40+ odottajat vol 4 (päiv. yksärillä)

Heippa Woodoo, täällä toinen naikkonen joka luuli kärsivänsä vaihdevuosien alkamisesta ja kuinkas kävikään. Plussaa raskaustestistä :O

LA ois 17.9. ja ikää tällä äipällä on 42. OMG.

Tässä nyt odotellaan ja ihmetellään. Väsymys on hirmuinen. Miten ihminen voi tästä toipua :D

Ihanaa ja turvallista odotusta teille kaikille, just täältä taustalta yritän päästä kartalle että missä mennään.

Miuuli ja toivo rv. 5+4:kö?
 
Miten mulla jotenkin jäi kaikki uudet viestit lukematta, kun vaan tungin omia kuulumisiani!!

Zandi, mulla ainakin suolentoiminta on yllätyksellistä!! Nytkään en osaa sanoa, aiheuttaako rauta ripulia vai ummetusta. Kun siis aiheuttaa molempia, vuoron perään. Ja välillä on parempi mennä vauhdilla!

Toihan se vähän jännittää myös, että vieläkö sitä osaa vauvan kanssa, niin kuin Ä74 pohtii... Kai sitä on luotettava, että niin se menee. Menihän se esikoisenkin kanssa ensi kertalaisena neljä vuotta sitten. Silloin vain tuli luettua niiiiin paljon kaikkia kirjoja ja hankittua tietoa niin raskaudesta kuin vauvan hoidostakin, että nyt kun ei ole niin tehnyt, olen varma että unohdan jotain... :/

Ja hirmuisesti tervetuloa Woodoo ja Miuuli! Eihän me täällä mitään vanhoja olla! Parhaassa iässä! :)
 
Painon noususta vielä: Viime viikolla lomalla Rukalla ja painoa pompsahti 3kg lisää!! Vähän hirvittää, mutta koska sielläkin syötiin ihan suht normaalisti, on vain sattumaa, että painoa tuli just viime viikon aikana.
Kaiken kaikkiaan nyt tullut 7,5kg. Esikoisesta tullut tässä vaiheessa jo 12,5kg, joten kai mä ihan tyytyväinen olen.
Mutta vähänhän se pökkelöksi ja kankeaksi tekee näillä ilmoilla toppavaatteissa... Ja tän mahan kanssa jo ihan muutenkin.

Ä74, eikö sulla oikeastikaan ole yhtään supistuksia? Ollenkaan harkkareita?! Kyllä niitä on mulla joka päivä, rv 20 alkaen, esikoisesta rv25alkaen.
 
Kyllä mä jo vähän haaveilen saikusta minäkin... Mutta vielä pitäis ainakin kk jaksaa. Sitten voisi alkaa relaa... Oma sijainen aloittaa 1.2. ja kunhan hänet saan perehdytettyä, hommat on tehty!! Virallisesti äitiyslomalle 18.3.

Niin, eniten se mullakin vaivaa tuo nukkumattomuus. Mikäs yö se nyt olikaan, kun puoli kolmelta olin käynyt jo kolmesti wc.ssä ja sen jälkeen heräsi esikoinen, joka tuli viereeni. Sen jälkeen heräsinkin hänen levottomiin uniin ja huutoihin... Yöt menee enemmän tai vähemmän noin... Alkaa väsymys tuntua jo krooniselta. Ei helpottanut viikon lomakaan, ei ne yöt sen paremmin tullut nukuttua.

Tyydeli 26+3
 
Painon noususta vielä: Viime viikolla lomalla Rukalla ja painoa pompsahti 3kg lisää!! Vähän hirvittää, mutta koska sielläkin syötiin ihan suht normaalisti, on vain sattumaa, että painoa tuli just viime viikon aikana.
Kaiken kaikkiaan nyt tullut 7,5kg. Esikoisesta tullut tässä vaiheessa jo 12,5kg, joten kai mä ihan tyytyväinen olen.
Mutta vähänhän se pökkelöksi ja kankeaksi tekee näillä ilmoilla toppavaatteissa... Ja tän mahan kanssa jo ihan muutenkin.

Ä74, eikö sulla oikeastikaan ole yhtään supistuksia? Ollenkaan harkkareita?! Kyllä niitä on mulla joka päivä, rv 20 alkaen, esikoisesta rv25alkaen.
Voi niitä ollakin, mutta en mä niitä tunne yhtään. Terkka väitti tutkiessaan viimeksi, että tuli supistus. Ihan täysin normaalilta musta tuntui.

Mekin muuten lomailtiin Rukalla silloin taannoin, siellä on nyt vähän kylmä...
 
Kiitos woodoo tuosta pesuaine kommentista. Tuli jo mieleen, et oon maailman ainoa poikkeus kun käytän normi pesuaineita kaikille. Mutta voisihan tuota allegroakin koittaa, ei siinä mitään.

Musta tuntuu et Tyydeli ottaa mut kohta kiinni viikoissa, niin hurjat lukemat jo. Vau.

Tervetuloa Miuuli, monesko lapsi teille olis tulossa?
 
Tervetuloa Woodoo ja Miuuli, tänne mahtuu :) Ei me mitään vanhoja olla, parhaassa iässä, puberteetti sopivasti ohi :LOL:

Mä jouduin siirtymään sensitive-pesuaineisiin raskauspahoinvoinnin takia, ja hajustettuihin en varmaan enää palaa. Laudeliinat pesin normipesuainejämällä, joka kaapista löytyi, ja voi jestas, mikä löyhkä, piti laittaa vielä ylimääräinen huuhtelu. Hajustettuihin shampoisiin olen onneksi voinut taas palata, ja hajuvettäkin voi käyttää nyt oksentamatta :D

Mulla paino tököttää edelleen samassa kuin rv 8-9, silloin tulikin heti laakista 3-4 kg, mikä mulle aina käy alkuraskaudesta :whistle: Hiilarit näyttää tosiaan olevan omalla kohdalla se, joita välttämällä vois helposti laihduttaa.

Mä olen jättänyt näillä keleillä lenkkeilyn ja alkanut jumpata ja tehdä punttitreeniä ihan kotona. On niin tönkkö olo, jos vetää toppavaatteet tän pötsin päälle.
 
Uusia, kivaa!! Onnea molemmille raskautumisesta!

Woodoo, hauska nähdä vihdoin sinut tälläkin puolella. Tuo väsymys kuulostaa ihan samalta kuin itsellä. En todellakaan jaksanut tuonne rv 14 asti mitään muuta kuin raahautua töihin ja töistä nukkumaan. En yhtään mitään muuta. Nyt tuo on onneksi väistynyt.

Pesuaineista vielä. En siis ole lapsen takia suuntautunut tiettyyn merkkiin (eli hyvä pyykki/Allegro), vaan sen takia, että en voi sietää että oma pyykki tuoksuu yhtään millekään. Tuo on ainut hajuton, minkä olen löytänyt. Kyllähän nuo marketin aineetkin mainostaa itseään hajuttomina, mutta joopa joo. Ja sen takia en myöskään käytä mitään huuhteluaineitakaan. Aikoinaan esikoisen aikoihin, käytin ihan normiaineita mitä kaupasta ostin muutoinkin.

Täällä on välistä epäilyjä, että tunsinkohan jonkun pienen hivaisun sisälläni. En kyllä mene takaamaan mitään.
Nyt kun tuota vuotoa on jatkunut noin pitkään ja edellisestä ultrasta on kolmisen viikkoa, niin olo on että taas pitäisi pikkuinen nähdä ja varmistaa, että kasvu on jatkunut tasaisesti. Tuntuu, että sydänäänet ei tarpeeksi rauhoita. Mutta yritän nyt kuitenkin sinnitellä tämän reilun kuukauden, että tulee RU.
 
Meillä poitsu täytti 4kk pari päivää sitten. Kiinteitä jo syödään ja kaikki hyvin.

Mä en kestovaippoja edes harkinnut, koska en jaksaisi sitä pesurumbaa. Soseetkin olen ostanut vielä kaupasta. Sitten kun voi syyä meidän kaa samoja ruokia (ilman suolaa) niin sitten teen itse tietenkin.

Meillä tulee harsoa ja vaatetta vauvalta pyykkiin niin paljon, että omat koneelliset parin päivän välein. Miniriskiä ollaan käytetty.
 
  • Tykkää
Reactions: Äiti seiskanelonen
Tervehdys leidit!

Hyppään woodoon völjyyn ja siirryn pikku hiljaa tänne puolelle, olen välillä käynyt jo vähän kurkkimassa täällä. Paljon tuttuja nimiä tuolta toiselta puolelta.

Eilen siis kävin yksityisellä alkuraskauden ultrassa ja ihan alussa ollaan vielä, mutta syke kuitenkin nähtiin. :love: Viikkoja oli ultran mukaan 6+1. CRL oli huikeat 0,47 cm.Miettikää miten pieni se on ja kuitenkin sillä on jo sydän! Jotenkin oli huvittavaa, kun lääkäri puhui hänestä… ”Tässä on sinulle hänen kuvansa...” :rolleyes:

Taustalla minulla viime keväältä kohdunulkoinen, jossa leikattiin vasen munanjohdin pois. Syyskuussa puolestaan oli tuulimunaraskaus, josta lääkkeellinen tyhjennys sekä MVA-imu polilla. Tuulimunan jälkeen kahdet menkat ja 2.1. tein plussan testiin. Oireina on ollut järkky tissikipu ja 1-2 päivää viikosta koko päivän etovaa oloa, väsymys on myös seurana.

Olen 37-vuotias (kesällä 38), mies on 45. Itselleni tämä on toinen lapsi, miehelle kolmas eli ensimmäinen yhteinen. Vivahteikasta uusperhe-elämää täällä eletään.

Neuvolaan pitäisi varmaan ensi viikolla soitella ja varailla aikaa. Meillä täällä aika ruuhkaista, joten hyvä kait olla ajoissa liikkeellä. Ja et saa ainakin ne labralähetteet ym. oikeaan aikaan.

Meibijees........(37)...2......15.09.2016
 
Tervetuloa Meibijees. Aina mukava saada porukka kuumepuolelta tänne. Ja toivottavasti pitkäksi aikaa! Lisäillään listaan kun pääsen muulla kuin luurilla linjoille.

En tiiä pitäskö nyt tuulettaa, mut eilen taisin kokea elämäni ekat harkkasupparit, jotain pientä kipua mukana mut ei hälyttävää. Masussa vilkasta ja tuntuu et useesta kohdasta tökitään samaan aikaan ja ihan mahan täydeltä.

Ä74 ja poju 36+1
 
Tervetuloa meibijees!

Tänään poksuu 27+0! Huomenna neuvola. Ihan muuten vaan. Mä taisin saada yhtämonta käyntiä kuin ensikertalainen. :)

Esikoinen kuumeessa, joten taitaa ensi viikon työviikko jäädä lyhyeksi. Ei haittaa! Itse mielellään pysyis kyllä terveenä.

Mä mietin tuossa, että esikoisen aikaan meillä alkoi tässä vaiheessa vuotta asunnon osto, puolentoista kk remontti ja muutto jne. Huhhuh! Nyt en kyllä jaksais!! Hyvä että saa tuon lasten huoneen laitettua ja sinne kalusteita hankittua ja vaatteet vauvalle ostettua... Ikeaan lähtökin on raskas ajatukselta, vaikka sijaitsee alle 5km päässä. :)

Tyydeli ja 27+0
 



Odottaja ... (ikä) ..... moneskolapsi ......... Laskettuaika

Järkyttynyt........... (45).......5........ 03.02.2016 (poika)
tikis ................... (38)...... 4 ........ 15.02.2016

Äiti74 ..................(41) ..... 2 ........ 19.02.2016 (poika)
Lumi <3 ............. (42) ..... 3 ........ 19.02.2016 (poika)
bubbus.................(40).......5......... ???
Toukka16 ............(39) ..... 3 ......... 10.04.2016
Karoliina74 ..........(40) ......1.......... 11.04.2016 (poika)
Pegonia ..............(44) ..... 10 ........ 12.04.2016
Niittys.................(40) ...... 3......... 13.04.2016 (poika)
Käpälätäti...........(40) ...... 1......... 15.04.2016 (poika)
Tyydeli................(42) ...... 2 ........ 24.04.2016 (tyttö)
Ollakovai........... (41) ...... 4......... 27.04.2016 (tyttö)

Zenmama............(40) ...... 5 ........ 14.05.2016
Mileena-74...........(41) ...... 3 ........ 20.05.2016 (poika)
SuloinenSalaisuus..(40)... 11 ....... 16.06.2016
Tipuna.................(41) ..... 1 .......... 21.06.2016 (poika)
Zandi..................(41) ..... 2 ........... 08.07.2016

Menneet la:t:
Maricken...............(44).......2......... 13.12.2015?
Joulu13 ............... (42) ..... 3 ........ 30.11.2015




Syntyneet:

Nuca ................ (40), 29.12.2014, rv 37, 2800g, poika
Esteri1 ............. (41), 08.1.2015, rv 40+1, 3380g, 50cm, tyttö
helistin71 ......... (43), 15.1.2015, rv 38+4, 3100g, 51cm, poika
Vesipossu ........ (41), 04.4.2015, rv 41+4, 4180g, 55 cm, poika
Jopo73 ............. (41), 12.4.2015, rv 40+?, 3815g, 52cm, tyttö
Kampsu ............ (42), 13.2.2015, rv 37, 2450g, 44cm, tyttö
bugsy ................(44), 17.5.2015, rv 41+6, 4870g, 53cm, poika
vauvatoiveinen .. (38), 11.9.2015, rv 39+1(sekt), 3305g, 47cm, tyttö
Helmi1234 ........ (39), 19.9.2015, rv 39+3, 4070g, 51cm, poika
tetu68.................(47), 2.11.2015, rv 39+0, 3200g, 51cm, tyttö
Flutur..................(42), 16.11.2015, rv38+1(sekt), 2710g, 46cm, tyttö
Sahramiini...........(43), 17.11.2015, rv 40+5, tyttö
Mytti....................(41), 27.11.2015, rv38+5, 3046g, 48cm, poika


Listan päivitysohjeet: Valitse edellisen listan alaosassa "Vastaa" ja kun viestikenttä aukeaa, poista alusta ja lopusta ensimmäiset ja viimeiset [QUOTEjne.] -hakasulkeet sisältöineen.
 
Miten olette muuten kokeneet tuon perhevalmennuksen? Varmaan se vaihtelee aika paljon paikkakunnittain, mutta itse olen kyllä saanut enemmän apuja HUS:in nettivideoista kuin noista yhteistapaamisista. Jotenkin siellä selitetään kuin imbesillille niitä asioita, ja kun muu porukka muodostuu niukin naukin parikymppisistä Karjala-lippiksistä ("öhö öhö, höhö"), niin ei se vertaisryhmäkään oikein osu.
 
  • Tykkää
Reactions: Karoliina74



Odottaja ... (ikä) ..... moneskolapsi ......... Laskettuaika

Järkyttynyt........... (45).......5........ 03.02.2016 (poika)
tikis ................... (38)...... 4 ........ 15.02.2016

Äiti74 ..................(41) ..... 2 ........ 19.02.2016 (poika)
Lumi <3 ............. (42) ..... 3 ........ 19.02.2016 (poika)
bubbus.................(40).......5......... ???
Toukka16 ............(39) ..... 3 ......... 10.04.2016
Karoliina74 ..........(40) ......1.......... 11.04.2016 (poika)
Pegonia ..............(44) ..... 10 ........ 12.04.2016
Niittys.................(40) ...... 3.......... 13.04.2016 (poika)
Käpälätäti...........(40) ...... 1.......... 15.04.2016 (poika)
Tyydeli................(42) ...... 2 ......... 24.04.2016 (tyttö)

Ollakovai........... (41) ...... 4.......... 27.04.2016 (tyttö)

Zenmama............(40) ...... 5 ........ 14.05.2016
Mileena-74...........(41) ...... 3 ........ 20.05.2016 (poika)
SuloinenSalaisuus..(40)... 11 ....... 16.06.2016
Tipuna.................(41) ..... 1 .......... 21.06.2016 (poika)
Zandi..................(41) ...... 2 .......... 08.07.2016
Meibijees............(37)........2.......... 15.09.2016




Syntyneet:

Nuca ................ (40), 29.12.2014, rv 37, 2800g, poika
Esteri1 ............. (41), 08.1.2015, rv 40+1, 3380g, 50cm, tyttö
helistin71 ......... (43), 15.1.2015, rv 38+4, 3100g, 51cm, poika
Vesipossu ........ (41), 04.4.2015, rv 41+4, 4180g, 55 cm, poika
Jopo73 ............. (41), 12.4.2015, rv 40+?, 3815g, 52cm, tyttö
Kampsu ............ (42), 13.2.2015, rv 37, 2450g, 44cm, tyttö
bugsy ................(44), 17.5.2015, rv 41+6, 4870g, 53cm, poika
vauvatoiveinen .. (38), 11.9.2015, rv 39+1(sekt), 3305g, 47cm, tyttö
Helmi1234 ........ (39), 19.9.2015, rv 39+3, 4070g, 51cm, poika
tetu68.................(47), 2.11.2015, rv 39+0, 3200g, 51cm, tyttö
Flutur..................(42), 16.11.2015, rv38+1(sekt), 2710g, 46cm, tyttö
Sahramiini...........(43), 17.11.2015, rv 40+5, tyttö
Mytti....................(41), 27.11.2015, rv38+5, 3046g, 48cm, poika


Listan päivitysohjeet: Valitse edellisen listan alaosassa "Vastaa" ja kun viestikenttä aukeaa, poista alusta ja lopusta ensimmäiset ja viimeiset [QUOTEjne.] -hakasulkeet sisältöineen.
 
Itse kävin 6 v sitten perhevalmennuksissa, ja ihan ok tietoa siellä oli ja tutustui muihin odottaviin.

Tervetuloa Käpälätäti! Ja Woodoo myös, jos en vielä ehtinyt toivotella. Huhtikussa tosiaan on tapahtumaa kerrakseen. Mennään tuo helmikuu nyt ensin pois tuosta jaloista :)

Mullakin tänään taas neuvola. En tiedä mitä siellä nyt sitten ihmetellään. En ehkä tarvis näin usein seurantaa (?)

Äiti74 ja poju 36+4
 
Noh, kävinpä siellä neuvolassa nyt ja lähes varmistui, että istua köllöttelee siellä kuten veljensäkin aikoinaan. Ei nyt sentään ultrattu, mutta kun syke kuului mun navan yläpuolelta...
Uusi tieto oli se, että edellisen sektion takia ulkokäännöstä ei ehkä edes yritetä. Voi olla liian riskialtista vanhan haavan takia. Olisihan se ollut liikaa vaadittu, että alakautta ois saanut yhden synnytyksen kokea :( joo ei pitäs mennä asioiden edelle. Harmittaa niin!
 
Mä kävin perhevalmennuksessa ja eipä se nyt mitenkään erikoinen ollut. Mutta kyllä sieltä tuli pari kaveria bongattua ja oli siellä yksi 35v samassa ryhmässä, että ei ihan kaikki ollu niitä just just itte peruskoulun päättäneitä. Imetysvideoita katsottiin ja olishan niistä varmaan esikoista odottavalle apua ollut, jos joku olisi kertonut jossain että nännejä on erilaisia ja minulla juuri on sellaiset nännit, että ongelmia tiedossa. Eipä se kauheesti auttanut, kun tämä tuli ilmi synnytyslaitoksella ja olin ihan poikki ja sekaisin ja sain vielä hyvin ristiriitaista ohjausta.

Miehelle se perhevalmennus on ehkä ihan ok juttu, koska siinä pääsee osallistumaan ja näkee muitakin isiä. Täällä päin on perhevalmennus 3*3h ja siitä ekasta kerrasta 1,5h on miehillä keskenään miespuolisen perhetyöntekijän ohjauksessa. Mutta nuokin taitaa vaihdella alueittain.

Kohta jo taas syntyy vauvoja :love:
 
  • Tykkää
Reactions: Äiti seiskanelonen
Taas käyty sairaalassa Ultrassa. Kyttäävät kasvua kuulemma tiheään arvioivat nyt 3800g painoksi.:confused: Vaikka tosiaan en syö mitään sokereita ja lähes kasvis pitoista ruokaa toki toisinaan lihaakin syötävä ja syön kuin Diapeetikko jo nyt. Aloitettiin verensokerien mittaus (huomenna aamulla) Alku verensokeri oli 4,6 ja mites tässä herran kasvua voisi hidastaa :unsure: Suurin lapseni oli 4985g ja syntyi normaalisti rv. 42 LA olisi 3,2-16 ja uusi aika jos tarvetta on 8,2-16 . Aamusella heräsin 6 aikaan nälkään ja ajattelin samalla mitata aamu sokerit PYH mittari jumittui valikko tilaan, 7 aikaan luovutin olin jo niin kiukkuinen nälästä että keitin jo kahvit jotta sain aamupalan, :mad: Soitin sairaalaan mittari viasta ja huomenna saan uuden mittarin iltapäivällä joten mittaukset voikin alkaa vasta Perj. aamulla :geek:
 
Viimeksi muokattu:
Aikamoinen jytky tulossa Järkyttynyt! :) Onneksi ei ole sun ekas :)

Noista vanhempainvalmennuksista, meillä ne on aika kalvosulkeisia ja keskustelua ei oikein synny. Miehille ei ole ollut mitään omaa keskustelupiiriä. Tavallaan vähän toiveissa oli, että jos siellä osuisi joku "sielujen sympatiaa" ihminen kohdalle, että olisi edes vähän mammatuttuja joskus, mutta ei ainakaan vielä ole osunut. Taitavat olla kaikki aika paljon myös nuorempia. No vielä on pari kertaa jäljellä.

Jotenkin tuntuu, että liekö sitä mitään mammatuttuja saa, kun on niin "eriaikaan" kuin ikäisensä tässä vaiheessa, että ekaa odottaa. No en mä tiedä onko se välttämätöntäkään, mutta kai se ns. vertaisryhmä ois aina ihan kiva, toivotaan, että edes normiystävät säilyy.

Täällä päivät menee nopeesti, 1-2 juttua päivässä niin tuntuu, että on kauhean maratonin juassut :) En siis todellakaaan ole työkuntoinen. Lisää käytettyjä vaatteita olen hankkinut + rintapumppu + itkuhälytin ja leikkimatto ja unipusseja ja uutena pinnasänky ja amme.. Enää puuttuu kaukalo + jotkut kivat sairaalasta tulo vaatteet ja mitähän vielä :O No se ainakin, että joku pesis noi kaikki ja tekis loppuun inventaarion, että mitä on ja mitä ei ole... :D Pikkuhiljaa.. Ja jos ens viikolla ultra sanookin, että tyttö tulossa niin vaaterumba uusiks, ainakin osaksi :D

Karo ja bebe 30+1
 
Morjensta vaan kaikille vanhoille ja uusille!

Tännekään ei mitään kummoisia. Poskiontelotulehdus menossa ja kaamea yskä. En ihan ymmärrä logiikkaa, etten voi syödä raskauden takia kodeiinipitoista yskänlääkettä, mutta panacodia voin syödä juurikin kodeiinin takia, joka rauhoittaa yskää. Noh, onneksi lääke myös väsyttää, sillä kärsin univaikeuksista muutenkin eikä yskä ja antibiootit helpota tilaa yhtään. Melatoniinia saa kuulemma käyttää, mutta katellaan sitä yskän laantumisen jälkeen.

Kävin esikoisen ja taaperon kanssa viikonloppureissulla Prahassa (se sen taudin laukaisikin kun tunsin jo lähtiessä olevani tulossa kipeäksi). Ei vaan jaksa enää kävellä ja mennä. Vähän jännittää miten käy 6h lennon kanssa helmikuussa... Pitäisi varmaan jo rauhoittua kotiin? Harjoitussupistuksia on paljon, tosi paljon. Mutta mitään ei ole taphtunut. Ikäviä ne ovat kyllä.

Zenmama 24+
 

Yhteistyössä