8kk vauva ei liiku vielä...

  • Viestiketjun aloittaja eijaksakuunnella
  • Ensimmäinen viesti
eijaksakuunnella
... ja mulla palaa hermo neuvolaan... Neiti istuu itse ja juttelee omiaan, sanoo muutaman sanan, on tosi iloinen, eläväinen ja reipas. Yrittää kovasti vatsallaan ryömiä mutta ei vaan vielä tajua juttua. Kääntymiset yms. on kyllä opittu hyvissä ajoin. Isosiskonsa oli täysin samaa maata, lähti konttaamaan 9 1/2kk iässä, silti mua ei kuunnella vaan vätkytetään kuinka laps on fyysisesti jälkeenjäänyt. huokaus. en vaan jaksa enää kuunnella tota jauhamista. mitä mä sanon niille siellä neuvolassa, voinko sanoo ilkeesti kun niiiin tekis mieli? ihmiset jotka on nähneet tuhansia lapsia, kaikista pahimpia syyllistäjiä. ei varmaan oon universumin eka eikä vika lapsi meillä joka ei tuonikäisenä konttaa. prkl.
 
Aika outoa :eek: Minua 8kk nneuvolassa rauhoiteltiin, että täysin tavallista etteivät lapset vielä liiku. Tyttö lähti muutaman viikko yli 8kk lopulta liikkumaan ja kävely alkoi sujua ilman tukea 11kk. Itse olin kyllä jo ehtinyt huolestua, että missä vika kun lapsi ei edes ryömi.
 
vieras
Meillä kans 8 kk ikäisenä ei vielä liikkunut ja sit 2 viikon aikana lähti ryömimään, konttaamaan ja nousi seisomaan. Mut ei kyllä kertaakaan neuvolassa sanottu mitään kummeksuvaa. Sano niille takasin...
 
äitimamma
Munkin tytär lähti konttaamaan 9,5 kk ikäisenä. Sitä ennen liikkui kierimällä. Kieriikö teidän neiti? Mulle sanottiin 8-kk neuvolassa hymyillen, että ei oo väliä, miten liikkuu, pääasia, että liikkuu. :)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Tiinuliini:
Aika outoa :eek: Minua 8kk nneuvolassa rauhoiteltiin, että täysin tavallista etteivät lapset vielä liiku. Tyttö lähti muutaman viikko yli 8kk lopulta liikkumaan ja kävely alkoi sukua ilman tukea 11kk. Its eolin kyllä jo ehtinyt huolestua, että missä vika kun lapsi ei edes ryömi.
jotenkin mulla vaan kärvähti viimeks täysin sulakkeet kun sain kuulla samat esikoisen kanssa, ja silloin luonnollisesti otin tosi raskaasti kun oli ensimmäinen. nyt on vaan mitta täyttyny. kun koko aja kuulee vaan valitusta tuosta. Ymmärrän jos vuoden ikäinen ei konttaa niin aletaan vähän katsomaan asiaa mutta viikon vajaa 8kk...
 
vieras
älä lietso itseesi tuota pahaa oloa. kukaan ammattilainen ei käytä termiä fyysisesti jälkeenjäänyt.. se olet ihan itse keksinyt. lapset kehittyvät verkkaisesti ja omaa tahtiaan. sen sijaan että alat aukomaan siellä päätäsi, kysäiseppä voitko itse esim leikin avulla aktivoida lastasi? saat parempaa kohtelua, kun olet itse aktiivinen, etkä koko ajan puollustuskannalla.

ja laittaisivat kyllä lapsesi fysioterapiaan jo, jos huoli olisi todellista. itse olet tästä ongelman tehnyt itsellesi.

oma lapseni ryömi 5,5 kk iässä mutta konttasi vasta 9kk iässä ehkä 2 viikkoa ja ryömi sitten taas, kun se oli nopeampi tapa liikkua. ja kukaan ei tästä huomautellut.
 
no,
meil alkoi ryömimään hiukan vajaa 8kk,vaikka kääntymään oppi 3kk,seisomaan nousi 10 kk mutta konttaamaan alkoi vasta 11½kk,mutta "jo" 1v1kk alkoi kävelemään...
älä turhaan murehdi,vähemmillä kolhuilla selviää,kun ei ole niin hoppu.
 
.
Meillä lähti melko aikasin liikkeelle. 4,5 kk opetteli ryömimään ja 5 kk ryömi jo vauhdikkaasti. 7kk ikäisenä lähti konttaamaan ja nousi seisomaan. Älä välitä siitä neuvolasta, kyllä se teidänkin vaavi liikkelle lähtee - kaikki ajallaan :)
 
juu
no mun nuorin lapsi lähti ryömimään 9,5kk! Eikä neuvolassa oltu mitenkään huolissaan... Nyt on 1v5kk ja tukea vasten kävelee, hetkittäin seisoo ilman tukea..

En hätäilis sinuna! =)

Ärsyttävää tuollainen kommentointi neuvolassa...
 
.
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Meillä lähti melko aikasin liikkeelle. 4,5 kk opetteli ryömimään ja 5 kk ryömi jo vauhdikkaasti. 7kk ikäisenä lähti konttaamaan ja nousi seisomaan. Älä välitä siitä neuvolasta, kyllä se teidänkin vaavi liikkelle lähtee - kaikki ajallaan :)
Lisään vielä. Eikai neuvolaan oo pakko mennä? Ainakaan joka kuukausi.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Siis ollaanko neuvolasta ohjettu fysioterapeutin kontrolliin vai mitä se vätkyttäminen meinaa?

Voihan siellä käydä tarkistuttamassa tilanteen varmuuden vuoksi vaikkei itse olisikaan huolissaan. =)
Meillä käytiin esikon kanssa fyssarilla synnytyksen jälkiseurannassa(tyttö oli teholla). Se fyssari oli vielä pahempi kuin neuvolassa olivat ja siis suoraan syytti meitä vanhempia ettei olla treenattu lasta tarpeeksi. sitten se väänteli tyttöä ihme asentoihin ja pakotti toista konttausasentoon josta toinen tuiskahti nenälleen.

nyt ei nlassa ole mitään puhuttu fyssareista enkä tuolle tyypille meniskään, taitaa olla ainoa vaihtoehto.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
älä lietso itseesi tuota pahaa oloa. kukaan ammattilainen ei käytä termiä fyysisesti jälkeenjäänyt.. se olet ihan itse keksinyt.
tähän ketjuun älä tule mua syyttämään valehtelijaksi. mun mies oli mukana kun fyssari sanoi juuri noilla sanoilla mun esikoisesta.
 
.
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Siis ollaanko neuvolasta ohjettu fysioterapeutin kontrolliin vai mitä se vätkyttäminen meinaa?

Voihan siellä käydä tarkistuttamassa tilanteen varmuuden vuoksi vaikkei itse olisikaan huolissaan. =)
Meillä käytiin esikon kanssa fyssarilla synnytyksen jälkiseurannassa(tyttö oli teholla). Se fyssari oli vielä pahempi kuin neuvolassa olivat ja siis suoraan syytti meitä vanhempia ettei olla treenattu lasta tarpeeksi. sitten se väänteli tyttöä ihme asentoihin ja pakotti toista konttausasentoon josta toinen tuiskahti nenälleen.

nyt ei nlassa ole mitään puhuttu fyssareista enkä tuolle tyypille meniskään, taitaa olla ainoa vaihtoehto.
Hirveätä! Että väkisin pitääkin laittaa ja sitten toista sattuu :(
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Siis ollaanko neuvolasta ohjettu fysioterapeutin kontrolliin vai mitä se vätkyttäminen meinaa?

Voihan siellä käydä tarkistuttamassa tilanteen varmuuden vuoksi vaikkei itse olisikaan huolissaan. =)
Meillä käytiin esikon kanssa fyssarilla synnytyksen jälkiseurannassa(tyttö oli teholla). Se fyssari oli vielä pahempi kuin neuvolassa olivat ja siis suoraan syytti meitä vanhempia ettei olla treenattu lasta tarpeeksi. sitten se väänteli tyttöä ihme asentoihin ja pakotti toista konttausasentoon josta toinen tuiskahti nenälleen.

nyt ei nlassa ole mitään puhuttu fyssareista enkä tuolle tyypille meniskään, taitaa olla ainoa vaihtoehto.
Hirveätä! Että väkisin pitääkin laittaa ja sitten toista sattuu :(
juu. silloin olin vielä niin arka(esikoinen kun oli) etten uskaltanut mtn sanoa, varovasti yritin sanoa että katso kuinka tuo lapsi istuu ja kurottelee, kyllä se siitä... oli hirveän varovainen liikkeissään esikoinen mutta kun oppi liikkumaan niin oppi tosi nopsasti. mun mieskin, joka on paljon rauhallisempi ja "järkevämpi" eli ei niin tunteellakäyvä kuin minä, oli tosi järkyttynyt tuosta. samalla tyypillä käytiin 6krt. joka kerta oli yhtä paha.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Siis ollaanko neuvolasta ohjettu fysioterapeutin kontrolliin vai mitä se vätkyttäminen meinaa?

Voihan siellä käydä tarkistuttamassa tilanteen varmuuden vuoksi vaikkei itse olisikaan huolissaan. =)
Meillä käytiin esikon kanssa fyssarilla synnytyksen jälkiseurannassa(tyttö oli teholla). Se fyssari oli vielä pahempi kuin neuvolassa olivat ja siis suoraan syytti meitä vanhempia ettei olla treenattu lasta tarpeeksi. sitten se väänteli tyttöä ihme asentoihin ja pakotti toista konttausasentoon josta toinen tuiskahti nenälleen.

nyt ei nlassa ole mitään puhuttu fyssareista enkä tuolle tyypille meniskään, taitaa olla ainoa vaihtoehto.
Mitä siellä neuvolassa sitten puhutaan? hoetaan vaan että lapsi on "fyysisesti jälkeenjäänyt"?

Eihän sellaisen hokemisesta ole mitään hyötyä, silloinkaan vaikka lapsella olisi oikeasti jotain vialla. Meitä ollaan ainakin aina ohjattu eteenpäi siinä vaiheessa kun lapsilla on huomattu ongelmia jossain asiassa.

Ikävää että teidän kokemukset fysioterapiasta on tuollaisia. :/
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Siis ollaanko neuvolasta ohjettu fysioterapeutin kontrolliin vai mitä se vätkyttäminen meinaa?

Voihan siellä käydä tarkistuttamassa tilanteen varmuuden vuoksi vaikkei itse olisikaan huolissaan. =)
Meillä käytiin esikon kanssa fyssarilla synnytyksen jälkiseurannassa(tyttö oli teholla). Se fyssari oli vielä pahempi kuin neuvolassa olivat ja siis suoraan syytti meitä vanhempia ettei olla treenattu lasta tarpeeksi. sitten se väänteli tyttöä ihme asentoihin ja pakotti toista konttausasentoon josta toinen tuiskahti nenälleen.

nyt ei nlassa ole mitään puhuttu fyssareista enkä tuolle tyypille meniskään, taitaa olla ainoa vaihtoehto.
Mitä siellä neuvolassa sitten puhutaan? hoetaan vaan että lapsi on "fyysisesti jälkeenjäänyt"?

Eihän sellaisen hokemisesta ole mitään hyötyä, silloinkaan vaikka lapsella olisi oikeasti jotain vialla. Meitä ollaan ainakin aina ohjattu eteenpäi siinä vaiheessa kun lapsilla on huomattu ongelmia jossain asiassa.

Ikävää että teidän kokemukset fysioterapiasta on tuollaisia. :/
Neuvolassa puhutaan siitä että "eikö se vieläkään ole oppinut hyvänen aika liikkumaan". joka kerta näin siis. 5kk ikäsenä ois pitänyt muka jo kääntyä masulleen... joopajoo.

tuo fyssari on esikoisen ajalta, siitä sanottiin samaa mutta sen sanoi fyssari vaan.

ihan normaali tuo on kuopus mun mielestä, ärsyttää ja ahistaa vaan kun tietää mitä sieltä tulee vastaan taas. ens vkolla mennään 8kk lääkäriin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
älä lietso itseesi tuota pahaa oloa. kukaan ammattilainen ei käytä termiä fyysisesti jälkeenjäänyt.. se olet ihan itse keksinyt.
tähän ketjuun älä tule mua syyttämään valehtelijaksi. mun mies oli mukana kun fyssari sanoi juuri noilla sanoilla mun esikoisesta.
no se on kyllä erittäin ammattitaidoton terapeutti, jos tuota sanamuotoa käyttää ja yleensäkin perhettä lapsen kehityksestä syyttää. vaikka lapsi olisi millä kehitystasolla tahansa (enkä nyt tarkoita apn lasta), keskustelun tulisi olla tietoa antavaa ja perhettä tukevaa, ohjaavaa toimintaa. jos minulle noin sanottaisiin, tekisin valituksen ko terapeutista. asioihin ei tule muutosta, ellei niihin puututa. fysioterapian tulee myös olla lapsen perusliikkumista tukevaa,ei siinä väännellä lasta asentoihin, vaan tuetaan ja avustetaan normaalia liikemallia. lapsi itse liikkuu ja esim leluilla houkutellaan liikkeelle suuntaa ja jatkoa tai kevennetään lapsen asentoa esim juuri konttausasennon ottamisessa (sehän on aika ponnistus pieneltä alussa). jos tuo terapeutti "vääntelee" ja aiheuttaa kipua?, mene muualle tai tee valitus! lapsi itkee usein myös turhautumistaan kun ei osaa tehdä haluamaansa, erota tämä itku kivusta! näinhän se lapsi lattiallakin harjoittelee, yrittää ja tuskastuu kun ei onnistu/väsyy.

mutta kuten jo aiemmin sanoin, kiire liikkumiseen ei vielä ole.
 
vieras
Meillä esikoinen lähti ryömimään vasta 10 kk iässä. Siihen asti möllötti paikallaan. Neuvolassa ei huolestuttu muuta kuin siitä ettei varannu silloin jaloilleen, mutta reilu vuosikkaana nousi pystyyn ja konttas. Ja käveli 1v 6kk. Niin ja fysioterapeutille meidät lähetettiin kans, kunnes muutettiin ja siellä lääkäri oli kummissaan tuosta kaikesta vouhotuksesta. Hyvin tuo 8 v. nyt hiihtää, luistelee, pyöräilee ja juoksee. Harmi kun turhaan huolestuttavat.
 
Niin :) Että älä huoli, se alku vaan voi olla teilläkin hankalaa. Ja kyllä sitä tuli muutaman kerran toivottua, ettei olis oppinut kävelemään vielä pitkään aikaan, liike ei ole pysähtynyt vieläkään! :eek: Poika on nyt 2,5v.
 

Yhteistyössä