40+ odottajat vol 4 (päiv. yksärillä)

Huomenta kaikille minunkin puolesta! Olen samaa mieltä siitä, että tänne on ihana tulla purkamaan tunteitaan ja lukemaan muiden kokemuksista. Itse en ole kertonut raskaudesta vielä kenellekään (paitsi miehelleni tietysti ;) ), joten ei ole oikein ketään kenen kanssa voisi jutella. Ei ole aikomuksena kertoa ainakaan ennen kun eka seula on onnellisesti ohi (olettaen, että niin pitkälle päästään : / ). Mietin sinänsä että onkohan pääsiäisenä pakko kertoa vanhemmilleni, sillä olemme menossa heidän luokse ja tarjolla saattaa olla kaikenlaista kiellettyä herkkua ja ainakin ruoan kanssa viiniä...

Mietin kuten Saanakin tuota, että pääseekö 40+-ikäiset juuri koskaan läpi ekasta seulasta vai onko narahdus väistämätön? Mites pidemmälle päässeet odottajat, kokemuksia?

Pitäisi kai soittaa neuvolaan. En oikein osaa päättää mihin neuvolaan haluan, kun muutimme juuri ennen esikoisen syntymää, eli pitäisi päättää haluanko lähimpään neuvolaan vai tutun neuvolatädin luo hieman kauempana sijaistevaan neuvolaan (jonka kanssa siis jatkan esikoisen kanssa joka tapauksessa). Muutan mieltäni kerran vartissa, mutta ehkä olen nyt kallistumassa tuohon lähineuvolaan, vaikka esikoisen neuvolatäti onkin kiva.

Jotenkin en osaa oikein iloita tästä raskaudesta vielä. Tai iloitsenhan minä toki, mutta huoli on niin suuri, etten uskalla olla liian innoissani. Tämä vähäoireisuus hermostuttaa. Edelleenkään ei juuri mitään oireita. Välillä tosi lievää nopeasti ohimenevää etovaa oloa ja jos oikein tunnustelen, niin vasenta rintaa ehkä vähän aristaa, kun sitä painaa, mutta sekin on niin hakemalla haettu oire... Väsynyt olen, mutta toisaalta olen nukkunut tosi huonosti nyt jo viikon ajan, eli ei välttämättä johdu raskaudesta. Yritän pitää jalat maassa, toivoa parasta ja varautua pahimpaan. Täytyy muistaa, että jokainen raskaus on erilainen eikä kaikille edes tule oireita. Esikoisen kanssa ainoa oire oli hetkellinen lievä etova olo muutaman viikon ajan. Täytyy myös muistaa se, ettei oireettomuus tarkoita automaattisesti että jokin olisi pielessä. Monilla, joilla on mennyt kesken, oireet jatkuvat rajuinakin, vaikkei pieni enää kasvakaan. Oireista tai oireettomuudesta ei käsittääkseni voi välttämättä päätellä vielä mitään. Ultrassahan asia selviää ja itse taidan varata ultrausajan tuohon parin viikon päähän.

Tyydelille ja Tuuliannaliinalle ja muille huolestuneille kovasti tsemppiä, toivottavasti kaikki on hyvin! :hug: Kaikille hyvää vointia ja aurinkoista tiistaita! =)

Jimima 5+1
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!

Hienoa huomata kuinka teitä on tullut paljon tänne ketjuun ja onnea odotukseen kaikille hirmusen paljon! Itse jo pois pudonneena välillä käyn kurkkimassa kuinka porukkaa tulee ja kuinka teillä menee :)
Samallaisia pelkoja kävin itsekkin läpi jo ikäni puolesta kuten tekin, joku pohti "että pääseekö 40+-ikäiset juuri koskaan läpi ekasta seulasta vai onko narahdus välttämätön?" kyllä pääsee, itsekkin pääsin,(olin 42v odotus aikana)
Täälä kuuli tulokset juurikin nt-ultrassa kärähtikö vai ei koska verikokeissa oli pitänyt jo käydä aikasemmin.

Kaikista huolista ja peloista huolimatta koittakaa iloita raskaudesta, paljon voimia kaikille ja ihania nyyttejä tulevaisuudessa syliinne!!

Odottaja ja hymytyttö kohta 5kk
 
Viimeksi muokattu:
Moikka

Ja heti alkuun huojentuneet tuuletukset: jeeeeeeeeeeeeeeeeeee! Siellä se sydän nimittäin sykki ja alkion koko vastasi viikkoja, tai oli vähän isompikin, mutta siinähän on heittovaraa kun vaikea mitata pikkukäppyrää tarkasti. Itkin ennen ja jälkeen ultran vastaanotolla, ensin huolesta ja sitten helpotuksesta ;).

Ja kysyin Femedassa muuten mielenkiinnosta, että miksi nää varhaisultrien hinnat vaihtelee näin paljon (siis 60 eurosta yli 200 euroon) ja toimistoihminen sanoi, että lääkärillä on valtuudet päättää ja esim. tämä Tyydelin lääkäri ei vaan veloita ultrasta erikseen. No, minun veloitti ja lasku oli 200 euroa (tosin vastaanottoaikakin oli 30 min) mutta ei voi mitään ja tärkeintä että huoli hälveni, ainakin hetkeksi. Keskenmenoriski on edelleen se 10-15% aina viikkooan 12 asti kuulemma.

Nyt esikoinen heräsi joten mentävä, mutta iloista päivänjatkoa vaan kaikille.
 
Tuuliannaliina Onnea :) aivan ihanaa :)

Saana72 mulla ei seula hälyttänyt, verikoe otettiin n. 2vk ennen ultraa ja ultrassa sanoivat, että soittavat jos hälyttää, no soittoa vaan ei kuulunut ja tulokset sain tietää vasta seuraavassa neuvolassa joka oli 2 vko:a ultran jälkeen. Se paperi jossa tulokset oli, oli päivätty 2 pv ultran jälkeen, mutta sitä en osaa sanoa miten nopsaan puhelu tulisi, jos on tullakseen.

Täällä sitten hermo petti ja tilasin tänä aamuna kotidoplerin. Tämä epävarmuus varmaan johtuu koetuista keskenmenoista. Toivottavasti paketti tulee nopsaan ja saadaan sydän äänet tarkistettua. Selviä liikkeitä en ole vielä tuntenut, viikkoja nyt 17+7 vai onko se nyt 18 :confused: huomaa että täällä on ensikertalainen...
 
Ihanaa Tuuliannaliina!! Ihania ultrauutisia!
Toivottavasti saan samanlaisia maanantaina. Ei se nähtävästi sitten vaadi niitä oireita!! Hyvä niin.

Tänään taas ollut vähän helpompi päivä itselle, mutta odotan kuin odotankin sitä hetkeä, kun saa olla huokaista helpotuksesta ja olla onnellisesti raskaana ja hehkuttaa asiaa kaikille....

Mukavaa huhtikuuta kaikille!!

Tyydeli ja piipi 6+3
 
On ihan unohtunut onnitella Jimimaa plussauksesta tuolla kuumeilupuolella, joten nyt isot onnittelut :flower:

Samoin Tuuliannaliina, onnittelut hyvistä ultrauutisista:)

Tyydeli mulla on ollut ihan alusta asti niitä juilimisia ja kivistyksiä kohdussa sekä hirveä turvotus alavatsalla. Kai ne on niitä kasvukipuja ;)

Tänään ollut taas aikamoista pääkipua sekä närästystä. Ja mielialat heittelee laidasta laitaan. Iltapäivällä oli ihan järkyn huono olo, onneks ei tarvinnut oksentaa. Syödä tekis mieli jatkuvasti jotain pientä :p

Iines 8+6
 
Tuuliannaliina :flower:, jee, onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! Nyt voit relata vähän =)


Itsellä nt-ultra huomenna klo 10, jännittää. Mahdankohan saada myös kokonaitulokset saman tien? Tulen sitten kertomaan( toivottavasti hyvät) uutiset teille!
 
Onnea Tuuliannaliina hyvistä ultrakuulumisista ja Saana 72 tsemppiä huomiseen.
Jimima, tuossa just edellisellä sivulla kirjotin että täälläkin läpästiin seula, musta enempi menee läpi kun jää kiinni...tiedä tuota. Siihen riskilukuun vaikuttaa ilmeisesti aika moni asia iän lisäksi.
Meillä luku oli 1:950 ja hälytyksen antaa muistaakseni 250..?
Ja tuokin on vain seula, ei täysi totuus. Mutta täällä ainakin eteenpäin hyvillä mielin, pää hajoo jos kaikkea murehtii :)

Saana72 miten sen fb ryhmän löytää?
 
Meilläkään ei seula hälyttänyt. Riskiluku oli 1:4500

Tosi kiva kun tänne on saatu mukaan paljon uusia nelikymppisiä. Itse odottelen torstain neuvola- aikaa, jolloin koittavat taas arvioida tuota vaavin asentoa. Viikko sitten kun kääntyi taas viistotilaan. Toivottavasti tajuaa nyt kääntyä itse raivotarjontaan kun ensi viikolla alkaa oleen aika myöhäistä ulkokäännökselle.

Pikkuylläri ja nyytti 38+1
 



Odottaja......monesko lapsi.........la


Joulu13 (40)...................2.................13.12.13
mamuska7 (40)..............6...................27.12.13
Milla-Sofia (41)...............7...................04.01.14
TR (44)..........................4..................08.03.14 K-HKS
JohannaT (39).................1..................18.03.14
Talvi-74 (39)...................4.................24.3.14
memmu05 (40)...............1..................03.04.14
pikkuylläri (40)................5..................14.04.14
Ollakovai...? (39).............3..................07.05.14
Euphonia (42).................1..................24.05.14
Julianna40 (40)...............4..................08.06.14.
Krish73 (40)...................1..................27.6.14
Athenais (42)..................2..................22.7.14
Aikuinen Nainen H(45).....1...................?
hiba (40)........................8..................Elokuu 2014
Maria-73 (40).................1...................02.09.14 PKKS
Sisso (41)......................2...................02.09.14
ChocolateBox (40)..........2....................10.10.14 HUS
Saana (41).....................2..................12.10.14
Iines (40)...................... 2...................04.11.14
Tuuliannaliina (40)......... 2....................15.11.14
Tyydeli (40)...................2...................22.11.14
Jimima (42)...................2................... 30.11.14
Mirkkuf





Synnyttäneet:

Pökön tyttö........3.6.13 (40+2)......poika (4050 g, 52 cm)

äitiys ja onni......6.9.13 (38+1)....tyttö (3410g, 48cm)
hupiaelämään....14.10.13 (38+5)..poika (3700g, 52cm)
tuulias................31.10.13 (39+2))..poika (3060g, 51cm)

Odottaja70.........07.11.13 (41+2)...tyttö (3100g, 50cm)
Maisa72.............16.11.13 (36+3)..tyttö (3960g, 51cm.)

Nicola73.............22.11.13 (38+1)..poika (3440g, 51cm)
Alexa.................5.12. (37+5)...poika (3660g, 51cm)

HillaKat..............05.12.13 (39+4)...tyttö (3300g, )
Sirppuliini.......15.12.13 (40+6)...poika (4260g, 53cm)
äiskä-73..........26.2.14 (41+1).....poika (4430g, 53cm.)


 
Viimeksi muokattu:
Huomenta naiset!

Tänään sitten ultra, toivon tosiaan että kuulun tuohon ryhmään joka pääsee seulasta läpi, iästä huolimatta. Eipä tullut paljoa nukuttua viime yönä...

ChocolateBox, ryhmän löytää laittamalla yksityisviestiä Näytä profiili: Ansukka - Kaksplus ja kerro siinä vaikka sun facebook sähköpostinimi, niin löytää sut helposti. Anne lisää sut kaverikseen, jotta voi lisätä salaiseen ryhmään (kaveruuden voi perua, kunhan olet ryhmässä) ja muut ryhmäläiset ei näe profiilistasi enempää kuin muutkaan vieraat, eli vain mikä on julkista muutenkin. Itse sitten voi päättää miten paljon haluaa avauta omista yksityisasioistaan. Mutta hyvää keskustelua ja tsemppiä siellä on (ja tietty vähän ensikertalaisten hysteriaa :LOL:) Tervetuloa!
 
Hei ja tervetuloa Uusille!!!


Tuuliannaliina :kiss: Onnittelut ihanista uutisista :heart:

Ja Saanalle OnnenHalitukset matkaan =) Pääset treffeille pippusen kanssa :heart: Hengessä mukana!

Toivottavasti Pikkuyllärin Nyytti pyörähtää oikeaan asentoon. Minulla on kerran ultrapöydällä vauva käännetty kokokontrollissa raivotarjontaan. Siellä vasta huomattiin että vaaveli istuskeli masussa. Osastolle lääkäri ensin määräsi ja aloin siten huolestuneena kyselemään mitä siellä tapahtuu. Hän demonstroi ja hups! Vaaveli käännähtikin siinä :) Myös supistukset voivat saada vauvan itsekseen kääntymään. Mie piän peukkuja!


Hei Odottaja70 :wave: Joko tyttösi on 5kk? :heart:
Samanlaisilla peloilla alkoi tämäkin raskaus. Miltein samantien kun olin tehnyt digin raskaana 2-3 alkoi verenvuoto ja laadultaan sellaista, ettei tiennyt tuon taivaallista, onka raskaana vai ei. Varhaisultra varmisti raskauden ja silti huoli jatkui aina nt-ultraan ja sitä eteenpäin. Varhaisrakenneultran jälkeen minulla vasta alkoi helpottamaan ja kuulkaas naiset. Tämä on ihanaa :heart: Kyllä mie niin toivon pulleita masuja tähän pinoon ja alkuraskauden pelkoihin voimia :kiss:

Maria-73 minä myös olen dopplerin onnellinen omistaja :) Sainkohan sykkeen kuulumaan tuossa rv10 kohdalla. Senkin jälkeen meni kertoja etten sykettä löytänyt, mutta hurjaa loiskintaa kylläkin :D Ja liikket tunsin vasta tuossa rv18 kohdalla, vaikka onkin useamapi raskaus on takana. Istukka minulla onkin etuseinässä ja se vaimentaa liikkeitä. Aluksi liikkeet olivat joitain epämääräisiä pulputuksia jotka olivat, olivatkohan, oli ne tuntemuksia :heart::)

Solis rv20+0 tänään :heart: ja potkut tuntuvat alavatsaan. Vielä sellaisia poksahtavia saippuakuplia
 
Ja tällaisen löysin (Vernerin sivuilta) kahlatessani googlessa ja etsiessäni tietoja väsymyksen asti. Mielestäni lyhyt ja ytimekäs vastaus kysymykseen:


"Mikä on 40-vuotiaan riski saada vammainen lapsi?

Olen 40-vuotias äiti ja odotan uutta vauvaa. Mikä on riskimme saada vammainen lapsi ikäni puolesta?

Vastaus:

Äidin ikään liittyy lähinnä lisääntynyt riski sikiön kromosomien lukumääräpoikkeavuuksiin. Näistä tavallisin on kromosomin 21 ylimäärä eli Downin oireyhtymä. 40-vuotiaan naisen todennäköisyys synnyttää Down-lapsi on 1:110 eli hiukan alle yksi prosentti.

Muita vakavia ja Downia harvinaisempia ovat kromosomien 13 ja 18 ylimäärä. Näistä raskauksista suuri osa meneekin kesken. Sukukromosomien X ja Y ylimäärä tavallistuu myös äidin iän karttuessa. Näitten ylimäärä ei kuitenkaan merkitse kehitysvammaisuutta.

Koska osa kromosomipoikkeavuusraskauksista menee kesken, on poikkeavan kromosomituloksen esiintyvyys istukka- ja lapsivesitutkimuksien aikaan eli raskausviikoilla 11 ja 16 jonkin verran suurempi kuin kromosomipoikkeavuuksien esiintyvyys vastasyntyneillä.

Mainittakoon vielä, että äidin 40 vuoden ikä painaa raskauden ajan sikiöseulonnoissa niin paljon, että tämän ikäisten naisten mahdolliset poikkeavuudet raskaudessa käytännössä havaitaan aina seulonnoissa; sikiöseulatestithän koostuvat monista osatekijöistä, joista yksi on äidin ikä. 40 vuotta täyttäneillä naisilla on myös mahdollisuus päästä suoraan sikiön kromosomitutkimukseen ja lähetteen saa neuvolasta.

Todennäköisyys, että lapsi on vammainen, on kaikilla noin 3 %. Äidin ikä 40 vuotta nostaa tätä riskiä noin reilun prosentin verran. Terveen lapsen saamisen todennäköisyys 40-vuotiaana on siis huomattavasti suurempi kuin vammaisen lapsen saamisen todennäköisyys."

Eli prosentuaalinen riski muihin verrattuna on aika mitätön mielestäni. Meillä on siis todellakin suurempi mahdollisuus saada terve vauva :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Saana72
Huomenta kaikille, ja heti alkuun Tuuliannaliinalle onnittelut hyvistä ultrauutisista! :flower: Toivottavasti myös Tyydeli saa hyvät uutiset! Samoin Saanalle tsemppiä nt-ultraan, toivottavasti kaikki on hyvin! Iines*, kiitos onnitteluista. =)

).( Itse olen tällä hetkellä niin kyllästynyt Helsingin kaupungin neuvoloiden puhelinpalveluun. Olen eilen ja tänään yrittänyt soittaa sinne monta kertaa, mutta ensin joutuu kuuntelemaan pitkät selostukset ja painamaan eri numeroita, vain kuullakseen että kaikki hoitajat ovat varattuja. Jonotusmahdollisuutta ei ole, vaan ainoastaan takaisinsoittopalvelu. Se olisikin ihan fine, jos olisin vaikka kotona, mutta olen töissä (neuvoloiden puhelinpalvelu toimii vain klo 8-13) ja haluaisin itse valita milloin puhun tällaisen arkaluontoisen puhelun. Istun mielummin vaikka puoli tuntia jonossa itse valitsemanani aikana kuin että sieltä soitetaan mulle. En välttämättä voi aina vastata ja vaikka voisinkin, niin pitää sitten kertoa soittajalle että "hetki pieni, vielä hetki..." ja lähteä jonnekin syrjään puhumaan, ettei kollegat (tai pomo, jonka huone on mun vieressä) kuule. En todellakaan halua puhua tällaista puhelua työpöytäni ääressä. Soitin tänäänkin heti klo 8, mutta niin teki ilmeisesti moni muukin, enkä päässyt läpi. Kai mun on vain jätettävä soittopyyntö ja sitten juosta luuri kädessä jonnekin syrjään, kun soittavat, jos jonkun neuvola-ajan haluan itselleni saada. :headwall: Tekisi mieli antaa palautetta tästä "palvelusta" jonnekin... Aikaisemmin sai soittaa suoraan omaan neuvolaan ja varata ajan ja omalla neuvolatädillä oli soittotunti joka päivä. Nyt kaikki on keskitetty eikä omaan neuvolaan pääse suoraan millään. :mad:

Täällä jatkuu oireettomuus. Hyvin lievää etovaa oloa hetkittäin ja väsymystä, muuten ei mitään. Noh, huomaan että on välillä vähän lyhyt pinna ja meinaan hermostua miehelle pikkuasioista, mutta onneksi tiedostan tämän ja osaan yleensä hillitä itseni. :LOL: Samalla olen huomannut, että herkistyn helpommin. Tätä oli myös kun odotin esikoista, mutta silloin en hermoillut miehelle. :D

Hassua tuo, miten Femedan hinnat vaihtelee. Täytyisi kohta katsoa mistä varaan sen ultrausajan. Edellisessa raskaudessani kävin Bulevardin Graviditas 22-klinikalla vai mikä olikaan nimeltään (nykyään Aava) ja olin erittäin tyytyväinen, mutta siellä eivät nykyään jostain syystä hoida sitä Kela-osuutta varhaisraskauden ultrissa, vaan pitää itse hakea Kela-korvausta, mitä kai esim. Femedassa ei tarvitse tehdä (eikä 3 vuotta sitten tarvinnut Aavassakaan), joten se puhuu Aavaa vastaan. Mutta ihanat lääkärit siellä oli ainakin 3 vuotta sitten. No, täytyypi selailla nettiä.

Aurinkoista keskiviikkoa ja hyvää vointia kaikille!

Jimima 5+2
 
Tässä omat ultrakuulumiset. Kaikki ok kai?

Niskaturvotus 1,3mm (todella hätäisesti yhteen kertaan mitattu) . Jäi melko huono maku koko käynnistä, lääkäri oli myöhässä (tuli tauolta kahvikuppi kädessä), kysyi että miten on mennyt, kun aloin kertomaan, keskeytti ja sanoi että housut pois ja pöydälle, ultrasi ensin alakautta sitten vatsan päältä. Ultraus kesti max 2 minuuttia, kun oli lopettelemassa, kysyin näkyykö nenäluuta, siihen lääkäri "en sitä nyt katsonut" (vaikka olis hyvin voinut vielä katsoa. Sanoi että jos haluaa lisätietoja niin sitten yhteyttä yksityissektorille (kas kun ei antanut käyntikorttiaan samalla, kun on myös Mehiläisessä yksityisvastaanotto!) Sitten kiitos hei, kaikki hyvin tässä vaiheessa, yhteistulokset tulevat 1-2 viikon kuluttua (vaikka verikokeet otettu jo kaksi viikoa sitten?). Koko käynti kesti about 6 minuuttia. Ja täällä Turussa tämä lasketaan ensimmäiseksi neuvolalääkärikäynniksi!

Että semmonen käynti, aion kyllä antaa palautetta ko lääkäristä neuvolaan, ei mennyt ihan oppikirjan mukaan tuo käynti. No nyt vaan odotellaan yhteistuloksia, mukaan sain pari sumuista kuvaa, noh pääasia että turvotusta ei ollut liikaa, koko vastasi viikkoja ja sydän löi pikkuisella :heart:
 
Moikka

Ja kiitos kovasti ultraonnitteluista, ootte ihania! :heart: Itsekin olen tosi iloinen asiasta, joskin ultrauutisia 'juhlittiinkin' sitten kotona esioisen oksennustaudin säestyksellä ja yöunet jäi liki nollaan... Vitsit, meidän pikkuinen on sairastanut yhtä soittoa ja pitkästi yli kuukauden, kaksi vatsatautia, flunssa, korvatulehdus ja nuha vaan jatkuu ja jatkuu, jo viidettä viikkoa...

Saanalle kovasti onnitteluja ultrauutisista! Kyllä tuo minusta hyvältä kuulostaa. Harmi että lääkäri oli noin toope. Olen kyllä monesti miettnyt, että asiantuntemuksen lisäksi vuorovaikutustaidot ja empaattisuus olisivat kyllä erittäinkin tähdellisiä ominaisuuksia kelle tahansa lääkärille, mutta valitettavan usein näitä ei löydy. Mutisevat jotain tietokoneen takaa ja lähestulkoon välttävät katsomasta silmiin.

Jimima: varhaisultrista, (siis ennen np-ultraa tehtävsistä) ei saa mistään kela-korvauksia. Kysyin asiasta erikseen eilen Femedasta. AInoastaan, jos lääkäri kirjoittaa lausunnon, että jotain erityistä syytä, jolloin ultra välttämätön, tyyliin vuotoa tai muuta. Mutta jostain syystä kaikki lääkärit ei tosiaan laskuta tuosta ultrasta ollenkaan, ottavan vaan vastaanottokäyntimaksun. Jos olisin etukäteen osannut varata ajan hyvissä ajoin, olisin kyllä mennyt jollekulle halvemmalla. Musta 200 euroa on tosi kallis hinta, etenkin jos saman palvelun saa yhtä asiantuntevalta jollain kuudellakympillä.

Oliivitar: tuo oli kyllä lohdullinen lukema tuo 3%. Jotenkin ajattelin, että olisi paljon isompi nelikymppisillä tai yli.

Pikkuyllärin pikkuiselle toivon kääntymishaluja!

En ole vielä päässyt neuvola-asiassa puusta pitkään, ts. en ole saanut vaihdettua tätiä. Aion kyllä yrittää. Mulla tulee kaikenmaailman kysymyksia esim. sisarussuhteeseen liittyen, kun esikoinen tulee olemaan juuri siinä uhmaiän kynnyksellä jos ja toivottavasti kun kuopus putkahtaa maailmaan. Nykyinen täti ei osaisi varmaan vastata sanallakaan, kun ei ole paljon mihinkään muuhunkaan osannut.

Nyt pitää juosta päikkäreille itsekin kun lapsi nukkuu. Olen ihan tööt eilisyöstä, otin sitten lopulta viekkuun nukkumaan joskus puoli viiden aikaan, siihen asti oli käyty hyssyttelemässä vähintään tunnin välein. Olisin ottanut aiemminkin, mutta viime sairauden kohdalla monta yötä viekussa nukkuminen johti siihen että oli pakko pitää uusi unikoulu ja ne nyt eivät ole kovin kivoja koskaan.

Ps. oireet on vieläkin ihan nollassa, että rohkaisua vaan niille, jotka asiasta omalla kohdallaan huolivat, kuten minäkin huolin. Voi näköjään olla kaikki ok ilman että mitään merkkejä raskaanaolosta.
 
Viimeksi muokattu:
Maria-73, toivottavasti sun kotidoppleri tulee nopeasti sillä aivan juuri sä alat tuntea liikkeet ja sitten helpottaa, kun ne tuntee joka päivä! Joo, tiedän itestänikin että se vekotin on hankittava, jos sinne asti päästään. Lainassa se oli esikoista odottaessakin, ja mielenrauhan kannalta oleellinen, ennen kuin liikkeet tunsi.

Tulipa mieleen, että kävin esikoisesta ultrat ja seulat naistenklinikalla ja en koskaan saanut mitään riskilukua. Tuli vaan kirje, jossa sanottiin, ettei ole niiden perusteella syytä epäillä mitään. Kun kuulostaa, että kaikille muille tulee riskiluku automaatisesti.

Jimima, mä niiin tiedän, mitä tarkoitat. Mä olen tämän neuvola-ajan tilatessani puhunut vanhempieni uuden asunnon, (jossa remontti meneillään, jossa isoveljeni remontoi,) vaatehuoneessa piilossa, ettei kaikkien tarvitsisi kuulla asiaani.
Mitä jos tekisit niin, että kun ne neuvolasta soittaa, niin sanoisit, että kuule, sä et pysty tällaisia henkilökohtaisia asioita puhumaan työpaikalla ja kysymään, että mitähän toimintatapaa hän ehdottaa. Mä olen vuosi sitten laittanut kirjallista palautetta juuri tuosta takaisin soittopalvelusta. Niin otti päähän. Kun toisissa kunnissa mennään siihen, että neuvolatädeillä on kännykät ja heille voi laittaa tekstarilla asiansa ja soittopyynnön ja soittavat, kun pystyvät. Ja Helsingissä et pysty soittamaan omalle neuvolatädille, kuin soittopyynnön kautta. Kiukuttaa vieläkin. :mad:

Ja noista femedan hinnoista. Oliskohan se mun tammikuinen varhaisultra voinut olla myös sen takia edullinen, kun oli sitä pientä vuotoa ja alkion kasvu pysähtynyt ja km alkamassa. Ts. eri syyt tutkimukselle kuin pelkkä varhaisultra. Noh, maanantaina olen viisaampi ja maksan mielelläni vaikka sen 200e, jos uutiset ovat hyviä... Ja oman aikani sain silloin samanpäivänä aikana, samalle illalle. Nyt kaukaa viisaana varannut ajan hyvissä ajoin, suunnilleen samoille rv.lle.

Voi harmi mikä kokemus, Saana72!! Nämä ultrat kun nyt vaan ei ole läpihuuto juttuja meille, odottajille, vaikka se sille asiakaspalvelutaidottomalle lääkärille olisi. Laita ihmeessä palautetta. Onneksi nyt kuitenkin sait hyviä uutisia. Se on pääasia, että sydän lyö ja koko vastaa viikkoja.

Tuuliannaliina, olipa kurja yö. Me ollaan vältytty vielä vatsataudeilta, mutta sitkeä nuha-flunssa vaivannut meitäkin pari kuukautta, joten tiedän mistä puhut. Kuume ehti tulla viime viikolla jo kolmannen kerran, ilman että on ehtinyt parantua välissä ollenkaan. Pakkohan sitä oli jo viedä toinen lääkäriin. Mutta niin se vaan oli, mitä arvelinkin, että virustautia toisensa perään. Nyt sentään alkaa olla tervehtymään päin. Yötkin alkaa sujua yskimättä. Mutta joo, kömpii väliin aina aamuyöstä.

(.) edelleen ihan hyvä mieli, pahin paniikki pysyy poissa. Ensi kertaa ajattelee, josko tää raskaus oikeestikin pysyisi matkassa loppuun asti! Niin, vähäiset oireetkin ovat pysyneet samana, mutta sehän ei mitään merkkaa, kun oireettomanakin saa positiivisia uutisia! :)
Vielä pitää malttaa odottaa 5päivää...

Tyydeli ja piipi 6+4
 
Viimeksi muokattu:
Saana72 onnea :) ihanaa kuulla se syke :) Todella ikävä lääkäri vaan teille sattui, kannattaa antaa palautetta.

Kotidopleri tuli tänään :) todella nopea toimitus! Heti kun tulin kotiin niin sykettä kuuntelemaan ja siellähän se oli :heart: . Nyt voi taas olla rauhallisin mielin.
 
Huh huh Saana mikä Tohtori :O Harmin paikka, että lääkäreillä menee oma etu asiakkaan edun eteen. Ehdottomasti reklamaatio moisesta käyttäytymisestä. Me kuitenkin jotka sinne menemme olemme täynnä jännitystä, pelkoa, toivoa. Kasvatamme uutta elämää sisällämme :heart: Ihanaa, kun pieni siellä porskutti!!!! Ja ihan hyvältä kuulosti turvotuskin. Minulla ultrauksen suoritti kätilö, turvotuksen mittasi tarkasti, mutta nenäluusta ei maininnut (luki kuitenkin myöhemmin kotiin tulleessa kirjeessä, että oli näkynyt) eikä myöskään tarkastellut istukkaa vuodosta huolimatta. Olettaisin, että siinä olisi astunut lääkärin varpaille vaikkei sellaista ollut edes paikalla...

Maria Ihanaa musiikkia

Minulle on palannut tuttu vaiva ummetus :mad: Onkos kikkoja Helppolassa käyntiin? Joskus aikaisemmin on tepsinyt rautatabletit, mutta nykyään ne aiheuttavat vain ylimääräisiä vatsanpuruja, joten käytän nestemäistä rautaa. Pikaisesti katselin hausta ja kehuivat magnesiumia. Onko kenelläkään kokemusta?
 
Huomenta kaikille! Saana, huh-huh, minkä lääkärin sait! :eek: Ei sitten mitään tilannetajua. Miten lääkäri ei voi ymmärtää miten tärkeitä asioita nämä ultrat odottajille ovat (ja ehkä varsinkin tuo nt-ultra, joka monelle saattaa olla se ensimmäinen, josta selviää, onko kohdussa yleensäkään elämää)?! Vähän empatiaa ja enemmän aikaa saisi tarjota eikä tuollaista liukuhihnameininkiä. No, pääasia että kaikki oli hyvin. Toivottavasti myös seulan yhteistulokset ovat hyvät.

Tuuliannaliina, ai niin, muistan varmaan väärin siitä Kela-korvauksesta. Sitä ei sitten varmaan tosiaan edes saanut siitä varhaisultrasta, siksi ei ole mitään muistikuvaa mistään Kela-hakemuksista. =) Onhan tosiaan 200 € aika suolainen hinta. Aioin kyllä joka tapauksessa mennä varhaisultraan, ihan oman mielenrauhan takia.

Tyydeli, nyt sitten odottelen soittoa sieltä neuvoloiden takaisinsoittopalvelusta. :headwall: Heti kasilta soitin taas sinne enkä päässyt läpi. Toivottavasti tulisi kohta soitto, en osaa oikein keskittyä mihinkään töihin tällä hetkellä, kun vain jännitän että milloin soitto tulee. Oiva aika kirjoittaa tänne siis. :whistle: Mutta tosiaan aivan raivostuttava tämä ns. palvelu. Ennen oli oikeasti paremmin, kun sai soittaa suoraan neuvolaan ja myöhemmin suoraan omalle neuvolatädille. Muutenkin inhoan noita "jos haluat sitä, paina 1, jos haluat tätä, paina 2 jne"-puhelinpalveluita. Turhauttavaa ja ärsyttävää. Voin kuvitella, että vanhat ihmiset ovat ihan hädissään, kun yrittävät soittaa tuollaiseen numeroon (taitaa ainakin Helsingissä myös tavalliset terveysasemat käyttää tuota "palvelua", ei pelkästään neuvolat). :kieh:

Tämä on kyllä oireettomin raskaus ikinä. Olo käytännössä ihan normaali. Välillä tulee auttamatta mieleen, että onko siellä enää ketään... : / Mutta niin kuin on todettu, ei aina tarvitse olla oireita, vaikka kaikki onkin hyvin. Silti ei voi kuin olla huolissaan. En oikein tunne olevani raskaana. Alan varmasti uskoa tätä todeksi vasta sitten jos tai toivottavasti kun ultrassa jotain näkyy. Täytyy myöntää, että jännittää. Pitäisi varmaan varata se aika jo valmiiksi.

Toi kotidoppleri on ihana keksintö. Minulla oli sellainen käytössä kun odotin esikoista (sain sen noin rv 15) ja käytin sitä todella ahkerasti varsinkin silloin, kun liikkeet eivät vielä tuntuneet. Täytyy kaivaa se tuolta kaapista taas, mutta vielä ei varmaankaan kuule mitään enkä viitsi edes yrittää, etten ruoki tätä orastavaa paniikkiani.

Mukavaa päivää kaikille! =)
 
Saana olipa tyly lääkäri. Tuollaiset voisivat miettiä hiukan miltä asiakkaasta tuntuu. Kyseessä iso, koskettava ja tärkeä asia, lääkäri voisi hieman antaa aikaa.
Me käytiin yksityisellä puolella, lääkäri haastatteli, kyseli hetken, sitten ultrattiin hitaasti, hartaasti ja pitkään, koitti näkymää jopa 4d mutta Hippunen oli vielä niin pieni ettei selvästi vielä näkynyt mitään. Laskettiin sormet varpaat, katsottiin sydän ja nenäluu ja mitattiin niska moneen kertaan. Käynti kesti tunnin. Rakenneultrakin yksityiselle :)
Jimima tiedän niin ton tunteen , MURR :/ Toi nykyinen ajanvaraustakaisinsoitto"palvele" on niin hanurista että. Mulla meni vaatimattomasti kolme viikkoa että sain ekan neuvola ajan.
Täällä ollaan mietitty tuota kotidopleria mutta oon miettinyt että syntyykö sitten paniikki jos ei jostain syystä kuule ääniä...
On: pahoinvointi hiukan väistyy, tilalle tulee jatkuva nälkä ja orastava närästys.
 
Kivaa, että täällä on näin aktiivista kirjoittelua! Itsekin pitää sitten kirjoittaa ihan vaan kirjoittamisen ilosta. :) Kun ei mulla mitään asiaakaan ole!
Olot/olottomuus ennallaan. Tai nyt tuntuu siltä, että tuo vajaa aamukahvi ei enempää maistu. Jää juomatta. Ihan kuin etoisi vähäsen!! :O =) Saatan myös kuvitella! Hih. Kaikesta hassusta sitä ihminen onkaan innoissaan.

Jos oikein tarkkoja ollaan, niin tänään olis oikeesti se päivä kun viimeksi meni kesken. Menkoista laskettuna rv7+0. Mutta kun tiedän että ovis oli nyt paria päivää myöhemmin, niin lasken, että on 6+5. Mutta anyway, kiva fiilis on se, kun ei ole mitään oireita myöskään km suuntaan. Alkaa vahvistaa sitä hyvää fiilistä! Ultraan vielä 4päivää.

Heh. Useamman rivin sitä saa kirjoitettua puuta heinääkin!!

Jimima, kerro sitte mikä oli takaisinsoittopalvelutädin ehdotus!

Oliivitar, suosittelen luumuja. Toimii toisilla tosi tehokkaasti, ja ainakaan niistä ei ole mitään haittaa. Siis kuivattuja luumuja.

Tyydeli ja piipi 6+5
 
Tyydeli, olin niin onnellinen siitä, että yleensäkin sain vihdoin puhua jonkun hoitajan kanssa, että loikin nopeasti inva-vessaan piiloon ja aloin puhua ajanvarauksesta eikä sitten tullut haukuttua palvelua ollenkaan. :ashamed: Toisaalta eihän se sen hoitajan vika ole, joten siinä mielessä ehkei kovin kivaa kaataa omaa turhautumistaan hänen niskaansa. :saint: Aion kuitenkin yrittää löytää jonkun palautetahon kaupungin sivuilta, jonne voisi antaa palaa.

Neuvola-ajat olivat meillä todella kortilla ja sain ekan neuvola-ajan vasta 29.4. Silloin pitäisi olla viikkoja kasassa jo 9+1 (jos niin pitkälle päästään). Toivottavasti ei sitten joudu odottaa kauhean kauan, että pääsee NT-ultraan, se kun on aika tarkkaa milloin se tehdään. Noita ajankohtia ihmettelin jo esikoista odottaessani, kun suositus tuntuu olevan, että verikokeet otetaan aikasemmin ja ultra hieman myöhemmin, niin kuin monessa kunnassa ilmeisesti tehdäänkin, mutta ainakin Naistenklinikalla 3 vuotta sitten ne otettiin samaan aikaan (mulla taisi olla 11+6). Mutta kai ne tietää mitä tekee...

Onko helsinkiläisäideillä muuten tietoa että mikä on tuon Naistenklinikan tilanne? Pääseekö sinne tällä hetkellä synnyttämään, vaikka on rempassa? Vai pitääkö olla jokin erikoistapaus/riskiraskaus? Vai onko kenties 40+-ikäisellä automaattisesti riskiraskaus? Esikoisen synnytin Naistenklinikalla ja olin oikein tyytyväinen saamaani hoitoon/palveluun. Siksi menisin mielelläni taas sinne synnyttämään.

Entä onko täällä joku, joka on syönyt Maca-kapseleita tai -jauhetta ja/tai Kuningatar-hyytelöä ennen raskautumista? Minä söin viimeisistä kuukautisista alkaen ja en tiedä auttoiko se, mutta tärppihän tuli. :heart: Nyt mietin että pitäisikö/voiko sitä jatkaa? Onko siitä haittaa/hyötyä? Macanhan sanotaan olevan sellaisen superfood, joka tekee yleisesti hyvää ja ehkä Kuningatarhyytelökin, mutta toisaaltahan "virallisesti" ei suositella mitään ylimääräisiä "lääkkeitä", muuta kuin vitamiineja. Söin vanhasta tottumuksesta noita muutaman päivän plussauksen jälkeenkin, mutta sitten jätin ne pois. Enpä sitten tiedä.

Nyt lounaalle. =)
 
Huomenta

Kiva tosiaan kun täällä keskustellaan vilkkaasti. Aika ajoin harkitsen tuonne marraskuisiin liittymistä, mutta oikeastaan vaan silloin jos täällä on tosi hiljaista. Oletteko muut muuten lasketun ajan mukaisissa ryhmissä myös? Täällä on nyt silläviisiin kiva tilanne, että on monta alkutaipaleella ja lisäksi vielä samanikäisiäkin.

Oliivitar: jos ei luumut auta niin ottaisin Levolacia. Mulla oli esikoisen raskauden aikaan tosi paha ummetus välillä, mulla se tuli kyllä nimenomaan rautavalmisteesta. Levolac on apteekkilääke, mutta lääkärin mukaan vaaraton ja toimi tosi hyvin. Yhdellä annoksella toimi vatsa monta päivää, eikä ole sellainen lääke kuitenkaan, että pitää pää kolmantena jalkana juosta vessaan. Olen antanut sitä esikoisellekin kun oli alle vuoden, voi siis antaa myöa ihan pikkulapsellekin.

Jimima: mä käytin sekä macaa että kuningatarhyytelö ennen raskautumista enkä ole jatkanut sen koommin. Noista luontaistuotteistahan aina varoitellaan. Varmuuden vuoksi jätän ottamatta, kun niihin ei ole samaa himoa kuin esim. kahviin, jota en ole vielä lopettanut. Enkä ehkä lopetakaan. Menee se yksi espressollinen (maitokahvissa) päivässä ja on tosi tärkeä heräämisen kannalta ;).

Naistenklinikasta kysyin jostain, mistäköhän se oli. Taisi olla neuvolan puhelin. Minäkin synnytin siellä esikoisen ja tykkäsin tosi paljon. Neuvolasta sanottiin, että ottavat vaan riskisynnyttäjiä etukäteissopimuksella (joihin yli 40v ei mielestäni kuulu) mutta ovat ohjeistaneet neuvolaa että kannattaa soitta synnytksen käynnistyessä että sattuuko olemaan tilaa, jos sinne haluaa. Näin taidan itse tehdä. Mutta lähtökohtaisesti sinne ei siis pääse, jos ei ole riskiodottaja.

Tyydelille tsemppiä 'piinapäiviin' ennen ultraa. Mulla ainakin ne piinapäivät jatkuu plussaaminsen jälkeenkin, eri syistä vain.

Oireita on vihdoin ihan vähän, ts. mahassa tuntuu jotain pöhinää eikä ole enää sellainen 'tyhjä olo'. Kuvotusta tai muuta ei kyllä ole. Väsymystä sen sijaan kyllä ja yöunet on menneet huonommiksi plussaamisen jälkeen. Onko muilla? Mulla on joskus ollut pahaa unettomuutta vuosia sitten mutta viime vuodet olen nukkunut hyvin, nyt kuitenkin selkeästi huonommin kun plussa tuli. Pitää käydä vessassa kerran pari yössä ja sen jälkeen en saa unta kovin helposti.

Ai joo, yksi tuttu 'raskausoire' esikoisen ajalta on palannut: hedelmien himo. Etenkin mandariinien. Ja onhan niitä toinenkin tuttu: mikään makea ei oikein maistu, paitsi salmiakki välillä. Yleensä syön vähintään suklaata tai keksejä, joskus jätskiätai leivonnaista jos sattuu olemaan, jälkkäriksi päivällisen jälkeen, mutta viime viikkoina mies on saanut yksin rapistella kaappeja ja minä olen vaan huikkaillut sohvalta, että tuo yksi mandariini pliis ;).

Mä jouduin muuten viime raskaudessa sokerirasitukseen kait iän puolesta, joutuiko muut? Haluaisin skipata koko rasituksen tässä raskaudessa, koska olen jokseenkin varma ettei mulle mitään raskausdiabetesta tule. Ei ollut silloinkaan mitään näistä:

Raskausdiabeteksen riskitekijöitä ovat äidin ylipaino (BMI > 25) ennen raskautta, munasarjojen monirakkulaoireyhtymä PCOS «Munasarjojen monirakkulaoireyhtymä (PCOS)»1, ikä yli 40 v, aiemmin syntynyt suuri lapsi (> 4 500 g) tai aiemmassa raskaudessa todettu raskausdiabetes. Raskauden aikana ilmaantuvia riskitekijöitä ovat sokerin esiintyminen aamuvirtsassa ja epäily suurikokoisesta sikiöstä.

Voikohan siitä kieltäytyä?

Ei muuten millään tunnuta keksivän 'työnimeä' tälle vaaville. Esikoiselle ja niille kahdelle keskenmenneelle oli heti nimi valmiina, tuli siis tuosta vaan mieleen. Tälle on yksi, mutta ei jotenkin ihan oikean tuntuinen. Silti olisi kiva joksikin pikkuista kutsua.
Miehellä on muuten vahva tunne, että on tyttö tulossa. Minulla ei mitään hajua. Mitenkäs muilla?
 
Tuuliannaliina, en kyllä minäkään ole kahvista luopunut enkä sellaista edes suunnittele. Pyrin pysymään siinä yhdessä mukillisessa aamulla, se taitaa olla ihan sallittuakin. :)

Minäkin olen nukkunut tosi huonosti plussauksesta asti. Vaikka väsyttää ihan sikana ja iltapäivisin melkein nukahdan bussissa matkalla töistä kotiin ja alkuillasta saa tsempata tosissaan että pysyy hereillä, niin yöllä olen nukkunut huonosti. Juuri niin kuin Tuuliannaliina, herään siihen, että tarvii käydä vessassa ja sen jälkeen ei saa unta. Joka yö sama asia. Tosin viime yönä nukuin joten kuten kohtuullisen hyvin, varmaan ihan uupumuksesta, yli viikon univajeesta. Loppuraskaudesta en ihmettelisi tätä ollenkaan (esikoista odottaessani saatoin loppuraskaudesta valvoa joka yö johonkin viiteen aamulla), mutta nytkö jo?!?

Minä olin myös edellisessä raskaudessani sokerirasitustestissä. Muistaakseni Helsingissä kaikki yli 25-vuotiaat "joutuvat" sokerirasitukseen tai niin taisi ainakin olla 3 vuotta sitten (voihan siitä tietysti kieltäytyä, mutta oman edun mukaistahan se loppupäässä on siinä käydä), en tiedä miten muualla.

Mullakaan ei nuo makeiset oikein maistu tällä hetkellä, vaikka niitä olisi kaappi täynnä, kun viime viikolla käytiin laivalla. Sama juttu oli edellisessä raskaudessani. Ihan hyvä näin tietysti, eihän se terveellistä ole. Mitään "himoja" ei ole toistaiseksi ilmaantunut. Viime kerralla teki koko ajan mieli rahkaa, viiliä jms. En tiedä sitten kaipasiko kroppa kalsiumia vai mikä siinä oli taustalla. :)

Minullakaan ei ole mitään työnimeä tälle vauvanalulle. Ei kyllä ollut esikoisestakaan tässä vaiheessa, vasta joskus rv 12+ tms. Jotenkin tuntuu, etten halua edes miettiä mitään työnimeä ennen kun tiedän, että siellä on joku hengissä. : / Ehkä sitten parin viikon päästä uskaltaisi alkaa miettiä. *sormet ja varpaat ristissä*

Joo, jos taas yrittäisi vaihteeksi keskittyä noihin töihin... :D
 

Yhteistyössä