9kk-ikäisen imetys ja sukulaisten ihmettely

  • Viestiketjun aloittaja Imettävääiti
  • Ensimmäinen viesti
Imettävääiti
Lapseni on yhdeksän kuukauden ikäinen. Imetystaipaleemme alkoi hyvin ja on jatkunut tähän päivään asti ilman ongelmia. En ollut tullut edes ajatelleeki imetyksen lopettamista, kunnes lapseni ollessa noin puolivuotias, aloin saamaan ihmetteleviä kommentteja (varsinkin sukulaisnaisilta), että vieläkö imetän ja kuinka kauan aion sitä jatkaa.

Tänään taas ollessamme sukuloimassa, sukulaisnaiset isomummo mukaan lukien ihmettelivät ääneen, kun menin imettämään 9kk:n ikäistä lastani. Mummoni kyseli jopa mieheltäni, että kuinka kauan aion imetystä jatkaa! Toinen sukulaisnainen kommentoi, että tuota menoa lapsemme on kiinni tississä vielä kaksi vuotiaana. Ja nämä kommentit eivät tulleen mitenkään positiiviseen sävyyn.

Onko 9-kuukautisen imettäminen todellakin harvinaista tai jotenkin epänormaalia? Lapseni ja minä nautimme imetyksestä, se on aina yhteinen läheinen hetki, jolloin rauhoitumme. Pitääkö minun tosiaankin harkita yhteisen imetystaipaleemme lopetusta?
 
"kili"
Täytyy olla pimee ap, että pitää tuollaisesta yrittää juttua tehdä. Ei KUKAAN ihmettele 9 kk imetystä! Itse haluat ilmeisesti vaan, että täällä kilvan kehuttais, kun imetät. Hei, ei se oo mitään ihmeellistä. Suurin osa maailman äideistä imettää, ei se oo mikään länsimaisen naisen ihmeteko. Itse olen imettänyt kuutta lasta kuukaudesta 13 kk:een, eikä tulis mieleenkään siitä kehuskella hirveesti (mitä nyt tässä mainitsen).
 
vrs
Minä imetän 1v8kk ikäistäni ja kyllähän noita ihmetteliöitä riittää, eniten plus/miinus 60 vuotiaissa. Miehen isomummu taas nousee aina barrikaadeille puolestani ja ärähtää, että hän on yli 2v imettäny jokastaan ja se on hemmetin hienoa, että joku nykyäänkin vielä viitsii. Siitä tulee aina hyvä mieli. :)

Taannoin poltin päreeni lopullisesti ja kasasin 10-sivusen nivaskan imetyspropagandaa, jonka kopioita nyt kannan mukanani kaikkialla. Olen niitä varsin auliisti jakanut kaikille kommentoijille ja yleensä vielä kehottanut opiskella vähän faktaa ja nykyaikaa paskanpuhumisen sijaan. Ihan kaikella rakkaudella tietysti. :)
 
"vierailija"
Niin imetän minäkin, lapseni on nyt 11 kk. Hänelle ei ole annettu tilkkaakaan äidinmaidonkorvikkeita, ja nyt on meneillään totuttelu lehmänmaitotuotteisiin. Olen ajatellut lopettaa imetyksen noin vuoden iässä, kun lapsi on valmis siirtymään ja pysymään muun perheen kanssa samoissa ruoissa.

Olen saanut myös kommentteja sukulaisnaisilta, osa on kannustanut, ja joku käski lopettaa lapsen ollessa noin 8 kk. Imetä vaan, ihan niin kauan kuin haluat ja se sujuu!
 
No itse asiassa ekan kohdalla, kun pumppasin sille vielä maitoa tuon ollessa 8 kk, aloin myös saada sukulaisilta kyselyitä, aionko vielä pitkäänkin jatkaa, että eikö ois jo aika lopettaa.

En tiiä, mikä siinä on, et se muita niin kaivelee. :D Ok, esikoisen kohdalla tuli sitten esteeksi oma lääkekuuri eli lopetin, kun tuo oli sen 9 kk. Muuten oisin voinu ehkä vielä jatkaakin.

Toinen syö tissistä ja on kohta 8 kk. Hylkii kuitenkin rintaa jo siihen malliin, et katsotaan, miten pitkään jatkuu. Niin pitkään mennään kuin maitoa tulee. :) Kumma kyllä nyt (kun tuo syö tissistä eikä pumpattuna pullosta) kukaan ei ole mitään kommentoinu. :D

Ei sillä, eipä sillä väliä oiskaan.
 
"vieras"
no täällä suku ihmettelee kun täysimetän 5 kk ikäistä lasta.. Miehen isä oli jo yhtenä päivänä oli vauvan suuhun työntämässä ruisleivän palasta "maistiasiksi" kun ei vauva muka kasva kunnolla pelkällä maidolla (kasvaa +7 käyrällä!) :O pikkuisen joutuu appiukkoa vahtimaan.. Muuten en välitä ihmettelyistä. Kiire ei ole kiinteiden aloitukseen...
 
vrs
[QUOTE="kili";24697436]Täytyy olla pimee ap, että pitää tuollaisesta yrittää juttua tehdä. Ei KUKAAN ihmettele 9 kk imetystä! Itse haluat ilmeisesti vaan, että täällä kilvan kehuttais, kun imetät. Hei, ei se oo mitään ihmeellistä. Suurin osa maailman äideistä imettää, ei se oo mikään länsimaisen naisen ihmeteko. Itse olen imettänyt kuutta lasta kuukaudesta 13 kk:een, eikä tulis mieleenkään siitä kehuskella hirveesti (mitä nyt tässä mainitsen).[/QUOTE]

Höpö höpö. Minullekin alettiin jo 6kk jälkeen antaa vierotusneuvoja, koska täytyyhän se lapsi pullolle opettaa. :|
 
"kili"
[QUOTE="vieras";24697459]no täällä suku ihmettelee kun täysimetän 5 kk ikäistä lasta.. Miehen isä oli jo yhtenä päivänä oli vauvan suuhun työntämässä ruisleivän palasta "maistiasiksi" kun ei vauva muka kasva kunnolla pelkällä maidolla (kasvaa +7 käyrällä!) :O pikkuisen joutuu appiukkoa vahtimaan.. Muuten en välitä ihmettelyistä. Kiire ei ole kiinteiden aloitukseen...[/QUOTE]

Täysimetys on ihan eri asia kuin imetys!
 
Äsh. Kakkosta imetin 15kk ja tuo kohta 10kk kuopus on yhä imetettävä ja saa puolestani olla vaikka sinne 2v asti. Harvoin tuosta mitään kuulee, varmaan puolet täkäläisistä tutuista on imettänyt sinne vuoden korville. Toki löytyy ne pari lähisukulaista jotka jaksaa aina pulloa ja korviketta kaupitella, mutta heille voi suoraan sanoa ettei kiinnosta.
 
"mina"
Tyttöni on 10 kk ja anoppi on painostanut lopettamaan imetystä 4 kk:sta asti! Anoppi oikein ihannoi sukulaistyttöään, joka lopetti imetyksen 3 kk ikäiseltä vauvalta. Meinaan imettää ihan ilman muuta 1-vuotiaaksi tai vähän yli. Tytöllä todettiin juuri maitoallergia ja joudun maidottomalle dieetille, mutta ei sekään haittaa. Itsellani on paha laktoosi-intoleranssi, joten en mitään mahdotonta muutosta joudu ruokavaliooni tekemään. Hölmöä touhua tuo imetyksen arvostelu.
 
Älä lopeta
Alkuperäinen kirjoittaja Imettävääiti;24697404:
Lapseni on yhdeksän kuukauden ikäinen. Imetystaipaleemme alkoi hyvin ja on jatkunut tähän päivään asti ilman ongelmia. En ollut tullut edes ajatelleeki imetyksen lopettamista, kunnes lapseni ollessa noin puolivuotias, aloin saamaan ihmetteleviä kommentteja (varsinkin sukulaisnaisilta), että vieläkö imetän ja kuinka kauan aion sitä jatkaa.

Tänään taas ollessamme sukuloimassa, sukulaisnaiset isomummo mukaan lukien ihmettelivät ääneen, kun menin imettämään 9kk:n ikäistä lastani. Mummoni kyseli jopa mieheltäni, että kuinka kauan aion imetystä jatkaa! Toinen sukulaisnainen kommentoi, että tuota menoa lapsemme on kiinni tississä vielä kaksi vuotiaana. Ja nämä kommentit eivät tulleen mitenkään positiiviseen sävyyn.

Onko 9-kuukautisen imettäminen todellakin harvinaista tai jotenkin epänormaalia? Lapseni ja minä nautimme imetyksestä, se on aina yhteinen läheinen hetki, jolloin rauhoitumme. Pitääkö minun tosiaankin harkita yhteisen imetystaipaleemme lopetusta?
Ei tosiaan ole harvinaista, saatika epänormaalia. WHO suosittelee, että lasta imetettäisiin about 2-vuotiaaksi, jos vain äiti ja lapsi tykkää. Imetyksestä ei koskaan ole mitään haittaa lapselle. Jos sinulle tiuskitaan ilkeään sävyyn, että "miksi imetät?" niin tiuskaise takaisin, että "satutko tietämään mitään imetyksestä, eri suosituksista ja imetyksen vaikutuksista?" voit vaikka tulostaa kasan infoa netistä ja lykätä paperipinkan ihmettelijöille kouraan.
Älä lopeta imettämistä, muiden mielipiteiden takia. Jos sinä, sekä lapsesi nautitte tilanteista, ja ne lähentävät ja rauhoittavat teitä, teet kyllä oikein. Lapsi alkaa itse vieroittaa itseään tissiltä sitten kun hänestä siltä tuntuu.
 
[QUOTE="kili";24697471]Täysimetys on ihan eri asia kuin imetys![/QUOTE]

No, kyllä niissä jotain yhteistä taitaa silti olla... :D Ja ihan yhtä typerää on puuttua jonkun 5kk ikäisen täysimetykseen kuin jonkun liki vuosikkaan imetykseen ylipäätään.
 
"Pusse"
Mun täti ihmetteli kun imetin 6kk vauvaa jolla oli jo hampaita. Hän ilmeisesti sitten imee hampaillaan, mun vauva ei kylläkään ja esikoistakin imetin 19 kuukautta vaikka sillä oli jo enemmän kuin kaksi hammasta :D
 
[QUOTE="kili";24697521]Niin... mutta kuinka moni tulee ajatelleeksi, haluaakohan ap ehkä vain huomiota[/QUOTE]

Imettämisellä vai sillä että kummastelee sukulaisten suhtautumista? Tietyllä tapaa kaikki aloitukset täällä on huomion hakemista, mutta ei siinä mitään vikaaa ole.
 
"vieras"
Onpa outoa! :O
Meilläpäin "vanha kansa" on sitä mieltä että imetystä pitää jatkaa 2-3 vuotta.

Mun mielestä ihan luonnollista imettää ainakin vuoden. Sano sukulaisille että haluat antaa lapselle parhaan vastustuskyvyn. Tai sitten sanot vaan että sinä hoidat lapsen parhaaksi katsomallasi tavalla, eikä heillä ole siihen mitään sanomista!

Jatka vaan imetystä hyvällä mielellä! :)
En ymmärrä noita joitain kommentteja. Tottakai tollainen loukkaa!
 
"vieras"
Oikein odotan, että missä vaiheessa ketju ajautuu siihen, että tapellaan, kuinka pitkään imettäminen on normaalia, kuinka pitkään pitää imettää, kuinka pitkään saa imettää, milloin saa antaa kiinteitä, mitä mitkäkin tahot ovat vuosisatojen saatossa imetyksestä suositelleet.... Tulenpa kohta lukemaan uudestaan. Kyllä se pian alkaa...
 

Yhteistyössä