40+ *odottajat*..+ YES, WE CAN!!! ;)

Täällä aivan kasassa ollaan. Ei alkanut supistelemaan tarpeeksi että olis päässy synnärille lähtemään. Tänään vain muutama supistus, mutta eiköhän vaavi joskus ulos tule.
Kävin taas köpöttelemässä, jos vaikka siitä innostuisi. Nyt syömään ja levähtämään.

Kivaa sunnuntaita!
 
roosamaria 69 kiitos siulle kun kertoilit oman tarinasi keskeytyksestä...aika hurjaa&kurjaakin:( ..toivottavasti miulle ei noin pahasti kävisi..

Tänään kävin osastolta eka lääkkeen hakemassa ja jutustelin hoitajan kanssa miten asia etenee. Kurjinta on ehkä tuo syömättömyys..miun on varuilta oltava ravinnotta jos joutuvathin tekemään nopsaan kaavinnan ja anestesiassahan se tehdään..mutta jos nyt ei tiistaihin mennessä ala jo vuotoa tulemaan, voin vielä syödä kevyen aamupalan ennen osastolle menoa. Toivon tyhjennyksen sujuvan nopsaan ja että pääsen kotio parantelemaan ittiäni jo aika piankin sitten. :)


Leppoisaa Sunnuntai päivää kaikille!!!:wave:
 
äiti murmeli juu juu, hyvä antaa odotuttaa ittiään ;) :heart:

Vaan sieltä se pieni tulee kun aika on, yksikään sinne ei ole jäänyt!!!!:wave: ..vaikka kurjaahan tuo odottelu isolla masulla on.. painaa, kolottaa ja väsyttää..koeta vaan lepäillä paljon että jaksat koitoksen käydä läpi =)
 
Roosamarialle myös onnittelut hyvistä ultrakuulumisista. :flower:

Äiti murmelille toivotaan, että pian pääset lähtemään synnärille. Onnenhalaus :hug:

Pinkki69 onnea huomisen ultraan. :flower:

Enkelinäiti ihanaa, että kromosomitesti oli normaali. :heart:
 
Pinkki Mulla ainakin ekassa neuvolassa kuunneltiin sydänäänet. Riippuu varmasti paljon kyllä paikasta ja terkasta, että kuka kaivelee dopplerin esille ja kuka ei.

Minni Liikkeiden tunteminen on ihana asia. :heart: Tuntuu siltä, että siten saa kontaktin vauvaan. Mulla jotkut päivät ovat vaimeampia liikkeiden suhteen, joskus niitä tuntee kovastikin. Esim. eilen oli selvästi liikepäivä. Ja tuli ensimmäistä kertaa sellainen oikein kunnon tömäytys sisältä, että oma vatsa oikein liikahti.

Ennen vaunujen ostoa me teimme niin, että kävimme Vauvatalo Johannassa "koeajamassa" vaunuja, että mitkä vaikuttavat hyviltä sekä vauvan kannalta että mitä on itse mukava työnnellä. Testauksen jälkeen päätimme vasta mitkä ostamme (lopputulos oli Hartan Skater X 3-pyöräiset -yhdistelmävaunut kovalla kopalla + vielä erikseen sellainen lämpöpussi) ja tilasimme ne tosiaan tuolta netistä.
 
Enkelinäiti nyt mie vasta huomasin että teille on tulossa terve poijjan pallero-Hirmusti Onnea!!!:heart:

Kulkupeleistä.. =)

Gessleinin&Hartanin kankaissa aivan ihania sävyjä ja muutoinkin oikein hyvät työnnellä ja menevät pieneen tilaan, oikeat vauvan "hyssyttely" vaunut/rattaat..taisi olla melkein kaikissa malleissa "lasikuitu" jousitus-mukavaa, tasaista menoa eikä jyttyytystä!!..mutta kankaat kestävyydeltään&hankauksenkestoltaan ei ihan vedä vertoja esim. Emmaljungille.
Kantokopan vuoraus pv:lla sekoitetta tai kokonaan pv:laa ja se ihana vaaville :) ..eikä niitä vaunuja tarvitse vauva aikana jatkuvaan ollakkaan pesemäässä, sitten isomman lapsen käytössä näkyy päivittäinen käyttö enempi ja pyyhkimistä/pesua tuleepi sen mukaan.


Emmaljungan menopeleissä kankaissa ei noita kauniita/erikoisia värejä niinkään, ihan perus turvallisia. Kankaat kestävät kyllä täällä Pohjoisen ilmastossa oikein hyvin esim. aurinkoa&pesua. Malleja on monia, joista löytyy mieleinen jokaisen tarpeeseen kyllä.

Toinen jossa hyvät kankaat on Ora, oikein tilavat ja varmakulkuiset menopelit tänne Suomeen, vaikkakin sitten "raskahamman oloiset"..jos tuo ei haittaa, nämä hyvä valinta. Värivaihtoehtoja myös monia.

Herqulesin menopeleissä TODELLA kestävät kankaat. Selkeä miinus tulee kuomusta, tahtoo valua siitä pystyasennosta alespäin-tyyppivika ja maahantuoja/myyjätkin sen myöntävät :/ ..kannattaa tämä heti uutena tarkistaa!!

Teutonioista ei henk koht kokemusta, moni kehunut kyllä juuri tuota keveyttä&pieneen tilaan menemistä, sekä ihania värejä/kuoseja.

..ja onhan noita vaikka mitä kivoja merkkejä/malleja paaaaljoooon, näistä osa vain niin kuin omasta kokemuksesta =)..

Mukavia "kärry" ostoksia kaikille!!!:wave:
 
Jadette, niin kait se menee että asiat priorisoituu ja hyvä että kuitenkin siivoavat ettei kokonaan jää tekemättä. Kyllä se sun miesväkikin luonnollisesti tietää missä mennään, jaksuja vaan lepoiluun.

Mä olen kans juurikin miettinyt tuota vaunuasiaa, kun kopan pituuksia kattonut, että ei sitä kauaa sitä voi pitää kun käy lyhyeksi ja joutuu siirtymään rattaisiin. Täytyy nyt selailla ja miettiä vaan rauhassa, ehkä sitten joskus toukokuussa tulee ne vasta ostettua, vai oletteko te aikaisemmin ajatelleet? No luinkin jo Päikin viestistä että te olettekin jo tilanneet. Niin ja olihan siellä mur-murin hyvä selostus vaunuista, kiitokset.

Mä jo ajattelin että olisko äiti murmeli jo kahtena..ei vielä, mutta kyllähän se sieltä tulee. ennemmin tai myöhemmin. Tuttua mulle, kuten jo aikaisemmin olen sanonut, poika meni 3 viikkoa yli lasketun ajan. Onneksi ei sillon ollut kännyköitä, kaikki olis varmaan soittanut kokoajan että joko?

Kyllä todellakin Päikki liikkeiden tunteminen on ihanaa, tänään en ole tuntenut, mutta en ole ollenkaan huolestunut. Neuvolassa ne oikein painotti, ettei kannata huolestua jos ei joka päivä tunnu. Varmaan sitten eriasia kun on siellä raskauden loppupuolella.

Minni 16+6
 



Nimimerkki............monesko..............LA

Metsämamma.(43)..xx lapsi...................21.12.2009
Äiti murmeli (42).....4 lapsi....................27.01 2010
Johanna68 (41)......4 lapsi....................24.4.2010
Hepuli71 (38).........2 lapsi....................1.7.2010, TAYS
Star ....................3 lapsi....................2.7.2010
Päikki (41).............2 lapsi....................3.7.2010
Jadette (40)..........3 lapsi....................6.7.2010
Minni (45).............2 lapsi....................12.7.2010
Enkelinäiti (33).......5 lapsi....................27.7.2010, EKKS
Sukulaku ..............2 lapsi....................27.7.2010, Naistenklinikka
Kaislakerttu (43).....3 lapsi...................11.8.2010
Roosamaria69 (40)..3 lapsi...................17.9.2010, Naistenklinikka
Pinkki69 (xx)..........x lapsi....................6.9.2010
Miina70 (39)..........4 lapsi....................6.9.2010, LKS


Syntyneet:..........................LA................Syntynyt
Tirulii (41).............1 yht........24.01.10.........22.1.2010 tyttö :flower:


Taustajännäilijät:
Annekristiina
Uudi



 
Noissa meidän hankkimissa vaunuissa kovan kopan pituus on 83 cm. Keskosuudestaan huolimatta lapsi kasvoi pituutensa suhteen koko ajan +käyrällä (ja on edelleen ikäkavereitaan pidempi) ja tuo kopan pituus riitti oikein hyvin koko siksi ajaksi, kun lapsi tarvitsikin vaunuja ja koppaa. Rattaiksi muutettiin vasta, kun lapsi oikeasti rattaita tarvitsikin.

Mulla on paino pudonnut 1,5 kiloa. Painonpudotus johtuu varmaan siitä, kun yritän pitää sokerit kurissa ja noudatan tietynlaista kohtuuhiilihydraattista ruokavaliota. Kuukkeloin jo netissäkin ja mietin, että jos paino jatkaa laskuaan, niin pitäisikö siitä alkaa olla huolissaan jossain vaiheessa? Ylimääräistä on kyllä jonkin verran mistä ottaa, painoindeksi mulla oli ennen raskautta vähän yli 27.
 



Nimimerkki............monesko..............LA

Metsämamma.(43)..xx lapsi...................21.12.2009
Äiti murmeli (42).....4 lapsi....................27.01 2010
Johanna68 (41)......4 lapsi....................24.4.2010
Hepuli71 (38).........2 lapsi....................1.7.2010, TAYS
Star ....................3 lapsi....................2.7.2010
Päikki (41).............2 lapsi....................3.7.2010
Jadette (40)..........3 lapsi....................6.7.2010
Minni (45).............2 lapsi....................12.7.2010
Enkelinäiti (33).......5 lapsi....................27.7.2010, EKKS
Sukulaku ..............2 lapsi....................27.7.2010, Naistenklinikka
Kaislakerttu (43).....3 lapsi...................11.8.2010
Roosamaria69 (40)..3 lapsi...................17.9.2010, Naistenklinikka
Pinkki69 (xx)..........x lapsi....................6.9.2010
Miina70 (39)..........4 lapsi....................6.9.2010, LKS


Syntyneet:..........................LA................Syntynyt
Tirulii (41).............1 yht........24.01.10.........22.1.2010 tyttö :flower:


Taustajännäilijät:
Annekristiina
Uudi
 
Oletteko ostaneet jo äippävaatteita? Jos olette, niin mistä? Kuminauhavirityksetkään housuissa ei kohta enää auta, joten tarttis jonkinlaista riepua ostaa. Omien kulmien kaupat on jo kierretty ja toisaalta vähän arveluttaa tilata erityisesti housuja nettikaupoista.
 
Ämy
Jos on niin miten olette pärjänneet kohjujen kanssa.
Itsellä on jo nyt pahat oireilevat kohjut vaikka en ole raskaana ja mietin että kuinka pärjäisin niiden kanssa sitten kun /jos tulen raskaaksi. Mun kohjut kuumottaa ja kipuilee ja on ihan alapäässä saakka :(
 
Mä en ole vielä ostanut varsinaisia äippävaatteita, ostin isommat housut jokuaika sitten ja niillä olen toistaiseksi pärjännnyt, yhdet vanhat enää mahtuu. Nettiä olen selaillut ja listannut housuja mistä löytäisi edulliset ja kivat. Olen ajatellut tilata netistä, mutta tarkoitus on myös mm. VeroModassakin käydä. Elloksella on hyvä valikoima housuja eikä mitään älykalliitakaan jos netistä uskaltaa tilata, ehkä tilaan itekin sieltä.

Minni 17+2

 
Tuo Vero Moda olikin tosi hyvä ajatus! Kiitos! Ei mulla siis muuten mitään nettitilauksia vastaan ole, mutta nimenomaan housujen osto epäilyttää sen takia, kun muutenkin ns. normaalioloissakin n. sadasta erilaisesta housumallista suunnilleen vain yhdet istuvat ja tuntuvat ja näyttävät hyviltä. Pelkään sitä, että netistä ostamalla joudun johonkin housujen vaihtorumbaan.
 
Sairaalareissu takana ja kaikkinensa hyvin meni..pelkäsin pahempaa mutta yllätyin lämpimästi onnistuneesta hoidosta =)

Henkilökunta tosiaan osaavaa ja hoito oikein hyvää, empaattista. Kipuja ei juurikaan hyvän lääkityksen ansiosta ollut. Tyhjennys kaikkinensa viidellä lääkkeellä, vaikka uskonkin jo ensimmäisen tuottaneen tulosta.
Hoitajat vain ihmettelvät vähäistä vuotelua ja epäilivät että kohtu ei tyhjene kunnolla.

Yön yli olin sairaalassa ja aamulla ultraus. Lääkäri totesi kohdun kuitenkin tyhjenneen, oli vain paksu limakalvo enää ja pääsinkin kotio.

Miulla oli oma huone jossa sain "sairastaa" rauhassa. Koko eilisen päivän oli ihana hoitaja 12h koko ajan saatavilla ja parempaa en olisi voinut toivoa!! :)

..kyllä se elo taas tästä hetken päästä..ja jättäähän se väksinkin kipeän, haikean muiston mieleen..sellaista elämä on..ehkä minä vielä jaksan ja uskallan yrittää..harkitsen vielä..

Mukavaa masun kasvattelua kaikille!!!


mur-mur

((muoks))..miten teillä muilla saman kokeneilla oli tuon vuodon suhteen..vuoteliko eka päivänä kovasti?.. jatkuiko pitkään /millaisena?..oliko kovia kipuja masussa vielä kotosalla?..miulla kun tuota vuotoa nyt ollut niin vähän että hyvä kun side likaantuu :/ ..on vain sellaista hyvin paksua veristä limaa(sory kuvaus)joka irtoaa vain pyyhittäessä..kovasti tietysti pelkään jos kaikki ei sittenkään tullut poijes..
 
mur-mur Vauvan menettäminen on jo sinällään riittävän kamalaa ja kauheatahan se olisi, jos vielä tyhjennysrupeamakin olisi yhtä helvettiä. Hyvä, että homma meni kuitenkin tyhjennyksen osalta kaikin puolin hienosti. Jaksamista mur-mur, toivottavasti palaat pian takaisin tänne pinoon vauvauutisten kera! Mulla tosiaan vuosi sitten keväällä oli keskeytynyt keskenmeno. Tyhjennyksen tein kotona. Tyhjennyspäivän aamupäivänä oli suurin vuoto: verta, hyytymiä ja kaikenlaista muutakin sekä tunnin verran niin järkyttävä kipu, että suunnilleen vain pyörin sängyssä tuskissani. Mutta kipuja ei enää juuri ollut tuon aamupäivän jälkeen. Kun suurin satsi oli tullut ulos, niin sen jälkeen vuoto väheni huomattavasti. N. viikon vuosi kuukautisten tyyppisesti, ehkä isomminkin. Vielä viikon kuluttua tyhjennyksestä tuli yksi iso hyytymä ulos ja sitten helpotti. Miten sun jatkohoito? Pääsetkö ultraan vai pelkkään verikokeeseen?
 
Heippa kaikille! Eipä ole tullut aikoihin kirjoiteltua tänne, viimeksi taisin kertoa np-ultran uutisista, mutta olen kyllä taustaillut... paljon on ollut sekä huonoja (osanotot!) että myös hyviä uutisia, on tämä odottelu vaan ennalta-arvaamatonta ja jännää aikaa.

Mulla on nyt parin viikon ajan ollut vaivana kivuliaat supistukset. Kivuttomia on ollut jo sieltä 13 viikolta lähtien, mutta nyt supparit ovat vallan villiintyneet. Vasta labrassa on käyty, eikä löytynyt tulehdusta testeissä. Hyvä tietysti niin ja supistelukin on jonkin verran hellittänyt, mutta mielellään tähän jonkun syyn löytäisi. Minusta ei ole rasitukseen liittyvää, vai voiko rasitussupistelukipu tulla paljonkin rasituksen jälkeen? Tässä vähän esimerkkejä viimeaikaisista päivistä: pe kävin iltapäivällä punttisalilla, vasta illalla kotona supisteli tovin aika reippaasti. Sitten la oli matkapäivä, istuttiin autossa ja junassa, jonkin verran kipeää supistelua. Su lisää autossa istumista ja illalla kotona pari tuntia kovaa supistelua. Ma ei supistellut paljoakaan, ti kävin punttisalilla ja illalla pienellä kävelyllä eikä supistellut juurikaan koko päivänä. Ke ja tänään to suppareita on ollut jonkin verran, mutta ei mitään tohon sunnuntaihin verrattavaa. Tämmönen päiväkirja, mitäs ootte mieltä ? En oikein tiedä millä vakavuudella näihin pitäisi suhtautua, kun ekan kohdalla moisia ei ollut. Kait ne neuvolasta kertoisi jos pitäisi lisää tutkia, vai pitääkö semmostakin älytä nykyään itse vaatia? Oishan se kiva jos katsoisivat sen kohdunsuun ettei ole lähtenyt vielä synnytykseen valmistautumaan... Vauva on muuten kova potkimaan ja kieppumaan aina ruokailun jälkeen, lieneekö ihan herkkusuu...

Housukeskusteluunkin voin nyt ottaa osaa: mullakin on vihdoin oikeita mammahousuja, sain paketin maanantaina. Kauppoja kiertämällä en mieleisiä löytänyt. Tilasin sitten Ellokselta parit ja ne on oikein hyvät. Toiset ruskeat kangashousut (36) just nyt sopivat ja toiset vaaleat farkut (40) - joihin mun reidet mahtuu, jee! - alkaa pysyä paremmin yllä muutaman viikon päästä kun masu vielä hivenen pyöristyy. Tähän asti pärjäsin nipinnapin lantiomallisilla farkuilla, piti vaan olla semmonen tuubin tapainen paidan alla kun muuten paidat olis olleet jo pitkän aikaa liian lyhyitä. Tilasin nyt samalla pari nättiä tunikaakin, nyt alkaa olla vaatetusta sen verran että taitaa tämän raskauden ajan pärjätä. Itseasiassa paremman näköisiä vaatteita löytynyt nyt kuin mitä ennen raskautta...

RV 19+0
 
mur mur, mukavaa nähdä sinut täällä :hug: , luulenpa että on hyvä merkki, jos vuotoa on vähän. Minulla ainakin vuoto lopahti aika pian siinä onnistuneessa tyhjennyksessä, ja ovulaationkin tikutin jo noin kaksi viikkoa tyhjennyksen jälkeen. Olisi pitänyt kuitenkin malttaa odottaa yhdet menkat, koska juuri siitä kierrosta sai alkunsa se kauhea kohdunulkoinen. Tai enhän voi tietää johtuiko se liian aikaisesta raskautumisesta...

Mua vaivaa nyt lantion seudun kivut, kun kävin eilen tanssiharjoituksissa. Saa nähdä jätänkö harrastuksen sikseen, jos aiheuttaa tällaisia kipuja. Toki voi olla hyväksikin harjoittaa vatsanseudun lihaksia synnytystä ajatellen, vai mitä olette mieltä? Toisaalta mun kohdalla saattaa olla sektio aika todennäköinen vaihtoehto. On jäänyt kauheat pelot edellisistä synnytyksistä, kun oli pahoja repeämiä, imukuppia ym. vaikeuksia.

roosamaria ja nuppunen noin 8 rv
 
Päikki miulla on 19.2 Kolposkopia, kontrolli käynti sen elokuisen loop-konisaation johdosta. Sielläpä näen sitten munisten&kohdun tilanteen samalla :) ja 3vko:n päästä hcg kotrolli myöskin. Mietin ensin että jos varaisin ajan perhesuunnitteluneuvolaan, jossa kävin niissä ultrissa..mutta en taidakkaan kun on tuo Kolposkopia sopivasti..jos siellä näyttää kaikki olevan kohdun puolesta hyvällä mallilla, syvään huokaisen ja kiitän!! =)

Toivottavasti ei ole solumuutoksia myöskään..sekin jo pikkasen meinaa huolettaa :(..olis tässä jo tuota murhetta tarpeeksi..


Kovasti odotan jo normi kierron alkavan, hätähousu kun olen:whistle:..;)

roosamaria 69..mietinkin tuota oviksen tikuttelua..kattoitko missään vaiheessa r-testillä, milloin ei enää viivasta piirry?..meinaan, kun jos hcg hyvinkin korkealla vielä, saattaa se näkyä vahvempana viivana myös o-testissä..:|..probleemaa kerrakseen..vai onko?..kuinka pian siulla hcg läksi laskuun?..miulla tosiaan sitä vuotoa ihan vähän, nyt jo rusehtavaa..

Hepuli71 Koetas ottaa ihan silleen rau-hal-li-ses-ti :) Mukavaa masun kasvattelua siulle toivottelen:heart:..ja kyllä nuo supistelut tulee monasti väsyneenä ja jos liikaa on "rehkinyt"..on sellainen hyvä mittari/muistuttaja äidille että kaikkea ei voi, eikä tarvitsekkaan tehdä=)..vielä olisi vaavilla kovasti kasvamisen tarvetta, ettei lähde liian aikaiseen sieltä kohdun lämmöstä tulemaan :heart:

Lepoa, lepoa, lepoa..ja se ei tarkoita sitä että sängyssä tartteisi makoilla, vaan ihan ottaa silleen "hitaammalla tempolla" kaikki asiat ja muistaa välistä oikaista vaikka soffan nurkkaan lukemaan tai kattelemaan telkkua ja nauttimaan jotain hywää ;) ..siis ihan mitä vaan kivaa, mikä tuo sellaisen rauhallisen, rentoutuneen hyvän oloisen :wave:
 
roosamaria69 en mie usko että kohdun ulkoinen tuli siitä liian aikaisesta raskautumisesta..se vaara siinä heti uudestaan raskautumisessa(ennen menkkojen tuloa) on että kohdun limakalvo ei ole tarpeeksi "levännyt" ja palautunut, silloin voi tulla juuri kemiallinen tai keskenmeno(alkaa vuotelemaan ihan alku viikoilla ittekseen) kun alkio ei saa ittiään ankkuroitua ohkaiseen kohdunseinämään kunnolla..näin lääkäri miun antoi ymmärtää..

..ja äläpäs intoile niiden harrastusten kans jos kipuja tuottavat RAU-HAL-LI-SES-TI vain =)..:heart:vaavi nyt pääosassa ja se KAIKKEIN tärkein:heart:
 
Kiitos mur mur :hug: , mulla tuli eilen vähän rusehtavaa vuotoakin, ja syytin tietysti siitä rehkimistäni. Toivottavasti oli vain harmitonta, mutta täytyypä olla varovaisempi.

Minulta ei edes mitattu silloin hcg:tä, mikä oli kyllä väärin, enkä itekään testaillut. Mutta todennäköisesti kuitenkin hcg laski nopeasti, koska tulin jo reilun kahden viikon päästä tyhjennyksestä uudelleen raskaaksi. Nyt kyllä vaatisin aina jälkitarkastuksessa ultran lisäksi hcg:n mittauksen.
 

Yhteistyössä