6v ei tunne surua ?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Lapsi oli hoidossa kun vein mieheni kanssa koiramme eläinlääkäriin piikille koska koiralla oli syöpä eikä enää paljoakaan elinaikaa... kun lapseni 6v tuli hoidosta hän kysyi missä koira on ja itse purskahdin itkuun ja kerroin että koira meni taivaaseen ja lapsi siihen vain sanoi että "okei,miksi äiti itket?" "Jee saanko nyt jonkun hamsterin tai pupun?" Olemme siis joskus keskustelleet että kun koirasta aika jättää niin uutta koiraa emme ehkä enää ota vaan jonkin hamsterin tai pupun.... mua ihmetyttää miksi mun lapsi ei sure yhtään ? Ei kyyneleitä ei mitään tunnetta kun ite olen ihan palasina koska tuo koira oli minulle tosi rakas❤ koko päivänä lapsi ei edes ole miettinyt meidän kuollutta koiraa.... miten teillä tuon ikäiset ovat reagoineet?
 
vierailija
Lapsi ei ymmärrä mitä taivaaseen meno tarkoittaa. Eiks se oo aika vau!päästä niin korkealle lentelee...... näin lasten kannalta ajateltuna. Vähän sama kuin lapsi kysyy että mihin isi meni, niin kauppaan, töihin, naapuriin - aha okei, mitä äiti leikitään?!

Jos olisit edes sanonut suoraa, että kuoli, niin lapsi voisi aloittaa opetella mitä se tarkoittaa. Ikävä ja muukin tulee sit vasta myöhemmin.

Itse olin hoitajana päiväkodissa ja sinne tuli aamulla 5-6v lapsi jonka sanotaanko oma perheenjäsen oli kuollut yöllä. Sukulaiset toi itse itkien lapsen hoitoon, mutta tämä lapsi mm kysyi minulta ihan samaa, että miksi itkin. Hän katsoi minua oikein tutkien että miksi itken ja liittyykö se johonkin...
Loppupäivän leikimme legoilla miten äiti-lego oli hyllyn päällä taivaassa ja auttoi hoitamaan eläimiä lattialla (leikki tuli lapsen aloitteesta)
 

Yhteistyössä