötystä. En kyllä aiemmissakaan raskauksissa ole oksennellut, aika lievällä huonovointisuudella on selvitty. Kyseessä on nyt siis kolmas raskaus, ekasta syntyi lapsi reilu kaksi vuotta sitten, toinen raskaus päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon.

Palailen paremmalla ajalla uudelleen, mutta jos Oliivitar päivittelee listaa, mulle vois laittaa 2.lapsi ja LA 04.11.14
 
  • Tykkää
Reactions: Sisso
Heippa taasen!

Ihana kun porukkaa on tullut lisää =), tervetuloa uusille! Kiva tietää että on muitakin ikätovereita samassa tilanteessa ja mukava vaihtaa kokemuksia.

Mulla aikamoiset piinaviikot takana. Sain noin kuukausi sitten seulahälytyksen jonka jälkeen alkoi järkyttävä panikointi ja stressaaminen.
Piikkikammostani huolimatta päädyttiin lapsivesipunktioon, johon pääsyä jouduin odottamaan ensin kolme viikkoa. Jo pelkkä tuo odotus oli raskasta koska riskien lisäksi panikoin tod.paljon itse punktiota.
Peloista huolimatta toimenpide meni melko nopeasti ja siedettävästi. Minulta otettiin lisäksi kromosomien pikatesti, josta tulos tuli kolmessa päivässä.
Saimme siis perjantaina ilouutisen että kromosomit kunnossa ja odotellaan pientä poikaa :).

Mulla on ollut "ilo"nauttia melkein kaikista mahdollisista raskausvaivoista; pahoinvoinnitsa, järkystä närästyksestä, sydänmuljuista, puhjenneesta kilpirauhasen vajaatoiminnasta, lihoamisesta, nyt jo!liitoskivuista, kova päänsärystä,selkäkivuista jajaja..
Edellinen raskaus 8vuotta sitten oli aikalailla samanlainen, mutta pahoinvointia lukuunottamatta oireet oli lievempiä.
Kai se on myönnettävä ettei tässä enää nuorene :).
 
Tervetuloa uusille! Vähän täällä nelikymppisissä tuntuu olevan hiljaista. Itse luen kyllä päivittäin, mutta kirjoitettua tulee harvemmin.

Seulonnoista, meillä ei onneksi seulat hälyttäneet, eikä siis menty lapsivesipunktioonkaan.

Omasta olosta, täytyy sanoa että olo alkaa olla nyt jo aika raskas. Toisaalta on yllättänyt se kuinka vähän ikä kuitenkaan on vaikuttanut raskauteen. Verenpaineet on tosi hyvät, sokerit kanssa ja muutenkin kaikki arvot. Vanhat nivelvaivat on ne mitkä aiheuttavat haastetta, mutta sitä oli jo kymmenen vuotta sitten olleessa raskaudessa.
Kovasti malttamattomana nyt odotellaan pikkuista saapuvaksi ja olenkin esittänyt toiveen, jos tämä vaavi voisi tulla lasketun ajan tienoilla, kun kaikki aiemmat ovat aina menneet yliaikaiseksi.

Pikkuylläri ja nyytti huomenna 37+0
 
  • Tykkää
Reactions: Sisso
Moi,
Pitää yrittää täälläkin aktivoitua palstailemaan, mulla entinen tietska tökkki, aina kun yritin tänn ekirjoittaa, niin näppäimistö tökki ja piti samaa kirjainta naputella monta kertaa, mutta nyt on uusi kone :)

Kirjotin tuolla aiemmin punktio pelostani, saatiin pari viikkoa sitten seulatulokset ja ei ne ihmeekseni ja kummakseni olleet lähelläkään hälyttämistä, down 1:24000 ja se toinen oli suurempi, niskaturvotus oli 1,3. En minä sinne punktioon halunnut mennä, keskenmeno riski pelottaa vaan niin paljon, ehkä se johtuu koetuista keskenmenoista/tuulimunista, että kun tämä raskaus nyt taitaa jatkua, en halua mitenkään tätä riskeerata.
Pari viikkoa sitten oli neuvola, jossa sydänäänet kuunneltiin ja 14.4 on seuraava mahdollisuus kuulla pikkuisen sydämen tykytys. Tämä väli aika vaan menee välillä unelmoidessa tulevaisuudesta ja välillä taas miettii onko kaikki hyvin, kun liikkeitä en tiedä vielä tunteneeni, pientä muljahtelua on, mutta pessimisti mikä pessimisti, odottelen kunnon potkua.
Nämä keskustelut on aivan mahtava juttu, täällä saa vertais tukea ym. En ole uskaltanut kenellekään vielä kertoa, niin miehen lisäksi ei muita keskustelu kumppaneita ole. Vatsan turvotus tosin on välillä sitä luokkaa, ihme jos kukaan ei aavista.

Miten te muut odottajat suhtaudutte kahvin juontiin? Minä en juo kuin muutaman kerran viikkoon, mutta silloin saattaa mennä se suositus, ennen join pari kertaa päivässä.

muoks; 16+6
 
Tervetuloa Iines*!

Minä en ole kahvia jättänyt. Normaalistikaan en juo kuin 2-3 kuppia päivässä. Nyt juon aamukahvin, kun kerta vielä maistuu, mutta esikoista odottaessa se jäi joksikin aikaa pois.

Mä en vielä osaa pelätä np-ultraa tai punktiota tai seulaa... Mun pitää päästä ensin turvallisimmille viikoille, niin sitten vasta stressataan niitä! Eka raskaus oli kyllä sen suhteen helpompi, kun en mitään osannut pelätä. Nyt siis se km pelko vahvana, tammikuisen jälkeen...

Tyydeli ja Piipi 5+2
 
Hei,
ja kiitos oliivitar päivityksestä! :)
Mulle voi päivittää vielä, että neljäs lapsi tulossa.
Sain sokerirasituksesta puhtaat paperit, jee! Viime raskaudessa oli rd ja ruokavalio tosi tiukka, että sokerit pysyi aisoissa.
Kahvia olen juonut koko ajan, ensimmäiset 25viikkoa vain aamuisin ja sen jälkeen aamu- sekä päiväkahvit.
Maha alkaa olemaan iso, ja voimat hupenee helposti. Harmittaa kun en jaksa entiseen malliin touhuta.
Neuvola on ensi viikolla ja sen jälkeen käydäänkin jo kahden viikon välein.
Hyviä vointeja kaikille! :)

-julianna40 rv 30
 
Moikka moi,
viimeisiä työpäiviä viedään, enää 4 päivää ja se on siinä. Kyllä mulle jo riittääkin, tänään vatsa oli töiden jälkeen niin kivikova ja kipeä, et lenkille ei enää pystynyt, mut onneksi on crosstrainer ja puntit, ettei paikat mene ihan jumiin. Toimistotyötä kun tekee, on pakko liikkua vastapainoksi tai huonosti käy, eikä mulla kestäis pääkään:D

Uusille kovasti tervetuloa, hienoa, että porukkamme kasvaa.

Minä olen juonut kahvia läpi raskauden, myös pahoivoinnin aikana. Olen ihan kamala riivinrauta, jos en aamukahvia saa enkä kyllä herääkään kunnolla ennenkuin on sen kofeiiniannoksen saanut.

Täälläkin alkaa olla aika puuskutusta oleminen, kengännauhojen solmiminen, tavaroiden kerääminen lattioilta, kyykistyminen, kumartuminen jne. tuntuu jo tosi ikävältä. Ja uupumus iskee helposti, varsinkin rappujen nouseminen on yhtä tuskaa. Eli on kieltämättä yhtä notkea olo kuin virtahevolla:D

Miten teillä on muuten raskaus vaikuttanut saunomiseen? Itse voin ottaa enää lyhyitä löylyjä, muuten tuntuu, et happi loppuu eikä saa henkeä.

Ollakovai...? ja poju 33+5
 
Hei kaikille!

Alkuraskaudessa en sietänyt kahvia juuri yhtään, saatoin kupillisesta hörpätä kerran tai kaksi, ja loput meni viemäriin. Nyt on niin kovat närästykset, että kahvi ei oloa heilauta puoleen eikä toiseen. Tosin siltikään ei yleensä tule juotua kuin kaksi-kolme kupillista päivässä. Närästykseen sain reseptinkin, mutta siitä lääkkeestä meni maha niin sekaisin, että taidan sittenkin pitää mielummin närästyksen...

Saunomiseen ei ainakaan vielä ole ollut vaikutusta, paitsi että mukavan asennon löytäminen lauteilla on hankaloitunut.

Sokerirasituksessa oli arvot koholla, nyt on sitten mittailtu ja pidetty ruokapäiväkirjaa, torstaina on käynti diabeteshoitajalla. Äitiyslomaan on kolme viikkoa, ja pitäisi saada sijainen hyvin opetettua sitä ennen.

Euphonia 31+2
 
Moikka

Jospa minäkin nyt sitten tuttujen innostamana uskaltaudun tänne ;). Kiitos vaan kannustuksesta Tyydeli ja Saana! Eli tuolta 40+-kuumeilijoista tänne tupsahdan, ikää on 40v ja toinen lapsi kyseessä. Esikoinen on vuoden ja kuukauden, eli esikoisen sain 39-vuotiaana. Raskaus meni tosin hyvin, ei ollut mitään vaivoja alkuajan satunnaista kuvotusta lukuunottamatta. Ennen esikoista oli kaksi keskenmenoa, joistan ei ollut mitään vihiä, ultrassa vaan todettiin että ei näy elämää. Siksipä tämä alkuaika on ollut aina aika stressaavaa, tosin tässä raskaudessa sanottava, että esikoinen pitää niin kiireisenä, ettei asiaa onneksi ehdi eikä muista paljon miettiä.

Kiva että täällä on samanikäistä porukkaa, joiden kanssa vaihtaa kuulumisia!

Mahdollisia riskilukuja en jostain syystä osaa pelätä ollenkaan, mutta menisi nyt vaan äkkiä nämä 12 ekaa viikoa, jotta saisi vähän huoahtaa. Ultrat on mulle aina piinapenkkejä... Ja kuten Tyydeli sanoi, se ettei ole oireita ei varsinaisesti huojenna mieltä.

Kahvia juon kupin aamuisin, ja omatunto soimaa. Myös imetän edelleen ja siitäkin omatunto soimaa (joidenkin asiantuntijoiden saattaa lisätä keskenmenon riskiä). Molempia yritän vähentää.

Onnellisia odotuspäiviä!

Tuuliannaliina (40) ja
pienoinen 6+2, 2. lapsi, la 15.11..
 
Viimeksi muokattu:



Odottaja......monesko lapsi.........la


Joulu13 (40)...................2.................13.12.13
mamuska7 (40)..............6...................27.12.13
Milla-Sofia (41)...............7...................04.01.14
TR (44)..........................4..................08.03.14 K-HKS
JohannaT (39).................1..................18.03.14
Talvi-74 (39)...................4.................24.3.14
memmu05 (40)...............1..................03.04.14
pikkuylläri (40)................5..................14.04.14
Ollakovai...? (39).............3..................07.05.14
Euphonia (42).................1..................24.05.14
Julianna40 (40)...............4..................08.06.14.
Krish73 (40)...................1..................27.6.14
Athenais (42)..................2..................22.7.14
Aikuinen Nainen H(45).....1...................?
Maria-73 (40).................1...................02.09.14 PKKS
Sisso (41)......................2...................02.09.14
ChocolateBox (40)..........2....................10.10.14 HUS
Saana (41).....................2..................12.10.14
Iines (40)...................... 2...................04.11.14
Tuuliannaliina (40)......... 2....................15.11.14
Tyydeli (40)...................2...................22.11.14
Mirkkuf





Synnyttäneet:

Pökön tyttö........3.6.13 (40+2)......poika (4050 g, 52 cm)

äitiys ja onni......6.9.13 (38+1)....tyttö (3410g, 48cm)
hupiaelämään....14.10.13 (38+5)..poika (3700g, 52cm)
tuulias................31.10.13 (39+2))..poika (3060g, 51cm)

Odottaja70.........07.11.13 (41+2)...tyttö (3100g, 50cm)
Maisa72.............16.11.13 (36+3)..tyttö (3960g, 51cm.)

Nicola73.............22.11.13 (38+1)..poika (3440g, 51cm)
Alexa.................5.12. (37+5)...poika (3660g, 51cm)

HillaKat..............05.12.13 (39+4)...tyttö (3300g, )
Sirppuliini.......15.12.13 (40+6)...poika (4260g, 53cm)
äiskä-73..........26.2.14 (41+1).....poika (4430g, 53cm.)

 
Viimeksi muokattu:
Sisso Onnittelut hyvistä tuloksista Ja Pojasta :heart: Aivan ihanaa! Ooooh... ja toivon helpompaa loppuraskautta!! Minulla on ollut vielä onni säästyä pahemmilta vaivoilta, mutta niitä odotellessa ;)

Ja Tervetuloa Iines ja Tuuliannaliina! Mahtavuutta, kun täällä alkaa olemaan meitä toisillemme tukijoita ja ajatusten jakajia.
Nämä ketjut täällä kaksplussalla ovat olleet tärkeitä raskaudessani, vaikken ole rohkeutunut pahemmin kirjoittelemaan. Minäkin pidin aluksi porut ja ajatukset vain itselläni ja täällä kahlatessa huomasin, että en olekkaan yksin, edes outojen ja pelottavien asioiden kanssa.

Kahvia olen juonut koko ajan. Tietysti vähensin huikeata määrää, minkä päivisin kittaan. Ja kieltämättä se oli helppoa, kun ei vaan maistunut. Nytkin jää yhteen kuppiin yhdellä kerralla :ashamed: :D Yritän pysyä joillain tavoin siinä kolmessa kupissa/päivä.

Vointi ollut sikseenkin hyvä. Painoa on tullu jo 5kg, viime mittauksen mukaan. Verenpaine on laskenut, mutta tarkkailen, koska loppuunpäin mentäessä se tuppaa nousemaan, raahaan sukurasitetta mukanani. Valkotakki kammoa poden, joten on mittari omastakaa ja itsemittauspiste terveyskeskuksessa on tuttu. "Harjoittelemme" aina kuitenkin Neuvolatädin kanssa ja saimme jopa inhimillisen tuloksen viime kerralla :) Pieni paineentunne/kuumotus on tullut nyt oikeaan pohkeeseen. Edellisessä raskaudessa sain napapiikin ja jalka ultrattiin, mutta mitään ei löytynyt. Sain ostettua tukisukat jospa ne auttaisivat asiaan... kunhan vain muistais aamulla laittaa jalkaan :D Väsymystä ja uupumustakin on ilmassa ja rautalisän jouduin jo aloittamaan. Oli hemo laskenut 134->114 neljässä viikossa. Onneksi Ihana Aurinko jo paistelee ja virkistää mieltä! Hei Sisso, piti vielä kysymän, millä tavoin tuo kilpirauhasen vajaatoiminta ilmeni?

Se on muuttunut näissä minun raskauksissani, että aistin miltein koko ajan raskauden; paineen tuntuna, nipistelyä, kiinnikkeiden kirraamisena ja jos mitä, muttei varsinaista kipua. Taitaa minun vuokrayksiöni olla jo sen verta eletty ja oltu, että äänet, vedot, narinat lisääntyvät vuosi vuodelta. Mutta vain tämä yksiö vielä jaksaa vuokralaisen kantaa :heart:

Oliivitar 18+6

Niin ja saunomisesta... Käyn melkein joka toinen päivä. Meillä on pesuhuone samassa tilassa kiukaan kanssa ja välistä täytyy käydä jäähyllä tai nauttia raitista ilmaa ikkunasta, muuten täytyy ottaa seinistä kiinni, kun alkaa heikottaa. Kunnon löylyistä tykkään, mutta siitä välilämpötilasta en laisinkaan. Olettaisin verenpaineen heittelyä syyksi :confused:
 
Viimeksi muokattu:
Oliivitar kiitos päivityksestä =)

Mulla on saunominen vähentynyt, en jaksa hirmu pitkään olla löylyssä ilman jäähyjä, ennen olin suht kova saunomaan.

Täälläkin tuntuu, että on pakko päästä vähintään koiralenkille päivittäin, mahaa turvottaa enemmän jos lenkit jää väliin.

Aurinkoisia odotuspäiviä :wave:
 
Pikkuylläri jo H-heTki lähellä :heart: =) Tsemppiä viimeisille metreille :kiss: Miekin niin toivon, että syntyisipä tämä pieni heti kun rv38 täyttyy, mutta tavan mukaan haudon kuitenkin varmasti viimeiseen asti ellen ylikin. Tosin minulla on käynnistetty kaksi viimeisintä synnytystäni, etteivät vain vaavelini kasvaisi liian isoiksi. Olen itse aikas lyeyenläntä :D

Munamies lavalla äitienpäivänä 2011 - I am the Eggman - YouTube
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa Iines ja Tuuliannaliina!

Kiitos päivityksestä Oliivitar, mulle voi lisätä että toinen lapsi ja laskettu aika 12.10., joka varmaankin tarkentuu ensi viikon nt-ultrassa.

Kirjoittelen lisää kuulumisia paremmalla ajalla.
 
Tervetuloa Tuuliannaliina!!
Kivaa, että meitä on muutama, joilla on LA:t suht lähekkäin. Niin on sitä vertaistukea parhaimmillaan. Olen mä tuolla marraskuisissakin piipahdellut, mutta jotenkin en nyt pääse siihen niiden juttuihin sisälle... Ehkä me kohta saadaan Jimimakin tänne kuumeilijoista!! :D

Paniikki oli valmiina tuossa päivä pari sitten kun tuntui, että ainoa varma oireeni, ei rintojen(lähinnä nännien) aristus katosi. No, sitä kesti sen illan ja aamulla aristus oli taas palannut. Nytkin onneksi aristaa. :) Hassua, mistä sitä ihminen onkaan iloinen!!

Tyydeli ja piipi 5+3
 
Oireita kun ajattelin, niin ehdin jo sanoa, ettei mitään, mutta onhan tässä yksi aika selkeä: vä-syt-tää. Olen nukkunut päiväunia aina kun kerkiän ja silti vaan väsyttää. Ihan viime aikoina on myös vähän kuvottanut. Ja hermo menee nopeammin, eli on kai näitä nyt sitten tässä jotain. Rinnat ei sen sijaan ole missään vaiheessa olleet ei niin tippaakaan kipeät.

Mä kyllä välillä jo jännitän, että JOS kaikki menee hyvin ja lapsi syntyy, niin miten rankkaa se mahtaa sitten olla kahden pienen kanssa, ikäeroa tulee alle 2v. Huh! Muistan elävästi miten käsittämättömän väsynyt olin välillä esikoisen kanssa kun imetyksiä oli kahden tunnin välein suunnilleen vuorokauden ympäri ja silloin sai sentään nukkua välillä samaan aikaan kun vauva nukkui. Nyt on toinen tilanne, kun on tuo ihana esikoisvintiö talossa. Vaikka ehkä vähän ennenaikaista näitä ajatella, kun on raskaus vasta tosi alussa, mutta kiinnostaisi kuulla, miettiikö muut jaksamista jos on entuudesta lapsi tai lapsia ja miten te, joilla siitä on jo kokemusta olette asian kokeneet?
 
Kiitos tervetulo-toivotuksista ja kiitos Oliivitar listalle lisäämisestä :)

Kahvia juon sen kolme kuppia päivässä, aiemmin paljon enemmän. Joskus saattaa mennä jopa neljä, kun ollaan jossain kyläilemässä, eikä viitsi kieltäytyä. Kieltäytyminen saattaisi herättää ihmetystä, koska tosiaan aiemmin olen voinut juoda useamman kupillisen. Ollaan vielä niin alkumetreillä tän raskauden kanssa, ettei tästä ole haluja kenellekään kertoa.

Saunomiseen en osaa kommentoida, kun käyn siellä aika harvakseltaan. Mun tulee siellä äkkiä huono olo, en kestä olla kun 5-10 min ja jo alkaa huimata.

Täällä on myös tota Tuuliannaliinan mainitsemaa väsymystä. Aina kun vaan on mahdollisuus, tulee mentyä sohvalle kyljelleen. Ja silti väsyttää...

On kyllä tosi mukavaa, kun on saman ikäistä porukkaa ja la:t lähekkäin :)

Iines 7+6
 
Tervehdys uudet ja vanhat.
Olin mukana tuossa aiemmin mutta ketju oli niin hiljainen että siirryin lokakuisiin. Nythän täällä on alkanut tapahtumaan, kiva :)

Oliivitar mulla voisi päivittää LA 10.10.14, vahvistui juuri viime viikolla np-ultrassa.
Millaisia lukuja te olette saaneet seulassa??
Meillä np-mittaus oli 0,5mm ja veriseulan jälkeen saatiin riskiluku 1:950 ja en tiedä onko riittävän hyvä vai olisiko lapsivesitutkimus kohdallaan...?
Oletteko saaneet ihan erilliset riskiluvut noista mittauksesta ja veriseulasta, kun ymmärsin että niistä tehdään yhteenveto...?
Meillä esikon kanssa luku oli jotain 1:23000 eli huomattavasti parempi, siksi hätkyilen. Tosin ikää oli esikon kanssa 34 nyt 40.

Toinen kysymys, onko muita allergioista kärsiviä ja jos niin mitä käytätte?

Mukavaa päivää kaikille :)
 
Moikka

Millonkas se ensimmäinen neuvolakäynti yleensä onkaan? En ole vielä soittanut neuvolaan, kun haluaisin vaihtaa terkkaa ja ajattelen, että nyt olisi hyvä sauma jos on uusi raskaus aluillaan. Mulla vaan ei ole mielestäni kunnon perusteita, harmittaa vaan kun neuvolantätini on sellainen ihan tosi nuori tyttö, joka ei ikinä osaa vastata mihinkään kysymykseeni eikä myöskään ole mielestäni kovin kiinnostunut lapsista. Mistään hankalasta ei voi kuvitellakaan avautuvansa, olen häntä varmaan kaksi kertaa vanhempi... Onko kukaan vaihtanut neuvolantätiä tai onko kommenttia tähän? Siellä olisi pari sellaista 'vanhempaa rouvaa', joista jommallekummalle vaihtaisin mielelläni. Tai näin ole ajatellut...

Mua on viime päivinä alkanut jotenkin huolettaa että apua onko siellä mitään elämää? Oireita kun ei juuri ole ja ne kmt kummittelee mielessä, etenkin kun ne oli keskeytyneitä eikä niistä ollut mitään vihiä... Voi kun oksettaisi ja närästäisi ja pakottaisi joka paikkaa ;). Mitenkäs Tyydelin oireet? Entäs muiden alkuvaiheessa olevien?
 
ChocolateBox Päivitetty, hyvän päivän saitte :) Minullahan on miltein sama riskiluku kuin sinulla. Kieltämättä sitä vertasi varhaisempiin lukuihin. Näin juuri ei saisi tehdä, näin minua läksytettiin edellisen raskauden kohdalla. Silti minulla on rivissä raskauksistani saamani luvut :ashamed: (riskiluku ei ole vain pienentynyt, vaan on heittelyä puoleen ja toiseen) Jokainen alkava raskaus on kuitenkin omanlaisensa. Kun kävin rv16 ultrassa, lääkäri selitti, että tarvittaisiin noin tuhat minunkaltaistani, joista yhdellä olisi kromosomivirhe. Kun taas yksi 200 punktiosta johtaa keskenmenoon. Ja suurella todennäköisydellä minulla on terve vauva. Mikään ultra ja riskiluku ei kuitenkaan takaa tervettä lasta, se sulkee kuitenkin pois näkyvimmät rakennepoikkeavuudet. Ainoastaan punktiolla saa selvyyden trisomnioista 13, 18 ja 21. Ahdistus oli aikamoinen, vaikka minulla kaikki näyttää olevan ok. Ajattelin, kun meille on suotu terveitä lapsia, riskin kasvaessa iän ja todennäköisyyden mukaan, meille ei voi vain käydä hyvin :'( ( Oma lukunsa on hematooma istukan alla) Päädyimme kuitenkin mieheni kanssa edetä kuin muissakin raskauksissani, riskiluvun ja rakenneultran mukaan, emmekä ota riskiä punktiosta. Nyt kuitenkin rakkaus alkaa pukkaamaan huitsin Nevadaan pelkojani ja otan elämän vastaan millaisena se sitten tuleekin.. Ainakin poikana :heart:
Toivon teille voimia omaan päätökseen :kiss:

Tuuliannaliina Mie vaihtaisin vain neuvolatätiä. Siehän olet asiakas, eikö silloin ole oikeus valita? Voit soittaa suoraan toiselle vanhemmalla rouvalle ja selittää asian "loukkaamatta" nuorikkoa :) Meillä on täällä yksi nuori keikkalääkäri neuvolan puolella ja hänelle en mene. Kävin hänen pakeillaan kun vielä harjoittelimme vauvantekoa ja sain häneltä aikamoista ja uskomatonta tekstiä, liittyen osaksi ikääni. Oma Tätini sen onneksi tietää. Minulla on vielä kaksi ultraa jäljellä keskusairaalassa hematooman takia, joten luulen etten tarvi koko lääkäriä omalla kunnalla :) Ja neuvolaanhan voi soitella heti kun testi näyttää plussaa :heart: Vaihtelua on kuntien välillä, minulla oli ensimmäinen neuvola rv12 ja silloin otettiin verikokeet, samalla viikolla minulla oli ensimmäinen ultrakin.

Ja Ihanaa Aurinkoista Huomenta kaikille!


Oliivitar 19+1
 
Viimeksi muokattu:
Piinaavaa on, tuuliannaliina, tää oireettomuus. Väsyttää Joo ihan pirusti, mutta mies on tehnyt pitkää päivää töissä ja
esikoisella flunssaa. Viime yönäkin klo 2.30 kömpi viereen ja yskii korvan juuressa, niin ei ihme
että väsyttää. Joten Se ei ehkä ole raskausoire, tai sitä ei ainakaan tunnista... :/

Turvotustakaan en osaa nyt arvioida. Täällä kotona ollessa on lököhousut jalassa, ainakin iltaisin
niin ei huomaa. Pitäis varmaan laittaa kokeeksi farkut jalkaan, kun lukee esikoiselle iltasatua tms...

Mutta onneks rinnat aristaa! Ehkä vähän jopa enemmän. Se onkin mun ainoa oire. :) Mutta en
ikinä kokenut pahoinvointia, joten sitä en osaa kaivatakaan. Jotenkin kuitenkin helpompaa nyt.
Km pelko on silti, mutta niin kauan kun rinnat aristaa, niin ok. Muistan esikoista odottaessakin
usean kk ajan ts. 9kk herätessä kokeilleeni painamalla molempia rintojani, että olenko vielä
raskaana. Olin. Mutta niin vähäoireinen Se oli sekin raskaus.

joten niin kauan kun menkat pysyy poissa :)

Tyydeli ja piipi 5+5
 

Yhteistyössä