40 + so what, wol 14 (2019)

Liityn joukkoon. Ikä 40 ja ensimmäistä lasta edelleen yritän. Vuosia jo yrittänyt. Matka on ollut pitkä ja kivinen, ihme miten vielä jaksan yrittää. Nykyisen mieheni kanssa ollaan yritetty jo vuosi, eikä päästy mun korkean iän takia julkiselle puolelle hoitoihin. Nyt ollaan menossa yksityiselle puolelle hoitojen suunnitteluun. Lapsettomuus johtuu molemmista. Toivottavasti jotain on vielä tehtävissä, vaikka huonolta näyttää ja toivottomalta tuntuu.

Onko täällä muita jotka on vuosikausia esikoistaan yrittänyt? Tai heitä, joilla on lapsettomuutta, joka johtuu molemmista?
 
Viimeksi muokattu:
Ai kauhee noita mun tekstejäPahoittelen kirjoitusvirheitä yms..yritin pikaseen lasten kanssa puistossa kirjoitella ja aurinko paistoi luuriin yms niin nyt katoin et luoja.. ja vhh painotteisesti juurikin tuota ruokavaliota noudattanut, mutta ei..muutan nyt muutaman jutun ja katotaan kuukauden päästä tilanne‍♀
 
  • Tykkää
Reactions: Helmiina1978
Nimimerkki (+ikä) / monesko lapsi / yritys alkanut / keinot

@Hulbertiina (43 v.), 3. / aloitettu1/2015 / Letrozole + gelee royale
@tatti55 (42 v.), 3. / yritys alkanut 8/2017 / luomu
@M4rianne77 (42 v.), 3. / aloitettu 6/2018 / inseminaatio
@Mymmeli43 (43 v.), 6. / aloitettu 1/2019 / luomu
@Tammityttö (43 v.), 4. / aloitettu ? / luomu
@nelli5 (43 v.), 5. / aloitettu 2019 / luomu
@Salli79 (40 v.), 4. / aloitettu 2/2019 / luomu
@Montecea (40 v.), 2. / aloitettu 7/2019 / luomu
@Vielä kerran ❤ (44 v.), 3. / aloitettu 01/2019 / luomu + ivf
@Kaneli41 (41 v.), 2. / aloitettu 3/2019 / luomu
@Satuvauva (41 v.), 5. / aloitettu 7/2019 / luomu
@Solunen (41 v.), 2. / IVF
@Valoa79 (40 v.), 3. / aloitettu 10/2019 / luomu
@Rusakkonen (47 v.), 2. / aloitettu 1/2017 / luomu + ivf/lahjamunasolut, taustalla 2 lahjasoluhoitoa ja 4 omasolu-IVF:ää, enkelipoika 12/2019 viikolla 36+1 ❤
@Emmelie75 (44 v.) / luomu + ivf
@Anilian (41 v.), 5. / aloitettu 11/2019 / luomu
@lillans (41 v.), 2./ yritys aloitettu 2/2019
@Tikkerituu (40 v.), 3./ aloitettu 11/2018 / ovulaation induktio, enkelipoika 11/2019 viikoilla 20+2
@hipsu79 (40 v.), 6./aloitettu 10/2019/luomu
@Shibali (39 v.) 1./aloitettu 9/2019/luomu/hoidot alkamassa
@Brunet82 (37 v.) 4. / aloitettu 2/2020 / luomu
@Angervo76 (43 v.), 3. / aloitettu 6/2018 / luomu + mahdollisesti ivf, testi pos 17.1.2020, tilanne rv 4+1, km.
@Äidiksi2020 (43 v), 1. /aloitettu 2/2020 / lahjasolut
@PumpuliNumpuli (39 v.) 1. /aloitettu 1/2019/hoidot alkamassa

Taustalla:

@yöeläjä
@Roxanne
@Reetaleena

Plussanneet (y):love: elokuun 2019 jälkeen:

@kirsillevauva (46 v.), 4. / aloitettu 12/2013 / luovutetut munasolut --> LA 30.4.2020
@kärhö (40 v.), 2. / ilman ehkäisyä jo kauan / luomu --> 20.8. tilanne 6+2
@Mammakatri (40 +), ? / aloitettu 3/2019 / luomu --> 9.10. tilanne 5+4 / laskettu aika 6.6.2020
@Eloveera-79 (40 v.), aloitettu 10/2018 --> luomuraskaus, 29.12. tilanne 19+4 --> laskettu aika 20.5.2020, tulossa KOLMOSET :love::love::love:
@Buah Hatiku (42 v.), / inseminaatio luovutetuilla siittiöillä --> 12.10. tilanne rv 12
@Kolmannen kuumeilija (39 v.), 3. / aloitettu 3/2019 / luomu --> pos. testitulos 30.10.
@KeltainenSeepra (ollut taustalla, luomu) --> pos. testitulos 7.11.
@Silmu75 (44 v.), 1. / aloitettu 2013 / luomu, lahjasolut --> pos. testitulos 25.11.
@Mirumarumoru (44 v.), 4. / 3 x ivf, lahjamunasolu 11/2019 --> pos. testitulos 23.12.
@Ellinoora38 (38 v.), 1. / aloitettu 12/18 / luomu + ivf, testi pos 12/2019, 16.1.20 tilanne rv 7+1
@Helmiina1978 (41 v.), 6. / aloitettu 2/2019 / luomu, testi pos 23.1.2020
@-Julia (40 v.) 1./aloitettu 6/2018/luomu/inseminaatio LA 31.10.2020

Lapsen syliin saaneet:

@Mary18, 12/2019
 
Viimeksi muokattu:
Liityn joukkoon. Ikää karvan vaille 40 ja ensimmäistä lasta edelleen yritän. Matka on ollut pitkä ja kivinen, ihme miten vielä jaksan yrittää. Ensimmäisen kerran aloitin jo noin 10 vuotta sitten ja välissä on ollut paljon mutkia matkassa ja mieskin on jo vaihtunut. Nykyisen kanssa ollaan yritetty 01/2019 alkaen, eikä päästy mun korkean iän takia julkiselle puolelle hoitoihin. Nyt ollaan menossa yksityiselle puolelle hoitojen suunnitteluun. Lapsettomuus johtuu molemmista, joten lääkärille tulee todella haasteellinen tapaus. Toivottavasti jotain on vielä tehtävissä, vaikka huonolta näyttää ja toivottomalta jo tuntuu.

Onko täällä muita jotka on vuosikausia esikoistaan yrittänyt? Tai heitä, joilla on lapsettomuutta, joka johtuu molemmista?
Me olemme yrittaneet tammikuusta 2017 (mentiin naimisiin marrask 2016 ja koskaan ennen en ollut kenenkaan kanssa yrittanyt lasta) ja johtuu molemmista. Meilla on nyt yksi enkelipoika, mutta yritamme maanpaallista vauvaa meille hoidettavaksi. Muita lapsia ei kummallakaan ole. Tavallisimmin johtuu molemmista, vaikka miehen ensimmainen siittionayte olisi “upea”, enemman tutkittaessa yleensa loytyy siittioiden oksidaatio ja defragmentaatio yms. Tsemppia! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Äidiksi2020
Montecea kirjautumatta
Onko täällä muita jotka on vuosikausia esikoistaan yrittänyt? Tai heitä, joilla on lapsettomuutta, joka johtuu molemmista?
Minä yritin esikoista vuosikausia, sitten hoitojen lopetus ja toivosta luopuminen. Vaikka en olisi ikinä uskonut, plussasin sitten luomuna suunnilleen sinun ikäisenä ja kaikki meni hyvin. Nyt ollaan vastoin kaikkia todennäköisyyksiö yrittämässä kakkosta, imetys kyllä kovasti sotkee. Ja toki voi olla että mullakin ikä voi tulla vastaan.
 
Kp37 Menkat ei ole alkaneet ja testasin negaa... En ole valmis vielä lopettamaan imetystä. Omaan kiertoon ei taida voida mitenkään vaikuttaa muuta kuin imetyksen lopettamalla? Oon yrittänyt edes vähentää, mutta lapsen ollessa flunssassa, muu kuin maito ei hyvin maistu.
Oon tosi kiitollinen tästä yhdestä pienestä. Ehkä enempää ei olekaan tulossa.
 
Mulla alkoi eilen odotetusti menkat. Ja viime kuussa vuosin sen alun keskenmenon jälkeen kuin seula monta päivää niin nyt on ihanaa kun ei sitä kipua ja kauheaa vuotoa. Jotenkin usko on ihan nollassa, että meille vauvaa enää tulee.. toisaalta minun paras ystävä saa nyt ekan vauvan ja on ihana huomata kuinka aidosti oon onnellinen hänen puolestaan. Oon lahjoitellut meiltä kaikki vauvakamatkin hänelle Yritän aatella kiitollisuuden kautta tätä vauva-asiaa..oon niin kiitollinen et saatu näin iso perhe, lisääkin saa tulla, mutta olemassa olevat lapset ne tärkeimmät❤
 
3 päivää vielä pitää odottaa ja sitten saan testata... Aika vaan menee niiiiin hitaasti...
Vähän huolettaa se, että viikko siirron jälkeen mulla oli muutto ja nostelin painavia muuttolaatikoita ja muutenkin stressasin enkä nukkunut hyvin. Sanotaan että kiinnittymistä ei voi itse mitenkään auttaa tai estää, mutta silti huolettaa.
 
3 päivää vielä pitää odottaa ja sitten saan testata... Aika vaan menee niiiiin hitaasti...
Vähän huolettaa se, että viikko siirron jälkeen mulla oli muutto ja nostelin painavia muuttolaatikoita ja muutenkin stressasin enkä nukkunut hyvin. Sanotaan että kiinnittymistä ei voi itse mitenkään auttaa tai estää, mutta silti huolettaa.
Itse sain viimeisen alkionsiirron jälkeen hetkellisen hermoromahduksen. En ollut nukkunut ja stressasin, ettei mikään voi kiinnittyä kun olen tällainen uneton stressipallo. muutaman päivän päästä ihmetys oli suuri, kun raskausoireita alkoikin ilmaantua. Nyt porskutetaan 14+0. Tuosta tavaroiden nostelusta en osaa sanoa mitään, mutta älä huoli ainakaan siitä stressaamisesta ja nukkumattomuudesta. Ainahan se on parempi jos osaa ottaa rennosti, mutta kuinka moni meistä todellisuudessa siihen pystyy. Onnea matkaan!
 
  • Tykkää
Reactions: Äidiksi2020
@Äidiksi2020 pidän täällä peukkuja ja samaistun tuohon ajan mateluun niin täysin! Koita vaan luottaa siihen et alkio kyllä kiinnittyy jos niikseen on riippumatta nosteluista.

Itselläni nyt ensimmäisen hoitokierron DPO13, testipäivään on vielä 5 päivää koska mulla on ollut hcg-injektiot kiinnittymisen/alkuraskauden tukena. Aion kyllä testata jo sunnuntaina ekan kerran ja siitä sitten seurata vahvistuuko mahdollinen viiva koska en jaksa odottaa... Toiveikas olo koska sohvalta noustessa eilen tuli repäisykipu kohdun seudulle ja DPO7 nippaili selvästi. Toisaalta tiedostan että oireet voi johtua noista lääkkeistäkin joten koitan pitää jalat maassa etten tipu sitten niin korkealta.

Tervetuloa uusille!
 
Kiitos tsemppauksesta @TIKKERITUU! Huomenna verikokeeseen ja ma saan sitten tietää. Jännät paikat...
Mieli on kuitenkin levollinen. Ikään kuin tiedän että tulevaisuudessa olen jo äiti, mun on vain kuljettava matka tästä sinne. Saa nähdä kuinka pitkälle budjettini riittää. Tiesin että hoidot eivät ole halpoja, mutta silti kustannukset yllätti. Hormonit onneksi saan vakuutuksesta kun omaa hormonitoimintaa ei ole.

Yksi asia tuli mieleen, te jotka olette olleet hoidoissa jo jonkun aikaa, minkälaista elämää vietätte esim. siirron ja testin välissä? Vältättekö esim. ruoka-aineita, joita raskaana olevan pitäisi välttää?

Joka toisen asian kohdalla mietin, että saanko tätäkään tehdä... Homejuustot, graavilohi, sauna, kylpylä, kissat... Mietin miten pärjää ne, joilla hoidot kestää vuosia....

(ja suokaa anteeksi mahd. kirjoitusvirheitä, suomi ei ole äidinkieleni).
 
Yksi asia tuli mieleen, te jotka olette olleet hoidoissa jo jonkun aikaa, minkälaista elämää vietätte esim. siirron ja testin välissä? Vältättekö esim. ruoka-aineita, joita raskaana olevan pitäisi välttää?

Joka toisen asian kohdalla mietin, että saanko tätäkään tehdä... Homejuustot, graavilohi, sauna, kylpylä, kissat... Mietin miten pärjää ne, joilla hoidot kestää vuosia
Olen elänyt aikalailla normaalia elämää. Eilenkin olin illanvietossa johon kuului illallinen viineineen jossa päädyin ottamaan yhden lasin ruoan kanssa. Toki moni pelaa varman päälle ja välttää kaikki ”riskit” sen pari viikkoa joka kuukausi mutta itselleni se tuntuu liialliselta ja raskaaltakin. Tosin eipä omassa elämäntyylissä ja ruokavaliossa näitä ”kiellettyjä” juttuja ole kuin aika satunnaisesti. Saunassa, kylpylässä ja kissoissa en näe ongelmaa muutenkaan (jos on normaali raskaus). Esim. Meillä on aina ollut 1-4 kissaa ja mulla on testattu toksoplasmavasta-aineet negatiivisiksi, normaali käsihygienia riittää!
 
  • Tykkää
Reactions: Mirumarumoru
Kiitos tsemppauksesta @TIKKERITUU! Huomenna verikokeeseen ja ma saan sitten tietää. Jännät paikat...
Mieli on kuitenkin levollinen. Ikään kuin tiedän että tulevaisuudessa olen jo äiti, mun on vain kuljettava matka tästä sinne. Saa nähdä kuinka pitkälle budjettini riittää. Tiesin että hoidot eivät ole halpoja, mutta silti kustannukset yllätti. Hormonit onneksi saan vakuutuksesta kun omaa hormonitoimintaa ei ole.

Yksi asia tuli mieleen, te jotka olette olleet hoidoissa jo jonkun aikaa, minkälaista elämää vietätte esim. siirron ja testin välissä? Vältättekö esim. ruoka-aineita, joita raskaana olevan pitäisi välttää?

Joka toisen asian kohdalla mietin, että saanko tätäkään tehdä... Homejuustot, graavilohi, sauna, kylpylä, kissat... Mietin miten pärjää ne, joilla hoidot kestää vuosia....

(ja suokaa anteeksi mahd. kirjoitusvirheitä, suomi ei ole äidinkieleni).
Jätin alkoholin lähes kokonaan hoitojen ajaksi ja jo itse asiassa ennen hoitoja. Niillä siirtokierroksilla kun ei tärpännyt olin kuitenkin ottanut siirron ja testin välissä 1-2 lasia viiniä. Tärppikierroksella en ottanut pisaraakaan. Sattumaa varmaan, mutta olen ymmärtänyt, että alkoholi ei ainakaan auta hoitojen onnistumista. Kiinnittymispunkusta en sitten tiedä, itselläni ei toiminut. Syödä voi normaalisti ennen plussausta.
 
Saunassa, kylpylässä ja kissoissa en näe ongelmaa muutenkaan (jos on normaali raskaus). Esim. Meillä on aina ollut 1-4 kissaa ja mulla on testattu toksoplasmavasta-aineet negatiivisiksi, normaali käsihygienia riittää!
Maailmalla sauna jakaa kovasti mielipiteitä. Tulen sellaisesta maasta, jossa sauna kuuluu extremelajeihin :D Siellä varmaan tehtäisiin heti lastensuojeluilmoitus jo etukäteen jos kertoisin että käyn ja aion käydä saunassa...
 
  • Haha
Reactions: Helmiina1978
Aika usein katsotaan, etta raskausajan ruokavalion pitaa alkaa siita, kun alkio menee sisaan. Maailmalla sanotaan, etta on PUPO (pregnant until proved otherwise).
No jos varman päälle haluaa ottaa niin toki. Oma lääkärini ei käskenyt noudattaa ruokavaliota ja kiellettyjen listankin luin itse vasta kun plussaa näytti, tosin ei mun ruokavalioon normaaliarjessa mikään kielletty ehkä inkivääriä ja lakuja lukuun ottamatta kuulukaan. On siis makuasia myös tämä eli en usko että raskautta voi ainakaan Suomessa pilata syömällä väärin alkionsiirron ja plussan välillä.

Mukavaa sunnuntaita kaikille!:)
 
No jos varman päälle haluaa ottaa niin toki. Oma lääkärini ei käskenyt noudattaa ruokavaliota ja kiellettyjen listankin luin itse vasta kun plussaa näytti, tosin ei mun ruokavalioon normaaliarjessa mikään kielletty ehkä inkivääriä ja lakuja lukuun ottamatta kuulukaan. On siis makuasia myös tämä eli en usko että raskautta voi ainakaan Suomessa pilata syömällä väärin alkionsiirron ja plussan välillä.

Mukavaa sunnuntaita kaikille!:)
(Suomalainen) IVF-laakarini ei esimerkiksi salli muita lisaravinteita kuin raskausajan monivitamiinin ja elavan folaatin (mahdollisesti myos D-vitamiinin) jopa alkionsiirtoa edeltavien kuukautisten alusta. Niin erilaisia mielipiteita on. Ja kaikki me varmaan olemme myos kuulleet niista, jotka tupakoivat ja joivat alkoholia, ja silti lapsi sai alkunsa ja syntyi. Mita nyt jokainen sitten haluaakin tehda, niin varmaan loytyy esimerkkeja aina jostain viela tiukemmasta tai loyhemmasta lahestymistavasta. Esimerkiksi kauppojen itsepalvelusalaattipoydat ovat sellaisia, joissa voi niita bakteereja olla Suomessakin ihan yhta lailla kuin muualla. Itse pitaa tosiaan miettia ja paattaa; kysymys kasittaakseni oli siita, millaisia lahestymistapoja palstalaisten tiedossa on ja siksi vastasin, kun kukaan muu ei ollut viela tata nakokulmaa esittanyt, mutta en tasta aiheesta nyt mitenkaan erityisesti aio keskustella, saati riidella. Each to their own. :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Ellinoora38
...tosin ei mun ruokavalioon normaaliarjessa mikään kielletty ehkä inkivääriä ja lakuja lukuun ottamatta kuulukaan. On siis makuasia myös tämä eli en usko että raskautta voi ainakaan Suomessa pilata syömällä väärin alkionsiirron ja plussan välillä.

Mukavaa sunnuntaita kaikille!
Inkivääriä just ikävöin. Normaalisti käytän sitä tuoreena valtavat määrät varsinkin näin flunssakautena. No nyt ainakin tiedän mitä tankkaan ennen seuraavaa siirtoa jos testi näyttää huomenna negaa. Graavilohta, mätiä, homejuustoja, inkivääriä...

Alkoholin olen lopettanut kokonaan joitakin kuukausia sitten. En ainoastaan raskautta ajatellen, vaan ihan elämänlaadun kannalta. Paino lähti heti laskuun ja rahaa säästyy yllättävän paljon (käytän sellaista yksinkertaista appiä kuin NoMo, laskee kalorit ja rahasäästöt). Oli hoitojen tulos mikä tahansa, alkoholi saa jäädä nyt kokonaan.
 
Viimeksi muokattu:
Inkivääriä just ikävöin. Normaalisti käytän sitä tuoreena valtavat määrät varsinkin näin flunssakautena. No nyt ainakin tiedän mitä tankkaan ennen seuraavaa siirtoa jos testi näyttää huomenna negaa. Graavilohta, mätiä, homejuustoja, inkivääriä...

Alkoholin olen lopettanut kokonaan joitakin kuukausia sitten. En ainoastaan raskautta ajatellen, vaan ihan elämänlaadun kannalta. Paino lähti heti laskuun ja rahaa säästyy yllättävän paljon (käytän sellaista yksinkertaista appiä kuin NoMo, laskee kalorit ja rahasäästöt). Oli hoitojen tulos mikä tahansa, alkoholi saisi jäädä nyt kokonaan.
Mä olen muuten Aura-juustoa syönyt kuumennetuissa ruuissa eli en sitä välttele kunhan on Auraa. Just noita lohia ja mätejä jos tykkää syödä niin kannattaa syödä varastoon. Ite kaipaan erityisesti lakuja ja salmiakkia.

@Rusakkonen Joo ei näistä voi kyllä riidellä kun jokainen tekee niin kuin haluaa. Ihan mukava keskustella kuitenkin erityisesti sen takia kun on niin erilaisia mielipiteitä jo lääkäreilläkin. Saa muutkin sitten esimerkkejä eri lähestymistavoista.

On tässä muutama lipsahduskin tässä käynyt eli oon ainakin majoneesia esim syönyt pari kertaa ja kerran ostamani leivän välissä olikin tuntematonta tuorejuustoa. En jättänyt sen takia syömättä.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
@Tikkerituu - Mika piinapaiva oli kyseessa? Eli voisikohan viela testitulos muuttua? Tsemppia!
DPO 16. Mulla oli pregnyl-injektiot oviksen jälkeen tukena niin virallinen testipäivä olis vasta DPO18 mut kyllä tässä nyt uutta kiertoa pukkaa eikä siis pregnylkään näkynyt enää testissä. Noh, leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Onneksi on kelakatto täynnä niin ei tule kuin lääkärimaksut ja terot maksettavaksi tulevasta kierrosta.

Milloin teillä @Rusakkonen alkoikaan taas hoidot?
 
Aika usein katsotaan, etta raskausajan ruokavalion pitaa alkaa siita, kun alkio menee sisaan. Maailmalla sanotaan, etta on PUPO (pregnant until proved otherwise).
Noudatan itsekin jossain määrin raskausajan ohjeistuksia jo heti siirrosta, enkä halua olla ilonpilaaja, mutta itseäni aina vähän tökkii tuo kv-ryhmissä viljelty PUPO, kun lääketieteellisessä mielessä raskaana on vasta, kun alkio on kiinnittynyt.

Toinen asia on tietysti sitten jos käyttää sitä sellaisena uskonvahvistuksen kaltaisena affirmaationa

Ja toki jokainen ajattelee juuri niin kuin parhaaksi katsoo, ja mikä vain auttaa selviämään hoidoista täysjärkisenä!
 

Yhteistyössä