40 + so what, wol 14 (2019)

@Palleroita Juu. Tampooneista luinkin, ettei suositella. Pidän nyt sidettä ainakin tämän päivän vielä. Mä oon ollu tosi rauhallinen ja tyyni, vaikka tiesin aika heti ettei tää oo ihan sitä mitä toivoin. Mut eilen sit ku sen veren näin ekan kerran, tuli pieni itku silmään. Hyvästelin alkion.

Mullahan on jo 5 lasta, mut miehellä vain 1; hänelle toinen lapsi olisi enemmän kuin toivottu. Eilen hän sitten sanoi, että yritystä sitten vaan uudestaan. Tähän asti hän (ja minäkin) ollaan mietitty, että jos tulee niin tulee, muttei nyt tekemällä tehdä. Pieni toivon herääminen raakautumisessa kuitenkin saa sen vielä enemmän toiveikkaaksi ja suuntaamaan ajatukset enemmän ja enemmän vauvan puoleen.
Tunteet menee järjen edelle.
 
Tervetuloa uusille, tosi hienoa kun keskustelu pysyy vilkkaana. Itsellä ollut muka niin kiire etten ole ehtinyt edes lukemaan teidän juttuja.

Tsempit ihan kaikille omiin tilanteisiinne!

@Helmiina1978: mitkä testit sulla oli käytössä? Tsemppiä!

Omaa napaa: mulla on vaan one steppejä, joista olen lukenut vaan huonoa, vääriä plussia jne. Vahingossa niitä aikaa sitten jo tilasin kun en tiennyt olevan niitä. Tänään tein yhden ja näytti haaleaa, mutta selvää plussaa. Kp on jotain 30/23-31, sekaisin vielä km jälkeen. En jaksa uskoa plussaan (ei mitään oloja), odotan vaan kivuliaita ja runsaita kuukautisia, ei nekään ole olleet normaalit km jälkeen. Varmaan ostettava parin päivän päästä kunnon testi. Pelottaa, jännittää ja kaikkea muutakin. Ainoasta yrityksestä on jo reilu kaksi viikkoa eli viivan pitäisi olla jo leffaviivatasoa.
 
Tervetuloa uusille, tosi hienoa kun keskustelu pysyy vilkkaana. Itsellä ollut muka niin kiire etten ole ehtinyt edes lukemaan teidän juttuja.

Tsempit ihan kaikille omiin tilanteisiinne!

@Helmiina1978: mitkä testit sulla oli käytössä? Tsemppiä!

Omaa napaa: mulla on vaan one steppejä, joista olen lukenut vaan huonoa, vääriä plussia jne. Vahingossa niitä aikaa sitten jo tilasin kun en tiennyt olevan niitä. Tänään tein yhden ja näytti haaleaa, mutta selvää plussaa. Kp on jotain 30/23-31, sekaisin vielä km jälkeen. En jaksa uskoa plussaan (ei mitään oloja), odotan vaan kivuliaita ja runsaita kuukautisia, ei nekään ole olleet normaalit km jälkeen. Varmaan ostettava parin päivän päästä kunnon testi. Pelottaa, jännittää ja kaikkea muutakin. Ainoasta yrityksestä on jo reilu kaksi viikkoa eli viivan pitäisi olla jo leffaviivatasoa.
Kaikenlaisia ja eri herkkyyksiä oli käytössä ja negoja tuli ensin ja sitten lopussa. Ostin apteekista sekä Prismasta sekä noita raskauskeiju one steppejä, joita nytkin tilasin lisää.. Digitaalisen viikkonäytön tein 2 kertaa ja tuli 1-2 viikkoa molemmilla; se viimeistään herätti epäilyksen.. Ton digin teen kyllä varmistamaan, jos en liuskoihin luota.
 
Lahjamunasoluja käyttäneet: mitä siellä psykologin käynnillä oikein kysellään? Tai siis millaiset asiat saattaa estää hoidon?

Ja onko kellekään sanottu mitään onnistumisprosenttia yli nelikymppisille? Tekisi mieli kokeilla, mutta on se vissiin tosi kallista ellei nyt ekalla kerralla onnistuisi.
 
Hei, taas O.N., ihan hyvaa kylla kuuluu. Luovuttajalta oli keratty 9 solua, joista 6 oli ollut kypsia, ja niista kypsista kaikki olivat ICSI:lla hedelmoittyneet, mika oli ihanaa. Siittioita oli ollut naytteessa 127 miljoonaa ja 33% liikkuvia, mika ilmeisesti mieheni ikaiselle miehelle (46) on ihan hyva arvo. Oksidaatiota tai defragmentaatiota ei mitattu. Testiarvot olivat meilla muuten ihan OK, ferritiini oli tosin taas minulla tammikuusta pudonnut 44:aan, mutta tassa vaiheessa laakarini ei halua minulle rautatankkausta. Hiukan huolestuttavampi juttu oli se, etta miehellani vaan hemoglobiini oli taas laskenut, nyt oli 116, vaikka oli syonyt rautaa 110mg paivassa syyskuusta asti. Tosin ferritiini hanella oli 81! Menimme ihan taman hemoglobiiniasian vuoksi tanaan sisatautilaakarille. Ilmeisesti syyna on se (virallisesti yha todentamaton) keliakia ... nyt jostain tekstista tanaan luin, etta suoliston tilan parantuminen voi kestaa jopa 18kk! No, sitten laakari maarasi kaikenlaisia testeja, joiden myota varmaan sitten voidaan poissulkea muita syita.

Tanaan oli myos lisaa akupunktiota ja hierontaa, ja laitan myos hampaat taas kuntoon hammaslaakarilla. Torstaina alkionsiirto!!!

Tsemppia kaikille!!! :)
 
Mä oon huolissani mun ruokavaliosta ja siirrosta. Olen ollut nyt 12 päivää fodmap-ruokavaliolla ja koska olen lisäksi vielä kasvissyöjä, on ruokavalio varsin yksipuolinen. Syön tietty lisävitamiineja. Pääsiäisen jälkeen ravitsemusterapeutti soittaa ja katsotaan sit tarkemmin lisäravinteet ja lisättävät ruoka-aineet. Olen hyötynyt kyllä tästä. Ripuli on hellittänyt ja yöunet ovat kohentuneet. Hirvittää vain, mitä näin yksipuolinen ravinto tekee kiinnittymiselle? Mikäli raskaus alkaa, ehditään kyllä ruokavalio tarkistaa. Kaavinnasta on vasta reilu vikko, joten ei ne hoidot al kauin vasta huhti-toukokuun vaihteessa. Ehkä tähän tulee selvyys ennen sitä.
 
Mä oon huolissani mun ruokavaliosta ja siirrosta. Olen ollut nyt 12 päivää fodmap-ruokavaliolla ja koska olen lisäksi vielä kasvissyöjä, on ruokavalio varsin yksipuolinen. Syön tietty lisävitamiineja. Pääsiäisen jälkeen ravitsemusterapeutti soittaa ja katsotaan sit tarkemmin lisäravinteet ja lisättävät ruoka-aineet. Olen hyötynyt kyllä tästä. Ripuli on hellittänyt ja yöunet ovat kohentuneet. Hirvittää vain, mitä näin yksipuolinen ravinto tekee kiinnittymiselle? Mikäli raskaus alkaa, ehditään kyllä ruokavalio tarkistaa. Kaavinnasta on vasta reilu vikko, joten ei ne hoidot al kauin vasta huhti-toukokuun vaihteessa. Ehkä tähän tulee selvyys ennen sitä.
Mä tiedän ruuasta sen, että rasvat on tärkeitä. Luonnolliset rasvat.
Itse oon vhh:lla joka on hyvä hedelmällisyydelle. Oon myöskin eläinrasvojen kannalla. Mut nää on jokaisen oma asia.
Itse otan purkista vaikka ja mitä; hedelmällisyyttä ajatellen menee kalaöljy, folaatti, inositol, D-vit, sekä joku ubikinon/Q10, jossa myös E-vit. Kierron alkupuolen otan greippimehua(myös tutkittu että auttaa diabetekseen ja sydän/verisuonitauteihin).
 
@kirsillevauva Se on hyvä, että ehditte siihen ruokavalioasiaan paneutua ennen siirtoa. Ettei ainakaan kiinnittymisessä sitten tulis vaikeuksia. Mä uskon, että kaikella suuhun laittamallamme on merkitystä kaikkeen, ja että suoliston merkitystä ihmisen elimistössä ei vielä ymmärretä likimainkaan tarpeeksi. Sikäli näistä en mitään sen enempää ymmärrä, enkä mitään ruokavaliota noudata. Ainut mitä meidän perheessä noudatetaan, että yhtään makeutuaineella kyllästettyä tuotetta ei nautita, ja rasvoina käytetään voita, kermaa ja oliiviöljyjä. Sokereita oon tietoisesti pyrkinyt jättämään kaikilta vähemmälle, sitä kun tulee vähän niin kuin kaupanpäällisinä monesta paikasta jo muutenkin.
Tein eilen pcn. Ihan blanco. Toisen tein nyt aamulla, ja jotain siihen oli piirtyvinään. Tosin unensikkuraisilla silmillä tarkkailu oli kyllä kovin epävarmaa, ja kännykän kamera lakkasi toimimasta joku aika sitten, että vaikea sanoa et oliko turhaa viivanpaikkaa vaiko plussan alkua. Epäilen turhaa viivanpaikkaa.
Mulla ei koskaan oo ollut mitään pahoinvointeja, ja nyt mua on eilisestä asti kuvottanut. Rinnatkaan ei oikeestaan koskaan oo ollu kipeet ja nyt on. Onkohan mun aistit vaan herkillä toiveiden takia, vai alkaako mun kroppa vasta nyt tässä iässä kehittelee jotain pms-oireita?
 
@kirsillevauva Se on hyvä, että ehditte siihen ruokavalioasiaan paneutua ennen siirtoa. Ettei ainakaan kiinnittymisessä sitten tulis vaikeuksia. Mä uskon, että kaikella suuhun laittamallamme on merkitystä kaikkeen, ja että suoliston merkitystä ihmisen elimistössä ei vielä ymmärretä likimainkaan tarpeeksi. Sikäli näistä en mitään sen enempää ymmärrä, enkä mitään ruokavaliota noudata. Ainut mitä meidän perheessä noudatetaan, että yhtään makeutuaineella kyllästettyä tuotetta ei nautita, ja rasvoina käytetään voita, kermaa ja oliiviöljyjä. Sokereita oon tietoisesti pyrkinyt jättämään kaikilta vähemmälle, sitä kun tulee vähän niin kuin kaupanpäällisinä monesta paikasta jo muutenkin.
Tein eilen pcn. Ihan blanco. Toisen tein nyt aamulla, ja jotain siihen oli piirtyvinään. Tosin unensikkuraisilla silmillä tarkkailu oli kyllä kovin epävarmaa, ja kännykän kamera lakkasi toimimasta joku aika sitten, että vaikea sanoa et oliko turhaa viivanpaikkaa vaiko plussan alkua. Epäilen turhaa viivanpaikkaa.
Mulla ei koskaan oo ollut mitään pahoinvointeja, ja nyt mua on eilisestä asti kuvottanut. Rinnatkaan ei oikeestaan koskaan oo ollu kipeet ja nyt on. Onkohan mun aistit vaan herkillä toiveiden takia, vai alkaako mun kroppa vasta nyt tässä iässä kehittelee jotain pms-oireita?
En oo pc:n tikkuun saanut viivan paikkoja; josko nuo oireesikin viittaisi positiiviseen.
 
@Helmiina1978, olen ollut kasvissyöjä 16-vuotiaasta, mutta kalaa syön ja kalaöljyä. Se on pelastanut mut allergioilta, nyt menee siitepölykausi ilman lääkkeitä. Lihaa en voisi syödä eettsisitä syistä, ja kasvispitoinen ruoka on hyväksi suolistolle. Suomelaiset syövät suosituksiin nähden ihan liikaa lihaa.

@Silmu75, se luovuttajan hoitojen maksaminen on kallista. Siirto on n. 1000 e/kerta. Meillä meni yhteen siirtoon lahjoitetulle munasolulla 7500 ja seuraava siirto on 1000 e. Me juteltiin psykologin kanssa lapsitoiveista, parisuhteesta ja sit se kertoi ihan juridisesta puolesta lahjasoluihin liittyen ja luovutuksen merkityksestä lapsen identiteetille.

@miumiu_82, jännittävää! Toivottavasti plussaatte!

@Hulbertiina, milloin testipäivä?

@tatti55, kiva kuulla sinustakin :) Vahvistumista viivalle!
 
  • Tykkää
Reactions: Helmiina1978
@Helmiina1978, olen ollut kasvissyöjä 16-vuotiaasta, mutta kalaa syön ja kalaöljyä. Se on pelastanut mut allergioilta, nyt menee siitepölykausi ilman lääkkeitä. Lihaa en voisi syödä eettsisitä syistä, ja kasvispitoinen ruoka on hyväksi suolistolle. Suomelaiset syövät suosituksiin nähden ihan liikaa lihaa.
Varsinkin prosessoitua lihaa; leikkeleitä ja makkaroita ei kenenkään pitäisi syödä vaan luonnollista lihaa. Sitä ei tarvitakaan sitten suuria määriä. Kala on aina hyvä juttu; nykypäivänä nekin on kasvatettuja, joten laadusta en tiedä..
 
@kirsillevauva Jotain tuollaisia hintoja googlailin. Tosin eikö toinen yritys ole halvempi vain siinä tapauksessa, että ekalta kerralta jää munasoluja? Tuntuu, että pitäis ottaa vaikka mitä asioita selville! Sekin mietityttää miten ihmeessä saisi töistä vapaata kaikkia tarvittavia käyntejä varten, nekin kun vielä olisi otettava palkattomana niin tulee vielä kalliimmaksi... Olisi helpompaa jos ei meillä kummallakin ajoittuisi työt virka-aikaan. No, sentään alle 200km mahdollisiin hoitopaikkoihin, voisi kai asiat olla huonomminkin.
 
@kirsillevauva Jotain tuollaisia hintoja googlailin. Tosin eikö toinen yritys ole halvempi vain siinä tapauksessa, että ekalta kerralta jää munasoluja? Tuntuu, että pitäis ottaa vaikka mitä asioita selville! Sekin mietityttää miten ihmeessä saisi töistä vapaata kaikkia tarvittavia käyntejä varten, nekin kun vielä olisi otettava palkattomana niin tulee vielä kalliimmaksi... Olisi helpompaa jos ei meillä kummallakin ajoittuisi työt virka-aikaan. No, sentään alle 200km mahdollisiin hoitopaikkoihin, voisi kai asiat olla huonomminkin.
joo, me saatiin siis 11 alkiota, joka on huippumäärä. Realistisempi on 1-5. Et ole listalla, haluatko, että lisään? Eli ikä/milloin yritys aloitettu/ monettako yrittää/keino
 
@kirsillevauva Mä olin viime syksynä hetken listalla, mutta kun ei tässä luomusti tunnu mitään tapahtuvan. Ikä ja endometrioosi, jälkimmäiseen voi kyllä ehkä tyssätä se lahjasoluhoitokin jos kohdussa on jotain häikkää. Mutta eihän se ensikäynti vielä kamalasti maksa, sitten tietäisi paremmin missä mennään.

Mutta siis 43/ya kevät 2013/1.lapsi/luomu, haaveissa lahjasolut
 
Kävin tänään äitiyspolilla kun nauvolan th ehdotti ja laittoi lähetteen. Kohtu tyhjentynyt normaalisti eli kaikki ookoo.
Sain toki sitten kuulla kaikki riskit ikäni puolesta, mut eniten tietty lääkäri korosti sitä, että kun sektioita on jo 3 sekä kaksosraskauksia. Että kohdunrepeämä on yksi riski.
Toki keskenmenon riski on suuri tässä iässä.
Muuten sanoi että jos lapsia lisää haluaa niin nyt on sitten korkea aika niitä yrittää saada. Kertoi myös tämän ikäisten riskistä saada kaksosia, mikä on multa ehkä mennyt ohi. Kaksoset nyt tästä vielä puuttuisi.
Miehen kanssa pitää vielä jutella näistä riskeistä; muutenkin meillä haastava tilanne kun mun kahden lapsen isä kuoli 1,5v sitten. Kaikkea ikävääkin pitää elämässä miettiä ja niihin varautua.

Kyllä mä taas heti googlasin että montako sektiota nainen kestää. :cool:
 
@tatti55, mä tilasin vuonna kivi ja kirves OneSteppejä läjän, kun halvalla sai ja ajattelin seurata niillä ovista ja mahdollisia raskauksia. Mulla ne eivät toimineet, koska niihin ei tullut kunnolla väriä edes ovispäivänä. Pc antoi kunnon viivan samaan aikaan.
...joten testaa myös varmuudeksi toisella merkillä samasta pissasta, niin näet millainen ero niillä on sun kohdallasi.
 
@tatti55, mä tilasin vuonna kivi ja kirves OneSteppejä läjän, kun halvalla sai ja ajattelin seurata niillä ovista ja mahdollisia raskauksia. Mulla ne eivät toimineet, koska niihin ei tullut kunnolla väriä edes ovispäivänä. Pc antoi kunnon viivan samaan aikaan.
...joten testaa myös varmuudeksi toisella merkillä samasta pissasta, niin näet millainen ero niillä on sun kohdallasi.

Pitäsköhän munkin koittaa eri merkkiä .. Olishan se turhauttavaa testata onestepillä viikon ajan pari krt päivä, eikä vahvaa viivaa..
 
Iid@ (45).......2/ yritys aloitettu 4/2016/ lahjamunasolut
aamuska (41)....1/ ? /IVF/luovutetut solut
hulbertiina (42)...3/ aloitettu1/2015 /IVF
miumau-82 (36)....1
Rusakkonen (46).....1/ aloitettu 1/2017/ IVF (luovutettut munasolut ja omat)
Tatti55 (41)... 3/ yritys alkanut 8/2017 / luomu
kirsillevauva (45).......4/ aloitettu 12/2013/ 1. PAS/luovutetut munasolut/
MatildaM ...............3/lahjamunasolut
M4rianne77.................3/aloitettu 6/2018
mary18 (41/....3/aloitettu 12/2017/luomu
emmastiina77 (42)...3/luomu
Angervo75 (42)............3/aloitettu 6/2018/ kevyet hoidot
Helmiina1978 (41)...........6/aloitettu 2/2019/luomu
Hannele80 (39v)...........2/aloitettu 3/2019/luomu
MInttu-82 (37v)..........5. lapsi/ aloitettu 12/2018/luomu
Palleroita (39v).........9. lapsi./aloitettu 6/2017/luomu
mirumarumoro (43v)........4/aloitettu 7/2018/luomu
Silmu75 (43v)................1. lapsi/ ya 2013/luomu/ Lahjasolut harkinnassa
Mammakatri (40+)..........?/ya 3/2019/luomu

Taustalla:
Yöeläjä

Plussanneet:

Marraskuu 2018:

Katti75 (43).........2/yritys alkanut 4/2018 /IVF

Tammikuu 2019:

kirsillevauva (45).......4/ aloitettu 12/2013/ 1. IVF/luovutetut munasolut/ keskenmeno 8+0 (2/2019)

Momon (39)......5/ aloitettu 1/2018/terolut/ la 14.10

Maaliskuu 2019:

mirumarumoru/ km 8+0 (4/2019)

#311
Viimeksi muokat
 
Viimeksi muokattu:
Ei olla oltu vielä missään hoidoissa eikä tutkimuksissakaan. Lähdettiin hankkimaan lasta tjot-meiningillä, mutta olihan se iso pettymys etten tullut raskaaksi. Tässä on alku- ja loppupuolella ollut aktiivisempaa yrittämistä, välissä oli monta vuotta kun en pystynyt ajattelemaan asiaa yhtään, ehkäisyä ei kyllä tosiaan ole käytetty vuosiin.

Mua harmittaa kun ei tullut mentyä mihinkään tutkimuksiin tai hoitoihin silloin alkuvaiheessa. Jotenkin ajattelin etten halua ”keinotekoista” vauvaa, vasta nyttemmin oon tajunnut että onhan kaikenlaisia kevyempiä hoitojakin tarjolla ja muutenkin ihmettelen miksi se ajatus hoidoista tuntui aikanaan niin vaikealta. Myös ehkä oletin, että mies ei ainakaan siihen rumbaan lähde, mutta niin se vaan nyt näytti vihreää valoa mun lahjasoluhaaveille. Ja kyllä tähän nyt vaikuttaa aika paljon sekin, että sisko sai ihanan pienen pojan alle kuukausi sitten ja vauvakuume nousi ihan uudelle tasolle.
 
Niinhän siinä sitten kävi, että vauvakuume iski minulle ja miehelleni.
Nyt sitten hys hys hiljaa kuumeillaan ihan salaa. Oltiin jo päätetty, että eihän me enää vauvoja.
Olen siis uudella nimimerkillä täällä.
En uskalla tulla tänne vanhalla nimimerkillä, kun liian moni tunnistaa.

Maanantaina näytti ovulaatiotesti plussaa ja vielä tiistainakin.
Viikonloppuna en testannut, kun olimme reissussa ja testit ei tietenkään olleet mukana.
Lämpöjen perusteella ovulaatio oli maanantaina. Silloin oli pieni notkahdus lämmöissä alaspäin ja sen jälkeen nousi normaalia ylemmäs ja eilen ja tänään vielä lisää.
FF ei ole vielä kuitenkaan ovisviiivaa "piirtänyt".
Tämä on toinen kierto nyt, kun ollaan annettu lupa vauvan tulla.
Viime kierrossa en selvää ovista havainnutkaan.

Mitähän tänne kuuluu näin vuosien jälkeen? Täytyy alkaa lukea ketjua läpi. Löytyykö tuttuja. :)

Plussatuulia kaikille!
 

Yhteistyössä