40+ so what wol.13

Perhis: Ihanan joululahjan sait :heart:

Euphonia: Kirjoitit että muutama vuosikin voi mennä jonottaessa lahjamunasolua, onko näin kaikkialla vai kenties vain juuri tässä paikassa jossa olet hoidoissa?
Mikä ennuste tässä on että raskaus onnistuu?

Asia on mielenkiintoinen ja herättää monia kysymyksiä, mutta tässä tuli muutama mieleen. Jos joku tietää tästä asiasta enemmän niin valaiskaa minua vähän.
Jos itsellä on vaihdevuodet lähellä ja ennuste on että ei enää ehkä raskaudu, niin voiko silti lahjamunasolun avulla raskautua.
Onko kenelläkään tietoa asioista enemmän, kenties mur-murilla, sulla on niin paljon hyvää tietoa takataskussa näistä kaikista asioista niin jos on tästä, kerrotko lisää?
 
sarialeksandra - omaa, henkilökohtaista kokemustahan miulla ei lahjamunasoluista ole - eikä yleensäkään hoidoista.

Tuollaisen jutun VAUVA.INFO sivustolta löysin..
Meille on tehty tuntemattoman lahjoittajan munasoluista lapsettomuushoitoja. Jono oli piiitkä ja hermo siinä vaiheessa hoitoja lyhyt. Ratkaisuksi tuli ystävä, joka luovutti munasolujaan jollekin tuntemattomalle ja koska me olimme hankkineet kliniikalle tämän luovuttajan pääsimme jonossa kärkeen ja saimme seuraavan luovuttajan solut. Käsittääkseni tämä ristiinluovutus on käytössä kaikilla kliniikoilla. Luovuttamiseen innokkaan ystävän löytäminen oli vaikeaa, olimme hoidoista avoimia, mutta kaikilla tuntui olevan omat raskaussuunnitelmat tai vaikeus lähteä mukaan. Onhan sukusolujen luovuttaminen erikoinen asia ja vaatii pitkät pohdinnat, mutta onhan se ainutlaatuinen lahja, jonka antamiseen lähes kaikilla naisilla olisi mahdollisuus.

Olen kuullut myös että ystävä voi lahjoittaa solut suoraan saajaparille. Minun siskoni oli luovuttamassa munasoluja minulle mutta sitten elämä yllätti tällä luomuplussalla. Olen kuullut että myös nettien palstoilla haetaan ihan onnistuneesti luovuttajia. Virossa hoitohin pääsy on helpompaa, kaksplussan keskustelupalstalla on ollut juttua siitä. Ainakin Avalla on kliniikat Suomessa ja Virossa. Kannattaa myös käydä toisella kliniikalla kuulemassa toinen mielipide. Simpukan sivuilla on suljettu keskutelupalsta lahjasoluhoidoissa käyville, sinne kannattaa rekisteröityä ja kysyä vinkkejä.

Tsemppiä tulevalle tielle, lahjoitettu sukusolu on hieno mahdollisuus saada lapsi!


Munasolun luovuttajaksi soveltuu, jos on 18-35-vuotias perusterve nainen, jonka suvussa ei ole vakavia periytyviä sairauksia. Useimmiten lahjoittajalla on omia lapsia.

Lahjoittajan on annettava suostumus siihen, että hänen henkilötietonsa luovutetaan rekisteriin, jota ylläpitää Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira. Tiedot voidaan luovuttaa hoidon tuloksena syntyneelle hänen täytettyään 18 vuotta, jos hän näin tahtoo.

Luovuttajalle maksetaan kulukorvaus.

Laitan vielä muutaman linkin:
Lapsettomuuden hoito | Nova Vita

Kaksplussan sivustolta, "hoidot Virossa"..
Hei,

Kävimme Nova Vita -klinikalla "tutustumiskäynnillä", jossa tilannetta kartoitettiin. Mieslääkäri puhuu hyvin suomea, joten jos joku on arkaillut kielikynnyksen vuoksi, siitä ei kannata välittää. Paikkaan pääsee helposti/edullisesti taksilla (n. 15-20 min satamasta). Olikohan juuri tässä ketjussa joku maininnut aikaisemmin, että paikan ulkonäköön ei kannata kiinnittää liiaksi huomiota. Hyvä neuvo. Paikka näyttää päällepäin rähjäiseltä, mutta sisältä siisti ja henkilökunta mukavaa ja asiallista. Hoidoista/tutkimuksista en vielä osaa sanoa, kun ne ovat edessäpäin, mutta niihin ollaan pikaisesti jatkamassa. Toivottavasti minulla on positiivisia uutisia jossain vaiheessa kerrottavana. Hinnat Suomen hintoihin verrattuna edullisempia. Me emme saisi Kelan korvauksia, joten vertailua tehty siltä pohjalta.
Laivamatka maksoi edestakaisin viimeksi 6 €/naama, joten matkakustannukset edullisemmat kuin pääkaupunkiseudulla julkisilla kulkeminen ;-)


Munasolun luovutus-munasolun lahjoitus Elite lapsettomuus klinikkalla Virossa
(Elite ilmoittaa onnistumisprosentiksi 50%, luovutetulla munasolulla.)

..ja kannttaa ihan tuolta pinosta rohkeasti kysellä naisilta, heillä useimmilla paljon kokemusta takana.
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/lapsettomuus/1230879-luovutettu-munasoluhoito-vol-2-a/

Simpukan sivustolta:
Lapsettomien yhdistys Simpukka ry

08.02.2011 13:25

Hei,

Raskaana ollaan :) Lähdimme mieheni kanssa lopulta Eestiin Tartoon Elite privat klinikalle. Olimme siellä neljä päivää ja nyt olen raskaana. Asuimme hotellissa ja kävimme klinikalla 2 kertaa.
Voin suositella paikkaa lämpimästi. Asiantuntevia, siistiä / puhdasta :) ja puolta edullisempaa kuin suomessa.
Laitoimme heille sähköpostia että olisimme kiinnostuneita tulemaan hoitoon. He vastasivat nopeasti ja niin se prosessi eteni. Suomessa kävimme ottamassa labra kokeet ennen matkaa.

Maaria



..ja kysymys edellisielle kirjoittajalle:
Oliko se Maaria koeputkihedelmöitys? Miten on mahdollista, että kaikki hoitui neljässä päivässä? Miten kaikki lääkeet ja niiden määräykset ja kontrollit tehtiin?

Mites lääkkeiden maksu, jouduitteko maksamaan ne itse vai korvaako Kela?


..vastaus:
Hei,

Kävimme hoidon aikana asioita lävitse sähköpostilla. Osan lääkkeistä he lähetti minulle DHL:llän mukana suoraan kotiovelle. Osan lääkkeistä minulle kirjoitti gynegologi helsingissä. Olisin kyllä saanut kaikki lääkkeet myös suoraan sieltä Eestista postina jos olisin halunnut.
Kela korvaa osan lääkkeistä ja suomessa käydyistä lääkärikäynneistä, labroista ja ultrista.
Kun menin helsingissä gynegologille niin mulla oli mukana Tarton lääkärin ohjeet mitä tarvitaan.
Sitten kävin helsingissä 2 kertaa ultrassa. Lähetin ultra tiedot emailina Tartoon.
Kun kaikki oli valmista menimme paikanpäälle. Maanantaina oli punktiopäivä ja mieheni siemennäytteen antaminen. Keskiviikkona siirrettiin alkiot. ( Huom: minua ei punkteerattu koska minun munasolut ei enää jaksa vaan me käytettiin munasolunluovuttajaa) .
Ja nyt olen raskaana. Meidän loput alkiot on siellä pakkasessa ja saadaan ne käyttöön jos haluamme :)



Jospa noista löytyisi jotahin tietoa tai vinkkejä/linkkejä eteenpäin!:wave:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: sarialeksandra
Mur-mur jo vastailikin aika tyhjentävästi.. Lisään sen verran, että jono "elää" koko ajan, viime keväällä, kun asiasta oli ekan kerran puhetta, jono oli reilun vuoden mittainen, nyt voi mennä jopa kaksi vuotta. Luovuttajia on välillä enemmän, välillä vähemmän, ja eri klinikoilla saattaa toki olla lyhyempi tai pidempi jono. Jonossa on myös sellaisia, jotka jonottavat useammalle klinikalle, tai päättävät lähteä Viron puolelle. Elämme siis siinä toivossa että ei tarvitsisi kuitenkaan ihan kahta vuotta odottaa.

Lahjamunasoluilla voi raskautua iäkkäänäkin, mutta Suomessa ei hoitoja tehdä yli 46-vuotiaille (muistaakseni).
 
  • Tykkää
Reactions: sarialeksandra
Huomeneita :)

Minä vasta aamukaffeja juon..nukuttiin tosi pitkään koko perhe ja oli mahtavaa joskus koisia ilman herätyskellon pirinöitä. Eilen käytiin hieman shoppailemassa lahjarahoja ja jotain pientä lähtikin mukaan. jos Zeppeliiniin matka kävis ens viikolla niin vois taas jotain muksaa löytää :)
Oviskipuilua alkaa onneksi olemaan huti,kuti. En muista milloin oisin näin kipeet "munat" ollut ja varsinkin tukossa oleva puoli pakotti ja juili tosi kovaa. Jospa simppaset yritti epätoivoisesti mennä läpi pääsemättä perille :(
Ainahan se pieni toivo on siihen asti kun täti kurjake TAAS tulloo:mad:
pakkasta näyttää olevan 13 astetta että alkaakohan tuo taas kirraamaan.Ei kyllä tarvis EI!!!
Jos alkas taluttaa imuria ja pyydystämään villakoiria. Pitäkää ihunaiset muksa päivä ja lähetän PLUSSATUULOSIA hurjasti jokaiselle:heart::heart:
 
Oikein Plussakasta v.2013 tänne pinoon ihunille toivottelen!:kiss:


:heart:*mur-mur*

..mie jo kertaalleen soffalle nukkua kupsahdin - yhden siidukan ja herkkujen jälkeen:p..hyvin rauhallisesti siis Uusi Vuosi vastaanotettu tällä rintamalla.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: äiskä-73
Tervehdys pitkästä aikaa! Tulin toivottamaan plussarikasta vuotta 2013 ja kertomaan, että oikein mukavasti on raskaus edennyt. Verenpaine on pysynyt hienoisss luvuissa eikä annosta ole tarvinut nostaa. Sokerirasitus meni myös hienosti ja kaikki arvot olivat alle rajojen. :) Masu kasvaa ja vauveli potkii jo pontevasti. Piilotteli rakenneultrassa haarusväliään, joten sukupuoli on vielä arvoitus. Ultraava lääkäri sanoi, että ne on yleensä tytöt, jotka ujostelee. ;) Jospa tämäkin arvoitus selviäisi seuraavassa ultrassa helmikuun alussa. Isosisko 15v. taitaa olla se, joka kovimmin haluaisi tiedon saada, kun haluaisi niin kovasti pienen siskon.
 
Heips,

(.)

Tulin moikkaamaan, luin koko ketjun, viimeksi kirjoittelin syyskuussa. Tosiaan laitoinkin että, katsotaan vuoden loppuun, eipä viidettä tullut. Olen kyllä kiitollinen 3 pojasta sekä pienestä 3.5 vuotiaasta neidistä. On kyllä niin tempperamenttinen, tekemistä riittää. Pojathan jo 28, 22, 17. Emme käytä ehkäisyä, tulen kertomaan jos ihme tapahtuu:).

Jos, joku muistaa, olen sen urheiluhullu, Mur-Mur varmaankin, eli jouduin tyytymään SM kisoissa pronssiin, ihan omasta tyhmyydestä meni finaalipaikka, tuomari tosin luuli mun käden jääneen lukkoon, vaikka kuristin kaveria, joka putosi mutta mun käsi jäi näkymättömiin, kysyikin että, oliko suorana, ihmettelin...Joo, olen siis nuoresta asti treenannut judoa mutta lisäsin harrastukseeni brassi jiu-jitsun, eli samantapainen, judossa vaan poistettu vaaralliset jalka-ja tietyt käsilukot sekä kilpailusäännöt ovat hiukan erilaiset. No, tämän ikäisenä treenaan 20-30v, kanssa, pärjään omalla salilla liki jokaiselle miehelle, oon kuristanut monta:).

Vauvahaaveet siirtyivät harrastukseen, tavoitteena se kirkkain mitali. Treenaan 4-6 x/vko ja olen varmaan elämäni kunnossa.

Täällä on tapahtunut paljon, MrsBree ISOT onnittelut, kaikille masuasukeille hyvää kevään odotusta, tarraliimaa, plussatuulia, pahoittelut niille joilla vauva ei ole pysynyt matkassa, tai ei ole vielä tärpännyt, kuitenkin toivotan koko sydämestäni IHANAA plussarikasta vuotta 2013!!!!

Annekristiina (v. 2009 ketjua seurannut, Lumi-Maria s.30.5.2009)
 
Noista lahjamunasoluhoidoista vielä, eli Suomessa se ikäraja on tosiaan 45v. Mutta jos pakkaseen jää alkioita, niin niitä sai muistaakseni käyttää 50v. vuotiaaksi.

Jonot ilmeisesti vaihtelevat klinikoittain ja vuosittainkin. Me mentiin kahdelle suomalaiselle klinikalle jonoon puolitoista vuotta sitten keväällä ja kummastakin olisi saatu luovuttaja alle puolen vuoden jonotusajalla. Eli, nopsaan se meni. Ja valtiiin se, josta löytyi viikkoa aiemmin, mutta ultrat käytiin siinä toisessa koska oli maantieteellisesti lähempänä. Yhteistyö lääkärien ja noiden kahden klinikan välillä toimi todella hyvin.

Hyviä asioita täynnä olevaa vuotta toivottelen kaikille palstalaisille!
 
Viimeksi muokattu:
Heipä hei kaikille :)

Missä on Morticia kun ei ole kuulunut mitään miten onko tärppi käynyt? Ois ihkua kuulla:heart:
Uus vuosi alko ja työelämään meno starttaa 7pvä ja vuosi ois sitten työtä,työtä :) Lomia ei paljon kerry mutta jospa sitä jaksaa...onhan viikonloput kuitenkin hulimista varten tehty tai kotihommia varten:p jos ihan rehellisiä ollaan:LOL:
Tätiä odottelen ens viikon alusta tulevaksi vaikkakin nyt ollut erinlaisia oireita ja tietenkin olen tehnyt niitä kuuluisia haavekuvia pään täyteen ja kyllä helvettiläinen tipun ja korkeelta ja käy pirun kipeetä kun ja jos menkat alkaa :( Kyllä sitä on harvinaisen tyhmä yksilö kun vihloo ja reräisykipuja ollut nyt ennenmän niin luulee että nyt jos ei koskaan tärppi kävi..testiä en uskalla tehdä kun negat tekee kauheen masennuksen että parempi välttää niitä viimeiseen asti.
ptäkää ihunaiset muksu päivä ja niitä puhureita tietenkin puhallan kummallakin keuhkolla :kiss:
 
Heipä hei kaikille :)

Missä on Morticia kun ei ole kuulunut mitään miten onko tärppi käynyt? Ois ihkua kuulla:heart:
Uus vuosi alko ja työelämään meno starttaa 7pvä ja vuosi ois sitten työtä,työtä :) Lomia ei paljon kerry mutta jospa sitä jaksaa...onhan viikonloput kuitenkin hulimista varten tehty tai kotihommia varten:p jos ihan rehellisiä ollaan:LOL:
Tätiä odottelen ens viikon alusta tulevaksi vaikkakin nyt ollut erinlaisia oireita ja tietenkin olen tehnyt niitä kuuluisia haavekuvia pään täyteen ja kyllä helvettiläinen tipun ja korkeelta ja käy pirun kipeetä kun ja jos menkat alkaa :( Kyllä sitä on harvinaisen tyhmä yksilö kun vihloo ja reräisykipuja ollut nyt ennenmän niin luulee että nyt jos ei koskaan tärppi kävi..testiä en uskalla tehdä kun negat tekee kauheen masennuksen että parempi välttää niitä viimeiseen asti.
ptäkää ihunaiset muksu päivä ja niitä puhureita tietenkin puhallan kummallakin keuhkolla :kiss:
Puuuuuhhhhhh+++++++++:whistle:..siihen tulevaan dippaukseen puhkun:heart::kiss:
 
Pakko purkaa tänne pahaa oloa, sain labravastaukset, muut oli hyviä mutta se tärkein eli AMH oli vain 0,6 eli ALENTUNUT FERTILITEETTI.

Täytyykö mun nyt tosiaan heittää kirves kaivoon ja kömpiä peiton alle itkeen ja todeta että toista lasta mulle ei suoda :'(

Onko kenelläkään antaa lisätietoja että mitä enää on mahdollisuuksia raskautumisen suhteen kun näin huonon arvon sain ja pitäisi tuo arvo olla 1,3-7,0.

Odotan että joltain löytyisi edes joku pieni ilon pilkahdus että jollain muulla olisi arvo ollut yhtä huono ja silti olisi tärppi käynyt.
Joku joskus jossain kirjoitti että pelkästään AMH ei ratkaise vaan joku muukin arvo on tosi tärkeä, mutta en muista että mikä se testi oli?

Entä se lahjamunasoluluovutus, elääkö edes lahjoitettu munasolu tälläsessä alentuneessa fertiliteetissä?:headwall:
 
Luovutettu munasoluhoito :) juuri siksi, jos omat ei enää toimi tai niitä ei ole:)
En osaa sanoa, voiko tuolla arvolla tulla luomusti raskaaksi.
FSH ja estradioli otetaan myös ainekin ennen luovutteja munasoluja.
Seurannut olen tätä palstaa, nyt kommentoin. Itse ollaan miehen kanssa menossa munasolunluovutukseen espanjaan tässä keväällä. mur-murin vinkkaamasta pinosta saa paljon tietoa juuri luovutetuilla munasoluilla tehdyistä siirroista. Terveisin kolme siirtoa tehnyt ja niistä negaa saanut kolmen luomulapsen äiti, ikää jo reilusti yli 40...
Matka jatkuu ja toivoa ei kannata koskaan menettää:heart:
-paulanna-
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksestasi paulanna. Ja onnea Espanjan reissulle :heart:

Murmurin antamia tietoja olen kans lukenut ja yrittänyt sieltä ja muualtakin etsiä tietoja että löytäisin vastauksia.

Tuo mun arvo on pieni ja niinkuin siinä sanotaan niin alentunut hedelmällisyys, eli sen jo tietää iänkin puolesta mut jos ajattelee positiivisesti se on alentunut, ei siis mahdottomuus.

Onko tietoa että kun on tuollanen arvo ja se heikentää luomuraskautta, niin onko tuolla merkitystä koeputkihedelmöityksen onnistumiseen?

Saan vastauksia lisää kun menen lääkärini puheille joka tätä asiaa hoitaa, mutta olisi hienoa kuulla myös ihan kokemuksia oikeasta elämästä, mitä teille on tullut vastaan kun kyse on näistä asioista. Lääkäriltä saa sen tietyn ja erittäin tärkeän tiedon mutta sitten on toinen asia ihmiset, jotka ihan oikeasti ovat painineet näiden asioiden kanssa ja onnistuneet ja mitä ovat kokeneet oman matkansa varrella taistelussaan lapsettomuutta vastaan.

Tiedän että ihmeitä tapahtuu vaikka arvot sanoisi mitä ja että mitä lääkärit sanoo ja juuri näistä tosi elämän ihmeistä olisi kiva kuulla.
 
sarialeksandra - tuolla keskustelua kyseisen kokeen arvoista.
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/lapsettomuus/2116080-alhainen-anti-muller-hormoni-ja-ivf/

Felitacsen kätilö kirjoitteli kaksplussan pinossa 4.11.2011

Hei!

tämä AMH asia on tosiaan melko uusi asia ja varmasti vielä on paljon selvitettävää liittyen myös sen luotettavuuteen. Varmasti jonkinlaisia tilastoja tai tutkimuksia asiasta voi olla paljonkin, toki uusiakin asioita seurataan, mutta koska asia on ehkä vasta nyt yleistymässä niin vielä on vaikea tehdä varmoja johtopäätöksiä asiasta.

AMH tarkoittaa siis Anti Mullerian hormooni, joka siis mittaa munasolujen esiasteiden määrää tai reserviä. Tieto antaa viitteitä munasarjan toiminnasta ja arvon ollessa kovin matala, voi se viitata siihen että munasarjat eivät enää toimi normaalisti ts. munasoluja ei kehity.
Pelkästään tämä hormonimittaus ei kerro kaikkea. Myös fsh hormonin arvo ja ultraäänimittausken tulos kertovat paljon munasarjojen toiminnasta.

Myös hoidossa saatetaan silti saada hyväkin määrä munarakkuloita kasvamaan ja myös munasoluja vaikka hormoniarvot kertoisivat toista.


Terveisin.
Felicitas-Klinikan IVF-hoitaja, kätilö Heli Läikkö



..eli..siun FSH arvokin vaikuttaa - muistatko, mikä se oli/mikä kierronpäivä?

Alhaisillakin arvoilla on naiset raskautuneet:)..mutta ikä tekee tietenkin vääjäämätöntä työtään - laatu munasoluissa huononee..sie vasta 41v..mahdollisuuksia vielä on:kiss:

Itsellänihän kävi ikävuosina 44-46v(2009-2011)tärpit 4x..mm. 2010 Heinäkuussa ja Syyskuussa..mutta raskaudet eivät jatkuneet.

Raskaudet keskeytyneet aina välillä rv5-7..2009 Joulukuussa alkanut raskaus todettiin rv8+2 kesk.keskenmenoksi, tästä raskaudesta kerkesin nähdä sikiön sydänäänetkin kerran.

Lääkäri varmaan osaa arvioida siun tilanteessa, kannattaako yrittää vielä omilla soluilla, vaiko sitten jo luovutetuilla - Onnea kovasti matkaan.:heart:

 
Viimeksi muokattu:
murmur: Kiitos vastauksestasi ja tuossa antamassasi sivussa oli paljon hyvää tietoa.

Mulla ei ole otettu FSH:ta, mutta mulla on otettu Prog ja se oli hyvä.

Muut otetut on TSH 2,8 (0,27-4,2) ja PRL 367 (102-496) ja nämä arvot siis määrättiin otettavaksi kp 2-5.
 
Miksiköhän lääkärisi ei ole katsonut otattaa siulta FSH arvoa:confused:..no, en olekkaan ammattilainen, ilmeisesti ei ole ollut tarpellinen(milloin otettu viimeiksi/mikä arvo?)

Mitä noista hoitolaisten pinoista olen lukenut, TSH:n olisi hyvä olla lähemmä 1 pintaa - kuitenkin alle 2..ja miusta tuo TSH viite ylärajan arvo olisi laskettu tuolta 4.2 lähemmä 3.6..??..vaihtelua kyllä on Labroittain.

Itselläni hyvä olo TSH arvolla: alle 2..nyt oli 3.09 ja T4V vain 13..Thyroxin annosta nostinkin 1/2tbl:lla

Duodecim Terveyskirjaston sivustolla:
(tiedot päivitetty vuodelle 2012)
Tyreotropiini (S-TSH) :: Terveyskirjasto

S-TSH Viitearvot «Viitearvot»1
0,5 – 3,6 mU/l (milliyksikköä litrassa)

Prolaktiini siulla on viitearvojen sisällä..itsellä mittailtu keväällä 2011 - oli 241
..ja varmasti lähemmä 400 nyt ellei enemmänhin..
 
Viimeksi muokattu:
murmur: Olen siis kerran vasta käynyt lääkärissä ja silloin määrättiin nuo edellä mainitsemani verikokeet ja nyt kun niiden tulokset on tullu, varaan uuden ajan ja sitten katotaan että mitä tapahtuu. Koeputkihedelmöityksestä puhuttiin että se olisi minun kohdallani se ehkä parhain vaihtoehto mutta siitä luvattiin puhua lisää kun nämä tulokset on tullu ja katotaan että miltä tulokset näyttää.
FSH:ta ei tosiaankaan määrätty otettavaksi ja näin ollen sitä ei siis ole otettu ehkä koskaan, ehkä v.2006 kun kamppailin saman asian kanssa.

Lääkärissä käynti oli kyl mielenkiintoinen, paljon sai hyvää tietoa ja faktat lyötiin pöytään eli kun olen 40+ mahdollisuudet on pienet jne. Mutta senhän mä jo tiesinkin, mutta onneksi on tällänen palsta ym. vastaavat jossa ihan tosi elämän "sankarit" kertoo että ikä ei ole este, se on vain hidaste :)
 
Heipä hei ja hyvää alkanutta vuotta 2013 kaikille! Minulla on ollut niin kiire, että en ole ehtinyt tänne tulla. Mukavaa kiirettä tosin, mutta olihan tässä Joulut ja uudetvuodet, joululomat jne.
Nyt on sitten siitä viimosesta keskenmenosta menossa kolmas kierto ja tänään on kp 26. Oviksen bongasin kp 15 ja silloin tehtiin mitä tehtävissä oli. No, nyt siitä on 11päivää ja tuo raskaustesti kummittelee jotain haamua tais itten kuvittelen vain. No, saa nähdä, mutta hurjalta kuulostaa, että muutaman kuukauden päästä täytän 43v ja kyl se raskaus nyt pitäs alkaa jos on alkaakseen. Oireita ei tietty ole, mutta hirviä turvotus, mutta mikäs ihme se on, kun on tullut possuteltua ja kiloja tullut jouluna 3kg lisää:( Jonkin sortin dietillä tässä ole tai en laihkailla, mutta makean kielto on päällä:)
 
Ja tosiaan 2.11 taisin viimeksi täällä käydä. Tais olla se km silloin...sen jälkeen on vissiin tullut kahdet menkat. Tämä kai olis sitten 5 yrityskierto mun laskun mukaan, mutta en tosiaan. Mietin vain, että mitä tuohon listaan laitatte, mutta vaikka se yk 5:)
 

Yhteistyössä