40+ odottajat vol 4 (päiv. yksärillä)

Sinulla oOo alkaa olemaan hyvällä mallilla :) kohta pääset nauttimaan omasta kääröstä.. Kun täällä vielä tuskaillaan alkuraskauden pelkojen kanssa :rolleyes: tulevat niskapoimu-ultrat sun muut jännitettävät asiat.. Tsemppiä sinulle synnytykseeen (y)

Vihdoin sain rauhassa keskittyä dopplerilla sydänäänten kuunteluun... ja pitkällisen etsimisen jälkeen löysinkin etsimäni :love: ja hyvin kuuluikin kunhan vain löysin oikean paikan... nauhoitin sen ja nuorimmainenkin jo innoissaan kuunteli tulevan sisaren sydämen jumpsutusta.... kyllä vain rauhoittaa mieltä. Olin jo kuvitellut ensi viiikon neuvolakäynnin ja jos ei ääniä löydettäisikään... MIKSI aina pitää pelätä pahinta???

Nuppu rv 9+4
 
  • Tykkää
Reactions: o0o

Meibijees.........(38).....2.........15.9.2016
o0o.....................(40).....2........06.10.2016
Elotar74............(41).......3.........29.10.2016 (tyttö)
Almandiini75.......(40)....5........10.11.2016 (tyttö)
Mandari.............(40).....3........26.11.2016
Truuly ...............(38)................ 1.12.2016
Pirunpelto....... (40) ......1........6.1.2017
Sakariina....... (43).......1.........14.1.2017
Joyzy .............(42)..... 2..........12.2.2017
Helmi1234.....(39).......2...........18.2.2017
Babez74.........(42?).....1..........24.2.2017

Vuorikristalli.. (40v)...6..........14.3.2017/ KYS
Nuppu73........(42).........5..........11.4.2017

Menneet la:t:
Tipuna...............(41)............1......21.06.2016 (poika)
mai-ja......................(39)......3......19.05.2016

Käpälätäti.........(40) .....1... 15.04.2016 (poika)
Toukka16..........(39).... 3 ... 10.04.2016
tikis ................... (38)...... 4 ......15.02.2016




Syntyneet:


Nuca ................ (40), 29.12.2014, rv 37, 2800g, poika
Esteri1 ............. (41), 08.1.2015, rv 40+1, 3380g, 50cm, tyttö
helistin71 ......... (43), 15.1.2015, rv 38+4, 3100g, 51cm, poika
Vesipossu ........ (41), 04.4.2015, rv 41+4, 4180g, 55 cm, poika
Jopo73 ............. (41), 12.4.2015, rv 40+?, 3815g, 52cm, tyttö
Kampsu ............ (42), 13.2.2015, rv 37, 2450g, 44cm, tyttö
bugsy ................(44), 17.5.2015, rv 41+6, 4870g, 53cm, poika
vauvatoiveinen .. (38), 11.9.2015, rv 39+1(sekt), 3305g, 47cm, tyttö
Helmi1234 ........ (39), 19.9.2015, rv 39+3, 4070g, 51cm, poika
tetu68.................(47), 2.11.2015, rv 39+0, 3200g, 51cm, tyttö
Flutur..................(42), 16.11.2015, rv38+1(sekt), 2710g, 46cm, tyttö
Sahramiini...........(43), 17.11.2015, rv 40+5, tyttö
Mytti....................(41), 27.11.2015, rv38+5, 3046g, 48cm,
Äiti74...................(41), 1.2.2016 rv37+3 2865 g, 48,5cm. poika
Järkyttynyt....... (45), 14.2.2016 rv.41+3 4400g 52cm poika Kuoli + 10,5-16
Lumi <3.............(42), 15.2.2016, 39+3, 3550 g, 50,5 cm, poika
Niittys...............(40), 1.4.2016, rv 38+1, 49cm, 3770g, poika

Karoliina74 .......(41), 12.4.2016, rv 40+1, 3540g, 53cm, poika
Pegonia............(44), 15.4.2016, rv 40+3, 4060g, 51cm, tyttö
Ollakovai...?......(41), 27.4.2016, rv 40+0, 3600g, 50 cm, tyttö
Tyydeli................(42), 7.5.2016, rv 41+6, 4100g, 52 cm, tyttö

Zenmama...........(40), 12.5.2016, rv 39+1, 4070, 52cm, poika
Mileena-74.....(41) 20.5.2016, rv 40+0, 4250g, 54cm, poika
SuloinenSalaisuus..(40) 2.6.2016, rv38+0, 3490g, 50,5cm, poika
Zandi.............(41), 3.7.2016, rv 39+2, 3770g, 49cm, tyttö
Bounty................(41). 26.8.2016 3500g, poika


Listan päivitysohjeet: Valitse edellisen listan alaosassa "Vastaa" ja kun viestikenttä aukeaa, poista alusta ja lopusta ensimmäiset ja viimeiset [QUOTEjne.] -hakasulkeet sisältöineen.
 
Ketkäs odottajista tietää jo sukupuolen (tai on halunnut ottaa selvää ja haluaa sen meidänkin kanssa jakaa)? Mulla on vielä kolmisen viikkoa ennen kuin selviää.

Mä voin olla listoilla ikuisesti 39v, mut jos joku sen haluaa päivittää, niin voi laittaa 40v.
 
Oi ihanaa Onnea Meibijees vauvasta:love:

Huomenna eka neuvola, silloin 10+0.... Ihan samaa vuorikristalli minäkinajattelin ennen dopplerin hommaamista :rolleyes: nyt rauhoittelen itseäni kuuntelemalla dopplerilla piiperöisen sydänääniä ja voi että miten ne kuulostaa ihanalta... Täytyy myöntää että vaikka kauan harkitsin ostamista on se kyllä ollut hintansa arvoinen ostos:)
 
Täältäkin Meibijeesille onnen toivotukset :love:

Minä en tullut hommaanneksi tuota dopleria. Ajattelin, että teen sillä viimeistään itseni hermoraunioksi jos syystä x niitä ääniä ei löytyisikään. Kolikon kääntöpuoli taas on, että ihan varmasti niitä ääniä on aivan ihana kuunnella ja varmistua vaikkapa päivittäin, että siellä elämää on!

Vuorikristalli, mistä ne keksi, että sun tarttee jumpata lantionpohjalihaksia? Millaisia treeniohjeita sait?
Olen itse nimittäin miettinyt, onkohan tuo toosa kunnossa, mutta ei virtsa ainakaan vielä karkaile eikä kukaan ole sanonut mitään. Terkkarille kun mainitsin harrastavani maastopyöräilyä, hän totesi, että "sitten ainakin lantionpohjalihakset ovat kunnossa". En tiennyt, että pyöräily vahvistaa niitäkin ilolihaksia :D

Rakenneultrassa käyty, kaikki oli niinkuin pitikin. Kyselimme paljon ja sinnikkäästi kätilö jaksoi vastailla. Saimme myöskin tietää, että odotamme poikaa. :love:

Vatsa on jo aika iso, rinnat samoiten. Kävellessä vihloo aika kovaa välillä häpyluuhun (?) ja suosin edelleen pyörällä kulkemista. Se ei satu mihinkään ja jaksan hengitelläkkin ihan hyvin.
Onneksi vauvan liikkeet ovat vasta nyt alkaneet tuntumaan kovemmin etuistukan takia. Nyt tunnen ne 100% päivittäin ja ne näkyykin jo vatsan päältä. Ihanaa!
Vauvatarvikkeita olen vielä aika vähän metsästellyt, kai sitä pinnasänkyä pitäis alkaa katselemaan, enkä ole vielä muistanut äitiyspakkaustakaan laittaa tilaukseen!!

Nautin tästä ajasta kovasti. Migreenit ovat hellittäneet ja tunnen oloni vakaaksi, todella rauhalliseksi. Painoa on tullut miljoona kiloa, mutten siitä jaksa enää ottaa niin kovasti stressiä, sillä aion tehdä töitä tämän jälkeen että saan kroppani takaisin, mutta tässä hetkessä nautin tästä olostani ja uudesta ulkomuodostani. Ei tämä kauaa kestä kuitenkaan!
Ajatella, on jo yli puoliväli minullakin, vastahan plussasin. Kohta lista hilautuu pikkuhiljaa eteenpäin, eikä aikaakaan kun on vuoroni olla synnytysvuorossa :)

Kalikselle vielä iloisia odotuksia ensi ultraan!
 
  • Tykkää
Reactions: Karoliina74
Pirtsi, ihania ultrakuulumisia :) aika poikavoittoista tuntuu olevan palstalla :love: (minä teen tytön)

Tällä gynellä on tapana pistää pari sormea sisään ja pyytää puristamaan. MIELESTÄNI osaan jumpata niitä lihaksia, mutta kun en osaa puristaa niitä sormia! Siis kovaa ainakaan.
Kuten sanottua, ei ole laskeumaa eikä pissi karkaile vaikka onkin edeltävästi 5 alatiesynnytystä. Lisäksi salilla oon kyllä kyykännyt ja tehnyt maastavetoa ihan niin kuin ennenkin. (Noissa treeneissä kyllä pyrin jännittämään myös lantionpohjaa.) Mutta jos minä sitten jatkan treenaamista ja rupean ajamaan enemmän pyörällä :D

Kalis, tsemppiä sinne :)
 
Onnea kaikille synnyttaneille, ja hyvia ultra kuulumisia saaneille!

Iid@lle iso voimahali. Voimia ja onnea tulevaisuuteen.

Omanapaisesti, eilen ultrassa loytyi EIF, eli valkea piste sydammesta. Niita loytyy noin 5-8% raskauksista, ja vain noin 1% saattaa olla yhteydessa down syndroomaan. En asiaa viitsi edes murehtia, vaikka gyne haluaa kun minut lahettaa spesialistin ultrattavaksi. Nyt siis odottelen saavani pe tai ma tiedan jos tuo ultra ja nipt myonnetaan.

Kovasti on tytto-olo, vaikka vahan ultrassa naytti etta olis gyne pippelia katsellut. Olen itse paattanyt etten edes halua tietaa ennen synnytyasalia, mutta sovin gynen kanssa, etta kun sukupuoli varmistuu, han kirjaa sen lapulle ja kuoreen jonka mies sitten jouluna saa avata.

Jos ei maha olisi niin suuri, ja muksu kovin aktiivinen (gynekin nauroi ettei meinaa mitaan mittoja saada kun ei pieni pysy aloillaan ollenkaan), niin en edes epailisi olevani raskaana. Tai no, ikenet on herkat vuotamaan vertaa, mutta muuten ei raskausaika. Nyt menossa 18+1 eli puoltavalia lahestytaan nopeasti, ja muksu kasvaa siella ylakayralla talla hetkella, vaikka mamman paino onkin pysynyt kurissa.

Nyt ei muuta kuin syksysta nauttimaan, ja siita, etta esikoinen aloitti esikoulun joten aipalla on aikaa siivota ja jarjestella taloa kuntoon kesan hullunmyllyjen jalkeen.
 
Hyvällä asenteella Joyzy olet (y) oi kun itsekin osaisi otta kaikki asiat hieman rennommin :)

Pirtsillä ihania ultrakuulumisia, onnea sinne :)

Vorikristalli: Oon yrittäny noita lantionpohjan lihaksia harjoitella mutta jotenkin en vain osaa... mutta voisin kans kokeilla tuota maastavetoa... sitä harjoittelin salilla ennen raskautta ja luulinkin että se on jotenkin kiellettyä

ON; Tänään vihdoin ensimmänen neuvolakäynti :) terkka ultrasi vatsan päältä ja siellähän se piiperöinen köllötteli :love: oli vain niin vauhti päällä ettei meinannut saada mitattua pituutta ollenkaan... epäili että onkohan nuo viikot oikein kun sormetkin erottui vatsan päältä ultrattuna todella hyvin... mutta kone sai lukeman 10+1 joten aika hyvin pitää kutinsa. Muuten mukaan tuli jos jonkinlaista lippusta ja lappusta.. Niin joo ja pääsen sinne NIPT-testiin jos vain haluan ja haluankin kyllä. Se oli tullut juuri uutena asiana tuonne neuvolaan ja hyvä niin (y)

Nuppu 10+0
 
  • Tykkää
Reactions: Karoliina74
Joyzy: mulla oli ekassa raskaudessa sikiöllä molemmissa sydämen kammioissa ne golf pallot eli valkeat pisteet. Ne laskettiin yhdeksi löydökseksi ja jotta täällä jatkotutkimuksia tulisi, pitäisi löydöksiä olla kaksi tai yli. Kätilö sanoi, että kun ultralaitteet ovat nykyään tarkempia niin noita nähdään enemmän. Minä jouduin seurantaan istukan takia ja sen kontrollissa ultrattiinja pisteet olivat hävinneet.

Mut hyvä, että tarkistellaan siellä. Eihän se pahasta ole ja ultrassa on kiva nähdä sikiötä.
 
Helmi, joo, mullahan ne NT-seulat halyytti, eli nyt siis on "kaksi" loydosta. Mutta kun tutkin noita veriseulojen tuloksia silloin itse, niin tulin siihen tulokset ettei kannata turhaan stressata. Meilla vanhuksilla ( 1,5kk vajaa 43 synnyttaessa) noi riskilukemat on aina isoja, ja jos vertaa keskiarvoihin niin omat luvut eivat ole siella huonoimmassa paassa.

Mutta olishan se hyva jos ne NIPT-seulat ja 2-tason ultran saisi myos katsottua. Mutta saanko ne onkin sitten toinen juttu, se selviaa parin viikon sisalla. Mulla siis tahan perusraskauden seurantaan kuuluu ultra+laakari kerran kuussa, ja tammikuun alusta 2 kertaa kuussa. Mutta kaikki "poikkeava" kuten NT ja NIPT seuloihin paasy taytyy erikseen "anoa". Tyhma jarjestely, mut toisaalta ymmarrettava.

Onneksi nyt on palattu normaalirytmiin. Muksu esikoulussa ja se hemmetin syyhy ja muut hassakat talta syksylta on selatetty niin voi ottaa vahan rennommin ja alkaa ehka vahan "pesanrakennus" puuhiin.
 
Vuoris, http://www.irarissanen.fi/fysioterapia/suorien-vatsalihasten tuossa on vahan tietoa tuosta linea albasta ja raskauden ajan saliharjoittelusta. Jouduin itse juuri penkomaan sopivia harjotteita kun viime viikolla huomasin erkaantumisen. Esikoisen raskaudessa ja sen jalkeen minulla ei ole ollut moista, ja se on kehittanyt nyt viimeisen kuukauden tai puolentoista aikana. Huolestuin kun yhtena iltana huomasin sormien uppoavan helposti vatsalihasten valiin. Ja treeni-ohjeita katsellessa pisti silmaan, etta esim maastaveto jne saattavat itseasiassa pahentaa ongelmaa heikentamalla ja venyttamalla linea albaa.

Netissa on paljon tietoa ja ohjeita kuinka valttaa ja korjata tilannetta jo raskausaika. Parhaat hakutulokset tulevat ihan "vatsalihasten erkaantumisen" tms hauilla.
 
tänne kurkkasin ja tähän vatsalihaserkaumajuttuun ainakin olis kiva osallistua. Mä tapasin maanantaina fyssarin, joka on erikoistunut näihin erkaumiin ja hänellä on jopa ultralaite, jolla mitata erkaumia. maanataisessa tapaamisessa hänellä ei sitä ollut sillä meitä oli muussa tilanteessa muutama äiti. Fyssari katsoi meiltä, jos halusimme, arkaumat. Tiesin että mulla varmasti on, ja niin oli; ylhäältä alas päin: 4,5cm, 5cm ja 3cm. Olen tehnyt paljon vatsarutistuksia viimeisen 3 vuoden aikana, maastavetoja ja vähän kaikkea. KOSKAAN ei ole yksikään personal treineri(nainen/miehiä) sanonut vatsaliikkeistä mitään.
Ajattelin että varaan tältä fyssarilta nyt sitten ne 3 aikaa, joita hän suosittelee. Olen nyt maanantaista asti tehnyt aina, kun olen muistanut, niitä jumppia. Kai se siitä sit alkaa sujumaan.
Yksi maanantairyhmän jäsenistä oli jo jonkin aikaa tehnyt niitä ja ihan seurannassa tällä fysarilla, ja erkaumat oli pienentyneet puolella!!! 6 -> 3. Eikä aikaa ollut välissä kuin jotain 6 viikkoa.
Ostin jopa kirjan kyseisestä aiheesta; kunhan vaan ehtisi lukemaan edes otsikoita. 8)
Mulla siis viimeisin tuplaraskaus v.2010.

Helmiina78 - kohta 4rv :D :D eli 3+6 tänään
 
Pirtsi, toi oli munkin eka reaktio kun pari kk sitten nain lehdessa aiheesta artikkelin. Siina puhuttiin kuinka yleisesti naiset karsivat aiheesta, ja monilla on tarjottu ainoastaan leikkaushoitoa kun "vaarat" vatsalihasharjoitukset eivat ole auttanut, tai jopa pahentaneet tilannetta.

Kyse siis on suorien-vatsalihasten erkaumasta, joka voi aiheitua raskaudesta tai akillisesta painonnoususta. Eli se kuuluisalta vatsanseudun sick-pac alkaakin erota toisistaan niin paljon, etta valiin kasvaa rako, joka voi aiheuttaa tyria ja selka-/lantiokipuja. Treenaamalla syvia lihaksia ja lantiopohjan lihaksia voidaan ehkaista ja pienentaa erkaumaa raskausaikana ja sen jalkeen. Riski erkaumaan kasvattaa Ika ja kuntoilutottumukset.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Helmiina1978
Neuvolassa kysyin asiasta ja siellä sanoi terkka että maastavetojakin voi tehdä mutta kevyillä painoilla. Maalaisjärki mukaan ja sellaista ei pidä tehdä mikä tuntuu pahalta... itsekin noin ajattelin :) mainitsi kylläkin että kun on kaksi km takana niin ei kannata riskeerata mitään. Uinti, kävely ja salilla crosstrainer ovat pehmeitä liikuntamuotoja eivätkä aiheuta painetta ja repiviä liikkeitä... Pyöräillä yritin mutta se tuntui kyllä niin pahalta vaikka ajattelis että juuri se olisi kanssa aika mukava tapa liikkua....:rolleyes:
 
Nuppu, juu, urheilu monista muodoissa tosiaankin on hyvaksi, eika kohtuullisilla painoilla vaarakai sikiolle. Mutta eaim mave ja vastaavat harjoittelussa voi aiheuttaa tai pahentaa jo olemassa olevaa erkaumaa. On valitettavasti tosiasia ettei monet hoitaa ja laakarit edes tieda aiheesta mitaan. Sen vuoksi on eaim leikkaushoitoa tarvittu ainoana vaihtoehtona erkauman aiheuttamien viivojen hoidoksi. Erkauma siis saattaa esim aiheuttaa tyria jne. jotka voi olla hyvinkin kivuista. Nuo tyrat siis johtuu siita, kun linea Alba on venynyt liiaksi, paasee sielta vatsalihasten valista pullistumaan tavaraa ulospain vaarista kohtaan aiheuttaen kovia kipuja jne. Hyva keinoilla ehkaista on pitaa syvat keskivartalo ja lantiopohjan lihaksia hyvassa kunnossa oikeanlaisella harjoittelulla.
 
Minä kävin tähän erikoistuneella fyssarilla myöskin 5kk esikoisen syntymästä. Minulla erkauma oli rintalastan alla 6cm, navan kohdalla 7,5cm ja alhaalla ei erkaumaa. En ehtinyt saada erkaumia normaaliksi, mikä on n. 1,5cm, mutta sain ne noin puolta pienemmäksi. Nyt kun olen taas raskaana niin teen harjoituksia, kun jaksan. Mulla erkauma oireili ikävänä alaselän väsymisenä ja kipuiluna. Kaikille ei erkaumaa tule ja joiltakin se poistuu synnytyksen jälkeen parissa kuukaudessa itsestään. Minä en näihin onnellisiin kuulunut, joten täytyy tehdä töitä ettei jää erkaumaa tämän toisen jälkeen
 
Ja näitä erkauman mittaajia on montaa sorttia ja kaikki eivät sitä osaa. Minun kaveri kävi synnytyksen jälkitarkastuksessa lääkärillä ja tämä sanoi ettei erkaumaa ole ja voi aloittaa suorien vatsojen tekemisen. Kun kaveri kävi tällä asiaan erikoistuneella fyssarilla niin erkaumaa oli koko matkalla ja navan kohdalla 4,5cm.
 
  • Tykkää
Reactions: Helmiina1978
Moikka kaikille! Täällä mennään rv 33+3. Kaikenlaista juilimista, supistelua, kipuilua yms. on ollut, mutta kaikki neuvolan mukaan OK. Tai no, hiiva oli plussalla ja bakteeriviljelmän tulos ei ollut vielä valmistunut...
Toisina öinä saa nukuttua ihan hyvin, toisina sitten ei. Vauva melskaa mahassa, koskee selkään, särkee lonkkaa, pissittää... Nuku siinä sitten. Tänään olen ravannut vessassa vähän väliä - noloa, sillä töissä on vessa sellaisessa paikassa, että pitää mennä viereisen myymälän työntekijöiden ohitse joka kerta :rolleyes: Mutta pakko on pakko, vauva punkee välillä itseään jotenkin niin, että tuntuu kuin ihan just lirahtaisi pissi muuten pöksyyn :cautious:

Huoh. Tänään on vähän huono päivä. Nukuin viime yön huonosti. Mies kuorsasi, oli kuuma, oli kylmä, pissitti, oli nälkä ja jano ja selkääkin särki. Muutaman tunnin unilla töihin... Aamulla tuntui, että ihan itkettää.

Pari päivää on supistellut ihan kiitettävästi. Ei kipeästi, mutta supistanut kuitenkin. Tunnin tai puolen tunnin välein, välillä tiheämminkin. Mahtaneeko hiiva aiheuttaa supistelua? Tänään koetan ehtiä apteekkiin...
 
Joyzy kiitos vastauksesta! En ole kuullutkaan moisesta erkaumasta tosiaan eikä neuvolassa ole mainittukkaan!
Millaisia ne harjoitteet siis ovat? Lempeitä,raskaita vai ihan treeniä?

Elotar, olisit jäänyt kotiin lepäämään jos supisteleekin (n)
Ei se työ niin tärkeää ole kuin oma ja vauvan vointi (y)
Muistaakseni hiiva saattaa aiheuttaa suppareita, en muista mistä luin.
 

Yhteistyössä