40+ odottajat vol 4 (päiv. yksärillä)

Mulle tuumattiin nyt äitiyspolilla, että käynnistävät 39-40 viikolla. En sit tajunnut kysyä enempiä perusteluita + selvittää millä lääkkeillä. Googlettelin, että Suomessa yleisesti käytössä oleva gytotec -lääke (käynnistyksessä) on kielletty USA:ssa ja monessa Euroopan maissa sivuvaikutustensa takia mm. kohdun repeäminen jne..

Onko mitään kokemusta käynnistämisestä? Ilmeisesti kivut ja supistukset saattavat olla siten kovemmat?!

Karo ja bebe 34+4
Juu kokemusta käynnistyksistä on kaikkien neljän kohdalla. Esikoinen käynnistettiin 42+0 Cytotecilla ja koko synnytys oli kivuton ja helppo, ei järin nopea, mutta kivuton.
Kakkonen käynnistettiin samoin Cytotecilla ja supistusten alkaessa sain peräruiskeen, joka aiheutti hirveät tuskat. Salissa oksitosiinitippaa ihan liian paljon ja pelkkää tuskaa monta tuntia. En edes olisi halunnut synnyttää alakautta 5,5kg poikaa, mutta sieltä se tuli.
Kolmonen hänkin Cytotecilla maailmalla käynnistetty 40+0. Illalla laitettiin tabletin murut tuttuun tapaan (sain olla kotona yön) ja aamulla kahdeksalta menin sairaalaan jossa laitettiin epiduraali ja tyttö syntyi hyvin kivuttomasti puoli kymmenen aikoihin.
Nelonen käynnistettiin ballongi-menetelmällä 38+5 Kättärillä 2013. Asennettiin aamulla kymmenen aikaan ja irtosi iltapäivällä kolmelta jonka jälkeen puhkaistiin kalvot. Supistukset alkoivat kuuden maissa ja salissa laitettiin oksitosiinia yhdeksän aikoihin samalla kun sain epiduraalin. Tyttö syntyi yöllä kahden aikoihin.

Suosittelen tuota ballongia, jos vain paikat ovat yhtään kypsyneet. Yleensä 38+ viikoilla jo ihan riittävästi. Oksitosiinin kanssa pyytäisin olemaan tosi nuuka, sillä itselläni se on lisännyt kipuja huomattavasti ja ilmeisesti kudoksetkaan eivät ole saaneet rauhassa venyä ja tehdä tilaa vauvalle. Cytotecista siis ihan ok kokemuksia, mutta tuo ballongi tuntui paljon luonnollisemmalta. Cytotecin vuoksi olen myös vuotanut paljon verta ennen supistuksia joka säikäytti kovasti, mutta oli kuulemma normaalia.

Zenmama 29+
 
Oijoi uusi äitiyspakkaus on julkistettu ja siinä kyllä toppa- ja kevyttoppahaalari ovat paljon kivemmän näköiset.. No ei auta :D
Eeei! Mä taas olen pitkittänyt äitiyspakkauksen hakemista, että ehtisin saada uuden. Ja kun ne kuvat näin, laitoin pikana hakemuksen menemään, että ehtisin vielä 2015 pakkauksen saamaan! Uudessa mun silmää miellytti makuupussi, mutta muuten olin vähän päästä pyörällä kuvioiden, värien ja kaiken kanssa:ROFLMAO:
Se unipupu on kiva lisä ja luulen olevan hyödyllisempi kuin purulelu tai helistin :) Mutta toivon silti ehtiväni saamaan sen vanhan pakkauksen..

Zenmama 29+
 
Mulla taas 7 käynnistystä takana. Käynnistykseen lähdettäessä tilanne ollut kyllä hyvin kypsä joten kalvot puhkomalla aloitettu 6 synnytystä ja yhdessä niistä tarvitti oksitosiini tippa avuksi, muissa supistukset alkaneet spontaanisti. Yhdessä aloitettiin suoraan oksitosiinilla ja se olikin yhtä rytinää 2 tuntia siitä kun supistukset alkoi.
Omat supistukset kun tulee vähän miten sattuu, välillä saattaa olla taukojakin ja supistukset ei kaikki välttämättä yhtä pitkäkestoisia niin oksitosiinilla vauhditettu synnytys on sitten rytmikäs, supistukset puskee päälle kellon tarkalla rytmillä, säälimättä :)

Ja tämä toki vain minun kokemukseni;)
Tämäkin hyvin todennäköisin syin käynnistetään ja toivonkin taas sitä "luonnollista käynnistystä" että pelkkä kalvojen puhkominen riittää ja omat supistukset alkaa.
 
No jopas! :eek: eli Sul.salaisuudella 7 käynnistystä ja Zenmamalla 4! Teillä on sitten ollut selkeä tarve sille aina!

Voi rähmä, kun aika vaan menee eteenpäin, kohta sen sitten tietää, miten itellä on sujunut.. Pientä synnytysstressiä ilmassa, mutta vielä ihan aisoissa olevaa...

Mutta juu pitää kysellä kuitenkin tarkemmin niin tietää edes vähän, mitä suunnitelmaa siellä sairaalassa on ja onko itellä niihin mitään sanomista?

Huh täällä vaikuttaa siltä, että maha kasvaa joka päivä vähän lisää ja se on jo valtava :O

Karo ja bebe 34+5 :p
 
Jep. Eka käynnistys oli 4. Synnytys. Käynnistettiin ison kokoepäilyn takia rv 40+3. Seuraavassa taas oli liikaa lapsivettä ja käynnistys rv 39. Kuudennesta supistukset kiusas ja issias vei jalat alta, käynnistettiin rv 40+5. Seiskasta uupumus ja supistelut, käynnistys rv 39+3. Kasista liike hälyytyksellä tyksiin, vauva ahdingossa ja käynnistys rv 37+6. Ysistä pelkopolin kautta edellisen synnytyksen traumoista, käynnistys rv 37+6 ja kymppi supisteluja ja uupumus käynnistys rv 37+5. Ja varmaanon ettei synnytys luonnollisesti käynnisty tälläkään kertaa, kohtu niin monta kertaa venyttynyt, tarvii apua viedäkseen vauvan syntymään vaikka herkästi supisteleekin. plus että nää kaikki synnytykset kolmannesta eteenpäin syöksyjä, 55min- alta 2h.

Että kokemusta siis on käynnistyksistä ;)
 
Heipsis tähänkin ketjuun! Synnytys kun lähenee niin näköjään kirjotuttaa myös tuohon huhtikuun porukkaan. =D

Woodiksella on kyllä ollut ihqu työkaveri! =D Ai että meitä on moneen junaan. Aikuisia ihmisiä...

Karo, meilläkin poitsu näytti tänään neuvolassa palleronsa, että komeasti ovat kasvaneet. =D Käynnistyksestä tuli mieleen, että taitavat ensisijaisesti käyttää kalvojen puhkaisua ja ballonkia, jos paikat jo vähän auenneet. Eri asia tietysti, jos ei vielä ole edistymistä tapahtunut. Kysyhän vain, minkä vuoksi sulla oltaisiin tuolloin käynnistämässä, jos ei kokokaan mitään jättiläistä ennakoi.

Zenmama, itse tykkäsin myös tästä 2015 pakkauksesta enemmän. =D Ehdit sinäkin sen varmaan nyt kuitenkin vielä saada. Toivottavasti, jos se sinua miellytti enemmän.

ON: Tänään käyty neuvolassa. Tehtiin eka kokoarvio ja ihan normivauvaa sen mukaan ollaan tekemässä. Painoarvio nyt n. 2600g. Pää jo niin alhaalla, että kunnon mittaa ei siitä saatu. Ihan oikeaan siis meni oma dg, että nyt pitää älytä ottaa iisisti vielä viikko pari, että ei lähde syntymään liian aikaisin. Sitten voinee tuntemuksista huolimatta vähän enemmälti liikuskellaki. Joo... ja sairaalakassi on todellakin nyt pakattava. Ens viikolla tsekataan sitten kohdunsuu äitipolilla. Pitänee ottaa autoon sairaalakassi mukaan, kun se hospitaali sijaitsee meiltä yli 100km:n päässä...

Sen verran on tosiaan matalalla, tuikkii ja supistelee, että kätilö meinasi ettei mene laskettuun aikaan asti. Jonkin verran on itselle tullut myös turvotuksia mutta verenpaine ja pissa pysyneet puhtaana. Sen verran "vaivainen" kuitenkin olen, että juteltiin josko ensi viikon äitipolin käynnillä keskusteltaisiin myös mahdollisesta käynnistämisen mahdollisuudesta. Käynti on itseasiassa pelkopolin puolella. Minullahan oli niitä kummia mahatuntemuksia aiemmin raskaudessa, epäiltiin tyrää jne ja sitten edellinen synnytys 10 vuotta sitten oli todella nopea ( ei kuitenkaan syöksy) niin minulle tehtiin lähete juttelemaan synnytyksestä. Sairaalaan on tosiaan ihan kivasti matkaa ja lanssiakin pitää odotella kotiin reilut puoli tuntia niin kaikki nämä kun ynnää plus perheen muut terveyshuolet ja vauvan matalan tarjonnan jo nyt niin voipi tosiaan olla, että otan puheeksi myös suunnitellun käynnistyksen. Tuntemuksista päätellen, voi paikatkin olla jo kypsymässä. Oli neuvolan kätilön kanssa puhetta, että lähtenee helposti käyntiin kalvojen puhkaisulla. Mutta mistäs tuon tietää. Seuraava etappi siis ensi viikon äitipolin käynti. Toivottavasti ei kuitenkaan vielä ensi viikolla synny. Pari kolme viikkoa jos voisi vielä kasvatella.

Niittys 34+5
 
Moikkis!

Ramppikuume alkaa tosiaan iskemään! Viikkoja alkaa olemaan kasassa pian 35 ja olo turpeahko, muutoin ihan ok kyllä. Vatsa tuntuu olevan ihan uusissa ulottuvuuksissa. Ei niinkään ylhäällä enää, mutta edessä. Pökkään sen aina tiskatessa tiskipöydän reunaan ja hyllyjen tms. reunoihin, Auts! :confused:

Vauvaa varten kaikki valmiina, sairaalakassi on pakkaamatta, mutta kait sen kerkiää siinä kotona kärvistellessä sitten katsella. Nyt sitten odotellaan, odotellaan ja odotellaan! Mutta tuskin sitä suutariksi jäädään. Synnytys jännittää niin penteleesti. Jos ei tarttis kokea sitä luomisen tuskaa, tai ainakin sais kaikki mahdolliset lievitykset. En ole koskaan saanut kuin ilokaasun ja paracervikaalipuudutuksen, mikä on ihan yhtä tyhjän kanssa. Jos nyt viimeiselle sais sen selkäpuudutuksen vai mikä epiduraali se nyt onkaan! Viekö se oikeasti kivun niin, että voi jopa nukahtaa?o_O Onko kokemuksia?

Onnittelut Järkyttynyt ja Lumi vauvoista! Toivottavasti siellä vauva-arki on lähtenyt hyvin käyntiin! Mä vähän jännitän, kuinka taas kerkiää kaikki hommat hoiteleen, kun pieni vaatii osansa. No yleensä se arki siitä sitten on alkanut "suttaantua", kun on päivä rytmittynyt uusiksi. Mutta mulla ei olekaan ollut ikinä koliikkivauvaa tai muuta hankaluutta, vaan kaikki on mennyt "normisti". Saas nähdä millainen tulokas tällä kertaa saapuu tupaan. :rolleyes:

Niin ja tervetuloa kaikki uudet odottajat, pysykää tiukasti matkassa!
Tälläistä omanapaista muminaa tällä kertaa!

Tsempit kaikille,
Pegonia ja vaavi, viittä vaille valmiina syntymään!:LOL:
 
Voi hiisi tai jotain, ramppikuume tai pieni jännitys on lähempänä koko ajan. Ensimmäinen synnytys on edessäpäin ja aika lähellä jo! Täällä kans maha on tiellä koko ajan ja tuntuu isonevan joka päivä! Hiukan on ns. tuhti olo! Niin se jää siis maha oven väliin tai en osaa avata ovea tarpeeksi jne :D

Mulla oli vauvelin koko kans 2.5 kg viime viikolla ja oon ymmärtänyt, että ihan normikokoisena mennään. Käynnistyksen syynä ilmeisesti raskausdiabetes ja verenpaine (joka lääkkeillä pysyy ihan kohdallaan). No pitää kysellä vielä tarkentavia ensi viikolla ja yrittää saada tulemaan ennen sitä. Mulle tosiaan lääkäri sanoi viime viikolla, että nyt jos on tullakseen niin saa tulla, mitenkään ei estellä enää! No kai se keuhkoille tekis hyvää, että hän viel kasvaa hetken!

Tuo ballonki kuulostaa jotenkin ehkä paremmalta käynnistykseen, kalvojen puhkaisu ei niinkään... Ääh no kai ne ammattilaiset osaa tehdä oikeanlaisia suunnitelmia!

Huh jos viel olis 100 km sairaalaan, ittellähän on noin 5 km :D Sairaalakassi on pakkaamatta ja vielä on päättämättä myös "vauvan ensiasu" siis se kotiintulopuku, jostain syystä se saa päässä suhteettoman arvon ;)

Me aateltiin nukuttaa alkuun kaveria pahvilaatikossaan, mutta pitäisköhän siihen ne pehmusteet kuitenkin ostaa. Turvallisuussyistä pinnasängyssä ei ole, mutta jotenkin ne pahviseinät.. hmm?`

Karo ja bebe 35+1
 
  • Tykkää
Reactions: Pegonia
Ballonki on tosiaan ensisynnyttäjällä tai epäkypsässä tilanteessa luonnollinen hyvä tapa aloittaa käynnistys . Ja varmaan useimmiten käytetäänkin. Itseni kohdalla tälläisenä monisynnyttäjänä olisi ballonki turha kun tosiaan käynnistykseen tultaessa tilanne kohdunsuulla ollut jo varsin kypsä.

Täällä syntyy pian vauvoja, ihanaa!
Itsellä tuntuu sinne saakka olevan vielä hirmuinen matka....
Ja silti olo on hurjan iso ja tukala jo nyt.
 
Pegonia, mulla ei epiduraali alkuun toiminut täysin, joten pistivät heti kohta uudestaan. Sen jälkeen nukahdin kyllä tunniksi. Ja niin nukkui mieskin. Siinä tunnissa olinkin sitten auennut kaikki loputkin sentit. Ja ponnistusvaihekin oli täysin kivuton. Tai pitäiskö sanoa tunnoton... Mahan kiristymisestä ja käyrältä katsottiin, milloin supistus tulee ja milloin pitää ponnistaa.

Ballongista mulla sen sijaan ei ole mitään kokemusta.

Tänään taas ihan puhki olo. Viime yön herätyksissä ei uni sitten taas tullutkaan... Viime viikolla jäin pois töistä. Ensi viikolla alkaa virallinen äitiyslomakin.

Sf-mitta tipahti kk sitten yläkäyrältä keskikäyrän alle. Nyt jatkaa kasvua keskikäyrällä. Painoarvio 2000g paikkeilla. Muutenkin tänään neuvolassa kaikki hyvin. Yks äitiyspoliultra vielä kahden viikon päästä.

Tyydeli ja 33+2
 
Terve taas.

Maha kasvaa ja siellä toivottavasti kaikki hyvin. En peittele asiaa töissä, mutta en kyllä julistakaan. tuntuu, että aika matelee..

Äitiyspakkauksesta on ollut puhetta. Ajattelin, että otan sen tällä kertaa. Edellinen pakkaus meillä on vm 1999, joten lienee ihan hyvä hetki päivittää noita tavaroita. Se haalari on musta aika kiva, jonka saa pussiksi. Mulla oli edellisesta tollanen ihan HM versiona, toimii!!

Synnytyksestä; Mulla on eka käynnistetty. Lapsivedet meni eikä synnytys lähtenyt joten alkoi olemaan kiire. No, tuo oli eka synnytys, joten en tiedä mitä odotin, mutta en pitänyt lainkaan koko jutusta. Synnytys lähti käyntiin ihan ok, mutta ne kipulääkkeet ei ihan mennyt oikein, mun mielestä. Jos oisin tiennyt miten etenee en olisi epiduraalia ottanut. Nyt sen sitä tarjottiin ja otin ja se hidasti synnytystä, koska ponnistustarve tuli, mutta en saanut ponnistaa. Jotenkin oli vissiin paikat liian puutuneet tai jotain. Kivun se vei, mutta se ponnistustarve oli aivan järkyttävä, tärisin ja vapisin ja tädit sanoi ei. Kyllähän se sieltä lopulta tuli, synnytys kesti noin 6h, eli aika nopea setti. Silloin päätin, että yritän jatkossa selvitä ilman droppeja. Kaksi on sen jälkeen tullut, molemmat luomuna ja se on kyllä minulle ollut paras vaihtoehto. Kivut on olleet ihan helvetilliset, KYLLÄ, mutta olen kokenut, että olen kuitenkin oman kehoni herra. Tunnen ja tiedän mitä tapahtuu. Se puudutus kun vei ne tunteet pois niin tuntui että oli ihan muiden armoilla. Kaksi viimestä synnytystä on ollut nopeita, toka oli n 4 h ja vika n 2h. En tiedä mitä tämä tuo tullessaan, toivon nopeaa luomuversiota. Tai vaikka käynnistettäisiin niin ettei kipulääkkeitä tarvittaisi.Mutta ei voi tietää mitä eteen tulee, joka synnytys on erilainen. Itse aina valmistaudun sellaiseen kipuun, että olen onnellinen kun selviän hengissä. Silloin ei ylläty.

Ai niin ja se sairaalakassi, josta aina puhutaan. Älkää siitä stressatko, mä olen kerran mennyt laitokselle suoraan neuvolasta ilman mitään ja hyvin oon pärjännyt. ei sitä tartte viikkotolkulla haudutella ennen lähtöä.

no joo, voidaan hyvin ja kasvatetaan mahaa,

terkuin woodis rv 15 jotain
 
Mä oon miettinyt juuri tuota ponnistusvaihetta, miten onnistuis jos on alapää puuduksissa? Ymmärtääkö mitä pitäis tehdä, punnertaa silmät punasena? No ans kattoo ny, kun lasarettiin asti päästään. Ehkä luomu vie voiton.

Mulla on annettu vauhtia "hyytyneeseen" synnytykseen 4 kertaa yhdeksästä synnytyksestä kalvot puhkaisemalla. Se on sitten ollut yhtä "rytinää" siitä eteenpäin. Kuopuksen kohdalla vedet meni kotona, mutta supistuksia joutui odottamaan kolme vrk sairaalassa. Tulehdusriskin vuoksi olisi seuraavana päivänä leikattu. Tosin olin antibioottitipassa koko ajan, kun viikkoja oli alle 37 ja löytyi streptokokki. Mun normisynnytys kestää n. 6 tuntia. Kai ne on olleet jonkin mittapuun mukaan helppoja, mutta mä kammoan sitä repeämisen ja kahtiajakautumisen tunnetta vähän ennen ponnistusvaihetta. Aargh! Mutta sitten kun vauva on siinä masun päällä, tuska loppuu kuin seinään. Sitä hetkeä ei voi unohtaa milloinkaan! Se kaikkitietävä vastasyntyneen katse! Mulle tulee aina tunne, että vauva siinä mittailee, että onko toi mutsi nyt sitten mun odotusteni mittainen...:barefoot::love:

Mä oon ajatellut ottaa tämän loppuodotuksen ajan ihan "päivä vain ja hetki kerrallansa". En jaksa hötkyillä. Alamaha nippailee, vauva pöykkii väliin tosi kipeästi ja meno on hidastetusta elokuvasta. Jaksuja kaikille!

Pegonia ja vaavi
 



Odottaja ... (ikä) ..... moneskolapsi ......... Laskettuaika


tikis ................... (38)...... 4 ......15.02.2016
bubbus.................(40).......5....
Toukka16..........(39).... 3 ... 10.04.2016
Karoliina74 ..........(40) ......1..... 11.04.2016 (poika)
Pegonia ..............(44) ..... 10 .... 12.04.2016
Niittys.................(40) ...... 3.... 13.04.2016 (poika)
Käpälätäti.........(40) .....1... 15.04.2016 (poika)
Tyydeli................(42) ...... 2... 24.04.2016 (tyttö)

Ollakovai........... (41) ...... 4..... 27.04.2016 (tyttö)

Zenmama............(40) .... 5 ...... 14.05.2016
Mileena-74...........(41) .... 3 .....20.05.2016 (poika)
mai-ja......................(39)......3......19.05.2016
SuloinenSalaisuus..(40)... 11..... 16.06.2016
Tipuna.................(41) ..... 1 ...... 21.06.2016 (poika)
Zandi..................(41) ..... 2 .......08.07.2016
Meibijees............(37).....2.........15.9.2016
o0o.....................(40).....2.....06.10.2016
Elotar74..............(41)....3.........29.10.2016

Menneet la:t:
Maricken...............(44).......2......... 13.12.2015?
Joulu13 ............... (42) ..... 3 ........ 30.11.2015




Syntyneet:


Nuca ................ (40), 29.12.2014, rv 37, 2800g, poika
Esteri1 ............. (41), 08.1.2015, rv 40+1, 3380g, 50cm, tyttö
helistin71 ......... (43), 15.1.2015, rv 38+4, 3100g, 51cm, poika
Vesipossu ........ (41), 04.4.2015, rv 41+4, 4180g, 55 cm, poika
Jopo73 ............. (41), 12.4.2015, rv 40+?, 3815g, 52cm, tyttö
Kampsu ............ (42), 13.2.2015, rv 37, 2450g, 44cm, tyttö
bugsy ................(44), 17.5.2015, rv 41+6, 4870g, 53cm, poika
vauvatoiveinen .. (38), 11.9.2015, rv 39+1(sekt), 3305g, 47cm, tyttö
Helmi1234 ........ (39), 19.9.2015, rv 39+3, 4070g, 51cm, poika
tetu68.................(47), 2.11.2015, rv 39+0, 3200g, 51cm, tyttö
Flutur..................(42), 16.11.2015, rv38+1(sekt), 2710g, 46cm, tyttö
Sahramiini...........(43), 17.11.2015, rv 40+5, tyttö
Mytti....................(41), 27.11.2015, rv38+5, 3046g, 48cm,
Äiti74...................(41), 1.2.2016 rv37+3 2865 g, 48,5cm. poika
Järkyttynyt....... (45)...5... 14.2.2016 rv.41+3 4400g 52cm (poika)
Lumi <3................(42), 15.2.2016, 39+3, 3550 g, 50,5 cm, poika


Listan päivitysohjeet: Valitse edellisen listan alaosassa "Vastaa" ja kun viestikenttä aukeaa, poista alusta ja lopusta ensimmäiset ja viimeiset [QUOTEjne.] -hakasulkeet sisältöineen.
 
  • Tykkää
Reactions: Karoliina74
Käynnistyksestä: Mulla käynnistettiin aikanaan synnytys oksitosiinitipalla. Kyllähän ne supparit aika hirveitä sen jälkeen oli. Ilmeisesti se luonnollisesti käyntiin lähtenyt synnytys on yleensä edes vähän siedettävämpi. Mutta kyllähän meillä jokaisella on erilainen kipukynnys ja kokemus siitä, mikä tuntuu kestämättömältä kivulta. Itse en edes villeimmissä unelmissa kuvittele synnyttäväni ilman kivunlievitystä, mutta saa nähdä kuinka käy :D

Aika hankala tilanne töissä: Meillä suunnitellaan jo syksyn toimintoja ja mulle kaavaillaan isohkoa projektia alkavaksi. Tuntuu, että pitäisi sanoa, etten ehkä töissä silloin enää pitkään ole, mutta toisaalta en haluaisi kertoa raskaudesta ennen nt-ultraa. Kehityskeskustelun onnistuin keplottelemaan huhtikuun puoleen väliin, jolloin voi sitten jo pomolle kertoakin. Mitä te tekisitte?

Olen ollut muutaman päivän räjähdysherkkä, mikä on mulle todella epätavanomaista. En muista tällaisia tuntemuksia ekasta raskaudesta, mutta ehkä aika on kullannut muistot :D Rinnat on lupaavasti vähän arat. Niitä on pakko kokeilla aika ajoin varmistusta saadakseen :eek: Ruokaa ja herkkuja tekee koko ajan mieli. Ei hyvä ollenkaan, jos lihon ekojen viikkojen aikana kymmenen kiloa :whistle:

Keltsi & Toukka 8+3
 
Mulla oli tänään Naikkarin sikiötutkimusyksikössä vauvan sydänultra. Kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Käytiin sen kunniaksi tilaamassa vaunut ja turvakaukalo. Ja se äitiyspakkaus, jonka tilasin viikko sitten, oli noudettavissa myöskin tänään. Sain onneksi sen 2015 pakkauksen, jota toivoinkin.
Pikkusen rupeaa ärsyttämään, että asutaan väliaikaisessa kämpässä, eikä vauvalle ole omaa huonetta. Nyt kaikki sille hankitut kamat lojuu pitkinpoikin lattioita ja meidän makkarissa. Taapero tietysti repi äitiyspkkauksesta kamat jo ympäri asuntoa ja muutenkin on tosi sekaista, kun en vaan ehdi olla sen perässä kaiken aikaa. Iso hoitopöytä/lipasto tulee vasta kuukauden kuluttua. En taida viitsiä pestä pikkuruisia vaatteita ennen sitä, pölyttyvät vaan turhaan. Alkuviikosta pitäisi tulla nettikaupsta rintapppua, sitteriä, kantoliinaa ja kaikenlaista muuta sälää. Mutta olen siis vihdoin havahtunut tekemään hankintoja vauvalle. Hyvä niin, ei olekaan näköjään myymälöiden varastoissa kaikkea haluamaani valmiina ja toimitusajat ovat pisimmillään pari kuukautta o_O

Lisää omaa napaa... Noi mun sokerit heittelee ihan kunnolla, jos syön vähänkin hiilaria viljoista, perunasta tai sokerista. Hedelmät ja marjat näyttäisivät olevan ok. Olen noudattanut vhh-ruokavaliota yli kymmenen vuotta, mutta mietin mitenkähän haitallista vauvalle on mun erittäin niukkahiilarinen ateriointini. Tänään on ollut ihan järkky hedari, joka kielii mulle ketoosista. Normisti ok olotila ja sopii mulle, mutta en usko sen olevan raskauden aikana se kaikista paras sikiölle (n) Söin nyt ensihätään muutaman omenan ja iltapalaksi vielä marjarahkaa. En haluaisi palata ruisleipään, sillä se turvottaa ja vatsa menee sekaisin! Pitää varata aika lääkäriin ensi viikoksi. Diabeteshoitajalle en mene, niillä on niin omat ohjeet ja määrykset, että ne lähettää mut suljetulle osastolle jos mainitsen sanan karppaaminen:whistle:

Sellaista tänne. Neuvolassa kaikki ok ja olen saanut rauta-arvot nousemaan ihan persiljan syömisellä. Kolme mielitekoani; persilja, jääpalat ja...suklaa, jota nyt en uskaltanut syödä sen radin takia. Mutta tää väsymys!! Voi apua, se on palannut. Mun on pkko suunnitella päivät niin, että saan nukuttua päivisin tunnin tai pari. Ja auta armias, jos ruokailuväli venyy ja päiväunet jää välistä; olen yksi mäkättävä lehmä ja kaikkea muuta kuin zen :D

Zenmama 30+
 
  • Tykkää
Reactions: Niittys
Äläs nyt Zenmama, meitä diabeteshoitajia on moneen junaan. (y) Millainen sulla on hiilarimäärä vuorokaudessa ja mitä hiilarilähteitä tykkäät käyttää? Itse olen ohjannut pienimmillään 150g vuorokausihiilareihin jaettuna kuudelle tai seitsemälle syöntikerralle riippuen vähän siitä, mitkä arvot meinaavat renklata. Nykyään on myös älypuhelimiin saatavissa hyviä hiilarisovelluksia, joilla voi arvioida hiilareiden määrää.Sitten jos ei sokerit pysy niin sitten alkaa se lääkitys, että ei mene syöminen kovin hankalaksi. Ketoosia kyllä kannattaa varoa, se voi olla todella vaarallista vauvalle. Ketooseista raskausaikana on kovin surullisiakin tarinoita. Voisiko päänsärky johtua myös nesteen vähyydestä? Itselläkin nyt ollut päänsärkyjä, kun olen aivan totaalisen jumissa (makaamisesta) ja joinain päivinä varmaan myös nestevajetta ollut. Tuo mahareppu on mulla niin tuossa edessä, että se vetää väkisinkin ryhtiä huonoksi, vaikka miten koittaa pitää ryhdistä huolta. Ensi viikolla on äitipolin käynti ja tulee 36 viikkoa täyteen niin niiden kunniaksi varailin jo alustavasti vyöhyketerapeutille aikaa. Sitten uskaltaa myös jo viikkojen puolesta liikkua enemmän, vaikka tulisikin supisteluja tms. Itse pääsen aika helposti ketoosiin, on sen verran tullut kokeiltua myös vhh-diettaamista. Toimii itsellä lyhytaikaisena buustina painonpudotukseen mutta pitempään en sitä jaksa noudattaa. Noudatan painonhallinnassa lähinnä sitten varmaan hyväkarppaamista eli vältän sokereita, valkoista viljaa ja ylettömiä hiilariannoksia eli hyvinkin ihan yleisten ruokavaliosuositusten mukaisia juttuja tietysti sorvattuna omaan aktiivisuustasoon, että paino joko laskee tai pysyy.

Niittys 35+1
 
Viimeksi muokattu:
Pahoittelut vielä tätäkin kautta, kalabaliikki! Kyllä on epäreilua. En meinannut itsekään aikoinaan uskoa, miten voi olla mahdollista, että ne vaan menee kesken, kerta toisensa jälkeen. Meidät tutkittiinkin, eikä mitään vikaa ollut. Varmaan vaan mun vanhat munasolut...

Ja nyt en meinaa tajuta, että kuusi viikkoa laskettuun aikaan! Apua! Toki kaikki on ihan valmiina. Esikoisen synttärit pitäis tässä välissä järjestää.

Tyydeli ja 34+0 poks!
 
o0o
niin ikävää kalabaliikki! osanottoni.

Mua jännittää ensi viikon ultra ja seulat. Oon kyllä katkera jos tää pahointi ja oksentelu on ollut turhaa ja lasta ei olisikaan tulossa. Pahoinvointi vaikuttaa niin pahasti uniin että olen ollut väsynyt.
 
  • Tykkää
Reactions: kalabaliikki
Kalabaliikille pahoitteluni.

Pikaisesti omaa napaa: alkuraskauden ultra keskiviikolle varattu. Jännittää ihan sikana. Että onko siellä mitään. Näkyykö sykettä.

Todella kurja olo ollut reilun viikon ajan. Ei oksentelua, mutta h u o n o olo! Vie kaikki voimat ja elämän ilon. Väsyttää myös ihan sairaasti.
Ja valivali. Peukut pystyyn kaikille ultraan menijöille!
 
  • Tykkää
Reactions: kalabaliikki
Kalabaliikki, voi ei, olen tosi pahoillani, paljon voimia!

Haa, neljä päivää, ja sit lyön hanskat tiskiin eli ä-loma koittaa vihdoin. Vähän oon tyytyväinen, et selvisin loppuun asti, vaik hermot on riekaleina ja kroppa huutaa hoosiannaa. Mut ens viikolla sit lepään ja teen vaan kivoja juttuja.

Sain sit insuliinin aamuksi, sen turvin voin yhden ruisleivän syödä, muuten on kaikki viljatuotteet ja peruna pannassa, hedelmiäkin harkiten eikä tietenkään mitään, missä olis lisättyä sokeria tai paljon hiilareita. Läskit, joita ei hirveesti ollut alunperinkään, on nyt kokonaan veks ja lihakset kieltämättä erottuu paljon paremmin kuin ennen, mut kyl mä taas varmaan synnytyksen jälkeen lankean hiilareiden houkutuksiin, kyl tää ruokavalio niin paljon elämää rajoittaa.

Mitäs muuta? Ai niin, rintoja vois alkaa lypsää ja välilihaa öljytä ja venyttää, että siinähän se ä-loma menee kivasti itseään vatkatessa:ROFLMAO:
 
Kopioin oman tekstini tuolta Toukokuisista tähän:

Mulla on nyt knssa kaikki hankittuna. Hassua, sillä viikko sitten ei ollut mitään! Meillekin tuli Bugaboot (Donkey) ja räpsyttelin lstentarvikeliikkeessä niin kauan ripsiä, että kotiin lähti myös Stokken uudesta Home-mallistosta katoksellinen pinnasänky ja hoitopöytä sekä Babybjörnin Harmony ensikehto, jonka saan kätevästi oman sänkyni viereen hyssyteltäväksi. Mun öihin on tullut paljon iloa isosta C-tyynystä, joka on reilusti yli metrin mittainen. Saan sen ihanasti jalkojen väliin, tukemaan vatsaa ja vielä tyynyksikin. Rintapumppu, tuttipulloja, tutteja, vaippoja...kaikki on nyt hankittu. Ergon imetystyyny odottaa vielä postissa. Turvakaukaloksi meille valikoitui Cybex Cloud Q Plus ja reissuperhe kun ollaan, siihen alle käsimatkatavaroiksi lentokoneeseen mahtuvat Mountainbuggy Nano -matkarattaat. Saa sen kaukalon adaptereilla kaikkii muihinkin meidän vaunuihin, mutta muita vaunuja ei saa viedä koneeseen sisälle ison koon takia. Ei kyllä aina saa turvakaukaloakaan, siksi ollaan ruvettu ostamaan oma paikka jo alle kaksivuotiaallekin koneesta. Ensi kesänä saadaan varata perheelle yksi kokonainen rivi vierekkäisiä paikkoja koneesta :ROFLMAO: Harsoja myös hankittu iso pino, melkein niistä valkoisista tykkään eniten.

Että mitäs nyt sitten loppuraskaus tehdään?:whistle: Siivoan ja leivon pakkaseen? Juu ei. Kulutan aikaa. Synnytystapalääkäri, eli käytännössä päivä jolloin sektioaika annetaan, on vasta 26.4. Tuntuu olevan hemmetin pitkä aika! En yhtään tykkää ajatuksesta joutua Naistenklinikalle, mutta minkäs teet.

Ruokavalio pitää sokerit hyvinä, mutta olen ketoosissa. Syön aamulla ja illalla rahkaa marjoilla ja päivällä omenan, siinä kaikki "sokerinen" kasvisten ja salaatin lisäksi. Yhtään enempää en voi, sillä muuten sokerit hyppää tosi paljon. Ketoosi on mulle tuttu olotila, koska olen ollut vhh-ruokavaliolla enempivähempi vuodesta 2005 lähtien. Toki nyt ei ole ollut ajatuksena laihtua vaan pitää verensokeri tasaisena. Pariin viikkoon ei ole paino noussut, paitsi onneksi vauvalla. En oikein tiedä miten tuosta ketoosista diabeteshoitajalle tai -lääkärille sanoisi :unsure: Onkohan siitä kenelläkään edes kokemusta, asia kun on eri kuin ketoasidoosi.

Kantorepuista! Kuopuksella oli käytössä Ergo, jonka hankin siinä vaiheessa kun Babybjörn alkoi painaa liikaa olkapäitä. Ergoonhan pitäisi hankkia se pienennin vastasyntyneelle, onko sitä hankala käyttää tai tuleeko repusta jo tosi kuuma, kun toppuksia on niin paljon?

Zenmama 31+
 

Yhteistyössä