40+ odottajat vol 4 (päiv. yksärillä)

Hyvää pidennettyä viikonloppua meille kaikille! Sokereista hetkellisesti viis, koska munkit ja sima on hyvää :)

Nyt on töissä ihmiset jo vähän varovasti kyselleet, että odotanko vauvaa. Tämä alkaa siis olla julkista. Jostain kumman syystä edelleen olen vetänyt massua sisään, kun olen tuolla julkisesti liikkunut. En oikein välittäisi siitä huomiosta, mitä raskaana olevat saa. Ehkä hieman vielä odotutan myös sitä rakenneultran tulosta, että onko kaikki varmasti hyvin. Mut kyllä mä täällä ihan avoimen iloisesti odotan :heart:
 
Hyvää vapun jatkoa :)

Vieläkö Lumme käy linjoilla, LA näytti olleen pari päivää sitten?

Helmi, sinulla on varmaan ihana masu jos ihmiset alkaa jo kysellä! Tottakai se rakenneultra jännittää, mut yleensähän siellä kaikki on hyvin, eikös sinulla nt ja kaikki ole ole ollutkin niinkuin pitää :)

Täällä viikkoja on vasta 12+3 (tai onhan se oikeastaan "jo") ja vieläkin ihme jarru päällä koko asian suhteen. Tuntuu etten ikinä aio kertoa tästä kenellekään - vaikka tuollainen helmimäinen hetki on kohta käsillä kun ihmiset alkaa kysellä :) Kauhulla odotan lämpimämpiä päiviä kun alkaa t-paitakelit...

Itelleni on raskaudesta kuitenkin nyt nt-ultran jälkeen tullut totta. Siellä alkuun pidin silmät kiinni ja ootin vain sitä hiljaisuutta kun kätilö etsii ja miettii miten kertoisi huonot uutiset. Sitten se komensi silmät auki ja siellä se ihan oikea ihmisentaimi oli aamu-unilla ja kovin räpisteli kun hänet tökittiin hereille <3 Helmi, se oli aika liikkis hetki! Sen jälkeen oon osannut kuvitella hänet matkaan mukaan :)

Milloin teillä on väsymys hellittänyt? Minä sammun päikkäreille vieläkin melkein joka päivä.

Tammis, mites sinulla lähtee ne tutkimukset etenemään? Otetaanko sinusta jotain ylimääräisiä tai erilaisia testejä? Kaikki vaikuttaa niin hyvältä nyt :)

Saas nähdä tuleeko so what-puolelta tänne kohta lisää porukkaa, siellä on muutamalla aika jännät paikat :)
 
Hyviä kuulumisia täällä kaikilla onneksi :)!!

Sahris. .kiitos kysymästä. .viikon päästä maanantaina on se ultra &punktio jos se onnistuu eli istukka siellä mistä saa näytteen. Sit x päivää/viikkoa/hetkeä odotusta. Pahimmillaan voi joutua lv punktoon jolloin pitää odottaa yli 15 viikon ja sit tuloksia vielä hirveät 4vk. Siihen en enää ikinä lähde vaan sit mennään hkiin konkarille näytteeseen.. Jos huonoja uutisia jälleen tulee eli sikiöllä on täysmutaatio eli vammaa aiheuttava geenivirhe niin pieni syntyy kesken pois :'( mutta jos lotossa voitamme niin raskaus saa alkaa näkyä ja kuulua myös ulospäin. Siihen saakka tunikat visusti päällä.
Nyt on ok olo ja kaikki hyvin muuten mutta harmittaa joutua elämääm yksin tätä vaihetta , ja aikaisemmat epäonnet on liian tuoreessa muistissa.
 
Sahramiini: Mulla on se paha väsymys hellittänyt ja oli muistaakseni siellä joskus 13-14 viikoilla, mut ei tää väsymys oo oikeesti hellittänyt mihinkään. Ei taida muutoinkaan olla tää mun raskaus se kaikkein energisin ja raskausajan hehkumisesta ei sinällään ole tietoakaan. Jaksan ihan hyvin kyllä käydä töissä, mut yöunet on pidettävä pitkinä. Muutoin väsyttää. Enää väsymys ei ole sellaista epämääräisen uuvuttavaa.
Minulla oli nt-ultrassa kaikki hyvin ja muutoinkin on mennyt sikiötä ajatellen normaalisti asiat.

Tammityttö: Mä pidän sulle peukkuja. Huoli on varmasti valtaisa.

__
Finnejä pukkaa vaihtelevalla tahdilla leukaan ja rintaan edelleen, enpä usko niistä eroon pääseväni koko raskauden aikana. Mut ei ne sinällään haittaa, koska aiheuttaja on tiedossa :)

Nyt on tullut uutena se, että kun nukun/makaan kyljellään, niin kohtu painaa jo sen verran, että pitää tukea sitä tyynyllä. Muuten se ikäänkuin venyy painovoimasta lattiaa kohden alaspäin ja aiheuttaa ikävää tuntemusta yläpuolella olevalla alavatsalla. Ajattelin ostaa sellaisen pitkän nukkumistyynyn. Kohdun kiinnittimien venymiskivut ovat kyllä olleet varsin maltillisia, paitsi eilen tuli sellainen ihkuihana kaksiminuuttinen alavatsaan, jossa tuli melkee vedet silmistä.

Pitäis myös hakea se tukivyö tuolta apuvälinelainaamosta. Siihen mulle antoi hoitaja ohjeet pari viikkoa sitten.

Mites jengillä on noin niinkuin yleisesti ollut mielitekoja raskauksien aikana ja missä vaiheessa raskautta niitä on ollut?
Mulla ei ole vielä ollut oikein mitään erityistä, normisafkaa syönyt. Pahoinvoinnin aikana toki söin sitä mitä alas sain, mutta sekin vaihteli aina päivän mukaan ja mitä nyt kaapissa sattui olemaan.

Helmi 19+5
 
Mulla on taas sama mieliteko ku kuopuksesta ..tai no..ei varsinaisesti mieliteko vaan sitä tekee ainaki huonossa Olossa mieli, sitruuna. Mutta mitään sellasta ruokaa tms "pakko saada " ei oo. Lakuja ja salmiakkia välillä himottaa varmaan alhaisen verenpaineenki takia, mutta mä tykkään niistä muutenkin :)
 
Huomenta muut odottajat :heart:

Niin vaan mukana näyttävät sinnittelevän kaikki suunnillen samoihin aikoihin raskastuneet. Onnea meille.

Itsellä pyrähti tänään mittariin viikko 10+0. Tarkoittaa samalla sikiöseulontojen veriseulaa. Joten tänään labraan. Jännittää aika lailla. Huomenna tai ylihuomenna ovat tulokset varmaan jo Kannassa kurkittavana. Ultraan pari viikkoa aikaa. Raskausuutiset ovat pysyneet oman perheen sisällä. Omaan silmään maha on valtava, mutta koska sitä eivät muut huomaa niin ei kai sitten vielä. Kävelyllä olen koittanut käydä päivittäin, ettei kunto ihan romahtaisi.

Väsymys on hermeettinen. Iltaisin makoilen tunteja sohvalla koomassa telkkua katsellen. Muutenkin aktiivisuus on miinuksen puolella. Toivottavasti pian helpottaa. Alkaa jo tuntua että taidan olla tähän aika vanha...

Tsemppiä päivään muille odottajille.

Joulu ja alku 10+0
 
Älähän Joulu pulise, ei me mitään vanhoja olla! Fiksuja ja filmaattisia teräsnaisia parhaimmillaan :)

Tarkotitko Omakantaa kun puhuit seulatuloksista? Kävin kurkkaamassa omaani, mut tuloksia ei näkyny vaikka on otettu viime viikon tiistaina.

Minulta on vyötärö kadonnu ihan viime päivinä. Tuntuu että nyt paino lähtee ihan väkisin nousuun, kun on tähän saakka pysyny melkein ennallaan. Mahaa ei vielä paljon oo, mutta kohta taitaa olla :)

Väsymystä siis on, mutta muuten oikeestaan ainoa raskaustunne on juuri ne kohdunkannattimien vihlaisut, niitä tulee tosi usein kun käännän sängyssä kylkeä (huomatkaa naiset, kylki vaihtuu ains välillä, enää ei tartte kenottaa jatkuvasti ukkoon päin kallellaan ja laskee päiviä :D )

Suolaista minulla tekee mieli. Varmaan siksi kun verenpaine on aika alhainen -100/60 - ja nyt kun tuli puheeksi ni juu, aika helposti huippaa.

Kiva ku meitä on täällä niin monta :)

Sahramiini 12+6
 
Voi kuinka ikäviä uutisia tuli sinulta Hanne70. Jaksamisia sinnepäin.

Mulla ei ne seulontalabrakokeiden tulokset tulleet sinne omakantaan. Sain sit paperilla nähdä ne ultran yhteydessä. Lukee siellä Kannassa nyt jo jotain, mut ne tuli sinne vasta sen ultran jälkeen. Niitä verikokeiden tuloksia ei kannata itse kyllä alkaa tulkitsemaan. Se niskaturvotusultran riskin laskukaava on salainen ja pelkillä verikoetuloksilla ei tee mitään. Itsensä vaan huolestuttaa, jos niitä yrittää tulkita.

On mulla sen verran ruokailu muuttunut, että jos joku mainitsee esim. töissä pullan, kakun, piirakan jne, niin olen haukkana paikalla. Ja sitä jostain syystä voi syödä melkoisen paljon kerralla eli olen rajoittanut ja pitänyt niitä luvallisina "välipaloina". Miellyttävää itsehuijausta. Pari kolme kertaa viikossa syöny jotain leivonnaista, että ei nyt ihan mahottomia.

Huomenna loppuaamupäivästä se rakenneultra. Odotan innolla ja rauhallisin mielin, koska eipä tässä ny itse oikeen voi mitään tehdä. Katotaan sit mitä sanovat.

Paukahtiko mulla se puoliväli rikki just nyt?

Helmi1234 20+0
 
Helmi, tsemppiä ultraan! Ja juu ei ne seulatulokset olekaan "siviilin " tulkittavissa :) itse lähinnä odottelin pissakoetuloksia ku samalla ne jätin.

Täällä kuvioon astui tuttu hermon palaminen. Tää on alkanu yleensä aina jossaim vaiheessa, joissain raskauksissa jo plussatessa. Kyrsii mies, kyrsii mukulat. Etenkin ku pienin roikkuu ja raapii tyhjiä tissejä. Että mua rasittaa niin että säkenet lentää . Argh.
 



Odottaja ... (ikä) ..... moneskolapsi ......... Laskettuaika

Lumme75 ........ (40) ......... 7 ........................... 29.04.2015
bugsy .............. (44) ........ 10 .......................... 04.05.2015
Josefiina73 ....... (41) ........ 2 ........................... 21.07.2015
vauvatoivoinen .. (38)......... 1 ........................... 17.09.2015
Helmi1234 ....... (39) ........ 1 ........................... 23.09.2015
Sahramiini ....... (43).......... 3 ........................... 12.11.2015
Tammityttö ...... (39) ......... 3 ........................... 28.11.2015
Joulu13 ........... (42) .......... 3 ........................... 30.11.2015
Pegonia .......... (43) .......... 10 ..........................................





Syntyneet:

Nuca ...... (40) .. 29.12.2014 .. rv 37 ...... 2800g ... ??cm ... poika
Esteri1 .... (41).... 8.1.2015 .... rv 40+1 .. 3380g .. 50cm ..... tyttö
helistin71 (43)... 15.1.2015 ... rv 38+4 ... 3100g... 51cm ... poika
Vesipossu (41).... 4.4.2015 ... rv 41+4 ... 4180g .. 55 cm . poika
Jopo73 .... (41)... 12.4.2015 ... rv 40+? .......... g .. .... cm ... tyttö


Listan päivitysohjeet: Valitse edellisen listan alaosassa "Lainaa" ja kun viestikenttä aukeaa, poista alusta ja lopusta ensimmäiset ja viimeiset [QUOTEjne.] -hakasulkeet sisältöineen.
 
Heipat kaikille!

Hanne70 suuret pahoittelut. :hug: Itselläkin ollut sama tulos ja viimeisin oli kesällä 2012. En jäänyt odottelemaan kuukautisia, vaan heti uusi yritys ja niin vain raskauduin pysyvästi heti ilman yksiäkään kuukautisia. Mutta toiset taas haluavat odotella. Toivotaan, että seuraavalla kerralla onnistuu. Minulla ei kuume laantunut, vaan vain kasvoi.

Täällä siis edelleen roikutaan, saas nähdä kuinka kauan. No ei ainakaan ensiviikon torstaita pidempään, koska max annetaan 10 päivää mennä yli. Olisin päässyt jo käynnistykseenkin, mutta niistä on muutama huonompi kokemus, joten annetaan luonnon hoidella, niin silloin minulle parempi.

Mukavaa ja aurinkoista kevätpäivää kaikille!

t: bug 40+3
 
Moi kaverit!

Halaukset Hannelle! Täällä pelkään pahoin, että perässä tullaan ensi viikon pe-ultran jälkeen. Ei ole pahoinvointia ollut, mikä osaltani on ennakoinut km:eek:a. Vain lievää väsymystä, tissien arkuutta ja ärtyneisyyttä. :( No en ala hutkia, ennen kuin tutkitaan, missä mennään. Edellinen kkm on vielä tuoreessa muistissa ja kammoksuttaa!

Muuten se laskettu aika on 2.1.2016, mutta päivitellään listaan vasta jos ua:ssä selviää jotain odottamista. Meillä on ollut semmoista säpinää, ettei ole kerinnyt päivittelemään kuulumisia, toki olen pikapikaa käynyt välillä kurkkimassa teitin muitten kuulumisia.

Bugsylle myötäelämistä loppurutistukseen ja vointeja kaikille muillekin, velvoitteet kutsuvat...
 
Harmillista, että lista lyheni yhdellä nimellä.
Pegonialla viikon päästä about ultra ja sit nähdään mikä siellä on tilanne.

Mulla oli rakenneultra ja sikiö oli kasvanut jo painoon 360grammaa. Vastasi viikkoa 20+3 eli saman kaksi päivää "edellä" kuin nt-ultrassakin. Tuollahan nyt ei mitään väliä ole. Tänään siis on 20+1.
Löytyi paljon kaikkea ja normaaleja oli tulokset. Joku tiivistymä löytyi, mutta kun on vain yksi, niin ei tarkoita mitään. Näin mä olin lueskellu täältä netistäki, että patteja ja kystiä ja vaikka mitä löytyy noilla uusilla tarkoilla laitteilla ja harvoin ne mitään sit tarkoittavat kuitenkaan. Lapsivettä on normaalin ylärajoilla ja sanoi, että voi viitata raskausdiabetekseen. Taidankin siis varata sinne rasitustestiin ajan jo tässä kuussa vaikka se oli laitettu vasta ensi kuuksi.
Istukka hipoilee kohdunsuuta ja siitä tulikin tarkistusaika heinäkuun alkuun. Vuotoja mulla ei ole ollut ja niistäkin se kyseli, kun ovat kuulemma yleisiä tällä istukan sijainnilla. Hyvä sinällään tietää, koska voihan niitä tulla, ni nyt on syy selvillä. Toivotaan siis, että istukka siirtyy.
Pippeliä esitteli ahkerasti ja kätilö oli sitä mieltä, että tässä tapauksessa ei jättänyt mitään arvailujen varaan. Mutta toki tarkensi, että ei tämä ole sataprosenttisen varma tieto sukupuolesta.

Onko kellään kokemuksia tuosta lapsiveden määrästä?

Pari ketjulaista taitaa olla aika lähellä synnytystä nyt tai sitten joku voi olla jo synnyttänyt. Siellä keskussairaalan äitipolilla tuli juuri yksi pariskunta synnyttämään. Jännä oli katella meininkiä ja kätilöiden/hoitsujen lämmintä vastaanottoa.

Helmi1234 20+1 ja poitsu
 
Onnea Helmi ja tsemppiä Pegonialle huomiseen.

Kysyin äitipolilta seulatuloksia. Down 1:4500, mutta ikäriskillä 1:45. Trisomia-18 1:100000. Muuta eivät kertoneet (kun eivät osaa tulkita... ) Sainko siis hyviä vai huonoja uutisia? Siis lähinnä toi 1:45. Eivät edes tienneet saako tolla ikäriskiluvulla punktion.

Mikä teillä on mutu punktiosta? Ootteko törmänneet keskenmenoihin? Mitä ite tekisitte noilla luvuilla?
 
Sahris. IkÄ nostaa tosiaan riskiä ihan hulluna tässä vaiheessa. Jos sulla toi down riski oli noin pieni ilman ikää en menisi punktioon. Olen ollu siinä kolmesti eikä se ole periaatteessa mikään kummoinen toimenpide (etenkään kun esim peruskromosomien tutkimiseen riittää pieni määrä istukkkaa) mutta en menisi ellei syytä olis. Kuopuksen aikana seula "hälytti" rajalla mutta päädyimme tyytymään ultriin joissa kaikki oli aina hyvin. Tietenkään ultrat eivät ole tae mihinkään ja down/vammaisia vauvoja on syntynyt vaikka ultrissa kaikki on ok. Mutta noin yleensä noi yllärit tulee nuorille äideille juuri siksi että ikäriski ei juuri vaikuta hälyyn.
Mutta tämä pitää toki pohtia henk koht. Koska koko loppuraskaus epätietoisuudessa on myös ihan pe****stä. Mäkin pelkäsin kuopuksesta loppuun saakka että jotain vikaa onkin.. Mutta kuten sanottu, sulla riskiä selvästi nosti vain ikä, ei nt eikä veriarvot. Eli jos olisin sinä, en menisi yhteenkään punktioon. Keskenmeno riski on marginaalinen mutta aina olemassa.
Hali.
 
Noin mekin Tammis vähän miehen kanssa mietittiin. Punktiossahan vain pieni osa vauvoista osoittautuu erilaisiksi, suurin osa on ihan terveitä. Mitä jos meneekin kesken eikä mitään vikaa oliskaan? Ja jos suhde on 1:4500 ja se perustuu johonkin mitä minun verestä on mitattu eikä vaan ikään, nenäluu on ollu ok ja nt sen 0,9 ni ehkä en edes uskaltais mennä tökittäväks. Ei auta ku jännittää rakenneultraa ja toivoa että siellä ei tuu takapakkia. Kyllä noi tulokset kaikenkaikkiaan huojensi mieltä :)
 
Sahris. Juu noilla tiedoin jätä menemättä. Nimenomaan se että ilman ikää riski on noinkin pieni. :hug:

Meillä olisi pakollisena auton vaihto, tuli vauvaa tai ei. Sikäli erikoista että mies on ihan oikeasti alkanu miettiä sitä vaihtoehtoa sen kannalta et mihin mahtuu kolme istuinta taakse :O Siis kun ettehän te mun miestä tiedä mutta se ei todellakaan oo ikinä ennen miettiny tällaista vaikka olenhan mä nyt ollu sen tuhannen kertaa raskaana. Tai ainakaan sanonu ääneen ! Varmasti yhtä pessimisti se on ku mäkin, ellei enemmänkin, eikä uskalla luottaa, mutta tää on jo lähes outoa :D!

Mulla on siis jäljellä kolme kokonaista päivää normaalia ja etenevää raskautta. Sitten maanantaina alkaa lähtölaskenta siihen jatkuuko tää vai ei. Mä tiedän että ton pv jälkeen odotus on yhtä tuskaa.
 
Sori!! Kääk. Tajusin että puolet jäi lukematta kun jumitin tuohon Sahriksen punktioon.

Bugsyn loppumetrit tosiaan käsillä! Tsemppiä! !

Pegonialle peukkuja! !

Helmille onnea! ! Lapsivettä voi tosiaan joskus olla paljon ilman sen kummempaa syytä. Ja radi kai nostaa sitä joskus. Sit noi vammat on ihan eri lukunsa ja niissä joissain vettä pitää jopa punktoida pois pitkin raskautta.
 
tammityttö: mullakin se ikäriskin luku on jo korkeahko. Mutta eipä sitä meille kuin mainittu ja varsinainen suhdeluku downille oli 1:14000. Niskaturvotus oli sen 1,2. Mä en sinuna edes harkitsisi mitään punktioita. Ne kyllä kehottavat ne otattamaan, jos on jotain syytä. Ja nyt rakenneultrassa katsovat vielä niitä juttuja, jotka voivat viitata lapsen kehitysvammaan. Minulle ainakin sanottiin, että jos niitä jotain tiivistymiä ja kystiä yms on enemmän kuin yksi, niin se viittaa joissain tapauksissa riskiin ja sitten ne lähettää lisätutkimuksiin, jos haluaa. Meillä löytyi yksi ja sen sanottiin olevan täysin merkityksetön ja sanoi, että nt-ultran kanssa seula-arvot oli niin hyvät, että unohtakaa tämä tiivistymäjuttu kokonaan. Eli painotti sitä, että siitä on pakko kertoa, jos sellainen löytyy. Itsehän olin kovin yllättynyt tuosta istukan paikasta ja olen ehkä vähän vieläkin, vaikka tiedän että se todennäköisesti siirtyy. Eli enemmän jotenkin ajattelin, että voisi löytyä jotain vikaa kuin, että istukka ois vähä vääräs paikas. Mutta mieluummin näin päin tässä kohtaa.

Saatan kirjoitella jo asioita kahteen kertaankin, koska oli jotenkin taas henkisesti voimia vievä kokemus tuo rakenneultra. Ja sit ku se meidän remontti kotona kestää ja kestää, niin en sit saanu iltasella juteltua miehenkään kanssa sen enempiä, ku ollaan eri paikoissa. Mutta tämä helpottaa huomenna, kun pääsen taas siivottuun kotiin. Hienosti mieheltä ajateltu, että ei pistä minua siivoamaan niitä rakennuspölyjä.

Se sokerirasitus vähän jänskättää, koska mulla on noi sokerin paastoarvot näemmä ollu just sillä 5.3 rajalla työterveystarkastuksissakin eli jos se on siitä yhtään muuttunu (mikä on enemmän kuin todennäköistä raskaudesta johtuen) niin mähän saan sit sen diagnoosin. Mutta senkin kanssa eletään ja sit ei syyä mitää kakkua :)
 

Yhteistyössä