6kk vauva ja aurinkosuoja-rasvat

Moi. Eli sellasta kyselen että, kävin neuvolassa eilen ja siellä hän antoi jonkinlaisen esitteen että mitä aurinkosuoja-rasvaa kannattaa ostaa, apteekista:
Mutta sitten kuin kaverien kanssa puhuin niin ei he mitään erikoista rasvaa ole ostannu vaan ihan kaupan "for children" rasvaa. Ja äitini oli myös käyttäny samaa mulle ja mun sisaruksille.

Eli mitä eroa niissä nyt on?! Antaakaa neuvoja että mitä mun kannattaa tehdä =)

Tattis :hug:
 
Hei,

Ihotautilääkärit ei suosittele aurinkorasvaa ollenkaan alle 2-vuotiaille, puhumattakaan 6kk:den ikäisestä :/ Itselläni myös espanjan matka heinäkuussa kera pikkuneidin ja jotenkin pitäisi vaan sinnitellä varjoissa ja peittää herkkä iho vaatetuksella, hmmm vaikeaa...

En tiedä mitä eroa noilla kysymilläsi rasvoilla on, mutta jos aurinkorasvaa aiot lapsellasi käyttää niin sen tulee ehdottomasti olla fysikaalista aurinkosrasva (ei kemikaalista). Tämä fysikaalinenvoide ei imeydy iholle vaan jää ikään kuin kalvoksi päälle ja heijastaa auringon vahingolliset säteet pois. Apteekista saatava Favoran aurinkogeeli on esim. juuri tälläinen ja se on suunniteltu erikoisesti herkälle iholle ja lapsille.

Toiv tästä on jotakin apua sinulle, nautinnollista ja lämmintä kesää B)
 
6-kuinen on vielä helppo pitää pois auringosta. Mutta Espanjaan laittaisin kyllä puolivuotiaallekin aurinkorasvaa (fysikaalisella suojalla), siellä sitä uv-säteilyä on niin paljon enemmän kuin Suomessa. Säteilyä heijastuu hiekastakin vaikka vauva periaatteessa olisi varjossa.

Nykyäänhän saa tosin niitä uv-suojavaatteitakin, voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu ulkomailla (ja miksei Suomessakin),
 
Olimme 6 kk vauvan kanssa etelässä. Käytimme Eucerinin fysikaalista suojaa, lisäksi vauvalla oli kunnolla vaatetta päällä ja oli rattaissa varjossa. Siltikin vielä onnistui ruskettumaan kevyesti. Minä laittaisin kyllä tuota Eucerinin rasvaa, ihan varmuuden vuoksi.
 
En ihan oikeasti ymmärrä tätä hysteeristä aurinkorasvojen välttelyä. Kyllähän vauvoja rasvataan "turhaankin" jos jonkinlaisilla voiteilla, miksi aurinkorasvat olisivat sen vaarallisempia?

Jos pointti on se, ettei vauvaa pidä viedä "ottamaan aurinkoa", se on toki selvä. Mutta aurinkorasvan käyttö ei ole ollenkaan sama asia kuin auringon otto...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lionheart:
6-kuinen on vielä helppo pitää pois auringosta. Mutta Espanjaan laittaisin kyllä puolivuotiaallekin aurinkorasvaa (fysikaalisella suojalla), siellä sitä uv-säteilyä on niin paljon enemmän kuin Suomessa. Säteilyä heijastuu hiekastakin vaikka vauva periaatteessa olisi varjossa.

Nykyäänhän saa tosin niitä uv-suojavaatteitakin, voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu ulkomailla (ja miksei Suomessakin),
Muuten kyllä mutta jos rattailla haluaa kuljeskella ei aurinkoa ole niin helppo välttää ainakaan jos paistaa sivusta, minä ostin juuri päivänvarjon rattaisiin ja se kyllä auttoi. Siitä huolimatta rasvaan 9,5 kk vauvan koska jostain kohtaa se aurinko aina pilkahtaa. Nuo suojavaatteet ovat niin turkasen kalliita että meillä ainakin jää sen takia kokeilematta :(
 
Hanimani
Mä ainakin rasvaan vauvani 6,5kk fysikaalista suojaa sisältävällä aurinkorasvalla, mieluummin kuin annan auringon polttaa. Rattaissa on aurinkovarjo ja valitsen aina varjoisan puolen tiestä, mutta koskaan ei voi olla liian tarkka. Mielummin rasvaan kuin annan palaa, on varmasti pienempi paha...
 
mites sitten kasvot ja kädet, joita ei voi vaatteilla peittää? B) Siis, laitatteko siihen rasvaa, vai oletteko vaan varjossa? Mä haluaisin vauvan kanssa ulkoilla kunnolla myös aurinkoisina päivinä, nyt kyhjätään vähän väliä sisällä, kun en uskalla lähteä kauemmas, ettei vaan tule aurinkoa liikaa... eli miten teen? Olen helteillä kotimaisemissa, vai pidän vauvan varjossa (riittääkö esim. vaunujen kuomun varjo?) vai miten? Ja meidän vauva on tosiaan vasta 1kk, joten en ole tuota rasvausta edes ajatellut...
 
no onhan se vaikea suojata vauvan kasvot ja kädet...meidän vauva viihtyy tasan tarkkaan vain nukkuvana vaunuissa, sen jälkeen liinassa tai rintarepussa. ei voida/haluta sisäänkään linnottautua, ja vaikea ehtiä kotiin aina kun vauva herää! eikä ole mahdollista kävellä koko ajan varjossa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Been there done that:
En ihan oikeasti ymmärrä tätä hysteeristä aurinkorasvojen välttelyä. Kyllähän vauvoja rasvataan "turhaankin" jos jonkinlaisilla voiteilla, miksi aurinkorasvat olisivat sen vaarallisempia?

Jos pointti on se, ettei vauvaa pidä viedä "ottamaan aurinkoa", se on toki selvä. Mutta aurinkorasvan käyttö ei ole ollenkaan sama asia kuin auringon otto...
Aurinkorasvoissa on kemikaaleja, jotka imeytyvät erityisen hyvin vauvan herkän ihon läpi (paitsi fysikaalisen suojan aurinkorasvat eivät imeydy.)
Ja itse olen ainakin käyttänyt muutenkin vauvalla vauvoille tarkoitettuja rasvoja/hoitotuotteita ja niitäkin vain tarvittaessa.
 
ame
Ihan tavallisista kaupoista löytyy Erisanin auringonsuojavoidetta (SK 15), joka sopii erityisesti herkkäihoisille ja lapsille, fysikaalisella suojalla toimii. Vapaa Valinnassa hinta oli 9.90? -varmaan halvempi kuin apteekin voide?
 
Mä kävin apteekista kysäsee asiaa, kun olisin meidän poitsulle halunnut ostaa jotain aurinkorasvaa,vaikka varjossa onkin kaikki päivät, mutta varmuuden vuoksi. (Poika 8kk) Siellä sitten se katsoi jostain lapusta ja sanoi että ei alle vuoden ikäiselle mitään rasvoja, et on riski että varsinkin näin pieni hiroo silmiä, ja sitä rasvaa menee sitä kautta sitten simmuihin. Joten päätin sitten olla ostamatta :)
Kevyellä vaatetuksella olen suojannut ihoa ...

Hyvää kesää kaikille vanhemmille ja lapsukaisille :wave:
 

Yhteistyössä