40+ odottajat vol 4 (päiv. yksärillä)

  • Tykkää
Reactions: Joyzy
Heipä hei!
Huomenna sitten olisi paljon odotettu ja vähän pelättykin niskapoimu ultra :) pitäkäähän peukkuja että kaikki olis pienellä hyvin :love: onko niin että se NIPT tulis nyt ultran jälkeen vai otettiinkohan se jo silloin kun olin sokerirasitukses... mulla jotenki meni ohi tuo o_O

No huomista odotellessa
 
Miten meni, Nuppu? Ja mikä on nipt?

Kiitoksia linkistä, Helmi. Jätän kyllä raa'at kalat ja lihat rauhaan ja jatkossa yritän katsoa tarkemmin ettei ole pehmeitä juustoja salaatissa ym. En silti aio stressata turhia, niin kuin ei ilmeisesti muutkaan täällä.

Yksi juttu kyllä stressaa turhaan eli tämä vähäoireisuus. Varmasti on tuulimuna tai keskeytynyt keskenmeno. Siis oikeasti pitäisi olla vain iloinen, ettei okseta. Mistä näitä murheita oikein tulee? Miehelle ei viitsi oikein edes puhua kun se ei ymmärtä yhtään. Ja ehtiihän tässä vielä oksentamaankin. Koska teillä on alkanut pahoinvointi? Minulla ei ekalla kerralla ollut ollenkaan ja toisen alkua en muista.

Pözzi 5+2
 
Miten Nupulla meni?

Mulla oli rakenneultra. Tuli kontrolliultra 8 viikon päähän. Toisen munuaisaltaan koko oli just rajan yli. En ole huolissani, katotaan sit miten on kehittynyt tuo.

Ja tältäkin löytyi kunnon vehkeet jalkojen välistä eli esikoinen saa kaltaistaan seuraa. Kätevää näin vaikka tyttölapsi ois ollu kiva kokea myös.
 
Onnea Helmi pienen pojan johdosta. Minkä verran veljeksille tulee ikäeroa?

Minkä ikäisiä lapsia ja montako teillä muilla on? Tällä palstalla ei taida olla listaa kirjoittelijoista?

Joyzylle kiitokset järjen sanoista. Noin minäkin olisin sanonut jollekulle toiselle. Enkä oikeesti kaipaa synnytyslaitokselle asti jatkuvaa oksentelua, jota viimeksi oli. Parempi näin!
 
Nupulla ei mennyt hyvin :(Niskapoimu toki oli hyvä 1,9cm ja olikohan se riskisuhde 1:790. Kaikki elimet löyty ja oikeilla paikoilla... mutta mutta ilmeisesti jonkin asteinen kehityshäiriö tms. Molempien kyynärvarsien kehitys jotenkin häiriintynyt eli jääneet liian lyhyiksi muihin raajoihin nähden ja ranteestä kämmenet kääntyneet jotenkin sisäänpäin... kahden viikon päästä punktio ja sitten neljän viikon odotus. Kaksi lääkäriä tutki... seurataan nyt lähteekö oikaisemaan ranteita? Vai mitä? En tiedä.. pää ihan tyhjä.. puhui jo keskeytyksestäkin mutta mitä jos onkin korjattava vika?

Ja meillä kyllä nipt:n saa yli 35- vuotias jos haluaa seulonnat.. tällä kertaa vain mennään suoraan punktioon koska näin selvä poikkeavuus...

Mieli menee laidasta laitaan.. välillä oon soittamas neuvolaan keskeytystä varten toisinaan taas ajattelen että kyllä tästä selvitään :unsure:
 
Voi kiitos kalabaliikki :) juuri tuollaisia tarinoita haluaisinkin kuulla... tuota olen juuri miettinytkin :rolleyes: jos muuten terve niin kyllähän tuollaisen asian kanssa pystyy elämään suht normaalia elämää. Kertokaahan muutkin kokemuksia :)
 
Pözzi, ei mullakaan ollut sellaista pahoinvointia, mitä on ollut kaikista muista. Oli kyllä kireä tunnelma omassa päässä kun odottelin sitä ekaa ultraa :X3:

Minäkin kallistun samalle kannalle kuin Kalis, "pelkkä" yläraajojen kehityshäiriö ei kerro siitä yksilöstä mitään eikä kaada maailmaa. Minulla on pitkäaikainen tuttava, jolla on yläraajoissa kehityshäiriötä, ja hänellä on 4 lasta ja on ihan tavallinen naisihminen :) (jos nyt semmoista on olemassa).
Minun kuopus vammautui synnytyksessä hapenpuutteen takia. Hän on erittäin vaikeasti liikuntavammainen, aivan ihana tyttö ja olen joka päivä onnellinen siitä, että saimme pitää hänet. Toinen vaihtoehtokaan ei kaukana ollut.
Ketään en halua tällä tarinalla missään tapauksessa pelotella, mutta faktahan on, että kukaan ei voi kenellekään luvata tervettä lasta. Vaikka eläisit ja söisit just niinkun suositellaan niin siltikin JOTAIN voi tapahtua.
Voimia Nuppu <3
En kiellä, että ei olisi ollut kriisi saada vammainen lapsi, mutta siitäkin selviää ja elämässä aukeaa monet sellaiset puolet, joista ei ennen sitä ole tiennyt mitään.

Ravitsemussuosituksista. En minäkään syö raakoja kaloja enkä lihoja enkä vakuumipakattuja. Tuota en tiennytkään että edes pastöroidusta maidosta tehtyjä ns pehmeitä juustoja ei saisi listerian takia syödä. Inkivääriä käytän kyllä mausteena. Jos nyt ajattelee vaikka intialaisia, japanilaisia ja muita idässä asuvia, niin ei taida olla kovin vaarallista? Japanissa ei ole muuten sushin syöminen kiellettyä raskausaikana.
 
Kiitos vuorikristalli:) neuvolatäti äsken lukaisi tekstin joka oli äitipolilta tullut niin siellä mainitaan myös napanuoran rakennepoikkeavuus? eli siis suolta? tms näkyy masun päällä ulkopuolella :( toi meni kyllä eilen järkytykses ohi.....nyt kyllä muistan että siitä jotain mainitsivat mutta jäin niin miettimään niitä käsiä että kaikki muu unohtui....

Voi elämän kevät :oops:
 
Nuppu, toivotaan, että olisi vain tuo käsien lyhyys. Minäkin tunnu ihmisen, jolla on lyhyet kädet ja ihan hyvin menee. Napanuoran poikkeamista en osaa sanoa. Halaus ja voimia!

Ruokasuosituksista vielä, että nehän ovat eri maissa erilaiset. Kuulemma Itävallassa olisi _suosituksena_ pieni lasi punaviiniä joka päivä. Ja sielläkin syntyy pääosin terveitä lapsia.
 
o0o
Tyttö syntyi 39+1 30.9. eli mut voi siirtää synnyttäneisiin :) 3,6kg ja 51cm. Pää oli päässyt isoksi koska oli pitkään perätilassa. Radia seurailin kotimittauksilla ahkerasti. Parin ylityksen takia pääsin ylimääräiseen ultraan. Ultrissa tyttö näytti isommalta kuin olikaan.
 
000 onnittelut pikku prinsessasta!! Näin itsekin radilaisena kysyisin, miten synnytys meni ja oliko sektiolla?

Nupulle kovasti voimia ja kaukohalit! Toivotaan parasta. Kyllä varmasti on pää pyörällä uutisista... Hienoa, että tulit tänne meidän kanssa jakamaaan kokemustasi ja monilla onneksi hyviä kertomuksksia vastaavista tilanteista.

Täällä poksui rv 20 ja ensi vkolla ru.
 
Babez, onnea rakenneultraan. Oliko muuten niin, että radin todennäköisyys kasvaa iän myötä? Minulla oli viime kerralla rasituksessa ihan loistavat arvot, mutta kai se voi silti tulla? Mitä muita riskitekijöitä sille on kuin ylipaino? Vai oliko sekään? Ja laitetaanko kaikki tämänikäiset rasitustestiin? Viimeksi halusin siihen itse, koska yksi ultra oli jotenkin virheellinen ja vauva olevinaan iso.
 
Moikka Pözzi! Kiitos onnen toivotuksista!

Kyllä ikä on yksi riskitekijä ja se bmi. Ja on ihan mahdollista, että radi iskee, vaikka olisikin ollut hyvät arvot aiemmin. Meilläpäin kaikki laitetaan rasitustestiin rv 25 jälkeen, mutta itse halusin jo aiemmin, kun on jo verenpainettakin... Olin ihan varma että saan hyvät tulokset mutta katon kontit.

Tänään soitin neuvolaan ja kerroin mittaustuloksista - kaikki kotimittaukset olleet reilusti alle viitearvojen. Petrymyksekseni kuulin, että mittauksia joutuu tekemään hamaan tappion asti! Mutta nyt harvennetaan tahtia.
 
oOo paljon onnea pienestä prinsessasta :love:

Sain vihdoin mustaaa valkoisella nt-ultran tulokset...vaikka tiesinkin mitä tuleman pitää mutta olihan se melkoisen raadollista lukea sitä tekstiä :(

Tässä jotain: ikäriski 1:50, Down 1:775, T18 1:3795, nt 1,9 . Tämä näytti vielä hyvältä.... mutta sitten :unsure: poikkeavat kyynärvarret, poikkeuksellisen lyhyet, ranteet jäykät ja kämmenet rakenteeltaan poikkeavat, jäykästi flexoituneet kyynärvarsien viereen. Olkavarsiaan liikuttaa mutta ranteita ei flexiosta avaa. Alaraajat, selkäranka normaalit virtsarakossa virtsaa ja ventrikkeli normaali. Ensi viikolla uusi ultra ja lapsivesipunktio -> pikakromosomit ja kromosomiviljely...

Olisko jollain kokemusta/tietoa kauanko pitää tuota pikakromosomivastausta odottaa? ja mitähän ne kromosomitutkimukset mahtaa olla?

Mijoonia kysymyksiä risteilee päässä päivittäin.... mies on sen tyylinen ettei halua puhua asiasta, pähkäilee ja miettii mielellään itsekseen... mun taas olis pakko puhua kaiken aikaa ja kysellä.... onneksi ympärillä on ihmisiä joille voin puhua tarvittaessa. Neuvolakin tarjosi keskusteluapua, samoin kuin pomo HEA -keskusteluapua.....

Lähtökohtaisesti en harkitse keskeytystä.... jos ongelma on vain nuo kädet :rolleyes: olen kahlannut koko bittiavaruuden läpi ja esim. dysmelia-lapsille on tarjolla paljon apua selviytyä itsenäisesti...

Anteeksi tämä raskas kirjoitus näin heti aamusta o_O

Nuppu rv 14+0
 
Nuppu, meillä oli silloin vähän samanlaista, kun kuopuksen vammaisuus selvisi (4kk iässä). Ei alkuun pystytty puhumaan toistemme kanssa eikä oikein muidenkaan kanssa. Aluksi en pystynyt edes sanomaan sanaa vammainen. Isommille lapsillekin kerroin vasta parin kuukauden päästä,
Mutta nyt kun olen tutustunut muiden vammaisten lasten vahempiin, oon oppinut olemaan tyytyväinen, että se ei ole kenenkään syytä (vrt hoitovirhe) Ne ihmiset on minun kokemuksen mukaan todella katkeria kohtalolle.

En tiedä oletko nähnyt semmoista ruotsalaista dokumenttia miehestä, jolla ei ole käsiä eikä jalkoja (oliko sen nimi Supermies tai jotakin sellaista). Hänellä on lapsia ja ajaa autoa ja on ura ja vaikka mitä.

Noihin kromosomi-juttuihin en osaa sanoa mitään.

eikä tarvii pyydellä anteeksi, puhumalla asiat selviää:)
 
Nuppu! Varmasti risteilee ajatukset tuhatta ja sataa, mielestäni täällä jos missä saa ja pitää purkaa fiiliksiään. Muutenkin täällä saa olla anonyyminä eikä tarvitse hävetä kyyneleitään jonkun toisen silmien edessä ja saa ajan kanssa kirjoittaa, odottaa vastauksia,tukea ja mielipiteitä.
En ymmärrä noista termeistä paljoakaan, mutta ihmettelen jos "vain" käsien kehityshäiriön takia on ollut puhetta keskeytyksestä? Vai ymmärsinkö nyt jotain väärin?
Tietty onhan se lääkäri voinut sanoa jotain mutta tiedän kyllä tunteen, kun tulee joku järkytys ja kuuntelu- sekä käsittelykyky loppuu kuin seinään.
Kromosomi asioihin en osaa ottaa kantaa lainkaan.

Omaa napaa vähän:
En jaksaisi olla enää töissä. Meillä on pitkät päivät ja ne alkaa olla helvetillisiä. Istumatyötä. Alkaa pyörryttää jo tunnin istumisen jälkeen ja vatsaan sattumaan. Seisaaltaan taas ei jaksa myöskään olla kauaa, vaan paras asento olisi lievä kylkimakuu. Pyörällä ajokin onnistuu hyvin mutta ei muu. Oletteko te jääneet jo aiemmin saikulle? Koen jotenkin olevani huonompi jos jättäydyn "nyt jo" pois töistä kun viralliseen äitiysloman alkuun olisi vielä n.2kk!
Herkkuja tekee mieli paljon. Ja jouduin/pääsin sokerirasitukseen, sillä vatsakipujen takia jouduin extraultraan jossa todettiin, että vauva on "liian iso" viikkoihin nähden. Kontrolli kuukauden päähän ja jos kasvu jatkuu liian nopeaan, suunitellaan käynnistystä. Yritin kysyä pitäisikö oll huolissaan, mutta lääkäri sanoi että voi olla meidän geeneistä riippuva juttu (ollaan molemmat pienehköjä ihmisiä..?) tai raskausdiabetes tai joku geneettinen joku. Että harvoin kyse on vammasta tai esim downista, mutta satavarma ei voi koskaan olla.
No, nyt on ainakin se raskausdiabetes suljettu pois. Ja kyllä, meitä alkoi pelottaa mitä jos onkin joku hätä? Onneksi se kontrolliultra on tämän kuun lopussa, jos olisi eri lääkäri niin kyselisin vähän lisää, sillä huoli jäi tottakai.

-Vetämätön Pirtsi 27 + 4
 
Vuorikristalli ja Pirunpelto kiitos teille! jotenkin helpottaa omaa oloa kun saa vastauksia, oli ne sitten minkälaisia tahansa :) ja kyllä pirunpelto, niin siinä kävi että en muista oikein muuta kuin sanat raskaudenkeskeytys ja puhui viikoista 24...

Eilen sitten viimein sain suuni auki kysyäkseni ukolta että mitä se nyt on tuuminu? niin on sitä mieltä että meidän vanhempina tulis ajatella sitä niin että tähän maailmaan ei "no miten tän nyt sanois hienosti?" tarvita enää yhtään uusavutonta :eek: voitte kuvitella että jos ihminen nyt voi enää järkyttyneempi olla niin silloin vasta olin.... tarkoitti varmaan hyvää mutta sanavalinta ei nyt ihan osunu kohdallensa!! kysyin vielä illalla että mitä tuolla tarkoitti niin sanoi että odotetaan nyt vain niitä punktion tuloksia...

Tarkoitti nyt sitten mitä tahansa niin kyllä mä nyt tajuan mitä se halus sanoa... ei vaan uskaltanu sanoa sitä suoraan :unsure:

Työkaverini jäi sairaslomalle jo n. 3kk ennen laskettua aikaa.. syynä olivat ennenaikaiset supistukset... Itse kuopuksesta vuosin verta niin ei
mihinkään sairaslomalle kun töihin vaan.... sairaslomalle jäin sitten 2 viikkoa ennen äippäloman alkua.... on vissiin lääkäristä paljon kiinni :rolleyes:

En uskalla sanoa edes että ei se pirtsi varmaan mitään vakavaa ole kun näköjään ei tiedä kuinka käy.... niin mullekkin sanottiin kun hermoilin tuota nt-ultraa. Mutta jos kyse on lapsen liikakasvusta niin ajattelis että ei kai se voi kovin vakavaa olla... tiedä sitten :)
 
Pirtsi, piti ihan tarkistaa, milloin itse jäin saikulle. Näytti olleen rv 30 kovien liitoskipujen vuoksi. Ymmärrän tuon huonommuuden tunteen, mutta yritin viitata sille kintaalla ja ajatella, ettei tää universumi romahda parin kuukauden vuoksi. Rehellisyyden nimissä olisin varmaan voinut kärvistellä töissä pidempään, mutta nimenomaan kärvistellä...Mä tein sitten tämän (ehkä monen mielestä itsekkään) päätöksen, eikähän se ihan tuulesta temmattu ollut, koska lääkäri mukisematta sen saikun kirjoitti ja esimieskin oli myötämielinen.

Mä lueskelen edelleen teidän juttuja täältä taustalta (kuten myös 40+ yrittäjien) ja näköjään joskus on pakko kommentoidakin :)

Nupulle pahoittelut paitsi löydöksistä, myös miehen kommentista. Tuossa on teillä aikamoinen pala purtavaksi nyt monessa mielessä.

Muuta en nyt edes yritä kommentoida, jäi vain tuo Nupun tuska nyt päällimmäisenä mieleen.

Voikaa hyvin!
 
Nuppu, meilllähän tilanne meni silloin niin pitkälle, että asuttiin erillään jonkun aikaa. Tai siis käytännössä oli eri asunnot, mies kävi työpäivinä nukkumassa omalla kämpällään ja kaiken muun ajan oli sitten kotona. Mutta muistan todellakin muutamia niitä sammakoita, jotka mahdollisesti kyllä johtuivat siitä, että pakotin hänet puhumaan. Luin jotain parisuhdeoppaita silloin ja jossain luki, että miehen pitää saada "mennä luolaan", kun on vaikeaa. He märehtivät ja miettivät siellä ja se on tärkeä prosessi. Ja meillä meni juuri sillä tavalla. Se mietti siellä (mitä lienee miettinytkään), asioista alettiin puhua niiden oikeilla nimillä ja muutaman kuukauden päästä sitten kysyi että saisiko hän muuttaa takaisin. (Olin kuulemma jossain kohtaa sanonut, että katotaan huolinko takaisin)
Mitä nyt tässä yritän sanoa, niin en edes itse tiedä. Toivon että pystytte keskustelemaan asiallisesti JA että lääkäri saa sanottua jotain muutakin kuin keskeytyksen aikarajan. Aika tökeröä toimintaa mielestäni edelliseltä.

Pirtsi, mulla oli edellisessä raskaudessa vaikeaa just istuminen.Takareisiä kramppas ja supisti. En muista yhtään, miten kauan sitä kesti ennen kuin menin ylimääräiseen lääkärineuvolaan, mutta noin kuukautta ennen äitiysloman alkua jäin sairaslomalle. Olisinko viikon ollut saikulla, kun ne kramppailut jäi vähemmälle ja supistelut myös. Oli varmaan ihan stressiäkin, tein silloin täyttä työaikaa. Nythän teen 3 iltaa viikossa, toivoisin että pääsen sinne ä-lomaan saakka.

Joo, esimies onnitteli lämpimästi ja sanoi, että onpa ihania uutisia :) Oli lievästi sanoen huojentavaa!
Maha on vissiin melkoisen iso, kun kaksi ihmistä on jo kysynyt että jäänkö piankin äitiyslomalle :D Oon vaan mutissut että no ensi vuoden puolella.

Puoliväli alkaa häämöttää ja parin viikon päästä olis rakenneultra.

Hyviä vointeja kaikille

Vuorikristalli
 
  • Tykkää
Reactions: nuppu73
Voimia, Nuppu! Toivottavasti keskustelu alkaa sujua paremmin puolison kanssa. Samaa vähän ihmettelin kuin Pirunpelto, että onko käsivarsien epämuodostumia yksin edes keskeytyksen peruste.

Pirunpelto, ei yksi ultra vielä tarkoita isoa kokoa. Minullakin oli sellainen arvio joskus raskauden puolivälissä, mutta vauva olisi ollut laskettuna aikana n. 3,5 kg, jos ei olisi ollut lievästi keskonen. Eli virheellinen ultra. Eiköhän kaikki ole ihan hyvin, vaikka sitten olisikin suuri vauva.

Täällä viikkoja 6+2 eikä vieläkään oireita, paitsi hyvä ruokahalu. Toivottavasti ei enää tulekaan pahoinvointia. Viikon päästä on varhaisultra. Alkaa jo jännittää, onko siellä mitään.
 
Pirunpelto, nyt vaan saikulle! Itse jäin saikulle pari kuukautta ennen äitiyslomaa ja se helpotti myös henkisesti! Pääasia on nyt sinä ja sun lapsesi ja teidän molempien vointi. Töitä kerkee tässä maailmassa tehdä ja korvaamattomia ei meistä kukaan ole töissään tai ainakin tosi harva. :)

Voi Nuppu, voimia! Toivotaan, että piakkoin selviää enemmän asioita.

Niin minäkin täällä lueskelen edelleen kuulumisia ja oottelen, että vauvakeskusteluun tulisi enempi sakkia :)

Hyviä vointeja kaikille!

karo ja bebe 6 kk :)
 
  • Tykkää
Reactions: Babez74
Hei kaikki,

Nupulle kovasti sympatiahaleja ja enkeleitä matkaan. Onhan tuollainen raportti sellainen, mitä ei toivoisi kenenkään kohdalle... toivotaan, että punktiosta tulisi parempia uutisia. Ja toivotaan että nykyinen lääketiede ja teknologia voi auttaa pikkuista. Voimia tuleviin päiviin ja tsemiä miehen kanssa - ne kun käsittelee asioita niin eri tavalla kuin me naiset...

Pirtsi - jää vaan saikulle. Tärkeintä on se oma olotila, ei mitä muut ajattelee tai tekee. Kaikki varmasti ymmärtää, teilläkin on ollut tuota yritystä niin pitkään että My Precious. Mä en ainakaan aio kärvennellä yhtään töissä.... enkä usko että jaksankaan loppuun asti. Sen verran ollut jo alusta asti haasteita...

Kivaa kun kaikki vanhat tututkin käytte täällä,kommentoimassa ja tsemppaamass meitä:)

Tällä on nyt ru takana. Ja siellä heilutteli vaavi pitkiä kinttujaan kovasti. Oli hassua kun näki kuvaruudulta vilkkaastimliikkuvan pikkuisen eikä itse tunne yhtään mitään. Istukka on edessä ja vaimentaa tuntemuksia. Kaikki oli kunnossa ja kätilö sanoikin, että hän olisi luottavaisin mielin.

Vuorikristallu - ihanaa että esimies suhtautui noin hyvin. Itsellä on tuo vielä,edessä. Halusin että ensin on ru.

Täällä puoliväli ohitettu ja rv 20+6
 
Kiitos tsempeistä naiset. Ajattelin vielä kokeilla kerran, pari työntekoa ja jos ei onnistu, niin sitten ei! Ainakin nyt aamu on mennyt ihan ok.
Yöt ovat edelleen todella rikkinäisiä, heräilen ihan hirvittävän paljon, mutta olen myös uninen, mutta uni katkeaa milloin janoon, nälkään, pissahätään..

Ainiin ja Pözzille piti vielä pahoinvoinnista mainita, että muistaakseni minulla alkoi pahoinvointi joskus vkolla 9-10? Ja sitä kesti pari viikkoa. En syönyt oikeastaan mitään kiinteää, join vain tuoremehuja. Ajatuskin lihasta oksetti, salaattia pystyi sentään ajattelemaan.
Rintojen aristukset sun muut alkoi toooosi myöhään, oisiko vkolla 18 -> alkaneet rinnat aristamaan & kasvamaan ja migreenitkin hellitti valitettavasti vasta toisella kolmanneksella. Että oireeton raskaus täälläkin kutakuinkin!

Ja neuvolan terkkari oli vähän ihmeissään tuosta isokokoisuudesta. Yläkäyrillä mennään koko ajan, +2 (en tiedä mitä se tarkoittaa), mutta kertoi, että hyvin moni nykyään menee yläkäyrillä ihan jo paremman ravinnonkin takia, kun nuo käyrät ovat edelleen jostain 40-luvulta (n)
Varmaan vähän sama, kun painoindeksitkin. Se ei nykypäivänä tunnista lihaksikkaita lihavista, vaan jos indeksi on liikaa niin se on liikaa, vaikka silmin nähden ihminen olisi hoikka,mutta lihaksikas.
Milloinkohan noita asioita päivitetään? Ei ainakaan yhtä tiuhaan, kun ravintosuosituksia päivitetään.. :rolleyes:
 

Yhteistyössä