7kk vauvan lyhyet ja katkonaiset yöunet, osaatteko antaa vinkkejä?

Poika on aina nukkunut huonosti, heräillyt tunnin välein vähintään. Olen lykännyt unikoulua, koska haluaisin tavallaan että poika nukkuisi vieressä, ja voisin vaikka kerran yössä syöttääkin. Päivällä tulee imetettyä enää niin harvoin, ja yöt poika on käytännössä kiinni rinnalla koko ajan.

Päivisin poika nukkuu 3-4 päiväunet, pitkät unet (2h) vain silloin jos olen vieressä ja poika saa olla rinnalla. Lyhyitä unia (n.30-50min) sitten useammat.

Iltarutiinit menee niin että 20.30 iltapuuro, pesut ja yökkäri, ja nukahtaa isin syliin. Havahtuu kun lasketaan pinnikseen, mutta nukahtaa kun saa tutin ja peiton. 30min-tunnin välein heräilee, käyn joko antamassa rintaa ja nostan takas pinnikseen, tai annetaan pullosta maitoa jolloin nukahtaa siihen. Pelkälle tutille ei nukahda uudestaan. Kun mennään itse nukkumaan niin otan viereen kun herää, ja vieressä nukkuu aamuun asti.

Klo 4 alkaa olemaan levotonta, tunnin välein heräilyt muuttuu sellasiksi vartin unipätkiksi. Lopulta kuudelta ei kelpaa enää rintakaan, vaan kitisee ja kiukkuaa. Ei rauhoitu enää syliin, tutille, pullolle eikä pinnikseen, vaan mies nousee aamutouhuille pojan kanssa. Ekat päikkärit sitten n. puolitoista tuntia heräämisen jälkeen, nukkuu mun vieressä pari tuntia.

Miten opetan pojan nukkumaan pidemmät pätkät? Onko imetyksestä käytännössä luovuttava, jos vauva alkaa nukkua pinniksessä?

Anteeksi pitkä sepustus, mutta vinkkejä todella kaipaan.
 
En usko että imetyksestä sen takia tarvitsee luopua mutta ihan joka inahdukseen tuon ikäinen ei enää rintaa eikä pulloa tarvitse. Minä kyllä kävisin lempeästi unikoulun kimppuun, sinä toiseen huoneeseen nukkumaan ja mies hoitelee muutaman yön ajan yöheräilyt. Voi olla parissa yössä ohi tai voi mennä parikin viikkoa.
 
Meillä aloitettiin unikoulu reilun 6kk iässä, kun poika heräili niin usein yön aikana. Teimme niin, että mies hoiti yöheräilyt ja minä nukuin toisessa huoneessa. Kävin vaan syöttämässä kerran yön aikana. Neuvolassakin olivat sitä mieltä, että kannattaa pitää nuo yösyötöt vaan tuossa yhdessä kerrassa.

Itkuja oli aluksi, mutta nyt poika nukkuu monesti ekan pätkän 5-6h. Sen jälkeen katkonaisempaa, mutta tuokin on jo paljon parempaan suuntaan. Poika nukahtelee edelleen rinnalle, mutta hätkähtää kun siirretään pinnasänkyyn, jossa nukkuu yönsä.

Eipä tuosta varmaan paljon apua ollut, mutta näin meillä.
 
Mun miehellä on ehkä maailman lyhin pinna vauvan itkuun.. Ei se tietänkään vauvalle hermostu, mutta on itse niin kiree ja hermoilee että varmasti ei vauva rauhoittuis sen kanssa :( ja se ei välttämättä edes heräis vauvan itkuun vaikka nukkuu vieressä! Mä sit sohvalla kuuntelisin miten yks kuorsaa ja yks itkee.. Eikö se onnistuis mitenkään niin että mä hoitaisin sen?
 
Oman kokemukseni pohjalta antaisin sellaisen neuvon, että tutkituta allergiat. Tyytymättömyys ja unien katkonaisuus saattaa viestiä maitoallergiasta tai jostain muusta ruoka-aineen epäsopivuudesta. Refluksi voi olla toinen syy. Pitkällään ollessa oireita tulee herkemmin ja aiheuttaa univaikeuksia ja tyytymättömyyttä. Lapsi halee lohtua rinnalta ja imemisestä, mutta oireet pahenevat ja lopulta nukkuminen ei enää onnistu.

Googlettelemalla ja tuolta allergiaosiosta löydät lisää tietoa. Toivottavasti syy löytyy pian ja saatte tilanteen korjattua. Voimia siihen asti!
 
En usko että sun kannattaa lähteä hakemaan syitä ensimmäisenä mistään allergioista tms. Käsittääkseni kaikenlaiset "uniongelmat" on yleisiä ja johtuu millon mistäkin "luonnollisesta" syystä. Mulla on maitoallerginen lapsi ja epäiltii myös joskus refluksia. Erik.lääkärin kanta oli, että joka tapauksessa (vaikka olisikin ollu refluksia) se menee ajastaan ohi kasvun myötä eikä sitä hoideta muutakuin kohottamalla päänalustaa jne. Vähän OT.. mut voihan sitäki tietty kokeilla. Maitoallergia oireili iholla ja voimakkaana itkuisuutena pitkin päivää ja öisin ei pelkästään levottomuudella vaan voimakkaalla itkeskelyllä- En tietysti väitä, etteikö allergiaa voisi olla, mut tuntuu epätod.näk että aikasemmin ei olis ollut mitään viitteitä..
Mutta asiaan.. Ensiksikin tuolla pinoissa kirjottaessa huomaa, että noita samoja juttuja on lähes kaikilla vauvolla jossain vaiheessa. Liikkumaan opettelu, päiväunien määrä yms. vaikuttaa yöhulinaan. Liian pitkät tai liian useat torkut päivisin sekä myös liian vähäiset unet. Ja kuten joku kirjottikin, imetystä ei tod. kannata lopettaa, mutta yrittää ensin tassutella tms. keinoilla rauhottaa vauvaa. Varmasti voi alkuun ekayönä protestoida hetken,mutta menee ohi. Trust me :) (extra vaativan vauvan kanssa tahkonneena) Eikä se tarkota mitään huudatusta vaikka vähän kapinoisi, mutta koska aikuinen on lähellä niin se ei ole hätäitkua.
Kannattaa lukea Pantley Elizabeth PEHMEÄ MATKA HÖYHENSAARILLE kirja. Siinä asioita on selitetty todella hienosti huutounikoulut unohtaen.
Ja toisille yksinkertaisesti helpottaa kun vauva ei ole maidontuoksuisen äidin kainalossa yöllä.
Meilläki hulinoita oli, unikoulutettiin, ne meni ja taas palasi välillä ja sitte taas nukutaan hyvin. Vauvan kanssa elämä vaihtelee aina :)
Tsemppiä!

PS. meillä oli jossain vaiheessa myös sitä että maito tuntuu jäävän "vellomaan" ku ei saanu röyhtäytettyä. Mutta kokemuksia lukiessa on yleistä ettei isompaa vauvaa enää röyhtäytetä koska harvoin enää onnistuu :)
 
Viimeksi muokattu:
Lisään vielä ed. viestiin.. Montako tuntia päiväunta tulee päivässä? Ilm. ei kuitenkaan liikaa :)?
Hulinointi ja toi aamuyönlevottomuus on ymmärtääkseni yleistä myös unitarpeen murroskohdissa, kun lapsi alkaa siirtyä kolmista pv-unista kaksiin ja sitten joskus yksiin jne. Monesti unet alkaa olla liikaa yötä ajatellen mutta vähempi on sitte liian vähä päivää ajatellen. Meilläki noi murroskaudet vei about kk, sinä aikana oli tota aamuyön levottomuutta koska lapsen unentarve alkoi tulla jo täyteen kun päivällä oli nukkunu useamman tunnin. Sit ku murroskausi ylitettiin niin yötkin tasottu.

Tässä Pantleyn kirjan keskim. uniaikoja (tottakai vaihtelua on):
6kk 2 päiväunet, kestoltaan yht. 3-4h, yöunet sitä myötä 10-11h
9kk 2 pv unet. kestoltaan 2.5h-4h ja yöunet vastaavasti 11-12h.

Meillä esim nyt (10kk) tuli vaihe että tyttö nukku kahdet pv unet, aamuyö meni levottomaksi. Pikkuhiljaa yhdet unet päivässä alko riittämään (ettei sitte menny päivällä kitinäksi) ja heti tasottu yöt.

Sorry..pitkä sepostus :ashamed:
 
Meillä päiväunia on 3-4 päiväunet, johtuen tosiaan siitä että ne jäävät kestoltaan aina alle tuntiin. Eli yhteensä päikkäreitä kertyy tuo 3-4h, ja yöunet on 9h. Enemmän unta pitäis saada, mun mielestä. Esikoisen kanssa muistan kyllä että oli kaikenlaisia "kausia", konttaamista, hampaita jne. Mutta tällä vauvalla ei ole ollut unessa mitään kausia, aina ollaan menty tällä samalla (ilmeisen huonolla) rytmillä. Heräytyksiä ei ole ollut koskaan enempää eikä vähempää. Mutta täytyy vissiin kokeilla tuota tassuttamista. Huokaus.
 
Mihin aikaan teillä mennään viimeisille päiväunille?
Meillä on myös yöhulinoitsija (8kk). Yleensä yö näyttää menevän sen paremmin, mitä väsyneempänä menee nukkumaan (tietty on myös tarkkaa, että yliväsynyt ei saa olla). Joten on yritetty rytmittää päivä niin, ettei enää pääsetä nokosille neljään tuntiin ennen nukkuma-aikaa. Tai siis neljä tuntia ennen yöunia pitäisi herätä vikoilta päikkäreiltä. Teidän vauva on vähän nuorempi, niin ei varmaan jaksa noin kauaa illalla olla hereillä, mutta voisitteko yrittää jotain saman tapaista? Näin meillä on yöunet hieman pidentyneet ja parantuneet.
 
En yhtään ihmettele, jos vauva nukkuu huonosti tuollaisen edestakaisin nostelun (pinnikseen ja pois) keskellä! Koska vieressä nukkuminen sujuu hienosti, eikö kannattaisi nukuttaa lapsi heti illalla viereen ja lopettaa tuon "rumban" ylläpito? Ei tarvitsisi nousta yöllä, ja vauva huomaisi yöllä herätessään äidin olevan aivan vieressä. Et usko, kuinka paljon säästää vaivaa ja antaa lisää uniaikaa itselle!!!

Kotiäitiys - elämänura ja elämäntapa!
Kotona
 
Mun kokemuksen mukaan, niin allergiat voi todellakin oireilla yölevottomuutena. Meillä lapsella todettiin pääosin allergian aiheuttama refluksi, joka ilmeni pääsääntöisesti rikkinäisinä öinä. Lapsi heräili tiheään, koska makuuasennossa hapot pääsevät helpommin polttamaan ruokatorvea ja lapsi laimentaa "happohyökkäystä" juomalla huikan maitoa.

Minä luin varmaan kaikki tempperamenti ja uniopukset, käytin lasta vyöhyketerapiassa ja ostin kaikki pierutipat ja lopulta päädyin yliväsyneenä syyttämään itseäni, etten osaa saada lasta nukkumaan. MUTTA viimein päädyimme lasten allergioista hyvin perillä olevalle lääkärille ja löysimme kokeilujen jälkeen sopivan erityiskorvikkeen (lopetin imetyksen) ja refluksiin saatiin tehokas lääkitys. Meillä univaikeudet ja muut vaikeudet loppuivat siihen.
 
En yhtään ihmettele, jos vauva nukkuu huonosti tuollaisen edestakaisin nostelun (pinnikseen ja pois) keskellä! Koska vieressä nukkuminen sujuu hienosti, eikö kannattaisi nukuttaa lapsi heti illalla viereen ja lopettaa tuon "rumban" ylläpito? Ei tarvitsisi nousta yöllä, ja vauva huomaisi yöllä herätessään äidin olevan aivan vieressä. Et usko, kuinka paljon säästää vaivaa ja antaa lisää uniaikaa itselle!!!

Kotiäitiys - elämänura ja elämäntapa!
Kotona
Miten niin rumban? Minä en halua mennä puoli yhdeksältä nukkumaan, siksi vauva nukkuu alkuillan pinniksessä. Sänkyyn ei saa enää laitettua sellaisia esteitä etteikö tämä kiipeäisi niistä ihan hissukseen yli ja muksahtaisi lattialle. Muutaman kerran kun oli ihan hiljaa herännyt ja noussut yöpöydälle leikkimään itsekseen niin päätettiin alkaa nukuttamaan pinnikseen jos ei olla vieressä. ja pinniksessä nukkuu päivisin pätkiä, eli ei ole mitenkään vieras tai outo paikka.

Vieressähän nukkuu koko sen ajan kun minäkin nukun, eli mun unen määrään/laatuun ei ole vaikutusta tuolla sun neuvolla.
 

Yhteistyössä